Secţiunea 3 - Comunicări şi informaţii - Directiva 2004/17/CE/31-mar-2004 de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
Secţiunea 3:Comunicări şi informaţii
Art. 48: Norme aplicabile comunicărilor
1.Toate comunicările şi schimburile de informaţii menţionate de prezentul titlu pot fi făcute prin poştă, prin fax, prin mijloace electronice în conformitate cu alineatele (4) şi (5), prin telefon în cazurile şi împrejurările menţionate la alineatul (6) sau printr-o combinaţie a acestor mijloace, în funcţie de opţiunea entităţii contractante.
2.Mijlocul de comunicare ales trebuie să fie general disponibil şi astfel să nu restrângă accesul operatorilor economici la procedura de atribuire.
3.Comunicările, precum şi schimburile de informaţii şi stocarea informaţiilor se fac astfel încât să se asigure păstrarea integrităţii datelor şi confidenţialităţii ofertelor şi cererilor de participare şi că entităţile contractante examinează conţinutul ofertelor şi cererilor de participare numai la expirarea termenului stabilit pentru prezentarea lor.
4.Dispozitivele care urmează a fi folosite pentru comunicare prin mijloace electronice, precum şi caracteristicile lor tehnice, trebuie să fie nediscriminatorii, să fie în general disponibile şi compatibile cu tehnologiile de informaţii şi comunicare utilizate în general.
5.Următoarele norme se aplică dispozitivelor pentru transmiterea şi primirea electronică a ofertelor şi pentru dispozitivele de primire electronică a cererilor de participare:
(a)informaţii privind specificaţiile necesare pentru prezentarea electronică a ofertelor şi cererilor de participare, inclusiv criptarea, sunt puse la dispoziţia părţilor interesate. De asemenea, dispozitivele pentru primirea electronică a ofertelor şi a cererilor de participare sunt conforme cu cerinţele anexei XXIV;
(b)statele membre pot solicita, în conformitate cu articolul 5 din Directiva 1999/93/CE, însoţirea ofertelor electronice de o semnătură electronică avansată, în conformitate cu alineatul (1);
(c)statele membre pot introduce sau menţine regimuri de acreditare voluntară, care vizează îmbunătăţirea nivelului serviciului de certificare oferit pentru aceste dispozitive;
(d)ofertanţii sau candidaţii se angajează să depună, înainte de expirarea termenului prevăzut pentru depunerea ofertelor sau a cererilor de participare, documentele, certificatele, atestatele şi declaraţiile menţionate la articolele 52 alineatul (2), 52 alineatul (3), 53 şi 54, în cazul în care ele nu există sub formă electronică.
6.Următoarele norme se aplică transmiterii cererilor de participare:
(a)cererile de participare la procedurile de atribuire a contractelor pot fi făcute în scris sau prin telefon;
(b)în cazul în care cererile de participare se fac prin telefon, trebuie să se trimită o confirmare scrisă înainte de expirarea termenului stabilit pentru primirea lor;
(c)entităţile contractante pot impune ca cererile de participare făcute prin fax să fie confirmate prin poştă sau prin mijloace electronice, dacă aceasta este necesar pentru asigurarea probei. Orice solicitare în acest sens, împreună cu termenul pentru transmiterea confirmării prin poştă sau prin mijloace electronice, trebuie să fie specificată de entitatea contractantă în anunţul folosit ca mijloc de convocare la licitaţie sau în invitaţia menţionată la articolul 47 alineatul (5).
Art. 49: Informaţii destinate solicitanţilor de calificare, candidaţilor şi ofertanţilor
1.Entităţile contractante informează, cât mai curând posibil, operatorii economici participanţi despre deciziile luate cu privire la încheierea unui acord-cadru ori atribuirea contractului şi admiterea într-un sistem de achiziţionare dinamic, inclusiv cu privire la motivele care stau la baza oricărei decizii de a nu încheia un acord-cadru sau de a nu atribui un contract pentru care s-a lansat o convocare la licitaţie sau de a relua o procedură sau de a nu pune în aplicare un sistem de achiziţionare dinamic; aceste informaţii sunt furnizate în scris, în cazul în care entităţilor contractante li se solicită acest lucru.
