Capitolul 4 - 1.4. Perioada investigaţiei de reexaminare şi perioada examinată - Regulamentul 1981/07-oct-2025 de instituire a unei taxe antidumping definitive la importurile de articole de masă şi articole de bucătărie din ceramică originare din Republica Populară Chineză, în urma unei reexaminări efectuate în perspectiva expirării măsurilor în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European şi al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:1.4. Perioada investigaţiei de reexaminare şi perioada examinată
(28)Investigaţia privind continuarea dumpingului a vizat perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2023 şi 31 decembrie 2023 (denumită în continuare "perioada investigaţiei de reexaminare" sau "PIR"). Examinarea tendinţelor relevante pentru evaluarea probabilităţii continuării reapariţiei prejudiciului a vizat perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2020 şi sfârşitul perioadei investigaţiei de reexaminare (denumită în continuare "perioada examinată").
(29)CCCLA a criticat alegerea atât a perioadei examinate, cât şi a PIR, pe motiv că nu ar îndeplini standardul juridic prevăzut la articolul 6 alineatul (1) din regulamentul de bază şi ar denatura puternic constatările potenţiale, orientându-le către determinări pozitive privind dumpingul şi reapariţia prejudiciului din cauza a doi factori principali.
(30)În primul rând, stabilirea PIR începând de la primul şi până la al patrulea trimestru al anului 2023 ar fi inacceptabil de îndepărtată, având în vedere că cererea de efectuare a unei investigaţii de reexaminare a fost depusă la 27 mai 2024, iar procedura a fost deschisă la 12 iulie. În plus, utilizarea anului 2020 ca an de referinţă pentru analizarea tendinţelor importurilor şi a situaţiei actuale a industriei Uniunii ar produce o imagine distorsionată din cauza impactului puternic al măsurilor administrative adoptate ca răspuns la pandemia din 2020 şi ar împiedica o examinare obiectivă a acestui caz pe baza unor elemente de probă concrete. CCCLA a concluzionat că solicitanţii ar fi trebuit să fie invitaţi să depună din nou cererea pe baza unei perioade nedistorsionate examinate, şi anume de la 1 ianuarie 2019, excluzând anul 2020, cu data de încheiere cât mai apropiată posibil de data deschiderii investigaţiei.
(31)La stabilirea perioadei de investigaţie, abordarea generală a Comisiei se aliniază la articolul 6 alineatul (1) al doilea paragraf din regulamentul de bază [aplicabil reexaminărilor în temeiul articolului 11 alineatul (5) primul paragraf din regulamentul de bază], care prevede că "se alege o perioadă de examinare care, în cazul dumpingului, acoperă în mod normal o perioadă de cel puţin şase luni imediat anterioară iniţierii procedurii". În cadrul prezentei reexaminări, spre deosebire de un caz normal, a trebuit să fie luate în considerare circumstanţe excepţionale, având în vedere componenţa industriei Uniunii, care este foarte fragmentată, cu o proporţie foarte mare de IMM-uri. Pentru a asigura accesul la acest instrument de apărare comercială pentru o industrie atât de diversă şi fragmentată, Comisia a utilizat ultimul an calendaristic complet care precedă anul în care a fost deschisă investigaţia. Este o practică obişnuită ca întreprinderile mici şi mijlocii să aibă un exerciţiu financiar care corespunde anului calendaristic. Prin faptul că a lăsat ca perioada investigaţiei de reexaminare să coincidă cu anul calendaristic şi, în consecinţă, cu exerciţiul financiar, astfel cum se prevede la articolul 6 alineatul (9) ultima teză din regulamentul de bază, Comisia a încercat să reducă sarcina impusă IMM-urilor în ceea ce priveşte furnizarea de informaţii în cadrul investigaţiei. Prin urmare, afirmaţia CCCLA a fost respinsă.
(32)În avizul de deschidere, Comisia a invitat toate părţile interesate să participe la investigaţie. Comisia a informat, în special, următoarele părţi cu privire la deschiderea reexaminării efectuate în perspectiva expirării măsurilor: solicitanţii, producătorii cunoscuţi din Uniune şi asociaţiile relevante ale acestora, producătorii-exportatori cunoscuţi din RPC, importatorii neafiliaţi cunoscuţi din Uniune, precum şi autorităţile din RPC.
