Recomandarea 2029/30-sept-2025 privind creşterea disponibilităţii conturilor de economii şi de investiţii care beneficiază de tratament fiscal simplificat şi avantajos

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
Recomandarea 2029/30-sept-2025 privind creşterea disponibilităţii conturilor de economii şi de investiţii care beneficiază de tratament fiscal simplificat şi avantajos
Dată act: 30-sept-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolul 292,
întrucât:
(1)În ceea ce priveşte rata economisirii, una dintre cele mai ridicate rate la nivel mondial se înregistrează la nivelul cetăţenilor UE. Adesea însă, aceştia nu valorifică la maximum economiile lor, ca urmare a unei combinaţii de factori, printre care alfabetizarea financiară insuficientă, parcursurile de investiţii complexe şi pieţele serviciilor financiare fragmentate, având ca rezultat lipsa concurenţei şi posibilităţi de alegere limitate. Aceasta limitează opţiunile pe care le au la dispoziţie cetăţenii din UE pentru a investi economiile în moduri care ar putea genera o rentabilitate mai mare şi le-ar putea spori avuţia.
(2)Datorită investiţiilor pe pieţele de capital, cetăţenii UE pot obţine rezultate financiare mai bune. Prin urmare, facilitarea accesului la investiţii poate spori bunăstarea financiară a acestora.
(3)Investitorii de retail şi administratorii de active preferă adesea să aloce o parte supradimensionată din portofoliile lor pieţelor de capital interne, din cauza unor factori precum dezvoltarea pieţei, familiaritatea, limba comună, cultura comună şi proximitatea geografică. Prin urmare, încurajarea unei participări mai mari a segmentului de retail pe pieţele de capital poate oferi, de asemenea, surse suplimentare de investiţii în folosul economiei UE.
(4)În timp ce persoanele fizice au libertatea de a investi în funcţie de preferinţele, nevoile şi opţiunile personale şi în propriul ritm, creşterea investiţiilor de retail pe pieţele de capital poate oferi întreprinderilor din UE mai multe oportunităţi de finanţare pentru a se dezvolta, a inova şi a crea locuri de muncă. Lărgirea bazei investitorilor din UE ar putea contribui, de asemenea, la finanţarea priorităţilor strategice ale UE, inclusiv a tranziţiei digitale, a celei verzi şi a celei sociale, precum şi la consolidarea securităţii şi apărării UE, în cazul în care investitorii de retail aleg să îşi aloce investiţiile în consecinţă.
(5)Statele membre îndeplinesc un rol esenţial în atingerea obiectivelor uniunii economiilor şi a investiţiilor şi şi-au afirmat angajamentul de a îmbunătăţi accesul cetăţenilor la pieţele de capital atât prin declaraţia Eurogrupului din aprilie 2024, cât şi prin concluziile Consiliului European din martie 2025. Drept urmare, statele membre sunt încurajate să pună în aplicare reforme care să dezvolte şi să consolideze pieţele interne de capital, inclusiv măsuri de stimulare a participării investitorilor de retail. La atingerea acestor obiective contribuie îmbunătăţirea alfabetizării financiare, facilitarea investiţiilor de retail şi oferirea de stimulente adecvate. Unele state membre au obţinut deja rezultate foarte pozitive în această privinţă.
(6)Prezenta recomandare oferă statelor membre un plan european pentru conturile de economii şi de investiţii (CEI), pe baza celor mai bune practici existente. Recomandarea evidenţiază principalele caracteristici pe care ar trebui să le aibă CEI pentru a maximiza adoptarea acestora şi pentru a contribui la atingerea obiectivului de stimulare a participării segmentului de retail pe pieţele de capital.
(7)Conturile de economii şi de investiţii sunt puse la dispoziţie de furnizori de servicii financiare autorizaţi şi permit persoanelor fizice să investească în instrumente financiare precum acţiuni, obligaţiuni şi unităţi ale organismelor de plasament colectiv. CEI implică adesea beneficii fiscale. Anumite ţări, inclusiv unele state membre ale UE, au pus în aplicare CEI cu scopul de a aborda chestiunea participării scăzute a segmentului de retail pe pieţele de capital. Cadrele de succes privind CEI sunt mărturia faptului că, atunci când sunt concepute în mod corespunzător, acestea pot contribui la creşterea gradului de atractivitate a pieţelor de capital, precum şi la facilitarea accesului investitorilor de retail pe aceste pieţe şi la crearea avuţiei acestora într-un mod mai eficace.
