Regulamentul 1914/18-sept-2025 de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056 în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice în contextul evaluării intermediare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 19 Septembrie 2025
Regulamentul 1914/18-sept-2025 de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056 în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice în contextul evaluării intermediare
Dată act: 18-sept-2025
Emitent: Consiliul Uniunii Europene;Parlamentul European
PARLAMENTUL EUROPEAN ŞI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în special articolele 175, 177, 178 şi 322,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ către parlamentele naţionale,
având în vedere avizul Comitetului Economic şi Social European (1),
(1)JO C, C/2025/3197, 2.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3197/oj.
având în vedere avizul Comitetului Regiunilor (2),
(2)JO C, C/2025/3474, 16.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2025/3474/oj.
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară (3),
(3)Poziţia Parlamentului European din 10 septembrie 2025 (nepublicată încă în Jurnalul Oficial) şi Decizia Consiliului din 18 septembrie 2025.
Întrucât:
(1)În ultimii ani, dinamica geopolitică a fost marcată de incertitudini profunde, care necesită o reevaluare fundamentală a autonomiei strategice şi a rezilienţei Uniunii şi a protejării de către aceasta a principiilor democratice şi a statului de drept, precum şi de provocări ca urmare a tranziţiei verzi, a celei sociale şi a celei tehnologice. Aceste tranziţii simultane demonstrează necesitatea urgentă de a elimina decalajul în materie de inovare, de a accelera eforturile de decarbonizare pentru a consolida competitivitatea economică şi de a reduce dependenţele externe, prin diversificarea lanţurilor de aprovizionare, prin extinderea energiei verzi produse pe plan intern şi prin investiţii în sectoarele critice.
(2)Ca principal instrument de investiţii al Uniunii în contextul cadrului financiar multianual, politica de coeziune facilitează investiţii specifice care contribuie la coeziunea economică, socială şi teritorială, aşa cum se prevede la articolul 3 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE) şi la articolul 174 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE), abordând în acelaşi timp provocările emergente. În plus, evaluarea intermediară se bazează pe principiul parteneriatului şi pe principiul guvernanţei pe mai multe niveluri pentru a proteja implementarea eficace, regională şi axată pe cetăţeni a politicii de coeziune. Prin urmare, orice realocare în temeiul evaluării intermediare ar trebui efectuată în conformitate cu Codul european de conduită referitor la parteneriat (4).
(4)Regulamentul delegat (UE) nr. 240/2014 al Comisiei din 7 ianuarie 2014 privind Codul european de conduită referitor la parteneriat, în cadrul fondurilor structurale şi de investiţii europene (JO L 74, 14.3.2014, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2014/240/oj).
(3)Cadrul juridic al programelor politicii de coeziune prevede o evaluare intermediară în 2025, care oferă o ocazie unică şi oportună de a reorienta programele către abordarea noilor provocări şi oportunităţi, de a accelera punerea în aplicare şi de a spori eficacitatea acestora astfel încât să răspundă atât priorităţilor vechi ale Uniunii, cât şi celor noi, fără a aduce atingere altor acte juridice ale Uniunii sau următorului cadru financiar multianual.
(4)Având în vedere importanţa condiţiilor favorizante orizontale aplicabile tuturor obiectivelor specifice şi criteriile necesare pentru evaluarea îndeplinirii acestora, în sensul articolului 15 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) şi al anexei III la regulamentul respectiv, pentru utilizarea eficace şi eficientă a sprijinului global al Uniunii acordat din respectivele fonduri ale Uniunii, precum şi necesitatea de a asigura efectul practic al acestor fonduri ale Uniunii, sumele care depăşesc cuantumul de flexibilitate menţionat la articolul 86 alineatul (1) al doilea paragraf din regulamentul respectiv, care corespund unor obiective specifice care fac obiectul unei evaluări negative din partea Comisiei pe baza aplicării respectivelor condiţii favorizante orizontale, nu ar trebui să facă obiectul unei modificări a programului sau al unui transfer pe baza noilor priorităţi şi a flexibilităţii prevăzute în dispoziţiile de modificare stabilite în prezentul regulament. O astfel de măsură proporţională constituie un stimulent necesar menit să garanteze că legislaţia şi practicile statelor membre continuă să respecte condiţiile favorizante orizontale şi că aceste cheltuieli acoperite din fondurile Uniunii respectă obiectivele Uniunii.
(5)Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize (JO L 231, 30.6.2021, p. 159, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1060/oj).
Deoarece Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) se aplică la nivel orizontal, aceeaşi cerinţă ar trebui să se aplice sumelor corespunzătoare angajamentelor suspendate prin măsuri adoptate în temeiul regulamentului respectiv. Sumele care se încadrează în cuantumul de flexibilitate menţionat la articolul 86 alineatul (1) al doilea paragraf din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi care corespund obiectivelor specifice care au făcut obiectul unei evaluări negative din partea Comisiei pe baza aplicării condiţiilor favorizante orizontale pot face obiectul unei modificări a programului sau al unui transfer pe baza unor noi priorităţi, cu condiţia ca aceste noi priorităţi să respecte obiectivele urmărite de condiţiile favorizante orizontale.
(6)Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un regim general de condiţionalitate pentru protecţia bugetului Uniunii (JO L 433 I, 22.12.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2092/oj).
(5)În Comunicarea sa din 29 ianuarie 2025 intitulată "O Busolă pentru competitivitatea UE", dar şi în comunicarea sa din 26 februarie 2025 intitulată "Pactul pentru o industrie curată: o foaie de parcurs comună pentru competitivitate şi decarbonizare" şi în Planul de acţiune aferent privind energia la preţuri accesibile, Comisia a prezentat o cale concretă prin care Europa să îşi recapete competitivitatea şi să asigure o prosperitate durabilă. Fondul european de dezvoltare regională (FEDR) şi Fondul de coeziune instituite prin Regulamentul (UE) 2021/1058 al Parlamentului European şi al Consiliului (7) sprijină deja investiţiile în obiectivele climatice, aşa cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/1060. Totuşi, este necesar ca statele membre să îşi intensifice eforturile pentru a se asigura că decarbonizarea este un factor de creştere pentru industriile europene şi prosperitatea cetăţenilor europeni, intensificând, printre altele, sprijinul pentru tehnologiile curate şi pentru tranziţia către energia curată, investind în proiecte de infrastructură energetică care pot să asigure o veritabilă uniune energetică şi susţinând decarbonizarea proceselor de producţie şi a produselor.
(7)Regulamentul (UE) 2021/1058 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul de coeziune (JO L 231, 30.6.2021, p. 60, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1058/oj).
(6)Având în vedere instabilitatea geopolitică fără precedent şi necesitatea ca Uniunea să îşi asigure propria apărare şi pregătirea civilă, finanţarea politicii de coeziune ar trebui mobilizată rapid pentru a sprijini în mod direct investiţiile în capabilităţi de apărare şi securitatea civilă. Este aşadar necesar să fie create noi obiective specifice pentru ca sprijinul din FEDR şi Fondul de coeziune să finanţeze capacităţile industriale din sectorul apărării şi să permită realizarea de investiţii într-o infrastructură rezilientă de apărare sau cu dublă utilizare, inclusiv cu scopul de a promova mobilitatea militară şi a îmbunătăţi gradul de pregătire civilă, inclusiv în materie de securitate cibernetică şi securitate civilă care nu sunt neapărat legate de mobilitate, în conformitate cu domeniul de aplicare al fondurilor respective şi cu principiul de "a nu prejudicia în mod semnificativ" şi în cooperare cu autorităţile locale şi regionale. În plus, ar trebui să fie posibil să se acorde sprijin pentru pregătirea civilă ca parte a strategiilor de dezvoltare teritorială şi locală. Capacităţile industriale de impulsionare a capabilităţilor de apărare ar trebui să fie legate de dezvoltarea tehnologică şi de realizarea de produse din domeniul apărării şi de alte produse utilizate în scopuri de apărare, astfel cum sunt definite în Regulamentul (UE) 2025/1106 al Consiliului (8), în special a celor menţionate la articolul 1 din regulamentul respectiv. Statele membre sunt încurajate să utilizeze posibilitatea prevăzută în cadrul juridic actual de a transfera în mod voluntar resursele care le sunt alocate în cadrul gestiunii partajate către programe gestionate direct cu obiective în materie de apărare şi de securitate. În acest context, transferurile către pachetul financiar pentru mobilitate militară din Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) ar urma să asigure intervenţii coordonate de-a lungul coridoarelor de mobilitate militară menţionate în Cartea albă comună a Înaltei Reprezentante pentru afaceri externe şi politica de securitate şi a Comisiei din 19 martie 2025 privind pregătirea pentru apărare a Europei 2030. Atunci când sprijină astfel de investiţii, statele membre trebuie să ia în considerare, după caz, criteriile de eligibilitate prevăzute la articolul 9 din Regulamentul (UE) 2021/697 al Parlamentului European şi al Consiliului (9), normele de eligibilitate prevăzute la articolul 16 din Regulamentul (UE) 2025/1106 sau dispoziţiile relevante ale programelor industriei europene de apărare. Ar trebui să se acorde prioritate investiţiilor în infrastructura şi capacităţile cu dublă utilizare.
