Secţiunea 3 - Atribuirea contractului - Directiva 2009/81/CE/13-iul-2009 privind coordonarea procedurilor privind atribuirea anumitor contracte de lucrări, de furnizare de bunuri şi de prestare de servicii de către autorităţile sau entităţile contractante în domeniile apărării şi securităţii şi de modificare a Directivelor 2004/17/CE şi 2004/18/CE
Acte UE
Jurnalul Oficial 216L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2024 până la: 31 Decembrie 2025
Secţiunea 3:Atribuirea contractului
Art. 47: Criterii de atribuire a contractelor
(1)Fără a aduce atingere actelor cu putere de lege şi actelor administrative de drept intern privind remunerarea anumitor servicii, criteriile pe baza cărora autorităţile/entităţile contractante atribuie contractele sunt următoarele:
a)în cazul în care contractul se atribuie ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic din perspectiva autorităţii/entităţii contractante, în funcţie de diverse criterii referitoare la obiectul contractului în cauză: de exemplu, calitatea, preţul, valoarea tehnică, caracterul funcţional, caracteristicile de mediu, costurile de utilizare, costurile de funcţionare, rentabilitatea, serviciile post-vânzare şi asistenţa tehnică, data livrării şi termenul de livrare sau de execuţie, securitatea aprovizionării, interoperabilitatea şi caracteristicile operaţionale; sau
b)în funcţie doar de criteriul preţului cel mai scăzut.
(2)Fără a aduce atingere paragrafului al treilea, în cazul prevăzut la alineatul (1) litera (a), autoritatea/entitatea contractantă menţionează în documentele contractului (anunţul de participare, caietul de sarcini, documentele descriptive sau documentele suplimentare) ponderea relativă pe care o conferă fiecăruia dintre criteriile selectate în vederea desemnării ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
Ponderea poate fi exprimată printr-un punctaj întocmit corespunzător în ceea ce priveşte intervalul dintre maxim şi minim.
În cazul în care, în opinia autorităţii/entităţii contractante, ponderarea nu este posibilă din motive care pot fi demonstrate, autoritatea/entitatea contractantă menţionează în documentele contractului (anunţul de participare, caietul de sarcini, documentele descriptive sau documentele suplimentare) criteriile, în ordinea descrescătoare a importanţei lor.
Art. 48: Utilizarea licitaţiilor electronice
(1)Statele membre prevăd posibilitatea ca autorităţile/entităţile contractante să utilizeze licitaţii electronice.
(2)În cadrul procedurilor restrânse şi de negociere cu publicarea unui anunţ de participare autorităţile/entităţile contractante pot decide ca atribuirea unui contract să fie precedată de o licitaţie electronică, în cazul în care specificaţiile contractului pot fi stabilite cu exactitate.
În aceleaşi condiţii, licitaţia electronică poate fi utilizată cu ocazia relansării unei invitaţii de participare către părţile la un acord-cadru, astfel cum se prevede la articolul 29 alineatul (4) al doilea paragraf a doua liniuţă.
Licitaţia electronică se bazează:
- fie exclusiv pe preţuri, în cazul în care contractul se atribuie la preţul cel mai scăzut;
- fie pe preţurile şi/sau pe noile valori ale elementelor ofertelor indicate în caietul de sarcini, în cazul în care contractul se atribuie ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
(3)Autorităţile/entităţile contractante care decid să recurgă la o licitaţie electronică menţionează acest lucru în anunţul de participare.
Caietul de sarcini cuprinde, printre altele, următoarele informaţii:
a)elementele ale căror valori fac obiectul licitaţiei electronice, cu condiţia ca respectivele elemente să fie cuantificabile, astfel încât să poată fi exprimate în cifre sau în procente;
b)eventualele limite ale valorilor care pot fi prezentate, astfel cum rezultă din specificaţiile privind obiectul contractului;
c)informaţiile care vor fi puse la dispoziţia ofertanţilor pe parcursul licitaţiei electronice şi, după caz, în ce moment vor fi disponibile;
d)informaţiile relevante privind desfăşurarea licitaţiei electronice;
e)condiţiile în care ofertanţii vor putea licita şi, în special, diferenţele minime care, după caz, vor fi solicitate pentru licitare;
f)informaţiile pertinente privind dispozitivul electronic utilizat şi modalităţile şi specificaţiile tehnice de conectare.
(4)Înainte de iniţierea unei licitaţii electronice, autorităţile/ entităţile contractante efectuează o primă evaluare completă a ofertelor, în conformitate cu criteriul/criteriile de atribuire şi cu ponderile stabilite pentru fiecare criteriu.
Toţi ofertanţii care au prezentat oferte admisibile sunt invitaţi simultan, pe cale electronică, să prezinte noi preţuri şi/sau noi valori; invitaţia conţine orice informaţie relevantă pentru conectarea individuală la dispozitivul electronic utilizat şi precizează data şi ora începerii licitaţiei electronice. Licitaţia electronică se poate desfăşura în mai multe etape succesive. Licitaţia electronică nu poate începe mai devreme de două zile lucrătoare de la data trimiterii invitaţiilor.
