Secţiunea 2 - Atribuirea contractului - Directiva 2004/17/CE/31-mar-2004 de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

Ieşit din vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
Secţiunea 2:Atribuirea contractului
Art. 55: Criterii de atribuire a contractelor
1.Fără a aduce atingere actelor cu putere de lege şi actelor administrative naţionale privind remunerarea anumitor servicii, criteriile pe baza cărora entităţile contractante atribuie contractele sunt:
(a)în cazul atribuirii contractului pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic din perspectiva entităţii contractante, diverse criterii privind obiectul contractului respectiv, cum ar fi termenul de livrare sau de executare, costul de utilizare, rentabilitatea, calitatea, caracterul estetic şi funcţional, caracteristicile de mediu, valoarea tehnică, serviciile post-vânzare şi asistenţa tehnică, angajamentul referitor la piese de schimb, siguranţa aprovizionării şi preţul sau
(b)numai preţul cel mai scăzut.
2.Fără a aduce atingere dispoziţiilor celui ce-al treilea paragraf, în situaţia menţionată la alineatul (1) litera (a), entitatea contractantă specifică ponderea relativă pe care o acordă fiecărui criteriu ales pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
Această pondere poate fi exprimată prevăzând un interval cu distanţare maximă corespunzătoare.
În cazul în care, în opinia entităţii contractante, nu se poate face ponderarea, din motive care pot fi demonstrate, entitatea contractantă indică criteriile în ordinea descrescătoare a importanţei.
Această pondere relativă sau ordine a importanţei este specificată, după caz, în anunţul folosit ca mijloc de convocare la licitaţie, în invitaţia de confirmare a interesului, menţionată la articolul 47 alineatul (5), în invitaţia de a prezenta o ofertă sau de a negocia sau în caietul de sarcini.
Art. 56: Utilizarea licitaţiilor electronice
1.Statele membre pot prevedea posibilitatea ca entităţile contractante să folosească licitaţiile electronice.
2.În cadrul procedurilor deschise, restrânse sau negociate, cu o prealabilă convocare la licitaţie, entităţile contractante pot decide ca atribuirea unui contract să fie precedată de o licitaţie electronică, în cazul în care se pot stabili cu precizie specificaţiile contractului.
În aceleaşi condiţii, o licitaţie electronică poate fi utilizată la deschiderea licitaţiei de contracte ce urmează a fi atribuite în cadrul unui sistem de achiziţionare dinamic menţionat la articolul 15.
Licitaţia electronică se referă:
(a)fie exclusiv la preţuri, în cazul în care contractul se atribuie pe criteriul preţului celui mai scăzut;
(b)fie la preţuri şi/sau la valorile elementelor ofertelor indicate în caietul de sarcini, în cazul în care contractul se atribuie ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic.
3.Entităţile contractante care decid să organizeze o licitaţie electronică declară acest lucru în anunţul folosit ca mijloc de convocare la licitaţie.
Caietul de sarcini include, inter alia, următoarele informaţii:
(a)elementele ale căror valori vor face obiectul licitaţiei electronice, cu condiţia ca astfel de elemente să fie cuantificabile şi să poată fi exprimate în cifre sau procente;
(b)eventualele limite ale valorilor care pot fi prezentate, astfel cum rezultă ele din specificaţiile privind obiectul contractului;
(c)informaţiile care vor fi puse la dispoziţia ofertanţilor în cursul licitaţiei electronice şi, după caz, momentul în care vor fi puse la dispoziţia lor;
(d)informaţiile relevante privind derularea licitaţiei electronice;
(e)condiţiile în care ofertanţii vor putea licita, în special diferenţele minime care vor fi impuse pentru a licita, după caz;
(f)informaţiile relevante privind dispozitivul electronic utilizat, precum şi modalităţile şi cerinţele tehnice de conectare.
4.Înainte de a trece la licitaţia electronică, entităţile contractante fac o evaluare iniţială completă a ofertelor, în conformitate cu criteriul/criteriile de atribuire stabilit(e) şi cu ponderea fixată pentru ele.
Toţi ofertanţii care au prezentat oferte admisibile sunt invitaţi simultan, prin mijloace electronice, să prezinte preţuri şi valori noi; invitaţia conţine toate informaţiile relevante privind conectarea individuală la dispozitivul electronic utilizat şi specifică data şi ora de începere a licitaţiei electronice. Licitaţia electronică poate avea loc într-o serie de faze succesive. Licitaţia electronică nu poate începe mai devreme decât cu două zile lucrătoare de la data la care au fost trimise invitaţiile.
