Rezolutia 1611/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea X - Serviciul European de Acţiune Externă

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
Rezolutia 1611/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea X - Serviciul European de Acţiune Externă
Dată act: 7-mai-2025
Emitent: Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN,
- având în vedere Decizia sa privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea X - Serviciul European de Acţiune Externă,
- având în vedere articolul 102 şi anexa V la Regulamentul său de procedură,
- având în vedere avizul Comisiei pentru afaceri externe,
- având în vedere raportul Comisiei pentru control bugetar (A10-0069/2025),
A.întrucât în contextul procedurii de descărcare de gestiune, autoritatea care acordă descărcarea de gestiune doreşte să accentueze că este deosebit de important să se întărească şi mai mult legitimitatea democratică a instituţiilor Uniunii prin creşterea transparenţei şi a responsabilităţii şi prin aplicarea principiului întocmirii bugetului în funcţie de performanţe şi al bunei gestiuni a resurselor umane;
B.întrucât Serviciul European de Acţiune Externă (SEAE) are competenţa de a gestiona cheltuielile administrative ale sediului său central de la Bruxelles şi ale reţelei alcătuite din cele 144 de delegaţii şi birouri ale Uniunii;
C.întrucât responsabilitatea SEAE a fost extinsă pentru a include gestionarea administrativă a personalului delegaţiilor Comisiei printr-o serie de acorduri privind nivelul serviciilor (Service Level Agreement - SLA),
D.întrucât rolul delegaţiilor este de a reprezenta Uniunea şi cetăţenii săi din întreaga lume prin dezvoltarea de reţele şi parteneriate şi de a promova valorile Uniunii;
E.întrucât particularitatea SEAE constă în originea şi natura sa, astfel cum era la momentul formării sale prin fuzionarea personalului aparţinând departamentelor de relaţii externe ale Consiliului şi Comisiei, în care au fost integraţi diplomaţi din statele membre;
F.întrucât, în conformitate cu normele interne ale SEAE, Secretarul General al SEAE acţionează ca ordonator de credite delegat al instituţiei, iar directorul general pentru gestionarea resurselor are rolul de ordonator de credite subdelegat principal;
G.întrucât competenţele conferite prin Statutul funcţionarilor autorităţii împuternicite să facă numiri sunt exercitate de Vicepreşedinta Comisiei/Înalta Reprezentantă a Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate ("Vicepreşedinta/Înalta Reprezentantă") în ceea ce priveşte personalul SEAE;
H.întrucât execuţia bugetară este reglementată de Regulamentul financiar şi de normele interne de execuţie a bugetului ale SEAE,
1.observă că bugetul SEAE se încadrează la rubrica 7 din CFM, "Administraţia publică europeană", care s-a ridicat la 12,3 miliarde EUR în 2023 (reprezentând 6,4% din bugetul total al Uniunii); ia act de faptul că bugetul de aproximativ 1,1 miliarde EUR al SEAE reprezintă aproximativ 9,2% din cheltuielile administrative totale ale Uniunii;
2.constată că în Raportul său anual pentru exerciţiul financiar 2023, Curtea de Conturi (denumită în continuare "Curtea") a examinat un eşantion de 70 de operaţiuni de la rubrica "Administraţie", cu zece mai mult decât în 2022; observă totodată că Curtea indică că cheltuielile administrative cuprind cheltuieli cu resursele umane, inclusiv cheltuieli cu pensiile, care, în 2023, au reprezentat aproximativ 70% din cheltuielile administrative totale, precum şi cheltuieli cu clădirile, echipamentele, energia, comunicaţiile şi tehnologia informaţiei şi că activitatea pe care a desfăşurat-o de-a lungul mai multor ani indică faptul că, în general, aceste cheltuieli prezintă riscuri scăzute;
3.constată că 21 (30%) dintre cele 70 de operaţiuni au conţinut erori, însă Curtea, pe baza celor cinci erori care au fost cuantificate, estimează că nivelul de eroare este sub pragul de semnificaţie;
4.ia act cu îngrijorare de faptul că, în raportul său anual pentru exerciţiul financiar 2023, Curtea a constatat o eroare cuantificabilă la una dintre cele 13 plăţi examinate şi a identificat şase constatări necuantificabile cu privire la SEAE; observă că eroarea cuantificabilă era legată de absenţa unei proceduri de achiziţii valabile înainte de semnarea unui contract de închiriere pentru o delegaţie a Uniunii; ia act de faptul că, în 2023, SEAE a luat măsuri pentru a corecta cele două erori cuantificabile constatate de Curte în raportul său anual pe 2022 şi pentru a evita astfel de probleme în viitor;
5.ia act de faptul că bugetul final al SEAE pentru 2023 a fost de 821 900 280 EUR, ceea ce reprezintă o creştere de 4,45% faţă de 2022; observă că, SEAE a dispus şi de o sumă de 259,7 milioane EUR (inclusiv venituri alocate şi sume reportate) din partea Comisiei pentru a acoperi costurile administrative aferente personalului Comisiei care lucrează în cadrul delegaţiilor Uniunii; remarcă, de asemenea, că SEAE a primit contribuţii fixe suplimentare pentru a acoperi costurile comune ale personalului Fondului european de dezvoltare în delegaţii şi în coamplasări, precum şi alte sume primite în temeiul acordurilor de coamplasare şi al altor acorduri; constată că suma bugetară totală gestionată de SEAE în 2023 s-a ridicat, prin urmare, la 1 198,2 milioane EUR (credite de angajament), ceea ce a reprezentat o creştere de 4,8% faţă de exerciţiul precedent;
6.observă că, în 2023, rata de execuţie bugetară a creditelor de angajament a fost de 100%, în timp ce rata de execuţie a plăţilor a fost de 91,9%, comparativ cu 90,6% în 2022; ia act de faptul că termenul mediu de plată a fost de 13,57 zile, dar remarcă totuşi că 8,63% din suma totală a fost plătită cu întârziere, ceea ce a dus la plata unor dobânzi de întârziere în valoare de 50 253,91 EUR în 2023; îndeamnă SEAE să îşi plătească angajamentele la timp; solicită SEAE să îşi continue eforturile pentru a îmbunătăţi numărul de plăţi electronice şi a digitaliza fluxurile de lucru, în special în delegaţii;
7.observă că SEAE a informat autoritatea bugetară cu privire la două transferuri bugetare în conformitate cu articolul 29 alineatul (1) din Regulamentul financiar şi a efectuat 11 transferuri autonome în conformitate cu articolul 29 alineatul (4), în valoare totală de 55,7 milioane EUR; ia act de faptul că scopul principal al transferurilor a fost de a majora linia bugetară 3 0 0 3 privind clădirile şi costurile asociate din delegaţii cu 18,97 milioane EUR şi linia bugetară 3 0 0 1 privind personalul extern şi serviciile externe din delegaţii cu 5,6 milioane EUR; constată că, în urma transferurilor, bugetul final pentru sediul SEAE s-a ridicat la 327,8 milioane EUR, iar bugetul final pentru delegaţii s-a ridicat la 494,1 milioane EUR;
8.remarcă că, în 2023, SEAE s-a confruntat cu provocări politice şi financiare tot mai mari, precum şi cu provocări în ceea ce priveşte drepturile omului şi statul de drept; observă că războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei şi consecinţele sale geopolitice au continuat să fie o problemă majoră în 2023, ceea ce a determinat SEAE să asigure un sprijin larg pentru Ucraina, să exercite presiuni asupra Rusiei şi să îşi continue acţiunile de sensibilizare la nivel mondial pentru a face faţă consecinţelor mai ample ale războiului, cum ar fi punerea în aplicare a Planului de acţiune privind consecinţele geopolitice ale agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei; recunoaşte rolul SEAE în colectarea de probe împotriva canalelor mass-media ruse susţinute de stat şi sancţionate de UE şi a persoanelor implicate în răspândirea dezinformării şi manipularea informaţiilor pentru a justifica războiul de agresiune al Rusiei; subliniază necesitatea de a furniza resurse adecvate diviziei de comunicare strategică şi analiză prospectivă a SEAE pentru a combate în mod eficace campaniile de dezinformare desfăşurate ca instrumente strategice de regimurile autoritare şi iliberale; invită SEAE să consolideze delegaţiile Uniunii în ţările Parteneriatului estic pentru a sprijini ţările puternic afectate de agresiunea militară a Rusiei împotriva Ucrainei; constată că plafonul financiar al Instrumentului european pentru pace gestionat sub autoritatea Vicepreşedintei/Înaltei Reprezentante a fost majorat de la 5,6 milioane EUR la peste 12 milioane EUR în 2023; invită SEAE să colaboreze cu Direcţia Generală Extindere şi Vecinătate Estică pentru a asigura supravegherea şi monitorizarea eficace a proiectelor finanţate de Instrument; ia act de faptul că reluarea conflictului dintre Israel şi Palestina în urma atacului Hamas din 7 octombrie 2023 a impus SEAE să se implice în eforturi diplomatice intense, să încurajeze instituţiile Uniunii să îndemne la detensionare regională, să răspundă nevoilor umanitare şi să sprijine eforturile de pace regionale; subliniază că asistenţa Uniunii şi a SEAE trebuie să se alinieze la obiectivele mai ample în materie de drepturi ale omului şi pace din regiune şi să fie însoţită de garanţii solide pentru a se asigura că fondurile nu sprijină, direct sau indirect, activităţile teroriste sau violente; subliniază că finanţarea Uniunii pentru reconstrucţia Fâşiei Gaza ar trebui să înceapă numai după eliberarea tuturor ostaticilor reţinuţi de Hamas; subliniază importanţa transparenţei în alocarea resurselor financiare în ţările terţe pentru a asigura responsabilitatea în utilizarea bugetului Uniunii şi a noilor instrumente financiare;