(8)Regulamentul (UE) 2025/1106 al Consiliului din 27 mai 2025 de instituire a Instrumentului "Acţiunea pentru securitatea Europei" (SAFE) prin consolidarea industriei europene de apărare (JO L, 2025/1106, 28.5.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1106/oj).
(9)Regulamentul (UE) 2021/697 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2021 de instituire a Fondului european de apărare şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2018/1092 (JO L 170, 12.5.2021, p. 149, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/697/oj).
(7)Ar trebui să se acorde o atenţie deosebită şi un sprijin excepţional regiunilor frontaliere estice ale Uniunii care se învecinează cu Rusia, cu Belarus şi cu Ucraina, având în vedere problemele lor unice în materie de securitate şi importanţa lor geopolitică. Aceste regiuni sunt deosebit de expuse ameninţărilor externe, inclusiv atacurilor hibride. Consolidarea capabilităţilor locale de apărare şi a rezilienţei comunităţilor în aceste regiuni este esenţială nu numai pentru a descuraja eventualele agresiuni şi pentru a proteja securitatea europeană, ci şi pentru a sprijini dezvoltarea regională, a promova coeziunea socială, a crea locuri de muncă şi a îmbunătăţi condiţiile de viaţă.
(8)La alocarea şi execuţia resurselor politicii de coeziune pentru atingerea obiectivelor din domeniul apărării, statele membre ar trebui să acorde prioritate proiectelor care promovează ocuparea forţei de muncă, dezvoltarea competenţelor şi diversificarea industrială la nivel regional. Ar trebui să se pună un accent deosebit pe sprijinirea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM) şi a clusterelor regionale active în domeniul tehnologiilor cu dublă utilizare, al securităţii cibernetice şi al inteligenţei artificiale, asigurându-se că astfel de investiţii servesc intereselor strategice ale Uniunii şi obiectivului de coeziune economică, socială şi teritorială.
(9)Investiţiile în modernizarea reţelelor de transport pentru a îndeplini cerinţele militare oferă şi beneficii semnificative pentru mobilitatea civilă, conectivitatea economică şi capacităţile de răspuns în situaţii de criză în interiorul Uniunii. Astfel de investiţii îmbunătăţesc infrastructura transfrontalieră, reduc blocajele, cresc gradul de pregătire şi contribuie la rezilienţa regiunilor şi a lanţurilor de aprovizionare critice. În plus, nodurile de transport care înlesnesc desfăşurarea rapidă a serviciilor de urgenţă şi distribuţia proviziilor esenţiale contribuie semnificativ la continuitatea funcţiilor vitale şi la securitatea naţională.
(10)În plus, pentru a injecta rapid lichidităţi care să acopere nevoile cele mai presante, pentru investiţii în capabilităţi şi infrastructură de apărare consolidate, acordând prioritate îndeosebi capabilităţilor şi infrastructurii cu dublă utilizare, şi în pregătirea civilă, este necesar să se ofere posibilităţi de finanţare suplimentare. Concret, este necesar să se prevadă o prefinanţare unică suplimentară de 20 % din sumele programate în cadrul acestor priorităţi specifice în obiectivele de politică relevante ale FEDR şi ale Fondului de coeziune, precum şi posibilitatea de a aplica o rată mai mare de cofinanţare din partea Uniunii.
(11)FEDR şi Fondul de coeziune pot deja, în limitele domeniului de aplicare al fiecăruia, să sprijine investiţii care să contribuie la obiectivele platformei "Tehnologii strategice pentru Europa" (denumită în continuare "platforma STEP") instituită prin Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului (10). Platforma STEP urmăreşte să consolideze poziţia de lider tehnologic a Uniunii. Pentru a stimula şi mai mult investiţiile din FEDR şi din Fondul de coeziune în aceste domenii critice, este necesar să se elimine limitarea contribuţiei globale a FEDR şi a Fondului de coeziune la priorităţile respective şi să se extindă posibilitatea ca statele membre să primească prefinanţare mai mare pentru modificările corespunzătoare ale programelor. Priorităţile care sprijină investiţiile ce contribuie la obiectivele platformei STEP în cadrul unei cereri de modificare a programului care a fost prezentată Comisiei până la 31 martie 2025 trebuie să primească prefinanţarea unică excepţională aplicabilă la data la care a fost prezentată respectiva cerere.
(10)Regulamentul (UE) 2024/795 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 februarie 2024 de instituire a platformei "Tehnologii strategice pentru Europa" (STEP) şi de modificare a Directivei 2003/87/CE şi a Regulamentelor (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr. 1303/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 şi (UE) 2021/241 (JO L, 2024/795, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj).
În plus, posibilităţile de finanţare a investiţiilor productive, care contribuie la îndeplinirea obiectivelor STEP, în întreprinderi care nu sunt IMM-uri ar trebui să se aplice tuturor statelor membre şi regiunilor cu un PIB pe cap de locuitor sub media UE-27, păstrând totodată accentul pe IMM-uri. Ar trebui ca astfel de investiţii să poată fi realizate şi în regiunile în care ele facilitează ajustarea industrială asociată tranziţiei digitale, inclusiv capacităţilor digitale legate de cloud computing, IA şi supercalcul, precum şi decarbonizării şi circularităţii proceselor de producţie şi ale produselor, de exemplu în industria auto sau în industriile energointensive. În plus, ar trebui extinsă la toate investiţiile posibilitatea, prevăzută pentru investiţiile care contribuie la îndeplinirea obiectivelor platformei STEP, de a finanţa investiţii productive în întreprinderi care nu sunt IMM-uri din Fondul pentru o tranziţie justă (FTJ) instituit prin Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului (11), păstrând totodată accentul pe IMM-uri, în cazul în care astfel de investiţii sunt necesare, printre altele, pentru punerea în aplicare a planului pentru o tranziţie justă şi pentru crearea de locuri de muncă.
(11)Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului pentru o tranziţie justă (JO L 231, 30.6.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1056/oj).
(12)Pentru a spori securitatea energetică, a accelera tranziţia energetică şi a promova mobilitatea curată, investiţiile din platforma STEP şi Mecanismul destinat infrastructurii pentru combustibili alternativi prevăzut în Regulamentul (UE) 2023/1804 al Parlamentului European şi al Consiliului (12) ar trebui să fie completate prin crearea unui nou obiectiv specific pentru FEDR şi pentru Fondul de coeziune în cadrul obiectivului de politică 2, care să promoveze capacităţile de interconexiune sau conductele de interconectare şi infrastructura de transport, de distribuţie, de stocare şi de sprijin aferentă, precum şi să protejeze şi să apere această infrastructură şi să intensifice instalarea infrastructurii de încărcare. Infrastructura energetică de sprijin se referă la instalaţii, echipamente şi sisteme care sprijină interconectarea sistemelor de transport ale statelor membre, permiţând producerea, transportul, distribuţia şi stocarea energiei. Pentru a accelera investiţiile în aceste domenii, priorităţile dedicate acestui obiectiv specific ar trebui să beneficieze de o prefinanţare unică suplimentară de 20 % din sumele programate în cadrul priorităţilor respective şi de posibilitatea de a aplica o rată mai mare de cofinanţare din partea Uniunii. Se are în vedere ca autorităţile de management să aibă drept scop mobilizarea unei finanţări private maxime, acolo unde este cazul. Acest efort de creştere a investiţiilor le va permite sectoarelor energointensive să aibă acces la surse de energie mai stabile şi mai diverse pe o piaţă internă a energiei mai puţin fragmentată, ceea ce le va consolida durabilitatea şi competitivitatea. În plus, extinderea sprijinului FEDR pentru proiectele de decarbonizare le permite industriilor energointensive să acorde prioritate inovaţiilor cu impact ridicat care sunt aliniate la obiectivele climatice ale Uniunii.
(12)Regulamentul (UE) 2023/1804 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 septembrie 2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94/UE (JO L 234, 22.9.2023, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1804/oj).
(13)Proiectele importante de interes european comun (PIIEC), şi anume proiectele care sprijină şi promovează proiecte transfrontaliere la scară largă considerate ca fiind esenţiale pentru creşterea economică, inovarea şi competitivitatea Uniunii, sunt considerate compatibile cu piaţa internă în cazul în care permit cooperarea transeuropeană pentru tehnologii inovatoare sau infrastructuri paneuropene. Pentru a contribui la accelerarea conceperii de noi PIIEC şi a implementării celor existente, ar trebui să fie permis în toate categoriile de regiuni sprijinul din partea FEDR pentru investiţii în proiecte care participă la un PIIEC care este considerat de Comisie ca fiind compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE şi care respectă Comunicarea Comisiei din 25 noiembrie 2021 intitulată "Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun". În plus, operaţiunile care contribuie la un PIIEC aprobat de Comisie ar trebui să beneficieze de proceduri de selecţie simplificate.
