Capitolul vi - Norme privind publicarea şi transparenţa - Directiva 2004/17/CE/31-mar-2004 de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
CAPITOLUL VI:Norme privind publicarea şi transparenţa
Art. 41: Anunţuri orientative periodice şi anunţuri privind existenţa unui sistem de calificare
1.Entităţile contractante aduc la cunoştinţă, cel puţin o dată pe an, prin intermediul unui anunţ orientativ periodic menţionat la anexa XV A, publicat de Comisie sau de ele însele, "profilul cumpărătorului", descris la alineatul (2) litera (b) din anexa XX:
(a)în cazul bunurilor, valoarea totală estimată a contractelor sau acordurilor-cadru pe grupe de produse pe care intenţionează să le atribuie în următoarele 12 luni, în cazul în care valoarea totală estimată, luând în considerare dispoziţiile articolelor 16 şi 17, este egală sau mai mare de 750 000 EUR.
Grupele de produse se stabilesc de către entităţile contractante prin referire la poziţiile din nomenclatorul CPV;
(b)în cazul serviciilor, valoarea totală estimată a contractelor sau acordurilor-cadru pentru fiecare dintre categoriile de servicii enumerate la anexa XVII A pe care intenţionează să le atribuie în următoarele 12 luni, în cazul în care această valoare totală estimată, luând în considerare dispoziţiile articolelor 16 şi 17, este egală sau mai mare de 750 000 EUR;
(c)în cazul lucrărilor, caracteristicile esenţiale ale contractelor de lucrări sau acordurilor-cadru pe care intenţionează să le atribuie în următoarele 12 luni, a căror valoare totală estimată este egală sau mai mare decât pragul indicat la articolul 16, luând în considerare dispoziţiile articolului 17.
Anunţurile menţionate la literele (a) şi (b) se trimit Comisiei sau se publică în profilul cumpărătorului cât mai curând posibil după începerea exerciţiului bugetar.
Anunţul menţionat la litera (c) este trimis Comisiei sau publicat în profilul cumpărătorului, cât mai repede posibil după luarea deciziei de aprobare a planificării contractelor de lucrări sau a acordurilor-cadru pe care entităţile contractante intenţionează să le atribuie.
Entităţile contractante care publică un anunţ orientativ periodic privind profilul cumpărătorului trimit Comisiei, pe cale electronică, un anunţ de publicare a anunţului orientativ periodic privind profilul cumpărătorului, în conformitate cu formatul şi modalităţile de transmitere electronică a numelor, indicate la alineatul (3) din anexa XX.
Publicarea anunţurilor menţionate la literele (a), (b) şi (c) este obligatorie doar în cazul în care entităţile contractante optează pentru reducerea termenelor pentru primirea ofertelor, în conformitate cu articolul 45 alineatul (4).
Prezentul alineat nu se aplică procedurilor la care nu se face o prealabilă convocare la licitaţie.
2.Entităţile contractante pot, în special, să publice sau să aranjeze publicarea de către Comisie a anunţurilor orientative periodice referitoare la proiecte majore, fără să repete informaţiile incluse anterior într-un anunţ orientativ periodic, cu condiţia să se specifice clar faptul că aceste anunţuri sunt suplimentare.
3.În cazul în care entităţile contractante optează pentru stabilirea unui sistem de calificare în conformitate cu articolul 53, sistemul trebuie să facă obiectul unui anunţ menţionat la anexa XIV, care indică scopul sistemului de calificare şi modul de acces la normele care îl guvernează. În cazul în care sistemul are o durată mai mare de trei ani, anunţul trebuie publicat anual. În cazul în care sistemul are o durată mai mică, este suficient un anunţ iniţial.
Art. 42: Anunţuri utilizate ca mijloc de convocare la licitaţie
1.În cazul contractelor de bunuri, lucrări sau servicii, convocarea la licitaţie se poate face:
(a)prin intermediul unui anunţ orientativ periodic menţionat la anexa XV A sau
(b)prin intermediul unui anunţ privind existenţa unui sistem de calificare menţionat la anexa XIV sau
(c)prin intermediul unui anunţ de contract menţionat la anexa XIII partea A, B sau C.
2.În cazul unor sisteme de achiziţionare dinamice, convocarea la licitaţie a sistemului se efectuează printr-un anunţ de contract menţionat la alineatul (1) litera (c), în timp ce convocarea la licitaţie pentru contracte bazate pe astfel de sisteme se efectuează printr-un anunţ de contract simplificat menţionat la anexa XIII partea D.
