Titlul i - CADRU GENERAL - Regulamentul 1139/07-iul-2021 de instituire a Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1004

Acte UE

Jurnalul Oficial 247L

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2022
TITLUL I:CADRU GENERAL
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament instituie Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură (FEAMPA) pentru perioada 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2027. Durata FEAMPA este aliniată la durata CFM 2021-2027. Acesta stabileşte priorităţile FEAMPA, bugetul acestuia şi normele specifice pentru furnizarea finanţării din partea Uniunii, care completează normele generale aplicabile FEAMPA în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1060.
Art. 2: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament şi fără a se aduce atingere alineatului (2) de la prezentul articol, se aplică definiţiile prevăzute la articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, la articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 1379/2013, la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2021/523 şi la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(2)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."Mediul comun pentru schimbul de informaţii" sau "CISE" înseamnă un mediu de sisteme dezvoltate pentru a sprijini schimbul de informaţii între autorităţile implicate în supravegherea maritimă, la nivel transsectorial şi transfrontalier, cu scopul de a le îmbunătăţi cunoaşterea activităţilor pe mare;
2."pază de coastă" înseamnă autorităţile naţionale care îndeplinesc funcţii de pază de coastă, care cuprind siguranţa maritimă, securitatea maritimă, vama maritimă, prevenirea şi eliminarea traficului şi a contrabandei, asigurarea respectării legislaţiei maritime conexe, controlul frontierelor maritime, supravegherea maritimă, protecţia mediului marin, căutarea şi salvarea, intervenţiile în caz de accidente şi catastrofe, controlul pescuitului, inspecţiile şi alte activităţi legate de aceste funcţii;
3."Reţeaua europeană de observare şi date privind mediul marin" sau "EMODnet" înseamnă un parteneriat care adună date şi metadate referitoare la mediul marin cu scopul de a face respectivele resurse fragmentate mai disponibile şi utilizabile de către utilizatorii publici şi privaţi, oferind date privind mediul marin care au garanţia calităţii şi care sunt interoperabile şi armonizate;
4."pescuit de explorare" înseamnă orice operaţiune de pescuit desfăşurată în scop comercial într-o zonă anume în scopul evaluării rentabilităţii şi a sustenabilităţii biologice ale exploatării regulate şi pe termen lung a resurselor piscicole din zona respectivă în ceea ce priveşte stocurile care nu au făcut obiectul pescuitului comercial;
5."pescar" înseamnă orice persoană fizică care practică activităţi de pescuit comercial, recunoscută de statul membru în cauză;
6."pescuit în apele continentale" înseamnă activităţi de pescuit desfăşurate în scop comercial în apele continentale fie de nave, fie cu alte dispozitive, inclusiv cele utilizate pentru pescuitul la copcă;
7."guvernanţa internaţională a oceanelor" înseamnă o iniţiativă a Uniunii de îmbunătăţire a cadrului global care cuprinde procesele, acordurile, mecanismele, normele şi instituţiile internaţionale şi regionale prin intermediul unei abordări transsectoriale coerente şi bazate pe reguli, pentru a garanta sănătatea, siguranţa, securitatea, curăţenia şi gestionarea durabilă a mărilor şi oceanelor;
8."punct de debarcare" înseamnă un loc care nu este port maritim în sensul definit la articolul 2 punctul 16 din Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului (27), care este recunoscut în mod oficial de un stat membru, a cărui utilizare nu este rezervată proprietarului său şi care este utilizat în principal pentru debarcări ale navelor de pescuit costier la scară mică;
(27)Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare şi a normelor comune privind transparenţa financiară a porturilor (JO L 57, 3.3.2017, p. 1).
