Capitolul iv - Regimuri specifice care reglementează caietele de sarcini şi documentele contractului - Directiva 2004/17/CE/31-mar-2004 de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
CAPITOLUL IV:Regimuri specifice care reglementează caietele de sarcini şi documentele contractului
Art. 34: Cerinţe tehnice
1.Cerinţele tehnice definite la punctul (1) din anexa XXI figurează în documentaţia contractului, cum ar fi anunţurile de contract, documentele contractului sau alte documente complementare. Ori de câte ori este posibil, aceste cerinţe tehnice ar trebui să fie definite astfel încât să ia în considerare criteriile de accesibilitate pentru persoanele cu handicap sau să fie concepute pentru toţi utilizatorii.
2.Cerinţele tehnice trebuie să permită accesul egal al ofertanţilor şi să nu aibă efectul de a crea obstacole nejustificate în calea deschiderii către concurenţă a achiziţiilor publice.
3.Fără a aduce atingere normelor tehnice naţionale obligatorii din punct de vedere juridic, în măsura în care sunt compatibile cu legislaţia comunitară, cerinţele tehnice trebuie formulate:
(a)fie făcând trimitere la cerinţele tehnice definite la anexa XXI şi, în ordinea preferinţei, la standardele naţionale care transpun standarde europene, autorizaţii tehnice europene, cerinţe tehnice uzuale, standarde internaţionale, alte sisteme de referinţă instituite de către organisme de standardizare europene sau - în lipsa acestora - la standarde naţionale, autorizaţii tehnice naţionale sau cerinţe tehnice naţionale referitoare la concepţia, calculul şi realizarea lucrărilor şi utilizarea produselor. Fiecare trimitere este însoţită de cuvintele "sau echivalent";
(b)fie în ceea ce priveşte performanţa cerinţelor funcţionale; acestea din urmă pot include caracteristici de mediu. Oricum, aceşti parametri trebuie să fie suficient de precişi pentru a permite ofertanţilor să determine obiectul contractului şi pentru a permite entităţilor contractante să atribuie contractul;
(c)fie în privinţa performanţelor sau a cerinţelor funcţionale menţionate la litera (b), cu trimitere la cerinţele menţionate la litera (a) ca mijloc de prezumţie de conformitate cu astfel de performanţe sau cerinţe funcţionale;
(d)fie făcând trimitere la cerinţele menţionate la litera (a) pentru unele caracteristici şi făcând trimitere la cerinţele funcţionale sau privind performanţele menţionate la litera (b) pentru alte caracteristici.
4.În cazul în care entităţile contractante fac uz de posibilitatea trimiterii la cerinţele menţionate la alineatul (3) litera (a), acestea nu pot respinge o ofertă pe motivul că produsele şi serviciile oferite nu sunt conforme cu cerinţele la care au făcut trimitere, în cazul în care ofertantul dovedeşte în oferta sa, spre satisfacţia entităţii contractante, prin orice mijloc corespunzător, că soluţiile pe care le propune satisfac, în orice manieră echivalentă, cerinţele definite de cerinţele tehnice.
Un mijloc corespunzător poate fi considerat un dosar tehnic de la producător sau un raport de încercare de la un organism recunoscut.
5.În cazul în care entităţile contractante fac uz de posibilitatea prevăzută la alineatul (3) de stabilire de cerinţe funcţionale sau performanţe, acestea nu pot respinge o ofertă pentru produse, servicii sau lucrări care respectă un standard naţional care transpune un standard european, o autorizaţie tehnică europeană, o cerinţă tehnică uzuală, un standard internaţional sau un sistem tehnic de referinţă elaborat de un organism de standardizare european, în cazul în care aceste cerinţe se referă la cerinţele funcţionale sau performanţele pe care le-au solicitat.
În oferta sa, ofertantul dovedeşte, spre satisfacţia entităţii contractante şi prin toate mijloacele corespunzătoare, că produsele, serviciile sau lucrările, în conformitate cu standardul, satisfac cerinţele funcţionale sau performanţele entităţii contractante.
Un mijloc corespunzător poate fi considerat un dosar tehnic de la producător sau un raport de încercare de la un organism recunoscut.
6.În cazul în care entităţile contractante stabilesc caracteristici de mediu în ceea ce priveşte cerinţele funcţionale sau privind performanţele, menţionate la alineatul (3) litera (b), ele pot folosi cerinţele detaliate sau, în cazul în care este necesar, părţi din acestea, astfel cum sunt definite de etichetele ecologice europene sau (multi)naţionale sau prin orice altă etichetă ecologică, cu condiţia ca:
- acele specificaţii să fie corespunzătoare pentru definirea caracteristicilor bunurilor sau serviciilor care fac obiectul contractului;
- cerinţele pentru etichetă să fie definite pe baza informaţiilor ştiinţifice;
- etichetele ecologice să fie adoptate utilizând o procedură în cadrul căreia să poată participa toate părţile interesate, cum ar fi organismele guvernamentale, consumatorii, producătorii, distribuitorii şi organizaţiile de mediu şi
- să fie accesibile tuturor părţilor interesate.