3.În cazul în care o convocare la licitaţie se efectuează prin intermediul unui anunţ orientativ periodic, anunţul trebuie:
(a)să se refere în mod special la bunuri, lucrări sau servicii care vor face obiectul contractului ce urmează a fi atribuit;
(b)să indice modul în care va fi atribuit contractul, prin procedură restrânsă sau negociată, fără publicarea ulterioară a unui anunţ de convocare la licitaţie şi invită operatorii economici interesaţi să îşi exprime interesul în scris şi
(c)să se publice în conformitate cu anexa XX cu maxim 12 luni înainte de data la care este trimisă invitaţia menţionată la articolul 47 alineatul (5). În plus, entitatea contractantă respectă termenele prevăzute la articolul 45.
Art. 43: Anunţuri privind atribuirea contractelor
1.Entităţile contractante care au atribuit un contract sau un acord-cadru sunt obligate, în termen de două luni de la atribuirea contractului sau acordului-cadru, să trimită un anunţ de atribuire a contractului menţionat la anexa XVI, în condiţii ce urmează să fie definite de Comisie, în conformitate cu procedura menţionată la articolul 68 alineatul (2).
În cazul contractelor atribuite în cadrul unui acord-cadru în sensul articolului 14 alineatul (2), entităţile contractante nu sunt obligate să trimită un anunţ privind rezultatele procedurii de atribuire pentru fiecare contract întemeiat pe acordul-cadru.
Entităţile contractante trimit un anunţ de atribuire a contractului pe baza sistemului de achiziţionare dinamic, în termen de două luni după atribuirea fiecărui contract. Cu toate acestea, ele pot regrupa aceste anunţuri trimestrial. În acest caz, entităţile contractante trimit aceste anunţuri regrupate în termen de două luni de la sfârşitul fiecărui trimestru.
2.Informaţiile furnizate în conformitate cu anexa XVI şi destinate publicării se publică în conformitate cu anexa XX. În această privinţă, Comisia respectă orice aspecte comerciale sensibile asupra cărora entităţile contractante pot atrage atenţia în momentul trimiterii informaţilor, informaţii privind numărul de oferte primite, identitatea operatorilor economici sau preţurile.
3.În cazul în care entităţile contractante atribuie un contract de servicii de cercetare şi dezvoltare printr-o procedură fără convocare la licitaţie, în conformitate cu articolul 40 alineatul (3) litera (b), acestea pot limita la menţiunea "servicii de cercetare şi dezvoltare" informaţiile ce urmează să fie furnizate în conformitate cu anexa XVI, privind natura şi cantitatea serviciilor furnizate.
În cazul în care entităţile contractante atribuie un contract de cercetare şi dezvoltare care nu poate fi atribuit prin intermediul unei proceduri fără convocare la licitaţie în conformitate cu articolul 40 alineatul (3) litera (b), ele pot, din motive de confidenţialitate comercială, să limiteze informaţiile ce urmează a fi furnizate în conformitate cu anexa XVI, privind natura şi cantitatea serviciilor furnizate.
În asemenea cazuri, entităţile contractante se asigură că orice informaţii publicate în temeiul prezentului aliniat să nu fie mai puţin detaliate decât cele conţinute în anunţul de convocare la licitaţie, publicat în conformitate cu articolul 42 alineatul (1).
În cazul în care folosesc un sistem de calificare, entităţile contractante iau măsurile necesare pentru ca, în astfel de cazuri, aceste informaţii să nu fie mai puţin detaliate decât categoria menţionată de lista furnizorilor de servicii calificaţi, întocmită în conformitate cu articolul 53 alineatul (7).
4.În cazul contractelor atribuite pentru servicii enumerate în anexa XVII B, entităţile contractante indică în anunţ în cazul în care sunt de acord cu publicarea.
5.Informaţiile furnizate în conformitate cu anexa XVI şi care sunt marcate ca nefiind destinate publicării se publică doar în formă simplificată şi în conformitate cu anexa XX, în scopuri statistice.
Art. 44: Redactarea şi modalităţile de publicare a anunţurilor
1.Anunţurile includ informaţiile menţionate la anexele XIII, XIV, XV A, XV B şi XVI şi, după caz, oricare alte informaţii considerate utile de către entitatea contractantă, sub formă de formulare standard adoptate de către Comisie în conformitate cu procedura menţionată la articolul 68 alineatul (2).
