Regulamentul 1106/27-mai-2025 de instituire a Instrumentului ''Acţiunea pentru securitatea Europei'' (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 28 Mai 2025
Regulamentul 1106/27-mai-2025 de instituire a Instrumentului ''Acţiunea pentru securitatea Europei'' (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare
Dată act: 27-mai-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene
(Text cu relevanţă pentru SEE)
CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 122,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
întrucât:
(1)Războiul de agresiune purtat de Rusia împotriva Ucrainei şi repercusiunile acestuia asupra securităţii europene şi mondiale constituie o provocare existenţială pentru Uniunea Europeană.
(2)Ca răspuns la această provocare, în concluziile sale din 6 martie 2025, Consiliul European, reamintind Declaraţia de la Versailles din 11 martie 2022 şi Busola strategică pentru securitate şi apărare aprobată la 21 martie 2022, a subliniat faptul că Europa trebuie să-şi întărească suveranitatea, să îşi asume o mai mare responsabilitate pentru propria sa apărare şi să fie mai bine pregătită să acţioneze şi să facă faţă în mod autonom provocărilor şi ameninţărilor imediate şi viitoare. În cadrul Consiliului European respectiv, toate statele membre s-au angajat să îşi consolideze gradul general de pregătire pentru apărare, să reducă dependenţele strategice, să abordeze deficitele în materie de capabilităţi critice şi să consolideze, în consecinţă, baza industrială şi tehnologică de apărare europeană (EDTIB) în întreaga Uniune, astfel încât Uniunea să fie în măsură să furnizeze mai bine echipamente în cantităţile şi ritmul accelerat necesare.
(3)La 18 mai 2022, Comisia şi Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe şi politica de securitate au prezentat o comunicare comună privind analiza deficitelor de investiţii în domeniul apărării şi calea de urmat, subliniind existenţa, în Uniune, a unor deficite în domeniul apărării de ordin financiar, industrial şi în materie de capabilităţi.
(4)La 20 iulie 2023, Parlamentul European şi Consiliul au adoptat Regulamentul (UE) 2023/1525 (1) privind sprijinirea producţiei de muniţii (ASAP), cu scopul de a acorda urgent sprijin pentru sporirea capacităţilor de producţie ale industriei de apărare a Uniunii, securizarea lanţurilor de aprovizionare, facilitarea unor proceduri de achiziţii eficiente, abordarea deficienţelor în ceea ce priveşte capacităţile de producţie şi promovarea investiţiilor.
(1)Regulamentul (UE) 2023/1525 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 iulie 2023 privind sprijinirea producţiei de muniţii (ASAP) (JO L 185, 24.7.2023, p. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1525/oj).
(5)La 18 octombrie 2023, Parlamentul European şi Consiliul au adoptat Regulamentul (UE) 2023/2418 (2) prin care s-a instituit un instrument pentru consolidarea industriei europene de apărare prin achiziţii publice în comun (EDIRPA) cu scopul de a intensifica colaborarea dintre statele membre în faza de achiziţii publice în domeniul apărării pentru a remedia, pe bază de colaborare, deficitele cele mai urgente şi mai critice din stocurile statelor membre, în special pe cele generate de răspunsul la războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei.
(2)Regulamentul (UE) 2023/2418 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 octombrie 2023 de instituire a unui instrument pentru consolidarea industriei europene de apărare prin achiziţii publice în comun (EDIRPA) (JO L, 2023/2418, 26.10.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2418/oj).
(6)În concluziile sale din 14 şi 15 decembrie 2023, Consiliul European, după ce a luat în considerare activitatea desfăşurată pentru punerea în aplicare a Declaraţiei de la Versailles şi a Busolei strategice pentru securitate şi apărare, a accentuat necesitatea de a depune mai multe eforturi pentru a îndeplini obiectivele Uniunii de creştere a gradului de pregătire în materie de apărare. Pentru a realiza o astfel de pregătire şi pentru a apăra Uniunea, s-a considerat că o industrie de apărare puternică reprezintă o condiţie prealabilă, fiind necesar ca industria europeană de apărare să devină mai rezilientă, mai inovatoare şi mai competitivă.
(7)La 5 martie 2024, Comisia a adoptat o propunere de regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Programului privind industria europeană de apărare şi a unui cadru de măsuri care să asigure disponibilitatea şi furnizarea la timp a produselor din domeniul apărării (EDIP), pentru a valorifica experienţa dobândită în cadrul Regulamentelor (UE) 2023/2418 şi (UE) 2023/1525 şi pentru a extinde logica acestora într-o perspectivă mai structurată şi pe termen mai lung.
(8)Cu toate acestea, de la începutul anului 2025, a avut loc o deteriorare puternică a contextului de securitate al Uniunii, cauzată nu numai de ameninţarea persistentă a Rusiei, de trecerea sa intensificată la o economie de război şi de evoluţia războiului din Ucraina, ci şi de incertitudinile generate de apariţia unei situaţii geopolitice în care Uniunea trebuie să îşi intensifice în mod semnificativ eforturile pentru a-şi asigura autonomia în materie de apărare. Această deteriorare recentă a crescut nivelul de ameninţare la adresa Uniunii şi impune statelor membre să lanseze, în regim de urgenţă, cheltuieli publice masive pentru a extinde EDTIB. În consecinţă, există o necesitate crescândă de a accelera, într-un spirit de solidaritate, acordarea sprijinului din partea Uniunii pentru acele state membre care sunt susceptibile de a fi ameninţate de dificultăţi grave din cauza investiţiilor publice masive necesare, care ar putea avea un impact asupra situaţiei lor economice. Având în vedere ameninţările existente la frontierele terestre, aeriene şi maritime ale Uniunii şi, în consecinţă, necesitatea de a angaja investiţii publice masive, o astfel de solidaritate este esenţială în special pentru statele membre care sunt cele mai expuse ameninţărilor militare. În acest sens, ameninţările reprezentate de Rusia şi Belarus prezintă o urgenţă şi o importanţă deosebite. Având în vedere timpul necesar pentru a dezvolta produse şi pentru a asigura creşterea capacităţii corespunzătoare de producţie industrială în întreaga Uniune, devine vital ca Uniunea să înceapă cât mai curând posibil să sprijine respectivele state membre, astfel încât acestea să poată plasa foarte rapid comenzi şi să sporească previzibilitatea pentru sectorul industrial al apărării, stimulându-l să investească pe termen foarte scurt în consolidarea capacităţilor de producţie.
(9)Se preconizează că amploarea şi rapiditatea cu care statele membre sunt obligate să-şi sporească investiţiile în capabilităţile de producţie industrială în domeniul apărării ar putea avea un impact major asupra finanţelor publice ale statelor membre într-o perioadă în care bugetele mai multor state membre rămân sub presiune.
(10)Această situaţie excepţională, care nu a fost provocată de statele membre şi care scapă controlului acestora, justifică adoptarea de către Uniune a unor măsuri urgente pentru a stabili un instrument temporar cu scopul de a acorda asistenţă financiară sub forma instrumentului "Acţiunea pentru securitatea Europei" (denumit în continuare "instrumentul SAFE") acelor state membre care doresc să investească în producţia industrială în domeniul apărării.
(11)Instrumentul SAFE ar trebui să permită efectuarea de investiţii publice urgente şi majore în industria europeană de apărare, în scopul sporirii rapide a capacităţii de producţie a acesteia, al îmbunătăţirii disponibilităţii în timp util a produselor din domeniul apărării şi al accelerării adaptării sale la schimbări structurale. Întrucât prezentul regulament constituie un răspuns excepţional şi temporar la o provocare urgentă şi existenţială, asistenţa financiară furnizată în cadrul său ar trebui să fie pusă la dispoziţie numai în scopul abordării consecinţelor economice negative ale deteriorării situaţiei în materie de securitate şi al satisfacerii nevoilor imediate în materie de achiziţii ale statelor membre, contribuind la creşterea gradului de pregătire al EDTIB. Instrumentul SAFE ar trebui să facă parte dintr-un efort general, la nivelul Uniunii şi la nivel naţional, de alocare a mai multor resurse pentru investiţiile din industria apărării, cu scopul de a răspunde la situaţia de criză generată de ameninţările actuale la adresa securităţii. Pentru a sprijini acest efort, la nivelul Uniunii şi la nivel naţional ar trebui să fie întreprinse în paralel măsuri suplimentare, inclusiv activarea flexibilităţii existente în cadrul Pactului de stabilitate şi de creştere.
(12)Asistenţa financiară acordată în cadrul instrumentului SAFE ar trebui pusă în aplicare de statele membre într-un mod coerent cu priorităţile în materie de capabilităţi de apărare stabilite de comun acord de către statele membre în cadrul politicii externe şi de securitate comune (PESC), cu cooperarea statelor membre în cadrul cooperării structurate permanente stabilite prin Decizia (PESC) 2017/2315 a Consiliului (3), cu iniţiativele şi proiectele Agenţiei Europene de Apărare (AEA) şi cu asistenţa civilă şi militară acordată Ucrainei de către Uniune. La punerea în aplicare a prezentului regulament, statele membre ar trebui să ţină seama în mod corespunzător de activităţile relevante desfăşurate de Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord (NATO), în special de obiectivele NATO în materie de capabilităţi, şi de alţi parteneri, în cazul în care astfel de activităţi servesc intereselor de securitate şi apărare ale Uniunii.
(3)Decizia (PESC) 2017/2315 a Consiliului din 11 decembrie 2017 de stabilire a cooperării structurate permanente (PESCO) şi de adoptare a listei statelor membre participante (JO L 331, 14.12.2017, p. 57, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/2315/oj).