9.îndeamnă SEAE să colaboreze îndeaproape cu Comisia pentru a se asigura că pe ordinea de zi a oricăror eventuale acţiuni viitoare privind Federaţia Rusă se află restituirea completă a tezaurului naţional al României şi a patrimoniului naţional al altor state membre;
10.reaminteşte că au existat acuzaţii privind implicarea angajaţilor UNRWA în Gaza în atacurile teroriste ale Hamas împotriva Israelului din 7 octombrie 2023; constată că, drept răspuns la aceste acuzaţii, UNRWA a reziliat oficial contractul de muncă a nouă angajaţi; subliniază că Comisia a colaborat cu UNRWA pentru a îmbunătăţi sistemele de control, în conformitate cu recomandările Biroului serviciilor de supraveghere internă al ONU (OIOS), inclusiv pentru a evalua situaţia personalului şi a consolida cadrele interne de anchetă şi de etică; subliniază că, în urma preocupărilor exprimate în repetate rânduri de Parlament cu privire la utilizarea abuzivă a finanţării din partea Uniunii, ajutorul din partea Uniunii nu ar trebui în niciun caz să servească la finanţarea terorismului; cere să se menţină vigilenţa pentru a garanta că banii contribuabililor nu sunt utilizaţi în mod abuziv; subliniază importanţa controalelor pentru a garanta că normele Uniunii şi a dreptului internaţional sunt respectate de către beneficiarii fondurilor Uniunii, precum şi necesitatea de a consolida măsurile pentru a preveni utilizarea abuzivă a sprijinului financiar din partea Uniunii; încurajează SEAE să îşi intensifice eforturile pentru a proteja finanţarea din partea Uniunii şi să monitorizeze punerea în aplicare a jaloanelor prezentate în acordul dintre comisarul Varhelyi şi comisarul general al UNRWA, Lazzarini, din aprilie 2024, care include dispoziţii privind efectuarea de audituri ale Uniunii şi consolidarea supravegherii interne în cadrul UNRWA; subliniază că este necesar ca Autoritatea Palestiniană să alinieze toate materialele educaţionale la standardele UNESCO, în special eliminând orice conţinut cu caracter antisemit sau care incită la violenţă; subliniază că sprijinul financiar al Uniunii pentru Autoritatea Palestiniană în domeniul educaţiei ar trebui acordat cu condiţia ca aceste standarde să fie respectate; încurajează SEAE să sprijine eforturile diplomatice pentru a găsi o soluţie cuprinzătoare şi sustenabilă la conflictul israeliano-palestinian şi să informeze Parlamentul cu privire la orice evoluţie a cooperării Uniunii cu Autoritatea Palestiniană;
11.constată că SEAE a raportat constrângeri bugetare considerabile în 2023, care au condus la reduceri drastice şi la optimizarea bugetului pentru a îi permite să facă faţă inflaţiei din ţările terţe, fluctuaţiilor monedelor locale şi creşterii preţurilor, în special a costurilor de închiriere a birourilor, a costurilor legate de tehnologia informaţiei şi securitate, precum şi a preţurilor la energie; acest fapt a expus SEAE la costuri de funcţionare mult mai mari în ţări străine, afectând astfel capacitatea sa de a funcţiona în mod eficace şi de a-şi îndeplini obligaţia de diligenţă faţă de personalul detaşat în delegaţii; regretă că, drept urmare a presiunilor bugetare, SEAE a amânat întreţinerea infrastructurii, a suspendat sau a anulat cheltuielile de securitate în delegaţii şi a efectuat reduceri la posturi bugetare, cum ar fi reduceri ale bugetului pentru misiuni şi reprezentare, materiale de birou şi cursuri de formare; regretă că, din motive bugetare, SEAE a trebuit să acorde prioritate participării personalului la misiunile de observare a alegerilor în detrimentul altor tipuri de misiuni, cum ar fi misiunile de monitorizare; subliniază necesitatea înfiinţării unui serviciu diplomatic al UE;
12.ia act de faptul că, în 2023, SEAE, atât la sediul său, cât şi în delegaţii, a lansat în total 28 de proceduri deschise de achiziţii publice, 27 de proceduri competitive cu negocieri, 14 proceduri negociate fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare, 6 proceduri restrânse şi două proceduri negociate pentru contracte de lucrări cu valoare medie, care au avut succes şi au condus la atribuirea unui contract în 52% din cazuri în medie; constată că standardele ridicate şi complexitatea normelor Uniunii în materie de achiziţii publice ar putea fi unul dintre motivele pentru care un număr relativ mare de proceduri de achiziţii publice eşuează, deoarece aplicarea acestor norme ar putea fi dificilă pentru ofertanţi, în special în ţările terţe; solicită SEAE să investigheze motivele care stau la baza numărului relativ ridicat de proceduri de achiziţii publice eşuate şi să propună soluţii pentru a asigura punerea lor efectivă în aplicare, menţinând în acelaşi timp standardele stabilite de Uniune; regretă că, în ceea ce priveşte acţiunile externe, normele privind achiziţiile publice au fost simplificate cu ocazia reformării Regulamentului financiar; subliniază că normele privind achiziţiile publice sunt menite să garanteze că proiectele finanţate menţin standarde ridicate şi nu sunt predispuse la fraudă; invită SEAE să depună întotdeauna eforturi pentru a garanta cel mai înalt nivel de control în toate procedurile de licitaţie; consideră că lipsa de familiarizare în ţările terţe cu standardele ridicate ale normelor Uniunii în materie de achiziţii publice nu ar trebui să servească niciodată drept pretext sau scuză pentru a reduce exigenţele;
13.salută faptul că numărul de proiecte de coamplasare cu statele membre şi cu alţi parteneri ai Uniunii în cadrul delegaţiilor Uniunii a fost de 138 la sfârşitul anului 2023, cu 12 mai mult decât în 2022; ia act de faptul că, din numărul total de proiecte de coamplasare în 2023, 42 au fost încheiate cu state membre şi ţări partenere, 91 cu alţi parteneri ai Uniunii şi cinci au fost coamplasări "inverse" (şi anume, delegaţia UE era găzduită în clădirea statului partener); observă că, în 2023, coamplasările au reprezentat 8% din suprafaţa totală a birourilor din delegaţiile Uniunii şi au vizat mai mult de jumătate din delegaţiile Uniunii (75), ceea ce se poate considera un exemplu de optimizare cu succes a gestionării clădirilor SEAE, dar şi un indicator al interesului sporit al partenerilor de a împărţi sedii în ţări terţe şi al importanţei coamplasării în afacerile diplomatice;
14.constată că bugetul pentru misiuni a fost de 18 948 650 EUR în 2023, ceea ce reprezintă o creştere limitată de 1,46% faţă de exerciţiul precedent, scopul acesteia fiind de a compensa creşterea costurilor cauzată de inflaţie, dar a fost insuficientă în comparaţie cu creşterea reală a costurilor de deplasare în 2023; regretă că SEAE nu are o linie bugetară separată pentru misiuni şi deplasări pentru Vicepreşedintă/Înalta Reprezentantă şi că misiunile şi cheltuielile de deplasare pentru Vicepreşedintă/Înalta Reprezentantă sunt împărţite între SEAE şi Comisie, în funcţie de scopul misiunii; remarcă, în sfârşit, că, în 2023, SEAE a cheltuit 2 995,14 EUR pentru şase misiuni ale Vicepreşedintei/Înalte Reprezentante şi 288 145 EUR pentru închirierea aeronavelor în regim de taxi, ceea ce corespunde unei scăderi de 51% faţă de 2022, când costurile pentru închirierea aeronavelor în regim de taxi au fost de 588 103 EUR; subliniază că liderii instituţiilor Uniunii ar trebui să fie un bun exemplu pentru public şi cetăţeni, în special atunci când utilizează resursele Uniunii în îndeplinirea sarcinilor lor; subliniază că opţiunile de zbor ar trebui alese pe baza unor criterii de bună gestiune financiară, cu condiţia ca astfel de alternative să fie disponibile şi în conformitate cu ordinea de zi şi locul de desfăşurare a reuniunilor; subliniază că transparenţa şi buna gestiune financiară în utilizarea fondurilor publice ale Uniunii trebuie să rămână un principiu de bază pentru toate instituţiile Uniunii;
