Nou Capitolul ii - STATUTUL PARTIDELOR POLITICE EUROPENE ŞI AL FUNDAŢIILOR POLITICE EUROPENE - Regulamentul 2445/26-nov-2025 privind statutul şi finanţarea partidelor politice europene şi a fundaţiilor politice europene

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2025
CAPITOLUL II:STATUTUL PARTIDELOR POLITICE EUROPENE ŞI AL FUNDAŢIILOR POLITICE EUROPENE
Art. 3: Condiţii de înregistrare
(1)O alianţă politică poate solicita înregistrarea ca partid politic european, sub rezerva următoarelor condiţii:
a)are sediul într-un stat membru, conform celor indicate în statut;
b)este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
(i)partidele sale membre sunt reprezentate, în cel puţin un sfert din statele membre, de deputaţi în Parlamentul European sau de membri ai parlamentelor naţionale, ai parlamentelor regionale ori ai adunărilor regionale;
(ii)a obţinut, ea însăşi sau partidele sale membre, în cel puţin o pătrime din statele membre, minimum trei la sută din voturile exprimate în fiecare din statele membre respective la cele mai recente alegeri pentru Parlamentul European;
c)partidele sale membre nu sunt membre ale unui alt partid politic european;
d)respectă, în special în programul şi în activităţile sale, valorile pe care se întemeiază Uniunea, stabilite la articolul 2 din TUE, şi anume respectarea demnităţii umane, libertăţii, democraţiei, egalităţii, statului de drept, precum şi respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparţin minorităţilor, şi a prezentat o declaraţie-tip oficială în acest sens utilizând modelul stabilit în anexa I la prezentul regulament;
e)se asigură că partidele sale membre respectă, în special în programele şi activităţile lor, valorile pe care se întemeiază Uniunea, prevăzute la articolul 2 din TUE, şi prezintă o declaraţie-tip oficială în acest sens utilizând modelul stabilit în anexa I la prezentul regulament;
f)se asigură că partidele sale membre sau membrii lor individuali nu fac obiectul unor măsuri restrictive adoptate în temeiul articolului 215 alineatul (2) din TFUE;
g)a participat, ea însăşi sau membrii săi, la alegerile pentru Parlamentul European ori şi-a exprimat în mod public intenţia de a participa la alegerile următoare pentru Parlamentul European;
h)nu urmăreşte scopuri lucrative.
(2)O entitate are dreptul de a solicita înregistrarea ca fundaţie politică europeană sub rezerva următoarelor condiţii:
a)este afiliată unui partid politic european înregistrat în conformitate cu prezentul regulament;
b)are sediul într-un stat membru, conform celor indicate în statut;
c)respectă, în special în programul şi în activităţile sale, valorile pe care se întemeiază Uniunea, stabilite la articolul 2 din TUE, şi anume respectarea demnităţii umane, libertăţii, democraţiei, egalităţii, statului de drept, precum şi respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparţin minorităţilor, şi prezintă o declaraţie-tip oficială în acest sens utilizând modelul stabilit în anexa I la prezentul regulament;
d)se asigură că organizaţiile sale membre respectă valorile stabilite la articolul 2 din TUE şi prezintă o declaraţie-tip oficială în acest sens utilizând modelul stabilit în anexa I la prezentul regulament;
e)se asigură că organizaţiile sale membre sau membrii lor individuali nu fac obiectul unor măsuri restrictive adoptate în temeiul articolului 215 alineatul (2) din TFUE;
f)obiectivele acesteia sunt complementare obiectivelor partidului politic european la care este afiliată în mod oficial;
g)organul său de conducere este compus din membri proveniţi din cel puţin un sfert din statele membre;
h)nu urmăreşte scopuri lucrative.
(3)Un partid politic european poate avea doar o singură fundaţie politică europeană afiliată în mod oficial. Fiecare partid politic european şi fundaţie politică europeană trebuie să asigure o separare între gestionarea zilnică, structurile lor de conducere şi conturile lor financiare.
Art. 4: Guvernanţa partidelor politice europene
(1)Statutul unui partid politic european este în conformitate cu dreptul aplicabil al statului membru de sediu şi include dispoziţii care acoperă cel puţin următoarele elemente:
a)denumirea şi logo-ul, care trebuie să se distingă cu claritate de cele ale oricărui partid politic european existent sau ale oricărei fundaţii politice europene existente;
b)adresa sediului său;
c)un program politic, care stabileşte scopul şi obiectivele partidului;
d)o declaraţie, în conformitate cu articolul 3 alineatul (1) litera (h), prin care afirmă că nu urmăreşte scopuri lucrative;
e)dacă este cazul, denumirea fundaţiei politice europene afiliate şi o descriere a relaţiei oficiale dintre acestea;
f)procedurile şi organizarea administrativă şi financiară, specificând în particular organele şi oficiile care deţin competenţe administrative, financiare şi de reprezentare juridică şi normele privind întocmirea, aprobarea şi verificarea conturilor anuale;
g)procedura internă de urmat în caz de dizolvare voluntară ca partid politic european;
h)normele sale interne privind echilibrul de gen.