2.Anunţurile trimise de către entităţile contractante Comisiei se transmit fie prin mijloace electronice în conformitate cu formatul şi modalităţile de transmitere indicate la punctul (3) din anexa XX, fie prin alte mijloace.
Anunţurile menţionate la articolele 41, 42 şi 43 se publică în conformitate cu caracteristicile tehnice de publicare prevăzute la punctul 1 literele (a) şi (b) din anexa XX.
3.Anunţurile întocmite şi transmise prin mijloace electronice în conformitate cu formatul şi modalităţile de transmitere indicate la punctul (3) din anexa XX se publică în termen de maxim cinci zile după data trimiterii lor.
Anunţurile care nu sunt transmise prin mijloace electronice în conformitate cu formatul şi procedurile de transmitere indicate la punctul (3) din anexa XX se publică în termen de cel mult 12 zile de la data trimiterii lor. Cu toate acestea, în situaţii excepţionale, anunţurile de contract prevăzute la articolul 42 alineatul (1) litera (c) se publică în termen de cinci zile, ca răspuns la o cerere făcută de entitatea contractantă, cu condiţia ca anunţul să fi fost transmis prin fax.
4.Anunţurile de contract se publică in extenso, într-o limbă oficială a Comunităţii, aleasă de entitatea contractantă, textul în limba iniţială fiind considerat singurul text autentic. Un rezumat al elementelor importante din fiecare anunţ se publică în celelalte limbi oficiale.
Costul publicării anunţurilor de către Comisie este suportat de Comunitate.
5.Anunţurile şi conţinutul lor nu pot fi publicate la nivel naţional înainte de data la care sunt trimise Comisiei.
Anunţurile publicate la nivel naţional nu trebuie să conţină alte informaţii în afară de cele conţinute în anunţurile trimise Comisiei sau publicate în profilul unui cumpărător, în conformitate cu articolul 41 alineatul (1) primul paragraf, dar menţionează data expedierii anunţului către Comisie sau data publicării sale în profilul cumpărătorului.
Anunţurile orientative periodice privind un profil de cumpărător nu pot fi publicate înainte de trimiterea la Comisie a anunţului privind publicarea lor în acea formă; acestea menţionează data acestei trimiteri.
6.Entităţile contractante se asigură că pot furniza dovezi privind datele la care au fost trimise anunţurile.
7.Comisia trimite entităţii contractante o confirmare a publicării informaţiilor transmise, menţionând data publicării. Această confirmare constituie dovadă a publicării.
8.Entităţile contractante pot publica, în conformitate cu alineatele (1)-(7), anunţuri privind contracte care nu sunt supuse publicării obligatorii prevăzute de prezenta directivă.
Art. 45: Termene pentru primirea cererilor de participare şi pentru primirea ofertelor
1.La fixarea termenelor pentru primirea cererilor de participare şi a ofertelor, entităţile contractante ţin seama, în mod deosebit, de complexitatea contractului şi de timpul necesar pentru elaborarea ofertelor, fără a aduce atingere termenelor minime prevăzute de prezentul articol.
2.În cazul procedurilor deschise, termenul minim pentru primirea ofertelor este de 52 de zile de la data la care s-a trimis anunţul de contract.
3.În cazul procedurilor restrânse şi al procedurilor negociate, cu o prealabilă convocare la licitaţie, se aplică următoarele dispoziţii:
(a)termenul pentru primirea cererilor de participare, ca răspuns la un anunţ publicat în temeiul articolului 42 alineatul (1) litera (c) sau ca răspuns la o invitaţie făcută de entităţile contractante în temeiul articolului 47 alineatul (5), se stabileşte, ca regulă generală, la cel puţin 3 7 de zile de la data la care s-a trimis anunţul sau invitaţia şi nu poate fi, în nici un caz, mai mic de 22 de zile, în cazul în care anunţul este trimis spre publicare printr-un alt mijloc decât mijloace electronice sau fax, şi de 15 zile, în cazul în care anunţul este transmis prin mijloace electronice sau fax;
(b)termenul pentru primirea ofertelor poate fi stabilit de comun acord între entitatea contractantă şi candidaţii selectaţi, cu condiţia ca toţi candidaţii să aibă la dispoziţie acelaşi termen pentru pregătirea şi transmiterea ofertelor lor;
(c)în cazul în care nu se poate ajunge la un acord în privinţa termenului pentru primirea ofertelor, entitatea contractantă stabileşte un termen care este, ca regulă generală, de minim 24 de zile şi care nu poate fi, în nici un caz, mai mic de 10 zile de la data invitaţiei de a prezenta o ofertă.