15.subliniază impactul negativ pe care reducerile îl pot avea asupra punerii în aplicare a instrumentelor de afaceri externe, cum ar fi Instrumentul de vecinătate, cooperare pentru dezvoltare şi cooperare internaţională - "Europa globală" (IVCDCI - Europa globală) şi Global Gateway; subliniază necesitatea de a furniza resurse adecvate diviziei de comunicare strategică şi analiză prospectivă a SEAE pentru a continua să combată în mod eficace campaniile de dezinformare desfăşurate ca instrumente strategice de regimurile autoritare şi iliberale; salută, în acest sens, anunţul privind crearea Grupului operativ pentru comunicare strategică şi combaterea manipulării informaţiilor în cadrul Direcţiei Generale Comunicare a Comisiei;
16.insistă asupra majorării bugetare pentru acţiunile din domeniul politicii externe şi de securitate comune (PESC) şi pentru alte instrumente adecvate de pace, răspuns la conflicte şi crize, precum şi pentru protocoalele informatice şi de securitate, cu scopul de a corela pe deplin activităţile şi capacităţile Uniunii cu provocările şi conflictele actuale din întreaga lume;
17.ia act de faptul că, în urma unei reorganizări interne, în octombrie 2023, SEAE a creat un nou serviciu de guvernanţă internă alcătuit din trei divizii responsabile cu inspecţiile, auditul intern, planificarea, raportarea şi conformitatea, pentru a permite SEAE să ajungă la un nivel mai ridicat de responsabilitate, o mai bună gestionare şi o mai bună monitorizare a activităţilor; salută faptul că a fost înfiinţat, de asemenea, un consiliu de guvernanţă internă pentru a asigura coerenţa aspectelor legate de gestionarea internă din cadrul SEAE; constată, de asemenea, că SEAE a creat Direcţia executivă pentru pace, securitate şi apărare (MD PSD), Direcţia pentru pace, parteneriat şi gestionarea crizelor şi două noi divizii dedicate ameninţărilor hibride şi cibernetice şi securităţii maritime pentru a sprijini mai bine activitatea Uniunii în materie de securitate şi apărare;
18.ia act de faptul că, în 2023, serviciul de guvernanţă internă a efectuat o verificare a adecvării proceselor şi politicilor de guvernanţă; salută faptul că, în cadrul acestui proces, SEAE a actualizat Carta Comitetului de monitorizare a auditurilor, a revizuit cadrul său de control intern, planul său de gestionare anual şi cadrul său de gestionare a riscurilor;
19.observă că, în conformitate cu planul de audit al SEAE pentru 2023, în 2023 au fost finalizate trei audituri, şi anume un audit privind gestionarea registrului de excepţii şi cazuri de neconformitate şi două audituri privind gestionarea salariilor agenţilor locali şi recrutarea şi gestionarea agenţilor locali şi a personalului local echivalent; constată, de asemenea, cu mare îngrijorare că, din cauza unei restructurări organizaţionale şi a rotaţiei corespunzătoare a personalului din cadrul funcţiei de audit intern, în 2023 nu a putut fi lansat un audit planificat privind securitatea şi că acest audit va fi reevaluat în cadrul pregătirii planului strategic multianual de audit intern pentru perioada 2025-2027; subliniază că este important să se efectueze audituri interne cu diligenţă şi cu regularitate; regretă profund că, în 2023, au rămas deschise patru recomandări de audit critice şi 49 de recomandări de audit foarte importante legate de auditurile finalizate; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la punerea în aplicare a recomandărilor;
20.ia act de faptul că, în decembrie 2023, Curtea şi-a adoptat raportul final în urma auditului său privind rolul de coordonare al SEAE, al cărui scop era de a evalua dacă coordonarea, în special în ceea ce priveşte gestionarea informaţiilor, personalul şi raportarea, atât la nivel intern, cât şi cu Comisia şi Consiliul, a fost eficace; observă că, în 2023, unele dintre recomandările de audit fuseseră deja acoperite de iniţiativele în curs, cum ar fi trimiterea de scrisori de misiune ambasadorilor nou-numiţi înainte de preluarea funcţiei şi eforturile depuse de SEAE începând din 2019 pentru a-şi pune în aplicare strategia de gestionare a informaţiilor; invită SEAE să pună pe deplin în aplicare recomandările din raportul Curţii pentru a remedia deficienţele identificate în gestionarea informaţiilor, atât la sediul său central, cât şi în delegaţiile Uniunii în ţări din afara UE, precum şi în cadrul cabinetului Vicepreşedintei/Înaltei Reprezentante; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la acţiunile întreprinse în urma recomandărilor Curţii;
21.constată că, pe baza celor 26 de inspecţii efectuate în delegaţii în 2023, securitatea, clădirile şi sarcina administrativă au fost identificate ca fiind principalele provocări pentru delegaţii; observă că SEAE a instituit măsuri de gestionare a riscurilor de securitate în delegaţii pe baza standardelor internaţionale şi a celor mai bune practici; ia act de faptul că, în 2023, serviciul de inspecţie al SEAE a formulat cinci recomandări critice, toate referitoare la gestionarea a trei delegaţii; observă că, în toate cazurile, s-a dat curs recomandărilor prin creşterea supravegherii şi a sprijinului din partea sediului SEAE; salută setul de instrumente elaborat de SEAE pentru a răspunde situaţiilor legate de gestiunea internă;
22.ia act de faptul că, în 2023, trei delegaţii ale Uniunii (Republica Centrafricană, Sierra Leone şi Siria) au formulat rezerve în declaraţiile lor de asigurare, în principal în ceea ce priveşte liniile bugetare operaţionale gestionate de Comisie; subliniază că aceste rezerve nu au avut un impact financiar substanţial asupra bugetului administrativ aflat sub responsabilitatea SEAE;
23.invită SEAE şi Comisia să colaboreze îndeaproape cu biroul de legătură al Parlamentului European de la Washington, D.C., şi cu delegaţia Uniunii în Statele Unite pentru a identifica, a finanţa şi a pune în aplicare iniţiative menite să consolideze relaţia transatlantică, inclusiv programe de schimb pentru profesioniştii care lucrează în instituţiile publice atât din UE, cât şi din SUA;
24.solicită SEAE şi delegaţiilor Uniunii să intensifice monitorizarea situaţiei democraţiei în diferitele ţări şi sprijinul logistic şi tehnologic oferit apărătorilor drepturilor omului şi persoanelor indigene, în special femeilor;
25.reaminteşte că este esenţial să ne consolidăm şi mai mult sprijinul pentru drepturile omului, democraţie şi dezvoltare în ţările terţe prin intermediul IVCDCI - Europa globală, deoarece o lume a democraţiilor este o lume mai sigură; subliniază că resursele pentru diplomaţia digitală a UE ar trebui sporite în continuare, având în vedere contextul actual al progreselor tehnologice rapide şi al concurenţei geopolitice; insistă că "diplomaţia verde" şi tranziţia verde, ca priorităţi ale Uniunii, ar trebui consolidate în relaţie cu ţările terţe prin acţiunea externă a Uniunii; subliniază că SEAE trebuie să joace un rol central în promovarea păcii şi a stabilităţii în Orientul Mijlociu, să majoreze finanţarea pentru a asigura ajutorul umanitar în Liban, Gaza şi Siria şi să consolideze monitorizarea drepturilor omului; evidenţiază sprijinul financiar acordat delegaţiilor SEAE desfăşurate în Orientul Mijlociu, în ţările din Golf şi în Africa pentru a se asigura că acestea pot continua să pună în aplicare acţiunea externă a Uniunii în regiune;
26.constată că raportul special 14/2023 al Curţii a constatat deficienţe în metodologiile utilizate de Comisie şi de SEAE pentru alocarea de fonduri ţărilor partenere şi în stabilirea cadrului de monitorizare şi a recomandat Comisiei şi SEAE să îmbunătăţească în special metodologia de alocare a finanţării şi evaluarea impactului sprijinului Uniunii, să focalizeze domeniul de aplicare al procesului de programare şi să simplifice şi să utilizeze în mod consecvent indicatorii în programele indicative multianuale;