(2)Statutul unui partid politic european include prevederi privind organizarea internă a partidului care acoperă cel puţin următoarele elemente:
a)procedura detaliată de admitere, demisie şi excludere din partid a membrilor săi, lista partidelor membre fiind anexată la statut;
b)drepturile şi obligaţiile asociate tuturor tipurilor de afiliere, precum şi drepturile de vot aferente;
c)competenţele, responsabilităţile şi componenţa organelor sale de conducere, cu specificarea, în cazul fiecăruia, a criteriilor de selecţie a candidaţilor şi a procedurii detaliate de numire şi de demitere a acestora;
d)procesele sale decizionale interne, în special procedura de vot, precum şi cerinţele privind cvorumul;
e)abordarea acestuia în materie de transparenţă, în special în ceea ce priveşte evidenţele contabile, conturile şi donaţiile, viaţa privată şi protecţia datelor cu caracter personal;
f)procedura internă de modificare a statutului său.
(3)Statutul unui partid politic european garantează că:
a)pentru a trece la vot orice propunere trebuie să se bucure de sprijinul majorităţii membrilor care îşi au reşedinţa în Uniune sau sunt cetăţeni ai acesteia;
b)voturile exprimate de partidele membre asociate nu spot fi decisive pentru a forma o majoritate;
c)mai mult, partidele membre asociate nu pot, individual sau colectiv, să impună o linie de acţiune împotriva majorităţii cetăţenilor Uniunii cu drept de vot sau a membrilor partidului politic european în cauză şi nici să blocheze acea majoritate;
d)reprezentanţilor partidelor membre asociate nu li se pot conferi prin delegare competenţe executive în organele de conducere.
(4)Statul membru de sediu poate impune cerinţe suplimentare cu privire la statut, cu condiţia ca respectivele cerinţe suplimentare să nu contravină prezentului regulament.
Art. 5: Obligaţii de transparenţă pentru utilizarea logourilor, publicarea programului politic şi echilibrul de gen
(1)Fiecare partid politic european veghează ca pe site-urile lor web partidele lor membre să publice programul politic şi să afişeze logoul partidului politic european. Logoul partidului politic european se afişează în partea de sus de pe pagina de start a site-ului internet al partidului membru, astfel încât să se vadă clar.
(2)Fiecare partid politic european publică pe site-ul său web informaţii privind echilibrul de gen în rândul candidaţilor la alegerile pentru Parlamentul European care au loc după 28 decembrie 2025 şi informaţii actualizate despre reprezentarea de gen în sânul membrilor lor deputaţi în Parlamentul European.
Fiecare partid politic european veghează ca partidele sale membre din Uniune să publice pe site-urile lor web informaţii despre echilibrul de gen în rândul candidaţilor lor la alegerile pentru Parlamentul European, precum şi despre reprezentarea de gen printre membrii lor respectivi deputaţi în Parlamentul European.
Art. 6: Guvernanţa fundaţiilor politice europene
(1)Statutul unei fundaţii politice europene este în conformitate cu dreptul aplicabil al statului membru de sediu şi include dispoziţii care acoperă cel puţin următoarele elemente:
a)denumirea şi logo-ul, care trebuie să se distingă cu claritate de cele ale oricărui partid politic european existent sau ale oricărei fundaţii politice europene existente;
b)adresa sediului său;
c)o descriere a scopului şi a obiectivelor sale, care trebuie să fie compatibilă cu sarcinile enumerate la articolul 2 punctul 6;
d)o declaraţie, în conformitate cu articolul 3 alineatul (2) litera (h), prin care afirmă că nu urmăreşte scopuri lucrative;
e)denumirea partidului politic european la care este direct afiliată, precum şi o descriere a relaţiei oficiale dintre acestea;
f)o listă a organelor sale, în care să se precizeze pentru fiecare în parte competenţele, responsabilităţile şi componenţa, inclusiv procedura detaliată de numire şi destituire a membrilor şi a conducerii acestor organe;
g)procedurile şi organizarea administrativă şi financiară, specificând în particular organele şi oficiile care deţin competenţe administrative, financiare şi de reprezentare juridică şi normele privind întocmirea, aprobarea şi verificarea conturilor anuale;
h)procedura internă de modificare a statutului său;
i)procedura internă de urmat în caz de dizolvare voluntară ca fundaţie politică europeană;
j)normele sale interne privitoare la echilibrul de gen;
k)normele care reglementează drepturile şi obligaţiile organizaţiilor membre asociate în structurile de guvernanţă şi în procesele decizionale ale fundaţiei politice europene, care oferă asigurări corespunzătoare împotriva ingerinţelor străine şi împiedică organizaţiile membre asociate să impună o linie de acţiune sau să blocheze majoritatea membrilor din Uniune.
(2)Statul membru de sediu poate impune cerinţe suplimentare cu privire la statut, cu condiţia ca respectivele cerinţe suplimentare să nu contravină prezentului regulament.
Art. 7: Cerinţe referitoare la normele privind echilibrul de gen
(1)În organele de conducere ale partidelor politice europene şi ale fundaţiilor politice europene femeile şi bărbaţii sunt reprezentaţi echilibrat.
