Capitolul 3 - Gestiunea internă, performanţa şi controlul intern - Rezolutia 1611/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea X - Serviciul European de Acţiune Externă
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 3:Gestiunea internă, performanţa şi controlul intern
17.ia act de faptul că, în urma unei reorganizări interne, în octombrie 2023, SEAE a creat un nou serviciu de guvernanţă internă alcătuit din trei divizii responsabile cu inspecţiile, auditul intern, planificarea, raportarea şi conformitatea, pentru a permite SEAE să ajungă la un nivel mai ridicat de responsabilitate, o mai bună gestionare şi o mai bună monitorizare a activităţilor; salută faptul că a fost înfiinţat, de asemenea, un consiliu de guvernanţă internă pentru a asigura coerenţa aspectelor legate de gestionarea internă din cadrul SEAE; constată, de asemenea, că SEAE a creat Direcţia executivă pentru pace, securitate şi apărare (MD PSD), Direcţia pentru pace, parteneriat şi gestionarea crizelor şi două noi divizii dedicate ameninţărilor hibride şi cibernetice şi securităţii maritime pentru a sprijini mai bine activitatea Uniunii în materie de securitate şi apărare;
18.ia act de faptul că, în 2023, serviciul de guvernanţă internă a efectuat o verificare a adecvării proceselor şi politicilor de guvernanţă; salută faptul că, în cadrul acestui proces, SEAE a actualizat Carta Comitetului de monitorizare a auditurilor, a revizuit cadrul său de control intern, planul său de gestionare anual şi cadrul său de gestionare a riscurilor;
19.observă că, în conformitate cu planul de audit al SEAE pentru 2023, în 2023 au fost finalizate trei audituri, şi anume un audit privind gestionarea registrului de excepţii şi cazuri de neconformitate şi două audituri privind gestionarea salariilor agenţilor locali şi recrutarea şi gestionarea agenţilor locali şi a personalului local echivalent; constată, de asemenea, cu mare îngrijorare că, din cauza unei restructurări organizaţionale şi a rotaţiei corespunzătoare a personalului din cadrul funcţiei de audit intern, în 2023 nu a putut fi lansat un audit planificat privind securitatea şi că acest audit va fi reevaluat în cadrul pregătirii planului strategic multianual de audit intern pentru perioada 2025-2027; subliniază că este important să se efectueze audituri interne cu diligenţă şi cu regularitate; regretă profund că, în 2023, au rămas deschise patru recomandări de audit critice şi 49 de recomandări de audit foarte importante legate de auditurile finalizate; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la punerea în aplicare a recomandărilor;
20.ia act de faptul că, în decembrie 2023, Curtea şi-a adoptat raportul final în urma auditului său privind rolul de coordonare al SEAE, al cărui scop era de a evalua dacă coordonarea, în special în ceea ce priveşte gestionarea informaţiilor, personalul şi raportarea, atât la nivel intern, cât şi cu Comisia şi Consiliul, a fost eficace; observă că, în 2023, unele dintre recomandările de audit fuseseră deja acoperite de iniţiativele în curs, cum ar fi trimiterea de scrisori de misiune ambasadorilor nou-numiţi înainte de preluarea funcţiei şi eforturile depuse de SEAE începând din 2019 pentru a-şi pune în aplicare strategia de gestionare a informaţiilor; invită SEAE să pună pe deplin în aplicare recomandările din raportul Curţii pentru a remedia deficienţele identificate în gestionarea informaţiilor, atât la sediul său central, cât şi în delegaţiile Uniunii în ţări din afara UE, precum şi în cadrul cabinetului Vicepreşedintei/Înaltei Reprezentante; solicită ca Parlamentul să fie informat cu privire la acţiunile întreprinse în urma recomandărilor Curţii;
