Capitolul ii - SISTEMUL DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII - Regulamentul 2154/17-oct-2025 de stabilire a bunelor practici de fabricaţie pentru substanţele active utilizate ca materiale de start în produsele medicinale veterinare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2019/6 al Parlamentului European şi al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 27 Octombrie 2025
CAPITOLUL II:SISTEMUL DE MANAGEMENT AL CALITĂŢII
Art. 4: Implementarea unui sistem de management al calităţii
(1)Producătorii trebuie să dispună de un sistem cuprinzător de management al calităţii conceput pentru a asigura calitatea substanţelor active.
(2)Respectarea bunelor practici de fabricaţie şi a termenilor autorizaţiei de comercializare, după caz, trebuie să reprezinte o parte esenţială a sistemului de management al calităţii.
Art. 5: Cerinţele sistemului de management al calităţii
(1)Conceperea sistemului de management al calităţii se bazează pe următoarele principii de gestionare a riscurilor:
a)evaluarea unui risc care vizează calitatea se bazează pe cunoştinţe ştiinţifice, pe experienţa dobândită în cadrul procesului şi, în cele din urmă, pe legăturile cu protecţia utilizatorului şi siguranţa animalelor tratate;
b)nivelul de efort, de formalitate şi de documentare a procesului de gestionare a riscului în materie de calitate trebuie să fie proporţional cu nivelul riscului.
(2)Producătorul trebuie să documenteze sistemul de management al calităţii şi să monitorizeze eficacitatea acestuia.
(3)Sistemul de management al calităţii trebuie să specifice:
a)structura organizatorică a producătorului;
b)procedurile, procesele, resursele şi activităţile necesare pentru a asigura calitatea şi puritatea substanţei active;
c)persoanele autorizate să elibereze substanţe active şi produsele intermediare ale acestora.
(4)Sistemul de management al calităţii garantează că:
a)există un număr adecvat de membri ai personalului cu calificările necesare şi cu formarea adecvată şi există o alocare clară a responsabilităţilor, inclusiv a responsabilităţilor de conducere;
b)există o unitate responsabilă de calitate care este independentă de producţie şi care îndeplineşte atât responsabilitatea de asigurare a calităţii, cât şi pe cea de control al calităţii;
c)sediile şi echipamentele sunt adecvate pentru utilizarea preconizată şi sunt întreţinute în mod corespunzător;
d)toate activităţile legate de calitate sunt înregistrate la momentul în care sunt efectuate şi că evidenţele identifică persoana care efectuează înregistrarea;
e)există un sistem de documentare adecvat care asigură faptul că sunt stabilite specificaţii corespunzătoare pentru materialele utilizate la fabricarea substanţei active şi a produselor intermediare ale acesteia, că procedurile de producţie şi de control al calităţii sunt clar definite şi că se păstrează evidenţe corespunzătoare;
f)procesul de fabricaţie este revizuit în mod sistematic pentru a se asigura că este capabil să livreze în mod consecvent un produs de calitatea solicitată, în conformitate cu specificaţiile relevante;
g)se efectuează controale corespunzătoare, inclusiv controale ale proceselor de fabricaţie şi validări;
h)rezultatele monitorizării produselor şi a proceselor sunt luate în considerare în contextul eliberării loturilor şi al investigării abaterilor;
i)se identifică defecte de calitate, abateri şi alte probleme sau evenimente neobişnuite care pot avea un impact asupra calităţii substanţei active, se investighează cauzele şi se iau măsuri corective şi/sau preventive adecvate;
j)sunt instituite mecanisme pentru evaluarea prospectivă a modificărilor planificate şi aprobarea acestora înainte de punerea lor în aplicare, ţinând seama de cerinţele de reglementare aplicabile, precum şi pentru evaluarea modificărilor puse în aplicare (controlul modificărilor);
k)nu se eliberează sau utilizează materiale înainte de finalizarea satisfăcătoare a evaluării de către unitatea responsabilă de calitate, cu excepţia cazului în care există instituite sisteme adecvate care să permită o astfel de utilizare;
l)există proceduri pentru notificarea în timp util a conducerii cu privire la inspecţiile în materie de reglementare, la deficienţele grave în materie de bune practici de fabricaţie (BPF), la defectele produselor şi la acţiunile conexe;
m)există un proces de autoinspecţie şi/sau audit al calităţii care evaluează periodic eficacitatea sistemului de management al calităţii.
Art. 6: Responsabilităţile unităţii responsabile de calitate
(1)Unitatea responsabilă de calitate este responsabilă atât de asigurarea calităţii, cât şi de controlul calităţii.