4.În cazul în care entităţile contractante au publicat un anunţ orientativ periodic menţionat la articolul 41 alineatul (1), în conformitate cu anexa XX, termenul minim pentru primirea ofertelor în proceduri deschise este, ca regulă generală, de minim 36 de zile, dar în nici un caz mai mare de 22 de zile de la data la care s-a trimis anunţul.
Aceste termene reduse sunt admise, cu condiţia ca anunţul orientativ periodic să fi inclus, în plus faţă de informaţiile cerute de anexa XV A, partea I, toate informaţiile cerute de anexa XV A, partea a II-a, în măsura în care aceste din urmă informaţii sunt disponibile în momentul publicării anunţului şi cu condiţia ca anunţul să fi fost trimis la publicare cu minim 52 de zile şi maxim 12 luni înainte de data la care s-a trimis anunţul de contract menţionat la articolul 42 alineatul (1) litera (c).
5.În cazul în care anunţurile sunt întocmite şi transmise prin mijloace electronice, în conformitate cu formatul şi procedurile de transmitere indicate la punctul (3) din anexa XX, termenele pentru primirea cererilor de participare în cazul procedurilor restrânse şi negociate şi pentru primirea ofertelor în cadrul procedurilor deschise se poate reduce cu şapte zile.
6.Cu excepţia situaţiei în care un termen stabilit de comun acord, în conformitate cu alineatul (3) litera (b), termenele pentru primirea ofertelor în cadrul procedurilor deschise, restrânse şi negociate se pot reduce cu încă cinci zile, în cazul în care entitatea contractantă oferă acces liber, direct şi total la caietul de sarcini şi la orice documente complementare, prin mijloace electronice, începând cu data la care se publică anunţul folosit ca mijloc de convocare la licitaţie, în conformitate cu anexa XX. Anunţul ar trebui să specifice adresa de Internet la care pot fi consultate aceste documente.
7.În cazul procedurilor deschise, efectul cumulat al reducerilor prevăzute la alineatele (4), (5) şi (6) nu poate duce, în nici un caz, la un termen pentru primirea ofertelor mai mic de 15 zile de la data la care a fost trimis anunţul de contract.
Cu toate acestea, în cazul în care un anunţ de contract nu este transmis prin fax sau prin mijloace electronice, efectul cumulativ al reducerilor prevăzute în alineatele (4), (5) şi (6) nu poate duce, în nici un caz, la un termen pentru primirea ofertelor în cadrul unei proceduri deschise mai mic de 22 de zile de la data la care a fost transmis anunţul de contract.
8.Efectul cumulat al reducerilor prevăzute la alineatele (4), (5) şi (6) nu poate duce, în nici un caz, la un termen pentru primirea cererilor de participare, ca răspuns la un anunţ publicat în temeiul articolului 42 alineatul (1) litera (c) sau ca răspuns la o invitaţie din partea entităţilor contractante în temeiul articolului 47 alineatul (5), mai mic de 15 zile de la data de trimitere a anunţului sau a invitaţiei.
În cadrul procedurilor restrânse şi negociate, efectul cumulat al reducerilor prevăzute la alineatele (4), (5) şi (6) nu poate duce, în nici un caz, la un termen pentru primirea ofertelor mai mic de 10 zile de la data la care a fost trimisă invitaţia la licitaţie, cu excepţia termenului stabilit prin acord comun în conformitate cu alineatul (3) litera (b).
9.În cazul în care, indiferent din ce motiv, caietele de sarcini şi documentele sau informaţiile complementare, deşi au fost solicitate în timp util, nu au fost furnizate în termenele prevăzute la articolele 46 şi 47 sau în cazul în care ofertele se pot face doar după o vizită a locurilor respective sau după consultarea pe loc a documentelor care însoţesc caietele de sarcini, termenele pentru primirea ofertelor trebuie prelungite în mod corespunzător, cu excepţia cazului unui termen stabilit de comun acord în conformitate cu alineatul (3) litera (b), astfel încât toţi operatorii economici interesaţi să cunoască toate informaţiile necesare pentru formularea ofertelor.