(14)O altă provocare este reprezentată de locuinţele la preţuri accesibile şi durabile, care au ajuns în lumina reflectoarelor din cauza creşterii semnificative a preţurilor şi a chiriilor în ultimii ani. Grupurile dezavantajate şi familiile cu venituri mici şi venituri medii sunt afectate în mod deosebit, confruntându-se cu mai multe dificultăţi în ceea ce priveşte accesul la locuinţe şi cu un risc tot mai mare de a rămâne fără adăpost. Pentru a motiva statele membre şi regiunile să dubleze investiţiile din FEDR şi din Fondul de coeziune, în domeniul de aplicare al fiecăruia, în construirea şi renovarea unui fond locativ accesibil şi durabil, inclusiv a locuinţelor sociale, ar trebui create noi obiective specifice în cadrul diferitelor obiective de politică pentru a oferi flexibilitate în ceea ce priveşte programarea intervenţiilor din domeniul locuinţelor în cadrul priorităţilor specifice, recunoscând că definiţia accesibilităţii ca preţ poate varia în funcţie de circumstanţele din fiecare stat membru. Astfel de priorităţi ar trebui să fie compatibile cu Directiva (UE) 2024/1275 a Parlamentului European şi a Consiliului (13) şi să implice posibilitatea de a aplica o rată mai mare de cofinanţare din partea Uniunii şi o prefinanţare unică suplimentară de 20 % din sumele programate, pentru a reduce sarcina asupra bugetelor publice în toate categoriile de regiuni. De exemplu, investiţiile bazate pe principiile şi valorile iniţiativei "Noul Bauhaus european" ar trebui să valorifice cât mai mult posibil aceste noi posibilităţi. În cadrul acestor priorităţi pot fi eligibile să primească sprijin inclusiv costurile rezultate din închirierea temporară de locuinţe alternative pentru ocupanţi pe durata renovărilor. De asemenea, este oportun să fie precizat sprijinul acordat prin FTJ în acest context.
(13)Directiva (UE) 2024/1275 a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 aprilie 2024 privind performanţa energetică a clădirilor (JO L, 2024/1275, 8.5.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1275/oj).
(15)Apa are un rol vital ca resursă pentru securitatea sistemelor alimentar, energetic şi economic. Rolul său ca resursă este esenţial şi pentru asigurarea rezilienţei la schimbările climatice. Având în vedere provocările generate de impactul schimbărilor climatice asupra resurselor de apă, ar trebui încurajate investiţiile suplimentare în rezilienţa în domeniul apei. Ar trebui, în mod urgent, să se consolideze punerea în aplicare a legislaţiei privind protecţia apei şi a mediului marin, să se îmbunătăţească eficienţa utilizării apei, să se abordeze problema deficitului de apă şi să se înregistreze progrese în vederea realizării unei Europe reziliente în domeniul apei. Această punere în aplicare necesită investiţii semnificative, inclusiv în reutilizarea apei în scopuri neagricole, biotehnologia albastră, infrastructura pentru abordarea stresului hidric şi prevenirea secetei, implementarea soluţiilor bazate pe natură, refacerea ecologică a ecosistemelor de apă dulce şi îmbunătăţirea tratării apelor uzate. Pentru populaţiile care trăiesc în regiuni afectate în mod deosebit de lipsa apei, desalinizarea, dacă este realizată în mod durabil, aşa cum se menţionează în Comunicarea Comisiei din 4 iunie 2025 intitulată "O Strategie europeană pentru rezilienţa în domeniul apei", poate juca, de asemenea, un rol esenţial în garantarea accesului sigur la apă şi, prin urmare, ar trebui să fie eligibilă pentru sprijin. Prin urmare, este oportun ca obiectivul specific din cadrul obiectivului de politică 2 să menţioneze accesul sigur la apă, gestionarea durabilă a apelor, inclusiv gestionarea integrată a apelor, şi rezilienţa în domeniul apei, pentru a permite o gestionare proactivă, bazată pe riscuri, şi un grad mai mare de pregătire. De asemenea, noile priorităţi specifice stabilite pentru obiectivul specific respectiv ar trebui să beneficieze de o prefinanţare unică suplimentară de 20 % din sumele programate şi de posibilitatea unei rate mai mari de cofinanţare pentru a stimula investiţiile esenţiale în acest domeniu. De asemenea, ar trebui să existe posibilitatea ca sprijinul din FTJ pentru investiţii legate de apă să fie acordat atunci când astfel de investiţii abordează stresul hidric acut, sporesc rezilienţa la schimbările climatice şi sprijină tranziţia către o economie locală durabilă şi diversificată, chiar şi atunci când nu sunt direct legate de proiecte de refacere a solurilor.
(16)Pentru a permite statelor membre să efectueze o reprogramare semnificativă în contextul evaluării intermediare şi să îşi concentreze resursele asupra acestor noi priorităţi strategice ale Uniunii, ar trebui eliminate mai multe restricţii. În ceea ce priveşte cerinţele privind concentrarea tematică, este oportun să se permită statelor membre să ia în considerare sumele programate pentru noile priorităţi strategice, indiferent dacă statele membre respectă concentrarea tematică la nivel naţional sau la nivelul categoriei de regiuni, inclusiv pe cele care contribuie la obiectivele platformei STEP, la calcularea sumelor necesare pentru a asigura conformitatea cu cerinţele privind concentrarea tematică. Flexibilitatea în legătură cu cerinţele privind concentrarea tematică ar trebui să fie însoţită de o anumită flexibilitate în ceea ce priveşte calcularea contribuţiei în domeniul climei pentru FEDR şi Fondul de coeziune în temeiul articolului 6 din Regulamentul (UE) 2021/1060, respectând în acelaşi timp cerinţele generale ale articolului respectiv. În plus, este necesar să li se ofere şi statelor membre posibilitatea de a contribui cu resurse din FEDR şi din Fondul de coeziune la compartimentul pentru statele membre al Fondului InvestEU, creat prin Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European şi al Consiliului (14), în vederea folosirii acestora prin instrumentul financiar pus la dispoziţie prin Programul InvestEU.
(14)Regulamentul (UE) 2021/523 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 martie 2021 de instituire a Programului InvestEU şi de modificare a Regulamentului (UE) 2015/1017 (JO L 107, 26.3.2021, p. 30, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/523/oj).
În fine, pentru a face posibilă o reprogramare cuprinzătoare în direcţia noilor priorităţi strategice în contextul evaluării intermediare, statele membre ar trebui să beneficieze de mai mult timp pentru a-şi finaliza analiza rezultatelor evaluării intermediare şi a prezenta modificările corespunzătoare ale programelor. Această perioadă suplimentară pentru reprogramare ar trebui să se aplice şi resurselor FTJ dacă sunt incluse într-un program împreună cu resurse din FEDR şi din Fondul de coeziune sau cu resurse din Fondul social european Plus (FSE+) instituit prin Regulamentul (UE) 2021/1057 al Parlamentului European şi al Consiliului (15). Modificările programelor, în temeiul obiectivului de cooperare teritorială europeană (Interreg), sunt prezentate în conformitate cu articolul 19 din Regulamentul (UE) 2021/1059 al Parlamentului European şi al Consiliului (16).
(15)Regulamentul (UE) 2021/1057 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului social european Plus (FSE+) şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1296/2013 (JO L 231, 30.6.2021, p. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1057/oj).
(16)Regulamentul (UE) 2021/1059 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind dispoziţii specifice pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) sprijinit de Fondul european de dezvoltare regională şi de instrumentele de finanţare externă (JO L 231, 30.6.2021, p. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1059/oj).
(17)Pentru a accelera punerea în aplicare a programelor politicii de coeziune în general şi pentru a injecta lichidităţile necesare în investiţiile-cheie care urmează să fie realizate, ar trebui să se plătească o prefinanţare unică suplimentară din FEDR şi Fondul de coeziune atât pentru programele din cadrul obiectivului "Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică", cât şi pentru programele din cadrul Interreg atunci când reprogramarea vizează o parte substanţială a programului global. Procentul prefinanţării ar trebui majorat şi mai mult pentru anumite programe din cadrul obiectivului "Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică" destinate uneia sau mai multor regiuni de nivelul NUTS 2 care se învecinează cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina, având în vedere impactul negativ pe care războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei îl are asupra acestor regiuni. Pentru a încuraja reorientarea programelor către priorităţile esenţiale în contextul evaluării intermediare, prefinanţarea unică suplimentară ar trebui să fie disponibilă numai în cazul în care se atinge un anumit prag pentru realocarea resurselor financiare către anumite priorităţi vitale în contextul respectiv.
