Secţiunea 7 - Controlul mărfurilor - Regulamentul 952/09-oct-2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii

Acte UE

Jurnalul Oficial 269L

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2022
Secţiunea 7:Controlul mărfurilor
Art. 46: Gestionarea riscurilor şi controalele vamale
(1)Autorităţile vamale pot efectua orice control vamal pe care îl consideră necesar.
Controalele vamale pot consta, în special, în examinarea mărfurilor, prelevarea de eşantioane, verificarea corectitudinii şi a caracterului complet ale informaţiilor furnizate într-o declaraţie sau o notificare, precum şi a existenţei, autenticităţii, corectitudinii şi valabilităţii documentelor, examinarea contabilităţii operatorilor economici şi a altor registre, controlul mijloacelor de transport, inspecţia bagajelor şi a altor mărfuri transportate de către persoane sau aflate asupra acestora şi efectuarea de anchete oficiale sau alte acţiuni similare.
(2)Controalele vamale, altele decât verificările prin sondaj, se bazează în principal pe analiza de risc, efectuată prin utilizarea tehnicilor de prelucrare electronică a datelor, cu scopul de a identifica şi a evalua riscurile şi de a elabora contramăsurile necesare, pe baza criteriilor stabilite la nivel naţional, la nivelul Uniunii şi, în măsura în care este posibil, la nivel internaţional.
(3)Controalele vamale se efectuează într-un cadru comun de gestionare a riscurilor, bazat pe schimbul de informaţii privind riscurile şi al rezultatelor analizei de risc între administraţiile vamale şi care stabileşte criterii şi standarde comune privind riscurile, măsuri de control şi domenii de control prioritare comune.
Controalele bazate pe aceste informaţii şi criterii se efectuează fără a aduce atingere altor controale efectuate în conformitate cu alineatul (1) sau cu alte dispoziţii în vigoare.
(4)Autorităţile vamale recurg la gestionarea riscurilor pentru a identifica diferitele niveluri de risc asociate mărfurilor supuse controlului vamal sau supravegherii vamale şi pentru a stabili dacă mărfurile vor fi supuse unor controale vamale specifice şi, în caz afirmativ, locul în care se vor efectua aceste controale.
Gestionarea riscurilor trebuie să includă activităţi precum colectarea de date şi informaţii, analiza şi evaluarea riscurilor, stabilirea şi luarea măsurilor necesare, precum şi monitorizarea şi revizuirea periodică a acestui proces şi a rezultatelor obţinute, pe baza surselor şi a strategiilor internaţionale, ale Uniunii şi a celor naţionale.
(5)Autorităţile vamale fac schimb de informaţii privind riscurile şi de rezultate ale analizelor de risc în următoarele situaţii:
a)autoritatea vamală estimează că riscurile respective sunt semnificative şi impun un control vamal şi rezultatele controlului indică faptul că evenimentul care generează riscurile s-a produs; sau
b)rezultatele controlului nu indică faptul că evenimentul care generează riscurile s-a produs, dar autoritatea vamală implicată consideră că probabilitatea producerii lui reprezintă un risc ridicat în alt loc din Uniune.
(6)La stabilirea criteriilor şi a standardelor comune de risc, a măsurilor de control şi a domeniilor de control prioritare menţionate la alineatul (3), se ţine cont de toate elementele următoarele:
a)proporţionalitatea în raport cu riscul;
b)urgenţa necesităţii aplicării controalelor;
c)impactul probabil asupra fluxurilor comerciale, asupra fiecărui stat membru şi asupra resurselor pentru control.
(7)Criteriile şi standardele de risc comune menţionate la articolul 3 cuprind toate elementele următoare:
a)o descriere a riscurilor;
b)factorii sau indicatorii de risc care trebuie utilizaţi pentru selectarea mărfurilor sau a operatorilor economici care urmează a fi supuşi unor controale vamale;
c)natura controalelor vamale pe care trebuie să le efectueze autorităţile vamale;
d)durata de aplicare a controalelor vamale menţionate la litera (c).
(8)Domeniile de control prioritare trebuie să acopere anumite regimuri vamale, tipuri de mărfuri, rute de trafic, moduri de transport sau operatori economici care fac obiectul unor niveluri ridicate de analiză de risc şi de controale vamale într-o anumită perioadă, fără a aduce atingere altor controale efectuate în mod obişnuit de autorităţile vamale.
Art. 47: Cooperarea între autorităţi
(1)În cazul în care anumite mărfuri fac obiectul altor controale decât cele vamale, efectuate de către autorităţi competente altele decât cele vamale, acestea din urmă, în strânsă cooperare cu celelalte autorităţi în cauză, fac eforturi astfel încât, în măsura posibilului, să efectueze aceste controale în acelaşi timp şi loc cu controalele vamale ("ghişeu unic"), autorităţile vamale având un rol de coordonare în realizarea acestui lucru.
