Capitolul iv - SEDII - Regulamentul 2154/17-oct-2025 de stabilire a bunelor practici de fabricaţie pentru substanţele active utilizate ca materiale de start în produsele medicinale veterinare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2019/6 al Parlamentului European şi al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 27 Octombrie 2025
CAPITOLUL IV:SEDII
Art. 13: Cerinţe generale pentru sedii
(1)Sediile utilizate pentru fabricarea substanţelor active trebuie să fie adecvate pentru operaţiunile preconizate. În particular, sediile trebuie să fie proiectate sau adaptate, echipate, exploatate, curăţate şi întreţinute pentru a reduce la minimum posibilitatea contaminării cu agenţi externi, a contaminării încrucişate, a riscului de erori şi a oricăror efecte adverse asupra calităţii substanţelor active.
(2)Fluxul de materiale şi de personal din sedii trebuie să fie proiectat astfel încât să se evite încurcăturile sau contaminarea.
(3)Trebuie să existe instituite zone sau sisteme de control definite pentru următoarele acţiuni:
a)recepţia, identificarea, prelevarea de probe şi carantinarea materialelor care intră în procesul de producţie, în aşteptarea eliberării sau a respingerii lor,
b)operaţiuni de producţie,
c)operaţiuni de laborator,
d)operaţiuni de ambalare şi etichetare,
e)carantinarea înainte de eliberarea sau respingerea substanţelor active şi a produselor intermediare ale acestora,
f)prelevarea de probe din substanţele active şi produsele intermediare ale acestora,
g)stocarea materialelor eliberate,
h)păstrarea materialelor respinse înainte de măsuri ulterioare (de exemplu, returnare, reprocesare sau distrugere).
(4)Se pun la dispoziţia personalului grupuri sanitare adecvate. Instalaţiile sanitare pentru spălare trebuie să fie menţinute în stare curată şi să fie dotate cu apă caldă şi rece, după caz, săpun sau detergent, uscătoare cu aer sau prosoape de unică folosinţă. Grupurile sanitare trebuie să fie separate de zonele de fabricaţie.
(5)Dacă este cazul, se asigură dotări adecvate pentru duş sau pentru schimbarea hainelor.
(6)Zonele şi operaţiunile de laborator trebuie, în general, să fie separate de zonele de producţie.
(7)Prin derogare de la alineatul (6), zonele de laborator pot fi situate în zonele de producţie, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a)operaţiunile procesului de producţie nu afectează în mod negativ acurateţea măsurătorilor de laborator;
b)laboratorul şi operaţiunile sale nu afectează în mod negativ procesul de producţie, nici substanţele active sau produsele intermediare ale acestora.
(8)Toate utilităţile care afectează calitatea produselor trebuie să fie calificate şi monitorizate (de exemplu, abur, gaze, aer comprimat, încălzire, ventilaţie şi aer condiţionat). Se iau măsuri în cazul depăşirii limitelor pentru aceste utilităţi. Schiţele aferente acestor sisteme de utilităţi trebuie să fie disponibile.
(9)Dacă este cazul, se prevăd sisteme adecvate de ventilaţie, de filtrare a aerului şi de evacuare. Aceste sisteme trebuie să fie proiectate şi construite astfel încât să se reducă la minimum riscurile de contaminare şi de contaminare încrucişată şi să includă echipamente de control al presiunii aerului, al microorganismelor, dacă este cazul, al prafului, al umidităţii şi al temperaturii, în funcţie de etapa de fabricaţie. Se acordă o atenţie deosebită reducerii la minimum a riscurilor de contaminare şi de contaminare încrucişată în zonele în care substanţele active sunt expuse la mediu.
(10)În cazul în care aerul este recirculat către zonele de producţie, se iau măsuri adecvate pentru a menţine sub control riscurile de contaminare şi de contaminare încrucişată.
(11)Conductele fixe trebuie să fie identificate în mod corespunzător prin identificarea liniilor individuale, prin documentaţie, prin sisteme de control computerizat sau prin mijloace alternative.
(12)Drenajele trebuie să fie de dimensiuni adecvate şi prevăzute cu un sifon sau cu un dispozitiv adecvat pentru prevenirea fluxurilor în sens invers, după caz.
