Partea iv - COOPERAREA FINANCIARĂ - Decizia 1764/05-oct-2021 privind asocierea ţărilor şi teritoriilor de peste mări la Uniunea Europeană, inclusiv relaţiile dintre Uniunea Europeană, pe de o parte, şi Groenlanda şi Regatul Danemarcei, pe de altă parte (Decizia privind asocierea peste mări, inclusiv Groenlanda)

Acte UE

Jurnalul Oficial 355L

În vigoare
Versiune de la: 7 Octombrie 2021
PARTEA IV:COOPERAREA FINANCIARĂ
Art. 74: Resursele financiare
Uniunea contribuie la realizarea obiectivelor generale ale asocierii furnizând:
(a)resurse financiare corespunzătoare şi asistenţă tehnică adecvată, în vederea consolidării capacităţilor TTPM de a elabora şi de a pune în aplicare cadre strategice şi de reglementare;
(b)finanţare pe termen lung, în vederea promovării creşterii în sectorul privat;
(c)după caz, alte programe ale Uniunii pot contribui la acţiunile instituite în temeiul prezentei decizii, cu condiţia ca respectivele contribuţii să nu acopere aceleaşi costuri. Prezenta decizie poate contribui, de asemenea, la măsurile instituite în cadrul altor programe ale Uniunii, cu condiţia ca respectivele contribuţii să nu acopere aceleaşi costuri. În astfel de cazuri, programul de lucru care acoperă respectivele acţiuni stabileşte care set de norme este aplicabil.
Art. 75: Buget
(1)Pachetul financiar pentru implementarea programului pentru perioada 2021-2027 este de 500 000 000 EUR în preţuri curente.
(2)Repartizarea orientativă a sumei menţionate la alineatul (1) este prezentată în detaliu astfel cum se prevede în anexa I.
(3)Suma menţionată la alineatul (1) nu aduce atingere aplicării dispoziţiilor care asigură flexibilitatea din Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului (24), Regulamentul (UE) 2021/947 şi din Regulamentul financiar.
(24)Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2093 al Consiliului din 17 decembrie 2020 de stabilire a cadrului financiar multianual pentru perioada 2021-2027 (JO L 433 I, 22.12.2020, p. 11).
(4)Din momentul în care devin disponibile, rambursările nete cumulative provenite din Facilitatea pentru investiţii a TTPM, prevăzută la articolul 3 alineatul (3) din anexa IV la Decizia 2013/755/UE, constituie venituri alocate externe pentru suplimentarea fondului nealocat menţionat la articolul 1 alineatul (1) litera (e) din anexa I la prezenta decizie. Fără a aduce atingere deciziilor care urmează să fie luate cu privire la cadrele financiare multianuale ulterioare, după 31 decembrie 2027 şi până la epuizarea acestora, rambursările nete cumulative constituie contribuţii la următorul instrument financiar TTPM care va înlocui prezentul instrument.
Art. 76: Definiţii
În sensul prezentei părţi, se aplică următoarele definiţii:
(a)"ajutoare programabile" înseamnă ajutoarele nerambursabile acordate TTPM, în vederea finanţării strategiilor teritoriale, regionale şi intraregionale, dacă este cazul, sau a priorităţilor stabilite în documentele de programare;
(b)"programare" înseamnă procesul de organizare, de luare a deciziilor şi de alocare a resurselor financiare indicative destinate punerii în aplicare, pe o bază multianuală şi într-unul dintre domeniile prevăzute în partea a II-a, a acţiunilor necesare pentru realizarea obiectivelor asocierii în materie de dezvoltare durabilă a TTPM;
(c)"document de programare" înseamnă documentul în care sunt stabilite strategia, priorităţile şi regimurile TTPM şi care transpune, în mod eficace şi eficient, obiectivele şi ţintele TTPM în materie de dezvoltare durabilă, pentru a urmări obiectivele asocierii;
(d)"planuri de dezvoltare" înseamnă un set coerent de operaţiuni definite şi finanţate exclusiv de TTPM în cadrul propriilor lor politici şi strategii de dezvoltare, precum şi operaţiunile convenite între o anumită ţară sau un anumit teritoriu de peste mări şi statul membru cu care aceasta (acesta) are legături;
(e)"alocare teritorială" înseamnă suma alocată fiecărei ţări sau fiecărui teritoriu de peste mări pentru ajutorul programabil în vederea finanţării strategiilor şi a priorităţilor teritoriale stabilite în documentele de programare;
(f)"alocare regională" înseamnă suma alocată în conformitate cu articolul 84 alineatul (1) pentru ajutorul programabil în vederea finanţării strategiilor sau priorităţilor de cooperare regională, astfel cum sunt stabilite în documentele de programare;
(g)"alocare intraregională" înseamnă suma, din cadrul alocării regionale, alocată în conformitate cu articolul 84 alineatul (2) pentru ajutorul programabil în vederea finanţării strategiilor şi a priorităţilor de cooperare intraregională, astfel cum sunt stabilite în documentele de programare.