27.salută numirea primului Reprezentant Special al UE pentru regiunea Golfului;
28.subliniază că evenimentele recente, în special invadarea pe scară largă a Ucrainei de către Rusia şi încercările sale ostile de a influenţa procesele democratice din Europa, precum şi instabilitatea tot mai mare din Orientul Mijlociu, au adus politica externă a Uniunii şi punerea sa în aplicare în fruntea preocupărilor statelor membre şi ale instituţiilor; subliniază rolul central pe care îl joacă SEAE şi delegaţiile sale în desfăşurarea politicii externe a Uniunii şi în combaterea acţiunilor străine de manipulare a informaţiilor şi a ingerinţelor străine (FIMI); subliniază importanţa SEAE pentru relaţiile Uniunii cu cei 25-30 de milioane de cetăţeni ai Uniunii care locuiesc în afara Uniunii; recunoaşte că bugetul SEAE, deja subfinanţat din punct de vedere structural, a fost afectat în mod disproporţionat în comparaţie cu alte instituţii ale Uniunii de ratele mai ridicate ale inflaţiei şi de criza energetică ulterioară cauzată de războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei şi este preocupat de aceste consecinţe negative pentru SEAE şi pentru performanţa instituţiilor Uniunii şi de lipsa de acţiune pentru a remedia situaţia bugetară actuală, care poate avea un impact grav asupra relaţiilor Uniunii cu ţările terţe;
29.salută sprijinul ferm acordat Ucrainei, inclusiv prin intermediul misiunii civile de consiliere a UE (EUAM Ucraina) şi instruirea soldaţilor ucraineni în cadrul misiunii de asistenţă militară a UE (EUMAM);
30.subliniază că Uniunea trebuie să majoreze finanţarea pentru a consolida linia bugetară specifică din cadrul acţiunilor de politică externă ale Uniunii, în special pentru egalitatea de gen şi Agenda privind femeile, pacea şi securitatea (FPS), pentru a asigura finanţarea solidă a iniţiativelor care promovează o conducere care ia în considerare dimensiunea de gen, protejează drepturile femeilor şi combat violenţa sexuală şi bazată pe gen în situaţii de conflict şi post-conflict; subliniază că o astfel de finanţare este esenţială pentru sprijinirea organizaţiilor locale ale societăţii civile, pentru a oferi sprijin centrat pe supravieţuitori şi pentru a integra perspectivele de gen în eforturile diplomatice şi de securitate ale Uniunii;
31.subliniază că Planul de acţiune pentru egalitatea de gen (GAP) III prevede că 85% din noile acţiuni ale Uniunii trebuie să contribuie la egalitatea de gen şi la capacitarea femeilor şi a fetelor; invită SEAE să accelereze progresele în direcţia atingerii obiectivelor GAP III, concentrându-se în mod semnificativ, în activitatea sa de zi cu zi, pe domeniile-cheie de implicare ale GAP III, inclusiv eradicarea violenţei de gen, promovarea sănătăţii şi a drepturilor sexuale şi reproductive, a drepturilor economice şi sociale şi a capacitării, participarea şi conducerea egale; ia act de faptul că GAP III va expira în 2027 şi îndeamnă SEAE să elaboreze în acest scop un GAP IV mai ambiţios, care să asigure o legătură mai strânsă între drepturile şi capacitarea femeilor şi politica externă şi de securitate a Uniunii, gata de punere în aplicare începând din 2028;
32.subliniază situaţia extrem de vulnerabilă a copiilor în lume, în special în conflictele armate; îşi exprimă profunda îngrijorare faţă de zecile de mii de copii care au fost afectaţi de conflicte armate în întreaga lume şi care au suferit abuzuri îngrozitoare şi încălcări ale celor mai elementare drepturi în 2023; invită SEAE să plaseze drepturile copiilor în centrul eforturilor sale;
33.reaminteşte situaţia dificilă a drepturilor femeilor şi a drepturilor LGBTQI+ în multe părţi ale lumii; subliniază nevoia urgentă de a proteja mai bine aceste drepturi; subliniază rolul central al SEAE în promovarea drepturilor omului în întreaga lume; invită SEAE să îşi intensifice eforturile în acest sens;
34.consideră că misiunea de observare a alegerilor este un instrument practic şi eficient de politică externă, care rămâne un element central al politicilor şi strategiilor Uniunii de sprijinire a democraţiei; invită Uniunea să asigure resurse adecvate pentru misiunile UE de observare a alegerilor, în vederea extinderii acestora şi la alegerile din ţările candidate şi din ţările învecinate;
35.constată că, la sfârşitul anului 2023, rata de ocupare a schemei de personal era de 96,7%; ia act de faptul că SEAE avea în total 2 812 angajaţi, dintre care 1 245 de funcţionari, 450 de agenţi temporari, 603 agenţi contractuali şi 514 experţi naţionali detaşaţi; observă că, din numărul total de funcţionari şi agenţi temporari angajaţi de SEAE, fie la sediul său, fie în delegaţii, 62,5% erau administratori, 32,8% erau asistenţi, iar 4,8% erau secretari;
36.ia act de faptul că, la sfârşitul anului 2023, în cadrul SEAE lucrau în total 5 252 de persoane, angajate fie direct de SEAE, fie prin contractanţi externi, dintre care 46,2% lucrau la sediul SEAE şi 53,8% în delegaţii; constată că, din numărul total de persoane care lucrau în cadrul SEAE, 46,5% erau angajaţi nestatutari sau contractanţi externi; ia act de faptul că majoritatea personalului extern angajat de un contractant extern, dar care lucrează la sediul SEAE, furnizează servicii în domeniul tehnologiei informaţiei, al securităţii şi siguranţei şi al îngrijirii medicale;
37.remarcă că, în 2023, SEAE a primit 36 de angajaţi în echivalent normă întreagă din partea autorităţii bugetare, din care 31 erau agenţi contractuali şi cinci experţi naţionali detaşaţi cu costuri partajate; observă că au fost alocate resurse suplimentare funcţiilor de gestionare a crizelor, punerii în aplicare a Busolei strategice şi altor priorităţi ale SEAE; constată că, la sfârşitul anului 2023, SEAE a primit încă 20 de experţi naţionali detaşaţi fără costuri pentru structurile Capacităţii militare de planificare şi conducere;
38.constată că, la sfârşitul anului 2023, personalul statutar al SEAE era format din 52,7% bărbaţi şi 47,3% femei, ceea ce reflectă o uşoară creştere a reprezentării femeilor în comparaţie cu 2022, când 46,8% dintre angajaţi erau femei; salută progresele modeste înregistrate în ceea ce priveşte echilibrul de gen în conducerea superioară, unde reprezentarea femeilor a crescut de la 6,3% în 2022 la 7,6% în 2023, şi în conducerea medie, unde a crescut de la 30,1% în 2022 la 30,4% în 2023; invită SEAE să îşi intensifice eforturile pentru a realiza un echilibru de gen mai substanţial şi mai vizibil la toate nivelurile organizaţiei;
39.salută publicarea raportului intermediar privind punerea în aplicare a Planului de acţiune al UE pentru egalitatea de gen (GAP III) de către Vicepreşedintă/Înalta Reprezentantă şi Comisie la sfârşitul anului 2023, precum şi decizia de a prelungi calendarul acestuia până în 2027 pentru a se alinia la cadrul financiar multianual (CFM); recunoaşte importanţa GAP III în promovarea egalităţii de gen ca prioritate strategică în acţiunea externă a Uniunii şi în consolidarea rolului său în acest domeniu; salută organizarea, la sfârşitul anului 2023, de către echipa ambasadoarei pentru gen şi diversitate, a primelor cursuri de formare executivă privind o conducere care ia în considerare dimensiunea de gen (GRL) pentru personalul de conducere de nivel superior;
40.salută primul raport al SEAE privind acţiunile FIMI care vizează persoanele LGBTIQA+, menite să îmbunătăţească înţelegerea tacticilor FIMI şi să încurajeze cooperarea, inclusiv cu ENISA, pentru a proteja comunitatea LGBTIQA+; îşi exprimă îngrijorarea cu privire la situaţia pe plan mondial a drepturilor persoanelor LGBTIQ+ şi opunerea în creştere faţă de egalitatea de gen, drepturile femeilor şi sănătatea sexuală şi reproductivă şi drepturile aferente în ţările în curs de dezvoltare; invită Comisia şi SEAE să abordeze aceste regrese şi să acorde prioritate sprijinului specific acordat organizaţiilor societăţii civile care pledează pentru aceste drepturi;
41.a act de faptul că, în decizia sa adoptată în iulie 2023, Vicepreşedinta/Înalta Reprezentantă a precizat faptul că durata maximă a angajării de către SEAE a agenţilor temporari şi contractuali era de opt ani într-o perioadă de referinţă de 13 ani sau, în circumstanţe excepţionale şi în interesul serviciului, de 10 ani într-o perioadă de referinţă de 15 ani şi că intervalul minim de timp dintre angajările succesive pentru agenţii temporari detaşaţi din serviciile diplomatice naţionale ale statelor membre era de doi ani de la încetarea ultimului lor contract;
