Directiva 2205/22-oct-2025 privind permisele de conducere, de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Directivei (UE) 2022/2561 a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 383/2012 al Comisiei
Jurnalul Oficial seria L
În vigoarePentru Parlamentul European Preşedinta R. METSOLA Pentru Consiliu Preşedintele M. BJERRE |
1. | Caracteristicile modelului Uniunii pentru cardul de permis de conducere fizic sunt în conformitate cu ISO/IEC 7810. Cardul se confecţionează din policarbonat. Metodele de testare a caracteristicilor cardurilor permiselor de conducere în scopul asigurării conformităţii lor cu normele internaţionale sunt conforme cu ISO/IEC 10373. |
2. | Cardul permisului are două feţe şi respectă modelul din figura 1. Faţa 1
Faţa 2
Figura 1: Modelul permisului de conducere din Uniune Figura 1 text: 1. Nume 2. Prenume 3. Data şi locul naşterii 4a. Data eliberării 4b. Data expirării 4c. Eliberat de 5. Numărul permisului 10. Valabil de la 11. Valabil până la 12. Coduri |
3. | Cardul permisului de conducere afişează următoarele informaţii prevăzute în partea D: Faţa 1 afişează: (a) cuvintele "Permis de conducere" imprimate cu caractere mari în limba sau limbile statului membru care eliberează permisul de conducere; (b) (opţional) numele statului membru emitent; (c) semnul distinctiv al statului membru emitent, imprimat în negativ într-un dreptunghi albastru şi înconjurat de un cerc format din douăsprezece stele galbene, astfel cum se prevede la punctul 1 din partea D; (d) informaţii specifice permisului de conducere eliberat (câmpurile 1-9), astfel cum se prevede la punctul 3 din partea D; (e) cuvintele "Model al Uniunii Europene" în limba sau limbile statului membru emitent şi cuvintele "Permis de conducere" în celelalte limbi ale Uniunii Europene, imprimate cu roz, pentru a forma fundalul permisului de conducere, astfel cum se prevede la punctul 2 din partea D. Faţa 2 afişează: (f) informaţii specifice categoriilor pentru care este valabil permisul de conducere eliberat (câmpurile 9-12), astfel cum se prevede la punctul 4 din partea D; (g) informaţii specifice pentru gestionarea permisului de conducere (câmpurile 13 şi 14), astfel cum se prevede la punctul 5 din partea D; (h) o explicaţie a următoarelor câmpuri numerotate care apar pe feţele 1 şi 2 ale permisului de conducere: 1, 2, 3, 4a, 4b, 4c, 5, 10, 11 şi 12. În cazul în care un stat membru doreşte să facă inscripţionarea într-o altă limbă naţională decât următoarele limbi: bulgară, cehă, croată, daneză, engleză, estonă, finlandeză, franceză, germană, greacă, irlandeză, italiană, letonă, lituaniană, malteză, maghiară, olandeză, polonă, portugheză, română, slovacă, slovenă, spaniolă sau suedeză, acesta elaborează o versiune bilingvă a permisului de conducere, utilizând una dintre limbile menţionate anterior, fără a aduce atingere celorlalte dispoziţii din prezenta anexă. Pe permisul de conducere se rezervă un spaţiu pentru a permite eventuala introducere a unui microcip sau a unui alt dispozitiv informatizat echivalent ori pentru eventuala imprimare a unui cod QR. Culorile de referinţă sunt următoarele: (i) albastru: albastru Pantone reflex; (ii) galben: galben Pantone. |
4. | Dispoziţii speciale (a) În cazul în care titularul unui permis de conducere eliberat de un stat membru în conformitate cu prezenta anexă îşi are reşedinţa obişnuită într-un alt stat membru, acest stat membru din urmă poate înscrie pe permisul de conducere informaţii care sunt esenţiale pentru gestionarea permisului, cu condiţia introducerii acestui tip de informaţii şi pe alte permise pe care le eliberează şi cu condiţia existenţei unui spaţiu suficient în acest scop. (b) Statele membre pot adăuga culori sau marcaje, cum ar fi coduri de bare sau simboluri naţionale, fără a aduce atingere altor dispoziţii ale prezentei anexe. Statele membre informează Comisia cu privire la aceasta. În contextul recunoaşterii reciproce a permiselor de conducere, eventualele coduri de bare nu pot conţine alte informaţii decât cele care se pot citi deja pe permisul de conducere sau care sunt esenţiale pentru procesul de eliberare a permisului. (c) Informaţiile înscrise pe cardul permisului de conducere trebuie să poată fi citite cu ochiul liber de către o persoană cu acuitate vizuală medie, folosindu-se caractere cu înălţimea de minimum 5 puncte în cazul câmpurilor 9-12 de pe faţa 2. |
1. | Ameninţările la adresa securităţii fizice a permiselor de conducere includ: (a) producerea de carduri false, şi anume crearea unui obiect nou foarte asemănător cu un document autentic, fie pornind de la zero, fie copiind un document autentic; (b) modificarea substanţială: schimbarea unei proprietăţi a unui documentul autentic, de exemplu prin modificarea unora dintre datele imprimate pe document. |
2. | Sistemul de protecţie împotriva falsificării face parte integrantă din fiecare element al sistemului global de eliberare de permise, inclusiv procedura de solicitare a permisului, transmiterea securizată a datelor, materialul din care este confecţionat cardul, tehnica de fabricare, un set minim de diverse elemente de securitate şi procesul de personalizare. |
3. | Materialul folosit pentru permisele de conducere se protejează împotriva falsificării prin folosirea următoarelor tehnici (elemente de securitate obligatorii): (a) corpul cardului nu trebuie să fie fluorescent când este expus la lumină ultravioletă; (b) un model de fundal de securitate conceput a fi greu de contrafăcut prin scanare, imprimare sau copiere, folosind imprimarea irizată cu cerneluri multicolore de securitate şi imprimare ghioşată pozitivă şi negativă. Modelul nu este alcătuit din culorile primare (cyan, magenta, galben sau negru), conţine un model complex alcătuit din minimum două culori speciale şi include microcaractere; (c) elemente optice variabile care asigură o protecţie adecvată împotriva copierii şi falsificării fotografiei; (d) gravare cu laser; (e) în zona fotografiei, modelul de siguranţă din fundal şi fotografia se suprapun cel puţin pe marginea fotografiei (model care se estompează). |
4. | În plus, materialul folosit pentru permisele de conducere se protejează împotriva falsificării prin folosirea a cel puţin trei dintre următoarele tehnici (elemente de securitate suplimentare): (a) cerneluri în culori schimbătoare*; (b) cerneluri termocrome*; (c) holograme personalizate*; (d) imagini laser variabile*; (e) cerneală fluorescentă când e supusă luminii ultraviolete, vizibilă şi transparentă; (f) imprimare irizată; (g) filigran digital în fundal; (h) pigmenţi infraroşii sau fosforescenţi; (i) caractere, simboluri sau modele palpabile*. În măsura în care este posibil, se preferă tehnicile indicate cu asterisc, deoarece permit agenţilor de aplicare a legii să verifice valabilitatea cardului fără mijloace speciale. Statele membre pot introduce şi alte elemente de securitate decât cele enumerate la prezentul punct. |
1. | Microcipul şi datele pe care le conţine acesta, inclusiv informaţiile suplimentare prevăzute de dreptul intern referitor la permisele de conducere, respectă prevederile părţii B1. |
2. | Lista standardelor aplicabile permiselor de conducere cu microcip se găseşte în partea B2. |
3. | Permisele de conducere cu microcip fac obiectul unei proceduri de omologare de tip la nivelul Uniunii în conformitate cu partea B3. |
4. | După ce au fost respectate toate dispoziţiile relevante ale omologării de tip la nivelul Uniunii prevăzute la punctele 1, 2 şi 3 cu privire la un permis de conducere cu microcip, statele membre eliberează producătorului sau reprezentantului acestuia un certificat de omologare de tip la nivelul Uniunii. |
5. | Dacă este necesar, în special în vederea respectării dispoziţiilor din prezenta parte, un stat membru poate retrage un certificat de omologare de tip la nivelul Uniunii pe care l-a eliberat. |
6. | Certificatele de omologare de tip la nivelul Uniunii şi avizul de retragere a acestora respectă modelul prezentat în partea B4. |
7. | Comisia este informată cu privire la toate certificatele de omologare de tip la nivelul Uniunii eliberate sau retrase. În cazul unei retrageri, statul membru care retrage certificatul prezintă o justificare detaliată. Comisia informează statele membre cu privire la orice retragere a unui certificat de omologare de tip la nivelul Uniunii. |
8. | Certificatele de omologare de tip la nivelul Uniunii emise de statele membre sunt recunoscute reciproc. |
9. | În situaţia în care un stat membru constată că un număr considerabil de permise de conducere cu microcip nu respectă în mod repetat prezenta parte din prezenta anexă, statul membru respectiv informează Comisia cu privire la aceasta. Statul membru indică numărul corespunzător certificatului de omologare de tip la nivelul Uniunii asociat respectivelor permise de conducere şi prezintă o descriere a neconformităţii. Comisia informează fără întârziere celelalte state membre cu privire la faptele care i-au fost comunicate în conformitate cu prezentul punct. |
10. | Statul membru emitent al permiselor de conducere menţionate la punctul 9 cercetează problema fără întârziere şi întreprinde acţiunile corective adecvate, inclusiv, dacă este cazul, retragerea certificatului de omologare de tip la nivelul Uniunii. |
Abreviere | Semnificaţie |
AID | Identificator de aplicaţie (Application Identifier) |
BAP | Protecţie de bază a accesului (Basic Access Protection) |
DG | Grup de date (Data Group) |
EAL 4+ | Nivel de asigurare a evaluării 4 crescut (Evaluation Assurance Level 4 Augmented) |
EF | Fişier elementar (Elementary File) |
EFID | Identificator de fişier elementar (Elementary File Identifier) |
eMRTD | Documente de călătorie electronice cu citire optică (Machine Readable Travel Documents) |
ICC | Card cu circuite integrate (Integrated Circuit Card) |
ISO | Organizaţia Internaţională de Standardizare (International Organization for Standardization) |
LDS | Structura logică a datelor (Logical Data Structure) |
PICC | Card de proximitate cu circuite integrate (Proximity Integrated Circuit Card) |
PIX | Extensia identificatorului exclusiv de aplicaţie (Proprietary Application Identifier Extension) |
