Art. 6. - Art. 6: Categorii de permise de conducere - Directiva 2205/22-oct-2025 privind permisele de conducere, de modificare a Regulamentului (UE) 2018/1724 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Directivei (UE) 2022/2561 a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 383/2012 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 25 Noiembrie 2025
Art. 6: Categorii de permise de conducere
(1)Permisul de conducere dă dreptul titularului de a conduce vehicule cu motor în conformitate cu următoarea clasificare:
a)mopeduri:
categoria AM:
- vehicule cu două roţi sau cu trei roţi având o viteză maximă prin construcţie care nu depăşeşte 45 km/h şi o putere maximă netă care nu depăşeşte 4 kW, cu excepţia celor cu o viteză maximă prin construcţie mai mică sau egală cu 25 km/h;
- cvadricicluri uşoare;
b)motociclete şi tricicluri motorizate:
(i)categoria A1:
- motociclete cu cilindree maximă de 125 de centimetri cubi, cu puterea maximă netă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg;
- tricicluri motorizate cu puterea maximă netă de 15 kW;
(ii)categoria A2:
- motociclete cu puterea maximă netă de 35 kW, cu un raport putere/greutate care nu depăşeşte 0,2 kW/kg şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul a cărui putere netă depăşeşte 70 kW;
(iii)categoria A:
- motociclete;
- tricicluri motorizate cu puterea maximă netă de peste 15 kW.
La vehiculele cu motor din categoriile menţionate la litera (a) şi la prezenta literă se poate ataşa o remorcă având o masă maximă autorizată care nu depăşeşte jumătate din masa fără încărcătură a vehiculului tractor. Statele membre pot aplica condiţii suplimentare pentru permisele de conducere pe care le eliberează, pe baza unor considerente de siguranţă rutieră;
c)autovehicule:
(i)categoria B1:
- cvadricicluri grele.
Categoria B1 este opţională; în statele membre care nu prevăd această categorie de permis de conducere, este necesar un permis de conducere din categoria B pentru a conduce astfel de vehicule. Statele membre respective pot refuza schimbarea unui permis de conducere pentru categoria B1;
De asemenea, statele membre pot decide să introducă această categorie, pentru conducerea pe teritoriul lor, exclusiv pentru vehiculele menţionate la articolul 9 alineatul (4) primul paragraf litera (c), în condiţiile prevăzute la alineatul respectiv şi sub rezerva cerinţelor suplimentare ca conducătorul auto să aibă mai puţin de 21 de ani la momentul eliberării permisului de conducere şi ca permisul de conducere pentru această categorie să expire când titularul împlineşte 21 de ani. În cazul în care un stat membru decide să facă acest lucru, acesta marchează permisul de conducere cu codul 60.03 al Uniunii, specificat în partea E din anexa I;
(ii)categoria B:
- autovehicule a căror masă maximă autorizată nu depăşeşte 3 500 kg şi care sunt concepute şi construite pentru transportul a maximum opt pasageri în afara conducătorului auto;
- la autovehiculele din această categorie se poate ataşa o remorcă din categoria O1 menţionată la articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (i) din Regulamentul (UE) 2018/858.
Fără a aduce atingere normelor de omologare de tip pentru vehiculele în cauză, la autovehiculele din această categorie se poate ataşa o remorcă din categoria O2 menţionată la articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (ii) din Regulamentul (UE) 2018/858, cu condiţia ca masa maximă autorizată a ansamblului rezultat să nu depăşească 4 250 kg. În cazul în care masa unui astfel de ansamblu depăşeşte 3 500 kg, statele membre, în conformitate cu dispoziţiile anexei V, impun ca ansamblul să fie condus numai după:
- finalizarea unui curs de formare; sau
- promovarea unui test de verificare a aptitudinilor şi a comportamentului.
Statele membre pot impune, de asemenea, atât efectuarea unui astfel de curs de formare, cât şi promovarea unui test de verificare a aptitudinilor şi a comportamentului.
Cu condiţia finalizării unui astfel de curs sau a promovării unui astfel de test, ori ambele, în conformitate cu anexa V şi fără a aduce atingere normelor de omologare de tip pentru vehiculele în cauză, autovehiculele din această categorie pot consta în următoarele:
- o autorulotă având masa maximă autorizată de peste 3 500 kg, fără să depăşească 4 250 kg, inclusiv cu ataşarea unei remorci, dacă masa maximă autorizată a ansamblului rezultat să nu depăşească 5 000 kg;
- sub rezerva unei autorizaţii din partea unui stat membru în conformitate cu condiţiile prevăzute la articolul 9 alineatul (4) litera (d), un vehicul cu motor de urgenţă, utilizat în scopul menţinerii siguranţei şi ordinii publice, inclusiv prin furnizarea de asistenţă imediată în timpul situaţiilor de urgenţă naturale sau provocate de om, cum ar fi vehiculele de poliţie, ambulanţele, vehiculele de protecţie civilă şi de salvare sau vehiculele de pompieri, cu o masă maximă autorizată de peste 3 500 kg, dar fără să depăşească, inclusiv atunci când i se ataşează o remorcă, 5 000 kg; sau
- un autovehicul alimentat cu combustibili alternativi, care intră sub incidenţa echivalării menţionate la articolul 9 alineatul (2) litera (j), căruia i se ataşează o remorcă, care nu intră deja sub incidenţa celei de-a doua liniuţe, dacă masa maximă autorizată a ansamblului rezultat depăşeşte 4 250 kg, dar nu depăşeşte 5 000 kg.
