Art. 1. - Art. 1: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1058 - Regulamentul 1914/18-sept-2025 de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056 în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice în contextul evaluării intermediare

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 19 Septembrie 2025
Art. 1: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1058
Regulamentul (UE) 2021/1058 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 3 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se modifică după cum urmează:
(i)la litera (a), se adaugă următorul punct:
"(vii)consolidarea capacităţilor industriale de promovare a capabilităţilor de apărare, acordând prioritate capabilităţilor cu dublă utilizare;"
(ii)litera (b) se modifică după cum urmează:
1.punctul (v) se înlocuieşte cu următorul text:
"(v)promovarea accesului sigur la apă, a gestionării durabile a apelor, inclusiv a gestionării integrate a apelor, şi a rezilienţei în domeniul apei;"
2.se adaugă următoarele puncte:
"(xi)promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile;
(xii)promovarea capacităţilor de interconexiune sau a conductelor de interconectare şi a infrastructurii de transport, de distribuţie, de stocare şi de sprijin aferente, precum şi protecţia infrastructurii energetice critice şi instalarea infrastructurii de reîncărcare."
(iii)la litera (c), se adaugă următorul punct:
"(iii)dezvoltarea unei infrastructuri reziliente de apărare, acordând prioritate celei cu dublă utilizare, inclusiv pentru a încuraja mobilitatea militară în Uniune, şi îmbunătăţind pregătirea civilă."
(iv)la litera (d), se adaugă următorul punct:
"(vii)promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile."
(v)la litera (e) primul paragraf, se adaugă următoarele puncte:
"(iii)promovarea dezvoltării teritoriale integrate, prin accesul la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile în toate tipurile de teritorii;
(iv)asigurarea pregătirii civile în toate tipurile de teritorii."
(vi)se adaugă următorul paragraf:
"Operaţiunile sprijinite în cadrul obiectivului specific prevăzut la primul paragraf litera (c) punctul (iii) şi care încurajează mobilitatea militară se axează în principal, după caz, pe unul sau mai multe dintre cele patru coridoare prioritare de mobilitate militară identificate de statele membre în anexa II la cerinţele militare pentru mobilitatea militară în interiorul şi în afara UE, aşa cum au fost adoptate de Consiliu la 18 martie 2025. Operaţiunile sprijinite care fac parte din coridoarele respective respectă cerinţele privind infrastructura prevăzute în actele de punere în aplicare întemeiate pe articolul 12 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1153 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1).
(*1)Regulamentul (UE) 2021/1153 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Mecanismului pentru interconectarea Europei şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1316/2013 şi (UE) nr. 283/2014 (JO L 249, 14.7.2021, p. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1153/oj)."
(b)la alineatul (1a), primul şi al doilea paragraf se înlocuiesc cu următorul text:
"Resursele din cadrul obiectivului specific menţionat la alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix) sunt programate în cadrul priorităţilor specifice corespunzătoare obiectivului de politică relevant.
În cazul în care modificarea programului este prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025, Comisia plăteşte 20 % din alocare pentru priorităţile specifice respective, astfel cum se prevede în decizia prin care se aprobă modificarea programului, cu titlu de prefinanţare unică excepţională în plus faţă de prefinanţarea anuală pentru program prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060 sau la articolul 51 alineatele (2), (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1059 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2). În cazul în care astfel de priorităţi specifice au fost incluse într-o modificare a unui program prezentată Comisiei până la 31 martie 2025, Comisia plăteşte o prefinanţare unică excepţională de 30 % din alocarea pentru priorităţile respective, aşa cum se prevede în decizia prin care se aprobă modificarea programului. Prefinanţarea unică excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului.
(*2)Regulamentul (UE) 2021/1059 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind dispoziţii specifice pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) sprijinit de Fondul european de dezvoltare regională şi de instrumentele de finanţare externă (JO L 231, 30.6.2021, p. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1059/oj)."
(c)se introduce următorul alineat:
"(1c) Resursele din cadrul obiectivelor specifice menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii), litera (b) punctele (v), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv) sunt programate în cadrul priorităţilor specifice corespunzătoare obiectivului de politică relevant.
