Secţiunea 1 - Dispoziţii generale - Legea 121/2024 privind energia eoliană offshore
M.Of. 421
În vigoare Versiune de la: 8 Mai 2024
SECŢIUNEA 1:Dispoziţii generale
Art. 8
(1)Ministerul Energiei organizează o procedură de atribuire competitivă a contractelor de concesiune, potrivit dispoziţiilor art. 302 şi următoarele din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)Ministerul Energiei poate acorda un ajutor de stat sub forma unei scheme de sprijin pentru construirea sau exploatarea centralelor electrice eoliene offshore, în beneficiul perimetrelor eoliene offshore, cu condiţia punerii acestora în funcţiune într-o perioadă de maximum 8 ani de la data încheierii contractului de concesiune.
(3)Operatorii economici pot participa la procedura competitivă de atribuire a contractelor de concesiune prevăzută la alin. (1) şi fără acordarea schemei de sprijin prevăzută la alin. (2).
(4)Ministerul Energiei elaborează schema de sprijin prevăzută la alin. (1) cu stabilirea obiectivului, a modalităţii de acordare, a perioadei de aplicare a acesteia, precum şi a sursei de finanţare, în baza propunerilor formulate potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (2) lit. g) şi cu respectarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 9
(1)Activităţile specifice de explorare a perimetrului eolian offshore, respectiv de exploatare a acestui perimetru prin construirea şi exploatarea centralelor electrice eoliene offshore se realizează de către persoane juridice, române sau străine, în condiţiile prezentei legi şi numai în cadrul unor perimetre eoliene offshore concesionate în acest scop de către Ministerul Energiei.
(2)Pentru a participa la procedura competitivă de atribuire a concesiunii, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii de eligibilitate:
a)are personalitate juridică şi este legal constituit în conformitate cu legislaţia specifică din statul membru a cărui naţionalitate o deţine; în cazul persoanelor juridice de altă naţionalitate, acestea au obligaţia de a avea înfiinţată, la data depunerii ofertei, o filială pe teritoriul României, care trebuie să aibă calitatea de titular al drepturilor şi obligaţiilor care decurg din contractul de concesiune;
b)nu este în incapacitate de plată sau în stare de insolvenţă, conform dispoziţiilor art. 5 alin. (1) pct. 29 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare;
c)nu este în lichidare, activităţile sale nu sunt sub administrare judiciară, nu face obiectul unui concordat preventiv, mandat ad-hoc sau al altui acord încheiat cu creditorii şi nu are activitatea suspendată;
d)şi-a îndeplinit la zi obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului consolidat, în România sau în ţara în care are sediul profesional;
e)solicitantul sau reprezentantul legal nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanţe judecătoreşti pentru o infracţiune de corupţie, de serviciu, de fals ori contra securităţii naţionale, comisă cu intenţie, în cazul în care nu a intervenit reabilitarea;
f)nu este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis emise de către Comisia Europeană, Consiliul Concurenţei ori alt furnizor de ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată, în cazul solicitanţilor care solicită şi schemă de sprijin;
g)nu este întreprindere în dificultate, în sensul definiţiei de la pct. 20 din Comunicarea Comisiei Europene (2014/C 249/01)- Orientări privind ajutoarele de stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate;
h)solicitantul sau reprezentantul legal nu face obiectul unor sancţiuni internaţionale.
(3)Prin derogare de la dispoziţiile art. 305 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de la prevederile art. 1.317 alin. (2) din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, concesionarul are dreptul de a cesiona total sau parţial drepturile şi obligaţiile dobândite prin contractul de concesiune, cu aprobarea prealabilă a concedentului, unei alte persoane juridice care îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), precum şi cu respectarea prevederilor art. 10.
(4)În ipoteza prevăzută la alin. (3), cesionarul şi cedentul sunt obligaţi în solidar faţă de concedent pentru obligaţiile exigibile anterior momentului cesiunii.
Art. 10
(1)Operatorii economici controlaţi de persoane din afara Uniunii Europene, care intenţionează să participe la procedurile organizate de autoritatea competentă pentru obţinerea concesiunii, autorizaţiilor, licenţelor în vederea explorării, construirii şi exploatării centralei electrice eoliene offshore, sunt obligaţi să fie autorizaţi potrivit prevederilor art. 9 alin. (2) lit. a) sau b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
(2)În sensul prezentei legi sunt considerate persoane din afara Uniunii Europene categoriile de persoane prevăzute la art. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 164/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 11
(1)Prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei, se aprobă normele specifice privind procedurile de concesionare a perimetrelor eoliene offshore, cuantumul redevenţelor şi taxelor, precum şi schema de sprijin, după caz, până la data de 30 iunie 2025.
(2)Hotărârea Guvernului, prevăzută la alin. (1), conţine şi calendarul etapelor de concesionare.
(3)Perimetrele care urmează a fi concesionate şi calendarul de concesionare se stabilesc cu consultarea operatorului de transport şi sistem şi sunt determinate astfel încât să asigure preluarea energiei produse de centralele electrice eoliene offshore în mod eficient şi cu cele mai mici costuri din punctul de vedere al tarifelor de racordare şi tarifelor de reţea.
(4)Lista perimetrelor care urmează a fi concesionate include, pentru fiecare perimetru în parte, sinteza informaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (3), obţinute în urma studiului. După atribuirea concesiunii, concesionarilor le sunt puse la dispoziţie integral informaţiile prevăzute la art. 6 alin. (3).
Art. 12
(1)Proiectele de construcţie în cadrul perimetrelor eoliene offshore concesionate pot fi realizate doar în condiţiile obţinerii unei aprobări de dezvoltare emise de către ACROPO.
(2)Explorarea perimetrului eolian offshore, precum şi construcţia şi exploatarea centralei electrice eoliene offshore se pot realiza exclusiv în temeiul unui contract de concesiune încheiat cu Ministerul Energiei.
(3)Încălcarea prevederilor prezentului articol atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor/entităţilor vinovate.