Secţiunea 2 - Termene - Directiva 2004/17/CE/31-mar-2004 de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
Secţiunea 2:Termene
Art. 45: Termene pentru primirea cererilor de participare şi pentru primirea ofertelor
1.La fixarea termenelor pentru primirea cererilor de participare şi a ofertelor, entităţile contractante ţin seama, în mod deosebit, de complexitatea contractului şi de timpul necesar pentru elaborarea ofertelor, fără a aduce atingere termenelor minime prevăzute de prezentul articol.
2.În cazul procedurilor deschise, termenul minim pentru primirea ofertelor este de 52 de zile de la data la care s-a trimis anunţul de contract.
3.În cazul procedurilor restrânse şi al procedurilor negociate, cu o prealabilă convocare la licitaţie, se aplică următoarele dispoziţii:
(a)termenul pentru primirea cererilor de participare, ca răspuns la un anunţ publicat în temeiul articolului 42 alineatul (1) litera (c) sau ca răspuns la o invitaţie făcută de entităţile contractante în temeiul articolului 47 alineatul (5), se stabileşte, ca regulă generală, la cel puţin 3 7 de zile de la data la care s-a trimis anunţul sau invitaţia şi nu poate fi, în nici un caz, mai mic de 22 de zile, în cazul în care anunţul este trimis spre publicare printr-un alt mijloc decât mijloace electronice sau fax, şi de 15 zile, în cazul în care anunţul este transmis prin mijloace electronice sau fax;
(b)termenul pentru primirea ofertelor poate fi stabilit de comun acord între entitatea contractantă şi candidaţii selectaţi, cu condiţia ca toţi candidaţii să aibă la dispoziţie acelaşi termen pentru pregătirea şi transmiterea ofertelor lor;
(c)în cazul în care nu se poate ajunge la un acord în privinţa termenului pentru primirea ofertelor, entitatea contractantă stabileşte un termen care este, ca regulă generală, de minim 24 de zile şi care nu poate fi, în nici un caz, mai mic de 10 zile de la data invitaţiei de a prezenta o ofertă.
4.În cazul în care entităţile contractante au publicat un anunţ orientativ periodic menţionat la articolul 41 alineatul (1), în conformitate cu anexa XX, termenul minim pentru primirea ofertelor în proceduri deschise este, ca regulă generală, de minim 36 de zile, dar în nici un caz mai mare de 22 de zile de la data la care s-a trimis anunţul.
Aceste termene reduse sunt admise, cu condiţia ca anunţul orientativ periodic să fi inclus, în plus faţă de informaţiile cerute de anexa XV A, partea I, toate informaţiile cerute de anexa XV A, partea a II-a, în măsura în care aceste din urmă informaţii sunt disponibile în momentul publicării anunţului şi cu condiţia ca anunţul să fi fost trimis la publicare cu minim 52 de zile şi maxim 12 luni înainte de data la care s-a trimis anunţul de contract menţionat la articolul 42 alineatul (1) litera (c).
5.În cazul în care anunţurile sunt întocmite şi transmise prin mijloace electronice, în conformitate cu formatul şi procedurile de transmitere indicate la punctul (3) din anexa XX, termenele pentru primirea cererilor de participare în cazul procedurilor restrânse şi negociate şi pentru primirea ofertelor în cadrul procedurilor deschise se poate reduce cu şapte zile.
6.Cu excepţia situaţiei în care un termen stabilit de comun acord, în conformitate cu alineatul (3) litera (b), termenele pentru primirea ofertelor în cadrul procedurilor deschise, restrânse şi negociate se pot reduce cu încă cinci zile, în cazul în care entitatea contractantă oferă acces liber, direct şi total la caietul de sarcini şi la orice documente complementare, prin mijloace electronice, începând cu data la care se publică anunţul folosit ca mijloc de convocare la licitaţie, în conformitate cu anexa XX. Anunţul ar trebui să specifice adresa de Internet la care pot fi consultate aceste documente.
7.În cazul procedurilor deschise, efectul cumulat al reducerilor prevăzute la alineatele (4), (5) şi (6) nu poate duce, în nici un caz, la un termen pentru primirea ofertelor mai mic de 15 zile de la data la care a fost trimis anunţul de contract.
Cu toate acestea, în cazul în care un anunţ de contract nu este transmis prin fax sau prin mijloace electronice, efectul cumulativ al reducerilor prevăzute în alineatele (4), (5) şi (6) nu poate duce, în nici un caz, la un termen pentru primirea ofertelor în cadrul unei proceduri deschise mai mic de 22 de zile de la data la care a fost transmis anunţul de contract.
8.Efectul cumulat al reducerilor prevăzute la alineatele (4), (5) şi (6) nu poate duce, în nici un caz, la un termen pentru primirea cererilor de participare, ca răspuns la un anunţ publicat în temeiul articolului 42 alineatul (1) litera (c) sau ca răspuns la o invitaţie din partea entităţilor contractante în temeiul articolului 47 alineatul (5), mai mic de 15 zile de la data de trimitere a anunţului sau a invitaţiei.
În cadrul procedurilor restrânse şi negociate, efectul cumulat al reducerilor prevăzute la alineatele (4), (5) şi (6) nu poate duce, în nici un caz, la un termen pentru primirea ofertelor mai mic de 10 zile de la data la care a fost trimisă invitaţia la licitaţie, cu excepţia termenului stabilit prin acord comun în conformitate cu alineatul (3) litera (b).