În cazul în care modificarea programului este prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025, Comisia plăteşte 20 % din alocare pentru priorităţile specifice respective, astfel cum se prevede în decizia prin care se aprobă modificarea programului, cu titlu de prefinanţare unică excepţională, în plus faţă de prefinanţarea anuală pentru program prevăzută la articolul 90 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi la articolul 51 alineatele (2), (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1059. Prefinanţarea unică excepţională se plăteşte în termen de 60 de zile de la adoptarea deciziei Comisiei prin care se aprobă modificarea programului.
Suma plătită cu titlu de prefinanţare unică excepţională este lichidată, în temeiul articolului 90 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060, din conturile Comisiei cel târziu în cursul ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 90 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice dobândă generată de o astfel de prefinanţare unică excepţională se utilizează pentru programul în cauză în acelaşi mod ca FEDR sau Fondul de coeziune şi se include în conturile ultimului exerciţiu financiar.
În temeiul articolului 97 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, o astfel de prefinanţare unică excepţională nu se suspendă.
Prefinanţarea care se ia în considerare în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate include, în temeiul articolului 105 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, orice prefinanţare unică excepţională plătită.
Prin derogare de la articolul 112 alineatele (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile specifice stabilite în sprijinul obiectivelor specifice menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii), litera (b) punctele (v), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv) de la prezentul articol se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %."
(d)alineatul (3) se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Fondul de coeziune sprijină OP 2 şi OP 3, inclusiv obiectivele specifice prevăzute la alineatul (1) primul paragraf litera (b) punctele (x), (xi) şi (xii) şi litera (c) punctul (iii) de la prezentul articol, în măsura în care acest sprijin se încadrează în domeniul de aplicare al sprijinului prevăzut la articolele 6 şi 7."
(e)se adaugă următorul alineat:
"(5) Prin derogare de la articolul 49 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru operaţiunile sprijinite în cadrul obiectivelor specifice menţionate la alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii) şi litera (c) punctul (iii) de la prezentul articol, statul membru în cauză nu are obligaţia să pună la dispoziţia publicului datele referitoare la operaţiunile respective dacă divulgarea nu este permisă din motive de securitate sau de ordine publică în temeiul articolului 69 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060. În acest scop, statele membre informează Comisia înainte de a selecta operaţiunea în cauză pentru sprijin. Prezentul paragraf nu aduce atingere drepturilor Comisiei şi ale Curţii de Conturi Europene de a avea acces la informaţiile necesare pentru îndeplinirea funcţiilor lor în ceea ce priveşte verificările şi auditurile, şi nici obligaţiei Parlamentului European de a exercita controlul politic în temeiul articolului 14 din TUE şi de a monitoriza execuţia bugetului Uniunii în temeiul articolului 319 din TFUE.
Cerinţele prevăzute la articolul 50 alineatul (1) literele (c), (d) şi (e) din Regulamentul (UE) 2021/1060 nu se aplică beneficiarilor pentru operaţiunile legate de obiectivele specifice menţionate la alineatul (1) litera (a) punctul (vii) şi litera (c) punctul (iii) de la prezentul articol în cazul în care afişarea publică a informaţiilor despre sprijin sau organizarea unui eveniment sau a unei activităţi de comunicare nu este obligatorie din motive de securitate sau de ordine publică, în temeiul articolului 69 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
Comisia informează Parlamentul European cel puţin o dată pe an despre numărul de operaţiuni care fac obiectul derogării prevăzute la al doilea paragraf, precum şi despre costul total al acestora, în mod agregat, ţinând seama în mod corespunzător de cerinţele de confidenţialitate."
2.La articolul 4, alineatul (10) se înlocuieşte cu următorul text:
