Capitolul 4 - 3.4. Existenţa unor distorsiuni semnificative - Regulamentul 1981/07-oct-2025 de instituire a unei taxe antidumping definitive la importurile de articole de masă şi articole de bucătărie din ceramică originare din Republica Populară Chineză, în urma unei reexaminări efectuate în perspectiva expirării măsurilor în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European şi al Consiliului
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:3.4. Existenţa unor distorsiuni semnificative
(73)Comisia a examinat elementele de probă din dosar pentru a decide dacă există în Republica Populară Chineză (denumită în continuare "RPC") distorsiuni semnificative în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) din regulamentul de bază, ceea ce face inadecvată utilizarea preţurilor şi a costurilor interne din ţara respectivă. Analiza respectivă a vizat următoarele elemente de probă cu privire la diversele criterii relevante pentru a stabili existenţa unor distorsiuni semnificative.
(74)În primul rând, elementele de probă cuprinse în cerere au inclus următoarele elemente care indică existenţa unor distorsiuni semnificative.
(75)În cerere, solicitanţii au subliniat - ca o caracteristică importantă a "economiei de piaţă socialiste" - orientările active ale Partidului Comunist Chinez (denumit în continuare "PCC") atât în sectorul public, cât şi în cel privat al economiei. În plus, solicitanţii au subliniat existenţa unor distorsiuni sistemice transversale în China şi au analizat intervenţiile guvernamentale la diferite niveluri ale economiei, în special în sectorul ceramicii şi pe piaţa articolelor de masă şi a articolelor de bucătărie din ceramică.
(76)Cererea menţiona, de asemenea, faptul că sectorul ceramicii din China, inclusiv piaţa chineză a produsului care face obiectul reexaminării sunt deservite de întreprinderi care se află în proprietatea autorităţilor chineze sau care îşi desfăşoară activitatea sub controlul, supravegherea în privinţa politicilor sau îndrumarea autorităţilor chineze. În această privinţă, solicitanţii au subliniat interferenţa guvernului chinez (denumit în continuare "GC") în economie prin legături strânse atât cu entităţi publice, cât şi cu entităţi private şi au afirmat că obiectivele de politică ale GC sunt realizate prin mai multe măsuri, printre care planurile economice naţionale.
(77)Cererea a menţionat în special cel de al 13-lea plan cincinal de dezvoltare pentru perioada 2016-2020 - Planul de dezvoltare a industriei uşoare - şi avizele orientative aferente, care vizează consolidarea şi îmbunătăţirea politicilor de sprijin bugetar şi financiar pentru acest sector şi încurajarea administraţiilor locale să urmărească obiectivele stabilite pentru acest sector şi la nivel provincial şi municipal (27). Solicitanţii au observat că, având în vedere importanţa sa în cadrul industriilor uşoare chineze, industria ceramicii se află sub supraveghere politică şi îndrumare continue din partea GC pentru a asigura respectarea acestor planuri. Planul de lucru pentru creşterea constantă a industriei uşoare (2023-2024), care include şi sectorul ceramicii, reprezintă un alt document de politică instituit de GC pentru a orienta funcţionarea sectorului, prin adoptarea de "măsuri mai puternice [... ] pentru a consolida ritmul de dezvoltare, pentru a optimiza structura economică şi pentru a promova redresarea continuă a economiei" (28).
(27)Consiliul de Stat al Chinei - Avize orientative ale celor cinci departamente privind promovarea dezvoltării de înaltă calitate a industriei uşoare; disponibil la adresa: https://www.gov.cn/zhengce/zhengceku/2022-06/19/content_5696665.htm (accesat la 25 iunie 2025).
(28)Ministerul Industriei şi Tehnologiei Informaţiei - Interpretarea planului de lucru pentru creşterea constantă a industriei uşoare (2023-2024); disponibil la adresa: https://www.gov.cn/zhengce/zhengceku/202307/content_6895224.htm (accesat la 25 iunie 2025).
(78)Cererea a remarcat, de asemenea, că prezenţa statului în cadrul firmelor îi permite să intervină în ceea ce priveşte preţurile şi costurile produsului care face obiectul reexaminării. Solicitanţii au reiterat concluziile Comisiei din cadrul primei reexaminări efectuate în perspectiva expirării măsurilor, în special în ceea ce priveşte intervenţia continuă a Chinei prin intermediul înfiinţării de celule ale PCC atât în întreprinderile de stat, cât şi în cele private. Solicitanţii au făcut referire la prezenţa PCC în societăţi precum Great Wall Group şi Guandong Sitong, cu membri ai PCC în funcţii de conducere. În plus, cererea a evidenţiat includerea materiilor prime ceramice în planurile provinciale, cum ar fi Planul cuprinzător pentru resursele minerale din Jiangxi (2016-2020) şi Planul general privind resursele minerale al provinciei Guangdong (2021-2025).