(18)Pentru a se ţine seama de timpul necesar pentru reorientarea investiţiilor în contextul evaluării intermediare şi pentru a se permite utilizarea optimă a resurselor disponibile, data finală pentru eligibilitatea cheltuielilor şi normele privind dezangajarea ar trebui să fie ajustate în cazul programelor care efectuează o realocare a resurselor către priorităţile strategice în contextul exerciţiului de evaluare intermediară. De asemenea, ar trebui să se poată aplica o rată mai mare de cofinanţare pentru priorităţile programelor din cadrul obiectivului "Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică" destinate uneia sau mai multor regiuni de nivelul NUTS 2 care se învecinează cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina, având în vedere impactul negativ pe care războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei îl are asupra acestor regiuni de nivelul NUTS 2 şi ţinând seama în mod corespunzător de nevoia de a închide programele la timp, de lansarea de noi programe şi de asigurarea unei absorbţii integrale a fondurilor programelor.
(19)Evaluarea intermediară ar trebui utilizată şi pentru a consolida rolul esenţial al oraşelor şi al zonelor urbane funcţionale în realizarea multor obiective ale Uniunii, oferind statelor membre posibilitatea, în strânsă cooperare cu autorităţile regionale şi locale şi ţinând seama de particularităţile regionale şi de domeniul de aplicare al politicii de coeziune, de a realoca resurse financiare din FEDR pentru a consolida Iniţiativa europeană privind dezvoltarea urbană, menţionată la articolul 12 din Regulamentul (UE) 2021/1058. În plus, pentru a facilita adoptarea principalelor acţiuni inovatoare identificate în cadrul Iniţiativei europene privind dezvoltarea urbană, acţiunile respective ar trebui să beneficieze de o procedură de selecţie simplificată pentru sprijin în cadrul programelor politicii de coeziune. În vederea unei mai mari flexibilităţi în utilizarea resurselor, statele membre ar trebui să aibă şi posibilitatea de a realoca resurse FEDR din programele lor, din cadrul obiectivului "Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică", către instrumentul de investiţii interregionale pentru inovare menţionat la articolul 13 din Regulamentul (UE) 2021/1058.
(20)Pentru a simplifica realizarea şi a accelera investiţiile, este oportun să se aducă modificări specifice suplimentare cadrului de reglementare care vizează utilizarea FTJ. În special, posibilitatea de a simplifica procedura de selecţie pentru operaţiunile care au primit o marcă de excelenţă ar trebui extinsă la FTJ. În plus, ar trebui eliminate limitările pentru revizuirea obiectivelor, astfel încât să se asigure flexibilitatea necesară în contextul modificării circumstanţelor de punere în aplicare.
(21)Pentru a sprijini statele membre să realizeze o reprogramare rapidă şi corectă, Comisia ar trebui să ofere în timp util precizări tehnice clare şi sprijin autorităţilor de management, inclusiv prin intermediul unui sistem structurat prin care să răspundă întrebărilor tehnice, juridice şi procedurale, în special în ceea ce priveşte măsurile introduse în temeiul prezentului regulament.
(22)Întrucât obiectivele prezentului regulament, şi anume reorientarea investiţiilor către priorităţile critice în contextul evaluării intermediare, precum şi simplificarea şi accelerarea punerii în aplicare a politicilor prin modificarea Regulamentelor (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056, nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre, dar, având în vedere amploarea şi efectele lor, acestea pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii, Uniunea poate adopta măsuri, în conformitate cu principiul subsidiarităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană. În conformitate cu principiul proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul respectiv, prezentul regulament nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea obiectivelor respective.
(23)Prin urmare, Regulamentele (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056 ar trebui să fie modificate în consecinţă.
(24)Având în vedere necesitatea urgentă de a permite investiţii esenţiale, în special în capabilităţile de apărare în contextul provocărilor geopolitice presante, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1058
Regulamentul (UE) 2021/1058 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 3 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se modifică după cum urmează:
(i)la litera (a), se adaugă următorul punct:
"(vii)consolidarea capacităţilor industriale de promovare a capabilităţilor de apărare, acordând prioritate capabilităţilor cu dublă utilizare;"
(ii)litera (b) se modifică după cum urmează:
1.punctul (v) se înlocuieşte cu următorul text:
"(v)promovarea accesului sigur la apă, a gestionării durabile a apelor, inclusiv a gestionării integrate a apelor, şi a rezilienţei în domeniul apei;"
2.se adaugă următoarele puncte:
"(xi)promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile;
(xii)promovarea capacităţilor de interconexiune sau a conductelor de interconectare şi a infrastructurii de transport, de distribuţie, de stocare şi de sprijin aferente, precum şi protecţia infrastructurii energetice critice şi instalarea infrastructurii de reîncărcare."
(iii)la litera (c), se adaugă următorul punct:
"(iii)dezvoltarea unei infrastructuri reziliente de apărare, acordând prioritate celei cu dublă utilizare, inclusiv pentru a încuraja mobilitatea militară în Uniune, şi îmbunătăţind pregătirea civilă."
(iv)la litera (d), se adaugă următorul punct:
"(vii)promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile."
(v)la litera (e) primul paragraf, se adaugă următoarele puncte:
"(iii)promovarea dezvoltării teritoriale integrate, prin accesul la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile în toate tipurile de teritorii;
(iv)asigurarea pregătirii civile în toate tipurile de teritorii."
(vi)se adaugă următorul paragraf:
"Operaţiunile sprijinite în cadrul obiectivului specific prevăzut la primul paragraf litera (c) punctul (iii) şi care încurajează mobilitatea militară se axează în principal, după caz, pe unul sau mai multe dintre cele patru coridoare prioritare de mobilitate militară identificate de statele membre în anexa II la cerinţele militare pentru mobilitatea militară în interiorul şi în afara UE, aşa cum au fost adoptate de Consiliu la 18 martie 2025. Operaţiunile sprijinite care fac parte din coridoarele respective respectă cerinţele privind infrastructura prevăzute în actele de punere în aplicare întemeiate pe articolul 12 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1153 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1).
(*1)Regulamentul (UE) 2021/1153 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Mecanismului pentru interconectarea Europei şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1316/2013 şi (UE) nr. 283/2014 (JO L 249, 14.7.2021, p. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1153/oj)."
(b)la alineatul (1a), primul şi al doilea paragraf se înlocuiesc cu următorul text:
"Resursele din cadrul obiectivului specific menţionat la alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix) sunt programate în cadrul priorităţilor specifice corespunzătoare obiectivului de politică relevant.
În cazul în care modificarea programului este prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025, Comisia plăteşte 20 % din alocare pentru priorităţile specifice respective, astfel cum se prevede în decizia prin care se aprobă modificarea programului, cu titlu de prefinanţare unică excepţională în plus faţă de prefinanţarea anuală pentru program prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060 sau la articolul 51 alineatele (2), (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1059 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2). În cazul în care astfel de priorităţi specifice au fost incluse într-o modificare a unui program prezentată Comisiei până la 31 martie 2025, Comisia plăteşte o prefinanţare unică excepţională de 30 % din alocarea pentru priorităţile respective, aşa cum se prevede în decizia prin care se aprobă modificarea programului. Prefinanţarea unică excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului.
(*2)Regulamentul (UE) 2021/1059 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind dispoziţii specifice pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) sprijinit de Fondul european de dezvoltare regională şi de instrumentele de finanţare externă (JO L 231, 30.6.2021, p. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1059/oj)."
(c)se introduce următorul alineat:
"(1c) Resursele din cadrul obiectivelor specifice menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii), litera (b) punctele (v), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv) sunt programate în cadrul priorităţilor specifice corespunzătoare obiectivului de politică relevant.
În cazul în care modificarea programului este prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025, Comisia plăteşte 20 % din alocare pentru priorităţile specifice respective, astfel cum se prevede în decizia prin care se aprobă modificarea programului, cu titlu de prefinanţare unică excepţională, în plus faţă de prefinanţarea anuală pentru program prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi la articolul 51 alineatele (2), (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1059. Prefinanţarea unică excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului.