(8)În urma examinării celor mai bune practici în materie de CEI, atât la nivelul UE, cât şi la nivel internaţional, s-au identificat principalele caracteristici ale CEI de succes. Printre aceste caracteristici se numără uşurinţa de utilizare, care facilitează accesul la acestea şi gestionarea acestora, flexibilitatea în ceea ce priveşte investiţiile şi cesionarea, precum şi facilitarea conformării fiscale. Se recomandă ca statele membre să introducă cadre naţionale privind CEI care să aibă aceste caracteristici.
(9)Variaţiile în ceea ce priveşte avuţia şi veniturile populaţiei afectează participarea segmentului de retail pe pieţele de capital. Cadrele în materie de CEI ar trebui să aibă ca scop rate ridicate de participare pentru toate grupele de vârstă, de la tineri până la vârstnici şi să vină în întâmpinarea tuturor cetăţenilor, indiferent dacă au capacitatea de a investi sume mici sau mari.
(10)Economisirea şi investirea începând din tinereţe pot contribui la crearea durabilă a avuţiei, la o mai bună alfabetizare financiară şi la promovarea unei culturi a investiţiilor. Statele membre sunt încurajate să prevadă un cadru care să faciliteze adoptarea CEI de către tineri, sub rezerva unor garanţii adecvate.
(11)Sectorul financiar al UE are un rol esenţial, în calitate de intermediar principal între investitorii de retail şi pieţele de capital. Furnizorii de servicii financiare ar trebui să valorifice oportunităţile pe care le oferă CEI pentru a creşte gradul de participare al investitorilor de retail şi a le oferi investitorilor de retail cele mai bune opţiuni şi servicii de investiţii posibile, la preţuri competitive şi echitabile.
(12)Cele mai bune practici arată că CEI au succes atunci când există o concurenţă puternică între furnizorii de servicii financiare, permiţând accesul investitorilor de retail la cele mai avantajoase oferte şi la cele mai bune servicii. Prin urmare, ar trebui ca o gamă largă de furnizori de servicii financiare să poată să ofere CEI investitorilor de retail, cu condiţia să deţină o autorizaţie pentru serviciile pe care intenţionează să le furnizeze, cum ar fi primirea şi transmiterea ordinelor, executarea ordinelor, păstrarea în condiţii de siguranţă şi administrarea instrumentelor financiare, furnizarea de consultanţă de investiţii şi administrarea portofoliului. În general, ar trebui asigurată transparenţa în privinţa eventualelor costuri şi taxe aferente CEI şi acestea ar trebui să poată fi înţelese şi comparate cu uşurinţă de investitorii de retail.
(13)Pieţele fragmentate şi comportamentele protecţioniste sunt în detrimentul investitorilor de retail şi al dezvoltării pieţelor de capital ale UE. Facilitarea furnizării de CEI la nivel transfrontalier poate spori concurenţa între furnizori şi poate încuraja inovarea, creând mai multe posibilităţi pentru investitorii de retail de obţinere a celor mai bune oportunităţi de investiţii, după cum au arătat cadrele de succes privind CEI din UE. Conform normelor în vigoare, furnizorii de servicii financiare autorizaţi într-un stat membru nu trebuie să se confrunte cu bariere suplimentare la intrare atunci când prestează servicii financiare într-un alt stat membru în baza principiilor libertăţii de stabilire şi a libertăţii de a presta servicii. Prin urmare, atunci când pun în aplicare prezenta recomandare, statele membre ar trebui să se asigure că, în demersul de instituire a cadrelor privind CEI, nu se creează bariere în calea liberei circulaţii a capitalurilor, a prestării transfrontaliere de servicii financiare sau a libertăţii de stabilire în UE. Statele membre ar trebui, aşadar, să permită furnizarea de CEI de către furnizorii de servicii financiare autorizaţi în orice stat membru.
