Capitolul 2 - Situaţia procedurii de descărcare de gestiune - Rezolutia 1597/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea II - Consiliul European şi Consiliul
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 2:Situaţia procedurii de descărcare de gestiune
5.regretă profund faptul că, începând din 2009 şi, din nou, pentru exerciţiul financiar 2022, Parlamentul a fost nevoit să refuze Consiliului descărcarea de gestiune, deoarece Consiliul refuză în continuare să coopereze cu Parlamentul în cadrul procedurii de descărcare de gestiune, împiedicând Parlamentul să ia o decizie în cunoştinţă de cauză, bazată pe un control serios şi amănunţit al execuţiei bugetului Consiliului;
6.observă că, la 20 septembrie 2024, serviciile competente ale Parlamentului au transmis Secretariatului Consiliului un chestionar conţinând 90 de întrebări importante pentru Parlament, în numele raportorului pentru procedura de descărcare de gestiune, pentru a permite un control amănunţit al execuţiei bugetului Consiliului şi al administrării acestei instituţii; constată, de asemenea, că au fost trimise chestionare similare tuturor celorlalte instituţii, care au oferit Parlamentului răspunsuri detaliate la toate întrebările;
7.regretă că, la 23 septembrie 2024, Secretariatul a informat din nou Parlamentul că nu va răspunde la chestionarul acestuia şi că Consiliul nu va participa la audierea care a fost programată pentru 12 noiembrie 2024 ca parte a procesului de descărcare de gestiune, la care au participat toate celelalte instituţii invitate;
8.reiterează prerogativa Parlamentului de a acorda descărcarea de gestiune în temeiul articolului 319 din TFUE, precum şi în temeiul dispoziţiilor aplicabile din Regulamentul financiar şi Regulamentul de procedură al Parlamentului European, în conformitate cu interpretarea şi practica actuală, şi anume competenţa de a acorda descărcarea de gestiune cu scopul de a menţine transparenţa şi de a garanta răspunderea democratică faţă de contribuabilii Uniunii;
9.subliniază că articolul 59 alineatul (1) din Regulamentul financiar prevede că Comisia conferă celorlalte instituţii ale Uniunii competenţele necesare pentru execuţia secţiunilor din buget care le privesc şi, prin urmare, i se pare de neînţeles faptul că Consiliul consideră că este oportun să se acorde Comisiei descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului Consiliului;
10.subliniază practica respectată şi consacrată aplicată de Parlament pe parcursul a peste douăzeci de ani în care s-a acordat descărcarea de gestiune pentru toate instituţiile, organismele, birourile şi agenţiile Uniunii, inclusiv pentru Consiliul European şi Consiliu; reaminteşte că Comisia şi-a declarat incapacitatea de a supraveghea execuţia bugetelor celorlalte instituţii ale Uniunii; subliniază viziunea reiterată a Comisiei, aceea că practica de a acorda descărcarea de gestiune fiecărei instituţii a Uniunii pentru propriile cheltuieli administrative şi pentru execuţia bugetului UE ar trebui continuată în viitor direct de către Parlament, pentru a asigura în continuare respectarea principiului bunei gestiuni financiare;
11.subliniază că, în situaţia actuală, Parlamentul nu poate decât să verifice rapoartele Curţii şi ale Ombudsmanului, precum şi informaţiile disponibile public pe site-ul Consiliului, ca urmare a lipsei sistematice de cooperare a Consiliului cu Parlamentul; subliniază că această lipsă de cooperare subminează capacitatea Parlamentului de a-şi îndeplini în mod eficace rolul de supraveghere şi de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză cu privire la acordarea descărcării de gestiune;
12.regretă că, timp de peste un deceniu, Consiliul a arătat că nu are niciun fel de voinţă politică de a colabora cu Parlamentul în contextul procedurii anuale de descărcare de gestiune; subliniază că această atitudine a avut un efect negativ de durată asupra ambelor instituţii, a discreditat gestiunea şi controlul democratic al bugetului Uniunii şi a afectat încrederea cetăţenilor în Uniune ca entitate transparentă; subliniază că Consiliul trebuie să respecte aceleaşi standarde în materie de responsabilitate pe care le aşteaptă din partea altor instituţii ale Uniunii;
13.reiterează faptul că refuzul continuu al Consiliului de a coopera în cadrul procedurii de descărcare de gestiune reprezintă o încălcare inacceptabilă a responsabilităţii democratice; solicită să se introducă modificări juridice şi procedurale pentru a suspenda transferul creditelor bugetare către orice instituţie a Uniunii care nu respectă obligaţiile în materie de transparenţă;
14.reaminteşte că jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sprijină dreptul contribuabililor şi al publicului de a fi informaţi cu privire la utilizarea veniturilor publice; cere, prin urmare, să se respecte pe deplin prerogativa şi rolul Parlamentului ca garant al principiului răspunderii democratice; invită Consiliul să respecte aşa cum se cuvine recomandările adoptate de Parlament în contextul procedurii de descărcare de gestiune şi insistă să se aplice pe deplin dispoziţiile articolului 14 alineatul (1) din TUE;
15.invită Consiliul să reia fără întârzieri nejustificate negocierile cu Parlamentul şi să înceapă cât mai curând posibil să coopereze în mod activ cu Parlamentul la cel mai înalt nivel, implicând secretarii generali şi preşedinţii ambelor instituţii, pentru a depăşi impasul şi a soluţiona blocajul care afectează de mult timp procedura de descărcare de gestiune, respectând în acelaşi timp rolul Parlamentului şi al Consiliului în procedura de descărcare de gestiune şi garantând transparenţa, credibilitatea şi un control democratic adecvat al execuţiei bugetare; solicită serviciilor juridice ale Comisiei şi ale Consiliului să furnizeze un aviz juridic cu privire la posibilele soluţii bazate pe tratate pentru a asigura responsabilitatea Consiliului în cadrul procedurii de descărcare de gestiune;
16.subliniază că, deşi situaţia actuală trebuie îmbunătăţită printr-o mai bună cooperare interinstituţională în limitele dispoziţiilor tratatelor, revizuirea tratatelor ar putea face procedura de descărcare de gestiune mai clară şi mai transparentă, atribuind Parlamentului competenţa explicită de a acorda descărcarea de gestiune tuturor instituţiilor, organelor, oficiilor şi agenţiilor Uniunii în mod individual; subliniază, cu toate acestea, că, în aşteptarea unei astfel de revizuiri, situaţia actuală trebuie îmbunătăţită printr-o cooperare interinstituţională consolidată; îndeamnă, în acest sens, Consiliul să colaboreze activ cu Parlamentul;
17.observă că, deşi Consiliul nu este dispus să coopereze în cadrul procedurii de descărcare de gestiune, Parlamentul subliniază totuşi unele priorităţi politice şi prezintă în acest raport unele observaţii privind gestiunea bugetară şi financiară a Consiliului şi alte observaţii relevante pentru procedura de descărcare de gestiune;
18.constată că, având în vedere lipsa de cooperare a Consiliului cu Parlamentul, observaţiile din secţiunile următoare se bazează în principal pe informaţii agregate disponibile public şi care oferă detalii limitate;