Art. 1210. - Art. 12 10 - Ordinul 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug

M.Of. 307

În vigoare
Versiune de la: 2 Decembrie 2025
Art. 1210
(1)Completarea în sistem electronic a elementelor din formularul «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» se efectuează de către toate entităţile publice pentru fiecare sector şi sursele de finanţare aferente, astfel:
a)în rubrica «An calendaristic» se înscrie anul calendaristic pentru care se depune formularul;
b)în rubrica «Ultima lună a perioadei de raportare» se înscrie luna calendaristică pentru care se depune formularul;
c)rubrica «Situaţie financiară rectificativă» este utilizată numai în cazul în care ordonatorii de credite au identificat erori materiale în ultimul formular «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» care a fost depus şi înregistrat în sistemul Forexebug. În cazul în care se transmite un formular «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» fără a fi bifată rubrica «Situaţie financiară rectificativă», iar în sistem a fost deja înregistrat anterior un formular valid, noul formular va fi respins;
d)în rubrica «Data întocmire» se înscrie data la care este completat formularul;
e)«SECŢIUNEA A - Informaţii generale»:
1.e1) în rubrica «Denumire Entitate Publică» se înscrie denumirea integrală, fără abrevieri, a entităţii publice. Aceasta poate fi modificată oricând pe durata completării formularului «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit»;
2.e2) în rubrica «CIF Entitate Publică» se înscrie codul de identificare fiscală al entităţii publice. Acesta poate fi modificat oricând pe durata completării formularului «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit»;
3.e3) în rubrica «Sector bugetar» se selectează sectorul bugetar în structura căruia activează entitatea publică. În cazul în care entitatea publică gestionează activităţi aferente mai multor sectoare bugetare, aceasta va completa câte un formular «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» pentru fiecare sector bugetar;
4.e4) în rubrica «Formular fără valori» se va selecta opţiunea «DA», pentru cazul în care entitatea publică la sfârşitul perioadei de raportare nu are sume derulate atât în conturile deschise la trezorerie, cât şi la instituţiile de credit;
f)după completarea informaţiilor prevăzute la lit. e) se selectează butonul «Adaugă fluxurile de numerar», moment în care apare forma tabelară a formularului, iar pe bara de titlu rămân afişate informaţiile selectate de către entitatea publică, respectiv: denumire entitate publică, CIF entitate publică, sector bugetar. Dacă în «SECŢIUNEA A - Informaţii generale» au fost selectate opţiuni greşite, de pe bara de titlu afişată se poate utiliza butonul «Şterg flux numerar», în urma căruia informaţia privind «Sector bugetar» este eliminată şi poate fi reluată completarea acestei secţiuni;
g)«SECŢIUNEA B - Date comunicate»
1.g1) forma tabelară a formularului este organizată în module distincte: Modulul 1 «Fluxuri de numerar la Trezorerie», Modulul 2 «Fluxuri de numerar la instituţii de credit», precum şi Modulul 0 «Fluxuri de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» care prezintă situaţia centralizatoare a acestora;
2.g2) în Modulul 1 «Fluxuri de numerar la Trezorerie» şi Modulul 2 «Fluxuri de numerar la instituţii de credit» se pot completa valori numai în câmpurile marcate cu albastru. Celelalte câmpuri nu se completează deoarece sunt câmpuri blocate (nefuncţionale) sau calculate în mod automat, conform algoritmului de calcul. În cadrul formularului sunt calculate automat totalurile, pe măsură ce sunt introduse sume în câmpurile care participă, conform algoritmului, la formula de calcul. Dacă utilizatorul şterge/modifică valorile introduse, sunt recalculate automat valorile din câmpurile de total;
3.g3) formularul se completează atât pentru fluxurile de numerar din trezorerie, cât şi pentru cele din instituţiile de credit, după caz, în modulele aferente;
4.g4) pentru completarea rândului «Alte disponibilităţi în trezorerie (ct. 5xx)» din Modulul 1 se selectează obligatoriu informaţiile din nomenclatoarele «Conturi la Trezorerie» (care cuprinde toate conturile de disponibilităţi deschise la trezorerie), respectiv «Trezoreria» (care cuprinde unităţile Trezoreriei Statului). După selectarea informaţiilor necesare din cele două nomenclatoare se apasă butonul «Adăugaţi trezoreria în rând», iar informaţiile selectate sunt completate în rândul deschis, rând în care se introduc valorile aferente. Procedura se reia pentru introducerea tuturor conturilor de disponibilităţi deschise la trezorerie.
Dacă instituţia publică are sume în curs de decontare la trezorerii (de exemplu: sume care au fost transferate din trezorerie şi care nu se regăsesc la momentul raportării în extrasele de cont ale băncilor destinatare), acestea se completează distinct pentru fiecare unitate de trezorerie în parte, astfel: în nomenclatorul «Conturi la Trezorerie» se selectează contul «5120501 Sume în curs de decontare la trezorerii», iar în nomenclatorul «Trezoreria» se selectează unitatea de Trezorerie a Statului. Prin apăsarea butonului «Adăugaţi trezoreria în rând» informaţiile selectate sunt completate în rândul deschis, rând în care se introduc valorile aferente.