"(10) Cerinţele privind concentrarea tematică prevăzute la alineatul (6) de la prezentul articol se respectă pe parcursul întregii perioade de programare, inclusiv atunci când alocările din FEDR sunt transferate între priorităţile unui program sau între programe şi în cadrul evaluării intermediare, în conformitate cu articolul 18 din Regulamentul (UE) 2021/1060. În cazul în care un stat membru prezintă o cerere de modificare a unui program în conformitate cu articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060, sumele programate pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix) din prezentul regulament, precum şi pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii), litera (b) punctele (v), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv) din prezentul regulament pot fi luate în considerare la calcularea cuantumurilor necesare fie pentru OP 1, fie pentru OP 2 sau pot fi distribuite între cele două.
Dacă un stat membru respectă cerinţele privind concentrarea tematică la nivel de categorie de regiuni, sumele programate pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix), precum şi pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vii), litera (b) punctele (v), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv), care depăşesc pragurile pentru concentrarea tematică în cazul unei categorii de regiuni, pot fi luate în considerare pentru atingerea pragurilor de concentrare tematică la alte categorii de regiuni din cadrul aceluiaşi obiectiv de politică.
Prezentul alineat se aplică numai în cazul transferului de alocări pentru obiectivele specifice menţionate în prezentul alineat, de la regiuni mai dezvoltate sau de la regiuni de tranziţie la regiuni mai puţin dezvoltate şi de la regiuni mai dezvoltate la regiuni de tranziţie."
3.Articolul 5 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (2) se modifică după cum urmează:
(i)primul paragraf se modifică după cum urmează:
1.litera (e) se înlocuieşte cu următorul text:
"(e) atunci când contribuie la obiectivele specifice din cadrul OP 1 prevăzute la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctele (vi) şi (vii), sau la obiectivul specific din cadrul OP 2 prevăzut la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (b) punctul (ix), în regiunile mai puţin dezvoltate şi de tranziţie, precum şi în regiunile mai dezvoltate din statele membre al căror PIB mediu pe cap de locuitor este sub media UE-27, măsurat în standardele puterii de cumpărare şi calculat pe baza cifrelor din Uniune pentru perioada 2015-2017, păstrând totodată accentul pe IMM-uri;"
2.se adaugă următoarele litere:
"(f) atunci când contribuie la un proiect important de interes european comun care este considerat de Comisie ca fiind compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE şi care respectă Comunicarea Comisiei din 25 noiembrie 2021 intitulată «Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun», păstrând totodată accentul pe IMM-uri;
(g) atunci când facilitează ajustarea industrială legată de decarbonizarea proceselor de producţie şi a produselor în regiunile mai puţin dezvoltate şi în cele de tranziţie, precum şi în regiunile mai dezvoltate din statele membre al căror PIB mediu pe cap de locuitor este sub media UE-27, măsurat în standardele puterii de cumpărare şi calculat pe baza cifrelor din Uniune pentru perioada 2015-2017, păstrând totodată accentul pe IMM-uri."
(ii)al doilea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"Literele (e) şi (g) de la primul paragraf se aplică programelor Interreg în cazul cărora acoperirea geografică a programului în cadrul Uniunii constă exclusiv din categoriile de regiuni prevăzute la literele respective."
(b)se adaugă următoarele alineate:
"(10) În plus faţă de posibilităţile prevăzute la articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot, cu acordul autorităţilor de management în cauză, să aloce resurse din FEDR şi din Fondul de coeziune compartimentului pentru statele membre al Fondului InvestEU în vederea mobilizării lor prin intermediul instrumentului financiar pus la dispoziţie prin Programul InvestEU. Astfel de contribuţii fie fac obiectul procedurilor prevăzute la articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi sunt luate în considerare la calcularea plafoanelor stabilite la articolul respectiv, fie sunt luate în calcul cumulativ, cu condiţia ca totalul transferurilor să nu depăşească 50 de milioane EUR. Resursele generate sau atribuibile cuantumurilor plătite cu titlu de contribuţii la instrumentul financiar din InvestEU în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/1060 se pun la dispoziţia statului membru în conformitate cu acordul de contribuţie şi se utilizează pentru acordarea de sprijin în cadrul aceluiaşi obiectiv sau al aceloraşi obiective, sub formă de instrumente financiare sau de garanţii bugetare.
(11) În plus faţă de posibilităţile prevăzute la articolul 73 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru proiectele care participă direct la un proiect important de interes european comun care este considerat de Comisie ca fiind compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE şi care respectă Comunicarea Comisiei din 25 noiembrie 2021 intitulată «Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun», autoritatea de management poate decide să acorde sprijin direct prin FEDR, cu condiţia ca operaţiunile respective să îndeplinească cerinţele prevăzute la articolul 73 alineatul (2) literele (a), (b) şi (g) din Regulamentul (UE) 2021/1060."
