Art. 2. - Art. 2: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1056 - Regulamentul 1914/18-sept-2025 de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056 în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice în contextul evaluării intermediare
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 19 Septembrie 2025
Art. 2: Modificarea Regulamentului (UE) 2021/1056
Regulamentul (UE) 2021/1056 se modifică după cum urmează:
1.Articolul 8 alineatul (2) se modifică după cum urmează:
(a)primul paragraf se modifică după cum urmează:
(i)litera (f) se înlocuieşte cu următorul text:
"(f) investiţii în mobilitatea locală inteligentă şi durabilă, inclusiv în decarbonizarea sectorului local al transporturilor şi a infrastructurii sale, precum şi în instalarea infrastructurii de încărcare;"
(ii)litera (i) se înlocuieşte cu următorul text:
"(i)investiţii în regenerarea şi decontaminarea siturilor dezafectate, a apei, în restaurarea terenurilor şi inclusiv, unde este necesar, în proiecte de infrastructură verde şi în proiecte de reconversie, ţinându-se cont de principiul «poluatorul plăteşte»;"
(iii)se adaugă următoarele litere:
"(p) promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile şi durabile;
(q) sprijinirea sistemelor de stocare a energiei, atunci când contribuie la decarbonizarea economiilor regionale şi la integrarea energiei din surse regenerabile în reţea."
(b)al doilea paragraf se elimină;
(c)al patrulea paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"FTJ poate acorda sprijin, de asemenea, pentru investiţiile productive în alte tipuri de întreprinderi decât IMM-urile, păstrând totodată accentul pe IMM-uri. Astfel de investiţii sunt eligibile numai dacă sunt necesare pentru punerea în aplicare a planului teritorial pentru o tranziţie justă, dacă sprijinul lor este necesar pentru crearea de locuri de muncă în teritoriul identificat şi dacă nu conduc la relocare, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 27 din Regulamentul (UE) 2021/1060. Furnizarea unui astfel de sprijin nu necesită o revizuire a planului teritorial pentru o tranziţie justă în cazul în care revizuirea respectivă ar fi legată exclusiv de analiza decalajelor. Pentru investiţiile care contribuie la obiectivele platformei STEP menţionate la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/795, în procedura de selecţie sunt luate în considerare uceniciile şi locurile de muncă şi educaţia sau formarea pentru noi competenţe."
(d)se adaugă următorul paragraf:
"Pentru operaţiunile cărora li s-a acordat o marcă de excelenţă, astfel cum este definită la articolul 2 punctul 45 din Regulamentul (UE) 2021/1060, şi pentru proiectele care participă direct la un proiect important de interes european comun care este considerat de Comisie ca fiind compatibil cu piaţa internă în temeiul articolului 107 alineatul (3) litera (b) din TFUE care respectă Comunicarea Comisiei din 25 noiembrie 2021 intitulată «Criterii pentru analiza compatibilităţii cu piaţa internă a ajutorului de stat destinat să promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun», autoritatea de management poate decide să acorde sprijin din FTJ în mod direct, cu condiţia ca operaţiunile respective să contribuie la îndeplinirea obiectivului specific prevăzut la articolul 2 din prezentul regulament şi la punerea în aplicare a planurilor teritoriale pentru o tranziţie justă."
2.La articolul 10, se adaugă următoarele alineate:
"(5) În cazul în care resursele FTJ sunt programate ca priorităţi în cadrul unui program care conţine şi resurse din FEDR, FSE+ sau din Fondul de coeziune, pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în conformitate cu articolul 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei o evaluare complementară, precum şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de obiectivele specifice şi de activităţile sprijinite introduse prin Regulamentul (UE) 2025/1914 (*4), până la 31 decembrie 2025. Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(*4)Regulamentul (UE) 2025/1914 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 septembrie 2025 de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1058 şi (UE) 2021/1056 în ceea ce priveşte măsuri specifice de abordare a provocărilor strategice în contextul evaluării intermediare (JO L, 2025/1914, 19.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2025/1914/oj).
Un astfel de program poate beneficia de prefinanţarea unică suplimentară menţionată la articolul 7a alineatul (1) primul paragraf din Regulamentul (UE) 2021/1058, după caz.
În cazul în care un astfel de program beneficiază de un termen prelungit pentru eligibilitatea cheltuielilor, precum şi pentru dezangajare în conformitate cu articolul 7a din Regulamentul (UE) 2021/1058, prelungirea respectivă se aplică şi resurselor FTJ.
(6)Când resursele FTJ sunt programate în cadrul unui program specific, statele membre pot stabili priorităţi specifice pentru a sprijini investiţiile care contribuie la obiectivele platformei STEP sau pentru promovarea accesului la locuinţe la preţuri accesibile, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) primul paragraf litera (p) din prezentul regulament.
În cazul în care cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului sunt realocate uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice menţionate la primul paragraf, Comisia plăteşte în 2026 la bugetul programului 1,5 % din sprijinul total din partea FTJ, cu titlu de prefinanţare unică excepţională. În plus, realocările pentru priorităţile specifice stabilite pentru a sprijini investiţiile care contribuie la obiectivele platformei STEP aprobate în modificările programului înainte de evaluarea intermediară sunt, de asemenea, luate în considerare la calcularea pragului de 10 %. Resursele din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene menţionate la articolul 4 nu se iau în considerare în scopul calculării cuantumului reprezentând 10 % din resursele financiare ale programului.