(2)Partidele politice europene şi fundaţiile politice europene dispun de mecanisme interne care promovează echilibrul de gen şi încurajează participarea activă a femeilor la toate activităţile lor.
(3)Partidele politice europene şi fundaţiile politice europene pun la punct un protocol menit să prevină, să depisteze şi să combată permanent hărţuirea sexuală şi discriminarea pe criterii de sex.
Art. 8: Autoritatea pentru partidele politice europene şi fundaţiile politice europene
(1)Se înfiinţează o autoritate pentru partidele politice europene şi fundaţiile politice europene (denumită în continuare "autoritatea"), în scopul înregistrării, controlului şi impunerii de sancţiuni asupra partidelor politice europene şi a fundaţiilor politice europene în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Autoritatea are personalitate juridică. Aceasta este independentă şi îşi exercită funcţiile în deplină conformitate cu prezentul regulament.
Autoritatea hotărăşte în ceea ce priveşte înregistrarea şi radierea din Registrul partidelor politice europene şi fundaţiilor politice europene în conformitate cu procedurile şi condiţiile specificate în prezentul regulament. De asemenea, autoritatea verifică periodic dacă condiţiile de înregistrare prevăzute la articolul 3 şi prevederile privind guvernanţa stabilite în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) literele (a), (b), (d), (e) şi (f), cu articolul 4 alineatul (3) şi cu articolul 6 alineatul (1) literele (a)-(e), (g) şi (k) continuă să fie îndeplinite de partidele politice europene şi de fundaţiile politice europene înregistrate.
La luarea deciziilor, autoritatea ţine seama pe deplin de dreptul fundamental la libertatea de asociere şi de necesitatea asigurării pluralismului partidelor politice în Europa.
Autoritatea este reprezentată de directorul său, care ia toate deciziile Autorităţii în numele acesteia.
(3)Directorul autorităţii este numit pentru un mandat unic de cinci ani, de către Parlamentul European, Consiliu şi Comisie (în comun denumite "Autoritatea împuternicită să facă numiri"), acţionând de comun acord, pe baza propunerilor făcute de un comitet de selecţie compus din secretarii generali ai acestor trei instituţii, în urma unui apel deschis la candidaturi.
Directorul autorităţii este selectat pe baza calităţilor sale personale şi profesionale. Acesta nu este deputat în Parlamentul European, nu deţine mandate electorale şi nu are calitatea de actual sau fost angajat al unui partid politic european sau al unei fundaţii politice europene. Directorul selectat nu trebuie să se afle într-un conflict de interese între sarcinile sale de director al autorităţii şi orice altă însărcinare oficială, în special în raport cu aplicarea prevederilor prezentului regulament.
Dacă devine vacant ca urmare a demisiei, pensionării, destituirii sau decesului titularului, postul se ocupă în conformitate cu aceeaşi procedură.
În cazul unei înlocuiri normale sau al unei demisii voluntare, directorul rămâne în funcţie până la numirea unui înlocuitor care să-i preia sarcinile.
În cazul în care directorul autorităţii nu mai îndeplineşte condiţiile cerute pentru îndeplinirea sarcinilor sale, el poate fi destituit de comun acord de cel puţin două dintre cele trei instituţii menţionate la primul paragraf şi pe baza unui raport întocmit de comitetul de selecţie menţionat la primul paragraf din proprie iniţiativă sau la cererea uneia dintre cele trei instituţii.
Directorul autorităţii îşi îndeplineşte sarcinile în mod independent. Atunci când acţionează în numele autorităţii, directorul nu solicită şi nu primeşte instrucţiuni de la nicio instituţie sau guvern sau de la vreun alt organ, birou sau agenţie. Directorul autorităţii se abţine de la orice acte incompatibile cu natura îndatoririlor sale.
În raporturile cu directorul, Parlamentul European, Consiliul şi Comisia îşi exercită în comun competenţele conferite Autorităţii împuternicite să facă numiri prin Statutul funcţionarilor Uniunii Europene şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii Europene prevăzute în Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 al Consiliului (14). Fără a aduce atingere deciziilor de numire şi destituire, cele trei instituţii pot conveni să încredinţeze oricăreia dintre ele unele dintre competenţele rămase conferite Autorităţii împuternicite să facă numiri sau pe toate acestea.
(14)Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 al Consiliului din 29 februarie 1968 de instituire a Statutului funcţionarilor Comunităţilor Europene şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi ai acestor comunităţi, precum şi a unor dispoziţii speciale aplicabile temporar funcţionarilor Comisiei (JO L 56, 4.3.1968, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1968/259(1)/oj).
Autoritatea împuternicită să facă numiri îi poate încredinţa directorului alte sarcini, cu condiţia ca acestea să nu fie incompatibile cu volumul de muncă ce rezultă din calitatea sa de director al autorităţii şi să nu fie susceptibile de a crea vreun conflict de interese sau de a periclita deplina independenţă a directorului.
(4)Autoritatea este amplasată fizic la Parlamentul European, care îi asigură acesteia birourile necesare şi facilităţi de sprijin administrativ.
