Capitolul 3 - Priorităţi politice - Rezolutia 1597/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea II - Consiliul European şi Consiliul
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 3:Priorităţi politice
19.regretă că Consiliul îşi exercită prerogativele în procedurile de nominalizare şi numire în cadrul a numeroase instituţii, organe, oficii şi agenţii ale Uniunii, fără a ţine seama de opiniile părţilor interesate sau de recomandările Oficiului European de Luptă Antifraudă (OLAF);
20.ia act de tradiţia Consiliului de a nu pune sub semnul întrebării numirile pe care fiecare stat membru le face în majoritatea posturilor;
21.reaminteşte că, în conformitate cu articolul 286 alineatul (2) din TFUE, Consiliul numeşte membrii Curţii de Conturi, în conformitate cu propunerile făcute de fiecare stat membru, după consultarea Parlamentului; reaminteşte că, pe baza acestei condiţii prealabile, Parlamentul European emite un aviz cu privire la candidaţi; regretă că, în repetate rânduri, Consiliul a ignorat recomandările Parlamentului în rolul său consultativ privind numirea membrilor Curţii de Conturi; reaminteşte că, deşi avizul Parlamentului nu este obligatoriu pentru Consiliu, candidaţii care au primit un aviz nefavorabil şi-au retras candidatura, acceptând decizia Parlamentului şi recunoscând astfel rolul Parlamentului ca autoritate democratică de supraveghere legată de protejarea bugetului Uniunii; invită Consiliul să recunoască rolul Parlamentului cooperând în cadrul procedurii de descărcare de gestiune;
22.reaminteşte că judecătorii şi avocaţii generali ai Curţii de Justiţie a Uniunii Europene sunt numiţi de comun acord de către guvernele statelor membre, după consultarea unui comitet însărcinat cu emiterea unui aviz cu privire la capacitatea potenţialilor candidaţi de a exercita sarcinile respective;
23.invită Preşedinţiile prin rotaţie ale Consiliului să nu mai utilizeze sponsorizarea corporaţiilor pentru a contribui la acoperirea cheltuielilor lor, deoarece acest lucru riscă să creeze conflicte de interese, astfel cum au evidenţiat concluziile atelierului organizat de Comisia pentru control bugetar a Parlamentului la 27 iunie 2023; ia act de faptul că, în decizia sa din 9 septembrie 2024 referitoare la iniţiativa strategică privind sponsorizarea Preşedinţiei Consiliului Uniunii Europene, Ombudsmanul European a încurajat Consiliul să evalueze modul în care au fost puse în aplicare normele fără caracter obligatoriu adoptate de Consiliu privind utilizarea sponsorizării de către Preşedinţia sa (denumite în continuare "orientările") şi să exploreze alte posibile măsuri care ar putea contribui la atenuarea riscurilor asociate utilizării sponsorizării; îşi reiterează apelul adresat Consiliului de a prevedea pentru Preşedinţiile Consiliului un buget care să asigure standarde adecvate şi uniforme de eficienţă şi eficacitate a activităţii în Consiliu în general;
24.îşi exprimă profunda îngrijorare cu privire la utilizarea abuzivă de către guvernul ungar a rolului său în Preşedinţia UE pentru a continua angajamentele bilaterale care contravin valorilor fundamentale ale Uniunii, cum ar fi reuniunile prim-ministrului Viktor Orban cu preşedintele rus Vladimir Putin, în pofida sancţiunilor Uniunii şi a mandatului de arestare al Curţii Penale Internaţionale împotriva acestuia din urmă pentru crime de război; ia act cu îngrijorare de angajamente similare cu alţi lideri autoritari, fapt care subminează credibilitatea UE; invită Consiliul să condamne cu fermitate astfel de acţiuni şi să ia toate măsurile necesare pentru a se asigura că statele membre care deţin Preşedinţia acţionează în conformitate cu principiile UE, protejând integritatea şi valorile Uniunii;