Capitolul ii - Delimitarea competenţelor autorităţilor şi instituţiilor responsabile de aplicarea legii - Legea 121/2024 privind energia eoliană offshore
M.Of. 421
În vigoare Versiune de la: 8 Mai 2024
CAPITOLUL II:Delimitarea competenţelor autorităţilor şi instituţiilor responsabile de aplicarea legii
SECŢIUNEA 1:Atribuţiile autorităţilor şi instituţiilor responsabile de aplicarea legii
Art. 3
În domeniul producerii energiei eoliene offshore, Ministerul Energiei are următoarele atribuţii:
a)efectuează studii de specialitate în baza cărora stabileşte perimetrele offshore care pot fi oferite spre concesionare şi identifică informaţiile tehnice de bază aferente perimetrelor respective, care sunt puse la dispoziţia operatorilor economici interesaţi să participe la procedura competitivă de atribuire;
b)stabileşte perimetrele offshore care pot fi concesionate în vederea explorării perimetrului şi a construirii şi exploatării de centrale electrice eoliene offshore cu respectarea zonelor interzise;
c)organizează proceduri competitive de atribuire pentru încheierea contractelor de concesiune;
d)încheie contractul de concesiune;
e)primeşte şi gestionează datele şi informaţiile privind resursele eoliene offshore comunicate de concesionari, asigurând stocarea, sistematizarea şi valorificarea acestora;
f)emite ordine şi instrucţiuni cu caracter obligatoriu pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentei legi;
g)elaborează modelul contractului-cadru de concesiune, care include drepturile şi obligaţiile părţilor;
h)elaborează schema de ajutor de stat prevăzută la art. 8 alin. (2);
i)în calitate de autoritate concedentă, monitorizează şi controlează respectarea de către concesionar a prevederilor din contractul de concesiune încheiat, cu respectarea prezentei legi; în activitatea de monitorizare şi control poate solicita sprijinul autorităţilor şi instituţiilor publice competente;
j)monitorizează efectuarea plăţii redevenţei şi a taxelor stabilite pentru concesionarea perimetrelor eoliene offshore, în vederea explorării, construcţiei şi exploatării centralelor electrice eoliene offshore şi transportului energiei electrice produse;
k)constată, la sesizarea instituţiilor abilitate, realizarea de activităţi specifice concesiunii perimetrelor offshore, fără a avea încheiat un contract de concesiune, astfel cum este definit la art. 2 lit. i);
l)dispune de îndată, în condiţiile contractului de concesiune, ca urmare a sesizării instituţiilor abilitate, suspendarea lucrărilor autorizate în baza contractului de concesiune, care, prin modul de desfăşurare, pot conduce la degradarea condiţiilor de mediu sau pot ameninţa diversitatea biologică, până la înlăturarea cauzelor care le-au produs;
m)notifică Comitetul de amenajare a spaţiului maritim, prevăzut la art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 18/2016 privind amenajarea spaţiului maritim, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 88/2017, cu modificările ulterioare, cu privire la utilizarea perimetrelor offshore propuse spre concesionare;
n)emite concesionarului permisul de explorare a perimetrului eolian offshore concesionat;
o)furnizează, în calitate de punct unic de contact, persoanelor interesate, la cerere, cu sprijinul celorlalte instituţii şi autorităţi competente, informaţii privind procedurile de urmat pentru participarea la procedura competitivă de atribuire a contractului de concesiune, demararea explorării perimetrului eolian offshore, precum şi construirea şi exploatarea centralei electrice eoliene offshore.