(14)Taxele şi procesele administrative aferente transferului de active între CEI sau schimbării furnizorilor de CEI pot, de asemenea, să împiedice concurenţa. Se recomandă, aşadar, ca statele membre să se asigure că procesul de transfer al conturilor şi al activelor este raţionalizat şi presupune taxe minime. În mod similar, transferul unui portofoliu între furnizori ar putea fi considerat, din punct de vedere fiscal, un eveniment impozabil (de exemplu, dacă transferul între furnizori este organizat prin vânzarea efectivă a portofoliului, urmată de răscumpărarea unui portofoliu de la noul furnizor) şi, prin urmare, suspus impozitării. Acest lucru poate împiedica portabilitatea CEI între furnizori. Prin urmare, se recomandă statelor membre să se asigure că transferul între furnizori al portofoliului unui investitor de retail, fie la nivel intern, fie la nivel transfrontalier, nu generează un eveniment impozabil din perspectiva impozitului pe venit şi nici nu afectează beneficiile fiscale existente, inclusiv în cazul în care transferul între furnizori implică o vânzare a activelor şi transferul ulterior al veniturilor către noul furnizor şi că se asigură continuitatea tratamentului fiscal al activelor din cont. Acest lucru nu aduce atingere tratatelor fiscale bilaterale şi nici drepturilor de impozitare ale statelor membre în cazul schimbării rezidenţei fiscale a investitorului de retail.
(15)Statele membre sunt, de asemenea, încurajate să colaboreze pentru a evita riscul dublei impuneri legate de deţinerea unui CEI în cazul în care un investitor de retail îşi schimbă rezidenţa fiscală în UE şi pentru a se asigura că tratamentul fiscal nu descurajează cetăţenii să îşi exercite dreptul la liberă circulaţie.
(16)Diversificarea portofoliilor investitorilor este esenţială pentru minimizarea riscurilor şi poate fi facilitată prin asigurarea unui acces larg la diverse opţiuni de investiţii. Prin urmare, atunci când investesc prin intermediul unui CEI, cetăţenii UE ar trebui să aibă acces la o gamă largă de instrumente financiare, printre care, cel puţin, acţiuni, obligaţiuni şi unităţi sau acţiuni ale organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM; inclusiv fondurile tranzacţionate la bursă), de la o gamă largă de emitenţi, pentru a se asigura accesul la produse financiare care nu sunt complexe. Pot fi eligibile în vederea deţinerii într-un CEI şi alte instrumente financiare, cum ar fi unităţile sau acţiunile fondurilor europene de investiţii pe termen lung (ELTIF) şi ale fondurilor de investiţii alternative de retail (FIA) - în cazul în care un stat membru permite comercializarea fondurilor de investiţii alternative către investitori de retail. Disponibilitatea acestor instrumente ar putea permite diversificarea portofoliilor investitorilor de retail şi ar putea contribui la finanţarea unor proiecte importante de infrastructură, precum şi a societăţilor necotate la bursă, inclusiv a start-upurilor, a întreprinderilor în faza de extindere şi a IMM-urilor. Furnizorii de servicii financiare ar trebui să lărgească oferta de active de investiţii disponibile şi să nu se limiteze la activele financiare emise în statul membru în temeiul legislaţiei căruia este oferit CEI. Investitorii de retail ar trebui să aibă posibilitatea de a-şi diversifica investiţiile în mai multe clase de active şi zone geografice.
(17)Furnizorii de servicii financiare ar trebui, de asemenea, să le ofere investitorilor de retail opţiunea de a-şi concentra investiţiile asupra economiei UE, de a contribui la priorităţile strategice ale UE, inclusiv la tranziţia digitală, la cea verde şi la cea socială şi de a consolida securitatea şi apărarea UE.
(18)Unul dintre obiectivele principale ale CEI este de a ajuta investitorii de retail, inclusiv cetăţenii care nu au mai investit pe pieţele de capital, să îşi diversifice portofoliile şi să îşi sporească avuţia în mod prudent şi durabil prin intermediul pieţelor de capital. Acest obiectiv poate fi realizat cel mai bine prin investiţii în principal în instrumente financiare care nu sunt complexe, care nu expun investitorii de retail la riscuri dificil de înţeles şi nu constituie investiţii în economia reală. Prin urmare, activele care pot fi investite în CEI ar trebui să excludă anumite active foarte riscante sau complexe, fără un activ de referinţă, sau al căror activ de referinţă este considerat el însuşi foarte riscant sau complex. În categoria acestor active intră instrumentele financiare foarte riscante sau complexe, cum ar fi unele instrumente derivate, precum şi criptoactivele, altele decât cele care se califică drept instrumente financiare eligibile pentru a fi deţinute într-un CEI (şi anume, versiunea tokenizată a instrumentelor financiare respective).