9.În cazul în care, indiferent din ce motiv, caietele de sarcini şi documentele sau informaţiile complementare, deşi au fost solicitate în timp util, nu au fost furnizate în termenele prevăzute la articolele 46 şi 47 sau în cazul în care ofertele se pot face doar după o vizită a locurilor respective sau după consultarea pe loc a documentelor care însoţesc caietele de sarcini, termenele pentru primirea ofertelor trebuie prelungite în mod corespunzător, cu excepţia cazului unui termen stabilit de comun acord în conformitate cu alineatul (3) litera (b), astfel încât toţi operatorii economici interesaţi să cunoască toate informaţiile necesare pentru formularea ofertelor.
10.În anexa XXII se prezintă un tabel recapitulativ cu termene prevăzute în prezentul articol.
Art. 46: Proceduri deschise: caiete de sarcini, documente şi informaţii complementare
1.În cadrul procedurilor deschise, în cazul în care entităţile contractante nu oferă acces liber, direct şi total prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 45 alineatul (6), la caietele de sarcini şi la orice documente complementare, caietul de sarcini şi documentele complementare se trimit operatorilor economici în termen de şase zile de la primirea cererii, cu condiţia ca cererea să fi fost făcută în timp util înainte de termenul de depunere a ofertelor.
2.Cu condiţia ca acestea să fi fost solicitate în timp util, entităţile contractante sau serviciile competente trebuie să comunice informaţiile complementare privind caietele de sarcini, cu cel târziu şase zile înainte de termenul stabilit pentru primirea ofertelor.
Art. 47: Invitaţii de prezentare a ofertei sau de negociere
1.În cadrul procedurilor restrânse şi al procedurilor negociate, entităţile contractante invită, simultan şi în scris, candidaţii selectaţi să îşi prezinte ofertele sau să negocieze. Invitaţia adresată candidaţilor include:
- un exemplar din caietul de sarcini şi orice documente complementare sau
- o referire la accesul la caietul de sarcini şi la (alte) documente indicate la prima liniuţă, în cazul în care acestea sunt puse la dispoziţie direct, prin mijloace electronice, în conformitate cu articolul 45 alineatul (6).
2.În cazul în care caietul de sarcini şi orice documente complementare sunt deţinute de o altă entitate în afară de entitatea contractantă care răspunde de procedura de atribuire, invitaţia specifică adresa de la care pot fi solicitate caietul de sarcini şi documentele respective şi, după caz, termenul pentru efectuarea acestei cereri, suma de plată pentru obţinerea lor şi modalităţile de plată. Serviciile competente trimit documentaţia respectivă operatorilor economici de îndată după primirea cererii.
3.Informaţiile complementare privind caietele de sarcini sau documentele complementare sunt comunicate de entităţile contractante sau de serviciile competente în termen de maxim şase zile de la termenul pentru primirea ofertelor, cu condiţia să fie solicitate în timp util.
4.În plus, invitaţia include cel puţin următoarele:
(a)după caz, termenul pentru solicitarea documentelor complementare, precum şi valoarea şi modalităţile de plată pentru orice sumă care trebuie eventual achitată pentru obţinerea acestor documente;
(b)termenul pentru primirea ofertelor, adresa la care trebuie transmise, precum şi limba sau limbile în care urmează să fie redactate;
(c)o trimitere la orice anunţ de contract publicat;
(d)o indicaţie privind anexarea eventuală a unor documente;
(e)criteriile de atribuire a contractului, în cazul în care nu sunt indicate în anunţul privind existenţa unui sistem de calificare folosit ca mijloc de convocare la licitaţie;
(f)ponderarea relativă a criteriilor de atribuire a contractului sau, după caz, ordinea de importanţă a acestor criterii, în cazul în care aceste informaţii nu figurează în anunţul de contract, în anunţul privind existenţa unui sistem de calificare sau în caietul de sarcini.
5.În cazul în care o convocare la licitaţie se face prin intermediul unui anunţ orientativ periodic, entităţile contractante invită ulterior toţi candidaţii să confirme interesul lor, pe baza informaţiilor detaliate referitoare la contractul respectiv, înainte de începerea selectării ofertanţilor sau participanţilor la o negociere.
Invitaţia include cel puţin următoarele informaţii:
(a)natura şi cantitatea, inclusiv toate opţiunile privind contractele complementare şi, în cazul în care este posibil, termenul estimat pentru exercitarea acestor opţiuni; în cazul contractelor care pot fi reînnoite, natura şi cantitatea şi, în cazul în care este posibil, termenul estimat de publicare a anunţurilor ulterioare de licitaţie pentru lucrările, bunurile sau serviciile care fac obiectul contractului;
(b)caracterul procedurii: restrânsă sau negociată;
(c)după caz, data la care va începe sau se va finaliza livrarea bunurilor, executarea lucrărilor sau serviciilor;
(d)adresa şi termenul pentru depunerea cererilor pentru a obţine o invitaţie de a face o ofertă şi limba sau limbile autorizate pentru prezentarea lor;
(e)adresa entităţii care urmează să atribuie contractul şi să furnizeze informaţiile necesare pentru obţinerea caietului de sarcini şi a celorlalte documente;
(f)condiţiile economice şi tehnice, garanţiile financiare şi informaţiile necesare cerute de la operatorii economici;
(g)valoarea şi modalităţile de plată pentru orice sumă de plătit pentru obţinerea documentelor privind procedura de atribuire a contractelor;
(h)forma contractului care face obiectul cererii de oferte: achiziţie, închiriere sau vânzare în rate; sau o combinaţie a acestora şi
(i)criteriile de atribuire a contractului şi ponderile lor sau, după caz, ordinea de importanţă a acestor criterii, în cazul în care aceste informaţii nu sunt indicate în anunţul orientativ sau în caietul de sarcini sau în invitaţia de a prezenta o ofertă sau de a negocia.