Art. 77: Principiile cooperării financiare
(1)Asistenţa financiară oferită de Uniune se bazează pe principiile parteneriatului, asumării, alinierii la sistemele teritoriale, complementarităţii şi subsidiarităţii.
(2)Operaţiunile finanţate în cadrul prezentei decizii pot lua forma unor ajutoare programabile sau neprogramabile.
(3)Asistenţa financiară oferită de Uniune:
a)este pusă în aplicare cu respectarea caracteristicilor geografice, sociale şi culturale ale fiecărei ţări şi ale fiecărui teritoriu de peste mări în parte, precum şi a potenţialului specific acestora;
b)asigură acordarea resurselor în mod previzibil şi periodic;
c)este flexibilă şi adaptată situaţiei fiecărei ţări sau fiecărui teritoriu de peste mări în parte; şi
d)ţine seama pe deplin de competenţele instituţionale, juridice şi financiare ale fiecărui partener.
(4)Autorităţile din ţara sau teritoriul de peste mări în cauză sunt responsabile de punerea în aplicare a operaţiunilor, fără a aduce atingere competenţelor Comisiei de a asigura o bună gestiune financiară în ceea ce priveşte utilizarea fondurilor Uniunii.
Art. 78: Obiect şi domeniu de aplicare
În cadrul strategiei şi al priorităţilor stabilite la nivel local sau regional de ţara sau teritoriul de peste mări în cauză, se poate acorda sprijin financiar pentru:
1.politicile şi reformele sectoriale, precum şi pentru proiectele care sunt compatibile cu acestea;
2.dezvoltarea instituţională, consolidarea capacităţilor şi integrarea aspectelor referitoare la mediu;
3.asistenţă tehnică.
Art. 79: Dezvoltarea capacităţilor
(1)Asistenţa financiară poate contribui, printre altele, la sprijinirea TTPM în vederea dezvoltării capacităţilor necesare pentru definirea, punerea în aplicare şi monitorizarea strategiilor teritoriale şi/sau regionale, precum şi a acţiunilor necesare în vederea realizării obiectivelor generale în domeniile de cooperare prevăzute în părţile a II-a şi a III-a.
(2)Uniunea sprijină eforturile depuse de TTPM în ceea ce priveşte dezvoltarea unor date statistice fiabile în aceste domenii, inclusiv pentru a asigura monitorizarea punerii în aplicare a ODD.
(3)Uniunea poate sprijini TTPM în eforturile lor de îmbunătăţire a comparabilităţii indicatorilor lor macroeconomici, în special pentru a facilita analiza PIB-urilor TTPM.
Art. 80: Asistenţă tehnică
(1)La iniţiativa Comisiei, finanţarea acordată de Uniune poate acoperi cheltuielile de sprijin pentru punerea în aplicare a prezentei decizii şi pentru realizarea obiectivelor sale, inclusiv cheltuielile de sprijin administrativ referitoare la activităţile de pregătire, urmărire, monitorizare, control, auditare şi evaluare necesare pentru această punere în aplicare, precum şi cheltuielile de la sediul central şi cele aferente delegaţiilor Uniunii pentru sprijinul administrativ necesar derulării programului, precum şi pentru gestionarea operaţiunilor finanţate în temeiul prezentei decizii, inclusiv a acţiunilor de informare şi de comunicare, şi pentru gestionarea sistemelor informatice şi tehnologice ale întreprinderilor.
(2)La iniţiativa TTPM, se pot finanţa studii sau măsuri de asistenţă tehnică, inclusiv măsuri de sprijin pe termen lung, referitoare la punerea în aplicare a activităţilor prevăzute în documentele de programare. Comisia poate decide să finanţeze astfel de acţiuni fie din ajutorul programabil, fie din pachetul financiar alocat pentru măsurile de cooperare tehnică.
Art. 81: Principiu general
În absenţa unei dispoziţii contrare în prezenta decizie, asistenţa financiară din partea Uniunii este implementată în conformitate cu prezenta decizie, cu Regulamentul financiar şi, după caz, cu următoarele capitole din titlul II al Regulamentului (UE) 2021/947:
- capitolul I, cu excepţia articolelor 10, 11, 13, a articolului 14 alineatele (3) şi (4), a articolului 15, a articolului 16 alineatele (1)-(4) şi a articolului 17,
- capitolul III, cu excepţia articolului 25 alineatul (1), a articolului 25 alineatul (2) literele (a), (b) şi (c) şi a articolului 25 alineatul (3), şi
- capitolul V, cu excepţia articolului 41 alineatele (1), (4), (6), (7) şi (9) şi a articolului 42 alineatul (4).
