Art. 121. - Art. 12 1 - Ordinul 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcţionare a sistemului naţional de raportare - Forexebug
M.Of. 307
În vigoare Versiune de la: 2 Decembrie 2025
Art. 121
(1)Completarea în sistem electronic a elementelor din formularul «Balanţă deschisă luna 12» se efectuează de către entităţile publice pentru fiecare sector şi sursele de finanţare aferente, astfel:
a)în rubrica «An» se înscrie anul calendaristic pentru care se depune formularul;
b)în rubrica «Luna» se înscrie luna calendaristică pentru care se depune formularul;
c)rubrica «Situaţie financiară rectificativă» este utilizată numai în cazul în care ordonatorii de credite au identificat erori materiale în ultimul formular «Balanţă deschisă luna 12» care a fost depus şi înregistrat în sistemul Forexebug. În cazul în care se transmite un formular «Balanţă deschisă luna 12» fără a fi bifată rubrica «Situaţie financiară rectificativă», iar în sistem a fost deja înregistrat anterior un formular valid, noul formular va fi respins;
d)în rubrica «Data întocmire» se înscrie data la care este completat formularul;
e)«SECŢIUNEA A - Informaţii generale»:
1.e1) în rubrica «Denumire Entitate Publică» se înscrie denumirea integrală, fără abrevieri, a entităţii publice. Aceasta poate fi modificată oricând pe durata completării formularului «Balanţă deschisă luna 12»;
2.e2) în rubrica «CIF Entitate Publică» se înscrie codul de identificare fiscală al entităţii publice. Acesta poate fi modificat oricând pe durata completării formularului «Balanţă deschisă luna 12»;
3.e3) în rubrica «Sector bugetar» se selectează sectorul bugetar în structura căruia activează entitatea publică. În cazul în care entitatea publică gestionează activităţi aferente mai multor sectoare bugetare, aceasta va completa câte un formular «Balanţă deschisă luna 12»;
4.e4) în rubrica «Sursa» se selectează sursa de finanţare aferentă rulajelor cumulate ce urmează a fi completate. În situaţia în care rulajele cumulate provin din mai multe surse de finanţare, se adaugă succesiv fiecare sursă de finanţare prin selectarea butonului «Adaugă sursă de finanţare»;
f)după completarea informaţiilor prevăzute la lit. e), se selectează butonul «Adaugă sursă de finanţare», moment în care apare forma tabelară a formularului «Balanţă deschisă luna 12», iar pe bara de titlu rămân afişate informaţiile selectate de către entitatea publică, respectiv: denumire entitate publică, CIF entitate publică, sector bugetar şi sursă de finanţare. Dacă în «SECŢIUNEA A - Informaţii generale» au fost selectate opţiuni greşite, de pe bara de titlu afişată se poate utiliza butonul «Şterge», în urma căruia combinaţia «Sector bugetar - Sursă» este eliminată şi poate fi reluată completarea acestei secţiuni;
g)«SECŢIUNEA B - Date comunicate»:
1.g1) în rubrica «Simbol cont» se selectează simbolul contului contabil. În funcţie de cerinţele privind dezvoltarea conturilor sintetice în conturi analitice prevăzute în Normele metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, astfel cum au fost modificate şi completate prin anexa nr. 2 "Dezvoltarea conturilor sintetice în conturi analitice în scop de raportare a Balanţei de verificare la Ministerul Finanţelor Publice", la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.021/2013, se completează următoarele rubrici:
1.1.g1.1) în situaţia în care a fost selectat un cont contabil care se dezvoltă pe clasificaţia de venituri, în rubrica «Clasificaţie funcţională» se selectează succesiv indicatorii de venituri bugetare din clasificaţia funcţională - Capitol, Subcapitol şi Paragraf, astfel:
- pentru orice indicator de tip «Capitol»: nivelele «Subcapitol» şi «Paragraf» se completează cu valoarea «00», iar denumirea indicatorului din clasificaţia funcţională este preluată de la nivel de capitol. Această modalitate este valabilă în cazul capitolelor de venituri bugetare care nu au aprobate subcapitole în cadrul clasificaţiei funcţionale;
- pentru orice indicator de tip «Subcapitol», asociat unui «Capitol»: nivelul «Paragraf» se completează cu valoarea «00», iar denumirea indicatorului din clasificaţia funcţională este preluată de la nivel de subcapitol. Această modalitate este valabilă în cazul subcapitolelor de venituri bugetare care nu au aprobate paragrafe în cadrul clasificaţiei funcţionale;
