Nou § 25. - Decizia 263/2025 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 260 alin. (3) teza finală din Codul de procedură fiscală şi ale art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

M.Of. 1157

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
17. Potrivit art. 52 din Constituţie, persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim de o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, este îndreptăţită să obţină recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului şi repararea pagubei. Potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, acest text constituţional trebuie corelat cu dispoziţiile art. 21 din Constituţie, care reglementează accesul liber la justiţie, şi cu cele ale art. 126 alin. (6) teza întâi, potrivit căruia controlul judecătoresc al actelor administrative ale autorităţilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat. Totodată, Curtea a reţinut că prevederile art. 52 din Constituţie reprezintă fundamentul constituţional principal al contenciosului administrativ, materie care îşi găseşte reflectarea la nivelul legii în dispoziţiile Legii nr. 554/2004, care la art. 1 alin. (1) dispune că "orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim şi repararea pagubei ce i-a fost cauzată" (a se vedea în acest sens Decizia nr. 149 din 20 martie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497 din 29 mai 2024, paragraful 38). În cele ce urmează, Curtea va analiza împreună criticile autorului excepţiei raportate la prevederile art. 21, art. 52 şi ale art. 126 alin. (6) din Constituţie.