(13)Statele membre ar trebui să poată utiliza asistenţa financiară acordată în cadrul instrumentului SAFE în sinergie cu alte programe existente şi viitoare ale Uniunii, în special pentru a cofinanţa acţiuni specifice. În paralel, programele Uniunii care sprijină cooperarea în domeniul achiziţiilor publice în materie de apărare sau care vizează, la un nivel mai general, să susţină competitivitatea EDTIB pot furniza în mod specific un sprijin suplimentar din partea Uniunii. Un astfel de sprijin suplimentar ar putea să se aplice pentru achiziţiile publice în comun care beneficiază de asistenţă financiară în cadrul instrumentului SAFE sau pentru operatorii economici implicaţi în astfel de achiziţii, cu scopul de a stimula creşterea capacităţilor industriale corespunzătoare şi de a consolida şi mai mult efectele instrumentului SAFE asupra EDTIB.
(14)Pentru a reduce sarcina administrativă a statelor membre, Comisia ar trebui să poată lua în considerare informaţiile furnizate în cadrul prezentului regulament, în special şi, pentru raportarea privind implementarea asistenţei financiare în cadrul programelor relevante şi, în special, al celor care sprijină cooperarea în domeniul achiziţiilor publice în comun. Acest lucru ar ajuta la simplificarea condiţiilor de depunere a cererii de sprijin financiar.
(15)Absenţa cooperării între statele membre a generat ineficienţe şi multiplicarea sistemelor de apărare similare în cadrul Uniunii, subminând obiectivul privind protecţia teritoriului Uniunii urmărit prin investiţiile naţionale corespunzătoare şi având totodată ca rezultat fragmentarea şi operaţiuni la scară redusă ale unor părţi semnificative ale EDTIB. Pentru a remedia această situaţie, statele membre beneficiare ar trebui să utilizeze asistenţa financiară acordată în temeiul prezentului regulament pentru a efectua achiziţii publice în comun. Activităţile, cheltuielile şi măsurile eligibile finanţate prin achiziţii publice în comun în domeniul apărării ar trebui să fie legate de prima listă de domenii prioritare identificate de Consiliul European, ţinând seama de experienţa dobândită ca urmare a războiului din Ucraina, în conformitate cu activitatea deja realizată în cadrul AEA şi în deplină coerenţă cu NATO: muniţii şi rachete; sisteme de artilerie, inclusiv capabilităţi de lovire de precizie în adâncime; capabilităţi de luptă terestră şi sisteme de sprijin ale acestora, inclusiv echipamente pentru soldaţi şi armament pentru infanterie; protecţia infrastructurii critice; domeniul cibernetic; mobilitatea militară, inclusiv contracararea mobilităţii; sistemele de apărare antiaeriană şi antirachetă; capabilităţi maritime de suprafaţă şi subacvatice; drone şi sisteme antidrone; factori de sprijin strategici, care includ în mod neexhaustiv transportul aerian strategic, alimentarea în aer şi sistemele C4ISTAR, precum şi activele şi serviciile spaţiale; inteligenţa artificială şi războiul electronic. Aceste achiziţii publice în comun ar trebui să aibă drept scop accelerarea adaptării la schimbări structurale a capacităţii de producţie a produselor din domeniul apărării, asigurarea interoperabilităţii şi a interschimbabilităţii în întreaga Uniune, stimularea cooperării în etapa de achiziţii publice, sprijinirea creşterii capacităţii de producţie, precum şi dezvoltarea şi achiziţionarea infrastructurii, a echipamentelor şi a serviciilor logistice conexe.
(16)Pentru a consolida urgent baza industrială a Uniunii în mod eficient şi autonom, din perspectiva evoluţiei recente a situaţiei geopolitice şi a ameninţării excepţionale la adresa securităţii Uniunii şi a statelor sale membre, şi pentru a spori astfel eficienţa şi valoarea adăugată a asistenţei financiare acordate în cadrul instrumentului SAFE, prezentul regulament ar trebui să stabilească condiţii de eligibilitate pentru utilizarea asistenţei financiare de către statele membre. Prin urmare, contractanţii şi subcontractanţii implicaţi în achiziţiile publice în comun în temeiul prezentului instrument ar trebui să fie stabiliţi şi să îşi aibă structurile de conducere executivă în Uniune, în statele Asociaţiei Europene a Liberului Schimb care sunt membre ale Spaţiului Economic European (denumite în continuare "statele SEE-AELS") sau în Ucraina şi să utilizeze în scopuri legate de achiziţiile publice în comun infrastructura, instalaţiile, activele sau resursele situate pe teritoriul unui stat membru, al unui stat SEE-AELS sau al Ucrainei. Pentru a se asigura că contractanţii şi subcontractanţii implicaţi în achiziţiile publice în comun nu aduc atingere intereselor de securitate şi apărare ale Uniunii şi ale statelor sale membre, aceştia nu ar trebui să fie controlaţi de ţări terţe sau de entităţi din ţări terţe. În acest context, controlul ar trebui să fie înţeles ca fiind capacitatea de a exercita o influenţă decisivă asupra unei entităţi juridice în mod direct sau indirect, prin intermediul uneia sau mai multor entităţi juridice intermediare. Statele membre care participă la achiziţiile publice sprijinite de instrumentul SAFE au responsabilitatea de a se asigura că sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate.
(17)În anumite circumstanţe, ar trebui să fie posibil să se deroge de la principiul conform căruia contractanţii şi subcontractanţii implicaţi într-o achiziţie publică în comun utilizează infrastructura, instalaţiile, activele sau resursele situate pe teritoriul unui stat membru, al unui stat SEE-AELS sau al Ucrainei şi nu sunt controlate de ţări terţe sau de entităţi din ţări terţe. În aceste circumstanţe, o entitate juridică stabilită în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina care utilizează infrastructura, instalaţiile, activele sau resursele situate în exteriorul teritoriului unui stat membru, al unui stat SEE-AELS sau al Ucrainei şi/sau care este controlată de o ţară terţă sau de o entitate dintr-o ţară terţă ar trebui să poată participa dacă sunt îndeplinite condiţii stricte referitoare la interesele de securitate şi apărare ale Uniunii şi ale statelor sale membre, astfel cum sunt stabilite în cadrul PESC în temeiul titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE).
(18)Entităţile juridice stabilite în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina şi controlate de o ţară terţă care nu este Ucraina sau un stat SEE-AELS (denumită în continuare "altă ţară terţă") sau de o entitate dintr-o altă ţară terţă, atunci când este permis acest lucru, ar trebui să fie eligibile pentru a participa la achiziţia publică în comun dacă au făcut obiectul unei examinări în înţelesul Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului (4) şi, acolo unde este necesar, al unor măsuri de atenuare adecvate, sau dacă sunt puse la dispoziţia Comisiei garanţii, astfel cum se prevede în prezentul regulament, aprobate în conformitate cu procedurile naţionale ale statului membru, ale statului SEE-AELS sau ale Ucrainei, în funcţie de ţara în care sunt stabilite. Pentru a reduce sarcina administrativă, Comisia ar trebui să propună un model standardizat simplu pentru garanţii. Astfel de garanţii ar trebui să fie emise numai dacă sunt îndeplinite condiţii stricte referitoare la interesele de securitate şi apărare ale Uniunii şi ale statelor sale membre, astfel cum sunt stabilite în cadrul PESC în temeiul titlului V din TUE.
(4)Regulamentul (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune (JO L 79 I, 21.3.2019, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/452/oj).
(19)Pentru a se asigura disponibilitatea şi furnizarea la timp a produselor din domeniul apărării din cadrul EDTIB şi pentru a se accelera adaptarea acesteia din urmă la schimbări structurale, consolidând astfel eficienţa asistenţei financiare acordate, este important să se stabilească cerinţele minime privind valoarea generată în cadrul Uniunii. Prin urmare, contractele de achiziţii publice în comun ar trebui să conţină o cerinţă potrivit căreia costul componentelor care provin din exteriorul Uniunii, al statelor SEE-AELS sau al Ucrainei să nu depăşească 35 % din costurile estimate ale componentelor produsului final. Comisia ar putea stabili orientări în scopul calculării procentului respectiv.
(20)Criteriile de eligibilitate ar trebui să ţină seama de lanţurile de aprovizionare existente şi de cooperarea industrială cu parteneri din exteriorul Uniunii şi, de asemenea, să permită îndeplinirea cerinţelor în materie de capabilităţi. Prin urmare, ar trebui să fie eligibile achiziţiile publice în comun care implică subcontractanţi cărora li se alocă între 15 % şi 35 % din valoarea contractului şi care nu sunt stabiliţi sau nu îşi au structurile de conducere executivă în Uniune, în statele SEE-AELS sau în Ucraina.
(21)Pentru anumite produse din domeniul apărării ale căror tehnologii de bază nu sunt larg disponibile în Uniune şi care ar putea fi dificil de înlocuit la scară largă, ar trebui să fie impuse condiţii suplimentare pentru a se asigura libertatea forţelor armate ale statelor membre în raport cu aceste produse, fără limitări impuse de ţări terţe. Prin urmare, pentru astfel de produse din domeniul apărării, contractantul sau consorţiul de contractanţi ar trebui să aibă capacitatea de a decide, fără restricţii impuse de ţări terţe sau de entităţi din ţări terţe, cu privire la definirea, adaptarea sau evoluţia proiectării produselor din domeniul apărării achiziţionate, inclusiv competenţa legală de a înlocui sau de a înlătura acele componente care fac obiectul unor restricţii impuse de ţări terţe sau de entităţi din ţări terţe.
