Capitolul vi - MĂSURARE, ANALIZA SI ÎMBUNĂTĂŢIRE - Norma din 2003 privind cerinţele specifice pentru sistemele de management al calităţii aplicate activităţilor de fabricare a produselor si de furnizare a serviciilor destinate instalaţiilor nucleare

M.Of. 681 bis

În vigoare
Versiune de la: 19 Noiembrie 2025
CAPITOLUL VI:MĂSURARE, ANALIZA SI ÎMBUNĂTĂŢIRE
SECŢIUNEA I:GENERALITĂŢI
Art. 63
Organizaţia responsabila trebuie sa asigure indeplinirea prevederilor privind măsurarea, analiza si imbunatatirea in conformitate cu cerinţele standardului de la art. 7, lit. a).
SECŢIUNEA II:MONITORIZARE SI MĂSURARE
Art. 64: Satisfacţia clientului
Trebuie elaborata o procedura care sa descrie modul in care organizatia responsabila urmăreşte indeplinirea cerinţelor clientului si analiza si rezolvarea plângerilor acestuia.
Art. 65: Auditul intern
Fiecare proces de execuţie si control va fi auditat intern cel puţin o data la doi ani.
Art. 66
Auditorii trebuie sa identifice domeniul si obiectivele auditului, cerinţele documentelor aplicabile, activităţile care vor fi auditate si compartimentele implicate.
Art. 67
După finalizarea auditului, auditorii trebuie sa asigure următoarele:
a)raportarea cu promptitudine la nivelul de conducere corespunzător a tuturor deficientelor depistate prin audit;
b)confirmarea ulterioara a faptului ca au fost luate masurile pentru eliminarea deficientelor si au fost aplicate acţiunile corective pentru prevenirea reapariţiei acestora, unde este cazul.
Art. 68
(1)Fiecare deficienta trebuie descrisa cu suficiente detalii, care sa asigure:
a)stabilirea de masuri pentru eliminarea deficientei;
b)aplicarea de acţiuni corective pentru prevenirea reapariţiei deficientei.
(2)Auditorii pot sugera acţiuni corective pentru a fi luate în considerare de către responsabilii activităţilor auditate.
Art. 69
Auditorii trebuie sa raporteze conducerii primirea răspunsurilor privind orice deficienta si aplicarea masurilor corespunzătoare.
Art. 70
Auditurile neplanificate, daca sunt necesare, trebuie sa includă, după caz:
a)audituri orientate spre sistemul de management al calităţii, care evaluează conformitatea cu practicile de management al calităţii, procedurile si instrucţiunile, precum si eficienta implementării acestora;
b)audituri orientate spre inregistrari, care evaluează inregistrarile de asigurarea calităţii privind conformitatea acestora cu cerinţele sistemului;
c)audituri orientate spre produs, care evaluează calitatea produselor si serviciilor si eficacitatea procedurilor tehnice utilizate pentru realizarea acestora.
Art. 71: Monitorizarea si măsurarea proceselor
Organizaţia responsabila trebuie sa asigure indeplinirea prevederilor privind monitorizarea si măsurarea proceselor in conformitate cu cerinţele standardului de la art. 7, lit. a).
Art. 72: Monitorizarea si măsurarea produsului
Monitorizarea si măsurarea produsului trebuie realizata in toate stadiile de realizare a produsului:
a)pe perioada de proiectare;
b)pentru materiale aprovizionate;
c)in timpul proceselor de realizare;
d)pe produsul final.
Art. 73
Deţinătorul instalaţiei nucleare, direct sau prin reprezentanţii acestuia, trebuie sa verifice si sa confirme activităţile indeplinite.
Art. 74
Organizaţia responsabila trebuie sa asigure ca verificările sunt executate de alt personal decât cel ce a executat activitatea verificata, si independent de acesta.
Art. 75
Activităţile de producţie sau graficele de realizare nu trebuie sa primeze asupra activităţilor planificate de verificare.
Art. 76
Devierile de la activităţile planificate de verificare trebuie aprobate.
Art. 77
Organizaţia responsabila trebuie sa identifice procesele sau produsele care necesita verificări specifice independente pentru a confirma ca rezultatele îndeplinesc cerinţele specificate.
Art. 78
Metodele de verificare si criteriile de acceptare trebuie sa fie descrise in proceduri.
Art. 79
Activităţile de verificare trebuie sa fie planificate înaintea începerii activităţii si trebuie sa se identifice următoarele:
a)ce trebuie inspectat;
b)când urmează sa fie efectuata verificarea;
c)cine efectuează verificarea;
d)metoda si criteriile de acceptare.
Art. 80
Personalul de conducere a activităţilor trebuie sa se asigure ca sunt efectuate activităţile de verificare si orice neconformitate rezultata este rezolvata.
Art. 81
Personalul desemnat sa execute verificări trebuie sa indeplineasca următoarele cerinţe:
a)sa fie obiectiv;
b)sa nu verifice activitatea proprie;
c)sa raporteze toate neconformitatile.
Art. 82
Identitatea verificatorilor trebuie sa se regăsească in inregistrarile de calitate.
