Titlul 7 - INTERESUL UNIUNII - Regulamentul 1981/07-oct-2025 de instituire a unei taxe antidumping definitive la importurile de articole de masă şi articole de bucătărie din ceramică originare din Republica Populară Chineză, în urma unei reexaminări efectuate în perspectiva expirării măsurilor în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European şi al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
TITLUL 7:INTERESUL UNIUNII
(228)În conformitate cu articolul 21 din regulamentul de bază, Comisia a analizat dacă menţinerea măsurilor nu ar fi împotriva interesului Uniunii în ansamblul său. Determinarea interesului Uniunii s-a bazat pe evaluarea diferitelor interese în cauză, şi anume interesele industriei Uniunii, pe de o parte, precum şi ale importatorilor şi ale altor părţi implicate, pe de altă parte.
(229)Comisia a reamintit că, în cadrul investigaţiei iniţiale, s-a considerat că adoptarea măsurilor nu este împotriva interesului Uniunii. De asemenea, faptul că prezenta investigaţie este o reexaminare, care analizează o situaţie în care măsurile antidumping au fost deja instituite, permite evaluarea eventualului impact negativ asupra părţilor vizate de măsurile antidumping actuale.
(230)Pe această bază s-a examinat dacă, contrar concluziilor privind probabilitatea unei continuări a dumpingului şi a prejudiciului, ar exista motive imperioase pentru a se concluziona că menţinerea măsurilor în acest caz particular nu ar fi în interesul Uniunii.
(231)Investigaţia a arătat că, dacă măsurile ar expira, acest lucru ar putea avea un efect negativ semnificativ asupra industriei Uniunii. Situaţia industriei Uniunii s-ar deteriora şi mai mult din punctul de vedere al volumului şi al preţurilor de vânzare, generând o scădere puternică a profitabilităţii. Pe de altă parte, continuarea măsurilor i-ar permite industriei Uniunii să îşi revină de pe urma prejudiciului anterior determinat de importurile care fac obiectul unui dumping şi să îşi exploateze potenţialul pe o piaţă a Uniunii care nu este afectată de practici comerciale neloiale.
(232)CCCLA a afirmat şi a reiterat după comunicarea constatărilor că importurile din China au anumite efecte complementare asupra producţiei din Uniune, ceea ce duce la un amestec de interese în interiorul industriei Uniunii. Prin urmare, prelungirea măsurilor nu pare a fi în interesul producătorilor din UE, având în vedere că indicatorii lor economici (importuri, producţie, vânzări interne şi la export) arată o stare solidă. În plus, potrivit CCCLA, anumiţi producători din UE nu fabrică toate tipurile de articole de masă şi articole de bucătărie din ceramică, ceea ce înseamnă că aceste articole trebuie importate din ţări terţe, inclusiv din China. Taxele antidumping au crescut preţul produselor provenite de la producători din China, ceea ce a avut un efect negativ continuu asupra acestor producători din UE.
(233)Cu toate acestea, analiza prejudiciului de la punctul 4 de mai sus (considerentele 160-197) a arătat că, de fapt, industria Uniunii a continuat să înregistreze pierderi, în pofida măsurilor, ca urmare a efectelor prejudiciabile ale importurilor care fac obiectul unui dumping din RPC. Într-adevăr, industria Uniunii a înregistrat o scădere a cotei de piaţă în cursul perioadei examinate, deşi nu a fost în măsură să îşi crească preţurile de vânzare la niveluri profitabile. În plus, afirmaţia contrară a CCCLA de mai sus nu a fost susţinută de elemente de probă care să poată fi analizate în continuare, ceea ce a determinat Comisia să respingă această afirmaţie.
(234)Având în vedere cele de mai sus, s-a concluzionat că menţinerea măsurilor antidumping în vigoare este în interesul industriei Uniunii.
(235)În etapa de deschidere a acestei investigaţii, au fost contactaţi şi invitaţi să coopereze 51 de importatori neafiliaţi cunoscuţi. Niciunul nu s-a manifestat în etapa de eşantionare. Un singur importator a prezentat spontan, într-o etapă ulterioară, unele informaţii limitate privind importurile, fără a transmite obiecţii cu privire la posibila prelungire a măsurilor actuale.
(236)Pe această bază şi în conformitate cu constatările reexaminării anterioare efectuate în perspectiva expirării măsurilor, care au evidenţiat marje de profit robuste ale importatorilor produsului în cauză (74), s-a concluzionat că menţinerea măsurilor existente nu ar avea un efect negativ semnificativ asupra activităţii importatorilor neafiliaţi ai produsului în cauză.
(74)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1198, considerentul 277.
(237)La fel ca în cadrul investigaţiei anterioare de reexaminare în perspectiva expirării măsurilor, niciun reprezentant al intereselor utilizatorilor finali, precum asociaţiile consumatorilor, nu şi-a manifestat disponibilitatea şi nu a cooperat în niciun fel în cadrul investigaţiei. În lipsa continuă a unei cooperări a utilizatorilor la prezenta investigaţie de reexaminare în perspectiva expirării măsurilor, Comisia a considerat că constatările sale din investigaţia iniţială sunt valabile în continuare şi că menţinerea măsurilor nu ar afecta în mod negativ consumatorii, precum gospodăriile sau, cel puţin, nu în mod semnificativ.
(238)CCCLA a subliniat şi a reiterat ulterior comunicării constatărilor finale că, având în vedere că articolele de masă şi articolele de bucătărie din ceramică sunt un produs final, taxele antidumping afectează consumatorii din Uniune în mod direct, deoarece nu există o industrie intermediară care să absoarbă costurile.
(239)Răspunsul oferit de Cerame-Unie/FEPF la afirmaţia de mai sus a fost că, în pofida măsurilor antidumping în vigoare în prezent, importurile de articole de masă şi articole de bucătărie din ceramică din China au continuat să intre în Uniune în cantităţi mari şi la preţuri foarte scăzute.
(240)Comisia a considerat că este foarte puţin probabil ca abrogarea măsurilor să conducă la scăderea preţurilor cu întreaga valoare a taxelor. Chiar şi în cazul puţin probabil în care preţurile de consum ar scădea cu întreaga valoare a taxelor antidumping actuale, costul anual al consumatorilor ar scădea cu mai puţin de 1 EUR (75). Având în vedere că nu se poate considera că măsurile au avut un impact semnificativ asupra consumatorilor, Comisia a respins aceste afirmaţii.
(75)Acest calcul a fost efectuat în cursul investigaţiei iniţiale, pe baza volumelor şi a valorii importurilor, a taxelor antidumping şi a numărului de gospodării din Uniune de la momentul respectiv. A se vedea considerentul 217 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 412/2013.
(241)Comisia a pus în balanţă interesele concurente din Uniune, acordând o atenţie deosebită nevoii de a elimina efectele de denaturare a comerţului ale dumpingului prejudiciabil şi necesităţii de a asigura o concurenţă loială efectivă. Pe de o parte, continuarea măsurilor ar proteja o industrie importantă a Uniunii, inclusiv numeroase întreprinderi mici şi mijlocii, împotriva continuării probabile a prejudiciului. Pe de altă parte, evaluarea situaţiei importatorilor şi a utilizatorilor, bazată pe informaţiile disponibile din cauza lipsei de cooperare, arată că menţinerea măsurilor nu ar avea, în mod clar, un impact negativ disproporţionat asupra lor.
(242)Prin urmare, Comisia a concluzionat că nu există motive imperioase legate de interesul Uniunii împotriva menţinerii măsurilor antidumping definitive asupra importurilor de articole de masă şi de articole de bucătărie originare din RPC.