4.Se introduce următorul articol:
"Articolul 7a: Dispoziţii specifice legate de evaluarea intermediară şi flexibilitatea corespunzătoare
(1) În 2026, Comisia plăteşte, cu titlu de prefinanţare unică suplimentară, 1,5 % din sprijinul total acordat din FEDR, Fondul de coeziune şi Fondul pentru o tranziţie justă (FTJ) instituit prin Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului (*3), în temeiul deciziei prin care se aprobă modificarea programului. Acest procent de prefinanţare unică suplimentară se majorează la 9,5 % în cazul programelor din cadrul obiectivului «Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică» destinate uneia sau mai multor regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina, cu condiţia ca programul să nu acopere întregul teritoriu al statului membru în cauză. Cu toate acestea, în cazul în care regiunile de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina sunt incluse doar în programe care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză, programelor respective li se aplică, de asemenea, procentul majorat.
(*3)Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului pentru o tranziţie justă (JO L 231, 30.6.2021, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1056/oj).
(2) Prefinanţarea unică suplimentară menţionată la alineatul (1) de la prezentul articol se aplică numai în cazul în care au fost aprobate în contextul evaluării intermediare realocări de cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctele (vi) şi (vii), litera (b) punctele (v), (ix), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv), cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025 (denumit în continuare «pragul de 10 %»).
Pentru atingerea pragului de 10 % se iau în considerare şi următoarele realocări din cadrul aceluiaşi program:
a) realocările din FSE+ către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite în temeiul articolelor 12a, 12c şi 12d din Regulamentul (UE) 2021/1057 în contextul evaluării intermediare;
b) realocările din FTJ către priorităţile specifice stabilite în sprijinul investiţiilor care contribuie la obiectivele platformei STEP sau stabilite pentru promovarea accesului la locuinţe accesibile ca preţ şi durabile în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1056 în contextul evaluării intermediare;
c) realocările din FEDR sau din Fondul de coeziune către priorităţi specifice pentru obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctul (vi) şi litera (b) punctul (ix) din prezentul regulament sau realocările din FSE+ către priorităţile specifice stabilite în temeiul articolului 12a din Regulamentul (UE) 2021/1057 sau realocările din FTJ către priorităţi specifice stabilite în sprijinul investiţiilor care contribuie la obiectivele platformei STEP, aprobate prin modificările aduse programului înainte de evaluarea intermediară;
d) realocările din FEDR sau din Fondul de coeziune către priorităţile stabilite pentru obiectivul specific menţionat la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (b) punctul (v), aprobate prin modificări aduse programului începând cu 1 ianuarie 2025.
(3) Următoarele resurse nu se iau în considerare în scopul calculării sumei reprezentând pragul de 10 %:
a) resursele din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene menţionate la articolul 4 din Regulamentul (UE) 2021/1056;
b) finanţarea suplimentară pentru regiunile ultraperiferice menţionată la articolul 110 alineatul (1) litera (e) din Regulamentul (UE) 2021/1060;
c) resursele realocate către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite în sprijinul răspunsului la dezastre naturale în temeiul articolului 12b din Regulamentul (UE) 2021/1057 sau în cadrul obiectivului specific menţionat la articolul 3 alineatul (1) litera (b) punctul (x) din prezentul regulament.
(4) Prefinanţarea unică suplimentară datorată statului membru ca urmare a modificărilor programului în temeiul realocării priorităţilor, menţionată la alineatul (2) de la prezentul articol, este considerată ca fiind plătită în 2025 în scopul calculării cuantumurilor care urmează să fie dezangajate în temeiul articolului 105 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
(5) Prin derogare de la articolul 63 alineatul (2) şi de la articolul 105 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, data finală de eligibilitate a cheltuielilor şi de dezangajare este 31 decembrie 2030 în cazul în care au fost aprobate modificările programului prin care se realocă cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol.
(6) În cazul în care un stat membru are un singur program care acoperă întregul său teritoriu şi programul respectiv este finanţat din FEDR, Fondul de coeziune, FSE+ şi FTJ, derogarea menţionată la alineatul (5) se aplică dacă cel puţin 7 % din resursele financiare ale programului sunt realocate către una sau mai multe dintre priorităţile specifice stabilite pentru obiectivele specifice menţionate la alineatul (2).