(22)Condiţiile de eligibilitate impuse de instrumentul SAFE au drept obiectiv sporirea imediată a capacităţilor de producţie ale industriei de apărare a Uniunii, permiţând totodată asigurarea flexibilităţii necesare, ţinând seama de internaţionalizarea lanţurilor de aprovizionare pentru produsele şi tehnologiile relevante. Pe lângă statele SEE-AELS şi Ucraina, instrumentul SAFE ar trebui să prevadă, de asemenea, posibilitatea ca ţările în curs de aderare, ţările candidate şi potenţialii candidaţi, precum şi ţările terţe cu care Uniunea a încheiat un parteneriat în materie de securitate şi apărare (instrument fără caracter juridic obligatoriu) să participe la achiziţii publice în comun în cadrul său.
(23)Acordurile bilaterale sau multilaterale care prevăd măsuri de cooperare economică, financiară sau tehnică, inclusiv măsuri de asistenţă, dintre Uniune şi una sau mai multe dintre astfel de ţări care împărtăşesc aceeaşi viziune, altele decât Ucraina şi statele SEE-AELS, ar trebui să permită contractanţilor şi subcontractanţilor stabiliţi în ţările respective să participe la achiziţii publice în comun în cadrul instrumentului SAFE, în conformitate cu clauzele şi condiţiile definite în acordurile respective. Astfel de acorduri nu ar trebui să pună sub semnul întrebării eligibilitatea produselor care îndeplinesc cerinţa potrivit căreia costul componentelor care provin din exteriorul Uniunii, al statelor SEE-AELS sau al Ucrainei să nu depăşească 35 % din costurile estimate ale componentelor produsului final.
(24)O Uniune mai puternică şi mai capabilă în domeniul securităţii şi apărării va contribui în mod pozitiv la securitatea mondială şi transatlantică şi este complementară NATO, care rămâne, pentru acele state care sunt membre ale NATO, fundamentul apărării lor colective. Uniunea se angajează să consolideze şi să aprofundeze în continuare cooperarea transatlantică şi angajamentul în materie de securitate şi apărare, în vederea îmbunătăţirii interoperabilităţii, a continuării cooperării industriale şi a asigurării accesului reciproc la tehnologii de ultimă generaţie cu parteneri de încredere, consolidând, de asemenea, EDTIB. Prezentul regulament ar trebui să contribuie la aceste obiective.
(25)Statele membre care intenţionează să obţină asistenţă financiară în cadrul instrumentului SAFE ar trebui să transmită Comisiei o cerere însoţită de un plan de investiţii pentru industria europeană de apărare (denumit în continuare "planul"). Pentru a facilita pregătirea planurilor, ar trebui să aibă loc un schimb de opinii între Comisie şi statele membre, în vederea identificării unor alocări provizorii ale cuantumurilor împrumuturilor. Comisia ar trebui să evalueze toate cererile transmise de statele membre. Atunci când verifică respectarea de către aceste planuri a criteriilor stabilite prin prezentul regulament, Comisia ar trebui să recurgă la expertiza AEA sau a Statului-Major al Uniunii Europene, după caz. Pe toată durata pregătirii planurilor, statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a face schimb de informaţii cu Comisia pentru a-şi ajusta proiectele de planuri înainte de a le prezenta. Pe toată durata punerii în aplicare a planurilor, atunci când Comisia consideră că planurile nu îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezentul regulament, statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a modifica planurile respective. Comisia ar trebui să le aloce statelor membre în cauză cuantumurile împrumuturilor aplicând principiile egalităţii de tratament, solidarităţii, proporţionalităţii şi transparenţei, în special dacă cuantumul împrumuturilor solicitate depăşeşte valoarea maximă totală a asistenţei financiare disponibile în cadrul instrumentului SAFE. Împrumuturile ar trebui să fie alocate statelor membre care depun cereri în conformitate cu principiile egalităţii de tratament, solidarităţii, proporţionalităţii şi transparenţei. Planurile ar trebui să descrie măsuri de consolidare a rezilienţei sectorului industriei europene de apărare, în special prin facilitarea accesului la piaţa apărării pentru IMM-uri, întreprinderi cu capitalizare medie şi noi actori din domeniul apărării.
(26)Având în vedere importanţa efectelor financiare ale sprijinirii statelor membre în temeiul prezentului regulament, precum şi importanţa necesităţii de a asigura coerenţa dintre diferitele domenii ale acţiunii externe a Uniunii şi politica economică, având în vedere rolul specific pe care Consiliul trebuie să îl îndeplinească în aceste domenii, ar trebui să fie conferite competenţe de executare Consiliului în cazurile identificate prin prezentul regulament.
(27)Pentru a facilita execuţia planului, Comisia şi fiecare stat membru în cauză ar trebui să încheie un acord operaţional care să detalieze clauzele privind plata asistenţei financiare, inclusiv un calendar provizoriu de plată, şi să semneze un acord de împrumut care să conţină condiţiile detaliate ale sprijinului sub formă de împrumut acordat în cadrul instrumentului SAFE. Ar trebui să se acorde o prefinanţare de 15 % pentru a se permite începerea rapidă a implementării activităţilor, cheltuielilor şi măsurilor în cadrul instrumentului SAFE.
(28)Asistenţa financiară ar trebui să fie organizată prin intermediul strategiei de finanţare diversificate prevăzute la articolul 224 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) (denumit în continuare "Regulamentul financiar") şi al metodei de finanţare unice instituite, care se preconizează că va spori lichiditatea obligaţiunilor Uniunii, precum şi atractivitatea şi rentabilitatea emisiunilor Uniunii. Împrumuturile ar trebui să fie acordate pentru o durată de rambursare suficient de lungă, până la maximum 45 de ani. Rambursările principalului ar putea beneficia, în principiu, de o perioadă de graţie de 10 ani. Din motive prudenţiale legate de gestionarea portofoliului de împrumuturi, ar trebui ca ponderea împrumuturilor acordate celor trei state membre care reprezintă cea mai mare parte a împrumuturilor acordate să nu depăşească 60 % din valoarea maximă a asistenţei financiare acordate în cadrul instrumentului SAFE.
(5)Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 septembrie 2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii (JO L, 2024/2509, 26.9.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj).
(29)Pentru a optimiza utilizarea asistenţei financiare disponibile, în cazul în care rămân cuantumuri financiare disponibile în urma adoptării unei decizii de punere în aplicare a Consiliului în temeiul prezentului regulament, Comisia ar trebui să publice o nouă cerere de exprimare a interesului. Într-un astfel de caz, procedurile stabilite pentru cererea de asistenţă financiară ar trebui să se aplice sub rezerva adaptărilor necesare, în special în ceea ce priveşte termenele aferente şi faptul că ar trebui să fie prezentată o modificare a planului.
(30)Achiziţiile publice în comun ar trebui să implice cel puţin două ţări participante care sunt state membre, state SEE-AELS sau Ucraina, dintre care cel puţin una ar trebui să fie un stat membru care beneficiază de sprijin sub formă de împrumut în cadrul instrumentului SAFE. În plus, ţărilor în curs de aderare, altor ţări candidate şi potenţialilor candidaţi, precum şi altor ţări terţe cu care Uniunea a încheiat un parteneriat în materie de securitate şi apărare (instrument fără caracter juridic obligatoriu) ar trebui să li se permită să participe la achiziţii publice în comun efectuate cu un stat membru care beneficiază de asistenţă financiară în cadrul instrumentului SAFE. Achiziţiile publice în comun pot include contracte de achiziţii publice existente care îndeplinesc aceleaşi condiţii. Achiziţiile publice efectuate de un stat membru ar trebui, de asemenea, să fie eligibile pentru sprijin atunci când contractul a fost semnat până la 30 mai 2026, cu condiţia ca statul membru respectiv să fi luat toate măsurile necesare, agreate prin acordul operaţionale, pentru a extinde beneficiul contractului respectiv adresându-se în mod activ altor state membre, statelor SEE-AELS şi Ucrainei, precum şi ţărilor în curs de aderare, ţărilor candidate, potenţialilor candidaţi, sau altor ţări terţe cu care Uniunea a încheiat un parteneriat în materie de securitate şi apărare. Includerea statelor SEE-AELS şi a Ucrainei printre ţările care pot constitui numărul minim necesar pentru o achiziţie publică în comun este justificată de parteneriatul strâns al ţărilor respective cu Uniunea în ceea ce priveşte producţia industrială din domeniul apărării şi, respectiv, de faptul că Ucraina se confruntă în mod direct cu războiul de agresiune în curs al Rusiei. De asemenea, statele membre sunt încurajate să sprijine în continuare Ucraina cu echipamente achiziţionate cu asistenţa financiară în cadrul instrumentului SAFE. Participarea acestor ţări terţe la achiziţiile publice în comun atribuite EDTIB sau bazei industriale tehnologice şi de apărare a Ucrainei sau a statelor SEE-AELS ar trebui să contribuie la creşterea nivelului de agregare a cererii care este necesar pentru a obţine o extindere a capacităţii industriale. De asemenea, acest lucru ar sprijini interoperabilitatea sistemelor şi a produselor implementate de partenerii cei mai apropiaţi ai Uniunii din acest domeniu, permiţând eventual statelor membre participante să obţină preţuri mai bune.
(31)Directiva 2009/81/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (6) stabileşte un cadru legislativ privind coordonarea procedurilor de achiziţii publice pentru atribuirea contractelor în domeniile apărării şi securităţii, luând în considerare cerinţele de securitate ale statelor membre şi obligaţiile care decurg din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE). Directiva respectivă prevede norme specifice aplicabile în situaţiile de urgenţă generate de o criză, cum ar fi termenele mai scurte pentru primirea ofertelor şi posibilitatea de a utiliza procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunţ de participare. Pentru a consolida eficienţa instrumentului SAFE în ceea ce priveşte abordarea, într-un spirit de solidaritate, a situaţiei de urgenţă generate de evoluţia situaţiei geopolitice, este necesar să se lanseze cât mai curând posibil investiţii masive în EDTIB.
