Rezolutia 1597/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea II - Consiliul European şi Consiliul
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
Rezolutia 1597/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea II - Consiliul European şi Consiliul
Dată act: 7-mai-2025
Emitent: Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN,
- având în vedere Decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea II - Consiliul European şi Consiliul,
- având în vedere articolul 102 şi anexa V la Regulamentul său de procedură,
- având în vedere avizul Comisiei pentru afaceri constituţionale,
- având în vedere raportul Comisiei pentru control bugetar (A10-0052/2025),
A.întrucât, în contextul procedurii de descărcare de gestiune, autoritatea care acordă descărcarea de gestiune doreşte să accentueze că este deosebit de important să se întărească şi mai mult legitimitatea democratică a instituţiilor Uniunii prin creşterea transparenţei şi a responsabilităţii şi prin aplicarea principiului întocmirii bugetului în funcţie de performanţe şi al bunei gestiuni a resurselor umane;
B.întrucât, conform articolului 319 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), Parlamentului îi revine responsabilitatea exclusivă de a acorda descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii şi întrucât bugetul Consiliului European şi al Consiliului este o secţiune a bugetului Uniunii;
C.întrucât, în conformitate cu articolul 15 alineatul (1) din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE), Consiliul European nu exercită funcţii legislative;
D.întrucât, conform articolului 317 din TFUE, Comisia execută bugetul pe propria răspundere, ţinând cont de principiile unei bune gestiuni financiare, şi întrucât, potrivit cadrului în vigoare, Comisia conferă celorlalte instituţii ale Uniunii competenţele necesare execuţiei secţiunii din buget care le este destinată;
E.întrucât, conform articolului 235 alineatul (4) şi articolului 240 alineatul (2) din TFUE, Consiliul European şi Consiliul (denumit în continuare "Consiliul") sunt asistate de Secretariatul General al Consiliului (denumit în continuare "Secretariatul"), şi întrucât secretarul general al Consiliului este exclusiv responsabil pentru buna gestiune financiară a creditelor introduse în secţiunea II din bugetul Uniunii;
F.întrucât, pe parcursul a peste douăzeci de ani, Parlamentul a aplicat practica respectată şi consacrată de a acorda descărcarea de gestiune pentru toate instituţiile, organismele, birourile şi agenţiile Uniunii, şi întrucât Comisia sprijină ideea ca practica de a acorda descărcarea de gestiune fiecărei instituţii, organism, birou şi agenţie a Uniunii pentru cheltuielile administrative efectuate să fie continuată;
G.întrucât, potrivit articolului 59 alineatul (1) din Regulamentul financiar, Comisia conferă celorlalte instituţii ale Uniunii competenţele necesare executării secţiunilor din buget care le sunt destinate;
H.întrucât, începând cu exerciţiul de descărcare de gestiune din 2009, lipsa de cooperare din partea Consiliului în cadrul procedurii de descărcare de gestiune a obligat Parlamentul să refuze să acorde secretarului general al Consiliului descărcarea de gestiune;
I.întrucât Consiliul European şi Consiliul, în calitate de instituţii ale Uniunii şi de beneficiari ai bugetului general al Uniunii, ar trebui să fie transparente şi să poată fi trase la răspundere democratic de cetăţenii Uniunii, fiind totodată supuse controlului democratic al modalităţii de cheltuire a fondurilor publice;
J.întrucât articolul 15 alineatul (3) din TFUE impune instituţiilor UE să se asigure, în Regulamentul lor de procedură, că procedurile lor sunt transparente, în timp ce, în mai multe dintre anchetele şi deciziile sale, Ombudsmanul a criticat Consiliul pentru lipsa sa de transparenţă, sugerând că Consiliul nu a reuşit să înţeleagă pe deplin legătura critică dintre democraţie şi transparenţa procesului decizional;
K.întrucât jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene confirmă dreptul contribuabililor şi al publicului de a fi informaţi despre utilizarea veniturilor publice şi întrucât, în hotărârea sa din 25 ianuarie 2023 în cauza T-163/21 (1), De Capitani/Consiliul, Tribunalul a afirmat, cu privire la transparenţa în procesul legislativ al Uniunii, că documentele elaborate de Consiliu în cadrul grupurilor sale de lucru nu sunt de natură tehnică, ci legislativă şi, prin urmare, fac obiectul cererilor de acces la documente,
(1)Hotărârea Tribunalului din 25 ianuarie 2023, De Capitani/Consiliul, T-163/21, ECLI:EU:T:2023:15.
