Capitolul 9 - Cooperare interinstituţională - Rezolutia 1614/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului Parchetului European aferent exerciţiului financiar 2023

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 9:Cooperare interinstituţională
84.susţine că rolul EPPO ca o componentă operaţională principală a arhitecturii antifraudă a Uniunii poate fi realizat eficient numai printr-o cooperare intensă cu partenerii şi părţile interesate şi prin sprijin din partea acestora; reiterează faptul că EPPO îşi poate îndeplini rolul numai dacă se bucură de independenţă judiciară deplină; încurajează statele membre să contribuie la independenţa deplină a EPPO în această privinţă şi încurajează EPPO să îşi continue eforturile de comunicare şi coordonare cu mai mulţi parteneri a căror acţiune a fost concepută pentru a fi reciprocă şi complementară;
85.salută iniţiativele lansate de OLAF şi EPPO de a intensifica şi a raţionaliza cooperarea lor operaţională şi de a face schimb de cunoştinţe între actorii implicaţi; salută prima conferinţă internaţională care a permis schimbul de opinii între procurorii EPPO şi anchetatorii OLAF, găzduită de Parlament în 2024; subliniază că revizuirea cadrelor de reglementare ale OLAF şi EPPO oferă ocazia de a reexamina multe aspecte ale colaborării lor, având în vedere experienţele dobândite în primii ani de activitate operaţională a EPPO şi ţinând seama în mod specific de deschiderea unor investigaţii complementare ale OLAF şi a unor investigaţii administrative complementare în sprijinul EPPO, precum şi rolul crescut al OLAF în detectarea şi raportarea fraudelor către EPPO în sprijinul recuperării prejudiciilor aduse bugetului Uniunii; consideră că dialogul şi cooperarea în cadrul arhitecturii antifraudă ar putea să devină mai eficace prin crearea unui forum interinstituţional regulat, în vederea optimizării eficienţei şi eficacităţii resurselor disponibile în acţiune;
86.salută iniţiativele lansate de OLAF şi EPPO de a intensifica dialogul operaţional şi de a dezvolta încrederea şi a îmbunătăţi cooperarea; subliniază importanţa unui schimb de date deplin şi eficace între EPPO, OLAF, Eurojust şi Europol pentru a asigura o cooperare neîntreruptă în lupta împotriva fraudei transfrontaliere; solicită înfiinţarea unui grup de lucru comun care să supravegheze integrarea datelor şi eficienţa gestionării cazurilor în rândul acestor organisme;
87.încurajează cooperarea continuă şi consolidată dintre EPPO şi OLAF, în concordanţă cu regulamentele lor respective şi obligaţia OLAF de a raporta către EPPO, fără întârzieri nejustificate, suspiciuni de contacte cu mediul infracţional, pentru a-i permite să combată frauda, corupţia şi criminalitatea financiară care afectează interesele financiare ale Uniunii; sprijină dezvoltarea în continuare a iniţiativelor comune, a schimbului de informaţii şi a acţiunilor coordonate între EPPO şi OLAF, deoarece o astfel de cooperare este vitală pentru consolidarea protecţiei intereselor financiare ale Uniunii şi a combaterii criminalităţii financiare şi pentru asigurarea utilizării eficace şi eficiente a resurselor Uniunii;
88.salută cooperarea strânsă dintre EPPO şi Curtea de Conturi din 2023, care a dus la transmiterea în timp util a informaţiilor privind suspiciunile de infracţiuni care intră în sfera de competenţă a EPPO;
89.se aşteaptă ca grupul de lucru instituit împreună cu Comisia şi reuniunile privind punerea în aplicare a acordului de lucru dintre Comisie şi EPPO să asigure faptul că notificările EPPO în scopul procedurii administrative de recuperare, astfel cum se prevede la articolul 103 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) 2017/1939, vor permite Comisiei să maximizeze recuperarea la bugetul Uniunii, respectând în acelaşi timp confidenţialitatea şi desfăşurarea corespunzătoare a acţiunilor de investigare; subliniază că, în acest sens, niciuna dintre părţi nu a furnizat încă niciun feedback, ceea ce împiedică legiuitorii să ajungă la o înţelegere cuprinzătoare a problemelor subiacente, inclusiv sumele specifice recuperate anual de Comisie de la statele membre în caz de daune aduse bugetului Uniunii; subliniază că recuperarea fondurilor de către autorităţile naţionale rămâne în responsabilitatea Comisiei, după cum se menţionează în scrisoarea de misiune a comisarului pentru buget şi antifraudă, în timp ce EPPO nu deţine un mandat de monitorizare a procesului de recuperare; invită statele membre să consolideze cooperarea şi să informeze atât Comisia, cât şi EPPO cu privire la confiscările definitive; îndeamnă la o revizuire a regulamentelor relevante pentru a clarifica rolul EPPO în procesul de recuperare; şi îndeamnă EPPO şi Comisia să adopte o formă convenită de raportare către Parlament; înţelege că acest lucru ar putea necesita dezvoltarea adecvată a sistemului de gestionare al cazurilor al EPPO şi solicită Comisiei să acorde prioritate alocării de resurse către EPPO pentru a răspunde acestei nevoi;
90.salută cooperarea consolidată cu Europol; observă că programul ODIN (Reţeaua operaţională de infrastructură digitală) ar permite exploatarea deplină a volumului de date colectate de EPPO în anchetele sale (peste 1 000 de terabiţi şi în creştere); remarcă faptul că, în acest cadru, EPPO a identificat posibile infracţiuni care nu intră în domeniul sa de competenţă, inclusiv criminalitatea organizată, traficul de droguri, producţia ilicită de ţigări, frauda în materie de investiţii, jocurile de noroc ilegale şi prostituţia (infracţiuni necuprinse în Directiva PIF), precum şi alte infracţiuni care au condus la transmiterea mai multor dosare ca elemente de probă esenţiale pentru anchetele naţionale în curs şi că parchetele naţionale au iniţiat 28 de cazuri noi pentru a investiga în continuare aceste infracţiuni necuprinse în PIF, care nu intră în domeniul de competenţă a EPPO; înţelege că, cu toate acestea, pentru această analiză şi pentru altele, cooperarea cu Europol suferă din cauza limitărilor care decurg din dreptul penal procedural naţional şi din accesibilitatea datelor deţinute de EPPO; subliniază că actuala competenţă a EPPO de a investiga criminalitatea organizată şi spălarea banilor, atunci când sunt legate de fraude care afectează interesele financiare ale UE, ar trebui sprijinită prin resurse adecvate şi o cooperare eficientă cu Europol; consideră că, deşi cooperarea cu Europol trebuie consolidată şi mai mult, aceasta nu poate înlocui pe deplin dezvoltarea platformei analitice interne a EPPO, care rămâne vitală pentru o interpretare rapidă a datelor colectate în cursul anchetelor sale şi pentru stabilirea de strategii operaţionale în cazurile transfrontaliere care necesită acces la întregul sistem de gestionare a cazurilor al EPPO; reaminteşte că, în viitorul său raport de evaluare, Comisia ar trebui să analizeze cu atenţie la ce categorii de infracţiuni trebuie extins mandatul EPPO pentru ca profita pe deplin de potenţialul acestuia; salută apelul EPPO la o cooperare consolidată cu instituţiile Uniunii;
91.este preocupat de numărul tot mai mare de cazuri referitoare la MRR; apreciază informaţiile furnizate în timp util Comisiei şi comisiilor competente ale Parlamentului cu privire la această chestiune; consideră că numărul mare de cazuri active care implică fonduri MRR justifică o intensificare a schimburilor desfăşurate, în special, cu Grupul operativ pentru redresare şi rezilienţă, cu scopul de a identifica posibilele lacune în materie de supraveghere sau control sau tiparele de fraudă şi de a permite Comisiei să îşi actualizeze mecanismele de monitorizare a performanţei şi să aplice măsurile de reducere şi de recuperare concepute recent; reiterează faptul că fondurile MRR sunt fonduri ale Uniunii şi nu naţionale şi sunt de competenţa EPPO şi încurajează Comisia şi alte organe şi autorităţi ale Uniunii să intensifice eforturile de detectare şi să raporteze EPPO cu privire la fiecare situaţie relevantă;
92.salută faptul că EPPO a semnat un acord de lucru cu Parlamentul în noiembrie 2024, care stabileşte modalităţi clare de cooperare în scopul protejării intereselor financiare ale Uniunii;
93.ia act de faptul că, în 2023, EPPO a continuat să se bazeze pe contracte interinstituţionale şi pe acorduri bilaterale pentru a achiziţiona bunuri şi servicii la un cost mai mic; observă că, la sfârşitul anului 2023, EPPO era membru activ în 80 de contracte-cadru interinstituţionale şi 22 de acorduri privind nivelul serviciilor sau alte acorduri bilaterale cu alte entităţi ale Uniunii, cu scopul de a maximiza economiile bugetare din instrumentele contractuale existente, în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare;
94.salută călduros participarea Poloniei şi a Suediei la EPPO; este conştient de faptul că acest lucru va avea un impact asupra nevoilor bugetare ale EPPO şi sprijină solicitarea EPPO de a dota EPPO cu resursele necesare pentru a profita de participarea Poloniei şi a Suediei la activităţile sale operaţionale; ia act de faptul că, deşi Irlanda şi Danemarca continuă să îşi exercite opţiunea de neparticipare la EPPO în temeiul protocoalelor nr. 21 şi nr. 22 din TFUE, Ungaria este singurul stat membru rămas care nu a aderat încă la EPPO; invită guvernul ungar să se alăture fără întârziere EPPO; reaminteşte colectarea a 680 000 de semnături pentru susţinerea acestei participări la EPPO, fapt ce evidenţiază o puternică cerere din partea societăţii de a consolida garanţiile juridice împotriva fraudei şi corupţiei care afectează interesele financiare ale Uniunii;
95.observă că, în 2023, nu s-a înregistrat nicio îmbunătăţire majoră în relaţia cu autorităţile irlandeze în ceea ce priveşte participarea la EPPO; reaminteşte că refuzul lor de a coopera cu EPPO pentru executarea mai multor cereri de asistenţă judiciară reciprocă trimise de PED a condus la raportarea de către EPPO a situaţiei către Comisie în conformitate cu Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului (5); a apreciat următoarea decizie a autorităţilor irlandeze de a-şi modifica legislaţia naţională care oferă cadrul juridic pentru asistenţa judiciară reciprocă acordată EPPO şi subliniază că, începând cu 1 noiembrie 2023, aceasta oferă EPPO asistenţă judiciară reciprocă pe baza acestei recunoaşteri unilaterale; ia act de faptul că nu au avut loc schimburi cu grupul de lucru irlandez inter-agenţii înfiinţat pentru a examina posibila participare viitoare a Irlandei la EPPO; îndeamnă Comisia, EPPO şi autorităţile irlandeze să se angajeze într-un dialog constructiv pentru a găsi o modalitate eficace de cooperare;
(5)Regulamentul (UE, Euratom) 2020/2092 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un regim general de condiţionalitate pentru protecţia bugetului Uniunii (JO L 433 I, 22.12.2020, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2020/2092/oj).
96.susţine că orice lipsă a cooperării cu EPPO, din partea oricărui stat membru, fie că participă sau nu la cooperarea consolidată care a instituit EPPO, creează nişe de imunitate şi privilegii care fac ca interesele financiare ale Uniunii să fie apărate în mod neuniform şi ineficient, în cel mai bun caz; îşi reiterează apelul ca Comisia şi statele membre în cauză să depună toate eforturile posibile pentru a integra scenariul actual cu puţinele componente lipsă, dar care totuşi sunt foarte importante, promovând extinderea participării la EPPO în rândul celorlalte state membre care încă nu participă, astfel încât să se protejeze într-o manieră mai eficace bugetele naţionale şi bugetul Uniunii; invită Comisia să monitorizeze îndeaproape nivelul de cooperare al statelor membre cu EPPO şi îndeamnă Comisia să iniţieze proceduri de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor împotriva oricărui stat membru care obstrucţionează în mod sistematic anchetele conduse de EPPO; consideră că participarea la EPPO ar trebui să fie o condiţie prealabilă pentru primirea fondurilor Uniunii;
97.condamnă spionajul sistematic recent consemnat, organizat de guvernul Ungariei împotriva personalului OLAF în timpul unei misiuni de anchetă privind posibila utilizare abuzivă a fondurilor Uniunii de către ELIOS, o societate care are legături cu ginerele prim-ministrului ungar; subliniază că OLAF şi EPPO, ca instituţii fundamentale ale arhitecturii Uniunii de combatere a fraudelor, sunt, din păcate, expuse unor astfel de ameninţări nu numai din partea ţărilor terţe, ci şi în interiorul statelor membre ale UE; subliniază că astfel de acţiuni subminează puternic statul de drept şi integritatea instituţiilor UE; cere să se adopte rapid măsuri solide de protecţie, pentru a proteja personalul instituţional al UE aflat în misiune în statele membre şi pentru a preveni astfel de încălcări inacceptabile în viitor;