Capitolul iii - Aspecte specifice concesionării perimetrelor eoliene offshore, precum şi explorării, construirii şi exploatării centralei electrice eoliene offshore - Legea 121/2024 privind energia eoliană offshore
M.Of. 421
În vigoare Versiune de la: 8 Mai 2024
CAPITOLUL III:Aspecte specifice concesionării perimetrelor eoliene offshore, precum şi explorării, construirii şi exploatării centralei electrice eoliene offshore
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 8
(1)Ministerul Energiei organizează o procedură de atribuire competitivă a contractelor de concesiune, potrivit dispoziţiilor art. 302 şi următoarele din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Ministerul Energiei poate acorda un ajutor de stat sub forma unei scheme de sprijin pentru construirea sau exploatarea centralelor electrice eoliene offshore, în beneficiul perimetrelor eoliene offshore, cu condiţia punerii acestora în funcţiune într-o perioadă de maximum 8 ani de la data încheierii contractului de concesiune.
(3)Operatorii economici pot participa la procedura competitivă de atribuire a contractelor de concesiune prevăzută la alin. (1) şi fără acordarea schemei de sprijin prevăzută la alin. (2).
(4)Ministerul Energiei elaborează schema de sprijin prevăzută la alin. (1) cu stabilirea obiectivului, a modalităţii de acordare, a perioadei de aplicare a acesteia, precum şi a sursei de finanţare, în baza propunerilor formulate potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (2) lit. g) şi cu respectarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9
(1)Activităţile specifice de explorare a perimetrului eolian offshore, respectiv de exploatare a acestui perimetru prin construirea şi exploatarea centralelor electrice eoliene offshore se realizează de către persoane juridice, române sau străine, în condiţiile prezentei legi şi numai în cadrul unor perimetre eoliene offshore concesionate în acest scop de către Ministerul Energiei.
(2)Pentru a participa la procedura competitivă de atribuire a concesiunii, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate:
a)are personalitate juridică şi este legal constituit în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru a cărui naţionalitate o deţine; în cazul persoanelor juridice de altă naţionalitate, acestea au obligaţia de a avea înfiinţată, la data depunerii ofertei, o filială pe teritoriul României, care trebuie să aibă calitatea de titular al drepturilor şi obligaţiilor care decurg din contractul de concesiune;
b)nu este în incapacitate de plată sau în stare de insolvenţă, conform dispoziţiilor art. 5 alin. (1) pct. 29 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare;
c)nu este în lichidare, activităţile sale nu sunt sub administrare judiciară, nu face obiectul unui concordat preventiv, mandat ad-hoc sau al altui acord încheiat cu creditorii şi nu are activitatea suspendată;
d)şi-a îndeplinit la zi obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului consolidat, în România sau în ţara în care are sediul profesional;
e)solicitantul sau reprezentantul legal nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti pentru o infracţiune de corupţie, de serviciu, de fals ori contra securităţii naţionale, comisă cu intenţie, în cazul în care nu a intervenit reabilitarea;
f)nu este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis emise de către Comisia Europeană, Consiliul Concurenţei ori alt furnizor de ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, în cazul solicitanţilor care solicită şi schemă de sprijin;
g)nu este întreprindere în dificultate, în sensul definiţiei de la pct. 20 din Comunicarea Comisiei Europene (2014/C 249/01)- Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate;
h)solicitantul sau reprezentantul legal nu face obiectul unor sancţiuni internaţionale.
(3)Prin derogare de la dispoziţiile art. 305 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la prevederile art. 1.317 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, concesionarul are dreptul de a cesiona total sau parţial drepturile şi obligaţiile dobândite prin contractul de concesiune, cu aprobarea prealabilă a concedentului, unei alte persoane juridice care îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), precum şi cu respectarea prevederilor art. 10.
(4)În ipoteza prevăzută la alin. (3), cesionarul şi cedentul sunt obligaţi în solidar faţă de concedent pentru obligaţiile exigibile anterior momentului cesiunii.