42.observă că, la sfârşitul anului 2023, dintre cei 1 695 de funcţionari şi agenţi temporari, 863 (51%) erau bărbaţi şi 832 (49%) erau femei, ceea ce reprezintă o uşoară creştere faţă de 2022; constată că 57,4% dintre agenţii contractuali erau femei, ceea ce reprezintă o uşoară creştere faţă de 2022; cu toate acestea, regretă că femeile sunt încă în mod evident subreprezentate în posturile de conducere, atât la sediu, cât şi în delegaţii, şi sunt suprareprezentate în principal în posturile AST; invită SEAE să publice defalcarea pe gen şi naţionalitate a posturilor de conducere de nivel mediu şi superior; solicită SEAE să soluţioneze această problemă, respectând în acelaşi timp competenţele şi meritele candidaţilor; se bucură că exerciţiul de rotaţie din 2023 a oferit 42 de posturi de conducere în delegaţii şi a dus la o creştere cu 12% a numărului de ambasadoare, femeile reprezentând 35,50% în 2023 (de la 31,70%), ceea ce continuă să fie totuşi o subreprezentare;
43.observă că, deşi toate statele membre sunt reprezentate în cadrul personalului SEAE, persistă dezechilibre semnificative, Belgia fiind statul membru cel mai suprareprezentat, cu 12,1% din totalul personalului angajat de SEAE; subliniază că un dezechilibru geografic semnificativ este, de asemenea, prezent între statele membre din vest şi din est; constată, de asemenea, că, în rândul cadrelor de conducere, Italia este statul membru cel mai suprareprezentat, 15% din toate posturile de conducere fiind ocupate de italieni; remarcă faptul că, dintre cele 141 de posturi de ambasadori ai Uniunii, trei state membre nu ocupă niciunul (Ungaria, Luxemburg şi Malta), în timp ce statele membre cu cei mai mulţi ambasadori sunt Franţa cu 22, Spania şi Italia cu 16, Germania cu 12 şi Belgia cu 10, ceea ce înseamnă că aceste cinci ţări deţin 54% din toate posturile de ambasador; îşi reiterează cu fermitate apelul adresat SEAE de a continua să asigure un echilibru geografic solid în întreaga sa organizaţie şi la toate nivelurile; îşi reiterează, de asemenea, îngrijorarea cu privire la echilibrul de gen; constată că femeile sunt în mod evident subreprezentate în posturile de conducere, însă sunt suprareprezentate în principal în posturile AST; invită SEAE să publice defalcarea pe gen şi naţionalitate a posturilor de conducere de nivel mediu şi superior; solicită SEAE să soluţioneze această problemă, respectând în acelaşi timp competenţele şi meritele candidaţilor;
44.ia act de faptul că, în 2023, a fost organizat un exerciţiu major de rotaţie a 52 de posturi de conducere în delegaţii; salută eforturile depuse de SEAE pentru a sensibiliza statele membre cu privire la necesitatea de a atrage o gamă largă de candidaţi pentru posturile publicate şi de a propune candidaţi calificaţi pentru posturile de ambasadori ai Uniunii;
45.observă cu satisfacţie că, în 2023, SEAE şi-a adoptat Agenda pentru diversitate şi incluziune 2023-2025, un plan de acţiune detaliat pentru a promova un mediu de lucru sigur şi respectuos şi o abordare de toleranţă zero faţă de hărţuire; ia act de faptul că reprezentanţii personalului, asociaţiile personalului şi Comitetul mixt pentru egalitatea de şanse, care a fost redenumit Comitetul mixt pentru diversitate şi incluziune, au fost consultaţi cu privire la ambele documente; constată că planul de acţiune conţine măsuri de prevenire a hărţuirii, cum ar fi un curs obligatoriu de formare online pentru întregul personal privind "Recunoaşterea şi combaterea hărţuirii la locul de muncă" şi o formare obligatorie pentru personalul de conducere pe tema "Modalităţi de creare a unui mediu de lucru fără hărţuire"; invită SEAE să continue formarea periodică a personalului de conducere şi a personalului fără funcţii de conducere cu privire la aspecte legate de diversitate, echitate, incluziune şi apartenenţă;
46.observă că, în 2023, SEAE a primit trei cereri de asistenţă pentru acuzaţii de hărţuire psihologică implicând doi funcţionari, ceea ce a condus la două anchete administrative, dintre care una este încă în curs, iar cealaltă a fost închisă cu o sancţiune disciplinară; ia act de faptul că, în cadrul procedurii informale, serviciul de mediere al SEAE a tratat 28 de cazuri care au implicat acuzaţii de hărţuire psihologică şi 10 cazuri de hărţuire sexuală şi că consilierii confidenţiali au tratat 21 de cazuri de acuzaţii de hărţuire psihologică şi şase cazuri de hărţuire sexuală în 2023; constată că, în 2023, SEAE a pregătit o decizie privind combaterea hărţuirii pentru personalul local din delegaţii, care a fost adoptată în iunie 2024; recunoaşte eforturile depuse de SEAE pentru a-şi consolida politicile de combatere a hărţuirii, inclusiv introducerea unor module obligatorii de învăţare online pentru a creşte gradul de conştientizare şi înfiinţarea unui "Grup operativ pentru Convenţia de la Istanbul", menit să identifice măsuri de asigurare a unui loc de muncă mai sigur pentru toţi; cu toate acestea, îşi exprimă profunda îngrijorare cu privire la numărul constant ridicat de cazuri de hărţuire; invită SEAE să pună în aplicare măsuri de prevenire mai ferme, sprijin pentru victime, măsuri disciplinare stricte pentru a asigura o toleranţă zero faţă de hărţuire şi un mediu de lucru sigur;
47.observă că, în 2023, SEAE a luat mai multe măsuri pentru a asigura starea de bine fizică şi mentală a personalului său, printre care un control sistematic al stării de sănătate a întregului personal înainte de a fi detaşat într-o delegaţie, sprijin psihologic şi acţiuni de sensibilizare; ia act de faptul că, în octombrie 2023, au fost adoptate două decizii privind timpul de lucru şi formulele flexibile de lucru, în urma cărora programul de lucru flexibil a devenit regimul de timp de lucru implicit la sediul SEAE şi în delegaţii pentru întregul personal, cu excepţia membrilor personalului de conducere; constată, de asemenea, că aceste decizii autorizează munca de la distanţă până la două zile pe săptămână la sediul SEAE, o zi pe săptămână în delegaţii şi 10 zile pe an departe de locul de muncă pentru întregul personal; observă că munca de la distanţă excepţională pentru o perioadă mai lungă a rămas posibilă în caz de criză, din motive medicale sau din alte motive imperative;
48.este preocupat de faptul că numărul angajaţilor aflaţi în concediu medical de lungă durată, pentru o perioadă mai mare de 50 de zile, a crescut de la 111 angajaţi în 2022 la 171 în 2023, ceea ce reprezintă o creştere de 54%; ia act de faptul că serviciul medical a pus în aplicare mai multe măsuri pentru a preveni riscul de epuizare, cum ar fi recrutarea unui psihiatru în decembrie 2023 şi o monitorizare mai sistematică a concediului medical de către serviciul medical, sprijin psihologic şi îndrumare atât pentru personal, cât şi pentru membrii personalului de conducere, activităţi de sensibilizare şi crearea unei reţele de prim ajutor în domeniul sănătăţii mintale; subliniază necesitatea ca membrii personalului de conducere să asigure o alocare echitabilă a sarcinilor şi să pună în aplicare orientări şi formule flexibile de lucru; invită SEAE să adopte o abordare proactivă pentru a preveni bolile de lungă durată şi epuizarea, acordând prioritate stării de bine mentale a personalului său prin măsuri de sprijin eficace;
49.ia act de faptul că, din cauza constrângerilor bugetare, numărul stagiarilor angajaţi a fost redus; invită SEAE să furnizeze informaţii cu privire la condiţiile de muncă şi remunerarea stagiarilor de la sediul central şi din delegaţii;
50.observă că, în 2023, SEAE şi-a îmbunătăţit cadrul etic prin emiterea de noi instrucţiuni pentru a interzice sau a limita misiunile cu costuri plătite parţial sau integral din surse externe, cu scopul de a evita riscurile de conflicte de interese, trimiţând o atenţionare privind etica întregului personal; ia act de faptul că SEAE s-a axat, de asemenea, pe organizarea de cursuri de formare specifice privind etica, conflictele de interese, controlul intern şi combaterea fraudei, orientate şi adaptate diferitelor categorii de public din sediul SEAE şi din delegaţii; constată, de asemenea, că cele 16 "principii ale comportamentului profesional" adoptate în 2022 au continuat să fie distribuite noilor angajaţi şi promovate pe scară largă, în special cu ocazia cursurilor privind "Etica şi integritatea" şi "Politica de combatere a hărţuirii"; solicită SEAE să informeze Parlamentul cu privire la orice nouă evoluţie a cadrului său etic; invită SEAE să ofere periodic cursuri de formare obligatorii privind etica, inclusiv utilizarea etică a IA şi responsabilitatea;