10.În anexa XXII se prezintă un tabel recapitulativ cu termene prevăzute în prezentul articol.
Art. 46: Proceduri deschise: caiete de sarcini, documente şi informaţii complementare
1.În cadrul procedurilor deschise, în cazul în care entităţile contractante nu oferă acces liber, direct şi total prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 45 alineatul (6), la caietele de sarcini şi la orice documente complementare, caietul de sarcini şi documentele complementare se trimit operatorilor economici în termen de şase zile de la primirea cererii, cu condiţia ca cererea să fi fost făcută în timp util înainte de termenul de depunere a ofertelor.
2.Cu condiţia ca acestea să fi fost solicitate în timp util, entităţile contractante sau serviciile competente trebuie să comunice informaţiile complementare privind caietele de sarcini, cu cel târziu şase zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor.
Art. 47: Invitaţii de prezentare a ofertei sau de negociere
1.În cadrul procedurilor restrânse şi al procedurilor negociate, entităţile contractante invită, simultan şi în scris, candidaţii selectaţi să îşi prezinte ofertele sau să negocieze. Invitaţia adresată candidaţilor include:
- un exemplar din caietul de sarcini şi orice documente complementare sau
- o referire la accesul la caietul de sarcini şi la (alte) documente indicate la prima liniuţă, în cazul în care acestea sunt puse la dispoziţie direct, prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 45 alineatul (6).
2.În cazul în care caietul de sarcini şi orice documente complementare sunt deţinute de o altă entitate în afară de entitatea contractantă care răspunde de procedura de atribuire, invitaţia specifică adresa de la care pot fi solicitate caietul de sarcini şi documentele respective şi, după caz, termenul pentru efectuarea acestei cereri, suma de plată pentru obţinerea lor şi modalităţile de plată. Serviciile competente trimit documentaţia respectivă operatorilor economici de îndată după primirea cererii.
3.Informaţiile complementare privind caietele de sarcini sau documentele complementare sunt comunicate de entităţile contractante sau de serviciile competente în termen de maxim şase zile de la termenul pentru primirea ofertelor, cu condiţia să fie solicitate în timp util.
4.În plus, invitaţia include cel puţin următoarele:
(a)după caz, termenul pentru solicitarea documentelor complementare, precum şi valoarea şi modalităţile de plată pentru orice sumă care trebuie eventual achitată pentru obţinerea acestor documente;
(b)termenul pentru primirea ofertelor, adresa la care trebuie transmise, precum şi limba sau limbile în care urmează să fie redactate;
(c)o trimitere la orice anunţ de contract publicat;
(d)o indicaţie privind anexarea eventuală a unor documente;
(e)criteriile de atribuire a contractului, în cazul în care nu sunt indicate în anunţul privind existenţa unui sistem de calificare folosit ca mijloc de convocare la licitaţie;
(f)ponderarea relativă a criteriilor de atribuire a contractului sau, după caz, ordinea de importanţă a acestor criterii, în cazul în care aceste informaţii nu figurează în anunţul de contract, în anunţul privind existenţa unui sistem de calificare sau în caietul de sarcini.
5.În cazul în care o convocare la licitaţie se face prin intermediul unui anunţ orientativ periodic, entităţile contractante invită ulterior toţi candidaţii să confirme interesul lor, pe baza informaţiilor detaliate referitoare la contractul respectiv, înainte de începerea selectării ofertanţilor sau participanţilor la o negociere.