(6)Directiva 2009/81/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 privind coordonarea procedurilor privind atribuirea anumitor contracte de lucrări, de furnizare de bunuri şi de prestare de servicii de către autorităţile sau entităţile contractante în domeniile apărării şi securităţii şi de modificare a Directivelor 2004/17/CE şi 2004/18/CE (JO L 216, 20.8.2009, p. 76, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/81/oj).
(32)În acest scop, ar trebui să se faciliteze atribuirea contractelor bazate pe achiziţii publice care implică cel puţin un stat membru sprijinit prin asistenţa financiară în cadrul instrumentului SAFE. Termenele stabilite în Directiva 2009/81/CE, inclusiv termenele reduse stabilite la articolul 33 alineatul (7) din directiva respectivă, nu oferă suficientă flexibilitate pentru a face faţă urgenţei situaţiei de criză actuale. Prin urmare, ar trebui să se considere că statele membre care efectuează achiziţii publice în comun utilizând asistenţa financiară în cadrul instrumentului SAFE se află într-o situaţie de urgenţă generată de o criză, ceea ce justifică recurgerea la o procedură de negociere fără publicarea unui anunţ de participare astfel cum se prevede în Directiva 2009/81/CE. În plus, având în vedere urgenţa care rezultă din situaţia de criză actuală, care necesită investiţii imediate şi masive în EDTIB şi pentru a proteja interesele de securitate ale statelor membre care participă la achiziţii publice cu sprijinul instrumentului SAFE, este de asemenea necesar să se permită posibilitatea de a deschide un acord-cadru sau un contract existent pentru autorităţile contractante ale statelor membre care iniţial nu erau părţi la acordul-cadru sau contractul respectiv, chiar dacă în respectivul acord-cadru sau contract nu este prevăzută o astfel de opţiune, cu condiţia să se obţină în prealabil consimţământul întreprinderii care a încheiat acordul-cadru sau contractul.
(33)Instrumentul SAFE urmăreşte să sprijine un interes superior de siguranţă publică, prin însoţirea eforturilor financiare ale statelor membre de a asigura disponibilitatea şi furnizarea în timp util a produselor din domeniul apărării, prin extinderea EDTIB, pentru a permite statelor membre să fie pregătite pentru orice tip de agresiune. Prin utilizarea condiţiilor de eligibilitate, instrumentul urmăreşte să sprijine competitivitatea şi pregătirea industrială a EDTIB, care sunt necesare pentru a îmbunătăţi capacitatea statelor membre de a apăra teritoriul Uniunii şi al statelor sale membre într-un mod eficient şi autonom. De asemenea, instrumentul urmăreşte un obiectiv auxiliar privind sporirea, prin utilizarea achiziţiilor publice în comun, a nivelului de interoperabilitate a produselor din domeniul apărării. Pentru a însoţi aceste eforturi, este oportun, într-un spirit de solidaritate şi în scopul asigurării sustenabilităţii financiare a efortului necesar pentru a aborda dificultăţile grave legate de disponibilitatea produselor din domeniul apărării, să se ia măsuri pentru a se evita necesitatea de a finanţa în avans taxele pe aceste cheltuieli. Prin urmare, produsele din domeniul apărării achiziţionate în cadrul unor achiziţii publice sprijinite de instrumentul SAFE ar trebui să fie scutite de taxa pe valoarea adăugată (TVA), prin introducerea unei scutiri de TVA aplicabilă în temeiul Directivei 2006/112/CE a Consiliului (7). Scutirea respectivă ar trebui să fie specifică şi să se aplice numai livrărilor efectuate în scopul contractelor generate de achiziţiile publice desfăşurate în cadrul instrumentului SAFE.
(7)Directiva 2006/112/CE a Consiliului din 28 noiembrie 2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată (JO L 347, 11.12.2006, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/112/oj).
(34)Uniunea îşi menţine angajamentul deplin faţă de solidaritatea internaţională. Orice măsuri considerate necesare care se iau în temeiul prezentului regulament, inclusiv cele necesare pentru a preveni sau a atenua deficite critice, ar trebui să fie puse în aplicare în mod specific, transparent, proporţional, temporar şi coerent cu obligaţiile asumate în cadrul OMC.
(35)Prezentul regulament ar trebui să fie pus în aplicare în conformitate cu normele relevante adoptate în temeiul articolului 322 din TFUE, în special Regulamentul financiar şi Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului (8).
(8)Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un regim general de condiţionalitate pentru protecţia bugetului Uniunii (JO L 433 I, 22.12.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2092/oj).
(36)Prezentul regulament nu aduce atingere dreptului internaţional aplicabil care interzice utilizarea, dezvoltarea sau fabricarea anumitor produse şi tehnologii din domeniul apărării.
(37)Comisia şi statele membre ar trebui să poată să desfăşoare activităţi de comunicare pentru a asigura vizibilitatea finanţării Uniunii şi, după caz, să se asigure că sprijinul acordat în cadrul instrumentului SAFE este comunicat în mod adecvat şi recunoscut printr-o declaraţie de finanţare.
(38)Prezentul regulament nu aduce atingere responsabilităţii exclusive care îi revine fiecărui stat membru pentru securitatea sa naţională, astfel cum se prevede la articolul 4 alineatul (2) din TUE, şi nici dreptului fiecărui stat membru de a-şi proteja interesele esenţiale de securitate în conformitate cu articolul 346 din TFUE.
(39)Prezentul regulament ar trebui să se aplice fără a aduce atingere caracterului specific al politicii de securitate şi apărare a anumitor state membre.
(40)Pentru a permite aplicarea prezentului regulament cât mai curând posibil, în vederea atingerii obiectivelor sale, acesta ar trebui să intre în vigoare în regim de urgenţă,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
Prin prezentul regulament se instituie instrumentul "Acţiunea pentru securitatea Europei" (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare (denumit în continuare "instrumentul SAFE"), care oferă asistenţă financiară statelor membre, permiţându-le să realizeze investiţii publice urgente şi majore în sprijinul industriei europene de apărare ca răspuns la actuala situaţie de criză.
Prezentul regulament stabileşte condiţiile şi procedurile pentru furnizarea şi implementarea de către statele membre a asistenţei financiare acordate în cadrul instrumentului SAFE şi stabileşte normele privind procedurile simplificate şi accelerate de achiziţii publice în comun pentru achiziţionarea de produse din domeniul apărării şi de alte produse utilizate în scopuri de apărare care aparţin următoarelor categorii:
(a)categoria întâi: muniţie şi rachete; sisteme de artilerie, inclusiv capabilităţi de lovire de precizie în adâncime; capabilităţi de luptă terestră şi sisteme de sprijin ale acestora, inclusiv echipamente pentru soldaţi şi armament pentru infanterie; drone mici (clasa 1 a NATO) şi sisteme antidrone conexe; protecţia infrastructurii critice; domeniul cibernetic; mobilitatea militară, inclusiv contracararea mobilităţii;
(b)categoria a doua: sisteme de apărare antiaeriană şi antirachetă; capabilităţi maritime de suprafaţă şi subacvatice; drone, altele decât cele mici (clasele 2 şi 3 ale NATO) şi sisteme antidrone conexe; factori de sprijin strategici care includ, fără a se limita la aceştia, transportul aerian strategic, alimentarea în aer, sistemele C4ISTAR, precum şi activele şi serviciile spaţiale; protecţia activelor spaţiale; inteligenţa artificială şi războiul electronic.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."produs din domeniul apărării" înseamnă bunuri, servicii şi lucrări care intră în domeniul de aplicare al Directivei 2009/81/CE, astfel cum este stabilit la articolul 2 din aceasta;
2."alte produse utilizate în scopuri de apărare" înseamnă orice bunuri, servicii şi lucrări, altele decât cele care intră în domeniul de aplicare al Directivei 2009/81/CE, astfel cum este stabilit la articolul 2 din aceasta, care sunt necesare sau destinate unor scopuri de apărare;
3."achiziţii publice în comun" înseamnă o procedură de achiziţii publice de produse din domeniul apărării sau de alte produse utilizate în scopuri de apărare şi contractele rezultate, realizată de cel puţin un stat membru care primeşte asistenţă financiară în cadrul instrumentului SAFE şi de un alt stat membru, de unul dintre statele Asociaţiei Europene a Liberului Schimb care sunt membre ale Spaţiului Economic European (denumite în continuare "statele SEE-AELS") sau de Ucraina. În plus, achiziţiile publice în comun pot include ţările în curs de aderare, ţările candidate şi potenţialii candidaţi, precum şi alte ţări terţe cu care Uniunea a încheiat un parteneriat în materie de securitate şi apărare (instrument fără caracter juridic obligatoriu). Achiziţiile publice în comun pot include contracte de achiziţii publice existente care îndeplinesc aceleaşi condiţii.
Art. 3: Caracterul complementar al instrumentului SAFE
Instrumentul SAFE completează măsurile luate atât de Uniune, cât şi de statele membre pentru a realiza investiţii publice urgente şi majore cu scopul de a sprijini industria europeană de apărare.
Art. 4: Condiţii de utilizare a instrumentului SAFE
(1)Un stat membru poate solicita asistenţă financiară în cadrul instrumentului SAFE (denumită în continuare "asistenţă financiară") pentru activităţi, cheltuieli şi măsuri care vizează abordarea situaţiei de criză menţionată la articolul 1. Activităţile, cheltuielile şi măsurile respective sunt legate de produse din domeniul apărării sau de alte produse utilizate în scopuri de apărare şi efectuate prin intermediul unor achiziţii publice în comun realizate în conformitate cu normele de eligibilitate stabilite la articolul 16 şi vizează:
