Capitolul iii - DOSARE TRANSFRONTALIERE - Regulamentul 925/07-mai-2025 privind un instrument de dezvoltare şi creştere pentru regiunile frontaliere (BRIDGEforEU)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 19 Mai 2025
CAPITOLUL III:DOSARE TRANSFRONTALIERE
Art. 7: Elaborarea şi depunerea dosarelor transfrontaliere
(1)Iniţiatorul elaborează un dosar transfrontalier în conformitate cu articolul 8.
(2)Iniţiatorul depune dosarul transfrontalier la punctul de coordonare transfrontalieră dintr-unul din statele membre pe teritoriul căruia se află zona geografică vizată de presupusul obstacol transfrontalier.
(3)În cazul în care în două sau mai multe state membre învecinate sunt depuse dosare transfrontaliere referitoare la acelaşi obstacol transfrontalier, punctele de coordonare transfrontalieră respective colaborează între ele pentru a hotărî care dintre ele va gestiona dosarul. Celelalte puncte de coordonare transfrontalieră îşi transferă dosarele transfrontaliere în consecinţă.
Art. 8: Conţinutul dosarelor transfrontaliere
(1)Dosarul transfrontalier conţine cel puţin următoarele elemente:
a)o descriere a interacţiunii transfrontaliere şi a contextului acesteia;
b)o descriere a problemei generate de un obstacol transfrontalier;
c)motivul necesităţii de a soluţiona obstacolul transfrontalier;
d)dacă este disponibilă, o descriere a impactului negativ al obstacolului transfrontalier asupra dezvoltării regiunii transfrontaliere;
e)aria geografică în cauză;
f)în cazul în care este cunoscută şi relevantă, durata necesară preconizată a aplicării unei derogări sau a unei excepţii de la obstacolul transfrontalier ori necesară eliminării acestuia;
g)în cazul în care sunt cunoscute, informaţii din care să reiasă dacă un dosar transfrontalier referitor la acelaşi presupus obstacol transfrontalier a fost depus la un alt punct de coordonare transfrontalieră.
(2)Iniţiatorul poate, de asemenea, să identifice obstacolul transfrontalier şi, dacă este posibil, să propună textul pentru o derogare sau o excepţie de la obstacolul transfrontalier sau pentru soluţionarea acestuia prin intermediul unei soluţii juridice ad-hoc.
(3)Aria geografică menţionată la alineatul (1) litera (e) se limitează la minimul necesar pentru soluţionarea obstacolului transfrontalier într-un mod eficace.
Art. 9: Măsuri de evaluare
(1)Punctul de coordonare transfrontalieră sau autoritatea competentă evaluează fiecare dosar transfrontalier depus în temeiul articolelor 7 şi 8 şi identifică obstacolul transfrontalier, dacă este cazul.
(2)În termen de două luni de la data depunerii dosarului transfrontalier, punctul de coordonare transfrontalieră sau autoritatea competentă poate solicita iniţiatorului să aducă clarificări cu privire la dosarul transfrontalier sau să prezinte informaţii suplimentare specifice.
Dacă, în urma măsurilor de evaluare menţionate în prezentul articol la alineatul (1) şi la primul paragraf de la prezentul alineat, dosarul transfrontalier nu conţine toate elementele prevăzute la articolul 8 alineatul (1), punctul de coordonare transfrontalieră sau autoritatea competentă poate închide dosarul, motivând acest lucru, iar punctul de coordonare transfrontalieră informează iniţiatorul în consecinţă.
(3)În cazul în care, după evaluarea unui dosar transfrontalier, punctul de coordonare transfrontalieră sau autoritatea competentă ajunge la concluzia că nu există niciun obstacol transfrontalier, punctul de coordonare transfrontalieră sau autoritatea competentă poate închide dosarul, motivând acest lucru, iar punctul de coordonare transfrontalieră informează iniţiatorul în consecinţă.