În situaţia în care o instituţie publică are deschise conturi de disponibilităţi la mai multe unităţi ale Trezoreriei Statului, acestea pot fi adăugate succesiv prin selectarea butonului «Adăugaţi trezoreria în rând»;
5.g5) pentru completarea rândului «Disponibilităţi la instituţii de credit (ct. 5xx)» din Modulul 2 «Fluxuri de numerar la instituţii de credit» se selectează obligatoriu informaţiile din nomenclatoarele «Bănci» (care cuprinde toate instituţiile de credit) şi «Conturi la bănci».
La selectarea instituţiei de credit din nomenclatorul «Bănci» se afişează implicit «Valoarea cumulată a conturilor bancare - banca selectată» din nomenclatorul «Conturi la bănci». Prin apăsarea butonului «Adaugă banca» informaţiile selectate sunt completate în rândul deschis, iar în acesta se completează valoarea cumulată a disponibilităţilor aflate la bancă (sumele cumulate în lei la care se adaugă contravaloarea în lei a sumelor în valută).
Dacă instituţia publică are sume în curs de decontare la instituţiile de credit (de exemplu: sume care au fost transferate din bănci şi care nu se regăsesc la momentul raportării în extrasele de cont ale băncilor/trezoreriilor destinatare, evidenţiate în contul contabil 5120502), acestea se completează distinct pentru fiecare instituţie de credit în parte, astfel: în nomenclatorul «Bănci» se selectează instituţia de credit, iar în nomenclatorul «Conturi la bănci» se selectează contul «5120502 Sume în curs de decontare la instituţii de credit». Prin apăsarea butonului «Adaugă banca» informaţiile selectate sunt completate în rândul deschis, iar în acesta se completează valoarea cumulată a disponibilităţilor aflate în curs de decontare la bancă (sumele cumulate în lei la care se adaugă contravaloarea în lei a sumelor în valută).
În situaţia în care o instituţie publică are deschise conturi de disponibilităţi la mai multe instituţii de credit (bănci), acestea se adaugă succesiv prin selectarea butonului «Adaugă banca».
Dacă instituţia publică are conturi deschise la instituţiile de credit aflate în afara teritoriului României, în nomenclatorul «Bănci» se selectează opţiunea «AAAABBCC. Cod BIC generic pentru bănci aflate în afara teritoriului României», iar în nomenclatorul «Conturi la bănci» este afişată implicit opţiunea «Valoarea cumulată a conturilor bancare - banca selectată». Prin apăsarea butonului «Adaugă banca» informaţiile selectate sunt completate în rândul deschis, iar în acesta se completează valoarea cumulată a disponibilităţilor aflate la aceste bănci;
h)după completarea de către entitatea publică a formularului «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» potrivit precizărilor de la lit. a)-g), se selectează butonul «Validare şi generare XML» în scopul validării datelor introduse;
1.h1) în situaţia în care sistemul nu identifică erori în completarea formularului «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» şi se afişează mesajul de confirmare a corectitudinii datelor introduse, conducătorul entităţii publice sau persoana căreia i-au fost delegate atribuţii în acest sens, în condiţiile legii, semnează electronic în rubrica «Semnătură entitate publică»;
2.h2) în situaţia în care sistemul identifică erori în completarea formularului «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit», se afişează o listă de erori pe care entitatea publică urmează să le corecteze. După corectarea acestora se procedează potrivit lit. h1).
(2)Entităţile publice care, după depunerea şi validarea ultimului formular «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» în sistem, doresc să transmită un alt formular cu eventuale modificări şi completări vor depune un formular având bifată rubrica «Situaţie financiară rectificativă», efectuând următoarele operaţiuni:
a)în ultimul formular «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» introdus şi validat de sistem utilizează butonul «Export XML», fiind generat un fişier de tip .XML;
b)în scopul completării noului formular «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit», entităţile publice importă fişierul de tip .XML generat conform lit. a), prin utilizarea butonului «Import XML».
Entităţile publice pot utiliza butonul «Import XML» în situaţia în care doresc completarea formularului «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» cu informaţiile corespunzătoare existente în aplicaţiile informatice proprii, cu condiţia de a fi respectată structura sub formă de fişiere XSD care se poate descărca prin accesarea Punctului Unic de Acces de pe site-ul Ministerului Finanţelor - Sistemul naţional de raportare - Forexebug.
(3)Principalele reguli de completare a formularului «Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit» sunt următoarele:
a)în formular se completează mişcările de numerar aflat în conturile de venituri şi cheltuieli bugetare, conturile de disponibilităţi deschise la unităţile Trezoreriei Statului şi în casierie (în lei) ale instituţiilor publice, precum şi în conturile de disponibilităţi deschise la instituţiile de credit şi în casierie (în valută) ale instituţiilor publice;
b)pe coloanele de încasări şi plăţi se completează mişcările de numerar pentru fiecare tip de activitate în parte: operaţională, de investiţii şi de finanţare, iar acestea se pot corela, după caz, cu indicatorii din clasificaţia bugetară a veniturilor şi cheltuielilor aferente fiecărei activităţi.