RID | Identificator de aplicaţie omologat (Registered Application Identifier) |
SOd | Obiect de securitate a documentului (Document Security Object) |
Cod | L | Valoare | Codificare | O/F | ||||
61 | V | Elemente de date din cadrul DG1 (imbricate) | ||||||
Cod | L | Valoare | ||||||
5F 01 | V | Numărul omologării de tip | ans | O | ||||
5F 02 | V | Obiect de date construit cu elementele de date demografice | O | |||||
Cod | L | Valoare | ||||||
5F 03 | 3 | Statul membru emitent | a3 | O | ||||
5F 04 | V | Numele titularului | as | O | ||||
5F 05 | V | Prenumele titularului | as | O | ||||
5F 06 | 4 | Data naşterii (zzllaaaa) | n8 | O | ||||
5F 07 | V | Locul naşterii | ans | O | ||||
5F 08 | 3 | Cetăţenia | a3 | F | ||||
5F 09 | 1 | Sex | M/F/U | F | ||||
5F 0A | 4 | Data eliberării permisului de conducere (zzllaaaa) | n8 | O | ||||
5F 0B | 4 | Data expirării permisului de conducere (zzllaaaa) | n8 | O | ||||
5F 0C | V | Autoritatea emitentă | ans | O | ||||
5F 0D | V | Numărul administrativ (diferit de numărul documentului) | ans | F | ||||
5F 0E | V | Numărul documentului | an | O | ||||
5F 0F | V | Reşedinţa permanentă sau adresa poştală | ans | F | ||||
7F 63 | V | Obiect de date construit cu categoriile de vehicule/restricţii/condiţii | O | |||||
Cod | L | Valoare (codificată conform definiţiei de mai jos) | ||||||
02 | 1 | (210) Numărul de categorii/restricţii/condiţii | N | O | ||||
87 | V | Categorie/restricţie/condiţie | ans | O | ||||
87 | V | Categorie/restricţie/condiţie | ans | F | ||||
... | ... | ... | ... | ... | ||||
87 | V | Categorie/restricţie/condiţie | ans | F | ||||
Codul categoriei de vehicule | Data eliberării | Data expirării | Cod | Siglă | Valoare |
Poziţia | Obiect | Cerinţă | Se aplică pentru |
1 | Interfaţa, organizarea şi comenzile mediului de stocare | Standardele din seriile ISO/IEC 7816 (cu contact), ISO/IEC 14443 (fără contact) conform ISO/IEC 18013-2:2008, anexa C | Partea B1, punctul 3.(1) |
2 | Identificator de aplicaţie | ISO/IEC 7816-5:2004 | Partea B1, punctul 3.(2) |
3 | Mecanisme de protecţie a datelor | ISO/IEC 18013-3:2009 | Partea B1, punctul 3.(2) litera (a) Partea B1, punctul 5 |
4 | Structura logică a datelor | ISO/IEC 18013-2:2008 | Partea B1, punctul 4.(1) |
5 | Identificatori de fişier elementar | ISO/IEC 18013-2:2008 tabelul C.2 | Partea B1, punctul 4.(1) |
6 | Prezentarea datelor pentru DG 1 | ISO/IEC 18013-2:2008, anexa C.3.8 | Partea B1, punctul 4.(2) Partea B1, punctul 6.(1) |
7 | Prezentarea datelor obligatorii pentru DG 5 şi DG 6 | ISO/IEC 18013-2:2008, anexa C.6.6 şi anexa C.6.7, imaginea feţei şi imaginea semnăturii trebuie să fie în format JPEG sau JPEG2000 | Partea B1, punctul 4.(2) |
8 | Prezentarea datelor facultative şi suplimentare | ISO/IEC 18013-2:2008, anexa C | Partea B1, punctul 4.(3) |
9 | Autentificare pasivă | ISO/IEC 18013-3:2009, secţiunea 8.1, datele vor fi stocate în EF.SOd (obiectul de securitate a documentului) în LDS | Partea B1, punctul 5.(1) litera (a) |
10 | Restricţionarea de bază a accesului | ISO/IEC 18013-3:2009 şi amendamentul 1 la acesta | Partea B1, punctul 5.(2) litera (a) |
Configurarea restricţionării de bază a accesului | ISO/IEC 18013-3:2009, anexa B.8 | ||
11 | Restricţionarea extinsă a accesului | Orientările tehnice TR-03110 intitulate Advanced Security Mechanisms for Machine Readable Travel Documents - Extended Access Control (EAC) ("Mecanisme de securitate avansate pentru documentele de călătorie care pot fi citite automat - Control extins al accesului"), versiunea 1.11 | Partea B1, punctul 5.(2) litera (b) |
12 | Metode de testare | ISO/IEC 18013-4:2011 | Partea B3, punctul 1 |
13 | Certificatul de securitate | Nivel de asigurare a evaluării 4 crescut (EAL 4+) sau echivalentul acestuia | Partea B3, punctul 2 |
14 | Certificatul funcţional | Testare carduri cu circuite integrate conform standardelor din seria ISO/IEC 10373 | Partea B3, punctul 3 |
1. | Firma producătoare sau marca:... |
2. | Denumirea modelului:... |
3. | Numele producătorului sau al reprezentanţilor acestuia, unde este cazul:... ... |
4. | Adresa producătorului sau a reprezentanţilor acestuia, unde este cazul:... ... |
5. | Rapoartele testelor de laborator: |
5.1 | Certificat de securitate nr. :...Data:... Eliberat de:... |
5.2 | Certificat funcţional nr. :...Data:... Eliberat de:... |
6. | Data omologării:... |
7. | Data retragerii omologării:... |
8. | Locul:... |
9. | Data:... |
10. | Documente descriptive anexate:... |
11. | Semnătura:... |
1. | În conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014, portofelele europene pentru identitatea digitală oferă persoanelor autorizate cel puţin următoarele funcţii: (a) extragerea şi stocarea datelor care permit dovedirea dreptului de a conduce al unei persoane; (b) afişarea şi transferul datelor enumerate la litera (a). |
2. | Permisele de conducere mobile şi alte sisteme relevante respectă standardul ISO/IEC 18013-5 privind permisele de conducere mobile şi Regulamentul (UE) nr. 910/2014. |
3. | În sensul prezentei anexe, titularul unui permis de conducere mobil eliberat în conformitate cu prezenta directivă este considerat utilizator autorizat numai în cazul în care titularul este identificat ca atare. |
4. | Statele membre permit ca titularului de permis de conducere să i se elibereze un permis de conducere mobil în portofelul european pentru identitatea digitală al respectivului titular. Portofelul european pentru identitatea digitală care conţine permisul de conducere mobil permite, în mod automat sau la cerere, actualizarea sau reeliberarea permisului de conducere mobil. Portofelele europene pentru identitatea digitală permit titularului unui permis de conducere mobil să afişeze sau să transmită unui terţ toate datele conţinute în permisul de conducere mobil sau o parte din aceste date. Autorităţile competente ale statelor membre sunt autorizate să lanseze o interogare către portofelele europene pentru identitatea digitală vizând datele conţinute în permisele de conducere mobile pentru a putea stabili drepturile de conducere ale titularului permisului de conducere în cauză (verificare). Informaţiile transmise direct din atestarea electronică a permisului de conducere mobil stocat în portofelul european pentru identitatea digitală permit autorităţilor competente să stabilească drepturile de conducere ale titularului permisului de conducere mobil (verificare), inclusiv eventualele restricţii aplicabile în Uniune sau pe teritoriul unui stat membru. Statele membre nu consideră că un permis de conducere mobil este valabil atunci când acesta a expirat sau a fost revocat. În cazul în care un stat membru decide să revoce un permis de conducere mobil, acesta introduce informaţii cu privire la respectiva decizie pe o listă de revocare gestionată de statul membru respectiv sau le face accesibile altor state membre în scopul unei verificări de o altă manieră, cu titlu gratuit şi în mod funcţional. Un stat membru care aplică decăderea din dreptul de a conduce autovehicule, dacă este diferit de statul membru emitent, notifică acestuia imediat acest lucru. |
1. | Semnele distinctive ale statelor membre care eliberează permisul de conducere sunt următoarele: B: Belgia BG: Bulgaria CZ: Cehia DK: Danemarca D: Germania EST: Estonia GR: Grecia E: Spania F: Franţa HR: Croaţia IRL: Irlanda I: Italia CY: Cipru LV: Letonia LT: Lituania L: Luxemburg H: Ungaria M: Malta NL: Ţările de Jos A: Austria PL: Polonia P: Portugalia RO: România SLO: Slovenia SK: Slovacia FIN: Finlanda S: Suedia |
2. | Cuvintele "permis de conducere" care se imprimă pe permisele de conducere în limba (limbile) statelor membre sunt următoarele: (ortografie bulgară) Permiso de Conduccion Ridičský průkaz K Führerschein Juhiluba (ortografie greacă) Driving Licence Permis de conducere Ceadúnas Tiomana Vozačka dozvola Patente di guida Vaditaja aplieciba Vairuotojo pa˛ymejimas Vezetői engedély Licenzja tas-Sewqan Rijbewijs Prawo Jazdy Carta de Conduçăo Permis de conducere Vodičský preukaz Voznisko dovoljenje Ajokortti Körkort. |
3. | Informaţiile caracteristice permisului de conducere individual eliberat sunt următoarele: Câmp Informaţii 1 numele titularului 2 prenumele titularului 3 data şi locul naşterii 4a data eliberării permisului de conducere 4b data expirării permisului de conducere 4c denumirea autorităţii emitente 4d (facultativ) un număr diferit de cel din câmpul 5, în scopuri administrative 5 numărul permisului de conducere 6 fotografia titularului 7 semnătura titularului 8 (facultativ) reşedinţa permanentă sau adresa poştală a titularului 9 categoria (categoriile) de vehicule pe care titularul are dreptul să le conducă (categoriile naţionale sunt imprimate cu un alt tip de caractere decât cel folosit pentru categoriile armonizate) |
4. | Informaţiile specifice categoriilor pentru care se eliberează permisul de conducere sunt următoarele: Câmp Informaţii 9 categoria (categoriile) de vehicule pe care titularul are dreptul să le conducă (categoriile naţionale sunt imprimate cu un alt tip de caractere decât cel folosit pentru categoriile armonizate) 10 data primei eliberări pentru fiecare categorie, dacă este disponibilă (această dată trebuie să fie retranscrisă pe noul permis de conducere cu ocazia înlocuirilor sau schimbărilor ulterioare); fiecare câmp al datei se completează cu două cifre, în ordinea următoare: ziua.luna.anul (ZZ.LL.AA) 11 data expirării pentru fiecare categorie; fiecare câmp al datei se completează cu două cifre, în ordinea următoare: ziua.luna.anul (ZZ.LL.AA) 12 informaţii suplimentare/restricţii, în formă codificată, în dreptul categoriei vizate, astfel cum se specifică în partea E În cazul în care un cod specificat în partea E se aplică tuturor categoriilor pentru care se eliberează permisul de conducere, acesta se poate imprima în câmpurile 9, 10 şi 11. |