(2)În cadrul controalelor prevăzute în prezenta secţiune, autorităţile vamale şi alte autorităţi competente pot, dacă este necesar, pentru a reduce la minimum riscurile şi a lupta împotriva fraudelor, să facă schimb, atât între ele, cât şi cu Comisia, de date primite în legătură cu intrarea, ieşirea, tranzitul, circulaţia, depozitarea şi destinaţia finală a mărfurilor, inclusiv traficul poştal, care circulă între teritoriul vamal al Uniunii şi ţări sau teritorii situate în afara teritoriului vamal al Uniunii, precum şi în legătură cu prezenţa şi circulaţia pe teritoriul vamal al Uniunii ale mărfurilor neunionale şi ale celor plasate sub regimul de destinaţie finală şi, de asemenea, referitoare la rezultatele controalelor efectuate. Autorităţile vamale şi Comisia pot, de asemenea, să schimbe aceste date în scopul asigurării unei aplicări uniforme a legislaţiei vamale.
Art. 48: Controlul ulterior
În scopul controalelor vamale, autorităţile vamale pot verifica corectitudinea şi caracterul complet al informaţiilor furnizate într-o declaraţie vamală, o declaraţie de depozitare temporară, o declaraţie sumară de intrare, o declaraţie sumară de ieşire, o declaraţie de reexport sau o notificare de reexport, precum şi existenţa, autenticitatea, corectitudinea şi valabilitatea documentelor justificative şi pot examina contabilitatea declarantului şi alte evidenţe referitoare la operaţiunile privind mărfurile în cauză sau la alte operaţiuni comerciale anterioare sau ulterioare implicând aceste mărfuri după acordarea liberului de vamă. Aceste autorităţi pot, de asemenea, să examineze aceste mărfuri şi/sau să preleveze eşantioane, dacă este încă posibil să se efectueze o asemenea verificare sau prelevare.
Astfel de controale pot fi efectuate la sediul titularului mărfurilor sau al reprezentantului său, al oricărei persoane implicate direct sau indirect, cu titlu profesional, în aceste operaţiuni, sau al oricărei persoane care dispune de documentele şi datele respective din motive profesionale.
Art. 49: Zboruri şi traversări maritime în interiorul Uniunii
(1)Controalele şi formalităţile vamale se aplică bagajelor de mână şi de cală ale persoanelor care efectuează fie un zbor în interiorul Uniunii, fie o traversare maritimă în interiorul Uniunii, numai în cazul în care aceste controale sau formalităţi sunt prevăzute de legislaţia vamală.
(2)Alineatul (1) se aplică fără a aduce atingere următoarelor:
a)controalele de securitate şi siguranţă;
b)controalele legate de prohibiţii sau restricţii.
Art. 50: Conferirea competenţelor de executare
(1)Comisia adoptă, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, măsurile necesare pentru a asigura aplicarea uniformă a controalelor vamale, inclusiv a schimbului de informaţii în materie de risc şi rezultatul analizei de risc, a criteriilor şi standardelor comune de risc, a măsurilor de control şi a domeniilor de control prioritare menţionate la articolul 46 alineatul (3).
Aceste acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 285 alineatul (4).
În cazul în care, în legătură cu astfel de măsuri, există motive imperative de urgenţă justificate în mod corespunzător de necesitatea de a actualiza rapid cadrul comun de gestionare a riscurilor şi de a adapta, în funcţie de evoluţia riscurilor, schimbul de informaţii în materie de risc şi de analize de risc, criteriile şi standardele comune de risc, măsurile de control şi domeniile de control prioritare, Comisia adoptă acte de punere în aplicare imediat aplicabile în conformitate cu procedura menţionată la articolul 285 alineatul (5).
În cazul în care avizul comitetului menţionat la articolul 285 alineatul (1) trebuie obţinut prin procedură scrisă, se aplică articolul 28 5 alineatul (6).
(2)Comisia stabileşte, prin intermediul actelor de punere în aplicare, porturile sau aeroporturile în care, în conformitate cu articolul 49, se aplică controalele şi formalităţile vamale în ceea ce priveşte:
a)bagajele de mână şi bagajele de cală ale persoanelor care:
(i)efectuează o cursă aeriană la bordul unei aeronave venind dintr-un aeroport din afara Uniunii şi care, după o escală într-un aeroport din Uniune, îşi continuă cursa spre un alt aeroport din Uniune;
(ii)efectuează un zbor la bordul unei aeronave făcând escală într-un aeroport din Uniune înainte de a-şi continua cursa spre un aeroport din afara Uniunii;
(iii)utilizează un serviciu maritim furnizat de aceeaşi navă şi care comportă itinerarii succesive cu punctul de plecare, de escală sau de destinaţie într-un port din afara Uniunii;
(iv) e află la bordul unei nave de agrement sau a unei aeronave de turism sau de afaceri;
b)bagajele de mână şi bagajele de cală care:
(i)sosesc într-un aeroport din Uniune la bordul unei aeronave provenind dintr-un aeroport din afara Uniunii şi sunt transbordate în acest aeroport din Uniune pe o altă aeronavă care efectuează o cursă aeriană în interiorul Uniunii;
(ii)sunt îmbarcate într-un aeroport din Uniune pe o aeronavă care efectuează o cursă în interiorul Uniunii cu scopul de a fi transbordate într-un alt aeroport din Uniune, pe o aeronavă a cărei destinaţie este un aeroport din afara Uniunii.
Aceste acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 285 alineatul (4).