51.salută faptul că, în octombrie 2023, SEAE a adoptat o nouă strategie antifraudă, aplicabilă întregului personal de la sediul SEAE şi din delegaţii, care a fost rezultatul unui proces de revizuire aprofundată a riscurilor legate de fraudă şi a fost aprobat în mod oficial de OLAF; salută faptul că SEAE a depus eforturi deosebite pentru formarea şi îndrumarea personalului, în special prin celula antifraudă înfiinţată în decembrie 2022; observă că personalul SEAE detaşat în delegaţiile Uniunii a participat activ la o serie de ateliere şi seminare privind sensibilizarea la fraudă şi prevenirea acesteia, că personalul repartizat recent într-o delegaţie a Uniunii a beneficiat în mod sistematic de formare cu privire la aceste aspecte înainte de a îşi prelua postul şi că pagina de intranet referitoare la combaterea fraudei a fost actualizată cu scopul de a facilita raportarea eventualelor cazuri de fraudă şi de a oferi o gamă mai largă de posibilităţi de formare în domeniul combaterii fraudei; solicită SEAE să organizeze cursuri periodice obligatorii de sensibilizare cu privire la fraudă şi prevenirea acesteia pentru întregul personal;
52.constată că SEAE nu a primit niciun caz de avertizare în interes public în 2023; constată cu satisfacţie că, în 2023, SEAE a început să elaboreze o politică specifică de protecţie a avertizorilor, în conformitate cu noua strategie antifraudă; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la adoptarea sa, programată pentru 2025, şi la punerea sa în aplicare la nivelul întregului serviciu;
53.observă că, în 2023, SEAE a primit cinci declaraţii privind conflictele de interese, care au fost tratate în conformitate cu normele aplicabile; ia act de faptul că, într-un caz referitor la un membru al unei comisii de evaluare din cadrul unei proceduri de achiziţii publice, ordonatorul de credite subdelegat a concluzionat că exista un potenţial conflict de interese şi a eliberat angajatul în cauză din funcţia de membru al comisiei de evaluare;
54.constată cu îngrijorare că OLAF a deschis opt investigaţii în 2023, care sunt încă în curs, cu privire la posibile abateri în contextul procedurilor de achiziţii publice şi al executării contractelor şi a acordurilor de grant sau la posibile nereguli în materie de resurse umane; ia act de faptul că cazurile deschise în 2023 au vizat funcţionari, agenţi temporari şi agenţi locali atât la sediul SEAE, cât şi în delegaţii; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la acţiunile întreprinse în urma acestor investigaţii; observă că opt cazuri mai vechi care implică foşti şi actuali membri ai personalului au fost închise, cu recomandări de a lua măsuri suplimentare în cinci cazuri; ia act de faptul că SEAE este în contact periodic cu OLAF prin intermediul celulei sale antifraudă şi garantează că se dă curs în timp util recomandărilor OLAF; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la punerea în aplicare a recomandărilor;
55.observă că, în 2023, SEAE a gestionat 10 cereri din partea Ombudsmanului, dintre care nouă cazuri au vizat proceduri administrative şi cinci cazuri au vizat accesul la documente; ia act de faptul că Ombudsmanul nu a identificat niciun caz de administrare defectuoasă sau de administrare defectuoasă parţială şi nu a adresat nicio recomandare SEAE;
56.ia act de toate activităţile întreprinse pentru a creşte gradul de conştientizare cu privire la activităţile externe; reaminteşte solicitarea Parlamentului de a se adopta dispoziţii de punere în aplicare de sine stătătoare privind activităţile şi misiunile externe, pentru a proteja imaginea şi reputaţia Uniunii, în special în cazul şefilor de delegaţii;
57.constată că, în calitatea sa de vicepreşedinte al Comisiei, Vicepreşedinta/Înalta Reprezentantă are obligaţia de a respecta normele registrului de transparenţă; subliniază că, deşi SEAE nu este o instituţie în sensul articolului 13 din Tratatul privind Uniunea Europeană şi nu are un rol direct în legislaţia Uniunii, acesta are totuşi un rol important legat de legislaţia Uniunii în ceea ce priveşte deciziile referitoare la sancţiuni şi la negocierea acordurilor comerciale internaţionale, care au un impact normativ considerabil; consideră că ar fi foarte pertinent ca SEAE să adopte măsuri de transparenţă, să le notifice Consiliului de administraţie al registrului de transparenţă şi să adere la registru; invită SEAE să publice toate reuniunile cu organizaţiile de lobby de toate tipurile, inclusiv cele ale şefilor delegaţiilor Uniunii, pentru a îmbunătăţi transparenţa; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la orice nouă iniţiativă a SEAE de a îmbunătăţi transparenţa; reiterează că este important să se consolideze şi mai mult controlul democratic al Uniunii şi să se respecte standarde ridicate de responsabilitate şi transparenţă în interacţiunile cu organizaţiile societăţii civile; solicită delegaţiilor Uniunii să se asigure că fondurile UE acordate organizaţiilor societăţii civile şi partenerilor sociali din ţările terţe sunt utilizate în conformitate cu valorile, politicile şi normele financiare ale Uniunii;
58.îndeamnă SEAE să adere la registrul de transparenţă al UE pentru a-şi alinia practicile la cele ale Parlamentului şi ale Comisiei, asigurând că toate informaţiile despre activităţile de lobby şi interesele financiare legate de apărare şi chestiuni diplomatice sunt făcute publice;
59.constată că cheltuielile pentru proiecte informatice, echipamente şi securitate cibernetică au crescut de la 19,7 milioane EUR în 2022 la 29,9 milioane EUR în 2023, ceea ce corespunde unei creşteri de 52%; observă că, în 2023, SEAE a lansat proiecte importante de digitalizare, cum ar fi platforma sa de colaborare "HIVE" pentru toţi utilizatorii de la sediu şi din delegaţii, şi a implementat sistemul său intern de informaţii şi comunicaţii clasificate (EC3IS) la sediul SEAE, înainte ca acesta să fie implementat treptat în delegaţii sensibile şi interconectat cu sistemele corespunzătoare din cadrul Comisiei şi al Consiliului;
60.ia act de faptul că, în 2023, SEAE a început să găzduiască şi să controleze un mediu de IA, cu scopul de a pune în aplicare un model complet de guvernanţă a IA; constată că această etapă tehnică a stabilit bazele pentru adoptarea orientărilor privind utilizarea IA generative şi a unei strategii privind IA în 2024, precum şi pentru validarea conceptului; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la dezvoltarea strategiei în domeniul IA;
61.ia act de faptul că, în cadrul punerii în aplicare a Busolei strategice pentru securitate şi apărare, adoptată în 2022, SEAE a participat la adoptarea unor documente de politică şi seturi de instrumente importante legate, printre altele, de apărarea cibernetică, diplomaţia cibernetică, ameninţările hibride, ingerinţele străine şi manipularea informaţiilor; observă că, pe plan intern, SEAE a continuat să îşi îmbunătăţească capacităţile în materie de securitate cibernetică prin recrutarea de personal specializat, precum şi să ofere activităţi de informare în domeniul securităţii cibernetice unor diferite categorii de public, cum ar fi echipa de gestionare a securităţii, membrii delegaţiilor, personalul nou-venit şi personalul de conducere; solicită SEAE să asigure periodic cursuri obligatorii de formare în materie de securitate cibernetică pentru întregul personal; solicită, de asemenea, ca Uniunea să ofere mai mult sprijin Moldovei pentru combaterea dezinformării, a ameninţărilor hibride şi a atacurilor cibernetice; invită delegaţia Uniunii în Moldova să îşi intensifice eforturile pentru a promova o strategie de comunicare mai proactivă şi mai eficace în ceea ce priveşte perspectiva europeană, inclusiv prin activităţi de informare în limba rusă;