Suma plătită cu titlu de prefinanţare unică excepţională este lichidată, în temeiul articolului 90 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060, din conturile Comisiei cel târziu în cursul ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 90 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice dobândă generată de o astfel de prefinanţare unică excepţională se utilizează pentru programul în cauză în acelaşi mod ca FEDR sau Fondul de coeziune şi se include în conturile ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 97 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, o astfel de prefinanţare unică excepţională nu se suspendă.
Prefinanţarea care se ia în considerare în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate include, în temeiul articolului 105 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice prefinanţare unică excepţională plătită.
Prin derogare de la articolul 112 alineatele (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile specifice stabilite în sprijinul obiectivelor specifice menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii), litera (b) punctele (v), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv) de la prezentul articol se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %."
(d)alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Fondul de coeziune sprijină OP 2 şi OP 3, inclusiv obiectivele specifice prevăzute la alineatul (1) primul paragraf litera (b) punctele (x), (xi) şi (xii) şi litera (c) punctul (iii) de la prezentul articol, în măsura în care acest sprijin se încadrează în domeniul de aplicare al sprijinului prevăzut la articolele 6 şi 7."
(e)se adaugă următorul alineat:
"(5) Prin derogare de la articolul 49 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru operaţiunile sprijinite în cadrul obiectivelor specifice menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii) şi litera (c) punctul (iii) de la prezentul articol, statul membru în cauză nu are obligaţia să pună la dispoziţia publicului datele referitoare la operaţiunile respective dacă divulgarea nu este permisă din motive de securitate sau de ordine publică în temeiul articolului 69 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060. În acest scop, statele membre informează Comisia înainte de a selecta operaţiunea în cauză pentru sprijin. Prezentul paragraf nu aduce atingere drepturilor Comisiei şi ale Curţii de Conturi Europene de a avea acces la informaţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor lor în ceea ce priveşte verificările şi auditurile, şi nici obligaţiei Parlamentului European de a exercita controlul politic în temeiul articolului 14 din TUE şi de a monitoriza execuţia bugetului Uniunii în temeiul articolului 319 din TFUE.
Cerinţele prevăzute la articolul 50 alineatul (1) literele (c), (d) şi (e) din Regulamentul (UE) 2021/1060 nu se aplică beneficiarilor pentru operaţiunile legate de obiectivele specifice menţionate la alineatul (1) litera (a) punctul (vii) şi litera (c) punctul (iii) de la prezentul articol în cazul în care afişarea publică a informaţiilor despre sprijin sau organizarea unui eveniment sau a unei activităţi de comunicare nu este obligatorie din motive de securitate sau de ordine publică, în temeiul articolului 69 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
Comisia informează Parlamentul European cel puţin o dată pe an despre numărul de operaţiuni care fac obiectul derogării prevăzute la al doilea paragraf, precum şi despre costul total al acestora, în mod agregat, ţinând seama în mod corespunzător de cerinţele de confidenţialitate."
2.La articolul 4, alineatul (10) se înlocuieşte cu următorul text:
"(10) Cerinţele privind concentrarea tematică prevăzute la alineatul (6) de la prezentul articol se respectă pe parcursul întregii perioade de programare, inclusiv atunci când alocările din FEDR sunt transferate între priorităţile unui program sau între programe şi în cadrul evaluării intermediare, în conformitate cu articolul 18 din Regulamentul (UE) 2021/1060. În cazul în care un stat membru prezintă o cerere de modificare a unui program în conformitate cu articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060, sumele programate pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix) din prezentul regulament, precum şi pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii), litera (b) punctele (v), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv) din prezentul regulament pot fi luate în considerare la calcularea cuantumurilor necesare fie pentru OP 1, fie pentru OP 2 sau pot fi distribuite între cele două.
Dacă un stat membru respectă cerinţele privind concentrarea tematică la nivel de categorie de regiuni, sumele programate pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix), precum şi pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii), litera (b) punctele (v), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv), care depăşesc pragurile pentru concentrarea tematică în cazul unei categorii de regiuni, pot fi luate în considerare pentru atingerea pragurilor de concentrare tematică la alte categorii de regiuni din cadrul aceluiaşi obiectiv de politică.
Prezentul alineat se aplică numai în cazul transferului de alocări pentru obiectivele specifice menţionate în prezentul alineat, de la regiuni mai dezvoltate sau de la regiuni de tranziţie la regiuni mai puţin dezvoltate şi de la regiuni mai dezvoltate la regiuni de tranziţie."
3.Articolul 5 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (2) se modifică după cum urmează:
(i)primul paragraf se modifică după cum urmează:
1.litera (e) se înlocuieşte cu următorul text:
"(e) atunci când contribuie la obiectivele specifice din cadrul OP 1 prevăzute la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctele (vi) şi (vii), sau la obiectivul specific din cadrul OP 2 prevăzut la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (b) punctul (ix), în regiunile mai puţin dezvoltate şi de tranziţie, precum şi în regiunile mai dezvoltate din statele membre al căror PIB mediu pe cap de locuitor este sub media UE-27, măsurat în standardele puterii de cumpărare şi calculat pe baza cifrelor din Uniune pentru perioada 2015-2017, păstrând totodată accentul pe IMM-uri;"
2.se adaugă următoarele litere:
"(f) atunci când contribuie la un proiect important de interes european comun care este considerat de Comisie ca fiind compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE şi care respectă Comunicarea Comisiei din 25 noiembrie 2021 intitulată «Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun», păstrând totodată accentul pe IMM-uri;
(g) atunci când facilitează ajustarea industrială legată de decarbonizarea proceselor de producţie şi a produselor în regiunile mai puţin dezvoltate şi în cele de tranziţie, precum şi în regiunile mai dezvoltate din statele membre al căror PIB mediu pe cap de locuitor este sub media UE-27, măsurat în standardele puterii de cumpărare şi calculat pe baza cifrelor din Uniune pentru perioada 2015-2017, păstrând totodată accentul pe IMM-uri."
(ii)al doilea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Literele (e) şi (g) de la primul paragraf se aplică programelor Interreg în cazul cărora acoperirea geografică a programului în cadrul Uniunii constă exclusiv din categoriile de regiuni prevăzute la literele respective."
(b)se adaugă următoarele alineate:
"(10) În plus faţă de posibilităţile prevăzute la articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot, cu acordul autorităţilor de management în cauză, să aloce resurse din FEDR şi din Fondul de coeziune compartimentului pentru statele membre al Fondului InvestEU în vederea mobilizării lor prin intermediul instrumentului financiar pus la dispoziţie prin Programul InvestEU. Astfel de contribuţii fie fac obiectul procedurilor prevăzute la articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi sunt luate în considerare la calcularea plafoanelor stabilite la articolul respectiv, fie sunt luate în calcul cumulativ, cu condiţia ca totalul transferurilor să nu depăşească 50 de milioane EUR. Resursele generate sau atribuibile cuantumurilor plătite cu titlu de contribuţii la instrumentul financiar din InvestEU în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/1060 se pun la dispoziţia statului membru în conformitate cu acordul de contribuţie şi se utilizează pentru acordarea de sprijin în cadrul aceluiaşi obiectiv sau al aceloraşi obiective, sub formă de instrumente financiare sau de garanţii bugetare.
(11) În plus faţă de posibilităţile prevăzute la articolul 73 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru proiectele care participă direct la un proiect important de interes european comun care este considerat de Comisie ca fiind compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE şi care respectă Comunicarea Comisiei din 25 noiembrie 2021 intitulată «Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun», autoritatea de management poate decide să acorde sprijin direct prin FEDR, cu condiţia ca operaţiunile respective să îndeplinească cerinţele prevăzute la articolul 73 alineatul (2) literele (a), (b) şi (g) din Regulamentul (UE) 2021/1060."