Art. 10
(1)Operatorii economici controlaţi de persoane din afara Uniunii Europene, care intenţionează să participe la procedurile organizate de autoritatea competentă pentru obţinerea concesiunii, autorizaţiilor, licenţelor în vederea explorării, construirii şi exploatării centralei electrice eoliene offshore, sunt obligaţi să fie autorizaţi potrivit prevederilor art. 9 alin. (2) lit. a) sau b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În sensul prezentei legi sunt considerate persoane din afara Uniunii Europene categoriile de persoane prevăzute la art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11
(1)Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei, se aprobă normele specifice privind procedurile de concesionare a perimetrelor eoliene offshore, cuantumul redevenţelor şi taxelor, precum şi schema de sprijin, după caz, până la data de 30 iunie 2025.
(2)Hotărârea Guvernului, prevăzută la alin. (1), conţine şi calendarul etapelor de concesionare.
(3)Perimetrele care urmează a fi concesionate şi calendarul de concesionare se stabilesc cu consultarea operatorului de transport şi sistem şi sunt determinate astfel încât să asigure preluarea energiei produse de centralele electrice eoliene offshore în mod eficient şi cu cele mai mici costuri din punctul de vedere al tarifelor de racordare şi tarifelor de reţea.
(4)Lista perimetrelor care urmează a fi concesionate include, pentru fiecare perimetru în parte, sinteza informaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (3), obţinute în urma studiului. După atribuirea concesiunii, concesionarilor le sunt puse la dispoziţie integral informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (3).
Art. 12
(1)Proiectele de construcţie în cadrul perimetrelor eoliene offshore concesionate pot fi realizate doar în condiţiile obţinerii unei aprobări de dezvoltare emise de către ACROPO.
(2)Explorarea perimetrului eolian offshore, precum şi construcţia şi exploatarea centralei electrice eoliene offshore se pot realiza exclusiv în temeiul unui contract de concesiune încheiat cu Ministerul Energiei.
(3)Încălcarea prevederilor prezentului articol atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor/entităţilor vinovate.
SECŢIUNEA 2:Concesionarea perimetrelor eoliene offshore
Art. 13
(1)Concesionarea se acordă unui operator economic pentru explorarea perimetrului eolian offshore, lucrările de construire a centralei electrice eoliene offshore şi exploatarea acesteia ca urmare a organizării unei proceduri competitive de atribuire pentru fiecare perimetru/grup de perimetre inclus în hotărârea Guvernului prevăzută la art. 7 alin. (3).
(2)Operatorii economici interesaţi de obţinerea unei concesiuni, indiferent dacă aceasta include sau nu acordarea unei scheme de sprijin, trebuie să îndeplinească condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 9 alin. (2).
Art. 14
(1)Anunţul de concesionare include informaţii care privesc următoarele aspecte:
a)o descriere a obiectului concesiunii, a criteriilor de calificare şi selecţie; criteriile de calificare şi selecţie vor include în mod obligatoriu informaţii privind demonstrarea experienţei similare, a potenţialului tehnic, financiar şi organizatoric al fiecărui operator economic participant la procedură, potenţial care trebuie să reflecte posibilitatea concretă a acestuia de a îndeplini cerinţele contractului de concesiune şi de a rezolva eventualele dificultăţi legate de îndeplinirea acestuia, în cazul în care oferta sa va fi declarată câştigătoare;
b)perimetrele eoliene offshore propuse pentru concesionare;
c)informaţii privind schema de sprijin acordată, dacă este cazul;
d)o descriere detaliată a criteriilor de atribuire şi a modalităţii de acordare a punctajului aferent;
e)informaţii privind criteriile nonfinanciare care vor fi punctate suplimentar şi care demonstrează angajamentul operatorului economic de a se asocia şi cu societăţi înfiinţate în România pentru derularea activităţii de explorare, construcţie şi exploatare a centralelor eoliene offshore, pentru realizarea de investiţii la nivel local relevante pentru dezvoltarea de centrale electrice eoliene offshore, dezvoltarea lanţurilor valorice locale, utilizarea facilităţilor portuare locale, utilizarea forţei de muncă locale, dezvoltarea unor activităţi de formare profesională, dezvoltarea de activităţi de protejare a mediului, suplimentar faţă de cele solicitate prin anunţul de concesionare, în condiţiile respectării normelor naţionale şi europene în materia concurenţei şi nediscriminării;
f)cerinţele obligatorii de asigurare a protecţiei mediului;
g)tipuri de garanţii solicitate, nivelul acestora şi condiţiile de returnare;
h)data începerii procedurii de atribuire, durata procedurii de calificare, criteriile de evaluare şi punctajele de atribuire, modalitatea de contestare a rezultatelor procedurii, cu precizarea organismelor/entităţilor cu atribuţii în ceea ce priveşte activităţile respective;
i)termenul până la care se pot depune solicitările operatorilor economici interesaţi;
j)lista lucrărilor necesare de realizat, a informaţiilor solicitate şi termenele stabilite pentru transmiterea informaţiilor finale de către concesionar;
k)tipuri de raportări care trebuie depuse de operatorul economic concesionar pe perioada contractului de concesiune, frecvenţa acestora;
l)cuantumul taxelor şi redevenţelor.