62.salută instituirea misiunii de parteneriat a UE în Republica Moldova (EUPM Moldova); subliniază rolul esenţial al EUPM Moldova şi invită UE şi statele sale membre să extindă mandatul misiunii după luna mai 2025, alocând în acelaşi timp mai multe resurse pentru a-i creşte eficacitatea;
63.constată cu îngrijorare că, în 2023, SEAE a înregistrat peste 29 623 de alerte cibernetice prin intermediul monitorizării incidentelor şi evenimentelor de securitate (SIEM), dintre care 92 de incidente au fost confirmate ca atacuri cibernetice; constată că patru atacuri cibernetice au avut un impact asupra operaţiunilor SEAE şi doar unul a avut consecinţe semnificative; avertizează că SEAE este o ţintă foarte probabilă a unor actori care dispun de resurse importante, inclusiv a celor sponsorizaţi de state străine, care încearcă să perturbe instituţiile Uniunii; ia act de faptul că centrul de operaţiuni de securitate al SEAE este un actor-cheie în gestionarea monitorizării ameninţărilor în timp real şi identificarea vulnerabilităţilor sistemului; solicită SEAE să continue să ţină seama de necesitatea de a promova disciplina cibernetică şi de a informa utilizatorii în domeniul securităţii cibernetice ca elemente-cheie în cadrul său de securitate cibernetică; subliniază că este important ca SEAE să continue să acorde prioritate securităţii cibernetice şi atenuării ameninţărilor hibride, colaborând îndeaproape cu alte instituţii ale Uniunii şi cu statele membre pentru a identifica şi a contracara astfel de ameninţări;
64.ia act de faptul că SEAE a dat curs unei anchete a Autorităţii Europene pentru Protecţia Datelor din 2023, în urma unei cereri din partea unui membru al personalului cu privire la publicarea datelor sale cu caracter personal în anuarul online al UE; observă că o cauză pendinte din 2018 a fost tratată în 2023 şi închisă în 2024, cu un rezultat pozitiv pentru SEAE; ia act de activităţile de informare şi de orientările emise de SEAE pentru a asigura condiţii de concurenţă echitabile în domeniul protecţiei datelor în întreaga sa reţea, în special de ghidul comun privind utilizarea instrumentelor de IA ale terţilor din dubla perspectivă a protecţiei datelor şi a securităţii cibernetice;
65.observă că lupta împotriva FIMI a rămas o prioritate pentru SEAE în 2023; salută faptul că setul de instrumente privind FIMI a fost aprobat de Consiliul European în decembrie 2023, pe baza unor piloni precum conştientizarea situaţiei, consolidarea rezilienţei, răspunsul la perturbări şi răspunsurile diplomatice; ia act de faptul că, în 2023, SEAE şi-a extins capacitatea analitică de a colecta dovezi privind acţiunile străine de manipulare a informaţiilor şi ingerinţele străine şi de a răspunde la un număr tot mai mare de incidente şi ameninţări, în special în perioada premergătoare alegerilor europene din 2024; constată că SEAE a lansat, de asemenea, noi proiecte emblematice pentru a sensibiliza publicul cu privire la dezinformarea rusă şi a o combate, cum ar fi iniţiativa EUvsDisinfo, care a ajuns la aproximativ 20,3 milioane de persoane în 2023, precum şi pentru a crea parteneriate sustenabile în scopul de a combate acţiunile străine de manipulare a informaţiilor şi ingerinţele străine la nivel mondial; invită SEAE ca, împreună cu Comisia, să aloce resurse adecvate pentru a combate în mod eficace FIMI; sprijină instituirea promisă a unui "scut european pentru democraţie" pentru a detecta, urmări şi elimina conţinutul online înşelător, crescând astfel capacitatea Uniunii de a combate FIMI şi îmbunătăţind sprijinul său pentru protejarea democraţiilor din ţări terţe, în special în vecinătatea Uniunii; invită SEAE şi delegaţiile Uniunii din ţările terţe să îşi consolideze mai mult capacităţile de combatere şi contracarare a dezinformării şi a propagandei legate de PESC a Uniunii; invită SEAE să îşi intensifice eforturile pentru a le oferi cetăţenilor din întreaga Uniune mijloacele necesare pentru a putea lupta împotriva acţiunilor străine de manipulare a informaţiilor şi a ingerinţelor străine;
66.observă că, în cursul exerciţiului 2023, linia bugetară 3 0 0 3 privind clădirile şi costurile conexe a fost majorată cu 19 milioane EUR, dar că s-au amânat totuşi lucrări importante de întreţinere; este profund preocupat de faptul că acumularea nevoilor de întreţinere şi de securitate reprezintă provocări considerabile pentru SEAE în ceea ce priveşte modul de a gestiona cu eficacitate şi în siguranţă reţeaua delegaţiilor şi de a îşi îndeplini obligaţia de diligenţă faţă de personalul delegaţiilor; solicită SEAE să elaboreze planuri multianuale pentru situaţii neprevăzute în legătură cu întreţinerea şi securitatea clădirilor;
67.ia act de faptul că SEAE ocupă şi gestionează bunuri imobiliare care acoperă aproximativ 87 618 m2la sediul SEAE şi 379 300 m2în întreaga lume, care cuprind 174 de clădiri de birouri şi 152 de reşedinţe pentru ambasadori; constată că, în 2023, SEAE a prezentat autorităţii bugetare un document de lucru care prezintă politica sa de achiziţii, în cadrul căreia au fost achiziţionate până în prezent 22% din clădirile de birouri şi 20% din locuinţele ambasadorilor, obţinând astfel cel mai bun raport calitate-preţ;
68.ia act de faptul că politica de achiziţionare de bunuri imobile pentru delegaţiile Uniunii din aprilie 2023 şi documentul de lucru privind politica imobiliară a SEAE pentru 2024 vizează să ajungă la cea mai avantajoasă soluţie pe termen lung pentru bugetul Uniunii; subliniază că niciunul dintre aceste documente nu include idei cu privire la reducerea numărului de delegaţii sau la crearea de centre regionale; îndeamnă SEAE să informeze Parlamentul cu privire la eventuale evoluţii viitoare în această direcţie;
69.invită SEAE să continue să îşi doteze reţeaua importantă de delegaţii din întreaga lume cu personal suficient pentru a-şi îmbunătăţi capacitatea de a dialoga cu ţările terţe;
70.constată cu îngrijorare că aceste constrângeri bugetare ar putea conduce la închideri excesive ale ambasadelor UE şi la amânarea instalaţiilor de securitate într-o serie de delegaţii ale Uniunii, afectând capacitatea SEAE de a-şi îndeplini mandatul, de a apăra valorile Uniunii şi de a asigura în mod corespunzător obligaţia de diligenţă pentru întregul personal din delegaţii; îndeamnă statele membre să ofere o finanţare suficientă SEAE şi Comisiei pentru a se asigura că Uniunea îşi menţine reţeaua de delegaţii fără a fi afectată, ca un semnal al angajamentului său la nivel mondial;
71.constată că, începând din 2020, SEAE îşi dezvoltă politica de gestionare a birourilor în direcţia unor concepte de birouri colaborative şi flexibile, atât la sediul central al SEAE, cât şi în delegaţii; ia act de faptul că SEAE a început să renoveze complexul imobiliar Schuman, începând cu etajele 6 şi 7, în scopul de a utiliza mai eficient spaţiul de birouri; observă, de asemenea, că centrul de răspuns la criză al SEAE din clădirea Schuman a fost finalizat în 2023; ia act de faptul că, în delegaţii, conceptul de spaţiu colaborativ a fost pus în aplicare în noile sedii ale şase delegaţii;
72.apreciază că SEAE depune eforturi pentru a garanta că clădirile sale sunt accesibile persoanelor cu dizabilităţi şi cu mobilitate redusă; ia act de faptul că clădirea Belmont din Bruxelles îndeplineşte deja cerinţele legale pentru clădirile accesibile persoanelor cu handicap, şi că renovarea complexului clădirii NEO răspunde, de asemenea, nevoilor utilizatorilor cu dizabilităţi şi cu mobilitate redusă; salută faptul că, pentru delegaţii, procedurile de selecţie ale SEAE prevăd construirea fără bariere drept un criteriu esenţial de selecţie pentru noile clădiri de birouri;
73.salută faptul că, în 2023, SEAE a continuat să pună în aplicare sistemul de management de mediu şi audit (EMAS/EMS), în special prin înfiinţarea unui comitet director pentru mediu şi prin adoptarea unei politici de mediu şi a unei strategii de comunicare pertinente care evidenţiază angajamentul SEAE faţă de sustenabilitatea din punctul de vederea al mediului în gestionarea proprietăţilor imobiliare; ia act de faptul că comitetul director EMAS a lucrat la noi obiective în 2023, cu scopul de a-şi reduce şi mai mult amprenta de carbon până în 2030; observă că măsurile aprobate includ reducerea cu 35% a utilizării gazelor naturale, reducerea la jumătate a utilizării hârtiei şi a apei, precum şi a producerii de deşeuri, creşterea ponderii zborurilor în clasa economică pe distanţe scurte şi medii pentru misiuni şi o mai bună utilizare a achiziţiilor publice ecologice;