(5)În cazul în care contractul se atribuie în funcţie de oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, invitaţia este însoţită de rezultatul evaluării complete a ofertei în cauză, realizată conform ponderii prevăzute la articolul 47 alineatul (2) primul paragraf.
Invitaţia precizează, de asemenea, formula matematică ce va fi utilizată în licitaţia electronică pentru a se determina reclasările automate în funcţie de noile preţuri şi/sau de noile valori prezentate. Formula cuprinde ponderea tuturor criteriilor stabilite pentru a determina oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic, astfel cum este indicat în anunţul de participare sau în caietul de sarcini; în acest scop, eventualele marje trebuie exprimate în prealabil printr-o valoare determinată.
În cazul în care sunt autorizate variantele de ofertă, formulele trebuie furnizate în mod separat pentru fiecare variantă.
(6)În cursul fiecărei etape a licitaţiei electronice, autorităţile/ entităţile contractante comunică simultan tuturor ofertanţilor cel puţin informaţiile care le permit să cunoască în fiecare moment locul lor în clasament. De asemenea, pot comunica alte informaţii privind celelalte preţuri sau valori prezentate, cu condiţia ca acest lucru să fie menţionat în caietul de sarcini. Totodată, acestea pot anunţa, în orice moment, numărul de participanţi la etapa respectivă din licitaţie. Cu toate acestea, în nici unul dintre cazuri, acestea nu pot dezvălui identitatea ofertanţilor în timpul desfăşurării etapelor licitaţiei electronice.
(7)Autorităţile/entităţile contractante închid licitaţia electronică în una sau mai multe dintre următoarele modalităţi:
a)în conformitate cu data şi ora stabilite în prealabil, astfel cum sunt indicate în invitaţia de participare la licitaţie;
b)în cazul în care nu mai primesc alte preţuri noi sau alte valori noi care să corespundă cerinţelor privind diferenţele minime. În acest caz, autorităţile/entităţile contractante precizează în invitaţia de participare la licitaţie termenul pe care îl vor lăsa să treacă de la primirea ultimei oferte şi până la închiderea licitaţiei electronice;
c)în cazul în care au fost finalizate etapele licitaţiei, stabilite în invitaţia de participare la licitaţie.
În cazul în care autorităţile/entităţile contractante decid să închidă licitaţia electronică în conformitate cu litera (c), după caz coroborată cu normele prevăzute la litera (b), invitaţia de participare la licitaţie menţionează calendarul aferent fiecărei etape a licitaţiei.
(8)După închiderea licitaţiei electronice, autorităţile/entităţile contractante atribuie contractul în conformitate cu articolul 47, în funcţie de rezultatele licitaţiei electronice.
Autorităţile/entităţile contractante nu pot recurge la licitaţiile electronice în mod abuziv sau astfel încât să împiedice, să restrângă sau să denatureze concurenţa sau să modifice obiectul contractului, astfel cum a fost anunţat prin publicarea unui anunţ de participare şi definit în caietul de sarcini.
Art. 49: Oferte anormal de scăzute
(1)În cazul în care, pentru un anumit contract, sunt prezentate oferte care par anormal de scăzute în raport obiectul contractului, autoritatea/entitatea contractantă, înainte de a respinge respectivele oferte, solicită, în scris, detalii privind elementele ofertei pe care le consideră relevante.
Respectivele detalii se pot referi în special la:
a)economia procedeului de construcţie, a procedeului de fabricare a bunurilor sau a prestării serviciilor;
b)soluţiile tehnice adoptate şi/sau condiţiile excepţional de favorabile de care dispune ofertantul pentru execuţia lucrărilor, pentru furnizarea bunurilor sau pentru prestarea serviciilor;
c)originalitatea lucrărilor, a bunurilor sau a serviciilor propuse de ofertant;
d)respectarea dispoziţiilor privind protecţia muncii şi condiţiile de muncă în vigoare în locul în care se execută lucrările, se prestează serviciile sau se furnizează bunurile;
e)posibilitatea ca ofertantul să obţină un ajutor de stat.
(2)Prin consultare cu ofertantul, autoritatea/entitatea contractantă verifică elementele menţionate anterior, ţinând seama de dovezile furnizate.
(3)În cazul în care o autoritate/entitate contractantă constată că o ofertă este anormal de scăzută, deoarece ofertantul a obţinut un ajutor de stat, respectiva ofertă poate fi respinsă în baza acestui motiv numai dacă, în urma consultărilor cu ofertantul, acesta nu este în măsură să demonstreze, în decursul unei perioade suficiente de timp stabilite de autoritatea/entitatea contractantă, că ajutorul în cauză a fost acordat în mod legal. Autoritatea/entitatea contractantă care respinge o ofertă în aceste condiţii informează Comisia cu privire la aceasta.