(5)Directorul autorităţii este asistat de o echipă faţă de care îşi exercită competenţele conferite autorităţii împuternicite să facă numiri prin Statutul funcţionarilor Uniunii Europene şi competenţele conferite autorităţii abilitate să încheie contracte de angajare a altor agenţi prin Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii, prevăzute în Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 (denumite în continuare "competenţele autorităţii împuternicite să facă numiri"). Autoritatea poate utiliza, în orice domeniu al activităţii sale, experţi naţionali detaşaţi sau alţi membri ai personalului care nu sunt angajaţi de autoritate.
Personalului autorităţii i se aplică Statutul funcţionarilor şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii Europene, precum şi normele adoptate de comun acord de instituţiile Uniunii pentru punerea în aplicare a Statutului funcţionarilor şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi.
Selectarea personalului nu trebuie să fie susceptibilă de a avea ca rezultat un conflict de interese între sarcinile lor în cadrul autorităţii şi alte sarcini oficiale şi personalul trebuie să se abţină de la orice acte incompatibile cu natura îndatoririlor lor.
(6)Autoritatea încheie acorduri cu Parlamentul European şi, dacă este cazul, cu alte instituţii sau cu privire la orice alte aranjamente administrative necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile, în special acorduri cu privire la personalul, serviciile şi sprijinul acordat în temeiul alineatelor (4), (5) şi (8).
(7)Creditele pentru cheltuielile autorităţii sunt prevăzute la un titlu separat din secţiunea rezervată Parlamentului European din bugetul general al Uniunii. Creditele trebuie să fie suficiente pentru a garanta funcţionarea integrală şi independentă a autorităţii. Directorul prezintă Parlamentului European un proiect de plan bugetar pentru autoritate, care este făcut public. Parlamentul European delegă directorului autorităţii atribuţiile de ordonator de credite legate de creditele respective.
(8)Regulamentul nr. 1 al Consiliului (15) se aplică autorităţii.
(15)Regulamentul nr. 1 al Consiliului din 15 aprilie 1958 de stabilire a regimului lingvistic al Comunităţii Economice Europene (JO 17, 6.10.1958, p. 385, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1958/1(1)/oj).
Serviciile de traducere necesare pentru funcţionarea autorităţii şi a registrului vor fi asigurate de Centrul de Traduceri pentru Organismele Uniunii Europene.
(9)Autoritatea şi ordonatorul de credite al Parlamentului European îşi comunică toate informaţiile necesare pentru îndeplinirea responsabilităţilor ce le revin în temeiul prezentului regulament.
(10)Directorul prezintă anual Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport referitor la activităţile autorităţii. Autoritatea publică rapoartele pe site-ul său web.
(11)Curtea de Justiţie a Uniunii Europene revizuieşte legalitatea deciziilor autorităţii în conformitate cu articolul 263 din TFUE şi are jurisdicţie în cazul litigiilor legate de compensarea daunelor cauzate de autoritate în conformitate cu articolele 268 şi 340 din TFUE. În cazul în care autoritatea nu adoptă o decizie în cazurile în care se prevede astfel prin prezentul regulament, pot fi intentate la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene acţiuni în constatarea abţinerii de a acţiona, în conformitate cu articolul 265 din TFUE.
Art. 9: Registrul partidelor politice europene şi fundaţiilor politice europene
(1)Autoritatea ţine şi gestionează un registru al partidelor politice europene şi fundaţiilor politice europene. Informaţiile din registru sunt puse la dispoziţie online, în conformitate cu articolul 39.
(2)Pentru a asigura funcţionarea adecvată a registrului, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 43 şi în sfera de aplicare a dispoziţiilor pertinente din prezentul regulament pentru a completa prezentul regulament precizând:
a)informaţiile şi documentele justificative deţinute de autoritate pentru care registrul este depozitarul competent, care includ statutul partidelor politice europene sau al fundaţiilor politice europene, orice alte documente prezentate ca parte a cererilor de înregistrare în conformitate cu articolul 10 alineatul (2), orice documente primite de la statul membru de sediu, astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (2), şi informaţii referitoare la identitatea persoanelor care sunt membre ale organelor sau deţin funcţii învestite cu competenţe administrative, financiare şi de reprezentare juridică, astfel cum se prevede la articolul 4 alineatul (1) litera (f) şi la articolul 6 alineatul (1) litera (g);
b)materialele din registru menţionate la litera (a) de la prezentul paragraf cu privire la care registrul trebuie să aibă competenţa de a le certifica legalitatea, conform celor stabilite de autoritate în baza competenţelor care îi revin în temeiul prezentului regulament.
Autoritatea nu este competentă să verifice respectarea de către un partid politic european sau o fundaţie politică europeană a oricărei obligaţii sau cerinţe impuse partidului sau fundaţiei în cauză de statul membru de sediu în conformitate cu articolul 4, articolul 6 şi articolul 19 alineatul (2) şi care este în plus faţă de obligaţiile şi cerinţele stabilite prin prezentul regulament.