(4)În cazul în care, după evaluarea unui dosar transfrontalier, punctul de coordonare transfrontalieră sau autoritatea competentă concluzionează că presupusul obstacol transfrontalier este de competenţa unui alt stat membru, contactează punctul de coordonare transfrontalieră din acel alt stat membru sau, în absenţa acestuia, autoritatea relevantă din statul membru respectiv.
În cazul în care punctul de coordonare transfrontalieră respectiv sau autoritatea relevantă respectivă este de acord, punctul de coordonare transfrontalieră îi transferă toate informaţiile relevante şi informează imediat iniţiatorul în consecinţă.
(5)În cazul în care, după evaluarea unui dosar transfrontalier, punctul de coordonare transfrontalieră sau autoritatea competentă concluzionează că există un obstacol transfrontalier, poate contacta fie un punct de coordonare transfrontalieră, fie, în absenţa acestuia, autoritatea relevantă a unuia sau mai multor state membre învecinate.
(6)Punctul de coordonare transfrontalieră sau autoritatea competentă din statul membru vizat de obstacolul transfrontalier poate proceda în unul dintre următoarele moduri:
a)atunci când este posibil, se bazează pe un acord internaţional în vigoare, bilateral sau multilateral, sectorial sau multisectorial, care prevede un mecanism de soluţionare a unor astfel de obstacole transfrontaliere între statele membre care sunt părţi la acord;
b)dacă este cazul, se bazează pe alte proceduri existente în temeiul legislaţiei statului membru în cauză;
c)creează mecanisme ad-hoc;
d)aplică instrumentul de facilitare transfrontalieră prevăzut în capitolul IV, fie individual, fie, dacă este necesar şi convenit, împreună cu statul membru învecinat;
e)alege să nu soluţioneze obstacolul şi închide dosarul.
În sensul literei (a), soluţionarea obstacolului transfrontalier, inclusiv elemente precum actorii implicaţi şi procedura de urmat, în special pentru colaborarea şi cooperarea cu statul membru învecinat, sunt reglementate exclusiv de dispoziţiile respectivului acord.
Art. 10: Informaţii care trebuie să fie furnizate iniţiatorului
(1)Punctul de coordonare transfrontalieră informează în scris iniţiatorul cu privire la măsurile de evaluare luate în conformitate cu articolul 9 în termenul standard prevăzut de dreptul intern pentru un răspuns la o cerere echivalentă.
(2)În cazul în care dreptul intern nu prevede un astfel de termen, se aplică următoarele termene:
a)trei luni de la data primirii dosarului transfrontalier de către punctul de coordonare transfrontalieră în cazul măsurilor de evaluare menţionate la articolul 9 alineatul (2) al doilea paragraf;
b)şase luni de la data primirii dosarului transfrontalier de către punctul de coordonare transfrontalieră în cazul măsurilor de evaluare menţionate la articolul 9 alineatele (3), (4), (5) şi (6).
(3)Informaţiile care trebuie să fie furnizate în temeiul alineatului (1) indică:
a)măsurile de evaluare luate, motivele acestora şi, dacă sunt disponibile, concluziile la care s-a ajuns; şi
b)căile de atac pe care iniţiatorul le are la dispoziţie în temeiul dreptului intern împotriva respectivelor măsuri de evaluare.
Căile de atac se limitează la verificarea respectării drepturilor procedurale menţionate în prezentul regulament.
(4)Termenul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol poate fi prelungit în conformitate cu normele interne aplicabile unor proceduri similare. În absenţa unor astfel de norme interne, termenele menţionate la alineatul (2) din prezentul articol pot fi prelungite cu maximum trei luni în cazul în care un punct de coordonare transfrontalieră sau o autoritate competentă concluzionează că este nevoie de mai mult timp pentru o analiză juridică sau pentru consultări în interiorul statului membru ori pentru coordonarea cu statul membru învecinat, în temeiul articolului 9 alineatul (1).