Invitaţia include cel puţin următoarele informaţii:
(a)natura şi cantitatea, inclusiv toate opţiunile privind contractele complementare şi, în cazul în care este posibil, termenul estimat pentru exercitarea acestor opţiuni; în cazul contractelor care pot fi reînnoite, natura şi cantitatea şi, în cazul în care este posibil, termenul estimat de publicare a anunţurilor ulterioare de licitaţie pentru lucrările, bunurile sau serviciile care fac obiectul contractului;
(b)caracterul procedurii: restrânsă sau negociată;
(c)după caz, data la care va începe sau se va finaliza livrarea bunurilor, executarea lucrărilor sau serviciilor;
(d)adresa şi termenul pentru depunerea cererilor pentru a obţine o invitaţie de a face o ofertă şi limba sau limbile autorizate pentru prezentarea lor;
(e)adresa entităţii care urmează să atribuie contractul şi să furnizeze informaţiile necesare pentru obţinerea caietului de sarcini şi a celorlalte documente;
(f)condiţiile economice şi tehnice, garanţiile financiare şi informaţiile necesare cerute de la operatorii economici;
(g)valoarea şi modalităţile de plată pentru orice sumă de plătit pentru obţinerea documentelor privind procedura de atribuire a contractelor;
(h)forma contractului care face obiectul cererii de oferte: achiziţie, închiriere sau vânzare în rate; sau o combinaţie a acestora şi
(i)criteriile de atribuire a contractului şi ponderile lor sau, după caz, ordinea de importanţă a acestor criterii, în cazul în care aceste informaţii nu sunt indicate în anunţul orientativ sau în caietul de sarcini sau în invitaţia de a prezenta o ofertă sau de a negocia.
Art. 48: Norme aplicabile comunicărilor
1.Toate comunicările şi schimburile de informaţii menţionate de prezentul titlu pot fi făcute prin poştă, prin fax, prin mijloace electronice în conformitate cu alineatele (4) şi (5), prin telefon în cazurile şi împrejurările menţionate la alineatul (6) sau printr-o combinaţie a acestor mijloace, în funcţie de opţiunea entităţii contractante.
2.Mijlocul de comunicare ales trebuie să fie general disponibil şi astfel să nu restrângă accesul operatorilor economici la procedura de atribuire.
3.Comunicările, precum şi schimburile de informaţii şi stocarea informaţiilor se fac astfel încât să se asigure păstrarea integrităţii datelor şi confidenţialităţii ofertelor şi cererilor de participare şi că entităţile contractante examinează conţinutul ofertelor şi cererilor de participare numai la expirarea termenului stabilit pentru prezentarea lor.
4.Dispozitivele care urmează a fi folosite pentru comunicare prin mijloace electronice, precum şi caracteristicile lor tehnice, trebuie să fie nediscriminatorii, să fie în general disponibile şi compatibile cu tehnologiile de informaţii şi comunicare utilizate în general.
5.Următoarele norme se aplică dispozitivelor pentru transmiterea şi primirea electronică a ofertelor şi pentru dispozitivele de primire electronică a cererilor de participare:
(a)informaţii privind specificaţiile necesare pentru prezentarea electronică a ofertelor şi cererilor de participare, inclusiv criptarea, sunt puse la dispoziţia părţilor interesate. De asemenea, dispozitivele pentru primirea electronică a ofertelor şi a cererilor de participare sunt conforme cu cerinţele anexei XXIV;
(b)statele membre pot solicita, în conformitate cu articolul 5 din Directiva 1999/93/CE, însoţirea ofertelor electronice de o semnătură electronică avansată, în conformitate cu alineatul (1);
(c)statele membre pot introduce sau menţine regimuri de acreditare voluntară, care vizează îmbunătăţirea nivelului serviciului de certificare oferit pentru aceste dispozitive;
(d)ofertanţii sau candidaţii se angajează să depună, înainte de expirarea termenului prevăzut pentru depunerea ofertelor sau a cererilor de participare, documentele, certificatele, atestatele şi declaraţiile menţionate la articolele 52 alineatul (2), 52 alineatul (3), 53 şi 54, în cazul în care ele nu există sub formă electronică.
6.Următoarele norme se aplică transmiterii cererilor de participare:
(a)cererile de participare la procedurile de atribuire a contractelor pot fi făcute în scris sau prin telefon;
(b)în cazul în care cererile de participare se fac prin telefon, trebuie să se trimită o confirmare scrisă înainte de expirarea termenului stabilit pentru primirea lor;
(c)entităţile contractante pot impune ca cererile de participare făcute prin fax să fie confirmate prin poştă sau prin mijloace electronice, dacă aceasta este necesar pentru asigurarea probei. Orice solicitare în acest sens, împreună cu termenul pentru transmiterea confirmării prin poştă sau prin mijloace electronice, trebuie să fie specificată de entitatea contractantă în anunţul folosit ca mijloc de convocare la licitaţie sau în invitaţia menţionată la articolul 47 alineatul (5).