a)să accelereze adaptarea industriei de apărare la schimbări structurale, inclusiv prin crearea şi creşterea capacităţilor sale de producţie, precum şi prin activităţi de sprijin conexe;
b)să îmbunătăţească disponibilitatea în timp util a produselor din domeniul apărării, inclusiv prin reducerea timpului de execuţie pentru livrarea acestora, rezervarea sloturilor de producţie sau stocarea de produse din domeniul apărării, de produse intermediare sau de materii prime; sau
c)să asigure interoperabilitatea şi interschimbabilitatea în întreaga Uniune.
(2)Un stat membru poate utiliza asistenţa financiară în cadrul instrumentului SAFE în sinergie cu programele Uniunii, în conformitate cu normele programelor respective. Asistenţa financiară acordată în cadrul instrumentului SAFE poate fi utilizată, de asemenea, pentru finanţarea unor activităţi care au primit o contribuţie din partea Uniunii în cadrul unui program al Uniunii.
(3)Prin derogare de la alineatul (1) din prezentul articol, achiziţiile publice efectuate de un stat membru sunt eligibile pentru sprijin în cadrul instrumentului SAFE atunci când un contract de achiziţii a fost semnat până la 30 mai 2026. În cazul în care un stat membru include o astfel de achiziţie publică în planul menţionat la articolul 7 alineatul (2), acesta ia în mod activ toate măsurile necesare pentru a extinde beneficiul contractului respectiv la cel puţin un alt stat membru, la un stat SEE-AELS sau la Ucraina, în plus faţă de orice ţară în curs de aderare, candidată sau potenţial candidată interesată sau orice altă ţară terţă interesată cu care Uniunea a încheiat un parteneriat în materie de securitate şi apărare. Condiţiile de eligibilitate stabilite la articolul 16 alineatele (2)-(14) se aplică mutatis mutandis.
Art. 5: Forma asistenţei financiare
Asistenţa financiară se acordă sub forma unui împrumut acordat de către Uniune statului membru în cauză.
Art. 6: Valoarea maximă a asistenţei financiare
Valoarea maximă a asistenţei financiare sub formă de împrumuturi acordate în cadrul instrumentului SAFE este de 150 000 000 000 EUR.
Art. 7: Cererea de asistenţă financiară şi planurile de investiţii pentru industria europeană de apărare
(1)Un stat membru care intenţionează să primească asistenţă financiară în cadrul instrumentului SAFE transmite o cerere în acest sens Comisiei până la 30 noiembrie 2025. Cererea este însoţită de un plan de investiţii pentru industria europeană de apărare (denumit în continuare "planul").
(2)Planul este motivat şi justificat în mod corespunzător. Acesta conţine următoarele elemente:
a)o descriere a produsului din domeniul apărării şi a altor produse utilizate în scopuri de apărare;
b)o descriere a activităţilor planificate, a cheltuielilor şi măsurilor estimate în conformitate cu articolul 4;
c)dacă este cazul, o descriere a implicării preconizate a Ucrainei în activităţile, cheltuielile şi măsurile planificate sau a acţiunilor prevăzute în beneficiul Ucrainei;
d)o descriere a măsurilor planificate menite să asigure respectarea articolului 16 şi a normelor privind achiziţiile publice, inclusiv o descriere a modului în care urmează să fie asigurată respectarea acestor norme.
(3)Dacă este cazul, statele membre includ o descriere a activităţilor de consolidare a securităţii aprovizionării şi a rezilienţei, în special prin facilitarea accesului la piaţa apărării pentru IMM, întreprinderi cu capitalizare medie şi noi actori din domeniul apărării.
(4)Atunci când îşi elaborează planurile, statele membre pot solicita Comisiei să organizeze un schimb de bune practici şi, după caz, să urmărească sinergii cu planurile de investiţii pentru industria de apărare ale altor state membre pentru a le permite statelor membre solicitante să beneficieze de experienţa altor state membre.
(5)Statele membre pot prezenta Comisiei o cerere modificată de asistenţă financiară însoţită de un plan modificat, în cazul în care acest lucru este justificat în mod corespunzător de o modificare a cheltuielilor sau măsurilor planificate şi sub rezerva disponibilităţii cuantumurilor împrumuturilor.
Art. 8: Decizia privind cererea de asistenţă financiară
(1)Comisia evaluează cererea de asistenţă financiară însoţită de plan fără întârzieri nejustificate.
(2)În cazul în care constată că cererea îndeplineşte condiţiile prevăzute în prezentul regulament, în special cele prevăzute la articolul 4, la articolul 7 alineatul (2) şi la articolul 16, Comisia prezintă o propunere de decizie de punere în aplicare a Consiliului prin care pune la dispoziţie asistenţa financiară.
(3)Decizia de punere în aplicare a Consiliului menţionată la alineatul (2) cuprinde:
a)confirmarea faptului că cererea menţionată la articolul 7 alineatul (1) respectă condiţiile prevăzute în prezentul regulament;
b)cuantumul împrumutului şi cuantumul sprijinului sub formă de împrumut care urmează să fie plătit sub formă de prefinanţare în conformitate cu articolul 11.
(4)În toate cazurile, Comisia îi comunică statului membru în cauză evaluarea cererii, împreună cu motivaţia acestei evaluări.
(5)Atunci când prezintă propunerea Consiliului în conformitate cu alineatul (2), Comisia ia în considerare nevoile de finanţare existente şi preconizate ale statului membru solicitant, precum şi cererile de asistenţă financiară în temeiul prezentului regulament deja prezentate sau prevăzute a fi prezentate de alte state membre, aplicând în acelaşi timp principiile egalităţii de tratament, solidarităţii, proporţionalităţii şi transparenţei. Propunerea respectivă se prezintă fără întârziere.
(6)Consiliul adoptă decizia de punere în aplicare menţionată la alineatul (2), de regulă, în termen de patru săptămâni de la adoptarea propunerii Comisiei.
(7)În cazul în care, în urma adoptării deciziei de punere în aplicare în temeiul alineatului (2), rămân cuantumuri disponibile pentru asistenţa financiară acordată în cadrul instrumentului SAFE, Comisia poate publica o nouă cerere de exprimare a interesului până la 31 decembrie 2026. În acest caz, procedura prevăzută la articolul 7 şi la alineatele (1)-(5) din prezentul articol se aplică mutatis mutandis.
(8)Orice decizie de punere în aplicare în temeiul alineatului (2) este adoptată până la 30 iunie 2027.
Art. 9: Operaţiuni de împrumut şi de credit
(1)Pentru a finanţa sprijinul sub formă de împrumuturi acordat în cadrul instrumentului SAFE, Comisia este împuternicită, în numele Uniunii, să împrumute fondurile necesare de pe pieţele de capital sau de la instituţii financiare, în conformitate cu articolul 224 din Regulamentul (UE, Euratom) 2024/2509 (denumit în continuare "Regulamentul financiar").
(2)Operaţiunile de împrumut şi de credit în cadrul instrumentului SAFE se realizează în euro.
Art. 10: Acordul de împrumut şi acordurile operaţionale
(1)După adoptarea unei decizii de punere în aplicare a Consiliului menţionată la articolul 8 alineatul (2), Comisia încheie un acord de împrumut şi acorduri operaţionale cu statul membru solicitant.
(2)Acordul de împrumut stabileşte perioada de disponibilitate şi condiţiile detaliate ale sprijinului acordat în cadrul instrumentului SAFE sub formă de împrumuturi. Durata maximă a acordului de împrumut este de 45 de ani. Pe lângă elementele prevăzute la articolul 223 alineatul (4) din Regulamentul financiar, acordul de împrumut conţine cuantumul prefinanţării şi normele privind lichidarea prefinanţării.
(3)Acordurile operaţionale stabilesc relaţia dintre execuţia unui plan şi asistenţa financiară corespunzătoare, inclusiv un calendar provizoriu de plată a tranşelor împrumutului, cu un plafon anual, după caz. În plus, aceste acorduri operaţionale stabilesc tipuri de documente justificative şi norme de control legate de îndeplinirea normelor de eligibilitate specifice aplicate de statele membre în conformitate cu articolul 16, precum şi elementele detaliate menţionate la articolul 14.
Art. 11: Prefinanţare
(1)Statele membre pot solicita, ca parte a planului lor, o plată de prefinanţare în valoare de până la 15 % din valoarea sprijinului sub formă de împrumuturi.
(2)Plata prefinanţării este condiţionată de intrarea în vigoare a acordului de împrumut menţionat la articolul 10 alineatul (2). Acordul de împrumut poate prevedea că plata prefinanţării este condiţionată de încheierea acordurilor operaţionale menţionate la articolul 10 alineatul (3).
(3)Plăţile se efectuează sub rezerva disponibilităţii fondurilor. Plata prefinanţării poate fi efectuată în una sau mai multe tranşe.
Art. 12: Norme privind plata tranşelor şi suspendarea împrumuturilor
(1)Perioada de disponibilitate a împrumutului, care corespunde perioadei în care plăţile către statul membru în cauză pot fi aprobate în temeiul prezentului articol, se încheie la 31 decembrie 2030. Plăţile se efectuează în tranşe, sub rezerva disponibilităţii fondurilor. O tranşă poate fi plătită în una sau mai multe subtranşe.
(2)Statul membru în cauză poate prezenta Comisiei o cerere de plată justificată în mod corespunzător. Această cerere de plată poate fi transmisă Comisiei de către statul membru în cauză de două ori pe an. Statul membru justifică cererea de plată furnizând dovezi ale progreselor înregistrate în îndeplinirea planului.
(3)Comisia evaluează exhaustivitatea, corectitudinea şi coerenţa cererii de plată menţionate la alineatul (2), fără întârzieri nejustificate şi în cel mult două luni de la primirea cererii. În cazul în care evaluează în mod pozitiv îndeplinirea condiţiilor stabilite prin prezentul regulament, Comisia adoptă, fără întârzieri nejustificate, o decizie de autorizare a plăţii tranşei împrumutului.
(4)În cazul în care, în urma evaluării menţionate la alineatul (3), Comisia ajunge la concluzia că cererea de plată menţionată la alineatul (2) este nesatisfăcătoare, plata întregului împrumut sau a unei părţi a acestuia se suspendă. Statul membru în cauză are posibilitatea de a-şi prezenta observaţiile în termen de o lună de la comunicarea concluziei evaluării Comisiei.