(19)Astfel cum se menţionează în Comunicarea Comisiei referitoare la o strategie a UE privind alfabetizarea financiară, lansată alături de prezenta recomandare, investitorii au niveluri diferite de alfabetizare şi expertiză financiară, precum şi obiective de investiţii şi profiluri de risc diferite. Prin urmare, investitorii de retail ar trebui să aibă opţiunea de a alege între servicii de investiţii care oferă consultanţă de investiţii şi executarea ordinelor şi servicii care constau doar în executarea sau primirea şi transmiterea ordinelor clienţilor, în cazul în care deciziile de investiţii sunt luate în mod independent de către investitorii de retail. De asemenea, nu ar trebui să existe cerinţe minime de investire pentru deschiderea sau gestionarea unui CEI, astfel încât toţi investitorii de retail să poată să le utilizeze, indiferent de nivelul lor de avere.
(20)Pentru a asigura succesul cadrului, sunt esenţiale eforturile statelor membre şi ale furnizorilor de servicii financiare de raţionalizare a parcursului de investire şi de simplificare a tuturor aspectelor administrative şi procedurale ale CEI. Prin urmare, statele membre şi sectorul de specialitate ar trebui să se asigure că CEI oferă investitorilor de retail o experienţă simplă, fiabilă şi uşor accesibilă, inclusiv prin interfeţe digitale uşor de utilizat şi servicii pentru clienţi de înaltă calitate. Cooperarea la nivelul sectorului de specialitate în vederea creării acestor interfeţe digitale uşor de utilizat poate facilita adoptarea lor de către investitori şi poate reduce costurile totale pentru sectorul de specialitate. Deşi soluţiile digitale reprezintă o modalitate foarte eficace de a facilita accesul la CEI, ar trebui să fie disponibile şi opţiuni offline pentru CEI, atunci când acest lucru este fezabil, pentru a asigura incluziunea şi accesibilitatea pentru toţi.
(21)Pentru multe persoane, complexitatea conformării fiscale legate de veniturile din investiţii le poate descuraja să investească pe pieţele de capital. Pentru achitarea impozitelor aferente activelor deţinute în CEI, cetăţenii ar trebui să poată utiliza sisteme fiscale simple, uşoare şi, pe cât posibil, automatizate. Prin urmare, autorităţile fiscale naţionale ar trebui să se bazeze pe furnizorii de CEI pentru colectarea impozitelor şi/sau furnizarea informaţiilor privind investiţiile CEI, astfel încât să se reducă la minimum complexitatea legată de conformarea fiscală pentru titularii unor astfel de conturi. Pentru a promova concurenţa transfrontalieră între furnizori, fiecare stat membru ar trebui să permită furnizorilor de CEI din alte state membre să urmeze aceleaşi proceduri de asigurare a conformării fiscale ca furnizorii autorizaţi la nivel naţional, inclusiv, după caz, să colecteze şi să achite impozitele relevante aferente CEI în numele clienţilor lor.
(22)Oferirea unui stimulent fiscal investitorilor de retail şi existenţa unor proceduri simple de conformare fiscală pentru investiţiile deţinute într-un CEI pot îmbunătăţi adoptarea acestor conturi şi s-au dovedit a fi caracteristici esenţiale ale cadrelor de succes privind CEI din statele membre şi ţările terţe. Statele membre sunt încurajate să acorde CEI un tratament fiscal avantajos, care să fie cel puţin echivalent cu cel mai favorabil tratament fiscal disponibil în temeiul legislaţiei statului membru respectiv, acordat pentru veniturile din orice clasă de active sau pentru un produs ori cont de investiţii. Dacă doresc să introducă stimulente fiscale pentru a promova adoptarea CEI, statele membre pot avea în vedere introducerea de deduceri fiscale, scutiri fiscale, măsuri de amânare a plăţii impozitelor, cote uniforme de impozitare sau o combinaţie de astfel de măsuri. Schemele de deducere fiscală pot contribui la stimularea adoptării iniţiale a CEI. Schemele de deducere fiscală pot consta în posibilitatea deducerii unei sume din venitul impozabil în momentul deschiderii unui cont, cum ar fi deducerea din venitul impozabil a unei sume în primul an fiscal al deschiderii unuia sau mai multor conturi de economii şi de investiţii. Un regim de scutire fiscală ar putea consta în scutirea de la impozitare a veniturilor generate de activele deţinute într-un CEI. Amânarea plăţii impozitelor ar permite amânarea evenimentului de impunere până în momentul retragerii activelor din CEI.