Art. 4
În domeniul producerii energiei eoliene offshore, ACROPO, organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, are următoarele atribuţii:
a)emite aprobarea de dezvoltare a centralelor electrice eoliene offshore, în cadrul perimetrelor concesionate, precum şi aprobarea de desfiinţare a acestora;
b)monitorizează şi controlează respectarea de către concesionar a normelor şi instrucţiunilor din domeniul de activitate şi dispune măsuri pentru respectarea acestora;
c)urmăreşte, împreună cu autorităţile competente în domeniul protecţiei mediului, aplicarea măsurilor stabilite pentru protecţia zonei maritime de suprafaţă şi de adâncime în cursul operaţiunilor de construire/dezafectare şi pe toată durata de funcţionare a centralelor electrice eoliene offshore;
d)constată executarea de activităţi fără aprobarea de dezvoltare sau desfiinţare şi aplică sancţiunile stabilite prin prezenta lege;
e)emite norme şi instrucţiuni cu caracter obligatoriu privind siguranţa operaţională în activităţile de explorare, precum şi în cele de construcţie şi exploatare a centralelor eoliene offshore, în baza dispoziţiilor legale în vigoare privind securitatea, sănătatea şi siguranţa, şi monitorizează aplicarea corectă a acestora;
f)notifică Comitetul de amenajare a spaţiului maritim cu privire la centralele electrice eoliene pentru care se propune emiterea aprobării de dezvoltare;
g)transmite secretariatului Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, asigurat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, informaţiile şi datele geospaţiale privind centralele electrice eoliene pentru care s-a emis aprobarea de dezvoltare.
Art. 5
Ministerul Energiei şi ACROPO au obligaţia de a se asigura că activităţile autorizate în domeniul eolian offshore se realizează într-o manieră care asigură:
a)elaborarea unor baze de date care sunt puse la dispoziţia investitorilor interesaţi într-o manieră transparentă şi nediscriminatorie;
b)funcţionarea în siguranţă a instalaţiilor şi echipamentelor necesare pentru construcţia şi exploatarea centralelor electrice eoliene offshore;
c)protecţia mediului;
d)colaborarea interinstituţională, în principal cu autorităţile implicate în activităţile de planificare şi de protejare a mediului şi a spaţiului maritim;
e)protejarea intereselor statului;
f)respectarea prevederilor contractului de concesiune;
g)supravegherea, inspecţia, cercetarea, monitorizarea şi punerea în aplicare a activităţilor autorizate în urma încheierii contractelor de concesiune şi emiterii aprobărilor/autorizaţiilor necesare.
SECŢIUNEA 2:Stabilirea perimetrelor concesionabile şi elaborarea procedurilor şi ghidurilor necesare derulării activităţilor de explorare, construcţie şi exploatare a centralelor electrice eoliene offshore
Art. 6
(1)În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Energiei iniţiază procedurile pentru realizarea unui studiu de specialitate în vederea pregătirii procesului de concesiune şi a activităţilor de explorare, construcţie şi exploatare a centralelor electrice eoliene offshore.
(2)În cadrul studiului de specialitate prevăzut la alin. (1) sunt elaborate următoarele:
a)propuneri de perimetre eoliene offshore care pot fi concesionate în vederea explorării, construirii şi exploatării centralelor electrice eoliene offshore, precum şi propuneri privind traseul ori traseele potenţial/potenţiale de evacuare a energiei electrice produse de centralele eoliene offshore;
b)propuneri privind stabilirea redevenţelor şi a taxelor care trebuie achitate de către concesionari, în vederea aprobării acestora potrivit dispoziţiilor art. 41 şi 42;
c)propuneri de reglementări privind concesionarea perimetrelor eoliene offshore, atât cu acordarea unei scheme de sprijin, cât şi fără acordarea unei scheme de sprijin;
d)informaţii privind criteriile nonfinanciare aferente anunţului de concesiune, potrivit dispoziţiilor art. 14 alin. (1) lit. e), precum şi privind tipul şi nivelul garanţiilor solicitate concesionarilor, potrivit prevederilor lit. g) a aceluiaşi articol;
e)propuneri de reglementări privind procedura de emitere a permisului de explorare şi a modelului pentru acesta;
f)propuneri de reglementări privind procedura de emitere a aprobării de dezvoltare;
g)propuneri privind schema de sprijin aplicabilă pentru construirea sau exploatarea centralelor electrice eoliene offshore, potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (2), cu indicarea modalităţii şi a perioadei de acordare, precum şi a impactului acesteia asupra bugetului de stat sau, dacă este cazul, a consumatorului final;
h)propuneri de proceduri, ghiduri sau îndrumări privind explorarea perimetrelor eoliene offshore şi construcţia şi exploatarea centralelor electrice eoliene offshore.