Statele membre indică pe permisul de conducere, prin intermediul codului relevant al Uniunii prevăzut în partea E din anexa I, dreptul de a conduce acest tip de ansamblu, autorulotă sau vehicul de urgenţă;
(iii)categoria BE:
- fără a aduce atingere normelor de omologare de tip a vehiculelor în cauză, ansamblurile de vehicule formate dintr-un vehicul tractor din categoria B şi o remorcă sau semiremorcă din categoriile de masă O1 sau O2 prevăzute la articolul 4 alineatul (1) litera (c) din Regulamentul (UE) 2018/858;
(iv)categoria C1:
- autovehicule, altele decât cele din categoria D1 sau D, a căror masă maximă autorizată depăşeşte 3 500 kg, fără să depăşească 7 500 kg, şi care sunt proiectate şi construite pentru transportul a maximum opt pasageri în afară de conducătorul auto;
- la autovehiculele din această categorie se poate ataşa o remorcă din categoria O1 menţionată la articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (i) din Regulamentul (UE) 2018/858;
(v)categoria C1E:
- fără a aduce atingere normelor de omologare de tip a vehiculelor în cauză, ansamblurile de vehicule în cazul cărora vehiculul tractor face parte din categoria C1, iar remorca sau semiremorca sa are o masă maximă autorizată care depăşeşte 750 kg, cu condiţia ca masa maximă autorizată a ansamblului să nu depăşească 12 000 kg;
- fără a aduce atingere normelor de omologare de tip a vehiculelor în cauză, ansamblurile de vehicule în care vehiculul tractor face parte din categoria B, iar remorca sau semiremorca sa are o masă maximă autorizată care depăşeşte 3 500 kg, cu condiţia ca masa maximă autorizată a ansamblului să nu depăşească 12 000 kg;
(vi)categoria C:
- autovehicule, altele decât cele din categoria D1 sau D, a căror masă maximă autorizată depăşeşte 3 500 kg şi care sunt proiectate şi construite pentru transportul a maximum opt pasageri în afară de conducătorul auto;
- la autovehiculele din această categorie se poate ataşa o remorcă din categoria O1 menţionată la articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (i) din Regulamentul (UE) 2018/858;
(vii)categoria CE:
- fără a aduce atingere normelor de omologare de tip a vehiculelor în cauză, ansamblurile de vehicule în care vehiculul tractor face parte din categoria C, iar remorca sau semiremorca sa are o masă maximă autorizată care depăşeşte 750 kg;
(viii)categoria D1:
- autovehicule proiectate şi construite pentru transportul a peste opt, dar nu mai mult de 16 pasageri în afară de conducătorul auto şi a căror lungime maximă nu depăşeşte 8 m;
- la autovehiculele din această categorie se poate ataşa o remorcă din categoria O1 menţionată la articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (i) din Regulamentul (UE) 2018/858;
(ix)categoria D1E:
- fără a aduce atingere normelor de omologare de tip a vehiculelor în cauză, ansamblurile de vehicule în care vehiculul tractor face parte din categoria D1, iar remorca sa are o masă maximă autorizată care depăşeşte 750 kg;
(x)categoria D:
- autovehicule concepute şi construite pentru transportul a peste opt pasageri în afară de conducătorul auto;
- la autovehiculele din această categorie se poate ataşa o remorcă din categoria O1 menţionată la articolul 4 alineatul (1) litera (c) punctul (i) din Regulamentul (UE) 2018/858;
(xi)categoria DE:
- fără a aduce atingere normelor de omologare de tip a vehiculelor în cauză, ansamblurile de vehicule în care vehiculul tractor face parte din categoria D, iar remorca sa are o masă maximă autorizată care depăşeşte 750 kg.
(2)Statele membre pot exclude de la aplicarea prezentului articol anumite tipuri specifice de vehicule cu motor, inclusiv vehiculele speciale pentru persoanele cu dizabilităţi, sub rezerva acordului prealabil al Comisiei, care se bazează pe o evaluare a impactului excluderii propuse asupra siguranţei rutiere.
Statele membre pot exclude de la aplicarea prezentei directive tipurile de vehicule utilizate de forţele armate şi de organele de apărare civilă sau aflate sub controlul acestora. Statele membre informează Comisia în această privinţă.