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare care precizează sistemul numeric de înregistrare care se aplică registrului şi extrasele standard din registru care se pun la dispoziţia terţilor, la cerere, inclusiv cuprinsul scrisorilor şi documentelor. Aceste informaţii nu includ alte date cu caracter personal decât identitatea persoanelor care sunt membre ale organelor sau care deţin funcţii învestite cu competenţe administrative, financiare şi de reprezentare juridică, astfel cum se menţionează la articolul 4 alineatul (1) litera (f) şi la articolul 6 alineatul (1) litera (g).
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 44.
Art. 10: Cererea de înregistrare
(1)O cerere de înregistrare se depune la autoritate. Cererea de înregistrare ca fundaţie politică europeană se depune exclusiv prin intermediul partidului politic european la care solicitantul este afiliat oficial.
(2)Cererea trebuie să fie însoţită de:
a)documente care dovedesc că solicitantul îndeplineşte condiţiile prevăzute la articolul 3, inclusiv o declaraţie-tip oficială al cărei model este prevăzut în anexa I;
b)statutul partidului sau al fundaţiei, cuprinzând prevederile cerute la articolele 4 şi 6, inclusiv anexele relevante şi, dacă este cazul, declaraţia statului membru de sediu menţionată la articolul 20 alineatul (2).
(3)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 43 şi în sfera de aplicare a dispoziţiilor relevante din prezentul regulament pentru:
a)a completa prezentul regulament identificând orice informaţii suplimentare sau orice documente de bază în legătură cu alineatul (2), necesare pentru a-i permite autorităţii să îşi îndeplinească integral responsabilităţile care îi revin în temeiul prezentului regulament în ceea ce priveşte funcţionarea registrului;
b)a modifica prezentul regulament adaptând, dacă este necesar, declaraţia-tip oficială din anexa I în legătură cu datele care trebuie completate de solicitant pentru a se asigura că se deţin informaţii suficiente referitoare la semnatar, mandatul acestuia şi partidul politic european sau fundaţia politică europeană pe care este mandatat să o reprezinte în scopul declaraţiei.
(4)Documentaţia depusă la autoritate ca parte a cererii se publică fără întârziere pe site-ul web menţionat la articolul 39.
Art. 11: Examinarea cererii şi decizia autorităţii
(1)Cererea este examinată de autoritate pentru a stabili dacă solicitantul îndeplineşte condiţiile pentru înregistrare stabilite la articolul 3 şi dacă statutul cuprinde prevederile cerute la articolele 4 şi 6.
(2)Autoritatea adoptă o decizie de înregistrare a solicitantului, cu excepţia cazului în care stabileşte că acesta nu îndeplineşte condiţiile pentru înregistrare stabilite la articolul 3 sau că statutul nu cuprinde prevederile cerute la articolele 4 şi 6.
Autoritatea publică decizia de înregistrare a solicitantului în termen de o lună de la primirea cererii de înregistrare a solicitantului sau, atunci când sunt aplicabile procedurile stabilite la articolul 20 alineatul (4), în termen de patru luni de la primirea cererii de înregistrare.
În cazul în care o cerere este incompletă, autoritatea îi cere solicitantului să prezinte, fără întârziere, toate informaţiile suplimentare cerute. Termenul stabilit la al doilea paragraf începe să curgă numai de la data la care autoritatea primeşte o cerere completă.
(3)Declaraţia-tip oficială menţionată la articolul 10 alineatul (2) litera (a) este considerată drept suficientă pentru ca autoritatea să stabilească dacă solicitantul îndeplineşte condiţiile specificate la articolul 3 alineatul (1) literele (d) şi (e) sau la articolul 3 alineatul (2) literele (c) şi (d), în funcţie de care dintre acestea este aplicabil.
(4)Decizia autorităţii de înregistrare a unui solicitant se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, împreună cu statutul partidului sau al fundaţiei. Decizia autorităţii de a nu înregistra un solicitant se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, împreună cu motivele detaliate de respingere.
(5)Orice modificări aduse documentelor ori statutului depuse ca parte a cererii de înregistrare în conformitate cu articolul 10 alineatul (2) sunt notificate autorităţii în termen de două luni. Autoritatea actualizează înregistrarea în conformitate cu modificările respective. Procedurile prevăzute la articolul 20 alineatele (2) şi (4) se aplică mutatis mutandis.
(6)Până la data de 30 septembrie a fiecărui an, lista actualizată a partidelor membre ale unui partid politic european, anexată la statutul partidului în conformitate cu articolul 4 alineatul (2), se transmite autorităţii, împreună cu declaraţia-tip oficială, folosind modelul prevăzut în anexa I, dacă se alătură un nou partid membru. Orice modificări în urma cărora partidul politic european nu mai îndeplineşte condiţia prevăzută la articolul 3 alineatul (1) litera (b) sunt comunicate autorităţii în termen de patru săptămâni de la orice astfel de modificare.
Art. 12: Verificarea îndeplinirii condiţiilor şi cerinţelor privind înregistrarea şi examinarea motivelor care justifică radierea din registru
(1)Fără a aduce atingere procedurii stabilite la articolul 13, autoritatea verifică periodic dacă partidele politice europene şi fundaţiile politice europene înregistrate respectă în continuare condiţiile de înregistrare prevăzute la articolul 3 şi dispoziţiile privind guvernanţa prevăzute la articolul 4 alineatul (1) literele (a), (b), (d), (e) şi (f), la articolul 4 alineatul (3) şi la articolul 6 alineatul (1) literele (a)-(e), (g) şi (k).