(3)În vederea facilitării emiterii aprobării de dezvoltare a centralei electrice eoliene offshore cu privire la elaborarea propunerilor de perimetre eoliene offshore şi traseu/trasee potenţial/potenţiale de evacuare a energiei electrice, studiul menţionat la alin. (1) cuprinde, pentru fiecare perimetru şi traseu propus, cel puţin următoarele:
a)informaţii tehnice de bază, inclusiv coordonatele topogeodezice ale perimetrului;
b)evaluarea impactului pe care exploatarea energiei eoliene offshore sau amplasarea traseului de evacuare în respectivul perimetru o are asupra adecvanţei sistemului electroenergetic naţional şi a mediului înconjurător, inclusiv cu privire la afectarea biodiversităţii Mării Negre şi a migraţiei păsărilor spre şi dinspre Delta Dunării, dacă este cazul, în vederea satisfacerii condiţiilor necesare pentru obţinerea actului administrativ al autorităţii competente în domeniul protecţiei mediului, prevăzut la art. 21 alin. (2) lit. c);
c)evaluarea sarcinii arheologice a respectivului perimetru, în vederea emiterii ordinului de declasare şi a certificatului de descărcare de sarcină arheologică prevăzut la art. 21 alin. (2) lit. j);
d)evaluarea restricţiilor impuse de apărarea securităţii naţionale şi a ordinii publice;
e)evaluarea conformităţii în raport cu planul de amenajare a spaţiului maritim;
f)informaţii privind impactul cumulativ al operaţiunilor eoliene şi petroliere offshore dintr-o anumită zonă, dacă este cazul;
g)informaţii privind necesitatea stabilirii unor zone de excluziune şi de restricţie bazate pe considerente de biodiversitate, sociale şi tehnice, dacă este cazul;
h)informaţii privind necesitatea stabilirii unor zone de siguranţă pentru cablurile subacvatice, date fiind rutele de transport şi alte considerente, precum cele de apărare, ordine publică şi securitate naţională.
(4)Termenii de referinţă ai studiului sunt aprobaţi prin ordin al ministrului energiei, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, cu consultarea prealabilă a ACROPO, operatorului de transport şi sistem, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor.
(5)În vederea elaborării studiului prevăzut la alin. (1), precum şi a termenilor de referinţă, Ministerul Energiei are dreptul să contracteze servicii de consultanţă tehnică.
Art. 7
(1)Perimetrele eoliene offshore se determină în funcţie de potenţialul eolian al acestora, de condiţiile generale pentru utilizările şi activităţile viitoare în apele maritime incluse în planul de amenajare a spaţiului maritim, precum şi de restricţiile impuse de apărarea securităţii naţionale, a ordinii şi a sănătăţii publice, rezultate ca urmare a consultării entităţilor reprezentate în Comitetul de amenajare a spaţiului maritim. Ministerul Energiei consultă Ministerul Afacerilor Externe cu privire la limitele exterioare ale perimetrelor concesionabile.
(2)În vederea stabilirii perimetrelor concesionabile, Ministerul Energiei solicită date şi informaţii entităţilor reprezentate în Comitetul de amenajare a spaţiului maritim, care au obligaţia să răspundă în termen de maximum 15 zile de la solicitare.
(3)În baza studiului de specialitate prevăzut la art. 6 alin. (1), prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei, se aprobă, până la data de 31 martie 2025, lista perimetrelor eoliene offshore care pot fi concesionate, definite prin coordonate topogeodezice. Aceasta include, pentru fiecare perimetru în parte, amplasamentul spaţial în raport cu planul de amenajare a spaţiului maritim, informaţii tehnice de bază, precum şi informaţii privind impactul asupra mediului.
(4)În procesul de aprobare a perimetrelor eoliene offshore se ţine cont de amplasamentul perimetrelor petroliere offshore. Activitatea de exploatare a energiei eoliene offshore urmează a fi efectuată fără a aduce atingere operaţiunilor petroliere offshore şi drepturilor conferite titularilor de permise de prospecţiune offshore şi de acorduri petroliere offshore.
(5)În termen de 5 zile de la data publicării hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (3), Ministerul Energiei informează secretariatul Comitetului de amenajare a spaţiului maritim, în scopul marcării coordonatelor acestora în planul de amenajare a spaţiului maritim.