Entităţile contractante pot indica faptul că se presupune că produsele şi serviciile care poartă etichetă ecologică respectă cerinţele tehnice prevăzute în caietul de sarcini; ele trebuie să accepte orice alte mijloace de probă corespunzătoare, cum ar fi un dosar tehnic de la producător sau un raport de încercare de la un organism recunoscut.
7."Organisme recunoscute", în sensul prezentului articol, înseamnă laboratoare de încercare şi calibrare, precum şi organismele de certificare şi inspecţie care respectă standardele europene aplicabile.
Entităţile contractante acceptă certificate de la organisme recunoscute, stabilite în alte state membre.
8.În cazul în care obiectul contractului nu justifică acest lucru, cerinţele tehnice nu trebuie să se refere la o anumită fabricaţie sau sursă ori la un anumit proces sau la o marcă, brevet sau la un tip, la o origine sau producţie determinată, fapt care ar putea avea efectul de favorizare sau eliminare a unor întreprinderi sau produse. O astfel de menţionare sau referire se permite doar în cazuri excepţionale, în cazul în care nu este posibilă o descriere suficient de precisă şi inteligibilă a obiectului contractului în temeiul alineatelor (3) şi (4); o astfel de referire este însoţită de cuvintele "sau echivalent".
Art. 35: Comunicarea cerinţelor tehnice
1.Entităţile contractante comunică operatorilor economici interesaţi în obţinerea unui contract, la cerere, cerinţele tehnice la care se face trimitere în mod regulat în contractele lor de livrări de bunuri, servicii sau lucrări sau cerinţele tehnice pe care intenţionează să le aplice contractelor care fac obiectul unui anunţ orientativ periodic, în sensul articolului 41 alineatul (1).
2.În cazul în care cerinţele tehnice sunt definite în documente puse la dispoziţia operatorilor economici interesaţi, este suficientă includerea unei trimiteri la acele documente.
Art. 36: Variante
1.În cazul în care criteriul de atribuire a contractului este cel al ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, entităţile contractante pot lua în considerare variantele prezentate de ofertanţi, în cazul în care acestea corespund cerinţelor minime specificate de entităţile contractante respective.
Entităţile contractante indică în caietul de sarcini în cazul în care autorizează sau nu variantele şi, în cazul în care le autorizează, care sunt cerinţele minime care ar trebui îndeplinite de variante, precum şi orice cerinţe specifice pentru prezentarea lor.
2.În cadrul procedurilor de atribuire a contractelor publice de achiziţii de bunuri sau servicii, entităţile contractante care au autorizat variante în temeiul alineatului (1) nu pot respinge o variantă pe unicul motiv că ar duce, în cazul în care ar fi acceptată, fie la un contract de servicii în loc de un contract de bunuri, fie la un contract de bunuri în loc de un contract de servicii.
Art. 37: Subcontractarea
În caietul de sarcini, entitatea contractantă, din iniţiativă proprie sau la cererea unui stat membru, poate solicita ofertantului să indice în oferta sa orice parte din contract pe care intenţionează să o subcontracteze terţilor şi orice subcontractanţi propuşi. Această indicaţie nu trebuie să aducă atingere problemei responsabilităţii operatorului economic principal.
Art. 38: Condiţii de executare a contractului
Entităţile contractante pot stabili condiţii speciale privind executarea unui contract, cu condiţia ca acestea să fie compatibile cu legislaţia comunitară şi să fie indicate în anunţul utilizat ca mijloc de convocare la licitaţie sau în caietul de sarcini. Condiţiile care guvernează executarea unui contract pot viza, în particular, consideraţii de ordin social şi de mediu.
Art. 39: Obligaţii referitoare la fiscalitate, protecţia mediului, dispoziţii privind protecţia muncii şi condiţiile de muncă
1.Entitatea contractantă, din iniţiativă proprie sau la cererea unui stat membru, poate indica în caietul de sarcini organismul sau organismele de la care candidaţii sau ofertanţii pot obţine informaţiile corespunzătoare privind obligaţiile referitoare la impozite, la protecţia mediului, la dispoziţii de protecţie a muncii şi la condiţiile de muncă care sunt în vigoare în statul membru, regiunea sau localitatea în care urmează să fie prestate serviciile şi care se aplică lucrărilor executate pe şantier sau serviciilor prestate în timpul executării contractului.
2.Entitatea contractantă care furnizează informaţiile menţionate la alineatul (1) solicită ofertanţilor sau candidaţilor, în procedura de atribuire a contractului, să indice că au luat în considerare, la întocmirea ofertei, obligaţiile privind dispoziţiile în materie de protecţie a muncii şi condiţiile de muncă în vigoare în locul în care urmează să fie prestate serviciile.
Primul paragraf nu trebuie să aducă atingere aplicării articolului 57.