Art. 82: Adoptarea programelor indicative multianuale, precum şi a planurilor de acţiune şi a măsurilor aferente
Comisia adoptă, în temeiul prezentei decizii, sub forma unor "documente unice de programare", programele indicative multianuale, astfel cum sunt menţionate la articolul 14 din Regulamentul (UE) 2021/947.
În documentele unice de programare pot fi luate în considerare planurile teritoriale de dezvoltare sau alte planuri convenite între TTPM şi statele membre cu care au legături.
Documentele unice de programare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (5) din prezenta decizie. Procedura se aplică, de asemenea, în cazul revizuirilor care au efectul de a modifica în mod semnificativ conţinutul programului indicativ multianual.
Planurile de acţiune şi măsurile menţionate la articolul 23 din Regulamentul (UE) 2021/947 pot fi adoptate separat de programele indicative multianuale şi se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 90 alineatul (5) din prezenta decizie. Procedura respectivă nu se aplică în cazurile menţionate la articolul 25 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul (UE) 2021/947.
Art. 83: Eligibilitatea pentru finanţare teritorială
(1)Autorităţile publice din TTPM sunt eligibile pentru a beneficia de sprijinul financiar prevăzut în prezenta decizie.
(2)Sub rezerva acordului autorităţilor din TTPM în cauză, următoarele entităţi şi organisme sunt, de asemenea, eligibile pentru a beneficia de sprijinul financiar prevăzut în prezenta decizie:
a)agenţii publice sau semipublice active la nivel local, naţional şi regional, ministere sau autorităţi locale din TTPM şi, în special, instituţiile financiare şi băncile de dezvoltare ale acestora;
b)societăţi şi întreprinderi din TTPM şi din cadrul unor grupuri regionale;
c)societăţi şi întreprinderi dintr-un stat membru, pentru a li se permite, în plus faţă de contribuţia proprie, să întreprindă proiecte productive într-o ţară sau într-un teritoriu de peste mări;
d)intermediari financiari din TTPM sau din Uniune, care promovează şi finanţează investiţii private în TTPM; şi
e)actori ai cooperării descentralizate şi alţi actori neguvernamentali din TTPM şi din Uniune, pentru a li se permite să întreprindă proiecte şi programe economice, culturale, sociale şi educative în TTPM, în cadrul cooperării descentralizate prevăzute la articolul 12.
Art. 84: Eligibilitatea pentru finanţare regională
(1)O alocare regională poate fi utilizată pentru operaţiuni de care beneficiază şi în care sunt implicate:
a)două sau mai multe TTPM, indiferent de poziţia lor geografică; sau
b)TTPM şi Uniunea în ansamblu; sau
c)două sau mai multe organisme regionale din care fac parte TTPM; sau
d)două sau mai multe TTPM, indiferent de poziţia lor geografică, şi cel puţin unul/una dintre următoarele:
(i)una sau mai multe regiuni ultraperiferice menţionate la articolul 349 din TFUE;
(ii)unul sau mai multe state şi/sau teritorii învecinate care aparţin sau nu grupului ACP (25);
(25)Termenul "teritorii" înseamnă cele 12 TTPM ale Regatului Unit enumerate în anexa II la TFUE în momentul notificării primite de Consiliul European la 29 martie 2017 cu privire la retragerea Regatului Unit din Uniunea Europeană şi din Euratom în temeiul articolului 50 din TUE.
(iii)unul sau mai multe organisme sau asociaţii regionale din care fac parte TTPM;
(iv)una sau mai multe entităţi, autorităţi sau alte organisme din cel puţin o ţară sau un teritoriu de peste mări, care sunt membre ale unei GECT în conformitate cu articolul 8.
În sensul literelor (a) şi (d), având în vedere situaţia lor specifică, Teritoriile Australe şi Antarctice Franceze sunt considerate două TTPM separate.
(2)În cadrul alocării regionale, o alocare intraregională poate fi utilizată pentru operaţiuni de care beneficiază şi în care sunt implicate:
a)unul sau mai multe TTPM şi cel puţin unul/una dintre următoarele:
(i)una sau mai multe regiuni ultraperiferice menţionate la articolul 349 din TFUE;
(ii)unul sau mai multe state şi/sau teritorii învecinate care aparţin sau nu grupului ACP;
(iii)unul sau mai multe organisme regionale din care fac parte TTPM sau state ACP sau una sau mai multe dintre regiunile ultraperiferice; sau
b)una sau mai multe entităţi, autorităţi sau alte organisme din cel puţin o ţară sau un teritoriu de peste mări, care sunt membre ale unei GECT şi una sau mai multe regiuni ultraperiferice şi/sau unul sau mai multe state şi/sau teritorii învecinate care aparţin sau nu grupului ACP.