- pentru orice indicator de tip «Paragraf», asociat unui «Capitol» şi «Subcapitol»: denumirea indicatorului din clasificaţia funcţională este preluată de la nivel de paragraf;
1.2.g1.2) în situaţia în care a fost selectat un cont contabil care se dezvoltă pe clasificaţia de cheltuieli, rubricile «Clasificaţie funcţională» şi «Clasificaţie Economică» se completează după cum urmează:
1.2.1.g1.2.1) în rubrica «Clasificaţie funcţională» se selectează succesiv indicatorii de cheltuieli bugetare din clasificaţia funcţională - Capitol, Subcapitol şi Paragraf, astfel:
- pentru orice indicator de tip «Capitol»: nivelele «Subcapitol» şi «Paragraf» se completează cu valoarea «00», iar denumirea indicatorului din clasificaţia funcţională este preluată de la nivel de capitol. Această modalitate este valabilă în cazul capitolelor de cheltuieli bugetare care nu au aprobate subcapitole în cadrul clasificaţiei funcţionale, precum şi în cazul entităţilor publice din sectorul special care au bugete întocmite la nivel COFOG1;
- pentru orice indicator de tip «Subcapitol», asociat unui «Capitol»: nivelul «Paragraf» se completează cu valoarea «00», iar denumirea indicatorului din clasificaţia funcţională este preluată de la nivel de subcapitol. Această modalitate este valabilă în cazul subcapitolelor de cheltuieli bugetare care nu au aprobate paragrafe în cadrul clasificaţiei funcţionale;
- pentru orice indicator de tip «Paragraf», asociat unui «Capitol» şi «Subcapitol»: denumirea indicatorului din clasificaţia funcţională este preluată de la nivel de paragraf;
1.2.2.g1.2.2) în rubrica «Clasificaţie Economică» se selectează succesiv indicatorii de cheltuieli bugetare din clasificaţia economică - Titlu, Articol, Alineat, astfel:
- pentru orice indicator de tip «Titlu»: nivelele «Articol» şi «Alineat» sunt completate cu valoarea «00», iar denumirea indicatorului din clasificaţia economică este preluată de la nivel de titlu. Această modalitate este valabilă în cazul titlurilor care nu au aprobate articole şi alineate în cadrul clasificaţiei economice, precum şi în cazul entităţilor publice din sectorul special care au bugete întocmite la nivel COFOG1;
- pentru orice indicator de tip «Articol», asociat unui «Titlu»: nivelul «Alineat» este completat cu valoarea «00», iar denumirea indicatorului din clasificaţia economică este preluată de la nivel de articol. Această modalitate este valabilă în cazul articolelor care nu au aprobate alineate în cadrul clasificaţiei economice;
- pentru orice indicator de tip «Alineat», asociat unui «Titlu» şi «Articol»: denumirea indicatorului din clasificaţia economică este preluată de la nivel de alineat;
2.g2) rubrica «Denumire cont» este completată automat cu denumirea contului;
3.g3) rubrica «Structură cont contabil» este completată automat cu codul sectorului bugetar, sursei de finanţare şi clasificaţiei de venituri sau clasificaţiei funcţionale de cheltuieli şi clasificaţiei economice de cheltuieli, după caz;
4.g4) în rubricile «Total Rulaj Debitor cumulat» şi/sau «Total Rulaj Creditor cumulat» se introduce valoarea rulajului cumulat debitor şi/sau creditor pentru contul contabil selectat (introdus);
5.g5) după completarea informaţiilor prevăzute la lit. g1) şi g4) se selectează butonul «Adaugă cont» prin intermediul căruia informaţiile sunt adăugate automat în forma tabelară a formularului, în ordinea crescătoare a simbolului conturilor contabile, indiferent de ordinea în care acestea au fost introduse de către utilizator. Orice cont contabil introdus în forma tabelară a formularului poate fi eliminat prin selectarea butonului «Şterge» care este poziţionat în dreptul contului contabil respectiv. Corectarea valorilor introduse în câmpurile «Debitoare» şi/sau «Creditoare» din dreptul fiecărui cont contabil adăugat se poate face direct în căsuţa respectivă pe durata completării formularului.
Procedura prevăzută la lit. g1) şi g4) se reia pentru introducerea tuturor conturilor contabile bilanţiere şi extrabilanţiere cu rulaje debitoare şi/sau creditoare cumulate.
