Secţiunea 3 - 3.5.3. Fabricarea produsului care face obiectul reexaminării în ţara reprezentativă şi disponibilitatea datelor publice relevante în ţara reprezentativă - Regulamentul 1981/07-oct-2025 de instituire a unei taxe antidumping definitive la importurile de articole de masă şi articole de bucătărie din ceramică originare din Republica Populară Chineză, în urma unei reexaminări efectuate în perspectiva expirării măsurilor în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
SECŢIUNEA 3:3.5.3. Fabricarea produsului care face obiectul reexaminării în ţara reprezentativă şi disponibilitatea datelor publice relevante în ţara reprezentativă
(95)Practic, toate ţările din lume produc anumite cantităţi din produsul care face obiectul reexaminării. În urma analizării datelor disponibile, în special a datelor furnizate de Global Trade Atlas (42) ("GTA") şi Orbis Bureau van Dijk (43) ("Orbis"), Comisia a identificat Brazilia, Thailanda şi Turcia ca posibile ţări reprezentative pentru această investigaţie.
(42)Disponibil la adresa: Date comerciale privind importurile şi exporturile internaţionale: Global Trade Atlas | S&P Global.
(43)Disponibil la adresa: https://orbis4.bvdinfo.com/version-201866/orbis/Companies.
(96)Comisia a analizat cu atenţie toate datele relevante disponibile la dosar cu privire la toţi factorii de producţie din toate cele trei posibile ţări reprezentative şi a constatat următoarele:
a)În baza de date GTA, toate cele trei ţări importă majoritatea materiilor prime în cantităţi reprezentative. Cu toate acestea, pentru o serie de articole (precum nisipul silicios şi cuarţul, pigmenţii şi argila), reprezentând împreună aproximativ 20% din costul de producţie al unui producător integrat, Turcia a importat cantităţi semnificativ superioare faţă de Brazilia şi Thailanda.
b)În plus, importurile din China au reprezentat o proporţie semnificativă a importurilor din Thailanda, aproximativ 37% din cantitatea totală importată, în timp ce importurile din China în Brazilia şi Turcia au fost neglijabile (a se vedea tabelul 1 de mai jos). Nu s-a constatat nicio diferenţă în ceea ce priveşte proporţia importurilor din China în comparaţie cu restul lumii atunci când se compară Brazilia şi Turcia. La nivelul codurilor SA, Comisia a observat că Brazilia a înregistrat o proporţie mai mare de importuri din China pentru 4 coduri SA în comparaţie cu Turcia (a se vedea tabelul 1 de mai jos).
c)Atunci când analizează importurile din restul lumii, în ceea ce priveşte cantitatea importată efectiv, Turcia a importat de peste 10 ori mai mult caolin (principala materie primă în ceea ce priveşte cantitatea) şi de 4 ori mai mulţi pigmenţi din restul lumii în comparaţie cu Brazilia. În ceea ce priveşte oxidul de zinc, Brazilia a importat de 5 ori mai mult decât Turcia.
Tabelul 1. Cantităţile de factori de producţie importate la nivelul SA6