4.Se introduce următorul articol:
"Articolul 7a: Dispoziţii specifice legate de evaluarea intermediară şi flexibilitatea corespunzătoare
(1) În 2026, Comisia plăteşte, cu titlu de prefinanţare unică suplimentară, 1,5 % din sprijinul total acordat din FEDR, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă (FTJ) instituit prin Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3), în temeiul deciziei prin care se aprobă modificarea programului. Acest procent de prefinanţare unică suplimentară se majorează la 9,5 % în cazul programelor din cadrul obiectivului «Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică» destinate uneia sau mai multor regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina, cu condiţia ca programul să nu acopere întregul teritoriu al statului membru în cauză. Cu toate acestea, în cazul în care regiunile de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina sunt incluse doar în programe care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză, programelor respective li se aplică, de asemenea, procentul majorat.
(*3)Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului pentru o tranziţie justă (JO L 231, 30.6.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1056/oj).
(2) Prefinanţarea unică suplimentară menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol se aplică numai în cazul în care au fost aprobate în contextul evaluării intermediare realocări de cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctele (vi) şi (vii), litera (b) punctele (v), (ix), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv), cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025 (denumit în continuare «pragul de 10 %»).
Pentru atingerea pragului de 10 % se iau în considerare şi următoarele realocări din cadrul aceluiaşi program:
a) realocările din FSE+ către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite în temeiul articolelor 12a, 12c şi 12d din Regulamentul (UE) 2021/1057 în contextul evaluării intermediare;
b) realocările din FTJ către priorităţile specifice stabilite în sprijinul investiţiilor care contribuie la obiectivele platformei STEP sau stabilite pentru promovarea accesului la locuinţe accesibile ca preţ şi durabile în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1056 în contextul evaluării intermediare;
c) realocările din FEDR sau din Fondul de coeziune către priorităţi specifice pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix) din prezentul regulament sau realocările din FSE+ către priorităţile specifice stabilite în temeiul articolului 12a din Regulamentul (UE) 2021/1057 sau realocările din FTJ către priorităţi specifice stabilite în sprijinul investiţiilor care contribuie la obiectivele platformei STEP, aprobate prin modificările aduse programului înainte de evaluarea intermediară;
d) realocările din FEDR sau din Fondul de coeziune către priorităţile stabilite pentru obiectivul specific menţionat la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (b) punctul (v), aprobate prin modificări aduse programului începând cu 1 ianuarie 2025.
(3) Următoarele resurse nu se iau în considerare în scopul calculării sumei reprezentând pragul de 10 %:
a) resursele din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene menţionate la articolul 4 din Regulamentul (UE) 2021/1056;
b) finanţarea suplimentară pentru regiunile ultraperiferice menţionată la articolul 110 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2021/1060;
c) resursele realocate către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite în sprijinul răspunsului la dezastre naturale în temeiul articolului 12b din Regulamentul (UE) 2021/1057 sau în cadrul obiectivului specific menţionat la articolul 3 alineatul (1) litera (b) punctul (x) din prezentul regulament.
(4) Prefinanţarea unică suplimentară datorată statului membru ca urmare a modificărilor programului în temeiul realocării priorităţilor, menţionată la alineatul (2) de la prezentul articol, este considerată ca fiind plătită în 2025 în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate în temeiul articolului 105 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
(5) Prin derogare de la articolul 63 alineatul (2) şi de la articolul 105 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, data finală de eligibilitate a cheltuielilor şi de dezangajare este 31 decembrie 2030 în cazul în care au fost aprobate modificările programului prin care se realocă cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(6) În cazul în care un stat membru are un singur program care acoperă întregul său teritoriu şi programul respectiv este finanţat din FEDR, Fondul de coeziune, FSE+ şi FTJ, derogarea menţionată la alineatul (5) se aplică dacă cel puţin 7 % din resursele financiare ale programului sunt realocate către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite pentru obiectivele specifice menţionate la alineatul (2).
(7) În ceea ce priveşte programele menţionate la alineatele (5) şi (6) de la prezentul articol, în cazul în care Regulamentul (UE) 2021/1060 sau unul dintre regulamentele specifice fondului stabileşte data finală pentru aplicarea cerinţelor privind cadrul de performanţă, gestiunea financiară, raportarea şi evaluarea, data respectivă se consideră că se referă la aceeaşi dată a anului următor. În plus, prin derogare de la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru astfel de programe, ultimul exerciţiu financiar se consideră că se referă la perioada de la 1 iulie 2030 până la 30 iunie 2031.
(8) În cererile de modificare a programelor prezentate în temeiul articolului 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot solicita realocarea resurselor FEDR programate în cadrul obiectivului «Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică» către Iniţiativa europeană privind dezvoltarea urbană şi către instrumentul de investiţii interregionale pentru inovare menţionate la articolul 12 şi, respectiv, la articolul 13 din prezentul regulament. Resursele realocate se utilizează în beneficiul statului membru în cauză. Aceste realocări nu constituie transferuri în sensul articolului 26 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(9) În conformitate cu articolul 40 alineatul (2) litera (d) şi cu articolul 8 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cererile de modificare a programelor în vederea realocării resurselor în cadrul evaluării intermediare se prezintă numai după aprobarea de către comitetul de monitorizare. În cazul în care o astfel de realocare priveşte resursele programate în temeiul articolului 28 din regulamentul respectiv, aceasta urmează consultării cu autorităţile locale şi regionale responsabile, în conformitate cu Codul european de conduită referitor la parteneriat.
(10) Prin derogare de la articolul 112 alineatele (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile din programele din cadrul obiectivului «Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică» care vizează una sau mai multe regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %. Rata de cofinanţare majorată nu se aplică programelor care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză, cu excepţia cazului în care regiunile de nivelul NUTS 2 respective sunt incluse numai în programe care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză.
Derogarea prevăzută la primul paragraf de la prezentul alineat se aplică numai în cazul în care au fost aprobate realocări de cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului către una sau mai multe dintre priorităţile specifice menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
(11) Pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în temeiul articolului 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei, până la 31 decembrie 2025, o evaluare complementară şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctele (vi) şi (vii), litera (b) punctele (v), (ix), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv). Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(12) În cazul în care contribuţia în domeniul climei a Fondului de coeziune, astfel cum este menţionată la articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, ar depăşi obiectivul de 37 % din alocarea sa totală, cuantumul care depăşeşte acest obiectiv poate fi luat în considerare la calcularea contribuţiei FEDR în domeniul climei, în scopul atingerii obiectivului de 30 % din alocarea sa totală. Cuantumurile care depăşesc obiectivul FEDR privind contribuţia în domeniul climei de 30 % din alocarea sa totală pot fi luate în considerare la calcularea contribuţiei în domeniul climei a Fondului de coeziune."
5.La articolul 12, se adaugă următorul alineat:
"(4) Acţiunile inovatoare care au fost evaluate în cadrul unei cereri de propuneri în contextul Iniţiativei europene privind dezvoltarea urbană respectă cerinţele minime de calitate ale cererii respective şi nu pot fi finanţate din cauza constrângerilor bugetare pot primi o marcă de excelenţă din partea Comisiei.
În sensul mărcii de excelenţă, Iniţiativa europeană privind dezvoltarea urbană este considerată o altă sursă a Uniunii, distinctă de programele puse în aplicare şi pregătite în conformitate cu articolul 7 din Regulamentul (UE) 2021/1060."
6.În anexa I, tabelul 1 se modifică după cum urmează:
(a)la obiectivul de politică 1, se adaugă următoarea rubrică:

"(vii) Consolidarea capacităţilor industriale de promovare a capabilităţilor de apărare, acordând prioritate capabilităţilor cu dublă utilizare;

Orice RCO enumerat pentru obiectivele specifice (i) sau (iii)

RCO 128 - Întreprinderi care beneficiază de sprijin legate în principal de promovarea capabilităţilor de apărare şi a celor cu dublă utilizare (RearmEU) - întreprinderi

Orice RCR enumerat pentru obiectivele specifice (i) sau (iii)"

(b)la obiectivul de politică 2, rubrica referitoare la obiectivul specific (v) se înlocuieşte cu următorul text:

"(v) Promovarea accesului sigur la apă, a gestionării durabile a apelor, inclusiv a gestionării integrate a apelor, şi a rezilienţei în domeniul apei;

RCO 30 - Lungimea conductelor noi sau optimizate pentru sistemele de distribuţie din reţeaua publică de alimentare cu apă - km

RCO 31 - Lungimea conductelor noi sau optimizate pentru reţeaua publică de colectare a apelor uzate - km

RCO 32 - Capacităţi noi sau optimizate de epurare a apelor uzate - locuitori echivalenţi

RCR 41 - Populaţia racordată la reţele publice îmbunătăţite de alimentare cu apă - persoane

RCR 42 - Populaţia racordată cel puţin la instalaţii publice secundare de epurare a apelor uzate - persoane

RCR 43 - Pierderi de apă în sistemele de distribuţie din reţeaua publică de alimentare cu apă - metri cubi pe an"

(c)la obiectivul de politică 2, se adaugă următoarele rubrici:

"(xi) Promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile

RCO 18 - Locuinţe la preţuri accesibile şi durabile cu o performanţă energetică îmbunătăţită - locuinţe

RCO 65 - Capacitatea locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - persoane

RCR 26 - Consum anual de energie primară (din care: al locuinţelor la preţuri accesibile şi durabile, al clădirilor publice, întreprinderilor etc.) MWh/an

RCR 29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate - tone de echivalent CO2/an

RCR 67 - Număr anual de utilizatori ai locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - utilizatori/an

(xii) Promovarea capacităţilor de interconexiune sau a conductelor de interconectare şi a infrastructurii de transport, de distribuţie, de stocare şi de sprijin aferente, precum şi protecţia infrastructurii energetice critice şi instalarea infrastructurii de reîncărcare

RCO 59 - Infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare)

RCO 131 - Linii şi capacităţi de interconexiune sau conducte de interconectare ale reţelei de transport sau de distribuţie a energiei - nou construite sau îmbunătăţite

RCO 105 - Soluţii pentru stocarea energiei electrice"

(d)la obiectivul de politică 3, se adaugă următoarea rubrică:

"(iii) Dezvoltarea unei infrastructuri reziliente de apărare, acordând prioritate celei cu dublă utilizare, inclusiv pentru a încuraja mobilitatea militară în Uniune, precum şi îmbunătăţirea pregătirii civile;

Orice RCO enumerat pentru obiectivele specifice (i) sau (ii)

RCO 129 - Infrastructură adaptată la cerinţele de mobilitate militară RCO29 Capacitatea adăposturilor multifuncţionale construite sau renovate (persoane)

Orice RCR enumerat pentru obiectivele specifice (i) sau (ii)"

(e)la obiectivul de politică 4, se adaugă următoarea rubrică:

"(vii) Promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile

RCO 18 - Locuinţe la preţuri accesibile şi durabile cu o performanţă energetică îmbunătăţită - locuinţe

RCO 65 - Capacitatea locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - persoane

RCR 26 - Consum anual de energie primară (din care: al locuinţelor la preţuri accesibile şi durabile, al clădirilor publice, întreprinderilor etc.) MWh/an

RCR 29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate - tone de echivalent CO2/an

RCR 67 - Număr anual de utilizatori ai locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - utilizatori/an"

(f)la obiectivul de politică 5, se adaugă următoarea rubrică:

"(iii) Promovarea dezvoltării teritoriale integrate, prin accesul la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile, în toate tipurile de teritorii

RCO 18 - Locuinţe la preţuri accesibile şi durabile cu o performanţă energetică îmbunătăţită - locuinţe

RCO 65 - Capacitatea locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - persoane

RCR 26 - Consum anual de energie primară (din care: al locuinţelor la preţuri accesibile şi durabile, al clădirilor publice, întreprinderilor etc.) MWh/an

RCR 29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate - tone de echivalent CO2/an

RCR 67 - Număr anual de utilizatori ai locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - utilizatori/an