5.În cazul în care contractul urmează să fie atribuit pe baza criteriului ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, invitaţia este însoţită de rezultatul unei evaluări complete a ofertantului în cauză, efectuate în conformitate cu sistemul de ponderare prevăzut la articolul 55 alineatul (2) primul paragraf.
Invitaţia precizează şi formula matematică ce va fi utilizată în cadrul licitaţiei electronice pentru determinarea reclasificării automate în funcţie de noile preţuri şi noile valori prezentate. Formula respectivă include ponderarea tuturor criteriilor stabilite pentru determinarea ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, astfel cum este indicat în anunţul utilizat ca mijloc de convocare la licitaţie sau în caietul de sarcini; în acest scop, eventualele intervale sunt exprimate în prealabil printr-o valoare determinată.
În cazul în care se autorizează variantele, se furnizează o formulă separată pentru fiecare variantă.
6.În cursul fiecărei etape a unei licitaţii electronice, entităţile contractante comunică instantaneu tuturor ofertanţilor cel puţin informaţii suficiente care să le permită acestora să cunoască, în orice moment, locul lor în clasament. De asemenea, ele pot comunica alte informaţii privind alte preţuri sau valori prezentate, cu condiţia ca acest lucru să fie specificat în caietul de sarcini. În plus, ele pot anunţa în orice moment numărul participanţilor la acea etapă a licitaţiei. Cu toate acestea, în nici un caz nu au voie să dezvăluie identităţile ofertanţilor în timpul derulării etapelor licitaţiei electronice.
7.Entităţile contractante pot închide o licitaţie electronică în unul sau mai multe dintre următoarele moduri:
(a)în invitaţia de participare la licitaţie se indică data şi ora fixate în prealabil;
(b)în cazul în care nu mai primesc preţuri sau valori noi care satisfac cerinţele privind diferenţele minime. În acest caz, entităţile contractante precizează în invitaţia de participare la licitaţie termenul pe care îl vor permite de la primirea ultimei prezentări, înainte de a închide licitaţia electronică;
(c)în cazul în care numărul de etape ale licitaţiei, stabilit în invitaţia de participare la licitaţie, a fost realizat.
În cazul în care entităţile contractante au decis să încheie o licitaţie electronică în conformitate cu litera (c), după caz, în combinaţie cu modalităţile prevăzute la litera (b), invitaţia de participare la licitaţie indică calendarul fiecărei etape a licitaţiei.
8.După închiderea licitaţiei electronice, entităţile contractante atribuie contractul în conformitate cu articolul 55, în funcţie de rezultatele licitaţiei electronice.
9.Entităţile contractante nu pot recurge în mod abuziv la licitaţii electronice, nici nu le pot utiliza astfel încât să împiedice, să restrângă sau să denatureze concurenţa sau să schimbe obiectul contractului, astfel cum este definit în anunţul folosit ca mijloc de convocare la licitaţie şi în caietul de sarcini.
Art. 57: Oferte anormal de scăzute
1.În cazul în care, pentru un contract determinat, ofertele par să fie anormal de scăzute în raport cu prestarea, entitatea contractantă, înainte de a putea respinge aceste oferte, solicită precizări în scris privind elementele constitutive ale ofertei, pe care le consideră corespunzătoare.
Aceste precizări se pot referi, în mod special, la:
(a)economia procedeului de fabricaţie a produselor, de prestare a serviciilor şi a procesului de construcţie;
(b)soluţiile tehnice adoptate şi condiţiile extrem de favorabile disponibile ofertantului pentru livrarea de bunuri sau servicii sau pentru executarea lucrărilor;
(c)originalitatea bunurilor, serviciilor sau lucrărilor propuse de ofertant;
(d)respectarea dispoziţiilor privind protecţia şi condiţiile de muncă, în vigoare la locul în care urmează să fie realizată prestarea;
(e)posibilitatea ofertantului de a primi un ajutor de stat.
2.Entitatea contractantă verifică aceste elemente constitutive prin consultarea ofertantului, luând în considerare dovezile furnizate.
3.În cazul în care o entitate contractantă constată că o ofertă este anormal de scăzută deoarece ofertantul a obţinut un ajutor de stat, nu poate respinge oferta numai pentru acest motiv, decât în cazul în care consultă ofertantul şi acesta din urmă nu poate dovedi, într-un termen suficient, stabilit de entitatea contractantă, că ajutorul în cauză a fost acordat legal. Entitatea contractantă care respinge o ofertă în aceste condiţii informează Comisia despre aceasta.