(5)Comisia evaluează observaţiile menţionate la alineatul (4) fără întârzieri nejustificate. Comisia ridică suspendarea în cazul în care statul membru în cauză a demonstrat că a luat măsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea satisfăcătoare a condiţiilor stabilite prin prezentul regulament.
Art. 13: Reguli prudenţiale aplicabile portofoliului de împrumuturi
Ponderea împrumuturilor acordate celor trei state membre care reprezintă cea mai mare parte a împrumuturilor acordate nu depăşeşte 60 % din valoarea maximă menţionată la articolul 6.
Art. 14: Control şi audituri
Acordul de împrumut conţine dispoziţiile necesare privind controalele şi auditurile, astfel cum se prevede la articolul 223 alineatul (4) din Regulamentul financiar.
Art. 15: Raportare
(1)Comisia transmite Parlamentului European şi Consiliului un raport anual privind utilizarea asistenţei financiare.
(2)După caz, raportul este însoţit de o propunere de prelungire a perioadei de disponibilitate a instrumentului SAFE.
Art. 16: Norme de eligibilitate privind achiziţiile publice în comun care sprijină investiţiile din industria de apărare
(1)Achiziţiile publice în comun sunt eligibile pentru sprijin în cadrul instrumentului SAFE numai dacă respectă condiţiile de eligibilitate prevăzute la prezentul articol.
(2)Procedurile de achiziţii publice în comun şi contractele pentru produse din domeniul apărării includ cerinţele de participare pentru contractanţii şi subcontractanţii implicaţi în achiziţiile publice în comun prevăzute la alineatele (3)-(13) şi la alineatul (15) din prezentul articol, fără a aduce atingere oricăreia din condiţiile prevăzute în acordurile menţionate la articolul 17.
(3)Contractanţii şi subcontractanţii implicaţi în achiziţiile publice în comun sunt stabiliţi şi îşi au structurile de conducere executivă în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina. Aceştia nu sunt supuşi controlului unei ţări terţe care nu este un stat SEE-AELS sau Ucraina, nici controlului unei entităţi dintr-o altă ţară terţă care nu este stabilită în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina.
(4)Prin derogare de la alineatul (3), pentru a se ţine seama de cooperarea industrială cu parteneri din exteriorul Uniunii, achiziţiile publice în comun care implică un subcontractant căruia i se alocă între 15 % şi 35 % din valoarea contractului şi care nu este stabilit sau nu îşi are structurile de conducere executivă în Uniune, într-un stat SEE-AELS sau în Ucraina sunt eligibile pentru sprijin în cadrul instrumentului SAFE cu condiţia să fie îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a)între contractant şi subcontractantul în cauză s-a stabilit o relaţie contractuală directă în legătură cu produsul din domeniul apărării înainte de data intrării în vigoare a prezentului regulament;
b)contractantul se angajează să studieze, în termen de doi ani, fezabilitatea înlocuirii factorului de producţie furnizat de subcontractantul în cauză cu un factor de producţie alternativ, fără restricţii, originar din Uniune, din statele SEE-AELS sau din Ucraina şi care îndeplineşte cerinţele tehnice şi cele referitoare la termene.
(5)Prin derogare de la alineatul (3), o entitate juridică stabilită în Uniune şi controlată de o altă ţară terţă sau de o entitate dintr-o altă ţară terţă poate participa la achiziţia publică în comun dacă a făcut obiectul unei examinări în înţelesul Regulamentului (UE) 2019/452 şi, dacă este necesar, al unor măsuri de atenuare adecvate, sau dacă oferă garanţii verificate de statul membru în care este stabilit contractantul sau subcontractantul implicat în achiziţia publică în comun. Garanţiile oferă asigurări cu privire la faptul că implicarea contractantului sau a subcontractantului în achiziţia publică în comun nu contravine intereselor de securitate şi apărare ale Uniunii şi ale statelor sale membre, astfel cum sunt stabilite în cadrul politicii externe şi de securitate comune în temeiul titlului V din Tratatul privind Uniunea Europeană.
(6)Garanţiile menţionate la alineatul (5) se pot baza pe un model standardizat furnizat de Comisie şi fac parte din caietul de sarcini, pentru a asigura o abordare armonizată la nivelul întregii Uniuni. Garanţiile atestă, în special, faptul că, în sensul achiziţiei publice în comun, au fost instituite măsuri care să asigure că:
a)nu se exercită un control asupra contractantului sau a subcontractantului implicat în achiziţia publică în comun într-un mod care să îi restrângă sau să îi restricţioneze capacitatea de a onora comanda şi de a obţine rezultate; şi
b)este împiedicat accesul unei ţări terţe sau al unei entităţi dintr-o ţară terţă la informaţii clasificate referitoare la achiziţiile publice în comun, iar angajaţii sau alte persoane implicate în achiziţia publică în comun beneficiază de o autorizare de securitate naţională emisă de un stat membru, în conformitate cu actele cu putere de lege şi normele administrative naţionale.
(7)Autoritatea contractantă care efectuează achiziţia publică în comun transmite Comisiei o notificare privind măsurile de atenuare aplicate în înţelesul Regulamentului (UE) 2019/452 sau garanţiile menţionate la alineatul (5). Comisiei îi sunt puse la dispoziţie, la cerere, informaţii suplimentare privind măsurile de atenuare aplicate sau privind garanţiile.
(8)Infrastructura, instalaţiile, activele şi resursele contractanţilor şi ale subcontractanţilor implicaţi în achiziţiile publice în comun care sunt utilizate în scopul achiziţiei publice în comun sunt situate pe teritoriul unui stat membru, al unui stat SEE-AELS sau al Ucrainei. În cazul în care nu dispun de alternative uşor accesibile sau de infrastructură, instalaţii, active şi resurse relevante pe teritoriul unui stat membru, al unui stat SEE-AELS sau al Ucrainei, contractanţii sau subcontractanţii implicaţi în achiziţia publică în comun îşi pot utiliza infrastructura, instalaţiile, activele şi resursele care sunt situate sau deţinute în exteriorul teritoriilor respective, cu condiţia ca o astfel de utilizare să nu contravină intereselor de securitate şi apărare ale Uniunii şi ale statelor sale membre.
(9)Se poate considera că contractanţii şi subcontractanţii implicaţi în achiziţiile publice în comun îndeplinesc condiţiile de eligibilitate menţionate la alineatele (3)-(7) în cazul în care au îndeplinit condiţiile echivalente stabilite prin Regulamentul (UE) 2018/1092 (9), (UE) 2021/697 (10), (UE) 2023/1525 sau (UE) 2023/2418 al Parlamentului European şi al Consiliului şi cu condiţia ca nicio modificare ulterioară să nu pună sub semnul întrebării îndeplinirea condiţiilor respective.
(9)Regulamentul (UE) 2018/1092 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iulie 2018 de instituire a Programului european de dezvoltare industrială în domeniul apărării pentru sprijinirea competitivităţii şi a capacităţii de inovare a industriei de apărare a Uniunii (JO L 200, 7.8.2018, p. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1092/oj).
(10)Regulamentul (UE) 2021/697 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a Fondului european de apărare şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1092 (JO L 170, 12.5.2021, p. 149, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/697/oj).
(10)Costul componentelor care provin din exteriorul Uniunii, al statelor SEE-AELS sau al Ucrainei să nu depăşească 35 % din costul estimat al componentelor produsului final. În scopul achiziţiilor publice care beneficiază de sprijin din partea instrumentului SAFE, nicio componentă nu trebuie să provină dintr-o ţară terţă care contravine intereselor de securitate şi apărare ale Uniunii şi ale statelor sale membre.
(11)Pentru produsele din domeniul apărării aparţinând categoriei a doua menţionate la articolul 1 al doilea paragraf litera (b), contractanţii au capacitatea de a decide, fără restricţii impuse de ţări terţe sau de entităţi din ţări terţe, cu privire la definirea, adaptarea şi evoluţia proiectării produsului din domeniul apărării achiziţionat, inclusiv autoritatea legală de a înlocui sau de a înlătura componente care fac obiectul unor restricţii impuse de ţări terţe sau de entităţi din ţări terţe.
(12)În sensul prezentului articol, "subcontractanţi implicaţi în achiziţiile publice în comun" înseamnă orice entitate juridică ce furnizează factori de producţie critici, astfel cum sunt definiţi în clauzele contractuale, având atribute unice esenţiale pentru funcţionarea unui produs şi căreia i se alocă cel puţin 15 % din valoarea contractului, şi care are nevoie de acces la informaţii clasificate pentru executarea contractului.
(13)Statele membre se asigură că procedurile de achiziţii publice şi contractele pentru alte produse utilizate în scopuri de apărare care rezultă din achiziţiile publice în comun care beneficiază de sprijin în temeiul instrumentului SAFE conţin condiţii de eligibilitate adecvate pentru a proteja interesele de securitate şi apărare ale Uniunii şi ale statelor sale membre.
(14)Statele membre prezintă detaliat, în planul menţionat la articolul 7, condiţiile de eligibilitate în conformitate cu alineatele (3)-(11) şi cu alineatele (13)-(15) din prezentul articol, fără a aduce atingere condiţiilor prevăzute în acordurile menţionate la articolul 17. Asistenţa financiară este condiţionată de prezentarea, împreună cu cererea de plată, a informaţiilor indicate în acordurile operaţionale menţionate la articolul 10.
(15)Statele membre pot utiliza asistenţa financiară în cadrul instrumentului SAFE pentru a-şi finanţa participarea la procedurile de achiziţii publice desfăşurate în conformitate cu articolul 168 alineatul (2) sau (3) din Regulamentul financiar. În acest caz, prin derogare de la articolul 168 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul financiar, ţările terţe care participă la achiziţiile publice în comun pot, de asemenea, să participe la oricare dintre mecanismele de achiziţii publice prevăzute la articolul 168 alineatele (2) şi (3) din Regulamentul financiar şi să beneficieze de acestea.