(23)Statele membre sunt puternic încurajate să conceapă acest tip de stimulente fiscale ţinând seama în mod corespunzător de obiectivele CEI de facilitare a investiţiilor de retail, precum şi de principiile fundamentale care stau la baza utilizării judicioase şi eficiente din punctul de vedere al costurilor a stimulentelor fiscale în cadrul unui regim fiscal solid şi eficient. Deşi stimulentele fiscale pot contribui la adoptarea CEI şi pot lua în considerare, de asemenea, legătura cu priorităţile strategice ale UE, fără a restricţiona capacitatea de a deţine o gamă largă şi diversificată de instrumente financiare eligibile în CEI, este important să se asigure echitatea fiscală şi să nu se faciliteze eludarea sau evaziunea fiscală. Orice stimulente fiscale introduse cu scopul de a stimula adoptarea CEI ar trebui să urmeze principiul conform căruia stimulentele fiscale să fie bine adaptate şi uşor de înţeles şi de aplicat de către investitorii de retail, furnizorii de CEI şi administraţiile fiscale. Ţinând seama de obiectivul de a menţine o piaţă internă deschisă şi favorabilă incluziunii, statele membre ar trebui, de asemenea, să se asigure că astfel de stimulente sunt pe deplin aliniate la libera circulaţie a capitalurilor şi la alte cerinţe care decurg din legislaţia UE. În special, aceste măsuri nu ar trebui să facă distincţie între întreprinderile stabilite pe piaţa unică şi ar trebui să fie concepute într-un mod care să nu împiedice distribuţia şi extinderea transfrontalieră a produselor de investiţii în UE.
(24)Statele membre ar putea sprijini adoptarea CEI prin măsuri fără caracter fiscal, printre care stimulente monetare, ca de exemplu plăţi forfetare direct în conturi în momentul deschiderii acestora sau ca o completare a fondurilor investite de titularul contului.
(25)Un nivel mai ridicat al investiţiilor de retail ar conduce, cel mai probabil, la intensificarea activităţii economice, la randamente mai mari şi la o bază impozabilă mai mare pentru randamentul investiţiilor, ceea ce, pe termen lung, ar putea reduce costul stimulentelor fiscale sau al altor stimulente monetare. Existenţa CEI pentru a oficializa investiţiile ar spori, de asemenea, trasabilitatea evenimentelor impozabile legate de investiţii, sprijinind o mai mare conformare şi atenuând eventualele lacune fiscale existente legate de veniturile din investiţii ale investitorilor de retail.
(26)Măsurile puse în aplicare de statele membre în temeiul prezentei recomandări nu aduc atingere articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
(27)Dezvoltarea CEI este responsabilitatea statelor membre, prin urmare este important să existe sisteme de monitorizare adecvate pentru a urmări dezvoltarea acestora. Această activitate de monitorizare, care urmează să aibă loc ca parte a procesului de monitorizare relevant legat de uniunea economiilor şi a investiţiilor şi de semestrul european, ar trebui să includă schimbul de bune practici între statele membre şi să urmărească modul în care statele membre şi sectorul de specialitate au elaborat şi au pus în aplicare cadrele privind CEI.
(28)Statele membre ar trebui să informeze Comisia cu privire la măsurile luate pentru a se conforma prezentei recomandări şi cu privire la adoptarea efectivă a CEI. Este important să se evalueze eficacitatea stimulentelor fiscale la intervale regulate şi dacă aceste stimulente au, de asemenea, un impact pozitiv asupra economiei UE. Aceste măsuri vor permite, de asemenea, Comisiei să urmărească cadrele statelor membre privind CEI la intervale regulate, atunci când va monitoriza îndeaproape progresele înregistrate în cadrul uniunii economiilor şi a investiţiilor în vederea evaluării la jumătatea perioadei a uniunii economiilor şi a investiţiilor.
