Nou Art. 8. - Art. 8: Autoritatea pentru partidele politice europene şi fundaţiile politice europene - Regulamentul 2445/26-nov-2025 privind statutul şi finanţarea partidelor politice europene şi a fundaţiilor politice europene

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 8 Decembrie 2025
Art. 8: Autoritatea pentru partidele politice europene şi fundaţiile politice europene
(1)Se înfiinţează o autoritate pentru partidele politice europene şi fundaţiile politice europene (denumită în continuare "autoritatea"), în scopul înregistrării, controlului şi impunerii de sancţiuni asupra partidelor politice europene şi a fundaţiilor politice europene în conformitate cu prezentul regulament.
(2)Autoritatea are personalitate juridică. Aceasta este independentă şi îşi exercită funcţiile în deplină conformitate cu prezentul regulament.
Autoritatea hotărăşte în ceea ce priveşte înregistrarea şi radierea din Registrul partidelor politice europene şi fundaţiilor politice europene în conformitate cu procedurile şi condiţiile specificate în prezentul regulament. De asemenea, autoritatea verifică periodic dacă condiţiile de înregistrare prevăzute la articolul 3 şi prevederile privind guvernanţa stabilite în conformitate cu articolul 4 alineatul (1) literele (a), (b), (d), (e) şi (f), cu articolul 4 alineatul (3) şi cu articolul 6 alineatul (1) literele (a)-(e), (g) şi (k) continuă să fie îndeplinite de partidele politice europene şi de fundaţiile politice europene înregistrate.
La luarea deciziilor, autoritatea ţine seama pe deplin de dreptul fundamental la libertatea de asociere şi de necesitatea asigurării pluralismului partidelor politice în Europa.
Autoritatea este reprezentată de directorul său, care ia toate deciziile Autorităţii în numele acesteia.
(3)Directorul autorităţii este numit pentru un mandat unic de cinci ani, de către Parlamentul European, Consiliu şi Comisie (în comun denumite "Autoritatea împuternicită să facă numiri"), acţionând de comun acord, pe baza propunerilor făcute de un comitet de selecţie compus din secretarii generali ai acestor trei instituţii, în urma unui apel deschis la candidaturi.
Directorul autorităţii este selectat pe baza calităţilor sale personale şi profesionale. Acesta nu este deputat în Parlamentul European, nu deţine mandate electorale şi nu are calitatea de actual sau fost angajat al unui partid politic european sau al unei fundaţii politice europene. Directorul selectat nu trebuie să se afle într-un conflict de interese între sarcinile sale de director al autorităţii şi orice altă însărcinare oficială, în special în raport cu aplicarea prevederilor prezentului regulament.
Dacă devine vacant ca urmare a demisiei, pensionării, destituirii sau decesului titularului, postul se ocupă în conformitate cu aceeaşi procedură.
În cazul unei înlocuiri normale sau al unei demisii voluntare, directorul rămâne în funcţie până la numirea unui înlocuitor care să-i preia sarcinile.
În cazul în care directorul autorităţii nu mai îndeplineşte condiţiile cerute pentru îndeplinirea sarcinilor sale, el poate fi destituit de comun acord de cel puţin două dintre cele trei instituţii menţionate la primul paragraf şi pe baza unui raport întocmit de comitetul de selecţie menţionat la primul paragraf din proprie iniţiativă sau la cererea uneia dintre cele trei instituţii.
Directorul autorităţii îşi îndeplineşte sarcinile în mod independent. Atunci când acţionează în numele autorităţii, directorul nu solicită şi nu primeşte instrucţiuni de la nicio instituţie sau guvern sau de la vreun alt organ, birou sau agenţie. Directorul autorităţii se abţine de la orice acte incompatibile cu natura îndatoririlor sale.
În raporturile cu directorul, Parlamentul European, Consiliul şi Comisia îşi exercită în comun competenţele conferite Autorităţii împuternicite să facă numiri prin Statutul funcţionarilor Uniunii Europene şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii Europene prevăzute în Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 al Consiliului (14). Fără a aduce atingere deciziilor de numire şi destituire, cele trei instituţii pot conveni să încredinţeze oricăreia dintre ele unele dintre competenţele rămase conferite Autorităţii împuternicite să facă numiri sau pe toate acestea.