"
Art. 2: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1056
Regulamentul (UE) 2021/1056 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 8 alineatul (2) se modifică după cum urmează:
(a)primul paragraf se modifică după cum urmează:
(i)litera (f) se înlocuieşte cu următorul text:
"(f) investiţii în mobilitatea locală inteligentă şi durabilă, inclusiv în decarbonizarea sectorului local al transporturilor şi a infrastructurii sale, precum şi în instalarea infrastructurii de încărcare;"
(ii)litera (i) se înlocuieşte cu următorul text:
"(i)investiţii în regenerarea şi decontaminarea siturilor dezafectate, a apei, în restaurarea terenurilor şi inclusiv, unde este necesar, în proiecte de infrastructură verde şi în proiecte de reconversie, ţinându-se cont de principiul «poluatorul plăteşte»;"
(iii)se adaugă următoarele litere:
"(p) promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile;
(q) sprijinirea sistemelor de stocare a energiei, atunci când contribuie la decarbonizarea economiilor regionale şi la integrarea energiei din surse regenerabile în reţea."
(b)al doilea paragraf se elimină;
(c)al patrulea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"FTJ poate acorda sprijin, de asemenea, pentru investiţiile productive în alte tipuri de întreprinderi decât IMM-urile, păstrând totodată accentul pe IMM-uri. Astfel de investiţii sunt eligibile numai dacă sunt necesare pentru punerea în aplicare a planului teritorial pentru o tranziţie justă, dacă sprijinul lor este necesar pentru crearea de locuri de muncă în teritoriul identificat şi dacă nu conduc la relocare, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 27 din Regulamentul (UE) 2021/1060. Furnizarea unui astfel de sprijin nu necesită o revizuire a planului teritorial pentru o tranziţie justă în cazul în care revizuirea respectivă ar fi legată exclusiv de analiza decalajelor. Pentru investiţiile care contribuie la obiectivele platformei STEP menţionate la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/795, în procedura de selecţie sunt luate în considerare uceniciile şi locurile de muncă şi educaţia sau formarea pentru noi competenţe."
(d)se adaugă următorul paragraf:
"Pentru operaţiunile cărora li s-a acordat o marcă de excelenţă, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 45 din Regulamentul (UE) 2021/1060, şi pentru proiectele care participă direct la un proiect important de interes european comun care este considerat de Comisie ca fiind compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE care respectă Comunicarea Comisiei din 25 noiembrie 2021 intitulată «Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun», autoritatea de management poate decide să acorde sprijin din FTJ în mod direct, cu condiţia ca operaţiunile respective să contribuie la îndeplinirea obiectivului specific prevăzut la articolul 2 din prezentul regulament şi la punerea în aplicare a planurilor teritoriale pentru o tranziţie justă."
2.La articolul 10, se adaugă următoarele alineate:
"(5) În cazul în care resursele FTJ sunt programate ca priorităţi în cadrul unui program care conţine şi resurse din FEDR, FSE+ sau din Fondul de coeziune, pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în conformitate cu articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei o evaluare complementară, precum şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de obiectivele specifice şi de activităţile sprijinite introduse prin Regulamentul (UE) 2025/1914 (*4), până la 31 decembrie 2025. Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(*4)Regulamentul (UE) 2025/1914 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 septembrie 2025 de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056 în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice în contextul evaluării intermediare (JO L, 2025/1914, 19.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1914/oj).
Un astfel de program poate beneficia de prefinanţarea unică suplimentară menţionată la articolul 7a alineatul (1) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2021/1058, după caz.
În cazul în care un astfel de program beneficiază de un termen prelungit pentru eligibilitatea cheltuielilor, precum şi pentru dezangajare în conformitate cu articolul 7a din Regulamentul (UE) 2021/1058, prelungirea respectivă se aplică şi resurselor FTJ.
(6)Când resursele FTJ sunt programate în cadrul unui program specific, statele membre pot stabili priorităţi specifice pentru a sprijini investiţiile care contribuie la obiectivele platformei STEP sau pentru promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) primul paragraf litera (p) din prezentul regulament.
În cazul în care cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului sunt realocate uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice menţionate la primul paragraf, Comisia plăteşte în 2026 la bugetul programului 1,5 % din sprijinul total din partea FTJ, cu titlu de prefinanţare unică excepţională. În plus, realocările pentru priorităţile specifice stabilite pentru a sprijini investiţiile care contribuie la obiectivele platformei STEP aprobate în modificările programului înainte de evaluarea intermediară sunt, de asemenea, luate în considerare la calcularea pragului de 10 %. Resursele din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene menţionate la articolul 4 nu se iau în considerare în scopul calculării cuantumului reprezentând 10 % din resursele financiare ale programului.
Prefinanţarea datorată statului membru ca urmare a modificărilor aduse programului în vederea realocării către priorităţile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat este considerată ca fiind plăţi efectuate în 2025 în scopul calculării sumelor care urmează să fie dezangajate în temeiul articolului 105 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
Prin derogare de la articolul 63 alineatul (2) şi de la articolul 105 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, data finală de eligibilitate a cheltuielilor şi de dezangajare este 31 decembrie 2030. Derogarea respectivă se aplică numai dacă au fost aprobate modificările programului prin care se realocă cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice, astfel cum sunt menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat.
Pentru astfel de programe, în cazul în care Regulamentul (UE) 2021/1060 stabileşte data finală pentru aplicarea cerinţelor privind cadrul de performanţă, gestiunea financiară, raportarea şi evaluarea, ea se interpretează ca referindu-se la aceeaşi dată a anului următor. În plus, prin derogare de la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru astfel de programe, ultimul exerciţiu financiar se consideră că se referă la perioada de la 1 iulie 2030 până la 30 iunie 2031.
Pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în temeiul articolului 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei o evaluare complementară, precum şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de activităţile sprijinite introduse prin Regulamentul (UE) 2025/1914 al Parlamentului European şi al Consiliului, până la 31 decembrie 2025. Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060."
3.La articolul 11 alineatul (2), literele (h) şi (i) se înlocuiesc cu următorul text:
"(h) în cazul în care urmează să se acorde sprijin pentru investiţiile productive în alte întreprinderi decât IMM-urile, o listă orientativă a operaţiunilor şi întreprinderilor care urmează să beneficieze de sprijin şi o justificare a necesităţii acordării acestui sprijin, inclusiv, dacă acest lucru este necesar în vederea evaluării ajutorului de stat, o analiză a lacunelor care să demonstreze că, în absenţa investiţiei, pierderile de locuri de muncă preconizate ar depăşi numărul preconizat de locuri de muncă create;
(i) în cazul în care urmează să se acorde sprijin pentru investiţii în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activităţile enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE, o listă a operaţiunilor care urmează să fie sprijinite şi o justificare a faptului că acestea contribuie la tranziţia către o economie neutră din punct de vedere climatic şi conduc la o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră care se situează sub nivelurile de referinţă pertinente stabilite pentru alocarea cu titlu gratuit în temeiul Directivei 2003/87/CE şi cu condiţia ca operaţiunile respective să fie necesare pentru protejarea unui număr semnificativ de locuri de muncă;"
4.La articolul 12, alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Pentru indicatorii de realizare, valorile de referinţă se stabilesc la zero. Obiectivele intermediare stabilite pentru 2024 şi ţintele stabilite pentru 2029 sunt cumulative."
5.În anexa II, la punctul 2.4, textul care face trimitere la articolul 11 alineatul (2) litera (h) se înlocuieşte cu următorul text:
"Se completează doar în cazul în care se acordă sprijin investiţiilor productive în întreprinderi altele decât IMM-urile:
- o listă orientativă a operaţiunilor şi întreprinderilor care urmează să beneficieze de sprijin, iar pentru fiecare dintre acestea, o justificare a necesităţii acordării acestui sprijin utilizând în acest scop, inclusiv, dacă acest lucru este necesar în vederea evaluării ajutorului de stat, o analiză a lacunelor care să demonstreze că, în absenţa investiţiei, pierderile de locuri de muncă preconizate ar depăşi numărul preconizat de locuri de muncă create.
A se actualiza sau a se completa această secţiune prin revizuirea planurilor teritoriale pentru o tranziţie justă, în funcţie de decizia de a furniza un astfel de sprijin."
6.În anexa III, se adaugă următoarea rubrică:

"RCO 18 - Locuinţe la preţuri accesibile şi durabile cu o performanţă energetică îmbunătăţită - locuinţe RCO 65 - Capacitatea locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - persoane

RCR 26 - Consum anual de energie primară (din care: al locuinţelor la preţuri accesibile şi durabile, al clădirilor publice, întreprinderilor etc.) - MWh/an RCR29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate - tone de echivalent CO2/an RCR 67 - Număr anual de utilizatori ai locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - utilizatori/an

"
Art. 3: Limitări privind modificările programului şi transferuri
Sumele corespunzătoare angajamentelor suspendate prin măsuri adoptate în contextul Regulamentului (UE, Euratom) 2020/2092 şi sumele care depăşesc cuantumul de flexibilitate corespunzător obiectivelor specifice şi care fac obiectul unei evaluări negative din partea Comisiei, pe baza aplicării condiţiilor favorizante orizontale în temeiul articolului 15 din Regulamentul (UE) 2021/1060, nu fac obiectul unei modificări a programului sau al unui transfer în temeiul prezentului regulament.
Art. 4: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 18 septembrie 2025.

Pentru Parlamentul European

Preşedinta

R. METSOLA

Pentru Consiliu

Preşedintele

L. AAGAARD

Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 19 septembrie 2025