(3)Fondurile menite să permită participarea statelor ACP, a regiunilor ultraperiferice şi a altor ţări şi teritorii la programele de cooperare regională aferente TTPM constituie fonduri suplimentare faţă de cele alocate TTPM în temeiul prezentei decizii.
(4)Participarea statelor ACP, a regiunilor ultraperiferice şi a altor ţări sau teritorii la programele instituite în temeiul prezentei decizii este luată în considerare numai în măsura în care:
a)există dispoziţii echivalente în cadrul programelor relevante ale Uniunii sau în cadrul programelor de finanţare relevante ale ţărilor şi teritoriilor terţe care nu intră sub incidenţa unor programe ale Uniunii; şi
b)este respectat principiul proporţionalităţii, ţinând seama de capacităţile părţilor interesate, în special de capacităţile lor financiare din cadrul instrumentelor Uniunii pentru cooperarea cu alte ţări.
Art. 85: Eligibilitatea pentru alte programe ale Uniunii
(1)Persoanele fizice dintr-o ţară sau dintr-un teritoriu de peste mări şi, după caz, organismele şi instituţiile publice şi private relevante dintr-o ţară sau dintr-un teritoriu de peste mări sunt eligibile să participe la programele Uniunii şi să beneficieze de finanţare în cadrul acestor programe, cum ar fi InvestEU, sub rezerva normelor şi a obiectivelor programelor şi sub rezerva unor eventuale regimuri aplicabile statului membru de care ţara respectivă sau teritoriul respectiv de peste mări are legături.
(2)TTPM sunt, de asemenea, eligibile să beneficieze de sprijinul acordat în temeiul programelor şi al instrumentelor Uniunii pentru cooperarea cu alte ţări, cum ar fi Regulamentul (UE) 2021/947 şi Regulamentul (CE) nr. 1257/96 al Consiliului (26), sub rezerva normelor, a obiectivelor şi a regimurilor acestor programe.
(26)Regulamentul (CE) nr. 1257/96 al Consiliului din 20 iunie 1996 privind ajutorul umanitar (JO L 163, 2.7.1996, p. 1).
(3)Dacă este cazul, Comisia încurajează accesul TTPM la programele Uniunii, precum şi la programele şi instrumentele Uniunii pentru cooperarea cu alte ţări.
(4)TTPM, cu sprijinul părţilor interesate relevante, informează Comisia cu privire la participarea acestora la programele Uniunii la jumătatea perioadei şi la sfârşitul perioadei 2021-2027.
Art. 86: Raportare
Comisia examinează progresele înregistrate în punerea în aplicare a asistenţei financiare acordate TTPM în temeiul prezentei decizii şi prezintă un raport Consiliului, în fiecare an, începând cu anul 2022, cu privire la punerea în aplicare şi la rezultatele respectivei cooperări financiare. Raportul este transmis de asemenea Parlamentului European, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor.
Art. 87: Controale financiare
(1)Responsabilitatea principală în ceea ce priveşte controlul financiar al fondurilor acordate de Uniune le revine TTPM. Respectivul control financiar se efectuează, după caz, în coordonare cu statul membru de care ţara respectivă sau teritoriul respectiv de peste mări are legături, în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă.
(2)Comisia are următoarele responsabilităţi:
a)să asigure existenţa şi buna funcţionare, în TTPM în cauză, a unor sisteme de gestiune şi de control menite să garanteze o utilizare corectă şi eficace a fondurilor Uniunii; şi
b)în cazul unor nereguli, să recomande sau să solicite aplicarea unor măsuri de remediere prin care să se corecteze neregulile respective şi eventualele deficienţe de gestiune constatate.
(3)Pe baza unor acorduri administrative, Comisia, TTPM şi, dacă este cazul, statul membru de care au legături respectivele TTPM cooperează în cadrul unor întâlniri anuale sau bienale pentru a coordona programele, metodologiile şi efectuarea controalelor.
(4)În ceea ce priveşte corecţiile financiare:
a)responsabilitatea depistării şi a corectării neregulilor financiare le revine în principal TTPM în cauză;
b)cu toate acestea, în cazul neîndeplinirii obligaţiilor de către ţara sau teritoriul de peste mări în cauză, Comisia intervine dacă ţara respectivă sau teritoriul respectiv de peste mări nu reuşeşte să remedieze situaţia şi în cazul eşecului unor încercări de conciliere, pentru a reduce sau a retrage soldul alocaţiei globale corespunzătoare deciziei de finanţare a documentului de programare.