21.constată că, pe baza celor 26 de inspecţii efectuate în delegaţii în 2023, securitatea, clădirile şi sarcina administrativă au fost identificate ca fiind principalele provocări pentru delegaţii; observă că SEAE a instituit măsuri de gestionare a riscurilor de securitate în delegaţii pe baza standardelor internaţionale şi a celor mai bune practici; ia act de faptul că, în 2023, serviciul de inspecţie al SEAE a formulat cinci recomandări critice, toate referitoare la gestionarea a trei delegaţii; observă că, în toate cazurile, s-a dat curs recomandărilor prin creşterea supravegherii şi a sprijinului din partea sediului SEAE; salută setul de instrumente elaborat de SEAE pentru a răspunde situaţiilor legate de gestiunea internă;
22.ia act de faptul că, în 2023, trei delegaţii ale Uniunii (Republica Centrafricană, Sierra Leone şi Siria) au formulat rezerve în declaraţiile lor de asigurare, în principal în ceea ce priveşte liniile bugetare operaţionale gestionate de Comisie; subliniază că aceste rezerve nu au avut un impact financiar substanţial asupra bugetului administrativ aflat sub responsabilitatea SEAE;
23.invită SEAE şi Comisia să colaboreze îndeaproape cu biroul de legătură al Parlamentului European de la Washington, D.C., şi cu delegaţia Uniunii în Statele Unite pentru a identifica, a finanţa şi a pune în aplicare iniţiative menite să consolideze relaţia transatlantică, inclusiv programe de schimb pentru profesioniştii care lucrează în instituţiile publice atât din UE, cât şi din SUA;
24.solicită SEAE şi delegaţiilor Uniunii să intensifice monitorizarea situaţiei democraţiei în diferitele ţări şi sprijinul logistic şi tehnologic oferit apărătorilor drepturilor omului şi persoanelor indigene, în special femeilor;
25.reaminteşte că este esenţial să ne consolidăm şi mai mult sprijinul pentru drepturile omului, democraţie şi dezvoltare în ţările terţe prin intermediul IVCDCI - Europa globală, deoarece o lume a democraţiilor este o lume mai sigură; subliniază că resursele pentru diplomaţia digitală a UE ar trebui sporite în continuare, având în vedere contextul actual al progreselor tehnologice rapide şi al concurenţei geopolitice; insistă că "diplomaţia verde" şi tranziţia verde, ca priorităţi ale Uniunii, ar trebui consolidate în relaţie cu ţările terţe prin acţiunea externă a Uniunii; subliniază că SEAE trebuie să joace un rol central în promovarea păcii şi a stabilităţii în Orientul Mijlociu, să majoreze finanţarea pentru a asigura ajutorul umanitar în Liban, Gaza şi Siria şi să consolideze monitorizarea drepturilor omului; evidenţiază sprijinul financiar acordat delegaţiilor SEAE desfăşurate în Orientul Mijlociu, în ţările din Golf şi în Africa pentru a se asigura că acestea pot continua să pună în aplicare acţiunea externă a Uniunii în regiune;
26.constată că raportul special 14/2023 al Curţii a constatat deficienţe în metodologiile utilizate de Comisie şi de SEAE pentru alocarea de fonduri ţărilor partenere şi în stabilirea cadrului de monitorizare şi a recomandat Comisiei şi SEAE să îmbunătăţească în special metodologia de alocare a finanţării şi evaluarea impactului sprijinului Uniunii, să focalizeze domeniul de aplicare al procesului de programare şi să simplifice şi să utilizeze în mod consecvent indicatorii în programele indicative multianuale;
27.salută numirea primului Reprezentant Special al UE pentru regiunea Golfului;
