Capitolul vii - Desfăşurarea procedurii - Directiva 2009/81/CE/13-iul-2009 privind coordonarea procedurilor privind atribuirea anumitor contracte de lucrări, de furnizare de bunuri şi de prestare de servicii de către autorităţile sau entităţile contractante în domeniile apărării şi securităţii şi de modificare a Directivelor 2004/17/CE şi 2004/18/CE

Acte UE

Jurnalul Oficial 216L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL VII:Desfăşurarea procedurii
Art. 38: Verificarea eligibilităţii şi a selecţiei participanţilor şi atribuirea contractelor
(1)Contractele se atribuie pe baza criteriilor prevăzute la articolele 47 şi 49, ţinând seama de articolul 19, după verificarea respectării cerinţelor de către operatorii economici care nu au fost respinşi în temeiul articolelor 39 sau 40, realizată de autorităţile/entităţile contractante conform criteriilor referitoare la capacitatea economică şi financiară, la cunoştinţele sau capacităţile profesionale şi tehnice menţionate la articolele 41-46 şi, după caz, în conformitate cu normele şi criteriile nediscriminatorii prevăzute la alineatul (3) din prezentul articol.
(2)Autorităţile/entităţile contractante le pot solicita candidaţilor să îndeplinească anumite niveluri minime ale capacităţilor lor, în conformitate cu articolele 41 şi 42.
Amploarea informaţiilor menţionate la articolele 41 şi 42, precum şi nivelurile minime de capacităţi solicitate pentru un anumit contract, trebuie să se raporteze la şi să fie proporţionale cu obiectul contractului.
Aceste niveluri minime sunt indicate în anunţul de participare.
(3)În cadrul procedurilor restrânse, a procedurii de negociere cu publicarea unui anunţ de participare, precum şi în cadrul dialogului competitiv, autorităţile/entităţile contractante pot limita numărul candidaţilor corespunzători pe care îi vor invita să îşi prezinte ofertele sau pe care îi vor invita la dialog. În acest caz:
- autorităţile/entităţile contractante indică în anunţul de participare criteriile sau normele obiective şi nediscriminatorii pe care estimează că le vor utiliza, numărul minim de candidaţi pe care estimează că îi vor invita şi, după caz, numărul maxim. Numărul minim de candidaţi pe care acestea intenţionează să-i invite este de cel puţin trei;
- ulterior, autorităţile/entităţile contractante invită un număr de candidaţi cel puţin egal cu numărul minim prestabilit, cu condiţia să fie disponibil un număr suficient de candidaţi corespunzători.
În cazul în care numărul de candidaţi care îndeplinesc criteriile de selecţie şi nivelurile minime de capacitate este mai mic decât numărul minim, autoritatea/entitatea contractantă poate continua procedura, invitând candidatul sau candidaţii care au capacităţile solicitate.
În cazul în care consideră că numărul candidaţilor corespunzători este prea redus pentru a garanta o concurenţă veritabilă, autoritatea/entitatea contractantă poate suspenda procedura şi republica anunţul iniţial de participare, în conformitate cu articolul 30 alineatul (2) şi articolul 32, stabilind un nou termen de depunere a cererilor de participare. În acest caz, candidaţii selectaţi în urma primei publicări şi cei selectaţi în urma celei de-a doua publicări sunt invitaţi în conformitate cu articolul 34. Această opţiune nu aduce atingere capacităţii autorităţii/entităţii contractante de a anula procedura în desfăşurare şi de a lansa o nouă procedură.
(4)În cadrul unei proceduri de atribuire, autoritatea/entitatea contractantă nu poate include alţi operatori economici decât cei care au depus o cerere de participare sau candidaţi care nu au capacităţile solicitate.
(5)În cazul în care se apelează la opţiunea de a reduce numărul de soluţii care urmează să fie discutate sau de oferte care urmează să fie negociate, prevăzută la articolul 26 alineatul (3) şi la articolul 27 alineatul (4), autorităţile/entităţile contractante acţionează în acest sens aplicând criteriile de atribuire pe care le-au menţionat în anunţul de participare sau în caietul de sarcini. În etapa finală, acest număr trebuie să garanteze o concurenţă reală, în măsura în care există un număr suficient de soluţii sau de candidaţi corespunzători.