(29)Sensibilizarea cu privire la CEI, inclusiv cu privire la funcţionalitatea şi accesibilitatea acestora, este esenţială pentru încurajarea adoptării acestora. Campaniile de sensibilizare, desfăşurate de statele membre şi de sectorul de specialitate, care pot fi încorporate în campaniile mai ample de alfabetizare financiară şi în materie de investiţii, ar trebui să însoţească introducerea CEI. Aceste campanii ar trebui să pună accentul, de asemenea, pe încurajarea economiilor şi a investiţiilor începând din tinereţe, prezentând oportunităţile pe termen lung şi clarificând în acelaşi timp riscurile.
(30)Prezenta recomandare recunoaşte iniţiativele existente la nivelul statelor membre de a crea o etichetă pentru un produs european de economisire care să sprijine finanţarea economiei europene. De asemenea, recomandarea nu intenţionează să interfereze sau să perturbe CEI existente încununate de succes care au sporit participarea investitorilor de retail pe pieţele de capital şi au facilitat crearea de avuţie.
(31)Prezenta recomandare este adoptată în temeiul articolului 292 din TFUE. Relevanţa şi efectul recomandării în ceea ce priveşte SEE trebuie stabilite pe baza Acordului privind SEE,
ADOPTĂ PREZENTA RECOMANDARE:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezenta recomandare se referă la instituirea de către statele membre a unor cadre privind CEI pentru a promova o mai mare participare a investitorilor de retail pe pieţele de capital, precum şi la caracteristicile acestor conturi.
Art. 2: Crearea CEI
(1)Statele membre ar trebui să instituie cadre privind CEI.
(2)Atunci când îşi elaborează cadrele privind CEI, statele membre sunt încurajate să le confere caracteristicile descrise în prezenta recomandare.
(3)Statele membre sunt încurajate să îşi revizuiască cadrele existente privind CEI dacă nu sunt deja aliniate la prezenta recomandare, ţinând seama de caracteristicile evidenţiate în prezenta recomandare.
(4)Statele membre ar trebui să se asigure că nu se impune o sumă minimă pentru deschiderea unui CEI sau pentru plăţile periodice în acest cont.
(5)Statele membre ar trebui să permită investitorilor să deschidă CEI multiple, inclusiv la diferiţi furnizori.
Art. 3: Furnizarea CEI
(1)Statele membre ar trebui să se asigure că toţi furnizorii de servicii financiare autorizaţi în temeiul legislaţiei UE să ofere serviciile relevante pe care intenţionează să le furnizeze în legătură cu un CEI, cum ar fi primirea şi transmiterea ordinelor, executarea ordinelor în numele clienţilor şi păstrarea în condiţii de siguranţă şi administrarea instrumentelor financiare, administrarea portofoliului şi consilierea în materie de investiţii, ar trebui să poată să ofere un CEI persoanelor fizice rezidente pe teritoriul lor, indiferent de statul membru în care sunt autorizaţi aceşti furnizori de servicii financiare.
(2)Statele membre ar trebui să se asigure că furnizorii de servicii financiare autorizaţi şi supravegheaţi de autorităţile competente ale unui alt stat membru şi autorizaţi de autorităţile respective să furnizeze sau să presteze serviciile financiare menţionate la alineatul (1) pe teritoriul lor nu au obligaţia de a respecta nicio cerinţă suplimentară atunci când oferă serviciile respective împreună cu furnizarea unui CEI şi sunt în măsură să ofere CEI în aceleaşi condiţii ca furnizorii stabiliţi pe teritoriul lor.
(3)Cu excepţia cazului în care legislaţia UE impune în mod expres acest lucru, titularii CEI nu ar trebui să aibă obligaţia să primească consiliere financiară atunci când investesc prin intermediul unui CEI.