28.subliniază că evenimentele recente, în special invadarea pe scară largă a Ucrainei de către Rusia şi încercările sale ostile de a influenţa procesele democratice din Europa, precum şi instabilitatea tot mai mare din Orientul Mijlociu, au adus politica externă a Uniunii şi punerea sa în aplicare în fruntea preocupărilor statelor membre şi ale instituţiilor; subliniază rolul central pe care îl joacă SEAE şi delegaţiile sale în desfăşurarea politicii externe a Uniunii şi în combaterea acţiunilor străine de manipulare a informaţiilor şi a ingerinţelor străine (FIMI); subliniază importanţa SEAE pentru relaţiile Uniunii cu cei 25-30 de milioane de cetăţeni ai Uniunii care locuiesc în afara Uniunii; recunoaşte că bugetul SEAE, deja subfinanţat din punct de vedere structural, a fost afectat în mod disproporţionat în comparaţie cu alte instituţii ale Uniunii de ratele mai ridicate ale inflaţiei şi de criza energetică ulterioară cauzată de războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei şi este preocupat de aceste consecinţe negative pentru SEAE şi pentru performanţa instituţiilor Uniunii şi de lipsa de acţiune pentru a remedia situaţia bugetară actuală, care poate avea un impact grav asupra relaţiilor Uniunii cu ţările terţe;
29.salută sprijinul ferm acordat Ucrainei, inclusiv prin intermediul misiunii civile de consiliere a UE (EUAM Ucraina) şi instruirea soldaţilor ucraineni în cadrul misiunii de asistenţă militară a UE (EUMAM);
30.subliniază că Uniunea trebuie să majoreze finanţarea pentru a consolida linia bugetară specifică din cadrul acţiunilor de politică externă ale Uniunii, în special pentru egalitatea de gen şi Agenda privind femeile, pacea şi securitatea (FPS), pentru a asigura finanţarea solidă a iniţiativelor care promovează o conducere care ia în considerare dimensiunea de gen, protejează drepturile femeilor şi combat violenţa sexuală şi bazată pe gen în situaţii de conflict şi post-conflict; subliniază că o astfel de finanţare este esenţială pentru sprijinirea organizaţiilor locale ale societăţii civile, pentru a oferi sprijin centrat pe supravieţuitori şi pentru a integra perspectivele de gen în eforturile diplomatice şi de securitate ale Uniunii;
31.subliniază că Planul de acţiune pentru egalitatea de gen (GAP) III prevede că 85% din noile acţiuni ale Uniunii trebuie să contribuie la egalitatea de gen şi la capacitarea femeilor şi a fetelor; invită SEAE să accelereze progresele în direcţia atingerii obiectivelor GAP III, concentrându-se în mod semnificativ, în activitatea sa de zi cu zi, pe domeniile-cheie de implicare ale GAP III, inclusiv eradicarea violenţei de gen, promovarea sănătăţii şi a drepturilor sexuale şi reproductive, a drepturilor economice şi sociale şi a capacitării, participarea şi conducerea egale; ia act de faptul că GAP III va expira în 2027 şi îndeamnă SEAE să elaboreze în acest scop un GAP IV mai ambiţios, care să asigure o legătură mai strânsă între drepturile şi capacitarea femeilor şi politica externă şi de securitate a Uniunii, gata de punere în aplicare începând din 2028;
32.subliniază situaţia extrem de vulnerabilă a copiilor în lume, în special în conflictele armate; îşi exprimă profunda îngrijorare faţă de zecile de mii de copii care au fost afectaţi de conflicte armate în întreaga lume şi care au suferit abuzuri îngrozitoare şi încălcări ale celor mai elementare drepturi în 2023; invită SEAE să plaseze drepturile copiilor în centrul eforturilor sale;
33.reaminteşte situaţia dificilă a drepturilor femeilor şi a drepturilor LGBTQI+ în multe părţi ale lumii; subliniază nevoia urgentă de a proteja mai bine aceste drepturi; subliniază rolul central al SEAE în promovarea drepturilor omului în întreaga lume; invită SEAE să îşi intensifice eforturile în acest sens;
34.consideră că misiunea de observare a alegerilor este un instrument practic şi eficient de politică externă, care rămâne un element central al politicilor şi strategiilor Uniunii de sprijinire a democraţiei; invită Uniunea să asigure resurse adecvate pentru misiunile UE de observare a alegerilor, în vederea extinderii acestora şi la alegerile din ţările candidate şi din ţările învecinate;