(2)Anunţul prevăzut la alin. (1) se publică pe website-ul propriu, într-o secţiune dedicată, de către Ministerul Energiei, cu cel puţin 3 luni înainte de data-limită la care operatorii economici pot depune ofertele.
(3)Orice operator economic interesat are dreptul de a solicita clarificări sau informaţii suplimentare în legătură cu documentaţia de atribuire, conform dispoziţiilor hotărârii Guvernului prin care se adoptă procedura de concesionare.
Art. 15
(1)Contractul de concesiune se încheie pentru o perioadă de cel mult 30 de ani, cu posibilitatea unei singure perioade de prelungire de cel mult 10 ani.
(2)Începând cu data punerii în funcţiune a centralei electrice eoliene offshore, în vederea exploatării, titularul contractului de concesiune plăteşte, anual, o redevenţă stabilită pentru perimetrul eolian offshore concesionat potrivit dispoziţiilor art. 41, care se face venit la bugetul de stat.
(3)Pentru perimetrele situate în afara apelor maritime interioare şi a mării teritoriale, concesionarul plăteşte, începând cu momentul obţinerii aprobării de dezvoltare, o taxă pentru suprafaţa concesionată a perimetrului eolian offshore construit şi pentru suprafaţa ocupată de cablurile electrice subacvatice de legătură cu punctele de racordare la reţea din afara perimetrului concesionat, stabilită potrivit dispoziţiilor art. 42, care se face venit la bugetul de stat.
(4)Pentru perimetrele situate pe suprafaţa bunurilor administrate de Administraţia Naţională "Apele Române", conform dispoziţiilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, concesionarul plăteşte, începând cu momentul obţinerii aprobării de dezvoltare, o taxă pentru suprafaţa concesionată a perimetrului eolian offshore construit, care se face venit la bugetul de stat, precum şi tariful prevăzut în anexa nr. 7 pct. 7.3 subpct. 4.2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(5)Cuantumul taxelor prevăzute la alin. (3) şi (4) se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, care va fi adoptată până la data de 30 iunie 2025.
(6)Taxele prevăzute la alin. (3) şi (4) se achită anual, până la data de 30 martie, şi se declară la organul fiscal competent din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
(7)Suprafaţa ocupată cu cablurile subacvatice de legătură se stabileşte după elaborarea proiectului de construcţie şi racordare, iar plata taxei pentru această suprafaţă este exigibilă din momentul obţinerii aprobării de dezvoltare.
(8)Titularul contractului de concesiune constituie o garanţie financiară de bună execuţie a contractului, inclusiv în cazul proiectelor de desfiinţare, precum şi pentru repararea daunelor cauzate mediului, al cărei cuantum este stabilit prin hotărâre a Guvernului până la data de 30 iunie 2025.
(9)Titularul contractului de concesiune are obligaţia de a încheia un contract de asigurare în ceea priveşte construcţiile edificate în perimetrul eolian offshore.