Art. 39: Situaţia personală a candidatului sau a ofertantului
(1)Este exclus de la participarea la o procedură de atribuire a unui contract orice candidat sau ofertant care a făcut obiectul unei condamnări pronunţate printr-o hotărâre definitivă, de care autoritatea/entitatea contractantă are cunoştinţă, din unul sau mai multe dintre motivele enumerate mai jos:
a)participarea la o organizaţie criminală, în sensul articolului 2 alineatul(1) din Acţiunea comună 98/733/JAI (1)
(1)Acţiunea comună 98/733/JAI din 21 decembrie 1998 adoptată de Consiliu în temeiul articolului K.3 din Tratatul privind Uniunea Europeană, privind incriminarea participării la o organizaţie criminală în statele membre ale Uniunii Europene(JO L 351, 29.12.1998, p. 1).
b)corupţie, în sensul articolului 3 din Actul din 26 mai 1997 (2) şi, respectiv, în sensul articolului 2 alineatul(1) din Decizia-cadru 2003/568/JAI (3);
(2)Actul Consiliului din 26 mai 1997 de stabilire, pe baza articolului K.3 alineatul (2) litera (c) din Tratatul privind Uniunea Europeană, a Convenţiei cu privire la lupta împotriva corupţiei în cazul funcţionarilor Comunităţilor Europene sau al funcţionarilor statelor membre ale Uniunii Europene(JO C 195, 25.6.1997, p. 1).
(3)Decizia-cadru 2003/568/JAI a Consiliului din 22 iulie 2003 privind combaterea corupţiei în sectorul privat(JO L 192, 31.7.2003, p. 54).
c)fraudă, în sensul articolului 1 din Convenţia privind protecţia intereselor financiare ale Comunităţilor Europene (1)
(1)JO C 316, 27.11.1995, p. 49.
d)infracţiuni teroriste sau infracţiuni legate de activităţile teroriste, astfel cum sunt definite la articolul 1 şi, respectiv, la articolul 3 din Decizia-cadru 2002/475/JAI (2), sau incitare, complicitate sau tentativa de a comite aceste acţiuni, în sensul articolului 4 din respectiva decizie-cadru;
(2)Decizia-cadru 2002/475/JAI a Consiliului din 13 iunie 2002 privind combaterea terorismului(JO L 164, 22.6.2002, p. 3).
e)spălare de bani şi finanţarea terorismului, în sensul articolului 1 din Directiva 2005/60/CE (3).
(3)Directiva 2005/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor şi finanţării terorismului(JO L 309, 25.11.2005,p. 15).
Statele membre precizează, în temeiul legislaţiei interne şi în respectarea dreptului comunitar, condiţiile de aplicare a prezentului alineat.
Statele membre pot prevedea o derogare de la obligaţia prevăzută la primul paragraf în cazul unor cerinţe imperative de interes general.
În scopul punerii în aplicare a prezentului alineat, autorităţile/ entităţile contractante le solicită candidaţilor sau ofertanţilor, după caz, să furnizeze documentele menţionate la alineatul (3) şi se pot adresa autorităţilor competente, în cazul în care au incertitudini în ceea ce priveşte situaţia personală a respectivilor candidaţi/ofertanţi, în scopul de a obţine informaţiile pe care le consideră necesare privind situaţia personală a acestora. În cazul în care informaţiile se referă la un candidat sau ofertant stabilit în alt stat membru decât cel al autorităţii/entităţii contractante, autoritatea/entitatea contractantă poate solicita cooperarea autorităţilor competente. În conformitate cu legislaţia internă a statului membru în care sunt stabiliţi candidaţii sau ofertanţii, solicitările se referă la persoane fizice şi/sau la persoane juridice, inclusiv, după caz, la directori de companii sau la orice persoană cu putere de reprezentare, de decizie sau de control în ceea ce priveşte candidatul sau ofertantul.
(2)Poate fi exclus de la participarea la un contract orice operator economic:
a)care este în stare de faliment, de lichidare, de încetare a activităţii, de administrare judiciară sau de concordat preventiv sau în orice altă situaţie similară care rezultă în urma unei proceduri de aceeaşi natură în temeiul actelor cu putere de lege de drept intern;
b)care face obiectul unei proceduri de declarare a falimentului, de administrare judiciară, de lichidare, de concordat preventiv sau al oricărei alte proceduri similare în temeiul actelor cu putere de lege de drept intern;
c)care a făcut obiectul unei hotărâri cu autoritate de lucru judecat, în conformitate cu dispoziţiile legale ale ţării, privind o faptă care aduce atingere eticii profesionale, precum încălcarea legislaţiei în vigoare privind exportul de echipamente de apărare şi/sau securitate;
d)care, pe plan profesional, a comis o eroare gravă, constatată prin orice mijloace şi pe care autorităţile/entităţile contractante o vor putea demonstra, precum, de exemplu, încălcarea obligaţiilor în domeniul securităţii informaţiei sau al securităţii aprovizionării într-un contract anterior;
e)în legătură cu care s-a stabilit pe baza oricăror mijloace de probă, inclusiv sursele de date protejate, că nu prezintă fiabilitatea necesară pentru a evita riscurile la adresa securităţii statului membru;
f)care nu şi-a îndeplinit obligaţiile privind plata contribuţiilor la asigurările sociale, în conformitate cu dispoziţiile legale ale ţării în care este stabilit sau ale ţării autorităţii/entităţii contractante;
g)care nu şi-a îndeplinit obligaţiile privind plata impozitelor şi taxelor, în conformitate cu dispoziţiile legale ale ţării în care este stabilit sau ale ţării autorităţii/entităţii contractante;
h)care s-a făcut grav vinovat de declaraţii false prin furnizarea informaţiilor solicitate în temeiul prezentei secţiuni sau care nu a furnizat respectivele informaţii.