1.observă că bugetul Consiliului se încadrează la rubrica 7 din CFM, "Administraţie publică europeană", care s-a ridicat la 12,3 miliarde EUR în 2023 (reprezentând 6,4% din bugetul total al Uniunii); ia act de faptul că bugetul de aproximativ 0,6 miliarde EUR al Consiliului reprezintă aproximativ 5,2% din cheltuielile administrative totale ale Uniunii;
2.salută faptul că în Raportul său anual pentru exerciţiul financiar 2023, Curtea de Conturi (denumită în continuare "Curtea") a examinat un eşantion de 70 de operaţiuni de la rubrica "Administraţie", cu zece mai mult decât în 2022; constată totodată că Curtea scrie că cheltuielile administrative cuprind cheltuieli cu resursele umane, inclusiv cheltuieli cu pensiile, care, în 2023, au reprezentat aproximativ 70% din cheltuielile administrative totale, precum şi cheltuieli cu clădirile, echipamentele, energia, comunicaţiile şi tehnologia informaţiei şi că activitatea pe care a desfăşurat-o de-a lungul mai multor ani indică faptul că, în general, aceste cheltuieli prezintă riscuri scăzute;
3.constată că 21 (30%) dintre cele 70 de operaţiuni au conţinut erori, însă Curtea, pe baza celor cinci erori care au fost cuantificate, estimează că nivelul de eroare este sub pragul de semnificaţie;
4.ia act de faptul că, în raportul său anual pentru exerciţiul financiar 2023, Curtea a făcut o observaţie cu privire la durata unui contract-cadru de întreţinere a clădirilor atribuit de Consiliu; ia act de faptul că Curtea nu a identificat erori cuantificabile în legătură cu cele patru plăţi examinate în ceea ce priveşte Consiliul;
5.regretă profund faptul că, începând din 2009 şi, din nou, pentru exerciţiul financiar 2022, Parlamentul a fost nevoit să refuze Consiliului descărcarea de gestiune, deoarece Consiliul refuză în continuare să coopereze cu Parlamentul în cadrul procedurii de descărcare de gestiune, împiedicând Parlamentul să ia o decizie în cunoştinţă de cauză, bazată pe un control serios şi amănunţit al execuţiei bugetului Consiliului;
6.observă că, la 20 septembrie 2024, serviciile competente ale Parlamentului au transmis Secretariatului Consiliului un chestionar conţinând 90 de întrebări importante pentru Parlament, în numele raportorului pentru procedura de descărcare de gestiune, pentru a permite un control amănunţit al execuţiei bugetului Consiliului şi al administrării acestei instituţii; constată, de asemenea, că au fost trimise chestionare similare tuturor celorlalte instituţii, care au oferit Parlamentului răspunsuri detaliate la toate întrebările;
7.regretă că, la 23 septembrie 2024, Secretariatul a informat din nou Parlamentul că nu va răspunde la chestionarul acestuia şi că Consiliul nu va participa la audierea care a fost programată pentru 12 noiembrie 2024 ca parte a procesului de descărcare de gestiune, la care au participat toate celelalte instituţii invitate;
8.reiterează prerogativa Parlamentului de a acorda descărcarea de gestiune în temeiul articolului 319 din TFUE, precum şi în temeiul dispoziţiilor aplicabile din Regulamentul financiar şi Regulamentul de procedură al Parlamentului European, în conformitate cu interpretarea şi practica actuală, şi anume competenţa de a acorda descărcarea de gestiune cu scopul de a menţine transparenţa şi de a garanta răspunderea democratică faţă de contribuabilii Uniunii;
9.subliniază că articolul 59 alineatul (1) din Regulamentul financiar prevede că Comisia conferă celorlalte instituţii ale Uniunii competenţele necesare pentru execuţia secţiunilor din buget care le privesc şi, prin urmare, i se pare de neînţeles faptul că Consiliul consideră că este oportun să se acorde Comisiei descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului Consiliului;
10.subliniază practica respectată şi consacrată aplicată de Parlament pe parcursul a peste douăzeci de ani în care s-a acordat descărcarea de gestiune pentru toate instituţiile, organismele, birourile şi agenţiile Uniunii, inclusiv pentru Consiliul European şi Consiliu; reaminteşte că Comisia şi-a declarat incapacitatea de a supraveghea execuţia bugetelor celorlalte instituţii ale Uniunii; subliniază viziunea reiterată a Comisiei, aceea că practica de a acorda descărcarea de gestiune fiecărei instituţii a Uniunii pentru propriile cheltuieli administrative şi pentru execuţia bugetului UE ar trebui continuată în viitor direct de către Parlament, pentru a asigura în continuare respectarea principiului bunei gestiuni financiare;
11.subliniază că, în situaţia actuală, Parlamentul nu poate decât să verifice rapoartele Curţii şi ale Ombudsmanului, precum şi informaţiile disponibile public pe site-ul Consiliului, ca urmare a lipsei sistematice de cooperare a Consiliului cu Parlamentul; subliniază că această lipsă de cooperare subminează capacitatea Parlamentului de a-şi îndeplini în mod eficace rolul de supraveghere şi de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză cu privire la acordarea descărcării de gestiune;
12.regretă că, timp de peste un deceniu, Consiliul a arătat că nu are niciun fel de voinţă politică de a colabora cu Parlamentul în contextul procedurii anuale de descărcare de gestiune; subliniază că această atitudine a avut un efect negativ de durată asupra ambelor instituţii, a discreditat gestiunea şi controlul democratic al bugetului Uniunii şi a afectat încrederea cetăţenilor în Uniune ca entitate transparentă; subliniază că Consiliul trebuie să respecte aceleaşi standarde în materie de responsabilitate pe care le aşteaptă din partea altor instituţii ale Uniunii;