74.salută faptul că SEAE a început să introducă clauze de sustenabilitate în noile acorduri de coamplasare, incluzând atât acţiuni obligatorii, cât şi practici voluntare; constată că, în ceea ce priveşte acordurile de coamplasare deja în vigoare, în loc să includă clauze explicite de sustenabilitate a mediului, aceste acorduri menţionează ca principiu general faptul că orice partener găzduit în coamplasare respectă procedurile şi practicile aplicabile în contextul local al sediilor Uniunii;
75.observă că, în 2023, SEAE a continuat să lucreze la punerea în aplicare a unei politici în favoarea unor deplasări mai ecologice între domiciliu şi locul de muncă şi a unor călătorii mai sustenabile pentru personal, ceea ce a dus la adoptarea unor măsuri importante în 2024, cum ar fi creşterea ratei de rambursare a abonamentelor la transportul public la 90% pentru toţi membrii personalului care renunţă la accesul la parcare şi obiectivul ca cel puţin 60% din numărul de kilometri parcurşi cu avionul în timpul misiunilor să fie la clasa economică;
76.subliniază importanţa unui angajament politic puternic, a influenţei bilaterale, a diplomaţiei publice şi culturale pentru a promova valorile Uniunii şi a combate dezinformarea; subliniază necesitatea unui serviciu extern robust şi rezilient, cu o conducere politică clară, pentru a face faţă provocărilor actuale şi a asigura coerenţa politicii externe a Uniunii; cere delegaţiilor Uniunii să consolideze sprijinul acordat actorilor democratici veritabili şi societăţii civile din Balcanii de Vest şi să condamne, în acelaşi timp, cu fermitate şi în mod public acţiunile actorilor iliberali şi nedemocratici care subminează interesele Uniunii şi să se asigure că punerea în aplicare a finanţării IPA III este în conformitate cu obiectivele UE; invită delegaţiile Uniunii din regiune să aplice o abordare mai credibilă şi în funcţie de merite, bazată pe criteriile de la Copenhaga, mai cu seamă în ceea ce priveşte statul de drept, democraţia şi protecţia drepturilor omului, în special având în vedere progresele limitate înregistrate de unele ţări în Balcanii de Vest;
77.salută cooperarea excelentă a SEAE cu organisme precum OLAF, EPPO, Curtea şi AEPD, care se reflectă prin schimburi de informaţii şi reuniuni periodice; ia act de faptul că în iunie 2024 au fost încheiate acorduri de lucru specifice; invită totuşi SEAE să instituţionalizeze cooperarea structurată cu aceste organisme, asigurând mecanisme sistematice de detectare a fraudei în finanţarea acţiunii externe a Uniunii, în special în zonele de conflict cu risc ridicat şi în statele fragile;
78.constată că, în 2023, Parlamentul, Consiliul şi SEAE şi-au continuat discuţiile tehnice privind înlocuirea acordului instituţional din 2002 dintre Parlament şi Consiliu în domeniul politicii externe şi de securitate comune; regretă că în 2023 a avut loc o unică reuniune tehnică, în urma căreia Consiliul nu a reuşit să ajungă la un acord cu privire la soluţiile de compromis propuse;
79.ia act de faptul că, în 2023, SEAE a deschis procesul de negociere pentru un acord de lucru cu Parchetul European, care a fost semnat în 2024; observă că acordul de lucru ţine seama de contextul special în care funcţionează SEAE, punând accentul pe protecţia informaţiilor, confidenţialitatea informaţiilor şi protecţia imunităţii personalului;
80.constată că, în bugetul său pe 2023, SEAE a alocat 990,5 milioane EUR pentru un proiect-pilot care vizează crearea Academiei diplomatice europene, în cadrul căreia 50 de diplomaţi debutanţi din statele membre şi din instituţiile Uniunii vor fi formaţi în domeniul politicilor externe şi de securitate ale Uniunii, cu scopul de a construi un adevărat corp diplomatic european pentru a promova politica externă şi interesele externe ale Uniunii; încurajează această iniţiativă, care constituie un pas către formarea unui corp diplomatic european coerent şi bine pregătit, care să poată reprezenta şi apăra în mod eficace valorile şi interesele Uniunii pe scena mondială; subliniază necesitatea de a îmbunătăţi vizibilitatea Academiei Diplomatice Europene în toate statele membre şi de a consolida rolul şi capacităţile acesteia;
81.salută faptul că SEAE şi-a intensificat cooperarea cu Ombudsmanul European în 2023 pentru a îmbunătăţi gradul de informare în rândul personalului său cu privire la principiile bunei administrări; ia act de faptul că în contextul noului nivel de cooperare, Biroul Ombudsmanului European este invitat să îşi prezinte activitatea cu ocazia seminarelor SEAE premergătoare detaşării şi a seminarelor anuale ale personalului SEAE;
82.constată că SEAE dispune de o alocare bugetară de 22,2 milioane EUR, repartizată între diferite linii bugetare care acoperă publicaţiile, evenimentele, comunicarea strategică, activităţile de informare şi presa; salută faptul că apărarea democraţiei şi a statului de drept a rămas o prioritate pentru SEAE, inclusiv prin vizarea acţiunilor străine de manipulare a informaţiilor şi a ingerinţelor străine prin politici şi instrumente consolidate;
83.subliniază creşterea numărului de încălcări ale libertăţii religioase la nivel mondial; invită SEAE să îşi pregătească în mod adecvat personalul în acest sens în ţările în care nu există libertate religioasă sau în care libertatea religioasă este supusă unor presiuni (inclusiv prin cursuri de formare), cu scopul a lansa discuţii pe această temă cu autorităţile competente de la toate nivelurile din ţările în care libertatea religioasă este încălcată solicită ca acest aspect să devină un element esenţial al acţiunii sale externe;
84.ia act de faptul că, în cadrul activităţilor sale de comunicare, SEAE se adresează publicului larg prin evenimente publice, prin zilele porţilor deschise şi primind grupuri de vizitatori; observă că, în 2023, SEAE a lansat mai multe campanii de comunicare tematică pe diferite canale cu privire la sprijinul acordat Ucrainei, la consecinţele războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei şi la respectarea valorilor Uniunii; salută faptul că Ucraina a rămas o prioritate absolută pentru SEAE; ia act de faptul că, în 2023, SEAE şi-a consolidat prezenţa pe platformele de comunicare socială, iar numărul de abonaţi a crescut cu 41,5% pe LinkedIn, cu 13,8% pe Instagram, cu 5,4% pe Twitter şi cu 4,7% pe Facebook; îndeamnă SEAE să îşi îmbunătăţească comunicarea legată de politicile Uniunii în rândul cetăţenilor din ţările terţe şi să intensifice eforturile de coordonare menite să crească vizibilitatea proiectelor finanţate de Uniune, în special în ţările candidate, pentru a contracara încercările actorilor rău-intenţionaţi de a submina eforturile Uniunii;
85.salută implicarea SEAE în campania de comunicare instituţională a Parlamentului pentru alegerile europene din 2024, în special în campania de informare care îi viza pe cei 25-30 de milioane de cetăţeni europeni care locuiesc în ţări terţe cu privire la posibile modalităţi de vot la alegerile europene, în special prin intermediul reţelei delegaţiilor; ia act de faptul că această campanie a ajuns la 11 milioane de destinatari, prin intermediul a 26 de campanii video şi a peste 2 000 de publicaţii pe platformele de comunicare socială;
86.subliniază contribuţia SEAE la eforturile generale ale Uniunii de a demonstra un sprijin ferm pentru Ucraina prin iniţiative precum campania #StandWithUkraine şi proiecte de comunicare specifice, cum ar fi Faces of Ukraine, Art vs War şi Share Your Light;
87.încurajează în continuare delegaţiile Uniunii să promoveze şi să colaboreze cu actorii locali, cu organizaţiile societăţii civile şi cu partenerii sociali din ţările terţe pentru a stimula dialogul social şi dialogul privind statul de drept, drepturile fundamentale şi combaterea corupţiei; ia act de faptul că, în 2023, în cadrul programului tematic pentru organizaţiile societăţii civile, pe baza căruia se încheie parteneriate ale Uniunii cu organizaţii responsabile şi transparente, 50 de milioane EUR au fost alocate sistemului Uniunii pentru un mediu favorabil societăţii civile, care monitorizează şi promovează spaţiul civic în 86 de ţări partenere.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 8 octombrie 2025