Statele membre precizează, în temeiul legislaţiei interne şi în respectarea dreptului comunitar, condiţiile de aplicare a prezentului alineat.
(3)Autorităţile/entităţile contractante acceptă ca dovezi suficiente care atestă că operatorul economic nu se încadrează în cazurile prevăzute la alineatul (1) şi la alineatul (2) literele (a), (b), (c), (f) sau (g) următoarele:
a)în ceea ce priveşte alineatul (1) şi alineatul (2) literele (a), (b) şi (c), prezentarea unui extras din cazierul judiciar sau, în lipsa acestuia, a unui document echivalent eliberat de autoritatea judiciară sau administrativă competentă a ţării de origine sau de provenienţă, din care să rezulte că respectivele cerinţe sunt îndeplinite;
b)în ceea ce priveşte alineatul (2) literele (f) sau (g), un certificat eliberat de autoritatea competentă a statului membru în cauză.
În cazul în care un document sau un certificat nu este eliberat de ţara în cauză sau nu menţionează toate cazurile prevăzute la alineatul (1) şi la alineatul (2) literele (a), (b) sau (c), documentul sau certificatul poate fi înlocuit de o declaraţie pe propria răspundere sau, în statele membre în care nu există o astfel de declaraţie, de o declaraţie solemnă făcută de persoana interesată în faţa autorităţii judiciare sau administrative competente, a unui notar sau a unui organism profesional competent din ţara de origine sau de provenienţă.
(4)Statele membre desemnează autorităţile şi organismele care au competenţa de a elibera documentele, certificatele sau declaraţiile menţionate la alineatul (3) şi le comunică Comisiei. Comunicarea nu aduce atingere dreptului aplicabil în materie de protecţie a datelor.
Art. 40: Aptitudinea de exercitare a activităţii profesionale
În cazul în care, pentru a-şi desfăşura activitatea profesională, un candidat trebuie să fie înscris într-un registru profesional sau de comerţ din statul membru de origine sau de stabilire, acesta poate fi invitat să demonstreze că este înregistrat la un astfel de registru sau să prezinte o declaraţie pe propria răspundere sau un certificat, în sensul anexei VII partea A, pentru contractele de lucrări, în sensul anexei VII partea B, pentru contractele de furnizare de bunuri, şi în sensul anexei VII partea C, pentru contractele de prestare de servicii. Listele enumerate la anexa VII sunt indicative. Statele membre aduc la cunoştinţa Comisiei şi a celorlalte state membre orice modificări intervenite în registrele lor şi mijloacele de probă menţionate în aceste liste.
Pentru procedurile de atribuire a contractelor de prestare de servicii, în cazul în care candidaţii au nevoie de o autorizaţie specială sau trebuie să fie membri ai unei anumite organizaţii pentru a putea presta serviciile în cauză în ţara lor de origine, autoritatea/entitatea contractantă le poate solicita să demonstreze că deţin o astfel de autorizaţie sau că aparţin unei astfel de organizaţii.
Prezentul articol nu aduce atingere legislaţiei comunitare privind libertatea de stabilire şi libertatea de a presta servicii.
Art. 41: Capacitatea economică şi financiară
(1)Dovada capacităţii economice şi financiare a unui operator economic poate fi făcută, ca regulă generală, prin una sau mai multe dintre următoarele referinţe:
a)declaraţii bancare corespunzătoare sau, după caz, dovada unei asigurări a riscului profesional;
b)prezentarea bilanţurilor sau a extraselor de bilanţ, în cazul în care publicarea bilanţurilor este prevăzută de legislaţia ţării în care este stabilit operatorul economic;
c)o declaraţie privind cifra totală de afaceri şi, după caz, cifra de afaceri din domeniul de activitate care face obiectul contractului, pentru cel mult ultimele trei exerciţii financiare, disponibile în funcţie de data înfiinţării sau începerii activităţilor operatorului economic, în măsura în care informaţiile privind aceste cifre de afaceri sunt disponibile.
(2)După caz şi pentru un contract determinat, un operator economic poate menţiona capacităţile altor entităţi, indiferent de caracterul juridic al relaţiilor dintre el şi respectivele entităţi. În acest caz, operatorul economic trebuie să dovedească autorităţii/ entităţii contractante că va dispune de mijloacele necesare prezentând, de exemplu, angajamentul respectivelor entităţi în acest sens.