13.reiterează faptul că refuzul continuu al Consiliului de a coopera în cadrul procedurii de descărcare de gestiune reprezintă o încălcare inacceptabilă a responsabilităţii democratice; solicită să se introducă modificări juridice şi procedurale pentru a suspenda transferul creditelor bugetare către orice instituţie a Uniunii care nu respectă obligaţiile în materie de transparenţă;
14.reaminteşte că jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sprijină dreptul contribuabililor şi al publicului de a fi informaţi cu privire la utilizarea veniturilor publice; cere, prin urmare, să se respecte pe deplin prerogativa şi rolul Parlamentului ca garant al principiului răspunderii democratice; invită Consiliul să respecte aşa cum se cuvine recomandările adoptate de Parlament în contextul procedurii de descărcare de gestiune şi insistă să se aplice pe deplin dispoziţiile articolului 14 alineatul (1) din TUE;
15.invită Consiliul să reia fără întârzieri nejustificate negocierile cu Parlamentul şi să înceapă cât mai curând posibil să coopereze în mod activ cu Parlamentul la cel mai înalt nivel, implicând secretarii generali şi preşedinţii ambelor instituţii, pentru a depăşi impasul şi a soluţiona blocajul care afectează de mult timp procedura de descărcare de gestiune, respectând în acelaşi timp rolul Parlamentului şi al Consiliului în procedura de descărcare de gestiune şi garantând transparenţa, credibilitatea şi un control democratic adecvat al execuţiei bugetare; solicită serviciilor juridice ale Comisiei şi ale Consiliului să furnizeze un aviz juridic cu privire la posibilele soluţii bazate pe tratate pentru a asigura responsabilitatea Consiliului în cadrul procedurii de descărcare de gestiune;
16.subliniază că, deşi situaţia actuală trebuie îmbunătăţită printr-o mai bună cooperare interinstituţională în limitele dispoziţiilor tratatelor, revizuirea tratatelor ar putea face procedura de descărcare de gestiune mai clară şi mai transparentă, atribuind Parlamentului competenţa explicită de a acorda descărcarea de gestiune tuturor instituţiilor, organelor, oficiilor şi agenţiilor Uniunii în mod individual; subliniază, cu toate acestea, că, în aşteptarea unei astfel de revizuiri, situaţia actuală trebuie îmbunătăţită printr-o cooperare interinstituţională consolidată; îndeamnă, în acest sens, Consiliul să colaboreze activ cu Parlamentul;
17.observă că, deşi Consiliul nu este dispus să coopereze în cadrul procedurii de descărcare de gestiune, Parlamentul subliniază totuşi unele priorităţi politice şi prezintă în acest raport unele observaţii privind gestiunea bugetară şi financiară a Consiliului şi alte observaţii relevante pentru procedura de descărcare de gestiune;
18.constată că, având în vedere lipsa de cooperare a Consiliului cu Parlamentul, observaţiile din secţiunile următoare se bazează în principal pe informaţii agregate disponibile public şi care oferă detalii limitate;
19.regretă că Consiliul îşi exercită prerogativele în procedurile de nominalizare şi numire în cadrul a numeroase instituţii, organe, oficii şi agenţii ale Uniunii, fără a ţine seama de opiniile părţilor interesate sau de recomandările Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF);
20.ia act de tradiţia Consiliului de a nu pune sub semnul întrebării numirile pe care fiecare stat membru le face în majoritatea posturilor;
21.reaminteşte că, în conformitate cu articolul 286 alineatul (2) din TFUE, Consiliul numeşte membrii Curţii de Conturi, în conformitate cu propunerile făcute de fiecare stat membru, după consultarea Parlamentului; reaminteşte că, pe baza acestei condiţii prealabile, Parlamentul European emite un aviz cu privire la candidaţi; regretă că, în repetate rânduri, Consiliul a ignorat recomandările Parlamentului în rolul său consultativ privind numirea membrilor Curţii de Conturi; reaminteşte că, deşi avizul Parlamentului nu este obligatoriu pentru Consiliu, candidaţii care au primit un aviz nefavorabil şi-au retras candidatura, acceptând decizia Parlamentului şi recunoscând astfel rolul Parlamentului ca autoritate democratică de supraveghere legată de protejarea bugetului Uniunii; invită Consiliul să recunoască rolul Parlamentului cooperând în cadrul procedurii de descărcare de gestiune;
22.reaminteşte că judecătorii şi avocaţii generali ai Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sunt numiţi de comun acord de către guvernele statelor membre, după consultarea unui comitet însărcinat cu emiterea unui aviz cu privire la capacitatea potenţialilor candidaţi de a exercita sarcinile respective;
23.invită Preşedinţiile prin rotaţie ale Consiliului să nu mai utilizeze sponsorizarea corporaţiilor pentru a contribui la acoperirea cheltuielilor lor, deoarece acest lucru riscă să creeze conflicte de interese, astfel cum au evidenţiat concluziile atelierului organizat de Comisia pentru control bugetar a Parlamentului la 27 iunie 2023; ia act de faptul că, în decizia sa din 9 septembrie 2024 referitoare la iniţiativa strategică privind sponsorizarea Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene, Ombudsmanul European a încurajat Consiliul să evalueze modul în care au fost puse în aplicare normele fără caracter obligatoriu adoptate de Consiliu privind utilizarea sponsorizării de către Preşedinţia sa (denumite în continuare "orientările") şi să exploreze alte posibile măsuri care ar putea contribui la atenuarea riscurilor asociate utilizării sponsorizării; îşi reiterează apelul adresat Consiliului de a prevedea pentru Preşedinţiile Consiliului un buget care să asigure standarde adecvate şi uniforme de eficienţă şi eficacitate a activităţii în Consiliu în general;
