Capitolul 4 - Gestiunea bugetară şi financiară - Rezolutia 1597/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea II - Consiliul European şi Consiliul
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:Gestiunea bugetară şi financiară
25.regretă faptul că bugetul Consiliului European şi al Consiliului nu a fost împărţit în două bugete clar separate, aşa cum a recomandat Parlamentul în rezoluţiile sale anterioare referitoare descărcarea de gestiune, pentru a mări transparenţa şi responsabilitatea, nu în ultimul rând în ceea ce priveşte Consiliul European, având în vedere că este în prezent imposibil să se obţină informaţii sigure despre costurile acestuia; subliniază importanţa unor date fiabile pentru un control obiectiv; solicită respectarea recomandării autorităţii care acordă descărcarea de gestiune;
26.constată că bugetul Consiliului a fost de 647 908 757 EUR pentru 2023, ceea ce reprezintă o creştere de 6% faţă de 2022, care este mai mare decât creşterea de 2,3% înregistrată în 2022 faţă de 2021; constată că această creştere este legată în principal de revizuirea parametrilor de actualizare a salariilor în raport cu inflaţia;
27.constată că, în 2023, rata totală de execuţie a bugetului Consiliului era de 97,0%; constată că, la sfârşitul anului 2023, au fost anulate credite în valoare de aproape 20 de milioane EUR, din care jumătate proveneau de la linia bugetară pentru cheltuieli cu personalul;
28.ia act de faptul că, în conformitate cu articolul 29 din Regulamentul financiar, Consiliul a efectuat 41 de transferuri bugetare în 2023, în valoare cumulată de 6,5 milioane EUR; constată, de asemenea, că trei dintre aceste transferuri au necesitat ca autoritatea bugetară să fie informată în conformitate cu articolul 29 alineatul (2), în scopul consolidării mai multor linii bugetare, inclusiv "Lucrări de amenajare şi instalare", "Apă, gaz, electricitate şi încălzire", "Achiziţionarea de echipamente şi software" şi "Cheltuieli de închiriere, întreţinere şi reparare a maşinilor de serviciu";
29.invită Consiliul să publice o defalcare anuală a cheltuielilor de călătorie şi de reprezentare ale înalţilor funcţionari, inclusiv ale preşedintelui Consiliului European, ale Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate şi ale Secretariatului, într-un format uşor de utilizat şi accesibil publicului;
30.ia act de faptul că creditele reportate din 2023 în 2024 s-au ridicat la 85,5 milioane EUR în total, acoperind în principal sistemele informatice, costul serviciilor de interpretare furnizate în 2023, pentru care facturile nu au fost încă convenite cu serviciile Comisiei Europene la momentul închiderii conturilor, clădirile, informarea şi comunicarea, echipamentele audiovizuale şi de conferinţă, precum şi alte cheltuieli cu personalul şi transportul;
31.îşi exprimă îngrijorarea cu privire la insuficienţa mecanismelor de control în ceea ce priveşte utilizarea de către Consiliu a serviciilor de consultanţă şi a contractanţilor externi; solicită publicarea integrală a tuturor contractelor care depăşesc 50 000 EUR, detaliind domeniul de aplicare, rezultatele şi entităţile atribuite, pentru a preveni posibila utilizare abuzivă a fondurilor publice;
32.constată că durata medie a intervalului de timp necesar pentru plata facturilor a scăzut de la 18 la 13 zile în perioada 2022-2023, cu mult sub termenul maxim de 30 de zile, evitându-se astfel dobânzile de întârziere;
33.ia act de faptul că cheltuielile de misiune, care cuprind atât cheltuielile de misiune ale Secretariatului, cât şi cheltuielile de misiune ale personalului Consiliului European, au crescut cu 25% între 2022 şi 2023 şi că cheltuielile de deplasare ale delegaţiilor suportate de Preşedinţii şi de delegaţiile naţionale au crescut cu 36,6% în aceeaşi perioadă; invită Consiliul să evalueze această creştere semnificativă a cheltuielilor de misiune; în absenţa accesului la informaţii detaliate, încurajează Consiliul să utilizeze aceste resurse în spiritul bunei gestiuni financiare;