(3)În aceleaşi condiţii, un grup de operatori economici prevăzut la articolul 4 poate scoate în evidenţă capacităţile membrilor grupului sau ale altor entităţi.
(4)Autorităţile/entităţile contractante precizează, în anunţul de participare ce referinţă sau referinţe au ales, dintre cele prevăzute la alineatul (1), precum şi celelalte referinţe justificative care trebuie prezentate.
(5)În cazul în care, din motive întemeiate, operatorul economic nu poate prezenta referinţele solicitate de autoritatea/entitatea contractantă, acesta este autorizat să facă dovada capacităţii sale economice şi financiare prin orice alt document pe care autoritatea/entitatea contractantă îl consideră corespunzător.
Art. 42: Capacitatea tehnică şi/sau profesională
(1)Capacităţile tehnice ale operatorilor economici pot fi dovedite, ca regula generală, într-unul din următoarele moduri, în funcţie de natura, cantitatea sau importanţa şi utilizarea lucrărilor, a bunurilor sau a serviciilor:
a)_
(i)prezentarea listei de lucrări executate în decursul ultimilor cinci ani, însoţită de certificate de bună execuţie pentru lucrările cele mai importante. Respectivele certificate indică valoarea, perioada şi locul execuţiei lucrărilor şi precizează dacă au fost efectuate în conformitate cu normele profesionale din domeniu şi dacă au fost duse la bun sfârşit; după caz, autoritatea/entitatea competentă trimite certificatele direct autorităţii contractante;
(ii)prezentarea unei liste cu principalele livrări sau cu principalele servicii efectuate, ca regulă generală, în decursul ultimilor cinci ani, indicând valoarea, data şi beneficiarii publici sau privaţi. Livrările sau prestările de servicii pot fi dovedite:
- în cazul în care beneficiarul a fost o autoritate/ entitate contractantă, prin certificate emise sau contrasemnate de autoritatea competentă;
- în cazul în care beneficiarul a fost un achizitor privat, prin certificarea din partea achizitorului sau, în lipsa acesteia, printr-o declaraţie a operatorului economic;
b)indicarea tehnicienilor sau a organismelor tehnice, indiferent dacă fac sau nu parte din întreprinderea operatorului economic, în special a celor care răspund de controlul calităţii şi, dacă este vorba de contracte de lucrări, a celor de care va dispune contractantul în vederea execuţiei lucrărilor;
c)descrierea echipamentului tehnic, a măsurilor aplicate de operatorul economic pentru a se asigura de calitatea şi de mijloacele de studiu şi de cercetare ale întreprinderii sale, precum şi normele interne în materie de proprietate intelectuală;
d)un control efectuat de autoritatea/entitatea contractantă sau, în numele acesteia, de un organism oficial competent din ţara în care este stabilit operatorul economic, sub rezerva acordului respectivului organism; acest control urmăreşte capacităţile de producţie ale furnizorului sau capacitatea tehnică a operatorului economic şi, dacă este necesar, mijloacele de studiu şi de cercetare de care dispune acesta, precum şi măsurile pe care urmează să le ia pentru a controla calitatea;
e)în cazul contractelor de lucrări, al contractelor de prestare de servicii şi al contractelor de furnizare de bunuri care cuprind şi operaţiuni sau servicii de amplasare şi instalare, indicarea titlurilor de studii şi a calificărilor profesionale ale operatorului economic şi/sau ale personalului din conducere şi, în special, ale responsabilului sau responsabililor cu prestarea serviciilor sau coordonarea lucrărilor;
f)pentru contractele de lucrări şi de prestare de servicii şi numai în cazuri adecvate, indicarea măsurilor de gestionare a mediului pe care operatorul economic le va putea aplica în timpul executării contractului;
g)o declaraţie care să indice efectivele medii anuale de personal ale prestatorului de servicii sau ale executantului şi numărul personalului din conducere în timpul ultimilor trei ani;
h)o descriere a utilajelor, a materialelor şi a echipamentelor tehnice, a efectivelor de personal şi a know-how-ului său şi/sau a surselor de aprovizionare - cu indicarea locaţiei geografice în cazul în care aceasta este situată în afara teritoriului Uniunii - pe care operatorul economic le are la dispoziţie în vederea executării contractului, pentru a face faţă unor eventuale creşteri ale necesităţilor autorităţii/entităţii contractante ca urmare a unei situaţii de criză sau pentru a asigura întreţinerea, modernizarea şi adaptarea bunurilor care fac obiectul respectivului contract;
i)în ceea ce priveşte produsele care urmează să fie furnizate, prezentarea următoarelor elemente:
(i)eşantioane, descrieri şi/sau fotografii a căror autenticitate trebuie dovedită la cererea autorităţii/entităţii contractante;
(ii)certificate emise de instituţiile sau de serviciile oficiale responsabile de controlul calităţii şi cu competenţe recunoscute, care să ateste conformitatea produselor clar identificată prin trimiterea la specificaţii sau standarde corespunzătoare;
j)dacă este vorba despre contracte care implică, necesită şi/sau prezintă informaţii clasificate, dovezi care atestă capacitatea de a prelucra, stoca şi transmite astfel de informaţii la nivelul de protecţie impus de autoritatea/entitatea contractantă.