Prefinanţarea datorată statului membru ca urmare a modificărilor aduse programului în vederea realocării către priorităţile menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat este considerată ca fiind plăţi efectuate în 2025 în scopul calculării sumelor care urmează să fie dezangajate în temeiul articolului 105 din Regulamentul (UE) 2021/1060, cu condiţia ca cererea de modificare a programului să fi fost prezentată Comisiei până la 31 decembrie 2025.
Prin derogare de la articolul 63 alineatul (2) şi de la articolul 105 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, data finală de eligibilitate a cheltuielilor şi de dezangajare este 31 decembrie 2030. Derogarea respectivă se aplică numai dacă au fost aprobate modificările programului prin care se realocă cel puţin 10 % din resursele financiare ale programului uneia sau mai multora dintre priorităţile specifice, astfel cum sunt menţionate la al doilea paragraf de la prezentul alineat.
Pentru astfel de programe, în cazul în care Regulamentul (UE) 2021/1060 stabileşte data finală pentru aplicarea cerinţelor privind cadrul de performanţă, gestiunea financiară, raportarea şi evaluarea, ea se interpretează ca referindu-se la aceeaşi dată a anului următor. În plus, prin derogare de la articolul 2 punctul 29 din Regulamentul (UE) 2021/1060, pentru astfel de programe, ultimul exerciţiu financiar se consideră că se referă la perioada de la 1 iulie 2030 până la 30 iunie 2031.
Pe lângă evaluarea pentru fiecare program cu privire la rezultatul evaluării intermediare care trebuie să fie prezentată în temeiul articolului 18 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, statele membre pot prezenta din nou Comisiei o evaluare complementară, precum şi cereri conexe de modificare a programului, ţinând seama de activităţile sprijinite introduse prin Regulamentul (UE) 2025/1914 al Parlamentului European şi al Consiliului, până la 31 decembrie 2025. Se aplică termenele stabilite la articolul 24 din Regulamentul (UE) 2021/1060."
3.La articolul 11 alineatul (2), literele (h) şi (i) se înlocuiesc cu următorul text:
"(h) în cazul în care urmează să se acorde sprijin pentru investiţiile productive în alte întreprinderi decât IMM-urile, o listă orientativă a operaţiunilor şi întreprinderilor care urmează să beneficieze de sprijin şi o justificare a necesităţii acordării acestui sprijin, inclusiv, dacă acest lucru este necesar în vederea evaluării ajutorului de stat, o analiză a lacunelor care să demonstreze că, în absenţa investiţiei, pierderile de locuri de muncă preconizate ar depăşi numărul preconizat de locuri de muncă create;
(i) în cazul în care urmează să se acorde sprijin pentru investiţii în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activităţile enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE, o listă a operaţiunilor care urmează să fie sprijinite şi o justificare a faptului că acestea contribuie la tranziţia către o economie neutră din punct de vedere climatic şi conduc la o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră care se situează sub nivelurile de referinţă pertinente stabilite pentru alocarea cu titlu gratuit în temeiul Directivei 2003/87/CE şi cu condiţia ca operaţiunile respective să fie necesare pentru protejarea unui număr semnificativ de locuri de muncă;"
4.La articolul 12, alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Pentru indicatorii de realizare, valorile de referinţă se stabilesc la zero. Obiectivele intermediare stabilite pentru 2024 şi ţintele stabilite pentru 2029 sunt cumulative."
5.În anexa II, la punctul 2.4, textul care face trimitere la articolul 11 alineatul (2) litera (h) se înlocuieşte cu următorul text:
"Se completează doar în cazul în care se acordă sprijin investiţiilor productive în întreprinderi altele decât IMM-urile:
- o listă orientativă a operaţiunilor şi întreprinderilor care urmează să beneficieze de sprijin, iar pentru fiecare dintre acestea, o justificare a necesităţii acordării acestui sprijin utilizând în acest scop, inclusiv, dacă acest lucru este necesar în vederea evaluării ajutorului de stat, o analiză a lacunelor care să demonstreze că, în absenţa investiţiei, pierderile de locuri de muncă preconizate ar depăşi numărul preconizat de locuri de muncă create.
A se actualiza sau a se completa această secţiune prin revizuirea planurilor teritoriale pentru o tranziţie justă, în funcţie de decizia de a furniza un astfel de sprijin."
6.În anexa III, se adaugă următoarea rubrică:
"RCO 18 - Locuinţe la preţuri accesibile şi durabile cu o performanţă energetică îmbunătăţită - locuinţe RCO 65 - Capacitatea locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - persoane | RCR 26 - Consum anual de energie primară (din care: al locuinţelor la preţuri accesibile şi durabile, al clădirilor publice, întreprinderilor etc.) - MWh/an RCR29 - Emisii de gaze cu efect de seră estimate - tone de echivalent CO2/an RCR 67 - Număr anual de utilizatori ai locuinţelor sociale, la preţuri accesibile şi durabile, noi sau modernizate - utilizatori/an |
"