5. | Informaţiile specifice pentru gestionarea permisului de conducere eliberat sunt următoarele: Câmp Informaţii 13 (facultativ) inscripţionarea de către statul membru gazdă, în cadrul punerii în aplicare a punctului 4 litera (a) din partea A1, a informaţiilor esenţiale pentru gestionarea permisului de conducere; 14 (facultativ) inscripţionarea de către statul membru emitent a informaţiilor esenţiale pentru gestionarea acestuia sau legate de siguranţa rutieră; aceste informaţii pot include, în special, orice anulare, retragere, suspendare sau orice restricţie, de exemplu, limitată la anumite categorii sau la teritoriul anumitor state membre, a dreptului unui conducător auto de a conduce vehicule cu motor, a permisului de conducere sau a recunoaşterii valabilităţii acestuia. În cazul în care informaţiile sunt legate de una dintre rubricile definite în prezenta anexă, acestea sunt precedate de numărul câmpului respectiv. Cu acordul scris al titularului, se pot adăuga în acest câmp informaţii care nu sunt legate de gestionarea permisului de conducere sau de siguranţa rutieră; această adăugare nu modifică în niciun fel utilizarea exemplarului ca permis de conducere. |
01 | Corectarea şi/sau protejarea vederii | |
01.01. | Ochelari | |
01.02. | Lentilă (lentile) de contact | |
01.05. | Acoperitoare pentru ochi | |
01.06. | Ochelari sau lentile de contact | |
01.07. | Dispozitive optice specifice | |
02 | Proteze auditive/dispozitiv ajutător pentru comunicare | |
03 | Proteze/orteze ale membrelor | |
03.01. | Proteze/orteze ale membrelor superioare | |
03.02. | Proteze/orteze ale membrelor inferioare |
10 | Transmisie modificată | |
10.02. | Selectarea automată a treptei de viteză | |
10.04. | Levierul schimbătorului de viteze adaptat | |
15 | Ambreiaj modificat | |
15.01. | Pedală de ambreiaj adaptată | |
15.02. | Ambreiaj manual | |
15.03. | Ambreiaj automat | |
15.04. | Măsuri pentru a preveni obstrucţionarea sau acţionarea pedalei de ambreiaj | |
20 | Sistem de frânare modificat | |
20.01. | Pedală de frână adaptată | |
20.03. | Pedală de frână adaptată pentru piciorul stâng | |
20.04. | Pedală de frână prin talpă | |
20.05. | Pedală de frână înclinată | |
20.06. | Frână de serviciu manuală (adaptată) | |
20.07. | Utilizare a frânei de serviciu cu o forţă maximă de...N (1) [de exemplu: "20.07(300N)"] | |
20.09. | Frână de parcare adaptată | |
20.12. | Separare înainte de pedala de frână/cu pedala la podea/cu pedala de frână detaşată | |
20.13. | Frână acţionată cu genunchiul | |
20.14. | Frână de serviciu acţionată electronic | |
25 | Sisteme de accelerare modificate | |
25.01. | Pedală de acceleraţie adaptată | |
25.03. | Pedală de acceleraţie înclinată | |
25.04. | Pedală de acceleraţie acţionată manual | |
25.05. | Pedală de acceleraţie acţionată cu genunchiul | |
25.06. | Servoacceleraţii (electronice, pneumatice etc.) | |
25.08. | Pedală de acceleraţie plasată în stânga | |
25.09. | Separare înainte de pedala de acceleraţie/cu pedala la podea/cu pedala de acceleraţie detaşată | |
31 | Adaptări şi protecţii pedale | |
31.01. | Set suplimentar de pedale paralele | |
31.02. | Pedale la (sau aproape la) acelaşi nivel | |
31.03. | Protecţie la obstrucţionarea sau acţionarea pedalelor de acceleraţie şi frână atunci când acestea nu sunt acţionate cu piciorul | |
31.04. | Podea înălţată | |
32 | Sisteme de acceleraţie şi frână de serviciu combinate | |
32.01. | Acceleraţie şi frână de serviciu ca sistem combinat acţionat cu un braţ | |
32.02. | Acceleraţie şi frână de serviciu ca sistem servo combinat | |
33 | Sisteme de acceleraţie, frână de serviciu şi direcţie combinate | |
33.01. | Acceleraţia, frâna de serviciu şi direcţia ca sisteme combinate servo acţionate cu o mână | |
33.02. | Acceleraţia, frâna de serviciu şi direcţia ca sisteme combinate servo acţionate cu două mâini | |
35 | Dispozitive de comandă adaptate (comutatoare pentru faruri, ştergător şi spălător de parbriz, claxon, semnalizatoare etc.) | |
35.02. | Dispozitive de comandă care pot fi acţionate fără eliberarea volanului | |
35.03. | Dispozitive de comandă care pot fi acţionate cu mâna stângă fără eliberarea volanului | |
35.04. | Dispozitive de comandă care pot fi acţionate cu mâna dreaptă fără eliberarea volanului | |
35.05. | Dispozitive de comandă care pot fi acţionate fără eliberarea volanului sau a comenzilor de acceleraţie sau de frână combinate | |
40 | Direcţie modificată | |
40.01. | Utilizare a direcţiei cu o forţă maximă de...N (1) [de exemplu "40.01(140N)"] | |
40.05. | Volan ajustat (volan mai gros/mai subţire; volan cu diametru redus etc.) | |
40.06. | Volan cu basculare | |
40.09. | Acţionare a direcţiei cu piciorul | |
40.11. | Mâner la volan | |
40.14. | Sistem de direcţie adaptat alternativ acţionat cu un braţ | |
40.15. | Sistem de direcţie adaptat alternativ acţionat cu două braţe | |
42 | Oglindă (oglinzi) retrovizoare modificată (modificate) | |
42.01. | Oglindă retrovizoare adaptată | |
42.03. | Oglindă retrovizoare interioară suplimentară pentru observarea traficului | |
42.05. | Oglindă retrovizoare de unghi mort | |
43 | Poziţia scaunului pentru conducătorul auto | |
43.01. | Scaun pentru conducător cu înălţime adecvată pentru vizibilitate şi la distanţă normală faţă de volan şi pedale | |
43.02. | Scaun pentru conducător adaptat la forma corpului | |
43.03. | Scaunul conducătorului auto cu suport lateral pentru stabilitate bună | |
43.04. | Scaunul conducătorului auto cu rezemătoare pentru braţ | |
43.06. | Centură de siguranţă adaptată | |
43.07. | Centură de siguranţă de tip ham | |
44 | Modificări ale motocicletelor (utilizarea subcodurilor este obligatorie) | |
44.01. | Frână cu comandă unică | |
44.02. | Frână de mână adaptată pentru roata din faţă | |
44.03. | Frână de mână adaptată pentru roata din spate | |
44.04. | Manetă de acceleraţie adaptată | |
44.08. | Înălţimea scaunului permite conducătorului, în poziţia şezând, să aibă în acelaşi timp ambele picioare pe suprafaţa drumului. | |
44.09. | Forţa maximă cu care se poate aplica frâna pe roata din faţă...N (1) [de exemplu "44.09(140N)"] | |
44.10. | Forţa maximă cu care se poate aplica frâna pe roata din spate...N (1) [de exemplu "44.10(240N)"] | |
44.11. | Rezemătoare pentru picioare adaptată | |
44.12. | Manetă adaptată | |
45 | Numai motocicletă cu ataş | |
46 | Numai tricicluri | |
47 | Limitat la vehiculele cu mai mult de două roţi care nu necesită poziţia de echilibru a conducătorului auto la pornire, oprire şi stat în picioare | |
50 | Limitat la un anumit vehicul/un anumit număr de şasiu (numărul de identificare al vehiculului, VIN) | |
Litere utilizate în combinaţie cu codurile 01-44 pentru specificaţii suplimentare: a stânga b dreapta c mână d picior e mijloc f braţ g degetul mare | ||
(1) Aceasta indică forţa, în newtoni, pe care conducătorul auto o poate exercita sau trebuie să o exercite pentru a opera sistemul. | ||
60 | Echivalări opţionale (utilizarea subcodurilor este obligatorie) | |
60.01. | Titularul unui permis de conducere pentru categoria B care are vârsta de cel puţin 21 de ani poate conduce tricicluri motorizate a căror putere depăşeşte 15 kW | |
60.02. | Titularul unui permis de conducere pentru categoria B poate conduce motociclete din categoria A1 | |
60.03. | Titularul unui permis de conducere pentru categoria B1 poate conduce numai vehicule a căror masă maximă nu depăşeşte 2 500 kg şi a căror viteză maximă este limitată tehnic la 45 km/h | |
61 | Limitare la călătorii pe timp de zi (de exemplu: între o oră după de răsăritul soarelui şi o oră înainte apusul soarelui) | |
62 | Limitare la călătorii pe o rază de...km de la domiciliul titularului sau doar în interiorul oraşului/regiunii | |
63 | Conducere fără pasageri | |
64 | Limitare la călătorii cu o viteză de maximum...km/h | |
65 | Conducere autorizată doar în prezenţa unui însoţitor care posedă permis de conducere de categorie cel puţin echivalentă, cu excepţia cazului în care situaţia este acoperită de codul 98.02 | |
66 | Fără remorcă | |
67 | Nu este permisă conducerea pe autostrăzi | |
68 | Nu este permis consumul de alcool | |
69 | Restricţionat la conducerea vehiculelor echipate cu un etilotest antidemaraj în conformitate cu EN 50436. Indicarea unei date de expirare este facultativă [de exemplu "69" sau "69 (01.01.2016)"] |
70 | Schimbarea permisului de conducere nr. ...eliberat de...(semn distinctiv al UE, de exemplu "70.0123456789.NL" sau al ONU în cazul unei ţări terţe, de exemplu "70.0123456789.NO") | |
71 | Duplicatul permisului de conducere nr. ...(semn distinctiv al UE, de exemplu "71.987654321.HR" sau al ONU în cazul unei ţări terţe, de exemplu "71.987654321.UK") | |
72 | Schimbarea permisului de conducere nr. ...eliberat de...[semn distinctiv al ONU în cazul unei ţări terţe care face obiectul unei decizii de punere în aplicare în temeiul articolului 15 alineatul (7), de exemplu "72.0123456789.USA"] | |
73 | Limitat la vehiculele din categoria B de tip cvadriciclu motorizat (B1) | |
78 | Limitat la vehiculele cu schimbător de viteze automat | |
79 | Limitat la vehiculele care respectă specificaţiile indicate în paranteze sau specificate printr-un subcod, în vederea aplicării articolului 21 din prezenta directivă | |
79.01. | Limitat la vehicule cu două roţi, cu sau fără ataş | |
79.02. | Limitat la vehiculele din categoria AM cu trei roţi sau de tip cvadriciclu uşor | |
79.03. | Limitat la tricicluri | |
79.04. | Limitat la tricicluri la care se ataşează o remorcă având o masă maximă autorizată care nu depăşeşte 750 kg | |
79.05. | Motocicletă din categoria A1 cu un raport putere/masă mai mare de 0,1 kW/kg | |
79.06. | Vehicul din categoria BE în cazul căruia masa maximă autorizată a remorcii depăşeşte 3 500 kg | |
80 | Limitat la titularii unui permis de conducere pentru un vehicul din categoria A de tip triciclu motorizat, care nu au împlinit 24 de ani | |
81 | Limitat la titularii unui permis de conducere pentru un vehicul din categoria A de tip motocicletă cu două roţi, care nu au împlinit 21 de ani | |
95 | Conducător auto deţinător de CCP care îndeplineşte obligaţia de aptitudine profesională prevăzută în Directiva (UE) 2022/2561 până la...[de exemplu "95(01.01.2028)"] | |
96 | Coduri utilizate pentru indicarea autorizării ca urmare a unei formări suplimentare pe categorii | |
96 | Vehicule din categoria B la care se ataşează o remorcă cu o masă maximă autorizată de peste 750 kg, atunci când masa maximă autorizată a unei astfel de combinaţii depăşeşte 3 500 kg, dar nu este mai mare de 4 250 kg | |