24.îşi exprimă profunda îngrijorare cu privire la utilizarea abuzivă de către guvernul ungar a rolului său în Preşedinţia UE pentru a continua angajamentele bilaterale care contravin valorilor fundamentale ale Uniunii, cum ar fi reuniunile prim-ministrului Viktor Orban cu preşedintele rus Vladimir Putin, în pofida sancţiunilor Uniunii şi a mandatului de arestare al Curţii Penale Internaţionale împotriva acestuia din urmă pentru crime de război; ia act cu îngrijorare de angajamente similare cu alţi lideri autoritari, fapt care subminează credibilitatea UE; invită Consiliul să condamne cu fermitate astfel de acţiuni şi să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că statele membre care deţin Preşedinţia acţionează în conformitate cu principiile UE, protejând integritatea şi valorile Uniunii;
25.regretă faptul că bugetul Consiliului European şi al Consiliului nu a fost împărţit în două bugete clar separate, aşa cum a recomandat Parlamentul în rezoluţiile sale anterioare referitoare descărcarea de gestiune, pentru a mări transparenţa şi responsabilitatea, nu în ultimul rând în ceea ce priveşte Consiliul European, având în vedere că este în prezent imposibil să se obţină informaţii sigure despre costurile acestuia; subliniază importanţa unor date fiabile pentru un control obiectiv; solicită respectarea recomandării autorităţii care acordă descărcarea de gestiune;
26.constată că bugetul Consiliului a fost de 647 908 757 EUR pentru 2023, ceea ce reprezintă o creştere de 6% faţă de 2022, care este mai mare decât creşterea de 2,3% înregistrată în 2022 faţă de 2021; constată că această creştere este legată în principal de revizuirea parametrilor de actualizare a salariilor în raport cu inflaţia;
27.constată că, în 2023, rata totală de execuţie a bugetului Consiliului era de 97,0%; constată că, la sfârşitul anului 2023, au fost anulate credite în valoare de aproape 20 de milioane EUR, din care jumătate proveneau de la linia bugetară pentru cheltuieli cu personalul;
28.ia act de faptul că, în conformitate cu articolul 29 din Regulamentul financiar, Consiliul a efectuat 41 de transferuri bugetare în 2023, în valoare cumulată de 6,5 milioane EUR; constată, de asemenea, că trei dintre aceste transferuri au necesitat ca autoritatea bugetară să fie informată în conformitate cu articolul 29 alineatul (2), în scopul consolidării mai multor linii bugetare, inclusiv "Lucrări de amenajare şi instalare", "Apă, gaz, electricitate şi încălzire", "Achiziţionarea de echipamente şi software" şi "Cheltuieli de închiriere, întreţinere şi reparare a maşinilor de serviciu";
29.invită Consiliul să publice o defalcare anuală a cheltuielilor de călătorie şi de reprezentare ale înalţilor funcţionari, inclusiv ale preşedintelui Consiliului European, ale Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate şi ale Secretariatului, într-un format uşor de utilizat şi accesibil publicului;
30.ia act de faptul că creditele reportate din 2023 în 2024 s-au ridicat la 85,5 milioane EUR în total, acoperind în principal sistemele informatice, costul serviciilor de interpretare furnizate în 2023, pentru care facturile nu au fost încă convenite cu serviciile Comisiei Europene la momentul închiderii conturilor, clădirile, informarea şi comunicarea, echipamentele audiovizuale şi de conferinţă, precum şi alte cheltuieli cu personalul şi transportul;
31.îşi exprimă îngrijorarea cu privire la insuficienţa mecanismelor de control în ceea ce priveşte utilizarea de către Consiliu a serviciilor de consultanţă şi a contractanţilor externi; solicită publicarea integrală a tuturor contractelor care depăşesc 50 000 EUR, detaliind domeniul de aplicare, rezultatele şi entităţile atribuite, pentru a preveni posibila utilizare abuzivă a fondurilor publice;
32.constată că durata medie a intervalului de timp necesar pentru plata facturilor a scăzut de la 18 la 13 zile în perioada 2022-2023, cu mult sub termenul maxim de 30 de zile, evitându-se astfel dobânzile de întârziere;
33.ia act de faptul că cheltuielile de misiune, care cuprind atât cheltuielile de misiune ale Secretariatului, cât şi cheltuielile de misiune ale personalului Consiliului European, au crescut cu 25% între 2022 şi 2023 şi că cheltuielile de deplasare ale delegaţiilor suportate de Preşedinţii şi de delegaţiile naţionale au crescut cu 36,6% în aceeaşi perioadă; invită Consiliul să evalueze această creştere semnificativă a cheltuielilor de misiune; în absenţa accesului la informaţii detaliate, încurajează Consiliul să utilizeze aceste resurse în spiritul bunei gestiuni financiare;
34.ia act de faptul că Consiliul a stabilit obiective referitoare la performanţa bugetului său în 2023, şi anume: asigurarea continuităţii procesului decizional în cadrul Consiliului European şi al Consiliului; asigurarea unui sprijin continuu pentru Consiliul European şi Consiliu prin utilizarea eficace şi eficientă a resurselor financiare, în special având în vedere presiunea persistentă a inflaţiei şi creşterile de preţuri rezultate ca urmare a indexării contractelor; precum şi continuarea procesului de modernizare administrativă digitală, cu scopul de a îmbunătăţi calitatea organizării Secretariatului şi a garanta utilizarea adecvată a resurselor;
35.ia act de faptul că, pentru a asigura utilizarea eficientă a bugetului său în 2023, Secretariatul a continuat să îşi îmbunătăţească procesele de gestiune financiară, în special pe baza recomandărilor mai multor grupuri de lucru interne; salută, în special, noile instrumente de performanţă, cum ar fi includerea resurselor umane şi a elementelor legate de competenţe în exerciţiul de planificare integrată a gestionării, digitalizarea completă a fluxurilor de lucru financiare şi introducerea semnăturii electronice;