În cadrul formularului sunt calculate automat valorile din rubricile «Totaluri cumulate conturi bilanţiere Rulaj Debitor», «Totaluri cumulate conturi bilanţiere Rulaj Creditor», «Totaluri conturi în afara bilanţului Rulaj Debitor» şi «Totaluri conturi în afara bilanţului Rulaj Creditor» la nivel de sursă de finanţare. Pentru conturile contabile bilanţiere, la nivelul formularului este implementată regula de validare a egalităţii între valorile din rubrica «Totaluri cumulate conturi bilanţiere Rulaj Debitor» şi rubrica «Totaluri cumulate conturi bilanţiere Rulaj Creditor». Pentru conturile contabile extrabilanţiere nu este obligatorie respectarea egalităţii valorilor din rubricile «Totaluri conturi în afara bilanţului Rulaj Debitor» şi «Totaluri conturi în afara bilanţului Rulaj Creditor»;
h)după completarea de către entitatea publică a formularului «Balanţă deschisă luna 12» potrivit precizărilor de la lit. a)-g), se selectează butonul «Validare şi generare XML» în scopul validării datelor introduse:
1.h1) în situaţia în care sistemul nu identifică erori în completarea formularului «Balanţă deschisă luna 12» şi se afişează mesajul de confirmare a corectitudinii datelor introduse, conducătorul entităţii publice sau persoana căreia i-au fost delegate atribuţii în acest sens, în condiţiile legii, semnează electronic în rubrica «Semnătură entitate publică»;
2.h2) în situaţia în care sistemul identifică erori în completarea formularului «Balanţă deschisă luna 12», se afişează o listă de erori pe care entitatea publică urmează a le corecta. După corectarea acestora se procedează potrivit lit. h1).
(2)Entităţile publice care, după depunerea şi validarea ultimului formular «Balanţă deschisă luna 12» în sistem, doresc să transmită un alt formular cu eventuale modificări şi completări vor depune un formular având bifată rubrica «Situaţie financiară rectificativă» efectuând următoarele operaţiuni:
a)în ultimul formular «Balanţă deschisă luna 12» introdus şi validat de sistem utilizează butonul «Export XML», fiind generat un fişier de tip .XML;
b)în scopul completării noului formular «Balanţă deschisă luna 12», entităţile publice importă fişierul de tip .XML generat conform lit. a), prin utilizarea butonului «Import XML».
Entităţile publice pot utiliza butonul «Import XML» şi în situaţia în care se doreşte completarea formularului «Balanţă deschisă luna 12» cu informaţiile corespunzătoare existente în aplicaţiile informatice proprii, cu condiţia de a fi respectată structura sub formă de fişiere XSD care se poate descărca prin accesarea punctului unic de acces de pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice - Sistemul naţional de raportare Forexebug.
(3)Principalele reguli de completare a formularului «Balanţă deschisă luna 12» sunt următoarele:
a)formularul se completează la nivelul rulajelor cumulate debitoare şi/sau creditoare, după caz;
b)conturile de venituri bugetare (încasări, clasa 5xx), cheltuieli bugetare (plăţi, contul 7700000) şi conturile de disponibil de la instituţiile de credit (5xx) se completează deschise;
c)în formularul «Balanţă deschisă luna 12» se evidenţiază înregistrarea contabilă aferentă restituirii sumelor primite din excedentul anilor precedenţi (de exemplu: 5190107 = 5210100; 5190190 = 5600101; 5190190 = 5610101; 5190190 = 5620101; 5190190 = 5150103, în funcţie de sursa de finanţare, după caz), respectiv înregistrarea contabilă pentru reîntregirea contului de excedent (încasarea sumelor acordate din excedentul anilor precedenţi), (de exemplu: 5210300 = 4680109; 5600300 = 4680109; 5610300 = 4680109; 5620300 = 4680109; 5150500 = 4680109, în funcţie de sursa de finanţare, după caz).
d)conturile contabile de cheltuieli (clasa 6xx) şi de venituri (clasa 7xx) se completează neînchise la trimestrul IV prin contul contabil 121 «Rezultatul patrimonial», dar închise pentru trimestrele precedente.
e)în conturile contabile 8066000 «Angajamente bugetare» şi 8067000 «Angajamente legale» nu se evidenţiază sumele provenite din finanţarea bugetară a anilor precedenţi care se restituie bugetelor din care au fost acordate. Astfel, în formularul «Balanţă deschisă luna 12» nu se raportează conturile contabile 8066000 «Angajamente bugetare» şi 8067000 «Angajamente legale» pentru sumele recuperate la titlul 85 «Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent».