Nou § 11. - Decizia 263/2025 [R] referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 260 alin. (3) teza finală din Codul de procedură fiscală şi ale art. 5 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

M.Of. 1157

În vigoare
Versiune de la: 12 Decembrie 2025
7. De asemenea, autorul excepţiei afirmă că teza finală a dispoziţiilor art. 260 alin. (3) din Codul de procedură fiscală îl împiedică pe destinatarul vătămat prin actul administrativ să obţină recunoaşterea drepturilor şi intereselor sale şi anularea actului, aflându-se astfel în conflict cu dispoziţiile art. 52 din Constituţie, întrucât nu a avut la dispoziţie un mijloc efectiv de contestare a actului administrativ fiscal, care să permită o analiză pe fond, o cercetare a legalităţii acestuia. În plus, se arată că limitele exercitării dreptului constituţional prevăzut de art. 52 alin. (1) pot fi stabilite numai prin lege organică, potrivit alin. (2) din acelaşi articol, şi, având în vedere că dispoziţiile Codului de procedură fiscală au natura unei legi ordinare, la adoptarea căreia nu au fost respectate exigenţele procedurii legii organice, teza finală a dispoziţiilor art. 260 alin. (3) din acest cod este neconstituţională şi din această perspectivă. De asemenea, se învederează că dispoziţiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 554/2004 contravin prevederilor art. 52 alin. (1) din Constituţie deoarece nu permit destinatarului actului administrativ fiscal, în cadrul contestaţiei la executare, recunoaşterea drepturilor sale, sub forma înlăturării efectelor actului comunicat prin publicitate, prin ridicarea excepţiei de nelegalitate a acestuia, pe motiv că există o altă procedură prevăzută de lege pentru desfiinţarea sa.