9."politică maritimă" înseamnă politica Uniunii care are ca scop promovarea unui proces decizional coordonat şi coerent pentru a maximiza dezvoltarea durabilă, creşterea economică şi coeziunea socială în cadrul Uniunii, în special în ceea ce priveşte regiunile costiere, insulare şi ultraperiferice, precum şi în cadrul sectoarelor economiei albastre durabile, prin politici maritime coerente şi printr-o cooperare internaţională relevantă;
10."securitate şi supraveghere maritimă" înseamnă activităţi desfăşurate cu scopul de a înţelege, a preveni, dacă este cazul, şi a gestiona într-un mod cuprinzător toate evenimentele şi acţiunile legate de domeniul maritim care ar putea afecta domenii precum siguranţa şi securitatea maritimă, asigurarea respectării legislaţiei, apărarea, controlul frontierelor, protecţia mediului marin, controlul pescuitului, interesele comerciale şi economice ale Uniunii;
11."amenajarea spaţiului maritim" înseamnă un proces prin care autorităţile competente ale statului membru în cauză analizează şi organizează activităţile umane în zonele marine, cu scopul de a îndeplini obiective ecologice, economice şi sociale;
12."organism public" înseamnă autorităţile de stat, autorităţile regionale sau locale, organismele de drept public sau asociaţiile formate de una sau mai multe autorităţi de acest tip ori de unul sau mai multe organisme de drept public de acest tip;
13."strategie pentru bazinul maritim" înseamnă un cadru integrat pentru abordarea provocărilor marine şi maritime comune cu care se confruntă statele membre şi, după caz, ţările terţe, într-un anumit bazin maritim sau în unul sau mai multe bazine maritime regionale, şi pentru promovarea cooperării şi coordonării în vederea realizării coeziunii economice, sociale şi teritoriale. Strategia este elaborată de Comisie în cooperare cu statele membre şi ţările terţe vizate, cu regiunile acestora şi cu alte părţi interesate, după caz;
14."pescuit costier la scară mică" înseamnă activităţile de pescuit desfăşurate de:
(a)nave de pescuit în ape marine şi continentale cu o lungime totală mai mică de 12 metri care nu utilizează uneltele tractate astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 1 din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului (28); sau
(28)Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului din 21 decembrie 2006 privind măsurile de gestionare pentru exploatarea durabilă a resurselor halieutice în Marea Mediterană, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 2847/93 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1626/94 (JO L 409, 30.12.2006, p. 11).
(b)pescari care practică pescuitul în picioare, inclusiv culegători de crustacee şi moluşte;
15."economie albastră durabilă" înseamnă toate activităţile economice sectoriale şi transsectoriale de pe tot cuprinsul pieţei interne care au legătură cu oceanele, mările, regiunile de coastă şi apele continentale, care acoperă regiunile insulare şi ultraperiferice şi ţările fără ieşire la mare din Uniune, inclusiv sectoarele emergente şi bunurile şi serviciile necomerciale, care au drept obiectiv asigurarea durabilităţii de mediu, economice şi sociale şi care sunt compatibile cu ODD-urile, în special cu ODD 14, şi cu legislaţia Uniunii în materie de mediu.
Art. 3: Priorităţi
FEAMPA contribuie la punerea în aplicare a politicii comune în domeniul pescuitului şi a politicii maritime a Uniunii. FEAMPA are următoarele priorităţi:
1.promovarea pescuitului durabil şi a refacerii şi conservării resurselor biologice acvatice;
2.promovarea activităţilor durabile de acvacultură, precum şi a prelucrării şi comercializării produselor pescăreşti şi de acvacultură, contribuind astfel la securitatea alimentară în Uniune;
3.facilitarea dezvoltării unei economii albastre durabile în zonele costiere, insulare şi continentale şi favorizarea dezvoltării comunităţilor care practică pescuitul şi acvacultura;
4.consolidarea guvernanţei internaţionale a oceanelor şi asigurarea siguranţei, securităţii, curăţeniei şi gestionării durabile a mărilor şi oceanelor.
Sprijinul acordat de FEAMPA contribuie la îndeplinirea obiectivelor Uniunii în materie de mediu, de atenuare a schimbărilor climatice şi de adaptare la acestea. Această contribuţie trebuie urmărită în conformitate cu metodologia stabilită în anexa IV.
Art. 4: Buget
(1)Pachetul financiar pentru execuţia FEAMPA pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 şi 31 decembrie 2027 este de 6 108 000 000 EUR în preţuri curente.
(2)Partea din pachetul financiar alocată pentru FEAMPA în temeiul titlului II din prezentul regulament este executată în regim de gestiune partajată, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2021/1060 şi cu articolul 63 din Regulamentul financiar.
(3)Partea din pachetul financiar alocată pentru FEAMPA în temeiul titlului III din prezentul regulament este executată fie direct de către Comisie în conformitate cu articolul 62 alineatul (1) litera (a) din Regulamentul financiar, fie în regim de gestiune indirectă în conformitate cu articolul 62 alineatul (1) litera (c) din regulamentul respectiv.