(2)Dacă consideră că unul din motivele de radiere din registru în temeiul articolului 21 alineatul (1) litera (a) sau al articolului 21 alineatul (2) s-ar putea aplica unui partid politic european sau unei fundaţii politice europene, autoritatea informează partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză fără întârzieri nejustificate. Atunci când informează partidul politic european sau fundaţia politică europeană, autoritatea invită partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză să prezinte observaţii în termen de o lună de la data primirii informaţiilor.
(3)În caz de nerespectare a articolului 3 alineatul (1) litera (c), (f), (g) sau (h), a articolului 3 alineatul (2) literele (e), (f), (g) sau (h) sau a dispoziţiilor privind guvernanţa stabilite la articolul 4 alineatul (1) literele (a), (b), (d) (e) şi (f), la articolul 4 alineatul (3) şi la articolul 6 alineatul (1) literele (a)-(e), (g) şi (k), autoritatea oferă partidului politic european sau fundaţiei politice europene în cauză posibilitatea să ia măsurile necesare pentru a îndrepta situaţia în termenul prevăzut la alineatul (2) de la prezentul articol. La cererea motivată a partidului politic european sau a fundaţiei politice europene în cauză, autoritatea poate prelungi termenul respectiv dacă şi în măsura în care autoritatea consideră că o astfel de prelungire este necesară şi indicată în raport cu măsurile corective prevăzute de partidul politic european sau de fundaţia politică europeană.
(4)La expirarea termenului menţionat la alineatul (2) sau (3) de la prezentul articol sau după ce primeşte, în termenul respectiv, orice observaţii şi informaţii privind măsurile corective pe care are de gând să le ia partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză înainte de expirarea termenului, autoritatea evaluează, fără întârzieri nejustificate şi ţinând cont de orice observaţii sau informaţii, dacă partidului politic european sau fundaţiei politice europene i se aplică vreunul dintre motivele de radiere din registru prevăzute la articolul 21 alineatul (1) litera (a) sau la articolul 21 alineatul (2).
Art. 13: Verificarea condiţiilor de înregistrare legate de valorile pe care se întemeiază Uniunea
(1)Parlamentul European, din proprie iniţiativă sau dacă primeşte o cerere motivată din partea unui grup de cetăţeni, depusă conform dispoziţiilor pertinente din Regulamentul său de procedură, sau Consiliul sau Comisia îi poate transmite autorităţii o cerere de verificare a faptului dacă un partid politic european sau o fundaţie politică europeană anume îndeplineşte condiţiile prevăzute la articolul 3 alineatul (1) literele (d) şi (e) şi la articolul 3 alineatul (2) literele (c) şi (d). În astfel de cazuri şi în cazurile menţionate la articolul 14 alineatul (2), autoritatea informează fără întârzieri nejustificate partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză, îl/o invită să îşi prezinte observaţiile şi îi oferă posibilitatea de a lua măsuri pentru a îndrepta situaţia în termen de o lună de la primirea informaţiilor.
(2)La cererea motivată a partidului politic european sau a fundaţiei politice europene în cauză, autoritatea poate prelungi termenul menţionat la alineatul (1) dacă şi în măsura în care autoritatea consideră că o astfel de prelungire este necesară şi indicată în raport cu măsurile corective prevăzute de partidul politic european sau de fundaţia politică europeană.
(3)După ce expiră termenul menţionat la alineatul (1) sau (2) de la prezentul articol sau după ce primeşte orice observaţii şi informaţii privind măsurile corective din partea partidului politic european sau a fundaţiei politice europene în cauză înainte de expirarea termenului, autoritatea transmite observaţiile făcute de partidul politic european sau de fundaţia politică europeană în cauză şi, dacă este cazul, descrierea măsurilor corective luate de partidul sau fundaţia în cauză comitetului de personalităţi independente menţionat la articolul 16 şi îi cere avizul în această chestiune. Comitetul emite avizul în termen de două luni de la cererea autorităţii.
(4)Dacă în atenţia sa ajung fapte care ar putea care ar putea-o face să se îndoiască că un anume partid politic european sau o anume fundaţie politică europeană respectă condiţiile prevăzute la articolul 3 alineatul (1) literele (d) şi (e) şi la articolul 3 alineatul (2) literele (c) şi (d), autoritatea informează Parlamentul European, Consiliul şi Comisia pentru a-i permite oricăreia dintre aceste instituţii să depună o cerere de verificare, aşa cum se menţionează la alineatul (1) de la prezentul articol. Fără a aduce atingere alineatului (1) de la prezentul articol, Parlamentul European, Consiliul şi Comisia Europeană au un termen de două luni de la primirea informaţiilor respective pentru a-şi declara intenţia de a depune o cerere de verificare.
(5)Procedura prevăzută la alineatele (1)-(4) nu se iniţiază în perioada de două luni imediat înaintea alegerilor pentru Parlamentul European.