În lipsa unei armonizări la nivel comunitar a sistemelor naţionale de autorizare a securităţii, statele membre pot decide că aceste dovezi trebuie să fie conforme cu dispoziţiile aplicabile din dreptul intern referitoare la autorizaţiile de securitate. Statele membre recunosc autorizaţiile de securitate pe care le consideră echivalente cu cele emise în conformitate cu dreptul lor intern, fără a aduce atingere posibilităţii de a desfăşura şi a ţine seama de propriile anchete suplimentare dacă apreciază că acestea sunt necesare.
După caz, autoritatea/entitatea contractantă le poate acorda candidaţilor care nu deţin încă autorizaţii de securitate termene suplimentare pentru a obţine respectivele autorizaţii. În acest caz, autoritatea/entitatea precizează această posibilitate şi termenul limită în anunţul de participare.
Autoritatea/entitatea contractantă îi poate solicita autorităţii naţionale de securitate din statul candidatului sau autorităţii de securitate desemnate de respectivul stat să verifice conformitatea spaţiilor şi instalaţiilor care pot fi utilizate, procedurile industriale şi administrative care vor fi urmate, modalităţile de gestionare a informaţiilor şi/sau situaţia personalului care poate fi încadrat în vederea punerii în aplicare a contractului.
(2)După caz şi pentru un contract determinat, un operator economic poate menţiona capacităţile altor entităţi, indiferent de caracterul juridic al relaţiilor dintre el şi respectivele entităţi. În acest caz, operatorul economic trebuie să dovedească autorităţii/ entităţii contractante că, în punerea în aplicare a contractului, va dispune de mijloacele necesare prezentând, de exemplu, angajamentul respectivelor entităţi de a pune la dispoziţia operatorului economic mijloacele necesare.
(3)În aceleaşi condiţii, un grup de operatori economici prevăzut la articolul 5 poate scoate în evidenţă capacităţile membrilor grupului sau ale altor entităţi.
(4)În cazul procedurilor de atribuire a contractelor de furnizare de bunuri care necesită lucrări de montaj sau de instalare, prestarea unor servicii şi/sau execuţia unor lucrări, capacitatea operatorilor economici de a furniza serviciile sau de a executa instalarea sau lucrările poate fi evaluată, în special, în funcţie de know-how-ul, eficienţa, experienţa şi fiabilitatea lor.
(5)Autorităţile/entităţile contractante precizează, în anunţ ce referinţă sau referinţe au ales, dintre cele menţionate la alineatul (1), precum şi celelalte referinţe justificative care trebuie prezentate.
(6)În cazul în care, din motive întemeiate, operatorul economic nu poate prezenta referinţele solicitate de autoritatea/entitatea contractantă, acesta este autorizat să facă dovada capacităţii sale tehnice şi/sau profesionale prin orice alt document pe care autoritatea contractantă îl consideră corespunzător.
Art. 43: Normele sistemelor de gestionare a calităţii
În cazul în care solicită prezentarea unor certificate eliberate de organisme independente acreditate, care să ateste că operatorul economic respectă anumite standarde referitoare la sistemele de gestionare a calităţii, autorităţile/entităţile contractante se raportează la sistemele de gestionare a calităţii bazate pe standardele europene pertinente certificate de organisme independente acreditate conforme cu standardele europene privind acreditarea şi certificarea. Autorităţile contractante recunosc certificatele echivalente emise de organisme independente acreditate din alte state membre. De asemenea, acestea acceptă şi alte dovezi ale sistemelor echivalente de gestionare a calităţii, prezentate de operatorii economici.
Art. 44: Standarde de gestionare a mediului
În cazul în care solicită, în cazurile prevăzute la articolul 42 alineatul (1) litera (f), prezentarea unor certificate eliberate de organisme independente, care să ateste că operatorul economic se conformează anumitor standarde de gestionare a mediului, autorităţile/entităţile contractante se raportează la Sistemul Comunitar de Management Ecologic şi Audit (EMAS) sau la standardele de gestionare a mediului bazate pe standardele europene sau internaţionale în domeniu şi certificate de organisme conforme cu legislaţia comunitară sau cu standardele europene sau internaţionale privind certificarea. Autorităţile contractante recunosc certificatele echivalente emise de organisme din alte state membre. De asemenea, acestea acceptă şi alte dovezi ale măsurilor echivalente de gestionare a mediului, prezentate de operatorii economici.