Art. 16
Explorarea perimetrului eolian offshore şi exploatarea acestui perimetru prin construirea şi exploatarea centralei electrice eoliene offshore se realizează în baza contractului de concesiune încheiat cu Ministerul Energiei pentru fiecare perimetru eolian offshore, a aprobării de dezvoltare emise de către ACROPO, în condiţiile prezentei legi, precum şi a autorizaţiei de înfiinţare şi a licenţei de producere emise de către ANRE.
SECŢIUNEA 3:Activitatea de explorare a perimetrului eolian offshore
Art. 17
(1)În cadrul perioadei de concesiune, concesionarii au dreptul să exploreze perimetrul eolian offshore pentru o durată de maximum 2 ani de la momentul semnării contractului de concesiune, cu drept de prelungire pe o durată de maximum 6 luni, pentru motive justificate şi cu acordul autorităţii concedente.
(2)Concesionarii au obligaţia de a efectua lucrările de explorare numai în cadrul perimetrului concesionat.
(3)Concesionarii care execută lucrările de explorare prezintă Ministerului Energiei rapoarte trimestriale, precum şi un raport final privind lucrările executate, metodele de investigare utilizate şi rezultatele obţinute.
(4)Toate datele şi informaţiile cu privire la caracteristicile perimetrelor explorate şi a potenţialului eolian offshore, dobândite în urma activităţii de explorare, sunt puse la dispoziţia Ministerului Energiei, în mod gratuit, evidenţa şi gestiunea lor fiind făcute la nivel naţional de către autoritatea concedentă în condiţiile stabilite prin prezenta lege.
Art. 18
Permisul de explorare se acordă concesionarului de către Ministerul Energiei, după încheierea contractului de concesiune. Metodologia de acordare a permisului de explorare se aprobă până la data de 30 iunie 2025, prin ordin al ministrului energiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
SECŢIUNEA 4:Obţinerea aprobării de dezvoltare, a autorizaţiei de înfiinţare şi a licenţei de producere, în vederea construirii şi exploatării centralei electrice eoliene offshore
Art. 19
(1)Autorizaţia de înfiinţare a capacităţii energetice se emite de către ANRE, în conformitate cu prevederile Legii nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale reglementărilor specifice aprobate de către ANRE.
(2)Până cel mai târziu la data de 31 decembrie 2024, ANRE are obligaţia să emită reglementările privind acordarea autorizaţiilor de înfiinţare a centralelor electrice eoliene offshore.
Art. 20
(1)Ulterior emiterii autorizaţiei de înfiinţare, lucrările se execută în baza aprobării de dezvoltare emise de către ACROPO.
(2)Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (1) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin emiterea aprobării de dezvoltare ACROPO autorizează şi lucrările de construire aferente proiectului centralei eoliene offshore efectuate pe uscat, până la punctul de racordare.
(3)Autorizaţia de înfiinţare şi aprobarea de dezvoltare pentru construirea centralei electrice eoliene offshore dau dreptul titularului contractului de concesiune să construiască o centrală electrică eoliană offshore într-un anumit spaţiu definit de perimetrul eolian offshore concesionat şi să execute lucrări în vederea racordării la reţeaua de transport al energiei electrice în punctul/punctele convenit(e) cu operatorul de transport şi sistem.
(4)Sunt exceptate de la aprobarea de dezvoltare prevăzută de prezenta lege toate operaţiunile zilnice, periodice ori temporare destinate păstrării în funcţiune, optimizării sau menţinerii în condiţii de siguranţă a centralei electrice eoliene offshore şi a liniilor de interconectare, respectiv: reparaţiile, întreţinerea, intervenţiile de urgenţă.
(5)ACROPO emite aprobarea de dezvoltare prevăzută la alin. (1) în termen de 60 de zile de la data depunerii documentaţiei complete de către concesionar.
(6)În termen de maximum 12 luni de la momentul emiterii aprobării de dezvoltare, concesionarul are obligaţia demarării lucrărilor de construcţie. De la data începerii lucrărilor, aprobarea de dezvoltare are o valabilitate de cel mult 5 ani.