(6)Autoritatea decide dacă să radieze partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză din registru, ţinând seama de avizul comitetului de personalităţi independente menţionat la articolul 16. Decizia autorităţii se motivează corespunzător.
(7)Autoritatea adoptă decizia de a radia din registru partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză pe motive de neîndeplinire a condiţiilor stabilite la articolul 3 alineatul (1) litera (d) sau (e) sau la articolul 3 alineatul (2) litera (c) sau (d) numai în caz de încălcare vădită şi gravă a respectivelor condiţii. Decizia respectivă face obiectul procedurii prevăzute la alineatul (8) de la prezentul articol.
(8)Autoritatea comunică Parlamentului European şi Consiliului orice decizie de a radia din registru un partid sau o fundaţie politică europeană pe motiv de încălcare evidentă şi gravă a condiţiilor prevăzute la articolul 3 alineatul (1) litera (d) sau (e) sau la articolul 3 alineatul (2) litera (c) sau (d). Decizia intră în vigoare numai dacă Parlamentul European şi Consiliul nu ridică o obiecţie în termen de trei luni de la data la care li s-a comunicat decizia sau dacă, înainte să expire termenul respectiv, atât Parlamentul European, cât şi Consiliul informează autoritatea că nu au nimic de obiectat. Dacă Parlamentul European şi Consiliul ridică o obiecţie, partidul politic european sau fundaţia politică europeană rămân înregistrate.
(9)Parlamentul European şi Consiliul se pot opune deciziei autorităţii de a radia din registru un partid politic european sau o fundaţie politică europeană doar din motive ce ţin de evaluarea îndeplinirii condiţiilor de înregistrare prevăzute la articolul 3 alineatul (1) litera (d) sau (e) şi la articolul 3 alineatul (2) litera (c) sau (d).
(10)Dacă s-a ridicat o obiecţie faţă de o decizie a autorităţii de a radia din registru un partid politic european sau o fundaţie politică europeană, autoritatea informează partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză despre obiecţie.
(11)Parlamentul European şi Consiliul adoptă o poziţie în conformitate cu propriile norme de luare a deciziilor adoptate în conformitate cu tratatele. Orice obiecţie faţă de o decizie a autorităţii de a radia din registru un partid politic european sau o fundaţie politică europeană se motivează corespunzător şi se publică.
Art. 14: Verificarea obligaţiilor în temeiul dreptului intern
(1)Dacă un partid politic european sau o fundaţie politică europeană nu şi-a neglijat grav obligaţiile care îi revin potrivit dreptului intern aplicabil în temeiul articolului 19 alineatul (2) primul paragraf, statul membru în care îşi are sediul partidul politic european sau fundaţia politică europeană poate depune la autoritate o cerere de radiere din registru. Cererea trebuie motivată corespunzător. În special, în cerere sunt identificate exact şi exhaustiv acţiunile ilegale şi cerinţele naţionale care nu au fost respectate.
În cazul în care cererea statelor membre, în temeiul primului paragraf al prezentului alineat, are ca obiect exclusiv sau predominant elemente care afectează respectarea valorilor pe care se întemeiază Uniunea, menţionate la articolul 2 din TUE, autoritatea lansează procedura de verificare în conformitate cu articolul 13 din prezentul regulament.
Pentru orice altă chestiune, în cazul în care, în cererea sa formulată în temeiul primului paragraf al prezentului alineat, statul membru confirmă că există la nivel naţional o cale de atac efectivă care poate fi introdusă împotriva unei astfel de cereri şi că au fost epuizate toate căile de atac referitoare la o astfel de cerere, autoritatea, după ce îl audiază pe reprezentantul partidului politic european sau al fundaţiei politice europene în cauză, evaluează dacă motivul de radiere din registru prevăzut la articolul 21 alineatul (1) litera (d) se aplică partidului politic european sau fundaţiei politice europene în cauză.
(2)Dacă un partid politic european sau o fundaţie politică europeană şi-a neglijat grav obligaţiile relevante potrivit dreptului intern aplicabil în temeiul articolului 19 alineatul (2) al doilea paragraf din prezentul regulament şi dacă această chestiune este legată exclusiv sau predominant de elemente care afectează respectarea valorilor pe care se întemeiază Uniunea, stabilite la articolul 2 din TUE, statul membru în cauză poate adresa o cerere autorităţii în conformitate cu alineatul (1) primul paragraf de la prezentul articol. Autoritatea procedează în conformitate cu dispoziţiile de la al doilea paragraf al alineatului (1) de la prezentul articol.
(3)În sensul prezentului articol, în toate cazurile autoritatea acţionează fără întârzieri nejustificate. Autoritatea informează statul membru vizat şi partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză despre măsurile luate ca răspuns la cererea motivată de radiere din registru.
Art. 15: Procedura de verificare cu privire la încălcări ale normelor privind protecţia datelor cu caracter personal
(1)Partidele politice europene şi fundaţiile politice europene nu influenţează cu intenţie şi nu încearcă să influenţeze rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European profitând de încălcarea de către o persoană fizică sau juridică a normelor aplicabile privind protecţia datelor cu caracter personal.