Art. 45: Documente şi informaţii suplimentare
Autoritatea/entitatea contractantă poate invita operatorii economici să completeze sau să clarifice certificatele şi documentele prezentate în temeiul articolelor 39-44.
Art. 46: Liste oficiale ale operatorilor economici agreaţi şi certificarea de către organismele de drept public sau privat
(1)Statele membre pot elabora fie liste oficiale de executanţi de lucrări, de furnizori sau de prestatori de servicii agreaţi, fie o certificare de către organisme de certificare publice sau private.
Statele membre adaptează condiţiile de înscriere pe respectivele liste, precum şi condiţiile privind eliberarea certificatelor de către organismele de certificare dispoziţiilor de la articolul 39 alineatul (1) şi alineatul (2) literele (a)-(d) şi (h), articolul 40, articolul 41 alineatele (1), (4) şi (5), articolul 42 alineatul (1) literele (a)-(i) şi alineatele (2) şi (4), precum şi de la articolul 43 şi, după caz, articolul 44.
De asemenea, statele membre adaptează respectivele condiţii la articolul 41 alineatul (2) şi la articolul 42 alineatul (2), în ceea ce priveşte cererile de înscriere prezentate de operatorii economici care fac parte dintr-un grup şi care menţionează mijloacele puse la dispoziţie de către celelalte societăţi din grup. Operatorii în cauză trebuie, în acest caz, să dovedească autorităţii care elaborează lista oficială că vor dispune de mijloacele respective pe toată perioada de valabilitate a certificatului care le atestă înscrierea pe lista oficială şi că aceste societăţi continuă, în aceeaşi perioadă, să îndeplinească cerinţele în materie de selecţie calitativă prevăzute de articolele menţionate la paragraful al doilea, la care se referă operatorii economici în cauză în vederea înscrierii.
(2)Operatorii economici înscrişi pe listele oficiale sau care deţin un certificat pot prezenta autorităţilor/entităţilor contractante, cu ocazia fiecărui contract, un certificat de înscriere eliberat de autoritatea competentă sau certificatul eliberat de organismul de certificare competent. Respectivele certificate indică referinţele care au permis înscrierea lor pe listă sau certificarea lor, precum şi clasificarea inclusă în respectiva listă.
(3)Înscrierea pe listele oficiale certificată de organismele competente sau certificatul eliberat de organismul de certificare nu implică, în ceea ce priveşte autorităţile/entităţile contractante din alte state membre, confirmarea capacităţilor decât în raport cu articolul 39 alineatul (1) şi alineatul (2) literele (a)-(d) şi (h), articolul 40, articolul 41 alineatul (1) literele (b) şi (c) şi articolul 42 alineatul (1) litera (a) punctul (i) şi literele (b)-(g) pentru contractanţi, articolul 42 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) şi literele (b)-(e) pentru furnizori şi articolul 42 alineatul (1) litera (a) punctul (ii) literele (b)-(e) şi (g) pentru prestatorii de servicii.
(4)Informaţiile care pot fi deduse din înscrierea pe listele oficiale sau din certificare nu pot fi contestate fără justificare. În ceea ce priveşte plata contribuţiilor la asigurările sociale şi plata impozitelor, se poate solicita o adeverinţă suplimentară, cu ocazia fiecărui contract, de la fiecare operator economic.
Autorităţile/entităţile contractante din alte state membre aplică alineatul (3) şi primul paragraf din prezentul alineat numai operatorilor economici stabiliţi în statul membru care a întocmit lista oficială.
(5)Pentru înscrierea operatorilor economici din alte state membre pe o listă oficială sau pentru certificarea de către organismele menţionate la alineatul (1), nu se pot solicita alte dovezi şi declaraţii decât cele solicitate operatorilor economici naţionali şi, în orice caz, nu se pot solicita alte dovezi şi declaraţii decât cele prevăzute la articolele 39-43 şi, după caz, la articolul 44.
Cu toate acestea, operatorilor economici din alte state membre nu li se poate impune o astfel de înscriere sau certificare în vederea participării la un contract. Autorităţile/entităţile contractante recunosc certificările echivalente ale organismelor stabilite în celelalte state membre. Autorităţile contractante acceptă, de asemenea, alte mijloace echivalente de probă.
(6)Operatorii economici pot solicita în orice moment înscrierea pe o listă oficială sau eliberarea unui certificat. Aceştia trebuie informaţi într-un termen rezonabil de scurt de la decizia autorităţii care întocmeşte lista sau a organismului de certificare competent.
(7)Organismele de certificare prevăzute la alineatul (1) sunt organisme care respectă standardele europene de certificare.