96.01. | Vehicul de urgenţă condus în scopul căruia îi este destinat cu un permis de conducere pentru categoria B, cu o masă maximă autorizată mai mare de 3 500 kg, dar care nu depăşeşte 5 000 kg, incluzând masa unei remorci, dacă este utilizat ca ansamblu de vehicule | |
96.02. | Autorulotă condusă cu permis de conducere pentru categoria B, cu o masă maximă autorizată mai mare de 3 500 kg, dar care nu depăşeşte 4 250 kg sau care, împreună cu o remorcă, nu depăşeşte 5 000 kg | |
96.03. | Vehicul alimentat cu combustibili alternativi la care se ataşează o remorcă, atunci când masa maximă autorizată a unui astfel de ansamblu depăşeşte 4 250 kg, dar nu este mai mare de 5 000 kg | |
97 | Nu are dreptul de a conduce un vehicul din categoria C1 care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 165/2014 | |
98 | Coduri utilizate în sensul articolelor 17 şi 18 (utilizarea subcodurilor este obligatorie) | |
98.01. | Conducătorul auto este considerat conducător auto începător şi trebuie să respecte condiţiile aplicabile în perioada de probă. În cazul schimbării, al reînnoirii sau al înlocuirii permisului, codul se completează cu data de încheiere a perioadei de probă care a fost înregistrată iniţial (de exemplu, 98.01.13.04.2028) | |
98.02. | Titularul trebuie să respecte condiţiile regimului de conducere însoţită până la împlinirea vârstei de 18 ani |
(1) | Verificarea obligatorie a cunoştinţelor generale privind: (a) normele privind perioada de conducere şi perioadele de repaus în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 561/2006; folosirea aparaturii de înregistrare definite în Regulamentul (UE) nr. 165/2014; (b) normele privind tipul de transport în cauză: de mărfuri sau de călători; (c) documentele privind vehiculul sau transportul necesare pentru transportul naţional şi internaţional de mărfuri sau de călători; (d) comportamentul în caz de accident; cunoaşterea măsurilor care trebuie luate după un accident sau un eveniment asemănător, inclusiv acţiuni de urgenţă cum ar fi evacuarea călătorilor şi noţiuni de prim ajutor; (e) măsurile de precauţie care trebuie luate în timpul demontării şi înlocuirii roţilor; (f) normele privind greutatea şi dimensiunile vehiculelor; normele privind limitatoarele de viteză; (g) scopul şi utilizarea sistemelor de frânare de anduranţă; (h) obstrucţionarea câmpului vizual cauzată de caracteristicile vehiculelor lor, în special în ceea ce priveşte detectarea participanţilor la trafic vulnerabili în partea frontală şi laterală a vehiculului; (i) (opţional) citirea unei hărţi rutiere, planificarea rutei, inclusiv folosirea sistemelor de navigaţie electronică (opţional); (j) factorii de siguranţă legaţi de încărcarea vehiculului: controlul încărcăturii (stivuire şi fixare), dificultăţi legate de diferite tipuri de încărcătură (de exemplu lichide, încărcătură suspendată, etc.), încărcarea şi descărcarea mărfurilor şi utilizarea echipamentelor de încărcare (doar categoriile C, CE, C1 şi C1E); (k) responsabilitatea conducătorului auto în ceea ce priveşte transportul de persoane; confortul şi siguranţa călătorilor, în special a persoanelor cu dizabilităţi sau cu mobilitate redusă; transportul copiilor; controalele necesare înaintea plecării; din testul teoretic fac parte toate tipurile de autobuze, precum autobuze şi autocare pentru transport public, autobuze cu dimensiuni speciale (doar categoriile D, DE, D1 şi D1E); (l) statele membre pot scuti solicitanţii unui permis de conducere pentru un vehicul din categoria C1 sau C1E care nu intră în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 165/2014 de obligaţia de a-şi demonstra cunoştinţele cu privire la subiectele enumerate la punctul 4 subpunctul (1) literele (a)-(c). |
(2) | Verificarea obligatorie a cunoştinţelor generale privind următoarele dispoziţii suplimentare referitoare la categoriile C, CE, D şi DE: (a) principiile de construcţie şi funcţionare ale: motoarelor cu ardere internă, fluidelor (de exemplu uleiul de motor, lichidul de răcire, lichidul de spălare), sistemului de alimentare cu carburant, sistemului electric, sistemului de aprindere, sistemului de transmisie (ambreiaj, cutie de viteze etc.); (b) lubrifierea şi protecţia asigurată prin antigel; (c) principiile construirii, montării, utilizării corecte şi întreţinerii pneurilor; (d) principiile tipurilor garniturilor de frână şi ale regulatoarelor de viteză, funcţionarea, părţile principale, conexiunile, utilizarea şi întreţinerea uzuală a acestora şi utilizarea sistemului de prevenire a blocării roţilor în timpul frânării; (e) principiile tipurilor sistemelor de cuplare, inclusiv ale diverselor mecanisme de cuplare a remorcilor la camioane, funcţionarea, părţile principale, conexiunile, utilizarea şi întreţinerea uzuală a acestora, luând în considerare şaua de cuplare pentru vehiculele articulate (pentru semiremorci) şi cuplarea barei de remorcare pentru remorcile cu bară de remorcare (camion), precum şi procedurile şi protocoalele standard de operare pentru cuplarea remorcilor la camioane şi decuplarea lor de la camioane în timpul utilizării mecanismelor de cuplare respective (doar categoriile CE şi DE); (f) metode de depistare a cauzelor penelor; (g) întreţinerea preventivă a vehiculelor şi reparaţiile curente necesare; (h) responsabilitatea conducătorului auto în privinţa luării în primire, a transportului şi a livrării mărfurilor în conformitate cu condiţiile convenite (doar categoriile C şi CE). |
(1) | Pentru fiecare din situaţiile de conducere prevăzute la punctele 6, 7 şi 8, evaluarea reflectă gradul de uşurinţă cu care solicitantul controlează vehiculul şi capacitatea sa demonstrată de a conduce în trafic în deplină siguranţă. Examinatorul trebuie să se simtă în siguranţă pe durata întregului teste. Erorile de conducere sau comportamentul care pune în pericol imediat siguranţa vehiculului de examen, a pasagerilor săi sau a altor participanţi la trafic se penalizează prin nepromovarea testului, indiferent dacă examinatorul sau persoana însoţitoare trebuie să intervină sau nu. Examinatorul este însă liber să decidă dacă testul de verificare a aptitudinilor şi a comportamentului continuă până la finalizare sau nu. Examinatorii beneficiază de formare astfel încât să evalueze corect capacitatea de a conduce în siguranţă a solicitantului. Activitatea examinatorilor este monitorizată şi supervizată de un organism autorizat de statul membru şi care satisface cerinţele stabilite în punctul 4 subpunctul (1) litera (e) din anexa IV, pentru a se asigura aplicarea corectă şi consecventă a dispoziţiilor privind aprecierea erorilor, în conformitate cu standardele definite în prezenta anexă. |
(2) | În timpul evaluării, examinatorii acordă o atenţie specială conduitei preventive şi politicoase la volan. Aceasta reflectă stilul general de conducere, iar examinatorul ia acest lucru în considerare în evaluarea globală pe care o face modului în care solicitantul conduce. Acesta include conducerea adaptată şi fără ezitări (adică în siguranţă), luând în considerare condiţiile meteo şi starea drumului, celelalte vehicule şi interesele celorlalţi participanţi la trafic, în special pe ale celor mai vulnerabili şi capacitatea de anticipare a solicitantului. |
(3) | De asemenea, examinatorul evaluează dacă respectivul candidat: (a) controlează vehiculul, luând în considerare: utilizarea adecvată a centurilor de siguranţă, a sistemelor de asistenţă la volan şi a sistemelor de conducere automatizată, a oglinzilor retrovizoare, a tetierelor; a scaunului; utilizarea adecvată a luminilor şi a altor echipamente; utilizarea adecvată, unde este cazul, a ambreiajului, a cutiei de viteze, a acceleraţiei, a sistemelor de frânare (inclusiv al treilea sistem de frânare, dacă există), a direcţiei; controlul asupra vehiculului în diferite împrejurări, la diferite viteze; stabilitatea pe drum; greutatea, dimensiunile şi caracteristicile vehiculului; greutatea încărcăturii şi tipul ei (doar pentru categoriile BE, C, CE, C1, C1E, DE şi D1E); confortul călătorilor (doar pentru categoriile D, DE, D1 şi D1E) (fără accelerare brutală, conducere calmă şi fără frânări bruşte); (b) conduce în mod economic, sigur şi ecologic, ţinând seama de turaţia motorului, schimbarea vitezelor, frânare şi accelerare (doar pentru categoriile B, BE, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 şi D1E); (c) respectă normele privind observarea împrejurimilor: observarea panoramică; folosirea corectă a oglinzilor retrovizoare; observarea la distanţă mare, la distanţă medie, de aproape; (d) respectă regulile de prioritate şi cedează trecerea: acordă prioritate în intersecţii şi în noduri rutiere; acordă prioritate în alte situaţii (de exemplu la schimbarea direcţiei, la trecerea de pe o bandă pe alta, la efectuarea manevrelor speciale); (e) menţine o poziţie corectă pe drum: se încadrează corect pe drum, pe benzile de circulaţie, în intersecţiile cu sens giratoriu, în curbe, în funcţie de tipul şi caracteristicile vehiculului; preselectare; (f) păstrează distanţa: păstrarea distanţei adecvate faţă de vehiculul din faţă şi cel din lateral; păstrarea distanţei adecvate faţă de alţi participanţi la trafic, în special faţă de cei vulnerabili; (g) respectă limitele de viteză şi recomandările: nedepăşirea vitezei maxime permise; adaptarea vitezei la condiţiile meteorologice şi de trafic şi, dacă este cazul, la limitele naţionale în vigoare; conducerea cu o viteză care să permită oprirea la distanţă vizibilă şi în siguranţă; adaptarea vitezei la viteza generală a participanţilor la trafic de acelaşi tip; (h) respectă culoarea semaforului, indicatoarele rutiere şi alte elemente: comportare corectă la semafor; respectarea instrucţiunilor agenţilor de circulaţie; luarea în considerare a indicatoarelor rutiere (interdicţii sau obligaţii); acţionează adecvat în cazul marcajelor rutiere; (i) respectă regulile de semnalizare: semnalizează atunci când este necesar, corect şi în timp util; indicarea corectă a direcţiei de mers; comportament adecvat faţă de toate semnalele celorlalţi participanţi la trafic; (j) controlează frânarea şi oprirea: decelerarea la timp, frânarea sau oprirea în funcţie de împrejurări; capacitatea de anticipare; folosirea diferitelor sisteme de frânare (doar pentru categoriile C, CE, D şi DE); folosirea sistemelor de reducere a vitezei, altele decât frânele (doar pentru categoriile C, CE, D şi DE). |
1. | În sensul prezentei anexe, conducătorii auto se clasifică în două grupe: Grupa 1: conducători auto ai vehiculelor din categoriile A, A1, A2, AM, B, B1 şi BE; Grupa 2: conducători auto ai vehiculelor din categoriile C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 şi D1E. Dreptul intern poate prevedea ca dispoziţiile prezentei anexe destinate conducătorilor auto din grupa 2 să se aplice conducătorilor auto ai vehiculelor din categoria B care îşi folosesc permisul de conducere în scopuri profesionale (taxi, ambulanţă etc.). |
2. | Persoanele care solicită eliberarea pentru prima dată a permisului de conducere sau reînnoirea permisului de conducere sunt încadrate în grupa căreia îi vor aparţine dacă permisul de conducere solicitat este eliberat sau reînnoit. |
3. | Toate persoanele care solicită un permis de conducere se supun unei evaluări adecvate pentru a se asigura că au acuitatea vizuală adecvată pentru a conduce vehicule cu motor şi pentru a se stabili dacă este necesar un control suplimentar al câmpului lor vizual. Dacă există motive de îndoială cu privire la acuitatea vizuală a solicitantului, acesta este examinat de un specialist autorizat de dreptul intern. La controlul respectiv se acordă o atenţie deosebită următoarelor: acuitatea vizuală, câmpul vizual, capacitatea vizuală în condiţii de luminozitate redusă, sensibilitatea la lumină puternică şi la contraste, diplopia şi alte afecţiuni oculare care periclitează conducerea în condiţii de siguranţă. În cazul conducătorilor auto din grupa 1, permisul poate fi acordat în condiţii individuale excepţionale atunci când standardele de câmp vizual şi de acuitate vizuală nu pot fi respectate, însă există motive de a considera că acordarea permisului de conducere solicitantului respectiv nu urmează să pericliteze siguranţa rutieră; în aceste cazuri, conducătorul auto se supune unui control efectuat de un specialist autorizat de dreptul intern pentru a demonstra că funcţia vizuală nu este afectată şi în alte moduri, inclusiv în ceea ce priveşte sensibilitatea la lumină puternică şi la contrast şi vederea în condiţii de luminozitate redusă. Conducătorul auto sau solicitantul ar trebui să fie supus şi unui test practic favorabil desfăşurat de o autoritate competentă. Grupa 1: (1) Persoanele care solicită un permis de conducere sau reînnoirea acestuia au o acuitate vizuală binoculară, cu lentile de corecţie dacă este necesar, de cel puţin 0,5 când se utilizează ambii ochi. În plus, câmpul vizual orizontal este de cel puţin 120 de grade, extensia este de cel puţin 50 de grade la stânga şi la dreapta şi de 20 de grade ascendent şi descendent. Nu există deficienţe pe o rază de 20 de grade faţă de axul central. Atunci când se detectează sau se declară o afecţiune oculară evolutivă, permisele de conducere pot fi eliberate sau reînnoite cu condiţia ca solicitantul să se supună unor controale periodice realizate de un specialist autorizat de dreptul intern. (2) Persoanele care solicită un permis de conducere sau reînnoirea permisului de conducere şi care şi-au pierdut în totalitate vederea la un ochi sau cele care utilizează doar un ochi (de exemplu în cazul diplopiei) au o acuitate vizuală de cel puţin 0,5, cu lentile de corecţie dacă este necesar. Specialistul autorizat de dreptul intern atestă că starea respectivă de vedere monoculară există de suficient de mult timp pentru a permite adaptarea şi că, la ochiul respectiv, câmpul vizual întruneşte cerinţele stabilite la punctul 3 subpunctul (1). (3) După apariţia recentă a diplopiei sau după pierderea vederii la un ochi, este necesară o perioadă suficientă de adaptare (de exemplu, şase luni) pe durata căreia se interzice conducere autovehiculelor. După această perioadă, conducerea este permisă numai în urma unui aviz favorabil din partea specialiştilor oftalmologi şi al experţilor auto şi poate face obiectul anumitor cerinţe sau restricţii. Grupa 2: (4) Persoanele care solicită un permis de conducere sau reînnoirea permisului de conducere au o acuitate vizuală, cu lentile de corecţie dacă este necesar, de cel puţin 0,8 la ochiul mai bun şi de cel puţin 0,1 la ochiul mai slab. Dacă se utilizează lentile de corecţie pentru a obţine valori de 0,8 şi 0,1, acuitatea respectivă (0,8 şi 0,1) se obţine fie prin corecţie cu ajutorul ochelarilor de maximum plus opt dioptrii, fie cu ajutorul lentilelor de contact. Corecţia trebuie să fie bine tolerată. În plus, câmpul vizual orizontal este de cel puţin 160 de grade la ambii ochi, extensia este de cel puţin 70 de grade la stânga şi la dreapta şi 30 de grade ascendent şi descendent. Nu există deficienţe pe o rază de 30 de grade faţă de axul central. Nu se eliberează şi nu se reînnoiesc permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto care prezintă probleme de sensibilitate la contraste sau care suferă de diplopie. După o pierdere substanţială a vederii la un ochi, este necesară o perioadă suficientă de adaptare, de exemplu de şase luni, pe durata căreia se interzice conducerea autovehiculelor. După această perioadă, conducerea este permisă numai în urma unui aviz favorabil din partea specialiştilor oftalmologi şi al experţilor auto. |
4. | Se pot elibera sau reînnoi permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto din grupa 2 cu deficienţe de auz sub rezerva unui aviz acordat de către autoritatea medicală competentă pe baza unui control medical, care va acorda o atenţie specială posibilităţilor de compensare. |
5. | Nu se eliberează şi nu se reînnoiesc permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto cu afecţiuni sau deficienţe la nivelul aparatului locomotor care fac periculoasă conducerea unui vehicul cu motor. Grupa 1: (1) Se pot elibera permise de conducere, sub rezerva anumitor restricţii, solicitanţilor sau conducătorilor auto cu dizabilităţi fizice, în urma unui aviz al unei autorităţi medicale competente. Avizul respectiv se bazează pe o evaluare medicală a afecţiunii sau deficienţei respective şi, în cazul în care este necesar, pe un test practic. De asemenea, avizul indică ce tip de modificare a vehiculului este necesară şi dacă respectivul conducător auto trebuie să utilizeze un dispozitiv ortopedic, în condiţiile în care testul de verificare a aptitudinilor şi a comportamentului demonstrează că, utilizând un astfel de dispozitiv, conducerea vehiculului nu ar fi periculoasă. (2) Se pot elibera sau reînnoi permise de conducere pentru orice solicitant sau conducător auto care suferă de o afecţiune progresivă, cu condiţia ca persoana respectivă să fie examinată periodic pentru a se confirma că mai este capabilă să conducă vehiculul în deplină siguranţă. În cazul dizabilităţilor fizice stagnante, permisele de conducere pot fi eliberate sau reînnoite fără ca solicitantul să fie supus controlului medical periodic. Grupa 2: (3) Autoritatea medicală competentă acordă atenţia cuvenită riscurilor şi pericolelor suplimentare implicate de conducerea vehiculelor care se încadrează în definiţia acestei grupe. |
6. | Afecţiunile sau bolile cardiovasculare pot determina o alterare bruscă a funcţiilor cerebrale, care constituie un pericol pentru siguranţa rutieră. Aceste afecţiuni reprezintă un motiv pentru interzicerea, cu titlu temporar sau permanent, a conducerii unui autovehicul. (1) În cazul următoarelor afecţiuni cardiovasculare, solicitanţilor sau conducătorilor auto din grupele indicate le pot fi eliberate sau reînnoite permisele de conducere numai după ce afecţiunea în cauză a fost tratată efectiv şi sub rezerva unei autorizaţii eliberate de o autoritate medicală competentă şi, dacă este cazul, a unui control medical periodic realizat de aceasta: (a) bradiaritmii (boală de nod sinusal şi tulburări de conducere) şi tahiaritmii (aritmii supraventriculare şi ventriculare) cu antecedente sau cu episoade de sincopă cauzate de tulburările de ritm cardiac (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (b) bradiaritmii: boală de nod sinusal şi tulburări de conducere cu bloc atrioventricular (AV) Mobitz II de grad II, bloc AV de grad III sau bloc de ramură alternant (se aplică numai în cazul grupei 2); (c) tahiaritmii supraventriculare şi ventriculare cu (i) cardiopatie structurală, în special tahicardie ventriculară (TV) susţinută (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); sau (ii) TV polimorfă nesusţinută sau cu indicaţie pentru un defibrilator (se aplică numai în cazul grupei 2); (d) simptome de angină (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (e) implantare sau înlocuire a unui stimulator cardiac permanent (se aplică numai în cazul grupei 2); (f) implantare sau înlocuire a unui defibrilator sau un şoc adecvat sau inadecvat produs de un defibrilator (se aplică numai în cazul grupei 1); (g) sincopă (pierderea tranzitorie a cunoştinţei şi a tonusului postural, caracterizată de debut rapid, durată scurtă şi revenire spontană din cauza unei hipoperfuzii cerebrale globale, suspectată a fi de origine reflexă, cu cauze necunoscute, fără semne de boli cardiace subiacente) (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (h) sindrom coronarian acut (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (i) angină stabilă dacă simptomele nu sunt declanşate de un efort fizic uşor (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (j) intervenţie coronariană percutanată (PCI) (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (k) operaţie de bypass coronarian cu grefă (CABG) (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (l) infarct sau accident ischemic tranzitoriu (AIT) (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (m) stenoză semnificativă de arteră carotidă (se aplică numai în cazul grupei 2); (n) diametru maxim al aortei mai mare de 5,5 cm (se aplică numai în cazul grupei 2); (o) insuficienţă cardiacă: (i) simptome de clasele I, II şi III NYHA (New York Heart Association) (se aplică numai în cazul grupei 1); (ii) simptome de clasele I şi II NYHA, cu condiţia ca fracţia de ejecţie a ventriculului stâng să fie de cel puţin 35 % (se aplică numai în cazul grupei 2); (p) transplant de inimă (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (q) dispozitiv de asistenţă cardiacă (se aplică numai în cazul grupei 1); (r) chirurgie valvulară (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (s) hipertensiune arterială malignă (creştere a tensiunii arteriale sistolice > = 180 mmHg sau a tensiunii arteriale diastolice > = 110 mmHg asociată cu o deteriorare iminentă sau progresivă a organelor) (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (t) tensiune arterială de gradul III (tensiune arterială diastolică > = 110 mmHg şi/sau tensiune arterială sistolică > = 180 mmHg) (se aplică numai în cazul grupei 2); (u) cardiopatie congenitală (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (v) cardiomiopatie hipertrofică, dacă nu se manifestă prin sincope (se aplică numai în cazul grupei 1); (w) sindrom de QT lung însoţit de sincope, torsada vârfurilor sau QTc > 500 ms (se aplică numai în cazul grupei 1). (2) În cazul următoarelor afecţiuni cardiovasculare, solicitanţilor sau conducătorilor auto din grupele indicate nu li se pot elibera sau reînnoi permisele de conducere: (a) implantarea unui defibrilator (se aplică numai în cazul grupei 2); (b) boli vasculare periferice - anevrism aortic toracic şi abdominal atunci când diametrul maxim al aortei este de natură să predispună la un risc semnificativ de ruptură bruscă şi, prin urmare, la un risc de apariţie a unui eveniment invalidant subit (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2); (c) insuficienţă cardiacă: (i) simptome de clasa IV NYHA (se aplică numai în cazul grupei 1); (ii) simptome de clasele III şi IV NYHA (se aplică numai în cazul grupei 2); (d) dispozitive de asistenţă cardiacă (se aplică numai în cazul grupei 2); (e) cardiopatie valvulară însoţită de regurgitare aortică, stenoză aortică, regurgitare mitrală sau stenoză mitrală, dacă se estimează capacitatea funcţională la clasa IV NYHA sau dacă au existat episoade de sincopă (se aplică numai în cazul grupei 1); (f) cardiopatie valvulară de clasele III sau IV NYHA sau cu fracţia de ejecţie mai mică de 35 %, stenoză mitrală şi hipertensiune pulmonară severă sau cu stenoză aortică severă evaluată ecocardiografic sau stenoză aortică care provoacă sincope; cu excepţia stenozei aortice severe complet asimptomatice, în cazul în care se îndeplinesc cerinţele testului de toleranţă la efort (se aplică numai în cazul grupei 2); (g) cardiomiopatii structurale şi electrice - cardiomiopatie hipertrofică cu antecedente de sincopă sau atunci când sunt prezente două sau mai multe dintre următoarele condiţii: grosimea peretelui ventriculului stâng (VS) > 3 cm, tahicardie ventriculară nesusţinută, antecedente familiale de moarte subită (la o rudă de gradul întâi), tensiune arterială care nu creşte la efort fizic (se aplică numai în cazul grupei 2); (h) sindrom de QT lung însoţit de sincope, torsada vârfurilor şi QTc > 500 ms (se aplică numai în cazul grupei 2); (i) sindrom Brugada cu episoade de sincopă sau revenire din moarte cardiacă subită (se aplică în cazul grupelor 1 şi 2). Permisele de conducere pot fi eliberate sau reînnoite în cazuri excepţionale, cu condiţia ca solicitarea respectivă să fie justificată corespunzător printr-un aviz medical şi să facă obiectul unui control medical periodic din partea unei autorităţi medicale competente, care să garanteze că persoana în cauză este în continuare capabilă să conducă autovehiculul în siguranţă, ţinând seama de efectele afecţiunii medicale. (3) Alte cardiomiopatii Se evaluează riscul de producere a unor evenimente invalidante subite prezentat de solicitanţii sau de conducătorii auto cu cardiomiopatii cunoscute (de exemplu, cardiomiopatie aritmogenică a ventriculului drept, cardiomiopatie spongiformă, tahicardie ventriculară polimorfă catecolaminergică şi sindrom de QT scurt) sau cu noi cardiomiopatii care ar putea fi descoperite. Este necesară o evaluare atentă efectuată de un specialist. Se iau în considerare factorii de pronostic ai respectivei cardiomiopatii. (4) Statele membre pot restricţiona eliberarea sau reînnoirea permiselor de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto cu alte boli cardiovasculare. |
7. | În sensul punctelor de mai jos, se aplică următoarele definiţii: prin "hipoglicemie acută" se înţelege că este necesar ajutorul unei alte persoane; prin "hipoglicemie cronică gravă" se înţelege al doilea episod de hipoglicemie acută în decursul a 12 luni. Grupa 1: (1) Se pot elibera sau reînnoi permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto care suferă de diabet zaharat. În cazul în care urmează un tratament medicamentos cu risc redus de inducere a hipoglicemiei, aceştia se supun unor controale medicale periodice efectuate de o autoritate medicală competentă, adecvate fiecărui caz în parte. În cazul în care urmează un tratament medicamentos cu risc ridicat de inducere a hipoglicemiei, care poate avea consecinţe asupra capacităţii lor de a conduce, aceştia fac obiectul unui aviz medical al unui cadru medical autorizat şi competent şi efectuează controale medicale periodice, adecvate fiecărui caz în parte, dar intervalul dintre controale nu depăşeşte zece ani. (2) Un solicitant sau un conducător auto care suferă de diabet şi care urmează un tratament medicamentos cu risc de inducere a hipoglicemiei demonstrează că înţelege riscurile hipoglicemiei şi că este capabil să ţină sub control aceste episoade. Nu se eliberează şi nu se reînnoiesc permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto care nu sunt deplin conştienţi de implicaţiile hipoglicemiei. Nu se eliberează şi nu se reînnoiesc permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto cu hipoglicemie cronică gravă, decât dacă solicitările sunt susţinute de un aviz medical al unei autorităţi medicale competente şi de controale medicale periodice efectuate de aceasta. În cazul hipoglicemiilor cronice grave în timpul orelor de activitate, permisul de conducere se eliberează sau se reînnoieşte numai la trei luni de la cel mai recent episod. Permisele de conducere pot fi eliberate sau reînnoite în cazuri excepţionale, cu condiţia ca solicitarea respectivă să fie justificată corespunzător printr-un aviz medical al unei autorităţi medicale competente şi să facă obiectul unui control medical periodic efectuat de aceasta, care să garanteze că persoana în cauză este în continuare capabilă să conducă autovehiculul în siguranţă, ţinând seama de efectele afecţiunii medicale. Grupa 2: (3) Poate fi avută în vedere eliberarea sau reînnoirea unor permise de conducere din grupa 2 solicitanţilor sau conducătorilor auto care suferă de diabet zaharat. În cazul în care aceştia urmează un tratament medicamentos cu risc de inducere a hipoglicemiei, şi anume cu insulină şi unele comprimate, se aplică următoarele criterii: (a) în ultimele 12 luni nu s-a înregistrat niciun episod de hipoglicemie acută; (b) conducătorul auto este deplin conştient de implicaţiile hipoglicemiei; (c) conducătorul auto trebuie să poată ţine sub control nivelul glicemiei monitorizând-o regulat, prin utilizarea unor mijloace tehnice ajutătoare, cel puţin de două ori pe zi şi atunci când intenţionează să conducă; (d) conducătorul auto demonstrează că înţelege riscurile hipoglicemiei; (e) nu există alte complicaţii ale diabetului care ar putea afecta capacitatea de a conduce autovehicule. În plus, în aceste cazuri, permisele de conducere se eliberează sau se reînnoiesc sub rezerva unui aviz favorabil al unei autorităţi medicale competente şi a controalelor medicale periodice efectuate de aceasta, care trebuie să aibă loc la intervale care să nu depăşească trei ani. (4) Un episod de hipoglicemie acută în timpul orelor de veghe, chiar dacă nu este în legătură cu conducerea, este raportat şi determină o reevaluare a capacităţii de a conduce autovehicule. |
8. | Următoarele norme se aplică solicitanţilor cu afecţiuni neurologice şi cu sindrom de apnee în somn de tip obstructiv. |
9. | Crizele de epilepsie sau alte tulburări subite ale stării de conştienţă constituie un real pericol pentru siguranţa rutieră dacă apar la o persoană care conduce un vehicul cu motor. În sensul punctelor de mai jos, se aplică următoarele definiţii: prin "epilepsie" se înţelege o afecţiune medicală în care persoana în cauză a avut două sau mai multe crize epileptice la un interval mai mic de cinci ani; prin "criză de epilepsie provocată" se înţelege o criză care are un factor provocator recognoscibil care poate fi evitat. O persoană care a avut o criză iniţială sau izolată ori şi-a pierdut cunoştinţa trebuie sfătuită să nu conducă autovehicule. Este necesară întocmirea unui raport de specialitate în care să se precizeze perioada de interzicere a conducerii şi monitorizarea ulterioară necesară. Este foarte important să se identifice sindromul epileptic specific şi tipul de criză pentru efectuarea unei evaluări corespunzătoare a capacităţii de a conduce autovehicule (inclusiv riscul producerii unor noi crize) şi să se prescrie terapia corespunzătoare. Acestea se efectuează de un neurolog. Grupa 1: (1) Conducătorilor auto cu epilepsie din grupa 1 li se monitorizează capacitatea de a conduce până când trec cel puţin cinci ani fără nicio criză. Dacă un solicitant sau un conducător auto suferă de epilepsie şi nu au trecut cinci ani în care să nu fi avut loc crize, se consideră că nu sunt întrunite criteriile pentru acordarea necondiţionată a permisului de conducere. (2) Crize de epilepsie provocate: solicitantul care a avut o astfel de criză determinată de un factor recognoscibil care este improbabil să apară în timpul conducerii poate fi declarat apt pentru a conduce de la caz la caz, în funcţie de avizul neurologic. Dacă este cazul, evaluarea se face în conformitate cu alte titluri relevante, de exemplu în cazul alcoolului sau al altor comorbidităţi. (3) Prima criză (neprovocată) sau o criză singulară neprovocată: solicitantul sau conducătorul auto care a avut o primă criză de epilepsie neprovocată poate fi declarat apt pentru a conduce după o perioadă de şase luni în care nu au mai avut loc crize şi dacă s-a efectuat o evaluare medicală