Art. 17: Condiţii de participare a entităţilor şi produselor din alte ţări terţe
(1)Uniunea poate încheia acorduri bilaterale sau multilaterale cu ţări în curs de aderare, potenţiali candidaţi şi ţări candidate, altele decât Ucraina, precum şi alte ţări terţe cu care Uniunea a încheiat un parteneriat în materie de securitate şi apărare (instrument fără caracter juridic obligatoriu), pentru a deschide condiţiile de eligibilitate menţionate la articolul 16 la ţările respective şi la teritoriile lor, în conformitate cu alineatele (2) şi (3) din prezentul articol.
(2)Acordul bilateral sau multilateral menţionat la alineatul (1) precizează modul în care se aplică condiţiile de eligibilitate menţionate la articolul 16. Acordul respectiv stabileşte, în special:
a)condiţiile şi modalităţile de participare a contractanţilor şi a subcontractanţilor stabiliţi în ţara terţă în cauză la achiziţiile publice în comun efectuate în cadrul instrumentului SAFE, inclusiv condiţiile privind amplasarea structurilor de conducere executivă şi condiţiile privind controlul exercitat de ţări terţe sau de entităţi din ţări terţe;
b)normele referitoare la localizarea infrastructurii, a instalaţiilor, a activelor şi a resurselor contractanţilor sau ale subcontractanţilor implicaţi în achiziţiile publice în comun care sunt utilizate pentru fabricarea de produse din domeniul apărării sau de alte produse utilizate în scopuri de apărare furnizate în cadrul contractelor care rezultă din achiziţiile publice în comun desfăşurate în cadrul instrumentului SAFE;
c)normele referitoare la costurile componentelor care provin din ţara terţă în cauză, inclusiv o cotă minimă de componente care provin din Uniune, dintr-un stat SEE-AELS sau din Ucraina şi o cotă maximă de componente care nu provin din Uniune, dintr-un stat SEE-AELS sau din Ucraina sau dintr-o ţară terţă care este parte la acord;
d)normele referitoare la restricţiile impuse de ţări terţe care nu sunt parte la acord sau de entităţi stabilite pe teritoriul acestora, cu privire la definirea, adaptarea şi evoluţia proiectării produsului din domeniul apărării achiziţionat cu sprijinul instrumentului SAFE.
(3)Prin acordul bilateral sau multilateral:
a)se asigură un echilibru adecvat în ceea ce priveşte contribuţiile şi beneficiile ţării terţe în cauză;
b)se stabilesc condiţiile aferente oricărei contribuţii financiare care urmează să fie acordată Uniunii de ţara terţă în cauză;
c)se stabilesc orice alte măsuri adecvate care reglementează securitatea aprovizionării cu produsul achiziţionat;
d)se contribuie la sporirea gradului de standardizare a sistemelor de apărare şi la consolidarea interoperabilităţii dintre capabilităţile statelor membre şi cele ale respectivelor ţări terţe.
(4)Contribuţiile menţionate la alineatul (3) litera (b) constituie venituri alocate externe în conformitate cu articolul 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar şi se utilizează pentru programe de sprijinire a industriei de apărare a Uniunii, a industriei ucrainene de apărare şi a Ucrainei în conformitate cu normele programelor respective.
Art. 18: Modificarea acordurilor-cadru sau a contractelor
(1)În cazul în care o achiziţie publică este sprijinită de instrumentul SAFE, normele prevăzute la alineatele (2)-(4) se aplică unui acord-cadru sau contract existent care are ca obiect achiziţionarea de produse din domeniul apărării, este finanţat, integral sau parţial, de cel puţin unul dintre statele membre participante din împrumutul acordat în cadrul instrumentului SAFE şi nu prevede posibilitatea modificării sale substanţiale. Atunci când aplică alineatele (2) şi (3), autoritatea contractantă care a încheiat acordul-cadru sau contractul obţine acordul prealabil al întreprinderii cu care a încheiat acordul-cadru sau contractul respectiv.
(2)O autoritate contractantă a unui stat membru poate modifica un acord-cadru sau un contract existent pentru produse din domeniul apărării, în cazul în care acordul-cadru sau contractul respectiv a fost încheiat cu o întreprindere care îndeplineşte criterii echivalente cu cele prevăzute la articolul 16 alineatele (3)-(13) din prezentul regulament, pentru a adăuga noi autorităţi contractante din ţările care participă la achiziţia publică ca parte la respectivul acord-cadru sau contract. Articolul 29 alineatul (2) primul paragraf din Directiva 2009/81/CE nu se aplică autorităţilor contractante care nu au fost iniţial parte la acordul-cadru sau la contract.
(3)Prin derogare de la articolul 29 alineatul (2) al treilea paragraf din Directiva 2009/81/CE, o autoritate contractantă a unui stat membru poate aduce modificări substanţiale cantităţilor stabilite într-un acord-cadru sau într-un contract, cu o valoare estimată care depăşeşte pragurile stabilite la articolul 8 din Directiva 2009/81/CE, în cazul în care acordul-cadru sau contractul respectiv a fost încheiat cu o întreprindere care îndeplineşte criterii echivalente cu cele prevăzute la articolul 16 alineatele (3)-(13) din prezentul regulament şi în măsura în care modificarea este strict necesară pentru aplicarea alineatului (2) din prezentul articol.
(4)Pentru calcularea valorii menţionate la alineatul (3), valoarea actualizată constituie punctul de referinţă atunci când contractul include o clauză de indexare.
(5)O autoritate contractantă care a modificat un acord-cadru sau un contract în cazurile menţionate la alineatul (2) sau (3) din prezentul articol publică un anunţ în acest sens în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, în conformitate cu articolul 32 din Directiva 2009/81/CE.
(6)În cazurile menţionate la alineatele (2) şi (3), între autorităţile contractante care sunt părţi la acordul-cadru sau la contract se aplică principiul egalităţii de drepturi şi obligaţii, în special în ceea ce priveşte costul cantităţilor suplimentare achiziţionate.
Art. 19: Cazuri care justifică recursul la procedura de negociere fără publicarea unui anunţ de participare în contextul unei achiziţii publice sprijinite de instrumentul SAFE
Se consideră că achiziţiile publice care implică cel puţin un stat membru care beneficiază de asistenţă financiară în cadrul instrumentului SAFE îndeplinesc condiţia privind urgenţa care rezultă în urma unei situaţii de criză, în sensul articolului 28 alineatul (1) litera (c) din Directiva 2009/81/CE.
Art. 20: Scutirea de TVA la importul şi furnizarea de produse din domeniul apărării
(1)În sensul prezentului regulament, livrările, achiziţiile intracomunitare şi importurile de produse din domeniul apărării sau de alte produse utilizate în scopuri de apărare care sunt efectuate în temeiul unor contracte care rezultă din achiziţii publice sprijinite de instrumentul SAFE, sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată (TVA) aplicabilă în temeiul Directivei 2006/112/CE. Scutirea se acordă cu drept de deducere a TVA achitate în etapa anterioară.
(2)Certificatul de scutire de TVA prevăzut în anexă serveşte la confirmarea faptului că tranzacţia se califică pentru scutirea de TVA în temeiul prezentului regulament. Certificatul respectiv este ştampilat de autorităţile competente ale statului membru al entităţii care achiziţionează produsele din domeniul apărării sau alte produse utilizate în scopuri de apărare în temeiul contractelor care rezultă din achiziţii publice sprijinite în cadrul instrumentului SAFE şi este păstrat de furnizorul produselor respective ca parte a evidenţelor sale.
Art. 21: Aplicarea normelor privind informaţiile clasificate şi informaţiile sensibile
(1)Comisia utilizează un sistem de schimb de informaţii securizat pentru a facilita schimbul de informaţii clasificate şi de informaţii sensibile între Comisie şi statele membre şi, dacă este cazul, cu contractanţii sau cu alţi destinatari finali.
(2)Comisia are acces la informaţii, inclusiv la informaţii clasificate, care sunt strict necesare în scopul verificării condiţiilor de realizare a plăţilor şi al efectuării verificărilor, analizelor, auditurilor, investigaţiilor, rapoartelor, precum şi a controalelor şi auditurilor menţionate la articolul 14.
Art. 22: Informare, comunicare şi publicitate
(1)Comisia şi statele membre pot desfăşura activităţi de comunicare pentru a asigura vizibilitatea Uniunii în legătură cu asistenţa financiară avută în vedere în planurile relevante de investiţii pentru industria europeană de apărare, inclusiv prin activităţi de comunicare comune cu autorităţile naţionale în cauză, ţinând seama în mod corespunzător de cerinţele de securitate. Comisia poate, după caz, să se asigure că sprijinul acordat în cadrul instrumentului SAFE este comunicat şi recunoscut printr-o declaraţie de finanţare.
(2)Statele membre care beneficiază de asistenţă financiară în cadrul instrumentului SAFE asigură vizibilitatea asistenţei financiare acordate de Uniune, ţinând seama în mod corespunzător de cerinţele de securitate, inclusiv, atunci când este cazul, afişând emblema Uniunii şi o declaraţie de finanţare corespunzătoare cu textul "cu sprijinul Uniunii Europene - SAFE", în special cu ocazia promovării achiziţiilor publice în comun şi a rezultatelor acestora, prin oferirea de informaţii specifice coerente, concrete nm şi proporţionale unor categorii de public diverse, care includ mass-media şi publicul larg.
(3)Comisia pune în aplicare acţiuni de informare şi comunicare privind instrumentul SAFE, acţiunile întreprinse în temeiul acestuia şi rezultatele obţinute. Comisia informează, dacă este cazul, birourile de reprezentare ale Parlamentului European cu privire la acţiunile sale şi le implică în aceste acţiuni.
Art. 23: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 27 mai 2025.