(8)Statele membre care au listele oficiale sau organismele de certificare prevăzute la alineatul (1) sunt obligate să comunice Comisiei şi celorlalte state membre adresa organismului la care se pot prezenta cererile.
Art. 47: Criterii de atribuire a contractelor
(1)Fără a aduce atingere actelor cu putere de lege şi actelor administrative de drept intern privind remunerarea anumitor servicii, criteriile pe baza cărora autorităţile/entităţile contractante atribuie contractele sunt următoarele:
a)în cazul în care contractul se atribuie ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic din perspectiva autorităţii/entităţii contractante, în funcţie de diverse criterii referitoare la obiectul contractului în cauză: de exemplu, calitatea, preţul, valoarea tehnică, caracterul funcţional, caracteristicile de mediu, costurile de utilizare, costurile de funcţionare, rentabilitatea, serviciile post-vânzare şi asistenţa tehnică, data livrării şi termenul de livrare sau de execuţie, securitatea aprovizionării, interoperabilitatea şi caracteristicile operaţionale; sau
b)în funcţie doar de criteriul preţului cel mai scăzut.
(2)Fără a aduce atingere paragrafului al treilea, în cazul prevăzut la alineatul (1) litera (a), autoritatea/entitatea contractantă menţionează în documentele contractului (anunţul de participare, caietul de sarcini, documentele descriptive sau documentele suplimentare) ponderea relativă pe care o conferă fiecăruia dintre criteriile selectate în vederea desemnării ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
Ponderea poate fi exprimată printr-un punctaj întocmit corespunzător în ceea ce priveşte intervalul dintre maxim şi minim.
În cazul în care, în opinia autorităţii/entităţii contractante, ponderarea nu este posibilă din motive care pot fi demonstrate, autoritatea/entitatea contractantă menţionează în documentele contractului (anunţul de participare, caietul de sarcini, documentele descriptive sau documentele suplimentare) criteriile, în ordinea descrescătoare a importanţei lor.
Art. 48: Utilizarea licitaţiilor electronice
(1)Statele membre prevăd posibilitatea ca autorităţile/entităţile contractante să utilizeze licitaţii electronice.
(2)În cadrul procedurilor restrânse şi de negociere cu publicarea unui anunţ de participare autorităţile/entităţile contractante pot decide ca atribuirea unui contract să fie precedată de o licitaţie electronică, în cazul în care specificaţiile contractului pot fi stabilite cu exactitate.
În aceleaşi condiţii, licitaţia electronică poate fi utilizată cu ocazia relansării unei invitaţii de participare către părţile la un acord-cadru, astfel cum se prevede la articolul 29 alineatul (4) al doilea paragraf a doua liniuţă.
Licitaţia electronică se bazează:
- fie exclusiv pe preţuri, în cazul în care contractul se atribuie la preţul cel mai scăzut;
- fie pe preţurile şi/sau pe noile valori ale elementelor ofertelor indicate în caietul de sarcini, în cazul în care contractul se atribuie ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(3)Autorităţile/entităţile contractante care decid să recurgă la o licitaţie electronică menţionează acest lucru în anunţul de participare.
Caietul de sarcini cuprinde, printre altele, următoarele informaţii:
a)elementele ale căror valori fac obiectul licitaţiei electronice, cu condiţia ca respectivele elemente să fie cuantificabile, astfel încât să poată fi exprimate în cifre sau în procente;
b)eventualele limite ale valorilor care pot fi prezentate, astfel cum rezultă din specificaţiile privind obiectul contractului;
c)informaţiile care vor fi puse la dispoziţia ofertanţilor pe parcursul licitaţiei electronice şi, după caz, în ce moment vor fi disponibile;
d)informaţiile relevante privind desfăşurarea licitaţiei electronice;
e)condiţiile în care ofertanţii vor putea licita şi, în special, diferenţele minime care, după caz, vor fi solicitate pentru licitare;
f)informaţiile pertinente privind dispozitivul electronic utilizat şi modalităţile şi specificaţiile tehnice de conectare.
(4)Înainte de iniţierea unei licitaţii electronice, autorităţile/ entităţile contractante efectuează o primă evaluare completă a ofertelor, în conformitate cu criteriul/criteriile de atribuire şi cu ponderile stabilite pentru fiecare criteriu.
Toţi ofertanţii care au prezentat oferte admisibile sunt invitaţi simultan, pe cale electronică, să prezinte noi preţuri şi/sau noi valori; invitaţia conţine orice informaţie relevantă pentru conectarea individuală la dispozitivul electronic utilizat şi precizează data şi ora începerii licitaţiei electronice. Licitaţia electronică se poate desfăşura în mai multe etape succesive. Licitaţia electronică nu poate începe mai devreme de două zile lucrătoare de la data trimiterii invitaţiilor.