(7)Aprobarea de dezvoltare prevăzută la alin. (1) se poate emite cu privire la ansamblul lucrărilor sau cu privire la secţiuni, etape, tronsoane, sectoare, conform solicitării concesionarului. Aprobarea de dezvoltare va prevedea posibilitatea titularului de a executa lucrările şi pe secţiuni, etape, tronsoane, sectoare, obiective sau categorii de lucrări, conform solicitării acestuia.
(8)Înainte de începerea lucrărilor de construire, titularul are obligaţia de a notifica Direcţia hidrografică maritimă din cadrul Ministerului Apărării Naţionale, Autoritatea Navală Română şi secretariatul Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, în vederea marcării coordonatelor acestora în planul de amenajare a spaţiului maritim, cu cel puţin 30 de zile înainte de demararea efectivă a procesului de execuţie pe secţiuni, etape, tronsoane, sectoare, obiective sau categorii de lucrări.
(9)Pe perioada construcţiei centralei, ACROPO monitorizează stadiul efectuării lucrărilor în conformitate cu documentaţia tehnico-economică a proiectului.
(10)Utilizarea scafandrilor pe perioada lucrărilor de construire, precum şi pe timpul exploatării centralei electrice eoliene offshore necesită obţinerea autorizaţiei pentru desfăşurarea activităţilor cu scafandri. În acest sens, dezvoltatorul centralei electrice eoliene offshore are obligaţia de a se adresa Centrului de scafandri din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 21
(1)ACROPO emite aprobarea de dezvoltare în privinţa lucrărilor eoliene offshore în baza documentelor prevăzute la alin. (2). Până cel târziu la data de 31 decembrie 2024, ACROPO emite, prin ordin al conducătorului autorităţii, norme de aplicare privind procedura de obţinere a aprobării de dezvoltare. Ordinul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2)În vederea emiterii de către ACROPO a aprobării de dezvoltare pentru construirea centralei electrice eoliene offshore sunt necesare următoarele documente:
a)raportul final de explorare prevăzut la art. 17 alin. (3);
b)notificările prevăzute la art. 20 alin. (8);
c)actul administrativ emis de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului;
d)avizul Direcţiei hidrografice maritime Constanţa;
e)avizul eliberat de Administraţia Naţională "Apele Române";
f)avizul Autorităţii Navale Române, pentru porţiunea din lucrări executate în apele teritoriale ale României;
g)avizul Statului Major al Apărării, pentru amplasarea unor noi obiective şi extinderea celor existente;
h)avizul Ministerului Afacerilor Interne, pentru porţiunea de lucrări efectuate pe uscat;
i)avizul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră pentru porţiunea de lucrări care urmează a fi amplasată în zona sa de competenţă, astfel cum este definită la art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române, aprobată cu modificări prin Legea nr. 81/2002, cu modificările şi completările ulterioare;
j)ordinul privind declasarea şi certificatul de descărcare de sarcină arheologică emise de către Ministerul Culturii, direct sau prin serviciile publice deconcentrate ale acestuia, în conformitate cu prevederile prezentei legi;
k)documentaţia tehnică de autorizare întocmită potrivit conţinutului-cadru al proiectului pentru autorizarea lucrărilor de construire, elaborat de ACROPO;
l)declaraţia concesionarului privind suportarea costurilor reparării daunelor cauzate mediului;
m)avizul tehnic de racordare emis de operatorul de transport şi sistem;
n)autorizaţia de înfiinţare a capacităţii energetice, emisă de către ANRE;
o)un raport de expertiză tehnică emis de către un organism de verificare independentă care confirmă faptul că instalarea şi operarea turbinelor eoliene, precum şi a staţiei de conversie offshore HVDC sunt în conformitate cu prevederile normelor tehnice aplicabile centralei eoliene offshore, ale celor mai bune practici din domeniul energiei eoliene offshore şi respectă regulile de siguranţă din domeniu;
p)autorizaţia pentru desfăşurarea de activităţi cu scafandri, emisă de către Centrul de scafandri din cadrul Ministerului Apărării Naţionale.
Art. 22
(1)Pentru lucrările executate pe uscat, certificatul de urbanism se emite de către consiliul judeţean în competenţa teritorială a căruia se execută lucrările, conform prevederilor Legii nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prezentei legi.
