Capitolul 6 - Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului - Rezolutia 1597/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea II - Consiliul European şi Consiliul
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 6:Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului
40.constată că, din totalul de 3 116 membri ai personalului înregistrat la sfârşitul lui 2023, 79% erau angajaţi permanenţi, 12,8% erau agenţi temporari, 7,2% erau agenţi contractuali, iar 1% erau experţi naţionali detaşaţi; constată că repartizarea personalului permanent şi temporar între categoriile de posturi a rămas stabilă, cu 1 474,25 administratori (AD), 1 159 de asistenţi (AST) şi 230 de secretari (AST-SC) în 2023, comparativ cu 1 519 AD, 1 284 de AST şi, respectiv, 190 de AST-SC în 2022; constată că la sfârşitul anului 2023 rata de ocupare a schemei de personal a fost de 97,4%;
41.constată că, având în vedere lipsa de cooperare a Consiliului cu Parlamentul, observaţiile din această secţiune se bazează în principal pe informaţii agregate publicate pe site-ul Consiliului, care oferă detalii limitate;
42.ia act de celelalte iniţiative luate de Secretariat pentru a deveni un loc de muncă mai divers şi mai incluziv; salută faptul că Consiliul a primit în 2023 Premiul Ombudsmanului pentru bună administrare la categoria "Excelenţă în diversitate şi incluziune" pentru Programul său de acţiune pozitivă pentru stagiarii cu dizabilităţi, în cadrul căruia 6 stagiari cu dizabilităţi au fost angajaţi în cadrul Secretariatului în 2023;
43.regretă lipsa de informaţii accesibile publicului cu privire la distribuţia geografică şi pe criterii de gen a personalului din cadrul Secretariatului; invită Consiliul să comunice Parlamentului informaţii privind echilibrul de gen, distribuţia geografică şi dizabilităţile membrilor personalului său şi privind politicile interne aferente; încurajează Consiliul să promoveze echilibrul geografic al personalului său, oferind o rezervă mai largă de candidaţi din statele membre subreprezentate;
44.salută eforturile Secretariatului din 2023 de a atrage şi a păstra o forţă de muncă calificată şi mai tânără prin diverse iniţiative, cum ar fi recrutarea a opt administratori de politici debutanţi în cadrul noului program intitulat "Junior Policy Team", revizuirea normelor privind mobilitatea internă şi participarea a 41 de membri ai personalului Secretariatului la un exerciţiu interinstituţional de observare directă la locul de muncă; subliniază că stagiul ar trebui să fie remunerat, în concordanţă cu Rezoluţia Parlamentului European din 14 iunie 2023 referitoare la stagii de calitate în Uniune (2020/2005(INL)], în care se solicită ca toate stagiile din Europa să fie plătite; regretă lipsa de informaţii cu privire la punerea în aplicare a Planului de acţiune al Consiliului privind crearea unei identităţi corporative, elaborat în 2023;
45.ia act de faptul că, în 2023, Planul de prevenire a riscurilor psihosociale 2020-2023 a făcut obiectul unei revizuiri, ale cărei rezultate au fost luate în considerare la elaborarea unui nou Plan de prevenire a riscurilor şi la actualizarea Planului de intervenţie psihosocială, ca parte a iniţiativelor Consiliului de promovare a stării de bine a personalului, atât la nivel individual, cât şi la nivelul echipelor sau unităţilor; ia act de faptul că membrilor personalului şi personalului de conducere din cadrul Secretariatului li s-au oferit mai multe forme de sprijin şi cursuri, cum ar fi o sesiune specifică de formare dedicată personalului de conducere privind siguranţa psihologică, orientări pentru manageri privind sănătatea mintală, ateliere specifice privind prevenirea riscurilor psihosociale organizate la cerere şi ateliere de gestionare a stresului pentru Preşedinţiile spaniolă şi belgiană ale Consiliului;
46.ia act de faptul că Secretariatul a finalizat proiectul-pilot intitulat "Noi forme de organizare a muncii (NWOW)", care a fost lansat în 2018, şi a efectuat o evaluare ce oferă informaţii valoroase, în special în ceea ce priveşte comunicarea cu privire la schimbări, implicarea utilizatorilor şi implicarea personalului în procesele de schimbare; ia act de faptul că Consiliul a comunicat rezultatele proiectului-pilot altor organizaţii care desfăşoară programe similare; invită Consiliul să împărtăşească, de asemenea, lecţiile învăţate cu autoritatea care acordă descărcarea de gestiune;