(33)Părţile interesate au avut posibilitatea de a formula observaţii cu privire la deschiderea reexaminării în perspectiva expirării măsurilor şi de a solicita o audiere în faţa Comisiei şi/sau a consilierului-auditor pentru proceduri comerciale.
(34)Comisia a primit, împreună cu cererea de reexaminare din 14 aprilie 2024, o cerere de anonimat din partea a şase producători din Uniune care susţineau cererea de reexaminare în perspectiva expirării măsurilor. Toţi cei care au solicitat anonimatul şi-au prezentat argumentele pentru a nu li se dezvălui identitatea. Societăţile şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la represaliile din partea clienţilor lor din China, precum şi în mod indirect din partea concurenţilor chinezi prin intermediul clienţilor şi distribuitorilor pe care îi au în comun în Uniunea Europeană şi în alte părţi ale lumii. Pentru a evita riscul de represalii din partea actorilor chinezi privaţi, care ar putea avea un impact negativ grav asupra activităţilor lor comerciale, societăţile au solicitat Comisiei să păstreze confidenţialitatea cu privire la identitatea lor.
(35)Comisia a evaluat aceste solicitări şi elementele de probă furnizate. Comisia a concluzionat că, într-adevăr, riscul de represalii invocat există şi, pe această bază, a acordat un tratament confidenţial identităţii societăţilor în cauză (15).
(15)Nota la dosar din 12 iulie 2024, nr. t24.005770 (disponibilă în dosarul public).
SUBSECŢIUNEA 0:
(36)În avizul de deschidere, Comisia a afirmat că ar putea eşantiona părţile interesate în conformitate cu articolul 17 din regulamentul de bază.
SUBSECŢIUNEA 1:1.4.2.1. Eşantionarea producătorilor din Uniune
(37)În avizul de deschidere, Comisia a afirmat că a selectat în mod provizoriu un eşantion de producători din Uniune. Comisia a selectat eşantionul pe baza volumelor de producţie de produse similare, a dimensiunii, localizării geografice în Uniune şi a segmentului de produse al producătorilor. Eşantionul a fost format din trei producători din Uniune situaţi în trei state membre, printre care Portugalia şi România (16), şi a acoperit toate tipurile principale de produse. Dintre aceşti trei producători, unul era o întreprindere mică şi mijlocie (IMM (17)). Eşantionul provizoriu a reprezentat [19-24]% din volumul total estimat al producţiei şi [41-52]% din vânzările totale estimate ale produsului similar în Uniune în 2023.
(16)Din motive de confidenţialitate, statul membru în care este localizat IMM-ul nu poate fi dezvăluit. A se vedea considerentele 50-53.
(17)IMM-urile sunt definite astfel cum se prevede în Recomandarea Comisiei din 6 mai 2003 privind definiţia microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii (JO L 124, 20.5.2003, p. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/reco/2003/361/oj).
(38)În urma stabilirii eşantionului provizoriu, IMM-ul selectat a informat Comisia că circumstanţele organizatorice şi financiare au făcut imposibilă în mod obiectiv participarea acestei societăţi la investigaţie în calitate de producător din Uniune inclus în eşantion. După examinarea argumentelor prezentate în observaţiile primite de Cerame-Unie/FEPF, Comisia şi-a modificat eşantionul provizoriu pentru a include un alt IMM pentru a menţine un eşantion reprezentativ (18). În consecinţă, eşantionul final rezultat a inclus trei producători din Uniune situaţi în trei state membre, printre care Portugalia şi România, dintre care unul era IMM, şi a acoperit toate tipurile majore de produse (19). Eşantionul respectiv a reprezentat [16-21]% din producţia totală estimată a UE şi [35-46]% din volumul total estimat al vânzărilor produsului similar în UE pe piaţa Uniunii în 2023.
(18)Nota la dosar din 29 iulie 2024, nr. t24.006490 (disponibilă în dosarul public).
(19)Din motive de confidenţialitate, statul membru în care este localizat IMM-ul nu poate fi dezvăluit. A se vedea considerentele 50-53.