(14)Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 al Consiliului din 29 februarie 1968 de instituire a Statutului funcţionarilor Comunităţilor Europene şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi ai acestor comunităţi, precum şi a unor dispoziţii speciale aplicabile temporar funcţionarilor Comisiei (JO L 56, 4.3.1968, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1968/259(1)/oj).
Autoritatea împuternicită să facă numiri îi poate încredinţa directorului alte sarcini, cu condiţia ca acestea să nu fie incompatibile cu volumul de muncă ce rezultă din calitatea sa de director al autorităţii şi să nu fie susceptibile de a crea vreun conflict de interese sau de a periclita deplina independenţă a directorului.
(4)Autoritatea este amplasată fizic la Parlamentul European, care îi asigură acesteia birourile necesare şi facilităţi de sprijin administrativ.
(5)Directorul autorităţii este asistat de o echipă faţă de care îşi exercită competenţele conferite autorităţii împuternicite să facă numiri prin Statutul funcţionarilor Uniunii Europene şi competenţele conferite autorităţii abilitate să încheie contracte de angajare a altor agenţi prin Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii, prevăzute în Regulamentul (CEE, Euratom, CECO) nr. 259/68 (denumite în continuare "competenţele autorităţii împuternicite să facă numiri"). Autoritatea poate utiliza, în orice domeniu al activităţii sale, experţi naţionali detaşaţi sau alţi membri ai personalului care nu sunt angajaţi de autoritate.
Personalului autorităţii i se aplică Statutul funcţionarilor şi Regimul aplicabil celorlalţi agenţi ai Uniunii Europene, precum şi normele adoptate de comun acord de instituţiile Uniunii pentru punerea în aplicare a Statutului funcţionarilor şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi.
Selectarea personalului nu trebuie să fie susceptibilă de a avea ca rezultat un conflict de interese între sarcinile lor în cadrul autorităţii şi alte sarcini oficiale şi personalul trebuie să se abţină de la orice acte incompatibile cu natura îndatoririlor lor.
(6)Autoritatea încheie acorduri cu Parlamentul European şi, dacă este cazul, cu alte instituţii sau cu privire la orice alte aranjamente administrative necesare pentru a-şi îndeplini sarcinile, în special acorduri cu privire la personalul, serviciile şi sprijinul acordat în temeiul alineatelor (4), (5) şi (8).
(7)Creditele pentru cheltuielile autorităţii sunt prevăzute la un titlu separat din secţiunea rezervată Parlamentului European din bugetul general al Uniunii. Creditele trebuie să fie suficiente pentru a garanta funcţionarea integrală şi independentă a autorităţii. Directorul prezintă Parlamentului European un proiect de plan bugetar pentru autoritate, care este făcut public. Parlamentul European delegă directorului autorităţii atribuţiile de ordonator de credite legate de creditele respective.
(8)Regulamentul nr. 1 al Consiliului (15) se aplică autorităţii.
(15)Regulamentul nr. 1 al Consiliului din 15 aprilie 1958 de stabilire a regimului lingvistic al Comunităţii Economice Europene (JO 17, 6.10.1958, p. 385, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1958/1(1)/oj).
Serviciile de traducere necesare pentru funcţionarea autorităţii şi a registrului vor fi asigurate de Centrul de Traduceri pentru Organismele Uniunii Europene.
(9)Autoritatea şi ordonatorul de credite al Parlamentului European îşi comunică toate informaţiile necesare pentru îndeplinirea responsabilităţilor ce le revin în temeiul prezentului regulament.
(10)Directorul prezintă anual Parlamentului European, Consiliului şi Comisiei un raport referitor la activităţile autorităţii. Autoritatea publică rapoartele pe site-ul său web.
(11)Curtea de Justiţie a Uniunii Europene revizuieşte legalitatea deciziilor autorităţii în conformitate cu articolul 263 din TFUE şi are jurisdicţie în cazul litigiilor legate de compensarea daunelor cauzate de autoritate în conformitate cu articolele 268 şi 340 din TFUE. În cazul în care autoritatea nu adoptă o decizie în cazurile în care se prevede astfel prin prezentul regulament, pot fi intentate la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene acţiuni în constatarea abţinerii de a acţiona, în conformitate cu articolul 265 din TFUE.