(79)De asemenea, solicitanţii au subliniat existenţa unor politici sau măsuri publice discriminatorii în favoarea furnizorilor interni sau care influenţează în alt mod forţele de pe piaţa liberă. Ei au evidenţiat constatările investigaţiilor antidumping anterioare, în care Comisia a stabilit că resursele sunt alocate sectoarelor desemnate ca fiind strategice sau importante din punct de vedere economic, inclusiv sectorul ceramicii, şi au reamintit că GC a pus în aplicare o "strategie de dezvoltare a clusterelor industriale" pentru a furniza infrastructură strategică şi instalaţii specializate. Prin urmare, solicitanţii au concluzionat că statul chinez alocă resurse sectorului ceramicii din China, solicitând în acelaşi timp societăţilor să adere la politicile de stat, influenţând forţele de pe piaţa liberă din acest sector.
(80)Cererea a examinat, de asemenea, lipsa, aplicarea discriminatorie sau asigurarea inadecvată a respectării legislaţiei privind falimentul, societăţile comerciale sau proprietatea în sectorul ceramicii şi pe piaţa produsului care face obiectul reexaminării. Solicitanţii au remarcat rolul important al GC în procedurile de insolvenţă, inclusiv faptul că Tribunalul Popular Chinez este subordonat guvernului chinez. Ulterior, instanţa trebuie să îşi dea aprobarea prealabilă pentru a decide dacă acceptă sau respinge cererile societăţilor menţionate. În ceea ce priveşte legislaţia în materie de proprietate din China, solicitanţii au indicat că toate terenurile sunt deţinute de stat şi, prin urmare, alocarea lor depinde exclusiv de GC. De asemenea, solicitanţii au reiterat constatările primei reexaminări efectuate în perspectiva expirării măsurilor, în care Comisia a stabilit că, în pofida existenţei unor dispoziţii legale pentru alocarea utilizării terenurilor într-un mod transparent, acestea nu sunt respectate în mod regulat.
(81)În cele din urmă, cererea a subliniat faptul că costurile salariale sunt distorsionate în China şi, în special, în sectorul ceramicii şi pe piaţa produsului care face obiectul reexaminării. Existenţa unor astfel de distorsiuni a fost deja stabilită în prima reexaminare efectuată în perspectiva expirării măsurilor, iar solicitanţii nu au găsit nicio dovadă că sectorul articolelor de masă şi al articolelor de bucătărie din ceramică este protejat de distorsiunile în materie de costuri salariale.
(82)În al doilea rând, în cadrul unei investigaţii recente privind sectorul ceramicii din RPC (29), Comisia a constatat existenţa unor distorsiuni semnificative în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) din regulamentul de bază. În cadrul investigaţiei respective, Comisia a constatat că în RPC există o intervenţie substanţială a statului, ceea ce conduce la distorsionarea alocării efective a resurselor în conformitate cu principiile pieţei (30). În special, Comisia a concluzionat că, în sectorul ceramicii, nu numai că GC continuă să deţină în proprietate o mare parte în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) prima liniuţă din regulamentul de bază (31), ci GC este, de asemenea, în măsură să intervină în ceea ce priveşte preţurile şi costurile prin prezenţa statului în cadrul firmelor în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) a doua liniuţă din regulamentul de bază (32). Comisia a constatat, de asemenea, că prezenţa şi intervenţia statului pe pieţele financiare, precum şi în ceea ce priveşte furnizarea de materii prime şi de factori de producţie au totodată un efect suplimentar de distorsionare a pieţei. Într-adevăr, în ansamblu, sistemul de planificare din RPC are drept rezultat direcţionarea resurselor către sectoarele desemnate de GC ca fiind strategice sau importante din punct de vedere politic într-un alt mod, în locul alocării acestora după cum dictează forţele pieţei (33). În plus, Comisia a concluzionat că legislaţia chineză privind falimentul şi proprietatea nu funcţionează în mod corespunzător în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) a patra liniuţă din regulamentul de bază, ceea ce generează distorsiuni, în special atunci când întreprinderile insolvente sunt menţinute pe linia de plutire şi când sunt atribuite drepturi de folosinţă asupra terenurilor în RPC (34). În aceeaşi ordine de idei, Comisia a constatat distorsiuni ale costurilor salariale din sectorul ceramicii în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) a cincea liniuţă din regulamentul de bază (35), precum şi distorsiuni pe pieţele financiare în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) a şasea liniuţă din regulamentul de bază, în special în ceea ce priveşte accesul la capital al actorilor corporativi din RPC (36).
(29)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/493 al Comisiei din 12 februarie 2024 de instituire a unei taxe antidumping definitive la importurile de plăci din ceramică originare din Republica Populară Chineză în urma unei reexaminări efectuate în perspectiva expirării măsurilor în temeiul articolului 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L, 2024/493, 13.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/493/oj).