2.La cererea părţii interesate, entităţile contractante comunică, cât mai curând posibil:
- oricărui candidat respins motivele respingerii candidaturii sale;
- oricărui ofertant respins motivele respingerii ofertei sale, inclusiv, în situaţiile prevăzute la articolul 34 alineatele (4) şi (5), motivele care au stat la baza deciziei lor de neechivalare sau deciziei potrivit căreia lucrările, bunurile sau serviciile nu respectă cerinţele funcţionale sau de performanţă;
- oricărui ofertant care a făcut o ofertă admisibilă caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei selectate, precum şi numele ofertantului căruia i s-a atribuit contractul sau al părţilor la acordul-cadru.
Termenele în care trebuie să se facă aceste informări nu trebuie să depăşească, sub nici un motiv, 15 zile de la data primirii cererii scrise.
Cu toate acestea, entităţile contractante pot decide să nu comunice anumite informaţii privind atribuirea contractului sau încheierea unui acord-cadru sau privind admiterea într-un sistem de achiziţionare dinamic, menţionate la alineatul (1), în cazul în care dezvăluirea unor astfel de informaţii ar împiedica aplicarea legii sau ar fi contrară interesului public sau ar prejudicia interesele comerciale legitime ale operatorilor economici publici sau privaţi, inclusiv interesele operatorului economic căruia i-a fost atribuit contractul sau ar putea prejudicia concurenţa loială dintre operatorii economici.
3.Entităţile contractante care instituie şi administrează un sistem de calificare informează solicitanţii, în termen de şase luni, despre decizia lor privind calificarea.
În cazul în care luarea deciziei durează mai mult de patru luni de la depunerea cererii, entitatea contractantă trebuie să informeze solicitantul, în termen de două luni de la depunerea cererii, despre motivele care justifică o prelungire a termenului şi despre data la care cererea urmează a fi acceptată sau respinsă.
4.Solicitanţii a căror calificare este respinsă trebuie informaţi cu privire la această decizie şi la motivele care au stat la baza refuzului, cât de curând posibil, în nici un caz mai târziu de 15 zile de la data deciziei. Motivele trebuie să aibă la bază criteriile de calificare prevăzute la articolul 53 alineatul (2).
5.Entităţile contractante care instituie şi administrează un sistem de calificare pot pune capăt calificării unui operator economic numai pe motive bazate pe criteriile de calificare menţionate la articolul 53 alineatul (2). Orice intenţie de a pune capăt unei calificări se comunică anticipat, în scris, operatorului economic, cu cel puţin 15 zile înainte de data la care urmează să înceteze calificarea, împreună cu motivul sau motivele care justifică acţiunea propusă.
Art. 50: Informaţii care se păstrează privind atribuirea contractelor
1.Entităţile contractante păstrează informaţiile corespunzătoare referitoare la fiecare contract, pentru a le permite, la o dată ulterioară, să îşi justifice deciziile luate privind:
(a)calificarea şi selecţia operatorilor economici şi atribuirea contractelor;
(b)utilizarea procedurilor fără o prealabilă convocare la licitaţie, în temeiul articolului 40 alineatul (3);
(c)neaplicarea dispoziţiilor din capitolele III-VI din prezentul titlu, în temeiul derogărilor prevăzute la capitolul II din titlul I şi la capitolul II din prezentul titlu.
Entităţile contractante iau măsurile corespunzătoare pentru documentarea desfăşurării procedurilor de atribuire efectuate prin mijloace electronice.
2.Informaţiile se păstrează timp de minim patru ani de la data atribuirii contractului, astfel încât entitatea contractantă să aibă posibilitatea, în acel termen, să furnizeze informaţiile necesare Comisiei, în cazul în care aceasta solicită acest lucru.