(39)CCCLA a prezentat observaţii cu privire la eşantionul industriei Uniunii şi şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la potenţialele strategii de autoselecţie în cadrul industriei Uniunii, astfel cum o demonstrează refuzul IMM-ului menţionat anterior de a coopera sub pretextul circumstanţelor organizaţionale şi financiare, mai degrabă decât al substanţei eşantionului (şi anume: volumele de producţie, gama de produse, dimensiunea societăţii, sfera de acoperire geografică). Acest exerciţiu ar putea fi repetat cu scopul ca societăţile cu performanţe sub media întregii industrii a Uniunii să fie incluse în eşantion de către Comisie, ceea ce ar denatura determinarea prejudiciului. În acest context, CCCLA a făcut trimitere la Raportul Organului de apel în cauza Comunităţile Europene - Măsuri antidumping definitive privind anumite elemente de fixare din fier sau oţel din China (articolul 21.5), care ar afirma că autoritatea de investigaţie nu trebuie să definească industria naţională astfel încât să includă, în mod exclusiv sau predominant, producătorii care se consideră prejudiciaţi de importurile despre care se presupune că fac obiectul unui dumping (20).
(20)Raportul Organului de apel, CE - Elemente de fixare (China) (articolul 21.5 - China), punctul 5.319.
(40)În conformitate cu articolul 17 alineatul (1) din regulamentul de bază, Comisia trebuie să selecteze un eşantion valabil din punct de vedere statistic, în conformitate cu informaţiile disponibile la momentul selectării şi, în cazul lipsei de cooperare a uneia dintre entităţile incluse în eşantion, care este de natură să afecteze în mod semnificativ rezultatul investigaţiei, în conformitate cu articolul 17 alineatul (4) din regulamentul de bază, poate fi selectat un nou eşantion. Eşantionul revizuit a fost foarte similar cu eşantionul iniţial în ceea ce priveşte gradul de acoperire a producţiei şi a vânzărilor. În plus, în conformitate cu dispoziţiile articolului 17 alineatul (2) din regulamentul de bază, selectarea finală a părţilor, efectuată în temeiul dispoziţiilor privind eşantionarea, revine Comisiei, şi nu părţilor implicate. În consecinţă, afirmaţia a fost respinsă.
SUBSECŢIUNEA 2:1.4.2.2. Eşantionarea importatorilor
(41)Pentru a decide dacă eşantionarea era necesară şi, în caz afirmativ, pentru a constitui un eşantion, Comisia a solicitat importatorilor neafiliaţi să furnizeze informaţiile specificate în avizul de deschidere.
(42)Comisia Europeană nu a primit un răspuns care să conţină informaţiile solicitate în anexa la avizul de deschidere din partea niciunui importator neafiliat în termenul stabilit în avizul de deschidere. Prin urmare, nu a fost selectat niciun eşantion de importatori neafiliaţi.
SUBSECŢIUNEA 3:1.4.2.3. Eşantionarea producătorilor-exportatori din RPC
(43)Pentru a decide dacă eşantionarea este necesară şi, în caz afirmativ, pentru a constitui un eşantion, Comisia a solicitat tuturor producătorilor-exportatori cunoscuţi din RPC să furnizeze informaţiile precizate în avizul de deschidere. În plus, Comisia a solicitat Misiunii Republicii Populare Chineze pe lângă Uniunea Europeană să identifice şi/sau să contacteze alţi eventuali producători-exportatori care ar putea fi interesaţi să participe la investigaţie.
(44)O sută unu (101) de producători-exportatori/grupuri de producători-exportatori din China au furnizat informaţiile solicitate şi au acceptat să fie incluşi în eşantion. Aceşti producători-exportatori chinezi cooperanţi au reprezentat împreună aproximativ 21% din totalul importurilor din China în cursul PIR şi aproximativ 8% din producţia totală şi capacitatea de producţie din China. În urma analizării informaţiilor furnizate de producătorii-exportatori chinezi, Comisia a decis să restrângă investigaţia la un număr rezonabil de producători-exportatori, prin utilizarea unui eşantion în conformitate cu articolul 17 alineatul (1) din regulamentul de bază. La 8 august 2024, Comisia a selectat un eşantion de trei grupuri de producători-exportatori, bazat pe cel mai mare volum de vânzări către Uniune în cursul perioadei investigaţiei de reexaminare. Cele trei grupuri incluse în eşantion au acoperit aproximativ 21% din volumul total al importurilor din China şi aproximativ 8% din producţia totală din China în cursul PIR (21).
(21)Cele trei grupuri de producători-exportatori incluse în eşantion au fost compuse din Fujian Dehua Huilong Ceramic Co., Ltd., Photo Usa Electronic Graphic Inc. şi Liling Kaiwei Ceramic Co. Ltd.