(2)Responsabilităţile unităţii responsabile de calitate includ, printre altele, următoarele elemente:
a)eliberarea sau respingerea substanţelor active şi a produselor intermediare ale acestora;
b)instituirea unui sistem de eliberare sau respingere a materiilor prime, a produselor intermediare, a ambalajelor şi a materialelor de etichetare;
c)revizuirea evidenţelor privind controalele loturilor de producţie şi controalele de laborator pentru parametrii esenţiali ai procesului înainte de eliberarea substanţei active;
d)aprobarea:
(i)specificaţiilor şi a instrucţiunilor de producţie standard;
(ii)procedurilor care afectează calitatea substanţelor active sau a produselor intermediare ale acestora;
(iii)producătorilor contractanţi de produse intermediare şi de substanţe active;
(iv)modificărilor care ar putea afecta calitatea substanţei active sau a produselor intermediare ale acesteia;
e)revizuirea şi aprobarea tuturor documentelor corespunzătoare legate de calitate;
f)asigurarea faptului că:
(i)abaterile importante sunt investigate şi soluţionate;
(ii)se efectuează autoinspecţii şi/sau audituri interne;
(iii)plângerile legate de calitate sunt investigate şi soluţionate;
(iv)sunt utilizate sisteme eficace pentru întreţinerea şi calibrarea echipamentelor esenţiale;
(v)materialele sunt testate în mod corespunzător, iar rezultatele sunt raportate;
(vi)dacă este cazul, sunt disponibile date privind stabilitatea care să permită retestarea substanţelor active sau a produselor intermediare;
g)efectuarea de evaluări ale calităţii produselor, menţionate la articolul 8.
(3)Responsabilităţile unităţii responsabile de calitate se documentează în scris şi nu se deleagă.
Art. 7: Responsabilităţile unităţii de producţie
Responsabilităţile pentru activităţile de producţie se documentează în scris şi trebuie să includă cel puţin următoarele elemente:
- elaborarea, revizuirea, aprobarea şi distribuirea instrucţiunilor de producţie a substanţelor active sau a produselor intermediare ale acestora în conformitate cu proceduri scrise;
- producerea de substanţe active şi, după caz, de produse intermediare, în conformitate cu instrucţiuni aprobate în prealabil;
- revizuirea tuturor evidenţelor privind loturile de producţie şi asigurarea faptului că sunt completate şi semnate;
- raportarea şi evaluarea tuturor abaterilor de la producţie, investigarea abaterilor esenţiale şi înregistrarea concluziilor;
- curăţarea şi, după caz, dezinfectarea sediilor de producţie;
- efectuarea calibrărilor şi menţinerea evidenţelor acestor calibrări;
- întreţinerea sediilor şi a echipamentelor şi păstrarea evidenţelor activităţilor de întreţinere;
- revizuirea şi aprobarea protocoalelor şi rapoartelor de validare;
- evaluarea modificărilor propuse pentru produs, proces sau echipament;
- asigurarea calificării instalaţiilor şi echipamentelor noi şi modificate.
Art. 8: Evaluări ale calităţii produselor
(1)Evaluările calităţii produselor se efectuează şi se documentează anual pentru fiecare substanţă activă, ţinând seama de evaluările anterioare, şi trebuie să includă cel puţin o evaluare a următoarelor elemente:
a)rezultatele controalelor proceselor de fabricaţie esenţiale şi ale testelor esenţiale vizând substanţa activă,
b)toate loturile care nu au respectat specificaţiile stabilite,
c)toate abaterile sau neconformităţile importante şi investigarea lor,
d)toate modificările aduse procesului de fabricaţie sau metodelor analitice,
e)rezultatele programului de monitorizare a stabilităţii,
f)toate returnările, plângerile şi rechemările legate de calitate,
g)caracterul adecvat al acţiunilor corective.
(2)Rezultatele evaluării calităţii produselor se evaluează şi se analizează dacă sunt necesare acţiuni corective şi/sau preventive. Motivele care stau la baza acţiunilor corective se documentează, iar acţiunile corective convenite se finalizează în timp util şi în mod eficace.
Art. 9: Auto-inspecţia
(1)Se efectuează autoinspecţii periodice pentru a monitoriza punerea în aplicare a dispoziţiilor privind personalul, sediile, echipamentele, documentaţia, producţia, controlul calităţii, sistemul de management al calităţii, eliberarea loturilor şi modalităţile de tratare a plângerilor legate de calitate şi a rechemărilor.
(2)Autoinspecţiile trebuie să verifice dacă dispoziţiile menţionate la alineatul (1) sunt adecvate, asigurându-se că substanţele active îndeplinesc standardele necesare în materie de calitate şi respectă bunele practici de fabricaţie.
(3)Autoinspecţiile se înregistrează. Rapoartele trebuie să includă observaţiile formulate şi, după caz, propunerile de măsuri corective. Acţiunile întreprinse ulterior se înregistrează.