(7) În ceea ce priveşte programele menţionate la alineatele (5) şi (6) de la prezentul articol, în cazul în care Regulamentul (UE) 2021/1060 sau unul dintre regulamentele specifice fondului stabileşte data finală pentru aplicarea cerinţelor privind cadrul de performanţă, gestiunea financiară, raportarea şi evaluarea, data respectivă se consideră că se referă la aceeaşi dată a anului următor. În plus, prin derogare de la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru astfel de programe, ultimul exerciţiu financiar se consideră că se referă la perioada de la 1 iulie 2030 până la 30 iunie 2031.
(8) În cererile de modificare a programelor prezentate în temeiul articolului 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot solicita realocarea resurselor FEDR programate în cadrul obiectivului «Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică» către Iniţiativa europeană privind dezvoltarea urbană şi către instrumentul de investiţii interregionale pentru inovare menţionate la articolul 12 şi, respectiv, la articolul 13 din prezentul regulament. Resursele realocate se utilizează în beneficiul statului membru în cauză. Aceste realocări nu constituie transferuri în sensul articolului 26 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(9) În conformitate cu articolul 40 alineatul (2) litera (d) şi cu articolul 8 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cererile de modificare a programelor în vederea realocării resurselor în cadrul evaluării intermediare se prezintă numai după aprobarea de către comitetul de monitorizare. În cazul în care o astfel de realocare priveşte resursele programate în temeiul articolului 28 din regulamentul respectiv, aceasta urmează consultării cu autorităţile locale şi regionale responsabile, în conformitate cu Codul european de conduită referitor la parteneriat.
(10) Prin derogare de la articolul 112 alineatele (3) şi (4) din Regulamentul (UE) 2021/1060, rata maximă de cofinanţare pentru priorităţile din programele din cadrul obiectivului «Investiţii pentru ocuparea forţei de muncă şi creştere economică» care vizează una sau mai multe regiuni de nivelul NUTS 2 învecinate cu Rusia, cu Belarus sau cu Ucraina se majorează cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă, fără a depăşi 100 %. Rata de cofinanţare majorată nu se aplică programelor care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză, cu excepţia cazului în care regiunile de nivelul NUTS 2 respective sunt incluse numai în programe care acoperă întregul teritoriu al statului membru în cauză.
Derogarea prevăzută la primul paragraf de la prezentul alineat se aplică numai în cazul în care au fost aprobate realocări de cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului către una sau mai multe dintre priorităţile specifice menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
(11) Pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în temeiul articolului 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei, până la 31 decembrie 2025, o evaluare complementară şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de obiectivele specifice menţionate la articolul 3 alineatul (1) primul paragraf litera (a) punctele (vi) şi (vii), litera (b) punctele (v), (ix), (xi) şi (xii), litera (c) punctul (iii), litera (d) punctul (vii) şi litera (e) punctele (iii) şi (iv). Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(12) În cazul în care contribuţia în domeniul climei a Fondului de coeziune, astfel cum este menţionată la articolul 6 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2021/1060, ar depăşi obiectivul de 37 % din alocarea sa totală, cuantumul care depăşeşte acest obiectiv poate fi luat în considerare la calcularea contribuţiei FEDR în domeniul climei, în scopul atingerii obiectivului de 30 % din alocarea sa totală. Cuantumurile care depăşesc obiectivul FEDR privind contribuţia în domeniul climei de 30 % din alocarea sa totală pot fi luate în considerare la calcularea contribuţiei în domeniul climei a Fondului de coeziune."
5.La articolul 12, se adaugă următorul alineat:
"(4) Acţiunile inovatoare care au fost evaluate în cadrul unei cereri de propuneri în contextul Iniţiativei europene privind dezvoltarea urbană respectă cerinţele minime de calitate ale cererii respective şi nu pot fi finanţate din cauza constrângerilor bugetare pot primi o marcă de excelenţă din partea Comisiei.
În sensul mărcii de excelenţă, Iniţiativa europeană privind dezvoltarea urbană este considerată o altă sursă a Uniunii, distinctă de programele puse în aplicare şi pregătite în conformitate cu articolul 7 din Regulamentul (UE) 2021/1060."
6.În anexa I, tabelul 1 se modifică după cum urmează:
(a)la obiectivul de politică 1, se adaugă următoarea rubrică:

"(vii) Consolidarea capacităţilor industriale de promovare a capabilităţilor de apărare, acordând prioritate capabilităţilor cu dublă utilizare;

Orice RCO enumerat pentru obiectivele specifice (i) sau (iii)

RCO 128 - Întreprinderi care beneficiază de sprijin legate în principal de promovarea capabilităţilor de apărare şi a celor cu dublă utilizare (RearmEU) - întreprinderi

Orice RCR enumerat pentru obiectivele specifice (i) sau (iii)"

(b)la obiectivul de politică 2, rubrica referitoare la obiectivul specific (v) se înlocuieşte cu următorul text:

"(v) Promovarea accesului sigur la apă, a gestionării durabile a apelor, inclusiv a gestionării integrate a apelor, şi a rezilienţei în domeniul apei;

RCO 30 - Lungimea conductelor noi sau optimizate pentru sistemele de distribuţie din reţeaua publică de alimentare cu apă - km

RCO 31 - Lungimea conductelor noi sau optimizate pentru reţeaua publică de colectare a apelor uzate - km

RCO 32 - Capacităţi noi sau optimizate de epurare a apelor uzate - locuitori echivalenţi

RCR 41 - Populaţia racordată la reţele publice îmbunătăţite de alimentare cu apă - persoane

RCR 42 - Populaţia racordată cel puţin la instalaţii publice secundare de epurare a apelor uzate - persoane

RCR 43 - Pierderi de apă în sistemele de distribuţie din reţeaua publică de alimentare cu apă - metri cubi pe an"

(c)la obiectivul de politică 2, se adaugă următoarele rubrici:

"(xi) Promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile

RCO 18 - Locuinţe la preţuri accesibile şi durabile cu o performanţă energetică îmbunătăţită - locuinţe

RCO 65 - Capacitatea locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - persoane

RCR 26 - Consum anual de energie primară (din care: al locuinţelor la preţuri accesibile şi durabile, al clădirilor publice, întreprinderilor etc.) MWh/an

RCR 29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate - tone de echivalent CO2/an

RCR 67 - Număr anual de utilizatori ai locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - utilizatori/an

(xii) Promovarea capacităţilor de interconexiune sau a conductelor de interconectare şi a infrastructurii de transport, de distribuţie, de stocare şi de sprijin aferente, precum şi protecţia infrastructurii energetice critice şi instalarea infrastructurii de reîncărcare

RCO 59 - Infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reîncărcare)

RCO 131 - Linii şi capacităţi de interconexiune sau conducte de interconectare ale reţelei de transport sau de distribuţie a energiei - nou construite sau îmbunătăţite

RCO 105 - Soluţii pentru stocarea energiei electrice"

(d)la obiectivul de politică 3, se adaugă următoarea rubrică:

"(iii) Dezvoltarea unei infrastructuri reziliente de apărare, acordând prioritate celei cu dublă utilizare, inclusiv pentru a încuraja mobilitatea militară în Uniune, precum şi îmbunătăţirea pregătirii civile;

Orice RCO enumerat pentru obiectivele specifice (i) sau (ii)

RCO 129 - Infrastructură adaptată la cerinţele de mobilitate militară RCO29 Capacitatea adăposturilor multifuncţionale construite sau renovate (persoane)

Orice RCR enumerat pentru obiectivele specifice (i) sau (ii)"

(e)la obiectivul de politică 4, se adaugă următoarea rubrică:

"(vii) Promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile

RCO 18 - Locuinţe la preţuri accesibile şi durabile cu o performanţă energetică îmbunătăţită - locuinţe

RCO 65 - Capacitatea locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - persoane

RCR 26 - Consum anual de energie primară (din care: al locuinţelor la preţuri accesibile şi durabile, al clădirilor publice, întreprinderilor etc.) MWh/an

RCR 29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate - tone de echivalent CO2/an

RCR 67 - Număr anual de utilizatori ai locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - utilizatori/an"

(f)la obiectivul de politică 5, se adaugă următoarea rubrică:

"(iii) Promovarea dezvoltării teritoriale integrate, prin accesul la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile, în toate tipurile de teritorii

RCO 18 - Locuinţe la preţuri accesibile şi durabile cu o performanţă energetică îmbunătăţită - locuinţe

RCO 65 - Capacitatea locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - persoane

RCR 26 - Consum anual de energie primară (din care: al locuinţelor la preţuri accesibile şi durabile, al clădirilor publice, întreprinderilor etc.) MWh/an

RCR 29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate - tone de echivalent CO2/an

RCR 67 - Număr anual de utilizatori ai locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - utilizatori/an

"