Capitolul i - Dispoziţii generale - Regulamentul 1139/07-iul-2021 de instituire a Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1004

Acte UE

Jurnalul Oficial 247L

În vigoare
Versiune de la: 10 Noiembrie 2022
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament instituie Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură (FEAMPA) pentru perioada 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2027. Durata FEAMPA este aliniată la durata CFM 2021-2027. Acesta stabileşte priorităţile FEAMPA, bugetul acestuia şi normele specifice pentru furnizarea finanţării din partea Uniunii, care completează normele generale aplicabile FEAMPA în temeiul Regulamentului (UE) 2021/1060.
Art. 2: Definiţii
(1)În sensul prezentului regulament şi fără a se aduce atingere alineatului (2) de la prezentul articol, se aplică definiţiile prevăzute la articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013, la articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 1379/2013, la articolul 4 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2021/523 şi la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2021/1060.
(2)În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."Mediul comun pentru schimbul de informaţii" sau "CISE" înseamnă un mediu de sisteme dezvoltate pentru a sprijini schimbul de informaţii între autorităţile implicate în supravegherea maritimă, la nivel transsectorial şi transfrontalier, cu scopul de a le îmbunătăţi cunoaşterea activităţilor pe mare;
2."pază de coastă" înseamnă autorităţile naţionale care îndeplinesc funcţii de pază de coastă, care cuprind siguranţa maritimă, securitatea maritimă, vama maritimă, prevenirea şi eliminarea traficului şi a contrabandei, asigurarea respectării legislaţiei maritime conexe, controlul frontierelor maritime, supravegherea maritimă, protecţia mediului marin, căutarea şi salvarea, intervenţiile în caz de accidente şi catastrofe, controlul pescuitului, inspecţiile şi alte activităţi legate de aceste funcţii;
3."Reţeaua europeană de observare şi date privind mediul marin" sau "EMODnet" înseamnă un parteneriat care adună date şi metadate referitoare la mediul marin cu scopul de a face respectivele resurse fragmentate mai disponibile şi utilizabile de către utilizatorii publici şi privaţi, oferind date privind mediul marin care au garanţia calităţii şi care sunt interoperabile şi armonizate;
4."pescuit de explorare" înseamnă orice operaţiune de pescuit desfăşurată în scop comercial într-o zonă anume în scopul evaluării rentabilităţii şi a sustenabilităţii biologice ale exploatării regulate şi pe termen lung a resurselor piscicole din zona respectivă în ceea ce priveşte stocurile care nu au făcut obiectul pescuitului comercial;
5."pescar" înseamnă orice persoană fizică care practică activităţi de pescuit comercial, recunoscută de statul membru în cauză;
6."pescuit în apele continentale" înseamnă activităţi de pescuit desfăşurate în scop comercial în apele continentale fie de nave, fie cu alte dispozitive, inclusiv cele utilizate pentru pescuitul la copcă;
7."guvernanţa internaţională a oceanelor" înseamnă o iniţiativă a Uniunii de îmbunătăţire a cadrului global care cuprinde procesele, acordurile, mecanismele, normele şi instituţiile internaţionale şi regionale prin intermediul unei abordări transsectoriale coerente şi bazate pe reguli, pentru a garanta sănătatea, siguranţa, securitatea, curăţenia şi gestionarea durabilă a mărilor şi oceanelor;
8."punct de debarcare" înseamnă un loc care nu este port maritim în sensul definit la articolul 2 punctul 16 din Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului (27), care este recunoscut în mod oficial de un stat membru, a cărui utilizare nu este rezervată proprietarului său şi care este utilizat în principal pentru debarcări ale navelor de pescuit costier la scară mică;
(27)Regulamentul (UE) 2017/352 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 februarie 2017 de stabilire a unui cadru privind furnizarea de servicii portuare şi a normelor comune privind transparenţa financiară a porturilor (JO L 57, 3.3.2017, p. 1).