corespunzătoare. Autorităţile naţionale pot permite solicitanţilor sau conducătorilor auto cu prognostic bun recunoscut să conducă înaintea încheierii acestei perioade. (4) Alte cazuri de pierdere a cunoştinţei: pierderea cunoştinţei se evaluează în funcţie de riscul de recurenţă în timpul condusului. (5) Epilepsie: solicitanţii sau conducătorii auto pot fi declaraţi apţi pentru conducere după trecerea unui an în care nu au mai avut loc crize. (6) Crize exclusiv în timpul somnului: solicitantul sau conducătorul auto care nu a avut crize decât în timpul somnului poate fi declarat apt pentru a conduce dacă acest tipar a fost observat pe o perioadă care nu trebuie să fie mai scurtă decât perioada fără crize necesară în cazul epilepsiei. Dacă apar atacuri sau crize în timpul perioadei de veghe, este necesară o perioadă suplimentară de un an fără orice evenimente înainte de solicitarea permisului. (7) Crize care nu influenţează starea de conştienţă sau capacitatea de reacţie: solicitantul sau conducătorul auto care nu a avut alte crize decât cele în privinţa cărora s-a demonstrat că nu afectează nici starea de conştienţă şi nici capacitatea de reacţie poate fi declarat apt pentru a conduce dacă acest tipar a fost observat pe o perioadă care nu trebuie să fie mai scurtă decât perioada fără crize necesară în cazul epilepsiei. Dacă apar orice fel de alte atacuri sau crize, este necesară o perioadă suplimentară de un an fără orice evenimente înainte de acordarea sau reînnoirea permisului. (8) Crize provocate de schimbarea sau eliminarea terapiei medicamentoase antiepileptice la recomandarea unui medic: pacientul poate fi sfătuit să nu conducă timp de şase luni de la începerea perioadei de schimbare/eliminare şi, ulterior, timp de şase luni de la încetarea tratamentului. Crizele care apar în timpul schimbării sau eliminării tratamentului medicamentos prescrise de medic duc la interzicerea conducerii pentru trei luni dacă se reia tratamentul anterior care se dovedise eficient. (9) După intervenţia chirurgicală în scop curativ, conducătorii auto sau solicitanţii pot fi declaraţi apţi pentru conducere după trecerea unui an în care nu au mai avut loc crize. Grupa 2: (10) Solicitantul sau conducătorul auto nu trebuie să urmeze niciun tratament medicamentos antiepileptic în perioada impusă în care nu trebuie să existe crize. Trebuie să fi fost realizată o monitorizare medicală corespunzătoare. Examinările neurologice amănunţite trebuie să fi demonstrat că nu există o patologie cerebrală aferentă afecţiunii şi că nu s-a înregistrat nicio activitate epileptiformă pe electroencefalogramă (EEG). După un episod acut, se efectuează o EEG şi o evaluare neurologică corespunzătoare. (11) În cazul unei crize de epilepsie provocate care a fost cauzată de un factor declanşator identificabil, trebuie furnizat un raport neurologic favorabil care să ateste o perioadă fără crize de cel puţin un an şi care să includă o evaluare electroencefalografică. Se iau în considerare alte titluri. În cazul leziunilor cerebrale structurale cu risc crescut de apariţie a crizelor epileptice, amploarea acestora se evaluează prin intermediul unui raport neurologic. (12) Prima criză sau o criză singulară neprovocată: solicitantul sau conducătorul auto care a avut o primă criză de epilepsie neprovocată poate fi declarat apt pentru conducere după o perioadă de cinci ani în care nu au mai avut loc crize şi în care nu s-a administrat tratament medicamentos, dacă s-a efectuat o evaluare neurologică corespunzătoare. Autorităţile medicale pot permite unui solicitant sau unui conducător auto cu prognostic bun recunoscut să conducă înaintea încheierii acestei perioade. (13) Alte cazuri de pierdere a cunoştinţei: pierderea cunoştinţei se evaluează în funcţie de riscul de recurenţă în timpul condusului. (14) Epilepsie: trebuie să treacă o perioadă de zece ani fără crize şi fără administrarea unui tratament medicamentos antiepileptic. Autorităţile naţionale pot permite solicitanţilor sau conducătorilor auto cu prognostic bun recunoscut să conducă înaintea încheierii acestei perioade. Aceasta se aplică şi în cazul "epilepsiei juvenile". Anumite afecţiuni, de exemplu, malformaţii artero-venoase sau hemoragii intracerebrale, comportă o creştere a riscului de apariţie a crizelor, chiar în cazurile în care nu a avut loc nicio criză anterioară. Într-o astfel de situaţie se efectuează o evaluare de către o autoritate medicală competentă. |
10. | Următoarele norme se aplică solicitanţilor sau conducătorilor auto cu dizabilităţi mintale sau intelectuale. Grupa 1: (1) Nu se eliberează şi nu se reînnoiesc permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto care suferă de: (a) dizabilităţi mintale, cognitive sau comportamentale grave, congenitale sau dobândite din cauza afecţiunilor, traumelor sau intervenţiilor neurochirurgicale; (b) tulburări de personalitate care duc la alterări grave ale judecăţii, comportamentului sau adaptabilităţii, în afara cazurilor în care solicitarea lor este însoţită de un aviz medical al unui cadru medical autorizat şi competent şi, în cazul în care este necesar, sub rezerva controalelor medicale periodice. Ar trebui să fie respectată o perioadă anterioară de remisiune. Grupa 2: (2) Autoritatea medicală competentă acordă atenţia cuvenită riscurilor şi pericolelor suplimentare implicate de conducerea vehiculelor care se încadrează în definiţia acestei grupe. Autoritatea medicală competentă poate enunţa cerinţe temporare sau poate impune restricţii în ceea ce priveşte conducerea vehiculelor. |
11. | Consumul de alcool constituie un pericol major pentru siguranţa rutieră. Ţinând cont de gravitatea acestui fapt, se impune o mare vigilenţă în plan medical. Grupa 1: (1) Nu se eliberează şi nu se reînnoiesc permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto care sunt dependenţi de alcool sau sunt incapabili să se abţină să conducă sub influenţa alcoolului. După o perioadă de abstinenţă dovedită se pot elibera sau reînnoi permise de conducere dacă solicitantul sau conducătorul auto obţine un aviz medical al unui cadru medical autorizat şi competent şi este supus unor controale medicale periodice. (2) Se pot elibera sau reînnoi permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto care sunt dependenţi de alcool sau sunt incapabili să se abţină să conducă sub influenţa alcoolului, cu condiţia să se utilizeze tehnologii care permit compensarea dependenţei, de exemplu, prin utilizarea obligatorie a unui etilotest antidemaraj, iar conducătorul auto să fie supus unei evaluări periodice a continuării tratamentului împotriva dependenţei sau a lipsei disocierii conducerii de consumul de alcool. În cazul în care se face dovada unei perioade de abstinenţă, care poate include participarea în programe de reabilitare cu monitorizare şi supraveghere medicală, se pot elibera sau reînnoi permise de conducere fără a fi necesară utilizarea tehnologiilor menţionate anterior, dacă conducătorul auto obţine un aviz medical al unui cadru medical autorizat şi competent şi este supus unor controale medicale regulate pentru o anumită perioadă. Controalele medicale periodice pot fi efectuate în timpul utilizării unor astfel de tehnologii şi/sau după utilizarea acestora. Grupa 2: (3) Autoritatea medicală competentă acordă atenţia cuvenită riscurilor şi pericolelor suplimentare implicate de conducerea vehiculelor care se încadrează în definiţia acestei grupe. (4) Autoritatea medicală competentă poate enunţa recomandări de durată limitată şi, după caz, restricţii în ceea ce priveşte conducerea vehiculelor. |
12. | Următoarele norme se aplică în cazul drogurilor şi al medicamentelor. Abuz: (1) Nu se eliberează şi nu se reînnoiesc permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto care sunt dependenţi de substanţe psihotrope sau stupefiante sau care nu sunt dependenţi de astfel de substanţe, dar nu vor sau nu reuşesc să disocieze consumul de conducere, oricare ar fi categoria de permis de conducere solicitată. Consum regulat: Grupa 1: (2) Nu se eliberează şi nu se reînnoiesc permise de conducere solicitanţilor sau conducătorilor auto care utilizează regulat substanţe psihotrope sau stupefiante, sub orice formă, care pot limita capacitatea lor de a conduce în siguranţă, în cazul în care cantităţile absorbite sunt atât de mari încât au efecte negative asupra conducerii. Aceasta se aplică tuturor medicamentelor sau combinaţiilor de medicamente care afectează capacitatea mintală sau fizică de a conduce. Autoritatea medicală competentă poate enunţa recomandări de durată limitată şi, după caz, restricţii în ceea ce priveşte conducerea vehiculelor. Grupa 2: (3) Autoritatea medicală competentă acordă atenţia cuvenită riscurilor şi pericolelor suplimentare implicate de conducerea vehiculelor care se încadrează în definiţia acestei grupe şi poate stabili anumite cerinţe sau restricţii. |
13. | Următoarele norme se aplică solicitanţilor cu afecţiuni renale. Grupa 1: (1) Se pot elibera sau reînnoi permise de conducere pentru solicitanţii sau conducătorii auto care suferă de insuficienţă renală gravă şi, prin urmare, se confruntă cu o limitare semnificativă a capacităţii fizice, sub rezerva avizului medical al unui cadru medical autorizat şi competent şi a controalelor medicale periodice. Grupa 2: (2) Permisele de conducere nu se eliberează şi nu se reînnoiesc pentru solicitanţii sau conducătorii auto cu insuficienţă renală gravă ireversibilă, în afara cazurilor excepţionale justificate în mod corespunzător printr-un aviz medical al unui cadru medical autorizat şi competent şi sub rezerva controalelor medicale periodice. |
Directiva 2006/126/CE | Regulamentul (UE) nr. 383/2012 | Prezenta directivă |
- | - | Articolul 1 |
- | - | Articolul 2 punctele 1, 2, 3, 13 şi 14 |
Articolul 1 alineatul (1) | - | Articolul 4 alineatul (1) |
Articolul 1 alineatele (2), (3) şi (4) | - | Articolul 4 alineatele (5) şi (6) |
- | - | Articolul 3 alineatele (1)-(5) |
Articolul 2 alineatul (1) | - | Articolul 3 alineatul (6) |
Articolul 2 alineatul (2) | - | Articolul 4 alineatul (3) |
Articolul 3 alineatele (1) şi (2) | - | Articolul 4 alineatul (2) |
Articolul 3 alineatul (3) | - | Articolul 4 alineatul (4) |