Art. 49: Informaţii destinate solicitanţilor de calificare, candidaţilor şi ofertanţilor
1.Entităţile contractante informează, cât mai curând posibil, operatorii economici participanţi despre deciziile luate cu privire la încheierea unui acord-cadru ori atribuirea contractului şi admiterea într-un sistem de achiziţionare dinamic, inclusiv cu privire la motivele care stau la baza oricărei decizii de a nu încheia un acord-cadru sau de a nu atribui un contract pentru care s-a lansat o convocare la licitaţie sau de a relua o procedură sau de a nu pune în aplicare un sistem de achiziţionare dinamic; aceste informaţii sunt furnizate în scris, în cazul în care entităţilor contractante li se solicită acest lucru.
2.La cererea părţii interesate, entităţile contractante comunică, cât mai curând posibil:
- oricărui candidat respins motivele respingerii candidaturii sale;
- oricărui ofertant respins motivele respingerii ofertei sale, inclusiv, în situaţiile prevăzute la articolul 34 alineatele (4) şi (5), motivele care au stat la baza deciziei lor de neechivalare sau deciziei potrivit căreia lucrările, bunurile sau serviciile nu respectă cerinţele funcţionale sau de performanţă;
- oricărui ofertant care a făcut o ofertă admisibilă caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei selectate, precum şi numele ofertantului căruia i s-a atribuit contractul sau al părţilor la acordul-cadru.
Termenele în care trebuie să se facă aceste informări nu trebuie să depăşească, sub nici un motiv, 15 zile de la data primirii cererii scrise.
Cu toate acestea, entităţile contractante pot decide să nu comunice anumite informaţii privind atribuirea contractului sau încheierea unui acord-cadru sau privind admiterea într-un sistem de achiziţionare dinamic, menţionate la alineatul (1), în cazul în care dezvăluirea unor astfel de informaţii ar împiedica aplicarea legii sau ar fi contrară interesului public sau ar prejudicia interesele comerciale legitime ale operatorilor economici publici sau privaţi, inclusiv interesele operatorului economic căruia i-a fost atribuit contractul sau ar putea prejudicia concurenţa loială dintre operatorii economici.
3.Entităţile contractante care instituie şi administrează un sistem de calificare informează solicitanţii, în termen de şase luni, despre decizia lor privind calificarea.
În cazul în care luarea deciziei durează mai mult de patru luni de la depunerea cererii, entitatea contractantă trebuie să informeze solicitantul, în termen de două luni de la depunerea cererii, despre motivele care justifică o prelungire a termenului şi despre data la care cererea urmează a fi acceptată sau respinsă.
4.Solicitanţii a căror calificare este respinsă trebuie informaţi cu privire la această decizie şi la motivele care au stat la baza refuzului, cât de curând posibil, în nici un caz mai târziu de 15 zile de la data deciziei. Motivele trebuie să aibă la bază criteriile de calificare prevăzute la articolul 53 alineatul (2).
5.Entităţile contractante care instituie şi administrează un sistem de calificare pot pune capăt calificării unui operator economic numai pe motive bazate pe criteriile de calificare menţionate la articolul 53 alineatul (2). Orice intenţie de a pune capăt unei calificări se comunică anticipat, în scris, operatorului economic, cu cel puţin 15 zile înainte de data la care urmează să înceteze calificarea, împreună cu motivul sau motivele care justifică acţiunea propusă.
Art. 50: Informaţii care se păstrează privind atribuirea contractelor
1.Entităţile contractante păstrează informaţiile corespunzătoare referitoare la fiecare contract, pentru a le permite, la o dată ulterioară, să îşi justifice deciziile luate privind:
(a)calificarea şi selecţia operatorilor economici şi atribuirea contractelor;
(b)utilizarea procedurilor fără o prealabilă convocare la licitaţie, în temeiul articolului 40 alineatul (3);
(c)neaplicarea dispoziţiilor din capitolele III-VI din prezentul titlu, în temeiul derogărilor prevăzute la capitolul II din titlul I şi la capitolul II din prezentul titlu.
Entităţile contractante iau măsurile corespunzătoare pentru documentarea desfăşurării procedurilor de atribuire efectuate prin mijloace electronice.
2.Informaţiile se păstrează timp de minim patru ani de la data atribuirii contractului, astfel încât entitatea contractantă să aibă posibilitatea, în acel termen, să furnizeze informaţiile necesare Comisiei, în cazul în care aceasta solicită acest lucru.