36.salută utilizarea sporită a datelor în procesul decizional, în special pe baza tabloului de bord financiar lunar, care prezintă indicatori-cheie de performanţă la nivelul serviciilor Secretariatului, şi pe baza tabloului de bord al personalului de conducere, care conţine informaţii esenţiale obţinute prin analizarea datelor privind resursele umane, având drept scop facilitarea gestionării zilnice şi a deciziilor în domeniul resurselor umane;
37.ia act de faptul că Secretariatul a organizat 4 429 de reuniuni în 2023, acest număr reflectând o relativă stabilitate în comparaţie cu 2022; constată, de asemenea, că numărul reuniunilor cu prezenţă fizică a crescut cu 11% faţă de 2022, în timp ce numărul reuniunilor organizate prin videoconferinţă sau în format hibrid a scăzut substanţial, cu peste 60%;
38.ia act de faptul că Secretariatul a lansat 17 proceduri deschise de achiziţii publice, 12 noi proceduri negociate, precum şi 21 de proceduri interinstituţionale (orice valoare) la conducerea cărora nu se afla Consiliul; ia act de faptul că, până la sfârşitul anului 2023, au fost semnate 41 de contracte, în timp ce în 2022 numărul contractelor semnate a fost de 42, şi s-a lucrat la 47 de loturi (orice categorie); ia act de faptul că au fost atribuite contracte în valoare totală de 124,1 milioane EUR în 2023, ceea ce corespunde unui procent de 19,15% din bugetul anual al Consiliului; constată că, din suma totală contractată, un procent de 0,5% a fost angajat în contracte cu valoare scăzută şi medie, un procent de 58% a fost angajat în contracte specifice aferente contractelor-cadru în privinţa cărora Consiliul este singura autoritate contractantă şi un procent de 69,5% a fost angajat în contracte specifice atribuite în baza unor contracte-cadru interinstituţionale;
39.ia act de faptul că Consiliul a transmis autorităţii care acordă descărcarea de gestiune raportul său anual privind auditurile interne efectuate în 2023, în conformitate cu articolul 118 din Regulamentul financiar; ia act de faptul că, la sfârşitul anului 2023, 81% dintre recomandările emise în perioada 2020-2022 fuseseră puse în aplicare, 18% dintre aceste recomandări erau încă deschise, iar pentru 1% dintre ele riscul fusese acceptat de către conducere sau recomandările nu mai erau aplicabile; ia act de faptul că patru audituri interne planificate să aibă loc pe durata programului de lucru pentru 2023 au fost încheiate în cursul anului, iar două dintre acestea erau încă în desfăşurare la sfârşitul anului 2023; ia act de faptul că auditorul intern a emis recomandări cu un nivel ridicat de prioritate în cadrul a trei audituri ale programului de lucru pentru 2023 cu privire la serviciile de transport, la serverele şi serviciile de bază ale IOLAN şi la sistemele de punct final ale IOLAN;
40.constată că, din totalul de 3 116 membri ai personalului înregistrat la sfârşitul lui 2023, 79% erau angajaţi permanenţi, 12,8% erau agenţi temporari, 7,2% erau agenţi contractuali, iar 1% erau experţi naţionali detaşaţi; constată că repartizarea personalului permanent şi temporar între categoriile de posturi a rămas stabilă, cu 1 474,25 administratori (AD), 1 159 de asistenţi (AST) şi 230 de secretari (AST-SC) în 2023, comparativ cu 1 519 AD, 1 284 de AST şi, respectiv, 190 de AST-SC în 2022; constată că la sfârşitul anului 2023 rata de ocupare a schemei de personal a fost de 97,4%;
41.constată că, având în vedere lipsa de cooperare a Consiliului cu Parlamentul, observaţiile din această secţiune se bazează în principal pe informaţii agregate publicate pe site-ul Consiliului, care oferă detalii limitate;
42.ia act de celelalte iniţiative luate de Secretariat pentru a deveni un loc de muncă mai divers şi mai incluziv; salută faptul că Consiliul a primit în 2023 Premiul Ombudsmanului pentru bună administrare la categoria "Excelenţă în diversitate şi incluziune" pentru Programul său de acţiune pozitivă pentru stagiarii cu dizabilităţi, în cadrul căruia 6 stagiari cu dizabilităţi au fost angajaţi în cadrul Secretariatului în 2023;
43.regretă lipsa de informaţii accesibile publicului cu privire la distribuţia geografică şi pe criterii de gen a personalului din cadrul Secretariatului; invită Consiliul să comunice Parlamentului informaţii privind echilibrul de gen, distribuţia geografică şi dizabilităţile membrilor personalului său şi privind politicile interne aferente; încurajează Consiliul să promoveze echilibrul geografic al personalului său, oferind o rezervă mai largă de candidaţi din statele membre subreprezentate;
44.salută eforturile Secretariatului din 2023 de a atrage şi a păstra o forţă de muncă calificată şi mai tânără prin diverse iniţiative, cum ar fi recrutarea a opt administratori de politici debutanţi în cadrul noului program intitulat "Junior Policy Team", revizuirea normelor privind mobilitatea internă şi participarea a 41 de membri ai personalului Secretariatului la un exerciţiu interinstituţional de observare directă la locul de muncă; subliniază că stagiul ar trebui să fie remunerat, în concordanţă cu Rezoluţia Parlamentului European din 14 iunie 2023 referitoare la stagii de calitate în Uniune (2020/2005(INL)], în care se solicită ca toate stagiile din Europa să fie plătite; regretă lipsa de informaţii cu privire la punerea în aplicare a Planului de acţiune al Consiliului privind crearea unei identităţi corporative, elaborat în 2023;