(30)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/493, considerentele 99-137.
(31)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/493, considerentul 104.
(32)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/493, considerentul 135.
(33)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/493, considerentul 108.
(34)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/493, considerentul 127.
(35)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/493, considerentul 128.
(36)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/493, considerentul 129.
(83)În al treilea rând, în prima reexaminare efectuată în perspectiva expirării măsurilor referitoare la produsul care face obiectul reexaminării (37), Comisia a concluzionat în sensul existenţei unor distorsiuni semnificative în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) din regulamentul de bază. Comisia nu are cunoştinţă de schimbări structurale majore în RPC în general şi/sau în sectorul relevant în special, care să poată afecta această concluzie.
(37)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1198.
(84)În al patrulea rând, elementele de probă suplimentare disponibile în Raportul privind distorsiunile semnificative din economia Chinei (denumit în continuare "raportul") (38), elaborat de Comisie în temeiul articolului 2 alineatul (6a) litera (c) din regulamentul de bază şi reamintit mai sus, au indicat existenţa unor distorsiuni semnificative şi în cursul perioadei investigaţiei de reexaminare.
(38)Commission Staff Working Document on Significant Distortions in the Economy of the People’s Republic of China for the purposes of Trade Defence Investigations (Documentul de lucru al serviciilor Comisiei privind distorsiunile semnificative din economia Republicii Populare Chineze în scopul investigaţiilor în materie de apărare comercială), 10 aprilie 2024 [SWD(2024) 91 final].
(85)În al cincilea rând, nici GC, nici producătorii-exportatori nu au prezentat elemente de probă sau argumente contrare în cadrul prezentei investigaţii.
(86)Având în vedere cele de mai sus, elementele de probă disponibile au arătat că preţurile sau costurile produsului care face obiectul reexaminării, inclusiv costurile materiilor prime, ale energiei şi ale forţei de muncă, nu sunt rezultatul forţelor de pe piaţa liberă, deoarece sunt afectate de intervenţia substanţială a statului în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) din regulamentul de bază, astfel cum rezultă din impactul efectiv sau potenţial al unuia sau al mai multor elemente relevante menţionate în dispoziţia respectivă. Pe această bază, Comisia a concluzionat că nu este adecvat să se utilizeze preţurile şi costurile de pe piaţa internă pentru a stabili valoarea normală în acest caz. În consecinţă, Comisia a procedat la construirea valorii normale exclusiv pe baza unor costuri de producţie şi de vânzare care reflectă preţuri sau valori de referinţă nedistorsionate, cu alte cuvinte, în acest caz, pe baza costurilor corespunzătoare de producţie şi de vânzare dintr-o ţară reprezentativă adecvată, în conformitate cu articolul 2 alineatul (6a) litera (a) din regulamentul de bază.
(87)În urma comunicării informaţiilor, CCCLA a îndemnat Comisia să accepte preţurile şi costurile interne raportate de exportatorii chinezi cooperanţi şi să revină asupra deciziei sale privind distorsiunile semnificative. În sprijinul acestei afirmaţii, CCCLA a susţinut, de asemenea, că:
a)Comisia s-a bazat în mare măsură pe "Documentul de lucru al serviciilor Comisiei privind distorsiunile semnificative din economia Republicii Populare Chineze în scopul investigaţiilor în materie de apărare comercială" (39). Întrucât raportul a fost elaborat de Comisie cu scopul precis de a facilita depunerea de plângeri în materie de apărare comercială de către industria Uniunii, acesta nu poate fi considerat imparţial sau obiectiv.
(39)Commission Staff Working Document on Significant Distortions in the Economy of the People’s Republic of China for the purposes of Trade Defence Investigations (Documentul de lucru al serviciilor Comisiei privind distorsiunile semnificative din economia Republicii Populare Chineze în scopul investigaţiilor în materie de apărare comercială), 10 aprilie 2024 [SWD(2024) 91 final].
b)Afirmaţia solicitanţilor potrivit căreia trimiterile la industria uşoară chineză cuprinse în cel de al 14-lea plan cincinal sunt suficiente pentru a dovedi existenţa unor distorsiuni semnificative este eronată, întrucât toate planurile cincinale sunt doar documente orientative şi nu au forţă normativă. În plus, Comisia a publicat planuri similare, cum ar fi "Noua strategie industrială" (40), care urmăreşte să orienteze dezvoltarea viitoare a industriilor UE.
(40)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor [COM (2021) 350 final], disponibilă la: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/communication-industrial-strategy-update-2020_ro.pdf.
(88)Comisia recomandă părţilor interesate să consulte evaluările din considerentele 17-19. Pe această bază şi întrucât CCCLA nu a furnizat niciun element de probă nou, afirmaţia a fost respinsă.