Art. 5: Resursele bugetare în regim de gestiune partajată
(1)Partea din pachetul financiar alocată în regim de gestiune partajată, astfel cum se specifică la titlul II, se ridică la 5 311 000 000 EUR în preţuri curente, în conformitate cu defalcarea anuală prevăzută în anexa V.
(2)Pentru operaţiunile situate în regiunile ultraperiferice, fiecare stat membru vizat alocă, în limitele sprijinului său financiar acordat de Uniune prevăzut în anexa V, cel puţin:
a)102 000 000 EUR pentru Insulele Azore şi Madeira;
b)82 000 000 EUR pentru Insulele Canare;
c)131 000 000 EUR pentru Guadelupa, Guyana Franceză, Martinica, Mayotte, Réunion şi Saint-Martin.
(3)Compensaţia menţionată la articolul 24 nu depăşeşte 60 % din fiecare dintre alocările menţionate la alineatul (2) literele (a), (b) şi (c) de la prezentul articol sau 70 % în cazuri justificate în fiecare plan de acţiune pentru regiunile ultraperiferice.
(4)Cel puţin 15 % din sprijinul financiar al Uniunii alocat fiecărui stat membru se alocă, în cadrul programului pregătit şi prezentat în conformitate cu articolul 21 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) 2021/1060, obiectivelor specifice menţionate la articolul 14 alineatul (1) litera (d) din prezentul regulament. Statele membre care nu au acces la apele Uniunii pot aplica un procentaj mai scăzut în funcţie de amploarea sarcinilor lor de control şi de colectare a datelor.
(5)Sprijinul financiar al Uniunii alocat din FEAMPA fiecărui stat membru pentru cuantumul total al sprijinului menţionat la articolele 17-21 nu depăşeşte cel mai mare dintre următoarele praguri:
a)6 000 000 EUR; sau
b)15 % din sprijinul financiar al Uniunii alocat fiecărui stat membru.
(6)În conformitate cu articolele 36 şi 37 din Regulamentul (UE) 2021/1060, FEAMPA poate sprijini, la iniţiativa unui stat membru, asistenţa tehnică necesară pentru administrarea şi utilizarea sa eficientă.
Art. 6: Distribuţia fondurilor pentru gestiunea partajată
Resursele disponibile pentru perioada 2021-2027 pentru angajamentele statelor membre, menţionate la articolul 5 alineatul (1), sunt prevăzute în anexa V.
Art. 7: Resursele bugetare în regim de gestiune directă şi indirectă
(1)Partea din pachetul financiar alocată în regim de gestiune directă şi indirectă, astfel cum se specifică la titlul III, este de 797 000 000 EUR în preţuri curente.
(2)Cuantumul menţionat la alineatul (1) poate fi utilizat pentru asistenţă tehnică şi administrativă pentru execuţia FEAMPA, de exemplu pentru activităţi de pregătire, monitorizare, control, audit şi evaluare, inclusiv pentru sisteme corporative de tehnologie a informaţiilor.
În special, la iniţiativa Comisiei şi în limita unui plafon de 1,5 % din pachetul financiar menţionat la articolul 4 alineatul (1), FEAMPA poate sprijini:
a)asistenţa tehnică pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, astfel cum se menţionează la articolul 35 din Regulamentul (UE) 2021/1060;
b)pregătirea, monitorizarea şi evaluarea APPD-urilor şi participarea Uniunii la ORGP-uri;
c)înfiinţarea unei reţele la nivel european a grupurilor de acţiune locală.
(3)FEAMPA sprijină costurile activităţilor de informare şi de comunicare legate de punerea în aplicare a prezentului regulament.
Art. 8: Programarea pentru sprijinul acordat în regim de gestiune partajată
(1)În conformitate cu articolul 21 din Regulamentul (UE) 2021/1060, fiecare stat membru pregăteşte un program unic pentru a pune în aplicare priorităţile prevăzute la articolul 3 din prezentul regulament (denumit în continuare "programul").
În pregătirea programului, statele membre depun eforturi pentru a ţine seama de provocările regionale şi/sau locale, după caz, şi pot identifica organisme intermediare în conformitate cu articolul 71 alineatul (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(2)Sprijinul prevăzut la titlul II din prezentul regulament pentru realizarea obiectivelor de politică prevăzute la articolul 5 din Regulamentul (UE) 2021/1060 este organizat în funcţie de priorităţile şi obiectivele specifice prevăzute în anexa II la prezentul regulament.