45.ia act de faptul că, în 2023, Planul de prevenire a riscurilor psihosociale 2020-2023 a făcut obiectul unei revizuiri, ale cărei rezultate au fost luate în considerare la elaborarea unui nou Plan de prevenire a riscurilor şi la actualizarea Planului de intervenţie psihosocială, ca parte a iniţiativelor Consiliului de promovare a stării de bine a personalului, atât la nivel individual, cât şi la nivelul echipelor sau unităţilor; ia act de faptul că membrilor personalului şi personalului de conducere din cadrul Secretariatului li s-au oferit mai multe forme de sprijin şi cursuri, cum ar fi o sesiune specifică de formare dedicată personalului de conducere privind siguranţa psihologică, orientări pentru manageri privind sănătatea mintală, ateliere specifice privind prevenirea riscurilor psihosociale organizate la cerere şi ateliere de gestionare a stresului pentru Preşedinţiile spaniolă şi belgiană ale Consiliului;
46.ia act de faptul că Secretariatul a finalizat proiectul-pilot intitulat "Noi forme de organizare a muncii (NWOW)", care a fost lansat în 2018, şi a efectuat o evaluare ce oferă informaţii valoroase, în special în ceea ce priveşte comunicarea cu privire la schimbări, implicarea utilizatorilor şi implicarea personalului în procesele de schimbare; ia act de faptul că Consiliul a comunicat rezultatele proiectului-pilot altor organizaţii care desfăşoară programe similare; invită Consiliul să împărtăşească, de asemenea, lecţiile învăţate cu autoritatea care acordă descărcarea de gestiune;
47.regretă că două componente-cheie ale cadrului etic al Consiliului - "Ghidul privind etica şi conduita" pentru personalul Secretariatului şi "Codul de conduită al Preşedintelui Consiliului European" - sunt disponibile pe site-ul Consiliului fără a fi însoţite de orientări suplimentare şi fără a se menţiona data publicării; critică faptul că, în ciuda mai multor solicitări ale Parlamentului, Codul de conduită al Preşedintelui Consiliului European nu a fost aliniat cu cel aplicabil în cadrul Parlamentului şi al Comisiei, în special în ceea ce priveşte activităţile care pot fi întreprinse după încheierea mandatului; solicită remedierea cât mai rapidă a deficienţelor de mai sus;
48.reiterează faptul că conduita etică contribuie la buna gestiune financiară şi sporeşte încrederea publicului şi că, astfel cum a subliniat Curtea în Raportul său special 13/2019, cadrele etice ale instituţiilor Uniunii pot fi îmbunătăţite; reaminteşte, în special, recomandarea emisă de Curte cu privire la îmbunătăţirea cadrului etic al Consiliului; îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu lipsa unui cadru etic comun al Uniunii care să reglementeze activitatea reprezentanţilor statelor membre în cadrul Consiliului identificată de Curte;
49.ia act de faptul că, în contextul punerii în aplicare a Deciziei 23/2021 a secretarului general privind hărţuirea psihologică şi sexuală la locul de muncă, în 2023 au fost întreprinse mai multe acţiuni, cum ar fi publicarea pe intranetul Secretariatului a Ghidului pentru prevenirea hărţuirii la locul de muncă, lansarea unor activităţi de sensibilizare a nou-veniţilor cu privire la abordarea bazată pe toleranţă zero a Consiliului şi organizarea de cursuri de formare obligatorii privind combaterea hărţuirii şi a comportamentului necorespunzător pentru noile cadre de conducere şi pentru personalul cu responsabilităţi de conducere;
50.constată că Secretariatul publică un raport anual conţinând informaţii privind activităţile profesionale ale foştilor înalţi funcţionari ai Secretariatului după încetarea raporturilor de muncă, în conformitate cu articolul 16 al treilea şi al patrulea paragraf din Statutul funcţionarilor Uniunii Europene; ia act de faptul că, potrivit raportului referitor la 2023, un fost înalt funcţionar şi-a declarat intenţia de a se angaja în activităţi profesionale la mai puţin de 12 luni de la părăsirea funcţiei şi a primit din partea autorităţii împuternicite să facă numiri permisiunea de a desfăşura o activitate profesională sub rezerva unei anumite condiţii, menite să asigure respectarea perioadei minime de la părăsirea funcţiei în care nu pot fi exercitate anumite activităţi, astfel cum este prevăzută la articolul 16 al doilea paragraf din Statutul funcţionarilor;
51.îndeamnă Consiliul să stabilească norme mai stricte privind încadrarea în muncă după expirarea mandatului pentru înalţii funcţionari, inclusiv o perioadă prelungită de existenţă a stării de incompatibilitate şi publicarea obligatorie a informaţiilor privind afilierile din sectorul privat; invită Consiliul să impună obligativitatea participării reprezentanţelor permanente ale statelor membre la Registrul de transparenţă al UE;
52.regretă faptul că participarea reprezentanţilor permanenţi ai statelor membre la registrul de transparenţă obligatoriu, instituit prin Acordul interinstituţional din 20 mai 2021 dintre Parlament, Consiliu şi Comisie, are un caracter complet voluntar, deoarece aplicarea principiului condiţionalităţii este lăsată la latitudinea reprezentanţei permanente a fiecărui stat membru; ia act de faptul că numai opt state membre şi instituţiile Uniunii respectă cele mai bune practici în materie de aplicare a unei definiţii obligatorii extinse a noţiunii de "lobbyişti" în cadrul lor normativ şi insistă asupra faptului că toate reprezentanţele permanente ar trebui să participe activ la registrul obligatoriu de transparenţă înainte de preluarea de către statul membru de care aparţin a Preşedinţiei prin rotaţie a Consiliului, pe durata acesteia şi după încheierea sa; solicită norme etice mai stricte şi armonizate privind conflictele de interese, practica "uşilor turnante" şi transparenţa activităţilor de lobby; reaminteşte poziţia Parlamentului potrivit căreia reprezentanţilor statelor membre care beneficiază în mod direct de subvenţii din partea Uniunii prin intermediul firmelor pe care le deţin nu ar trebui să li se permită să participe la dezbaterile politice sau bugetare şi la procedurile de vot legate de subvenţiile respective; regretă că Consiliul nu utilizează pe deplin registrul de transparenţă obligatoriu şi nici nu acceptă propuneri de îmbunătăţire a acestuia; îşi reiterează apelul adresat Consiliului de a pune capăt practicii de a organiza întâlniri cu lobbyiştii neînregistraţi;