(2)Dacă autoritatea are cunoştinţă despre o decizie a unei autorităţi naţionale de supraveghere, în înţelesul articolului 4 punctul 21 din Regulamentul (UE) 2016/679, prin care se constată că o persoană fizică sau juridică a încălcat normele aplicabile privind protecţia datelor cu caracter personal şi dacă rezultă din această decizie sau dacă există alte motive întemeiate să se considere că încălcarea are legătură cu activităţile politice desfăşurate de un partid politic european sau de o fundaţie politică europeană în contextul alegerilor pentru Parlamentul European, autoritatea sesizează Comitetul de personalităţi independente menţionat la articolul 16 din prezentul regulament cu privire la acest caz. Autoritatea poate colabora, dacă este necesar, cu autoritatea naţională de supraveghere în cauză.
(3)Comitetul menţionat la alineatul (2) emite un aviz în care evaluează dacă partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză a influenţat cu intenţie sau a încercat să influenţeze rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European profitând de încălcarea respectivă. Autoritatea solicită avizul fără întârzieri nejustificate, în termen de cel mult o lună de la data la care a avut cunoştinţă despre decizia autorităţii naţionale de supraveghere. Autoritatea stabileşte un termen scurt şi rezonabil pentru emiterea avizului de către comitet. Comitetul respectă termenul menţionat.
(4)Ţinând cont de avizul comitetului, autoritatea decide, în temeiul articolului 32 alineatul (1) litera (a) punctul (ix), dacă aplică sancţiuni financiare partidului politic european sau fundaţiei politice europene în cauză. Decizia autorităţii se motivează în mod corespunzător, în special în ceea ce priveşte avizul comitetului, şi se publică în cel mai scurt timp.
(5)Procedura prevăzută la prezentul articol nu aduce atingere procedurii prevăzute la articolele 12, 13 şi 14. Interdicţia de a depune o cerere de verificare în temeiul articolului 13 alineatele (1)-(4) în perioada de două luni imediat anterioară alegerilor pentru Parlamentul European prevăzută la articolul 13 alineatul (5) nu se aplică procedurii prevăzute la prezentul articol.
Art. 16: Comitetul de personalităţi independente
(1)Comitetul de personalităţi independente înfiinţat prin Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1141/2014 este alcătuit din şase membri, Parlamentul European, Consiliul şi Comisia numind fiecare câte doi membri. Membrii comitetului sunt selectaţi pe baza calităţilor lor personale şi profesionale. Aceştia nu sunt deputaţi în Parlamentul European, membri ai Consiliului sau ai Comisiei, nu deţin mandate electorale şi nu au calitatea de reprezentanţi sau funcţionari ai Uniunii Europene şi nici de actual sau fost angajat al unui partid politic european sau al unei fundaţii politice europene.
Membrii comitetului îşi îndeplinesc sarcinile în mod independent. Membrii nu solicită şi nici nu acceptă instrucţiuni de la vreo instituţie sau vreun guvern sau de la vreun alt organ, vreun alt birou sau vreo altă agenţie şi se abţin de la orice acte incompatibile cu natura îndatoririlor lor.
Comitetul se reînnoieşte în termen de şase luni de la sfârşitul primei sesiuni a Parlamentului European care urmează după alegerile pentru Parlamentul European. Mandatul membrilor nu poate fi reînnoit.
(2)Comitetul îşi adoptă propriul regulament de procedură. Preşedintele comitetului este ales de membrii acestuia din propriile rânduri, în conformitate cu regulamentul respectiv. Secretariatul şi finanţarea comitetului sunt asigurate de Parlamentul European. Secretariatul comitetului acţionează sub unica autoritate a comitetului.
(3)La cererea autorităţii, comitetul emite un aviz cu privire la:
a)orice eventuală încălcare evidentă şi gravă a valorilor pe care este întemeiată Uniunea, astfel cum se menţionează la articolul 3 alineatul (1) literele (d) şi (e) şi la articolul 3 alineatul (2) literele (c) şi (d), săvârşită de către un partid politic european sau o fundaţie politică europeană;
b)măsura în care un partid politic european sau o fundaţie politică europeană a influenţat cu intenţie sau a încercat să influenţeze rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European profitând de o încălcare a normelor aplicabile privind protecţia datelor cu caracter personal.
În cazurile menţionate la literele (a) şi (b) de la primul paragraf al prezentului alineat, comitetul poate solicita orice document sau probă relevantă de la autoritate, de la Parlamentul European, de la partidul politic european sau fundaţia politică europeană în cauză ori de la alte partide politice, alte fundaţii politice sau alte părţi interesate şi poate solicita să îi audieze pe reprezentanţii acestora. În cazul menţionat la litera (b) de la primul paragraf al prezentului alineat, autoritatea naţională de supraveghere menţionată la articolul 15 cooperează cu comitetul în conformitate cu dreptul aplicabil.
În avizele sale, comitetul ţine seama pe deplin de dreptul fundamental la libertatea de asociere şi de necesitatea asigurării pluralismului partidelor politice în Europa.
Avizele comitetului se publică fără întârziere.