(3)Pe lângă elementele menţionate la articolul 22 din Regulamentul (UE) 2021/1060, programul include:
a)analiza situaţiei din perspectiva punctelor forte, a punctelor slabe, a oportunităţilor şi a ameninţărilor şi identificarea nevoilor care trebuie abordate în zona geografică relevantă, inclusiv, după caz, în bazinele maritime relevante pentru program;
b)dacă este cazul, planurile de acţiune pentru regiunile ultraperiferice menţionate la articolul 35.
(4)Atunci când efectuează analiza situaţiei din perspectiva punctelor forte, a punctelor slabe, a oportunităţilor şi a ameninţărilor, menţionată la alineatul (3) litera (a) de la prezentul articol, statele membre ţin seama de nevoile specifice ale pescuitului costier la scară mică, astfel cum se prevede în anexa V la Regulamentul (UE) 2021/1060.
În cazul obiectivelor specifice care contribuie la dezvoltarea pescuitului costier la scară mică durabil, statele membre descriu tipurile de acţiuni avute în vedere în acest scop, astfel cum se prevede la articolul 22 alineatul (3) litera (d) punctul (i) din Regulamentul (UE) 2021/1060 şi în anexa V la respectivul regulament.
Autoritatea de management depune eforturi pentru a lua în considerare particularităţile operatorilor din cadrul pescuitului costier la scară mică în vederea unor eventuale măsuri de simplificare, cum ar fi utilizarea unor formulare de cerere simplificate.
(5)Comisia evaluează programul în conformitate cu articolul 23 din Regulamentul (UE) 2021/1060. În evaluarea sa Comisia ia în considerare în special:
a)maximizarea contribuţiei programului la priorităţile stabilite la articolul 3 şi la obiectivele privind rezilienţa, tranziţia verde şi tranziţia digitală, inclusiv printr-o gamă largă de soluţii inovatoare;
b)contribuţia programului la dezvoltarea pescuitului costier la scară mică durabil;
c)contribuţia programului la durabilitatea de mediu, economică şi socială;
d)echilibrul dintre capacitatea de pescuit a flotelor şi posibilităţile de pescuit disponibile, astfel cum sunt raportate anual de către statele membre în conformitate cu articolul 22 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013;
e)dacă este cazul, planurile multianuale de gestionare adoptate în temeiul articolelor 9 şi 10 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, planurile de gestionare adoptate în temeiul articolului 19 din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 şi recomandările adoptate de ORGP-uri care au caracter obligatoriu pentru Uniune;
f)punerea în aplicare a obligaţiei de debarcare menţionate la articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013;
g)cele mai recente date privind performanţa socioeconomică a economiei albastre durabile, în special în sectorul pescuitului şi acvaculturii;
h)dacă este cazul, analizele pentru bazinul maritim regional elaborate de Comisie, care indică punctele forte şi punctele slabe comune ale fiecărui bazin maritim în ceea ce priveşte îndeplinirea obiectivelor PCP astfel cum sunt prevăzute la articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013;
i)contribuţia programului la conservarea şi refacerea ecosistemelor marine, în timp ce sprijinul legat de zonele Natura 2000 trebuie să fie în conformitate cu cadrele de acţiune prioritară instituite în temeiul articolului 8 alineatul (4) din Directiva 92/43/CEE;
j)contribuţia programului la reducerea deşeurilor marine, în conformitate cu Directiva (UE) 2019/904 a Parlamentului European şi a Consiliului (29);
(29)Directiva (UE) 2019/904 a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iunie 2019 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului (JO L 155, 12.6.2019, p. 1).
k)contribuţia programului la atenuarea schimbărilor climatice şi la adaptarea la acestea.
Art. 9: Programarea pentru sprijinul acordat în regim de gestiune directă şi indirectă
Pentru a pune în aplicare titlul III, Comisia adoptă acte de punere în aplicare de stabilire a programelor de lucru. Programele de lucru stabilesc, după caz, cuantumul total rezervat pentru operaţiunile de finanţare mixtă menţionate la articolul 56. Actele de punere în aplicare respective, cu excepţia celor referitoare la asistenţa tehnică, se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 63 alineatul (2).