(2)În vederea eliberării certificatului de urbanism, terenurile care nu sunt înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciară se pot identifica prin numărul de tarla şi de parcelă, prin titlul de proprietate şi procesul-verbal de punere în posesie, hotărârea judecătorească sau actul administrativ.
(3)În privinţa lucrărilor pe uscat, pentru emiterea de către ACROPO a aprobării de dezvoltare a centralei electrice eoliene offshore sunt necesare următoarele documente prevăzute în mod limitativ de prezenta lege:
a)certificatul de urbanism;
b)documentele care atestă dreptul real asupra imobilului, teren şi/sau construcţii, după caz, extrasul de plan cadastral actualizat la zi şi extrasul de carte funciară sau, pentru terenurile care nu sunt înscrise în evidenţele de cadastru şi carte funciară, numărul de tarla şi de parcelă, procesul-verbal de punere în posesie sau orice alt document prevăzut de lege prin care acestea se pot identifica;
c)documentaţia tehnică prevăzută de Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d)avizele şi acordurile stabilite prin certificatul de urbanism;
e)avizul tehnic de racordare emis de către operatorul de transport şi sistem.
(4)Avizele, acordurile, permisele şi autorizaţiile prevăzute în certificatul de urbanism, precum şi cele prevăzute la art. 21 se emit în termen de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii de către titular a cererii şi a documentaţiei complete, cu excepţia actului administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, care se emite în 30 de zile de la finalizarea dezbaterii publice.
(5)În cazul în care lucrările generează modificarea planului urbanistic zonal, a planului urbanistic de detaliu sau a planului urbanistic general, costurile aferente sunt suportate de către solicitant.
Art. 23
(1)Prin derogare de la prevederile Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, de la prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de la prevederile cap. VI din Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, construcţia centralelor electrice eoliene offshore şi operarea acestora se desfăşoară cu respectarea următoarelor condiţii:
a)descărcarea de sarcina arheologică a siturilor arheologice incluse în lista monumentelor istorice din perimetrul eolian offshore se realizează în baza operaţiunii de diagnostic arheologic, efectuate prin metode nonintruzive de investigare acustică cu sonarul cu scanare laterală - side scan sonar - sau cu sonarul multifascicul - multi-beam sonar - care va oferi imagini ale fundului mării şi cu profilatorul seismo-acustic - sub-bottom profiler - care va oferi imagini 2D până la o adâncime de minimum 3 metri în subsolul fundului mării; în funcţie de condiţiile amplasamentului, pot fi folosite şi alte metode;
b)raportul de diagnostic arheologic se întocmeşte de către instituţiile organizatoare ale cercetărilor arheologice prin personal de specialitate atestat şi înregistrat în registrul arheologilor;
c)descărcarea de sarcina arheologică se realizează numai pentru zona afectată de lucrările offshore şi numai în situaţia în care raportul de diagnostic arheologic nu a relevat vestigii arheologice subacvatice sau descoperiri arheologice;
d)declasarea totală sau parţială a siturilor arheologice incluse pe lista monumentelor istorice se realizează conform normelor în vigoare, aprobate de către Ministerul Culturii;
e)Ministerul Culturii emite ordinul privind declasarea monumentelor istorice în termen de maximum 60 de zile lucrătoare de la depunerea documentaţiei complete;
f)după finalizarea procedurii de descărcare de sarcină arheologică de către serviciile deconcentrate ale Ministerului Culturii, Institutul Naţional al Patrimoniului asigură radierea din Repertoriul Arheologic Naţional a porţiunii din situl arheologic;
g)situl arheologic cu privire la care s-a emis certificatul de descărcare de sarcină arheologică nu reprezintă zona cu patrimoniu arheologic în sensul art. 2 alin. (9)-(11) din Ordonanţa Guvernului nr. 43/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu este asimilat unei zone de protecţie a monumentelor istorice sau a siturilor arheologice în sensul Legii nr. 422/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi în sensul Ordonanţei Guvernului nr. 43/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
h)în cazul în care raportul de diagnostic arheologic a relevat vestigii arheologice subacvatice sau descoperiri arheologice, titularul are obligaţia de a delimita o zonă de protecţie de 50 de metri în jurul acestora şi de a transmite aceste date serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii în termen de 72 de ore de la finalizarea operaţiunii de delimitare;
i)după comunicarea coordonatelor zonei delimitate potrivit dispoziţiilor lit. h), titularul poate continua lucrările offshore în orice alte zone în care nu au fost identificate vestigii arheologice subacvatice conform diagnosticului arheologic prin modificarea corespunzătoare a traseului lucrărilor offshore şi a aprobării de dezvoltare;
j)dacă prin lucrările offshore se identifică o descoperire arheologică întâmplătoare, titularul are obligaţia de a delimita zona cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător şi o zonă de protecţie de 50 de metri în jurul acesteia şi de a transmite aceste date serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii în termen de 72 de ore de la finalizarea operaţiunii de delimitare;
k)titularul are dreptul de a continua lucrările offshore în orice alte zone în care nu au fost identificate vestigii arheologice subacvatice conform diagnosticului arheologic prin modificarea corespunzătoare a traseului lucrărilor offshore şi a aprobării de dezvoltare.