(4)Statele membre ar trebui să permită transferul unor instrumente financiare individuale sau al unui întreg portofoliu de la un furnizor de CEI la altul, atât timp cât furnizorul de CEI destinatar poate asigura păstrarea în condiţii de siguranţă şi administrarea instrumentelor financiare transferate şi respectă normele privind facilitarea conformării fiscale, astfel cum se menţionează la articolul 7.
Art. 4: Costuri asociate CEI
(1)Statele membre ar trebui să se asigure că eventualele costuri şi taxe pentru deschiderea şi gestionarea unui CEI sunt echitabile, proporţionale, transparente şi uşor de înţeles.
(2)Statele membre ar trebui să se asigure că, astfel cum se prevede la articolul 3 alineatul (4), costurile transferării activelor către un CEI diferit, indiferent dacă este oferit de acelaşi furnizor sau de un alt furnizor, sunt limitate la costurile administrative. Aceste costuri ar trebui percepute la un nivel proporţional şi ar trebui indicate în mod clar în termenele şi condiţiile CEI.
(3)Statele membre ar trebui să se asigure că transferul portofoliului unui investitor de retail de la un furnizor de CEI la un alt furnizor de CEI, fie la nivel naţional, fie la nivel transfrontalier, nu va crea un eveniment impozabil pentru impozitul pe venit şi nici nu va afecta beneficiile fiscale existente. Acest lucru nu aduce atingere tratatelor fiscale bilaterale şi nici drepturilor de impozitare ale statelor membre în cazul schimbării rezidenţei fiscale a investitorului de retail.
Art. 5: Gama activelor deţinute în CEI
(1)Fără a aduce atingere cerinţelor prevăzute de Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) (Directiva privind pieţele instrumentelor financiare II), în special cerinţelor privind evaluarea caracterului adecvat care trebuie efectuată de firmele de investiţii, statele membre ar trebui să se asigure că CEI asigură accesul, cel puţin, la următoarele instrumente financiare: acţiuni, obligaţiuni şi acţiuni sau unităţi ale OPCVM. Statele membre pot decide să extindă gama activelor care pot fi deţinute în CEI la alte instrumente financiare, cu condiţia ca acestea să fie adecvate pentru investitorii de retail.
(1)Directiva 2014/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 privind pieţele instrumentelor financiare şi de modificare a Directivei 2002/92/CE şi a Directivei 2011/61/UE (JO L 173, 12.6.2014, p. 349, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/65/oj).
(2)Statele membre ar trebui să excludă din gama activelor care pot fi deţinute în CEI instrumentele financiare foarte riscante şi complexe, cum ar fi instrumentele derivate foarte riscante şi complexe, precum şi criptoactivele, altele decât cele care se califică drept instrumente financiare eligibile pentru a fi deţinute într-un CEI.
(3)Statele membre ar trebui să încurajeze furnizorii să ofere, dintre investiţiile eligibile, cea mai largă gamă posibilă de opţiuni de investiţii disponibile pe piaţă, astfel încât investitorii de retail să îşi poată diversifica portofoliile la nivelul claselor de active, zonelor geografice, emitenţilor, administratorilor de active, creatorilor de instrumente financiare şi profilurilor de risc. Statele membre ar trebui să încurajeze cu insistenţă furnizorii să includă opţiuni de investiţii care să le permită investitorilor de retail să direcţioneze investiţiile în economia UE, pentru a contribui la priorităţile strategice ale UE, inclusiv la tranziţia digitală, la cea verde şi la cea socială, precum şi la consolidarea securităţii şi apărării UE.
Art. 6: Simplitatea şi transparenţa CEI
Statele membre ar trebui să se asigure că CEI oferă investitorilor de retail o experienţă simplă, fiabilă, sigură şi uşor accesibilă - atât online, cât şi offline. Principiile simplităţii, fiabilităţii, securităţii şi accesibilităţii ar trebui aplicate în mod consecvent la nivelul tuturor interfeţelor cu utilizatorul.
Art. 7: Facilitarea conformării fiscale
(1)Statele membre ar trebui să se asigure că se pun la dispoziţie informaţii cuprinzătoare privind tratamentul fiscal al activelor deţinute într-un CEI într-un mod uşor accesibil şi uşor de înţeles pentru investitorii de retail şi pentru furnizorii de servicii financiare care intenţionează să ofere CEI.