Art. 83
(1)Monitorizarea si măsurarea produsului trebuie realizata in conformitate cu prevederile planului calităţii.
(2)Acolo unde au fost stabilite puncte de staţionare de către client si/sau CNCAN sau alte organizaţii de reglementare abilitate, continuarea proceselor de realizare a produsului nu este permisa decât cu acceptul acestora.
(3)Organizaţia responsabila trebuie sa asigure notificarea corespunzatoare in avans a punctelor de staţionare si asistatare stabilite de aceste organizaţii sau CNCAN in planul calităţii.
SECŢIUNEA III:CONTROLUL PRODUSULUI NECONFORM
Art. 84
(1)Neconformitatile trebuie raportate si acceptate de organizaţia responsabila.
(2)Cerinţele privind raportarea, tratarea si acceptarea necoformitatilor de către client trebuie stabilite in contract.
Art. 85
Contractorii trebuie sa asigure ca responsabilităţile privind verificarea si dispunerea procesului de remediere sunt definite.
Art. 86
Atunci când exista, neconformitatile trebuie descoperite in timpul desfăşurării următoarelor activităţi:
a)efectuarea lucrărilor;
b)inspecţii si incercari pentru recepţie;
c)supraveghere incluzând monitorizarea;
d)aprovizionare;
e)verificări si evaluări;
f)inspecţiile CNCAN.
Art. 87
(1)Produsele neconforme trebuie identificate corespunzător prin marcare, etichetare sau alte metode si separate fizic atunci când este posibil.
(2)Daca separarea fizica nu poate fi făcuta, trebuie aplicate alte precauţii pentru a preveni utilizarea sau montajul produselor neconforme.
Art. 88
Trebuie emis un raport de neconformitate, care sa fie suficient de detaliat pentru a permite analiza, evaluarea si dispunerea corespunzătoare a produsului neconform in următoarele categorii: rebut, reparare, reprelucrare, acceptare condiţionată, acceptare fara modificări.
Art. 89
(1)Prelucrarea în continuare, montajul sau utilizarea unui produs neconform trebuie sa fie controlata în baza unei eliberări condiţionate.
(2)Autoritatea si justificarea tehnica pentru utilizare trebuie documentata.
Art. 90
(1)Organizaţia responsabila trebuie sa raporteze deţinătorului informaţii asupra oricăror deficiente sau neconformitati ale produselor livrate care pot afecta securitatea nucleara a instalaţiei nuclear.
(2)În cazul in care deficienta sau neconformitatea este descoperita ulterior, prin mijloace de investigare specifice sau pe alte produse realizate in condiţii identice, cerinţa de raportare de la aliniatul (1) ramane valabila si după livrarea produselor, pe toata durata de viata a acestora.
(3)Acesta cerinţa trebuie inclusa in contractul cu clientul.
SECŢIUNEA IV:ANALIZA DATELOR
Art. 91
Analiza datelor trebuie sa furnizeze date referitoare la indeplinirea cerinţelor de reglementare ale CNCAN.
SECŢIUNEA V:ÎMBUNĂTĂŢIRE
Art. 92: Îmbunătăţirea continua
(1)Organizaţia responsabila trebuie sa asigure un sistem pentru a colecta informaţiile acumulate pe parcursul realizării produselor, astfel incat informaţiile sunt:
a)identificate, obţinute si furnizate utilizatorilor;
b)evaluate pentru a fi folosite pentru imbunatatirea performantelor produselor sau proceselor.
(2)Participanţii trebuie sa stabilească aranjamente pentru asigurarea schimbului de experienţa cu alte organizaţii din domeniul nuclear din lume.
Art. 93
Organizaţia responsabila trebuie sa asigure indeplinirea prevederilor privind continua imbunatatire in conformitate cu cerinţele standardului de la art. 7, a).
Art. 94: Acţiune corectiva
Trebuie identificate responsabilităţile pentru dezvoltarea si implementarea acţiunilor corective satisfăcătoare.
Art. 95
(1)Persoanele responsabile pentru analiza neconformitatilor trebuie sa aibă acces la toate informaţiile pertinente.
(2)Trebuie avute in vedere atât neconformitatile identificate, cat si cele potenţiale, analizate cauzele de profunzime si intreprinse acţiuni pentru prevenirea reapariţiei acestora.
Art. 96
Stadiul acţiunilor corective rezultate din auditurile clientor sau neconformitatile depistate la produse trebuie raportate pana la inchidere clientului
Art. 97: Acţiune preventiva
(1)Managementul organizaţiei responsabile va analiza periodic informaţiile disponibile, rapoartele de neconformitate, rapoartele de audit, cerinţele CNCAN, dovezi in scopul identificării ariilor cu probleme care necesita o analiza a cauzelor iniţiale, pentru a confirma ca au fost luate acţiuni pentru prevenirea neconformitatilor si pentru a imbunatati performantele organizaţiei.
(2)Trebuie de asemenea evaluate informaţiile despre incidente, evenimente sau deficiente de calitate de la produsele livrate altor clienţi.