Capitolul i - Dispoziţii generale - Directiva 2004/17/CE/31-mar-2004 de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii în sectoarele apei, energiei, transporturilor şi serviciilor poştale
Acte UE
Editia Speciala a Jurnalului Oficial
Ieşit din vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2016
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 11: Operatori economici
1.Candidaţii sau ofertanţii care, în temeiul legislaţiei statului membru în care sunt stabiliţi, sunt abilitaţi să furnizeze serviciul în cauză, nu pot fi respinşi doar pe motivul că, în temeiul legislaţiei statului membru în care este atribuit contractul, sunt obligaţi să fie persoane fizice sau persoane juridice.
Cu toate acestea, în cazul contractelor de servicii şi lucrări, precum şi al contractelor de furnizare care cuprind în afară de servicii şi operaţiuni de amplasare sau instalare, persoanele juridice pot fi obligate să indice, în ofertele sau cererile lor de participare, numele şi calificările profesionale relevante ale persoanelor care urmează să răspundă de executarea contractului în cauză.
2.Grupuri de operatori economici pot prezenta oferte sau pot fi candidaţi. Pentru a prezenta o ofertă sau o cerere de participare, entităţile contractante nu au dreptul să impună acestor grupuri o anumită formă juridică; cu toate acestea, grupului selectat i se poate cere acest lucru în cazul în care i s-a atribuit contractul, în măsura în care această schimbare este necesară pentru executarea în mod satisfăcător a contractului.
Art. 12: Condiţii privind acordurile încheiate în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului
În timpul atribuirii contractelor de către entităţile contractante, statele membre aplică în relaţiile lor condiţii la fel de favorabile ca şi cele pe care le acordă operatorilor economici din ţările terţe în ceea ce priveşte punerea în aplicare a acordului. Pentru aceasta, statele membre se consultă în cadrul Comitetului consultativ pentru contracte publice, în privinţa măsurilor care trebuie luate în temeiul acordului.
Art. 13: Confidenţialitate
1.În contextul transmiterii de cerinţe tehnice operatorilor economici interesaţi, al calificării şi selecţiei operatorilor economici şi al atribuirii contractelor, entităţile contractante pot impune cerinţe în vederea protejării naturii confidenţiale a informaţiilor pe care le transmit.
2.Fără a aduce atingere dispoziţiilor prezentei directive, în special celor referitoare la obligaţiile privind publicitatea contractelor atribuite şi informaţiile oferite candidaţilor şi ofertanţilor, stabilite la articolele 43 şi 49 şi, în conformitate cu dreptul intern căruia i se supune entitatea contractantă, autoritatea contractantă nu dezvăluie informaţiile primite de la operatorii economici, desemnate de aceştia ca fiind confidenţiale; asemenea informaţii includ, în special, secrete tehnice sau comerciale şi aspecte confidenţiale ale ofertelor.
Art. 14: Acorduri-cadru
1.Entităţile contractante pot considera un acord-cadru ca un contract, în sensul articolului 1 alineatul (2) şi îl pot atribui în conformitate cu prezenta directivă.
2.În cazul în care entităţile contractante au atribuit un acord-cadru în conformitate cu prezenta directivă, acestea pot recurge la articolul 40 alineatul (3) litera (i) în cazul în care atribuie contracte pe baza acelui acord-cadru.
3.În cazul în care un acord-cadru nu a fost atribuit în conformitate cu prezenta directivă, entităţile contractante nu pot recurge la articolul 40 alineatul (3) litera (i).
4.Entităţile contractante nu pot utiliza în mod abuziv acordurile-cadru în scopul de a împiedica, limita sau denatura concurenţa.
Art. 15: Sisteme de achiziţionare dinamice
1.Statele membre pot impune entităţilor contractante să utilizeze sisteme de achiziţionare dinamice.
2.Pentru a institui un sistem de achiziţionare dinamic, entităţile contractante respectă normele procedurii deschise, în toate fazele sale, până la atribuirea contractelor ce urmează a fi încheiate în cadrul acestui sistem. Toţi ofertanţii care satisfac criteriile de selecţie şi care au prezentat o ofertă orientativă, care este conformă cu caietul de sarcini şi cu orice eventual document complementar, sunt admişi în sistem; ofertele orientative pot fi îmbunătăţite în orice moment, cu condiţia să continue să respecte caietul de sarcini, în vederea introducerii sistemului şi atribuirii contractelor în cadrul acestui sistem, entităţile contractante folosesc în exclusivitate mijloace electronice, în conformitate cu articolul 48 alineatele (2)-(5).
3.În scopul instituirii sistemului de achiziţionare dinamic, entităţile contractante:
(a)publică un anunţ de contract în care se precizează că este vorba de un sistem de achiziţionare dinamic;
(b)indică în caietul de sarcini, printre altele, natura achiziţiilor avute în vedere în cadrul sistemului respectiv, precum şi toate informaţiile necesare referitoare la sistemul de achiziţionare, echipamentele electronice utilizate, precum şi dispozitivele şi cerinţele tehnice de conectare;
(c)oferă, prin mijloace electronice, din momentul publicării anunţului şi până la expirarea sistemului, acces liber, direct şi total la caietul de sarcini şi la orice documente complementare şi indică în anunţ adresa de Internet la care pot fi consultate aceste documente.
4.Entităţile contractante acordă oricărui operator economic, pe întreaga perioadă a sistemului de achiziţionare dinamic, posibilitatea de a prezenta o ofertă orientativă şi de a fi admis în sistem în condiţiile menţionate la alineatul (2). Acestea încheie evaluarea în termen de maxim 15 zile de la data depunerii ofertei orientative. Cu toate acestea, perioada de evaluare poate fi prelungită, cu condiţia ca între timp să nu fie emisă nici o convocare la licitaţie.
Entităţile contractante informează ofertantul menţionat la primul paragraf, cât mai repede posibil, în legătură cu admiterea sa în sistemul de achiziţionare dinamic sau în legătură cu respingerea ofertei sale orientative.
5.Fiecare contract specific face obiectul unei convocări la licitaţie. Înainte de emiterea convocării la licitaţie, entităţile contractante publică un anunţ de atribuire a contractelor simplificat, prin care invită toţi operatorii economici interesaţi să prezinte o ofertă orientativă, în conformitate cu alineatul (4), într-un termen care nu poate fi mai scurt de 15 zile de la data la care s-a trimis anunţul simplificat. Entităţile contractante nu pot începe licitaţia înainte de încheierea evaluării tuturor ofertelor orientative primite în acel termen.
6.Entităţile contractante invită toţi ofertanţii admişi în sistem să depună o ofertă pentru fiecare contract specific care urmează a fi atribuit în cadrul sistemului. În acest scop, ele stabilesc un termen pentru depunerea ofertelor.
Entităţile contractante atribuie contactul ofertantului care a depus cea mai bună ofertă, pe baza criteriilor de atribuire enunţate în anunţul de contract pentru instituirea sistemului de achiziţionare dinamic. După caz, aceste criterii pot fi formulate mai precis în invitaţia menţionată la primul paragraf.
7.Un sistem de achiziţionare dinamic nu poate dura mai mult de patru ani, cu excepţia situaţiilor excepţionale, justificate în mod corespunzător.
Entităţile contractante nu pot recurge la acest sistem pentru a împiedica, restricţiona sau denatura concurenţa.
Nu se pot percepe taxe operatorilor economici interesaţi sau părţilor sistemului.