(2)Statele membre ar trebui să asigure proceduri simple şi uşoare de conformare fiscală pentru titularii de conturi de CEI în ceea ce priveşte venitul impozabil legat de activele deţinute în unul sau mai multe CEI prin instituirea unui cadru care să permită furnizorilor de CEI să ofere servicii care includ:
a)colectarea impozitului în numele titularului contului CEI şi/sau
b)partajarea tuturor datelor relevante cu autoritatea fiscală a statului membru în care îşi are rezidenţa fiscală titularul de cont CEI, astfel încât acestea să poată fi utilizate pentru completarea prealabilă a declaraţiei de impunere a titularului de cont în cauză.
(3)Statele membre ar trebui să permită furnizorilor de CEI autorizaţi şi supravegheaţi în orice alt stat membru să furnizeze serviciile menţionate la alineatul (2) oricărui investitor de retail în legătură cu cadrul CEI din jurisdicţia lor în aceleaşi condiţii care se aplică furnizorilor stabiliţi pe teritoriul lor.
Art. 8: Tratamentul fiscal avantajos
(1)Pentru a încuraja adoptarea CEI, se recomandă statelor membre să introducă stimulente fiscale şi să se asigure că CEI şi activele deţinute în CEI beneficiază cel puţin de cel mai favorabil tratament fiscal disponibil care se aplică veniturilor din orice clasă de active sau unui produs ori cont de investiţii.
(2)Fără a aduce atingere celor de mai sus, statele membre pot lua în considerare stimularea CEI prin măsuri precum cele enumerate în cele ce urmează, dar fără a se limita la acestea:
a)deduceri din baza de impozitare, inclusiv posibilitatea de deducere din venitul impozabil a unei sume investite într-un CEI;
b)scutiri fiscale, inclusiv acordarea unei scutiri fiscale pentru venitul impozabil generat de activele dintr-un CEI;
c)amânări la plata impozitelor, inclusiv amânarea impozitării veniturilor generate prin intermediul unui CEI până în momentul retragerii acestora din CEI sau
d)aplicarea unei cote uniforme de impozitare a veniturilor generate de un CEI sau a valorii activelor deţinute într-un CEI.
Art. 9: Punere în aplicare şi raportare
(1)Statele membre sunt încurajate să evalueze periodic eficacitatea măsurilor luate pentru punerea în aplicare a prezentei recomandări în ceea ce priveşte creşterea creării de avuţie şi sprijinirea finanţării economiei europene. Statele membre sunt invitate să monitorizeze gradul de adoptare a CEI, activele investite şi impactul bugetar legat de orice stimulente fiscale pentru a evalua eficacitatea sprijinului.
(2)Pentru a accelera crearea unei pieţe unice pentru CEI, pentru a promova cele mai bune practici şi pentru a le alinia mai bine între ele, statele membre sunt încurajate să facă schimb de bune practici în ceea ce priveşte conceperea CEI, inclusiv impozitarea veniturilor din economii şi investiţii, să îşi alinieze criteriile naţionale de acordare a stimulentelor fiscale cât mai mult posibil şi să faciliteze portabilitatea acestor conturi sau produse în toate statele membre, inclusiv prin introducerea de măsuri pentru evitarea dublei impuneri.
(3)Statele membre ar trebui să raporteze periodic măsurile luate pentru punerea în aplicare a prezentei recomandări prin intermediul proceselor de monitorizare legate de uniunea economiilor şi a investiţiilor şi în contextul evaluării la jumătatea perioadei a strategiei privind uniunea economiilor şi a investiţiilor, care va fi publicată în 2027.
(4)Comisia va monitoriza, de asemenea, punerea în aplicare a recomandării prin intermediul procesului semestrului european.
Art. 10: Sensibilizare
Statele membre ar trebui să desfăşoare campanii de sensibilizare pentru a informa publicul cu privire la beneficiile şi riscurile investiţiilor şi ale utilizării CEI. Aceste campanii pot fi legate de iniţiative mai ample de alfabetizare financiară sau pot face parte din acestea.
Art. 11: Destinatari
Prezenta recomandare se adresează statelor membre.
-****-
Adoptată la Bruxelles, 30 septembrie 2025.

Pentru Comisie

Maria Luis ALBUQUERQUE

Membră a Comisiei

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 8 octombrie 2025