(2)Pentru certificarea calităţii datelor obţinute în urma măsurătorilor prevăzute la alin. (1) lit. a), instituţiile organizatoare vor solicita Direcţiei hidrografice maritime un referat de specialitate privind calitatea colectării, editării şi prelucrării finale a datelor hidrografice şi oceanografice cu respectarea standardelor internaţionale în domeniu.
Art. 24
(1)Procedura de recepţie a lucrărilor, inclusiv a celor executate pe uscat, se aprobă până la data de 30 iunie 2025, prin hotărâre a Guvernului iniţiată de ACROPO şi Ministerul Energiei, elaborată cu consultarea operatorului de transport şi sistem.
(2)Înscrierea în sistemul integrat de cadastru şi carte funciară a lucrărilor executate pe uscat reprezentând construcţii se efectuează, la cerere, în baza unui certificat de atestare, care să confirme că edificarea construcţiilor s-a efectuat conform autorizaţiei de construire şi că există proces-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor, şi a documentaţiei cadastrale. Încălcarea de către titular a prevederilor din cuprinsul autorizaţiei de construire determină respingerea cererii de înscriere.
(3)Este interzisă efectuarea de operaţiuni pentru exploatarea energiei eoliene offshore, inclusiv subterane şi aeriene pe/sub/peste imobilele aflate în domeniul public al statului şi administrarea autorităţilor şi instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională, precum şi cele destinate realizării unor obiective din cadrul Sistemului integrat pentru securitatea frontierei de stat gestionat la nivelul Poliţiei de Frontieră Române.
Art. 25
(1)După recepţia lucrărilor şi perioada de probă, ANRE emite licenţa de producere a energiei electrice, conform reglementărilor proprii.
(2)ANRE are obligaţia de a emite reglementări privind acordarea licenţei de producere a energiei electrice, luând în considerare caracteristicile centralelor electrice eoliene offshore şi monitorizarea funcţionării acestora, conform licenţei, până la data de 30 iunie 2025.
SECŢIUNEA 5:Racordarea la reţeaua electrică de transport
Art. 26
În cadrul planurilor de dezvoltare RET, elaborate începând cu data de 1 ianuarie 2025, operatorul de transport şi sistem asigură elaborarea de studii de sistem pentru a analiza potenţialul impact al unor mari cantităţi de energie eoliană offshore asupra sistemului energetic naţional, în conformitate cu cele mai bune practici internaţionale, şi analizează impactul pe care cerinţele de racordare a centralelor eoliene offshore îl au asupra sistemului energetic naţional.
Art. 27
(1)Termenii şi condiţiile pentru racordarea la reţea sunt stabiliţi în cadrul avizului tehnic de racordare emis de operatorul de transport şi sistem.
(2)Operatorul de transport şi sistem analizează şi avizează îndeplinirea condiţiilor tehnice de racordare la reţelele electrice de transport în conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare.