(5)În cazul în care contractul se atribuie în funcţie de oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, invitaţia este însoţită de rezultatul evaluării complete a ofertei în cauză, realizată conform ponderii prevăzute la articolul 47 alineatul (2) primul paragraf.
Invitaţia precizează, de asemenea, formula matematică ce va fi utilizată în licitaţia electronică pentru a se determina reclasările automate în funcţie de noile preţuri şi/sau de noile valori prezentate. Formula cuprinde ponderea tuturor criteriilor stabilite pentru a determina oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, astfel cum este indicat în anunţul de participare sau în caietul de sarcini; în acest scop, eventualele marje trebuie exprimate în prealabil printr-o valoare determinată.
În cazul în care sunt autorizate variantele de ofertă, formulele trebuie furnizate în mod separat pentru fiecare variantă.
(6)În cursul fiecărei etape a licitaţiei electronice, autorităţile/ entităţile contractante comunică simultan tuturor ofertanţilor cel puţin informaţiile care le permit să cunoască în fiecare moment locul lor în clasament. De asemenea, pot comunica alte informaţii privind celelalte preţuri sau valori prezentate, cu condiţia ca acest lucru să fie menţionat în caietul de sarcini. Totodată, acestea pot anunţa, în orice moment, numărul de participanţi la etapa respectivă din licitaţie. Cu toate acestea, în nici unul dintre cazuri, acestea nu pot dezvălui identitatea ofertanţilor în timpul desfăşurării etapelor licitaţiei electronice.
(7)Autorităţile/entităţile contractante închid licitaţia electronică în una sau mai multe dintre următoarele modalităţi:
a)în conformitate cu data şi ora stabilite în prealabil, astfel cum sunt indicate în invitaţia de participare la licitaţie;
b)în cazul în care nu mai primesc alte preţuri noi sau alte valori noi care să corespundă cerinţelor privind diferenţele minime. În acest caz, autorităţile/entităţile contractante precizează în invitaţia de participare la licitaţie termenul pe care îl vor lăsa să treacă de la primirea ultimei oferte şi până la închiderea licitaţiei electronice;
c)în cazul în care au fost finalizate etapele licitaţiei, stabilite în invitaţia de participare la licitaţie.
În cazul în care autorităţile/entităţile contractante decid să închidă licitaţia electronică în conformitate cu litera (c), după caz coroborată cu normele prevăzute la litera (b), invitaţia de participare la licitaţie menţionează calendarul aferent fiecărei etape a licitaţiei.
(8)După închiderea licitaţiei electronice, autorităţile/entităţile contractante atribuie contractul în conformitate cu articolul 47, în funcţie de rezultatele licitaţiei electronice.
Autorităţile/entităţile contractante nu pot recurge la licitaţiile electronice în mod abuziv sau astfel încât să împiedice, să restrângă sau să denatureze concurenţa sau să modifice obiectul contractului, astfel cum a fost anunţat prin publicarea unui anunţ de participare şi definit în caietul de sarcini.
Art. 49: Oferte anormal de scăzute
(1)În cazul în care, pentru un anumit contract, sunt prezentate oferte care par anormal de scăzute în raport obiectul contractului, autoritatea/entitatea contractantă, înainte de a respinge respectivele oferte, solicită, în scris, detalii privind elementele ofertei pe care le consideră relevante.
Respectivele detalii se pot referi în special la:
a)economia procedeului de construcţie, a procedeului de fabricare a bunurilor sau a prestării serviciilor;
b)soluţiile tehnice adoptate şi/sau condiţiile excepţional de favorabile de care dispune ofertantul pentru execuţia lucrărilor, pentru furnizarea bunurilor sau pentru prestarea serviciilor;
c)originalitatea lucrărilor, a bunurilor sau a serviciilor propuse de ofertant;
d)respectarea dispoziţiilor privind protecţia muncii şi condiţiile de muncă în vigoare în locul în care se execută lucrările, se prestează serviciile sau se furnizează bunurile;
e)posibilitatea ca ofertantul să obţină un ajutor de stat.
(2)Prin consultare cu ofertantul, autoritatea/entitatea contractantă verifică elementele menţionate anterior, ţinând seama de dovezile furnizate.
(3)În cazul în care o autoritate/entitate contractantă constată că o ofertă este anormal de scăzută, deoarece ofertantul a obţinut un ajutor de stat, respectiva ofertă poate fi respinsă în baza acestui motiv numai dacă, în urma consultărilor cu ofertantul, acesta nu este în măsură să demonstreze, în decursul unei perioade suficiente de timp stabilite de autoritatea/entitatea contractantă, că ajutorul în cauză a fost acordat în mod legal. Autoritatea/entitatea contractantă care respinge o ofertă în aceste condiţii informează Comisia cu privire la aceasta.