Pentru Consiliu

Preşedintele

A. SZŁAPKA

ANEXĂ:CERTIFICAT DE SCUTIRE DE TVA ÎN TEMEIUL INSTRUMENTULUI SAFE

Număr de serie (opţional):

1. ENTITATEA ELIGIBILĂ

Denumirea/numele

Strada şi numărul

Codul poştal, localitatea

Statul membru al entităţii

2. AUTORITATEA COMPETENTĂ PENTRU A ŞTAMPILA (nume, adresă şi număr de telefon)

3. DECLARAŢIA ENTITĂŢII ELIGIBILE

Entitatea eligibilă declară prin prezenta că produsele menţionate în rubrica 4 sunt finanţate în cadrul instrumentului SAFE.

Entitatea eligibilă se angajează să plătească statului membru în care se află locul de livrare a produselor din domeniul apărării sau a altor produse utilizate în scopuri de apărare TVA care ar fi datorată în cazul în care aceste produse nu ar respecta condiţiile de scutire.

Localitatea, data

Numele şi calitatea semnatarului

Semnătura

4. DESCRIEREA PRODUSELOR PENTRU CARE SE SOLICITĂ SCUTIREA DE TVA

A. Informaţii privind furnizorul

(1) numele şi adresa

(2) statul membru

(3) numărul TVA sau codul de înregistrare fiscală

B. Informaţii privind produsele

Nr.

Descrierea detaliată a produselor (sau trimiterea la bonul de comandă anexat)

Cantitatea sau numărul

Valoarea fără TVA

Moneda

Valoarea unitară

Valoarea totală

Cuantumul total

5. CERTIFICAREA DE CĂTRE AUTORITĂŢILE COMPETENTE ALE STATULUI MEMBRU DE ACHIZIŢIE

Transportul/livrarea produselor descrise în rubrica 4 îndeplineşte condiţiile pentru scutirea de TVA.

Localitatea, data

Ştampila

Numele şi calitatea semnatarului

Semnătura

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 28 mai 2025