9."politică maritimă" înseamnă politica Uniunii care are ca scop promovarea unui proces decizional coordonat şi coerent pentru a maximiza dezvoltarea durabilă, creşterea economică şi coeziunea socială în cadrul Uniunii, în special în ceea ce priveşte regiunile costiere, insulare şi ultraperiferice, precum şi în cadrul sectoarelor economiei albastre durabile, prin politici maritime coerente şi printr-o cooperare internaţională relevantă;
10."securitate şi supraveghere maritimă" înseamnă activităţi desfăşurate cu scopul de a înţelege, a preveni, dacă este cazul, şi a gestiona într-un mod cuprinzător toate evenimentele şi acţiunile legate de domeniul maritim care ar putea afecta domenii precum siguranţa şi securitatea maritimă, asigurarea respectării legislaţiei, apărarea, controlul frontierelor, protecţia mediului marin, controlul pescuitului, interesele comerciale şi economice ale Uniunii;
11."amenajarea spaţiului maritim" înseamnă un proces prin care autorităţile competente ale statului membru în cauză analizează şi organizează activităţile umane în zonele marine, cu scopul de a îndeplini obiective ecologice, economice şi sociale;
12."organism public" înseamnă autorităţile de stat, autorităţile regionale sau locale, organismele de drept public sau asociaţiile formate de una sau mai multe autorităţi de acest tip ori de unul sau mai multe organisme de drept public de acest tip;
13."strategie pentru bazinul maritim" înseamnă un cadru integrat pentru abordarea provocărilor marine şi maritime comune cu care se confruntă statele membre şi, după caz, ţările terţe, într-un anumit bazin maritim sau în unul sau mai multe bazine maritime regionale, şi pentru promovarea cooperării şi coordonării în vederea realizării coeziunii economice, sociale şi teritoriale. Strategia este elaborată de Comisie în cooperare cu statele membre şi ţările terţe vizate, cu regiunile acestora şi cu alte părţi interesate, după caz;
14."pescuit costier la scară mică" înseamnă activităţile de pescuit desfăşurate de:
(a)nave de pescuit în ape marine şi continentale cu o lungime totală mai mică de 12 metri care nu utilizează uneltele tractate astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 1 din Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului (28); sau
(28)Regulamentul (CE) nr. 1967/2006 al Consiliului din 21 decembrie 2006 privind măsurile de gestionare pentru exploatarea durabilă a resurselor halieutice în Marea Mediterană, de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 2847/93 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1626/94 (JO L 409, 30.12.2006, p. 11).
(b)pescari care practică pescuitul în picioare, inclusiv culegători de crustacee şi moluşte;
15."economie albastră durabilă" înseamnă toate activităţile economice sectoriale şi transsectoriale de pe tot cuprinsul pieţei interne care au legătură cu oceanele, mările, regiunile de coastă şi apele continentale, care acoperă regiunile insulare şi ultraperiferice şi ţările fără ieşire la mare din Uniune, inclusiv sectoarele emergente şi bunurile şi serviciile necomerciale, care au drept obiectiv asigurarea durabilităţii de mediu, economice şi sociale şi care sunt compatibile cu ODD-urile, în special cu ODD 14, şi cu legislaţia Uniunii în materie de mediu.
Art. 3: Priorităţi
FEAMPA contribuie la punerea în aplicare a politicii comune în domeniul pescuitului şi a politicii maritime a Uniunii. FEAMPA are următoarele priorităţi:
1.promovarea pescuitului durabil şi a refacerii şi conservării resurselor biologice acvatice;
2.promovarea activităţilor durabile de acvacultură, precum şi a prelucrării şi comercializării produselor pescăreşti şi de acvacultură, contribuind astfel la securitatea alimentară în Uniune;
3.facilitarea dezvoltării unei economii albastre durabile în zonele costiere, insulare şi continentale şi favorizarea dezvoltării comunităţilor care practică pescuitul şi acvacultura;
4.consolidarea guvernanţei internaţionale a oceanelor şi asigurarea siguranţei, securităţii, curăţeniei şi gestionării durabile a mărilor şi oceanelor.
Sprijinul acordat de FEAMPA contribuie la îndeplinirea obiectivelor Uniunii în materie de mediu, de atenuare a schimbărilor climatice şi de adaptare la acestea. Această contribuţie trebuie urmărită în conformitate cu metodologia stabilită în anexa IV.