53.regretă că, în plus faţă de limitările actuale ale registrului de transparenţă obligatoriu, el nu este utilizat pe deplin de către Consiliu, care respinge orice recomandare de îmbunătăţire a acestuia; îşi reiterează apelul adresat Consiliului de a pune capăt practicii de a organiza întâlniri cu lobbyiştii neînregistraţi;
54.îndeamnă Consiliul să impună obligaţia ca toţi înalţii funcţionari, inclusiv reprezentanţii permanenţi şi şefii de delegaţie, să facă publice reuniunile lor cu grupurile de interese şi cu lobbyiştii într-un registru de transparenţă standardizat, după modelul obligaţiilor impuse deputaţilor în Parlamentul European şi membrilor Comisiei Europene;
55.regretă profund că Consiliul continuă să refuze sau să întârzie în mod sistematic accesul la documentele legislative, precum şi că procesul decizional din cadrul Consiliului este încă departe de a fi pe deplin transparent, ceea ce afectează în mod negativ încrederea cetăţenilor în Uniune ca entitate transparentă şi pune astfel în pericol reputaţia Uniunii în ansamblu; reaminteşte şi sprijină recomandările Ombudsmanului European privind transparenţa procesului legislativ al Consiliului, formulate în cadrul anchetei strategice OI/2/2017/TE; invită insistent Consiliul să ia toate măsurile necesare pentru a pune în aplicare recomandările Ombudsmanului şi hotărârile relevante ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, fără întârzieri nejustificate; întrucât, în hotărârea sa în cauza T-163/21 De Capitani/Consiliul, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a subliniat că este necesară o transparenţă legislativă mai netă din partea Consiliului în asigurarea accesului la documentele legislative, care corespunde obligaţiei Consiliului de a se supune controlului public şi de a răspunde în faţa colegislatorilor, ca bază a oricărei legitimităţi democratice;
56.este preocupat de faptul că, în 2023, Ombudsmanul European a solicitat din nou Consiliului să pună la dispoziţie documente legislative într-un moment care să permită publicului să participe efectiv la discuţii; ia act de faptul că Ombudsmanul European a solicitat, de asemenea, Consiliului să îşi continue eforturile de informare adecvată a publicului, în cea mai mare măsură posibilă, în legătură cu măsurile restrictive adoptate împotriva Rusiei; salută ancheta strategică lansată de Ombudsmanul European în 2023 cu privire la modul în care instituţiile tratează cererile de acces public la documente legislative, în special pe baza a şase plângeri recente adresate Ombudsmanului cu privire la accesul public la documentele legislative ale Uniunii gestionate de Consiliu;
57.ia act de faptul că echipa responsabilă pentru accesul la documente a raportat că, în 2023, a primit şi a răspuns la un număr neobişnuit de mare de cereri de acces public la documente, existând 3 732 de cereri iniţiale de acces la documente, la care se adaugă 40 de cereri de confirmare, ceea ce a făcut necesară analiza a 13 912 documente; ia act de faptul că, dintre cererile iniţiale de acces, s-a acordat acces deplin la 10 908 documente (78,4%) şi acces parţial la 1 600 de documente (11,5%), în timp ce accesul a fost refuzat în cazul unui număr de 1 404 documente (10,1%); ia act de faptul că, pentru cererile de confirmare, s-a acordat acces deplin la 53 de documente şi acces parţial la 45 de documente, în timp ce în cazul unui număr de 48 de documente accesul a fost refuzat; ia act de faptul că cererile iniţiale au fost prelucrate, în medie, în 16 zile lucrătoare, iar cererile de confirmare în 32 de zile lucrătoare;
58.salută faptul că, potrivit rapoartelor anuale puse la dispoziţia publicului, niciun caz care să implice fraude sau nereguli nu a fost adus la cunoştinţa ordonatorilor de credite delegaţi responsabili în cursul anului 2023, iar astfel de cazuri nu au fost supuse atenţiei comitetului (articolul 143 din Regulamentul financiar) sau a OLAF;
59.ia act de faptul că, în 2023, Secretariatul a continuat să îşi urmărească obiectivul de transformare digitală, în conformitate cu priorităţile Strategiei sale digitale pentru perioada 2022-2025; ia act de faptul că, dintre cele 113 proiecte de digitalizare din planul anual de lucru, care vizau, în special, domenii precum serviciile partajate, politicile, aspectele juridice şi TI, 37% au fost finalizate la sfârşitul anului, în timp ce 8% au fost anulate sau fuzionate, iar 38% sunt încă în curs; ia act de faptul că au fost organizate cursuri de formare mai diversificate, inclusiv cursuri specifice pentru semnarea electronică a contractelor şi pentru promovarea sistemului FIORI, noua formă de prezentare a sistemului integrat de gestiune SAP;
60.îndeamnă Consiliul să accelereze punerea în aplicare a unor sisteme digitale sigure de votare şi de partajare a documentelor pentru a spori eficienţa, responsabilitatea şi a reduce procesele inutile pe suport de hârtie;