- | - | Articolul 4 alineatul (7) |
- | - | Articolul 5 alineatele (1)-(5) şi (7) |
Articolul 4 alineatul (1), prima teză | - | Articolul 6 alineatul (1) |
Articolul 4 alineatul (1), a doua teză | - | Articolul 7 alineatul (1) |
Articolul 4 alineatul (1), a treia teză | - | Articolul 2 alineatul (4) |
Articolul 4 alineatul (2) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (a) |
Articolul 4 alineatul (2) prima liniuţă | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (a) şi articolul 2 punctele 5, 6 şi 7 |
Articolul 4 alineatul (2) a doua liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (a) |
Articolul 4 alineatul (3) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (b) |
Articolul 4 alineatul (3) prima liniuţă | - | Articolul 2 punctul 8 |
Articolul 4 alineatul (3) a doua liniuţă | - | Articolul 2 punctul 9 |
Articolul 4 alineatul (3) litera (a) prima şi a doua liniuţă | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (i) |
Articolul 4 alineatul (3) litera (a) a treia liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (a) |
Articolul 4 alineatul (3) litera (b) prima liniuţă | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (ii) |
Articolul 4 alineatul (3) litera (b) a doua liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (b) |
Articolul 4 alineatul (3) litera (c) punctul (i) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (iii) prima liniuţă |
Articolul 4 alineatul (3) litera (c) punctul (i) prima liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (c) punctul (i) |
Articolul 4 alineatul (3) litera (c) punctul (ii) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (b) punctul (iii) a doua liniuţă |
Articolul 4 alineatul (3) litera (c) punctul (ii) prima liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (c) punctul (ii) |
Articolul 4 alineatul (4) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) |
Articolul 4 alineatul (4) prima liniuţă | - | Articolul 2 punctele 10 şi 11 |
Articolul 4 alineatul (4) a doua liniuţă | - | Articolul 1 alineatul (2) litera (b) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (a) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (i) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (a) prima liniuţă | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (i) primul paragraf şi articolul 2 punctul 12 |
Articolul 4 alineatul (4) litera (a) a doua liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (a) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (a) a treia liniuţă | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (i) al doilea şi al treilea paragraf |
Articolul 4 alineatul (4) litera (b), cu excepţia ultimei teze | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (ii) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (b) ultima teză | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (b) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (c), cu excepţia ultimei liniuţe | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (iii) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (c) ultima liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (b) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (d) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (iv) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (e), cu excepţia ultimei liniuţe | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (v) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (e) ultima liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (b) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (f) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (vi) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (g), cu excepţia ultimei liniuţe | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (vii) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (g) ultima liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (d) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (h) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (viii) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (i), cu excepţia ultimei liniuţe | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (ix) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (i) ultima liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (d) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (j) | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (x) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (k), cu excepţia ultimei liniuţe | - | Articolul 6 alineatul (1) litera (c) punctul (xi) |
Articolul 4 alineatul (4) litera (k) ultima liniuţă | - | Articolul 7 alineatul (1) litera (f) |
Articolul 4 alineatul (5) | - | Articolul 6 alineatul (2) |
Articolul 4 alineatul (6) prima paragraf litera (a) | - | Articolul 7 alineatul (2) litera (a) |
Articolul 4 alineatul (6) prima paragraf litera (b) | - | Articolul 7 alineatul (2) litera (b) |
Articolul 4 alineatul (6) prima paragraf litera (c) | - | Articolul 7 alineatul (2) litera (c) |
Articolul 4 alineatul (6) prima paragraf litera (d) | - | Articolul 7 alineatul (2) litera (d) |
Articolul 4 alineatul (6) a doua paragraf | - | Articolul 7 alineatul (3) |
Articolul 4 alineatul (6) al treilea şi al patrulea paragraf | - | Articolul 7 alineatul (4) |
Articolul 4 alineatul (7) primul paragraf | - | Articolul 7 alineatul (1) literele (e) şi (g) |
Articolul 4 alineatul (7) al doilea paragraf | - | Articolul 7 alineatul (2) literele (e) şi (f) |
Articolul 5 | - | Articolul 8 |
Articolul 6 alineatul (1) | - | Articolul 9 alineatul (1) |
Articolul 6 alineatul (2) litera (a) | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (a) |
Articolul 6 alineatul (2) litera (b) | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (b) |
- | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (c) |
- | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (d) |
Articolul 6 alineatul (2) litera (c) | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (e) |
- | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (f) |
Articolul 6 alineatul (2) litera (d) | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (g) |
Articolul 6 alineatul (2) litera (e) | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (h) |
Articolul 6 alineatul (2) litera (f) | - | Articolul 9 alineatul (2) punctul (i) |
Articolul 6 alineatul (3) | - | Articolul 9 alineatul (3) |
Articolul 6 alineatul (4) literele (a) şi (b) | - | Articolul 9 alineatul (4) literele (a) şi (b) |
- | - | Articolul 9 alineatul (4) primul paragraf literele (c) şi (d) şi al doilea, al treilea şi al patrulea paragraf |
Articolul 6 alineatul (4) litera (c) | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (j) |
- | - | Articolul 9 alineatul (2) litera (k) |
Articolul 7 alineatul (1) | - | Articolul 10 alineatul (1) |
Articolul 7 alineatul (2) | - | Articolul 10 alineatul (2) primul, al doilea şi al treilea paragraf |
Articolul 7 alineatul (3), primul paragraf | - | Articolul 10 alineatul (3) |
Articolul 7 alineatul (3) al doilea paragraf | - | - |
Articolul 7 alineatul (3) al treilea paragraf | - | Articolul 10 alineatul (2) al patrulea paragraf |
Articolul 7 alineatul (3) al patrulea paragraf | - | Articolul 10 alineatul (2) al patrulea paragraf |
Articolul 7 alineatul (3) al cincilea paragraf | - | Articolul 10 alineatul (2) al cincilea paragraf |
- | - | Articolul 10 alineatul (2) al şaselea paragraf |
Articolul 7 alineatul (3) al şaselea paragraf | - | Articolul 10 alineatul (2) al şaptelea paragraf |
- | - | Articolul 10 alineatul (2) al optulea paragraf |
Articolul 7 alineatul (4) | - | Articolul 10 alineatul (4) |
Articolul 7 alineatul (5) | - | Articolul 10 alineatul (5) |
- | - | Articolul 12 |
Articolul 8 | - | Articolul 4 alineatul (8), articolul 5 alineatul (6), articolul 8 alineatul (2), articolul 10 alineatul (6), articolul 19 alineatul (2) şi articolul 25 |
Articolul 9 | - | Articolul 26 |
Articolul 10 | - | Articolul 19 |
Articolul 11 alineatele (1), (2) şi (3) | - | Articolul 13 alineatele (1), (2) şi (3) |
Articolul 11 alineatul (4) | - | Articolul 16 alineatele (1) şi (2) |
Articolul 11 alineatul (5) | - | Articolul 13 alineatul (4) |
- | - | Articolul 14 |
- | - | Articolul 15 alineatele (1), (3), (4) şi (6)-(10) |
Articolul 11 alineatul (6) | - | Articolul 15 alineatele (2) şi (5) |
- | - | Articolul 16 alineatele (3) şi (4) |
- | - | Articolul 17 |
- | - | Articolul 18 |
Articolul 12 | - | Articolul 20 alineatul (1) |
- | - | Articolul 20 alineatele (2), (3) şi (4) |
Articolul 13 | - | Articolul 21 |
Articolul 14 | - | Articolul 24 |
Articolul 15 alineatul (1) | - | Articolul 22 alineatul (1) |
Articolul 15 alineatele (2) şi (3) | - | Articolul 22 alineatul (2) |
Articolul 15 alineatul (4) | - | Articolul 22 alineatul (3) |
- | - | Articolul 22 alineatele (4), (5) şi (6) |
- | - | Articolul 23 |
- | - | Articolul 27 |
- | - | Articolul 28 |
Articolul 16 | - | Articolul 29 |
Articolul 17 | - | Articolul 30 |
Articolul 18 | Articolul 8 | Articolul 31 |
Articolul 19 | - | Articolul 32 |
Anexa I | - | Anexa I părţile A1, A2, D şi E |
- | Articolul 1 | - |
- | Articolul 2 alineatul (1) | Anexa I Partea B punctul (1) |
- | Articolul 2 alineatul (2) | - |
- | Articolul 2 alineatul (3) | - |
- | Articolul 3 | Anexa I Partea B punctul (2) |
- | Articolul 4 | Anexa I Partea B punctul (3) |
- | Articolul 5 alineatul (1) | Anexa I Partea B punctul (4) |
- | Articolul 5 alineatul (2) | Anexa I Partea B punctul (5) |
- | Articolul 5 alineatul (3) | Anexa I Partea B punctul (6) |
- | Articolul 5 alineatul (4) | Anexa I Partea B punctul (7) |
- | Articolul 5 alineatul (5) | Anexa I Partea B punctul (8) |
- | Articolul 6 | - |
- | Articolul 7 alineatul (1) | Anexa I Partea B punctul (9) |
- | Articolul 7 alineatul (2) | Anexa I Partea B punctul (10) |
- | Anexa I | Anexa I Partea B1 |
- | Anexa II | Anexa I Partea B2 |
- | Anexa III | Anexa I Partea B3 |
- | Anexa IV | Anexa I Partea B4 |
Anexa II | - | Anexa II |
Anexa III, cu excepţia punctelor 3, 4 şi 5 | - | Anexa III |
Anexa III punctele 3, 4 şi 5 | - | Articolul 11 |
Anexa IV | - | Anexa IV |
Anexa V | - | Anexa V titlul A |
- | - | Anexa V titlul B |
Anexa VI | - | Anexa VI |
Anexa VII | - | - |
Anexa VIII | - | Anexa VII |


rekort