Secţiunea i - Măsuri de facilitare a liberei circulaţii - Regulamentul 2747/09-oct-2024 de instituire a unui cadru de măsuri privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2679/98 al Consiliului (Regulamentul privind situaţiile de urgenţă pe piaţa internă şi rezilienţa pieţei interne)

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 8 Noiembrie 2024
SECŢIUNEA I:Măsuri de facilitare a liberei circulaţii
Art. 20: Restricţii aplicate liberei circulaţii pe perioada regimului de urgenţă pe piaţa internă
(1)Fără a aduce atingere articolului 21, atunci când adoptă şi aplică măsuri naţionale ca răspuns la o situaţie de urgenţă pe piaţa internă, statele membre se asigură că măsurile respective respectă dreptul Uniunii, inclusiv în ceea ce priveşte nediscriminarea, justificarea şi proporţionalitatea.
(2)Statele membre se asigură, în special, că măsurile menţionate la alineatul (1) sunt anulate de îndată ce nu mai sunt justificate sau proporţionale.
(3)Statele membre se asigură că nicio cerinţă impusă cetăţenilor sau operatorilor economici nu creează o sarcină administrativă nejustificată sau inutilă.
(4)Statele membre se asigură că toţi cetăţenii afectaţi şi toate părţile interesate afectate sunt informate, în mod clar şi lipsit de ambiguitate, cu privire la măsurile de restricţionare a liberei circulaţii a mărfurilor, a serviciilor şi a persoanelor, inclusiv a lucrătorilor şi a prestatorilor de servicii, înainte de intrarea lor în vigoare. Statele membre asigură un dialog continuu cu părţile interesate, inclusiv prin comunicarea cu partenerii sociali şi cu partenerii internaţionali.
Art. 21: Restricţii privind dreptul la liberă circulaţie interzise pe perioada unei situaţii de urgenţă pe piaţa internă
Pe perioada regimului de urgenţă pe piaţa internă şi atunci când răspund la o situaţie de urgenţă pe piaţa internă, statele membre se abţin de la introducerea următoarelor măsuri:
(a)orice măsuri care nu sunt limitate în timp;
(b)interdicţii la export în interiorul Uniunii, sau măsuri cu efect echivalent, asupra bunurilor sau serviciilor relevante în situaţii de criză sau interdicţii privind tranzitul de bunuri relevante în situaţii de criză sau măsuri cu efect echivalent;
(c)măsuri care restricţionează exportul de bunuri în interiorul Uniunii sau măsuri cu efect echivalent sau măsuri care restricţionează prestarea ori primirea transfrontalieră de servicii, în cazul în care restricţiile respective cauzează:
(i)perturbări ale lanţurilor de aprovizionare de bunuri şi servicii relevante în situaţii de criză; sau
(ii)deficite sau o accentuare a deficitelor de astfel de bunuri şi servicii pe piaţa internă;
(d)măsuri care creează discriminări între beneficiarii dreptului la liberă circulaţie în temeiul dreptului Uniunii pe baza cetăţeniei sau, în cazul societăţilor comerciale, pe locul unde se află sediul social, administraţia centrală sau locul principal de desfăşurare a activităţii;
(e)măsuri care refuză beneficiarilor dreptului la liberă circulaţie în temeiul dreptului Uniunii următoarele: dreptul de a intra pe teritoriul statului membru de cetăţenie sau de reşedinţă; dreptul de a ieşi de pe teritoriul unui stat membru pentru a călători în statul membru de cetăţenie sau de reşedinţă al acestora; sau dreptul de a tranzita un stat membru pentru a ajunge în statul membru de cetăţenie sau de reşedinţă al acestora;
(f)măsuri care interzic călătoriile în scop profesional legate de cercetare şi dezvoltare, producţia, introducerea pe piaţă sau inspecţii conexe şi întreţinerea bunurilor relevante în situaţii de criză;
(g)măsuri care interzic călătoriile între statele membre din motive imperative legate de familie, atunci când o astfel de călătorie este permisă în statul membru care introduce o astfel de măsură;
(h)măsuri care impun restricţii de călătorie prestatorilor de servicii, reprezentanţilor întreprinderilor şi lucrătorilor, împiedicându-i să călătorească între statele membre pentru a avea acces la locul lor de desfăşurare a activităţii sau la locul lor de muncă atunci când nu există astfel de restricţii de călătorie în statul membru care introduce o astfel de măsură;
(i)măsuri care impun restricţii care împiedică:
(i)deplasarea prestatorilor de servicii relevante în situaţii de criză, a reprezentanţilor întreprinderilor şi a lucrătorilor implicaţi în producţia de bunuri relevante în situaţii de criză sau în furnizarea de servicii relevante în situaţii de criză sau a lucrătorilor din domeniul protecţiei civile; sau
(ii)transportul echipamentelor persoanelor menţionate la punctul (i) până la locul de desfăşurare a activităţii lor.
Art. 22: Măsuri de atenuare pentru libera circulaţie a persoanelor
(1)Pe perioada regimului de urgenţă pe piaţa internă şi în scopul facilitării liberei circulaţii a persoanelor menţionate la articolul 21 literele (f)-(i), Comisia poate, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, să adopte acorduri administrative sau să pună la dispoziţia statelor membre instrumente digitale pentru a facilita identificarea categoriilor de persoane şi verificarea faptelor menţionate în dispoziţiile respective de către statele membre în cooperare cu celelalte state membre relevante şi cu Comisia.
(2)Pe perioada regimului de urgenţă pe piaţa internă, în cazul în care Comisia stabileşte că statele membre au instituit modele pentru a atesta că o persoană fizică sau un operator economic îndeplineşte cerinţele generale prevăzute în măsurile naţionale de urgenţă şi consideră că utilizarea unor modele diferite de către fiecare stat membru constituie un obstacol în calea liberei circulaţii a persoanelor sau a operatorilor economici respectivi şi a echipamentelor acestora, Comisia poate emite, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, modele care să poată fi utilizate de statele membre în mod voluntar.
(3)Fără a aduce atingere dreptului relevant al Uniunii şi dreptului intern şi procedurilor naţionale aplicabile, statele membre acordă prioritate procedurilor de declarare, înregistrare sau autorizare în ceea ce priveşte prestatorii de servicii relevante în situaţii de criză.
(4)Comisia identifică categoriile de persoane implicate în producţia sau furnizarea de bunuri şi servicii relevante în situaţii de criză pentru care este necesar să se faciliteze libera circulaţie prin stabilirea de modele prin intermediul unor acte de punere în aplicare, după consultarea Comitetului pentru situaţii de urgenţă şi rezilienţă pe piaţa internă, care pot fi utilizate de statele membre în mod voluntar.
(5)Actele de punere în aplicare menţionate la alineatele (1), (2) şi (4) de la prezentul articol se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 45 alineatul (2). Din motive imperative de urgenţă legate de impactul crizei asupra pieţei interne, justificate în mod corespunzător, Comisia adoptă acte de punere în aplicare imediat aplicabile, în conformitate cu procedura menţionată la articolul 45 alineatul (3).
(6)Comisia pune la dispoziţia publicului, pe un site web dedicat, informaţii cu privire la măsurile de atenuare pe care le-a adoptat în temeiul prezentului articol.