BR Brazilia

TH Thailanda

TR Turcia

Exporturile chineze/restul lumii

Restul lumii

China

Restul lumii

China

Restul lumii

China

BR

TR

SA6 250510

2 601 958

401 951

72 265 007

59 221 466

858 671 767

144 634

15,4%

0,0%

SA6 2507

32 746 822

703 040

56 878 756

26 337 539

347 859 951

7 528 703

2,1%

2,2%

SA6 250810

80 378 719

1 466 098

111 787 710

35 005 923

7 955 919

681 033

1,8%

8,6%

SA6 250840

2 874 548

16 020

6 661 046

8 773 721

37 745 100

12 245

0,6%

0,0%

SA6 251010

1 310 945 933

0

6

304

578 086 691

1

0,0%

0,0%

SA6 252020

115 687 408

262 590

2 467 564

269 126

6 009 528

279 780

0,2%

4,7%

SA6 252910

1 685 879

0

38 178 349

633 002

42 969 410

606

0,0%

0,0%

SA6 253090

10 073 661

1 113 725

6 953 917

51 919 252

39 815 431

5 204 569

11,1%

13,1%

SA6 2817

12 978 710

21 349

7 107 747

1 854 908

2 171 753

40 501

0,2%

1,9%

SA6 283990

792 579

1 202 836

2 226 616

1 690 047

2 035 626

249 824

151,8%

12,3%

SA6 320710

1 866 880

2 991 261

5 937 003

1 939 579

20 878 965

1 670 139

160,2%

8,0%

SA6 320720

3 806 035

186 814

1 157 317

1 207 973

6 987 437

505 222

4,9%

7,2%

SA6 320740

14 727 116

91 346

8 220 802

809 321

17 036 899

41 459

0,6%

0,2%

SA6 490810

7 618 063

24 376

8 785 294

3 764 630

34 399 981

343 159

0,3%

1,0%

SA6 691110

6 329

43 714

10 657

302 096

923

82

690,7%

8,9%

SA6 320619

4 274 417

259 859

419 855

2 323 835

3 606 543

29 615 341

6,1%

821,2%

SA6 760310

471 296

105 000

195 286

33 202

1 362 822

18 519

22,3%

1,4%

Ponderea globală a importurilor din China

0,55%

37,33%

2,26%

(97)Rapoartele financiare recent auditate ale producătorului identificat în Turcia sunt disponibile publicului, ceea ce nu este cazul întreprinderilor identificate în Brazilia şi în Thailanda. Rapoartele financiare, deşi nu sunt o condiţie prealabilă pentru acest tip de analiză, constituie totuşi un avantaj, deoarece permit Comisiei să se asigure că se utilizează cele mai adecvate cifre şi că se exclud eventualele evenimente extraordinare.
(98)Turcia deţine informaţii detaliate, accesibile publicului, cu privire la costurile cu forţa de muncă din ţară şi detalii privind numărul de ore lucrate în sectorul relevant (sectorul mineralelor nemetalice, inclusiv producţia de ceramică, sticlă, ciment şi var). Datele din Turcia includ prestaţiile de asigurări sociale şi alte cheltuieli cu forţa de muncă pe care le plătesc întreprinderile. Costurile cu forţa de muncă sunt un factor important în cazul de faţă, deoarece acestea reprezintă în medie 45%-55% din costul total al producţiei.
(99)În ceea ce priveşte deschiderea investigaţiei, CCCLA a susţinut că selectarea Turciei ca ţară reprezentativă adecvată în cazul de faţă ar conduce la creşterea artificială a marjelor de dumping. CCCLA observă că preţurile energiei au crescut semnificativ în Turcia în cursul anului 2023, în timp ce în China nu a avut loc o astfel de creştere semnificativă, fapt care ar dovedi că, întrucât energia se numără printre principalii factori de cost, costurile energiei au fost supuse unor şocuri economice majore. Această afirmaţie a fost reiterată în cursul unei audieri într-o etapă ulterioară.
(100)Comisia ar dori să sublinieze că, deşi energia este într-adevăr un factor important pentru fabricarea articolelor de masă din ceramică, energia nu este în niciun caz principalul factor de cost, ci forţa de muncă. În plus, CCCLA a furnizat date justificative privind preţurile energiei electrice pentru a-şi susţine afirmaţia; cu toate acestea, energia electrică reprezintă o mică parte din mixul energetic utilizat la fabricarea produsului care face obiectul investigaţiei, care, din cauza cooperării insuficiente din partea producătorilor-exportatori din RPC, a trebuit să se bazeze pe datele disponibile. De fapt, costurile energiei sunt determinate de preţurile gazelor naturale, care au crescut semnificativ în 2022, dar erau deja în scădere la începutul PIR (44).
(44)Sursă: Statistici | Eurostat.
(101)În ceea ce priveşte argumentul potrivit căruia preţurile la energie ar trebui considerate distorsionate deoarece China nu a suferit creşteri similare şi că, din acest motiv, Turcia nu îndeplineşte condiţia caracterului adecvat pentru a fi selectată ca ţară reprezentativă, Comisia observă că, având în vedere existenţa stabilită a unor distorsiuni semnificative în China în sensul articolului 2 alineatul (6a) litera (b) din regulamentul de bază, evoluţia preţurilor din China nu este relevantă pentru evaluarea distorsiunilor din ţările reprezentative potenţiale. Prin urmare, această observaţie a fost respinsă.
(102)Având în vedere efectul combinat al tuturor acestor factori, Comisia a considerat că Turcia este cea mai adecvată ţară reprezentativă pentru această investigaţie. În nota din 6 iunie, Comisia a informat părţile interesate cu privire la intenţia sa de a utiliza Turcia drept ţară reprezentativă şi le-a invitat să prezinte observaţii pe această temă.
(103)Solicitanţii au salutat alegerea ţării reprezentative, observând că, dintre cele trei ţări reprezentative posibile, Turcia a importat cele mai mari cantităţi de materii prime principale necesare pentru fabricarea produsului în cauză, având în acelaşi timp o cotă minimă de importuri din China. Solicitanţii au adăugat că, dintre toate cele trei ţări reprezentative posibile, Turcia dispunea de cel mai complet set de informaţii privind forţa de muncă, precum şi de situaţii financiare auditate uşor accesibile.