(3)Sub condiţia respectării cerinţelor de racordare, operatorul de transport şi sistem este obligat să conecteze centrala electrică eoliană la reţea în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4)Obligaţiile dezvoltatorului centralei electrice eoliene offshore în legătură cu instalaţiile de transport al energiei electrice către punctul de racordare la reţeaua de transport al energiei electrice trebuie să respecte specificaţiile anunţului de concesionare a perimetrului eolian offshore.
Art. 28
(1)Dezvoltatorul centralei electrice eoliene offshore trebuie să dezvolte, pe cheltuială proprie, reţeaua internă a centralei electrice eoliene offshore, a staţiilor de conversie, de transformare şi de conexiune, precum şi cablurile sau liniile de transport al curentului continuu între staţiile de conversie, după caz, până la punctul de racordare la reţeaua de transport al energiei electrice, care poate fi offshore sau onshore.
(2)Dezvoltatorul centralei electrice eoliene offshore este responsabil pentru exploatarea instalaţiilor situate până la punctul de racordare la reţeaua de transport al energiei electrice.
(3)Prin certificatul de racordare emis de către operatorul de transport şi sistem şi prin convenţia de exploatare încheiată de către acesta cu dezvoltatorul centralei electrice eoliene offshore se stabilesc, în funcţie de punctul de racordare, delimitările instalaţiilor, precum şi condiţiile de exploatare şi întreţinere a acestora.
Art. 29
(1)În cazul în care concesionarul, dezvoltator al centralei electrice eoliene offshore, nu reuşeşte să construiască şi să conecteze centrala la reţea, în conformitate cu licenţele/autorizaţiile acordate, este considerat responsabil pentru daunele suferite de operatorul de transport şi sistem ca urmare a acţiunilor sale. O astfel de răspundere nu va fi incidentă dacă proprietarul centralei electrice eoliene offshore dovedeşte că întârzierile nu s-au produs din culpa sa.
(2)Operatorul de transport şi sistem răspunde pentru daunele suferite de concesionar, dezvoltator al centralei electrice eoliene offshore, dacă nu respectă termenul-limită pentru racordarea la reţea în situaţia în care se dovedeşte că întârzierile s-au produs din culpa sa.
(3)Până la data de 31 decembrie 2024, ANRE emite modele de aviz tehnic de racordare şi contracte de racordare la reţea, precum şi certificate de racordare specifice centralelor electrice eoliene offshore şi modifică în mod corespunzător reglementările necesare.
(4)Redispecerizarea de către operatorul de transport şi sistem a centralelor electrice eoliene offshore se face în condiţiile prevederilor art. 13 din Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică şi ale reglementărilor de punere în aplicare aprobate de ANRE.
Art. 30
Pe perioada exploatării centralei electrice eoliene offshore, operatorul de transport şi sistem poate solicita limitarea temporară sau închiderea temporară a producţiei de energie electrică, din motive tehnice, precum şi la solicitarea concedentului sau a instituţiilor cu atribuţii în domeniul apărării, ordinii publice sau securităţii naţionale, pentru motive justificate.
SECŢIUNEA 6:Desfiinţarea centralei electrice eoliene offshore
Art. 31
(1)Obligaţiile de desfiinţare sunt stabilite în aprobarea de desfiinţare a centralei electrice eoliene offshore, acordată de către ACROPO, precum şi în contractul de concesiune a perimetrului eolian offshore încheiat cu Ministerul Energiei. Obligaţiile de desfiinţare trebuie actualizate cu cerinţele de mediu de la momentul desfiinţării, asigurând o desfiinţare eficientă şi ecologică.
(2)Dezvoltatorul centralei electrice eoliene offshore este obligat să readucă perimetrul concesionat în starea sa anterioară, inclusiv să remedieze şi să cureţe zona respectivă conform condiţiilor stabilite de autoritatea de mediu.
(3)Aprobarea pentru lucrările de desfiinţare a centralei electrice eoliene offshore se acordă de către ACROPO în baza proiectului tehnic pentru desfiinţare, iar monitorizarea activităţilor de desfiinţare se efectuează de către ACROPO, conform reglementărilor proprii.