(13)Se asigură o iluminare adecvată în toate zonele pentru a facilita curăţarea, întreţinerea şi operaţiunile corespunzătoare.
(14)Apele uzate, deşeurile solide şi alte deşeuri din interiorul clădirilor şi provenite de la acestea, precum şi cele din zona înconjurătoare imediată se elimină în condiţii de siguranţă, în timp util şi în condiţii sanitare. Recipientele şi conductele pentru deşeuri se etichetează în mod clar.
(15)Pentru fiecare loc de fabricaţie se întocmeşte un dosar standard al locului, care trebuie să conţină o descriere foarte detaliată a sediilor, a activităţilor desfăşurate în locul de fabricaţie şi a sistemului de asigurare a calităţii implementat. Dosarul standard al unităţii trebuie să respecte modelul prevăzut în anexa VI la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2091 privind bunele practici de fabricaţie pentru produsele medicinale veterinare.
Art. 14: Apă
(1)Apa utilizată în procesul de fabricaţie a substanţelor active trebuie să fie adecvată pentru utilizarea preconizată.
(2)Apa utilizată la fabricarea substanţelor active trebuie să fie de o calitate echivalentă cu cea a apei potabile, cu excepţia cazului în care se justifică altfel.
(3)În cazul în care calitatea echivalentă cu cea a apei potabile este insuficientă pentru a asigura calitatea substanţelor active şi sunt necesare specificaţii mai stricte privind calitatea apei, se stabilesc specificaţii adecvate pentru atributele fizice, chimice şi microbiologice, organismele inacceptabile şi endotoxine.
(4)În cazul în care apa utilizată la fabricarea substanţelor active este prelucrată de producător pentru a obţine o calitate definită, procesul aplicat apei trebuie să fie validat şi monitorizat şi se stabilesc limite de acţiune pentru a asigura calitatea apei.
(5)Apa utilizată în etapele finale de izolare şi de purificare în producerea unei substanţe active nesterile destinate producerii unui produs medicinal veterinar steril trebuie să fie monitorizată şi controlată în ceea ce priveşte numărul total de microbi, organismele inacceptabile şi endotoxine.
Art. 15: Etanşeitate
(1)Cu excepţia cazului în care se instituie şi se menţin proceduri validate de inactivare şi de curăţare, se utilizează zone de producţie dedicate atunci când sunt implicate materiale de natură infecţioasă sau cu activitate farmacologică sau toxicitate mare.
(2)Se instituie şi se pun în aplicare măsuri adecvate pentru a preveni contaminarea încrucişată, printre altele, de la personal sau materialele care se deplasează dintr-o zonă în alta.
(3)Activităţile de producţie, inclusiv cântărirea, măcinarea sau ambalarea materialelor nefarmaceutice foarte toxice, cum ar fi biocidele şi produsele de protecţie a plantelor, nu se desfăşoară în sedii utilizate pentru producerea substanţelor active.
(4)Manipularea şi stocarea materialelor nefarmaceutice foarte toxice trebuie să fie separate de substanţele active.
(5)Pentru a determina necesitatea şi măsura în care zonele de producţie pot fi utilizate pentru a produce mai multe substanţe active şi pentru a reduce riscul de contaminare, se utilizează un sistem de asigurare a calităţii care să fie cuprinzător şi eficace şi care să includă controale adecvate ale calităţii şi gestionarea riscurilor în materie de calitate.
Art. 16: Igienizare şi întreţinere
(1)Se instituie proceduri scrise care atribuie responsabilitatea pentru igienizare şi care descriu programele de curăţenie, metodele, echipamentele şi materialele care urmează să fie utilizate pentru curăţarea clădirilor şi a sediilor.
(2)Se instituie proceduri scrise pentru utilizarea rodenticidelor, insecticidelor, fungicidelor, agenţilor fumiganţi, agenţilor de curăţare şi igienizare adecvaţi pentru a preveni contaminarea echipamentelor, a materiilor prime, a materialelor de ambalare sau de etichetare, a substanţelor active sau a produselor intermediare ale acestora.