61.salută faptul că, în 2023, 97% dintre facturi au fost transmise electronic, la fel ca în 2022; ia act de faptul că, pe parcursul anului 2023, între 30 şi 40% dintre comenzi şi contracte au fost semnate electronic în fiecare lună, ceea ce înseamnă că s-au înregistrat progrese semnificative în direcţia digitalizării complete a fluxului de lucru financiar, de la lansarea procedurilor de achiziţii până la plata facturilor pe cale electronică;
62.ia act de faptul că, în 2023, Consiliul a luat măsuri în favoarea creşterii accesibilităţii digitale, în special prin publicarea unui Ghid privind accesibilitatea digitală;
63.ia act de faptul că, în 2023, Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor (AEPD) a emis un aviz de supraveghere în conformitate cu articolul 57 alineatul (1) litera (g) din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) cu privire la necesitatea de a efectua o evaluare a impactului asupra protecţiei datelor în legătură cu proiectul Secretariatului care viza utilizarea serviciilor centralizate de analiză şi raportare a datelor privind resursele umane şi cu înfiinţarea unui depozit de date; ia act de faptul că AEPD nu a raportat nicio anchetă sau plângere care să vizeze Consiliu în 2023;
(2)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
64.îşi exprimă îngrijorarea cu privire la lipsa unor garanţii solide împotriva supravegherii şi colectării datelor de către părţi terţe; solicită măsuri de securitate consolidate, inclusiv criptarea obligatorie a datelor şi audituri periodice de securitate ale tuturor sistemelor de comunicaţii digitale utilizate de Consiliu;
65.ia act de faptul că, pentru a îmbunătăţi gradul de sensibilizare şi de pregătire în materie de securitate cibernetică al personalului său, Secretariatul a conceput şi a lansat, în 2023, mai multe noi cursuri de formare legate de securitatea informaţiilor, de contraspionaj şi de securitatea cibernetică; constată totodată că, în octombrie 2023, pe durata Lunii Securităţii Cibernetice, au fost organizate evenimente de sensibilizare cu privire la securitatea cibernetică şi la securitatea informaţiilor;
66.constată că linia bugetară 2 0 1 1 pentru "Apă, gaz, electricitate şi încălzire" a fost majorată cu 33% printr-un transfer bugetar realizat în 2023; ia act de faptul că Secretariatul a continuat să îşi reducă consumul de energie, prin metode precum reducerea încălzirii din clădiri şi înlocuirea centralelor termice din clădirea Justus Lipsius;
67.ia act de faptul că în 2023 au fost executate proiecte imobiliare cheie, cum ar fi renovarea unor săli de reuniune din clădirile LEX şi Justus Lipsius, renovarea continuă a coridoarelor aferente birourilor din clădirea Justus Lipsius, îmbunătăţirea instalaţiilor şi a infrastructurii pentru biciclete în clădirile Consiliului şi modernizarea birourilor de primire din clădirea Justus Lipsius;
68.regretă că Consiliul nu a pus încă în aplicare o procedură simplificată de acreditare pentru a facilita accesul personalului celorlalte instituţii ale Uniunii în clădirile Consiliului; invită Consiliul să pună în aplicare această măsură;
69.constată că, în urma unui audit extern efectuat în 2023, sistemul de management de mediu şi audit a fost menţinut şi că certificatele de performanţă energetică a clădirilor au fost reînnoite;
70.ia act de faptul că, în cadrul eforturilor prioritare continue pentru o mobilitate sustenabilă, facilităţile şi infrastructurile pentru biciclete din clădirile Secretariatului au fost îmbunătăţite şi adaptate şi au fost renovate sau instituite echipamente de videoconferinţă sub forma unor "săli care permit conectarea la reuniuni de oriunde" ("meet anywhere rooms"); constată, de asemenea, că au fost depuse eforturi pentru a asigura implicarea membrilor personalului şi a personalului de conducere în transformarea verde, prin acţiuni de formare şi de sensibilizare;
71.subliniază necesitatea revizuirii articolului 319 din TFUE, pentru a stipula explicit că Parlamentul, pe lângă acordarea descărcării de gestiune Comisiei, acordă şi altor instituţii, organe, oficii şi agenţii ale Uniunii descărcarea de gestiune pentru execuţia secţiunilor lor din buget sau a bugetelor lor; invită Consiliul să depăşească conflictul interinstituţional şi să reia discuţiile cu Parlamentul European pentru a ajunge la un acord comun în vederea unei reluări fără probleme a procedurii de descărcare de gestiune;
72.constată că, în 2023, bugetul total pentru comunicare executat în cursul acestui exerciţiu, luând în considerare transferurile, a fost de 11 871 300 EUR, aceasta însemnând cu 3,54% mai mult decât în cadrul bugetului pentru 2022;
73.ia act de faptul că Secretariatul furnizează servicii de comunicare preşedintelui Consiliului European, a cărui prezenţă pe internet a fost restructurată în mod fundamental în 2022, preşedintelui Eurogrupului, Preşedinţiei prin rotaţie, vicepreşedintelui Comisiei/Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate, statelor membre şi Secretariatului; ia act de faptul că în 2023 s-a înregistrat o creştere semnificativă a colaborării dintre echipa pentru conţinut digital a Secretariatului şi Preşedinţii şi, în special, de faptul că coordonarea strânsă în cadrul activităţilor editoriale a condus la sinergii sporite în ceea ce priveşte reutilizarea conţinutului şi la o mai bună complementaritate, ceea ce a maximizat impactul global al comunicării;
74.constată că, potrivit unui sondaj online realizat în ultimul trimestru al anului 2023, 67% dintre utilizatori au fost mulţumiţi de experienţa lor generală cu site-ul Consiliului, care a înregistrat peste 23 de milioane de vizite în 2023, aceasta însemnând o creştere cu 1% faţă de 2022, precum şi 57 900 de abonaţi, comparativ cu 51 600 de abonaţi în 2022.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 8 octombrie 2025