Capitolul 4 - Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului - Rezolutia 1614/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului Parchetului European aferent exerciţiului financiar 2023

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 4:Resursele umane, egalitatea şi starea de bine a personalului
37.observă tendinţa ascendentă a numărului de angajaţi, de la 58 în 2020 la 122 în 2021, 217 la sfârşitul anului 2022 şi 238 la sfârşitul anului 2023; este conştient că, pentru 2023, EPPO a solicitat autorităţii bugetare eliminarea a 20 de posturi de agenţi contractuali şi crearea a 20 de posturi de agenţi temporari, care au fost acordate şi implementate de EPPO în acelaşi an, ceea ce a dus la menţinerea neschimbată a numărului total de angajaţi (248, din care 171 de agenţi temporari, 48 de agenţi contractuali şi 29 de experţi naţionali detaşaţi), cu o distribuire diferită a posturilor (191 de agenţi temporari, 28 de agenţi contractuali şi 29 de experţi naţionali detaşaţi); subliniază, cu toate acestea, că, în urma anumitor deficienţe de securitate identificate, EPPO a solicitat, în mai 2023, un buget rectificativ şi posturi suplimentare pentru a consolida securitatea fizică, securitatea informaţiilor şi securitatea cibernetică la nivel central şi descentralizat şi că, din cele 21 de posturi de securitate identificate, doar opt posturi (1 AD 9, 4 AD 6 şi 3 AST 3) au fost acordate în noiembrie 2023 pentru măsuri suplimentare de securitate, care au fost finalizate în 2024;
38.subliniază că, în 2023, rata de ocupare la biroul central a fost de 92,97%, din care 238 erau membri ai personalului, comparativ cu 256 de posturi înscrise în buget; remarcă faptul că, din cele 140 de posturi pentru procurorii europeni delegaţi, 130 erau ocupate la sfârşitul anului 2023, iar celelalte 10 au fost ocupate la începutul anului 2024, ajungând la o rată de ocupare de 100%; observă că EPPO şi-a consolidat capacitatea de a derula proceduri de recrutare transparente şi în timp util şi a încheiat 24 de proceduri de selecţie în 2023, integrând 45 de angajaţi statutari şi opt noi procurori europeni delegaţi, în timp ce au fost numiţi 35 de noi procurori europeni delegaţi;
39.ia act de faptul că, până în decembrie 2023, rata de rotaţie a personalului (AT şi AC) a fost de 4,62% (3), înregistrându-se un total de 11 demisii pe tot parcursul anului, justificate în principal prin transferul către o altă instituţie (patru cazuri) şi pentru posturi mai înalte oferite în alte instituţii ale Uniunii (şapte cazuri); observă că principala cauză care stă la baza acestei rotaţii este specificitatea pieţei muncii din Luxemburg, care dispune de o rezervă de talente foarte limitată şi o ofertă redusă de competenţe specializate;
(3)Conform Raportului anual de activitate consolidat pe 2023, rata de rotaţie a fost de 5,9 % pentru agenţii temporari şi contractuali.
40.recunoaşte eforturile depuse de Comisie pentru a satisface cererile de posturi suplimentare ale EPPO; consideră că previziunile privind volumul de muncă indică faptul că sunt necesare resurse suplimentare, în special având în vedere întârzierile acumulate şi noile cazuri legate de MRR şi de frauda de mare amploare în domeniul TVA, precum şi că se preconizează ca funcţiile de sprijin administrativ şi central să crească, în concordanţă cu creşterea personalului operativ; subliniază riscul de a subestima nevoile şi capacităţile; remarcă faptul că, în 2023, costul personalului interimar şi al prestatorilor externi de servicii care au lucrat intra muros a ajuns la 4 235 242 EUR; încurajează Comisia şi EPPO să găsească o soluţie sustenabilă pe termen lung care să permită continuitatea, să păstreze confidenţialitatea şi să reţină competenţele interne; apreciază că nevoile operaţionale suplimentare au fost incluse în mod exhaustiv în documentul unic de programare al EPPO pentru perioada 2024-2026 şi în solicitările de buget ale EPPO;
41.constată cu îngrijorare că piaţa muncii din Luxemburg este foarte competitivă, că condiţiile financiare oferite de administraţia Uniunii nu sunt atractive în comparaţie cu piaţa locală (în care se fac diverse indexări salariale pe tot parcursul anului) şi nu ţin seama în mod corespunzător de costul ridicat al vieţii din Luxemburg, care a crescut şi mai mult din cauza ratei inflaţiei şi a creşterii costului locuinţelor; observă că EPPO nu poate oferi personalului său posibilitatea de a deveni funcţionari ai Uniunii şi că, prin urmare, posturile sale sunt şi mai puţin atractive decât cele din celelalte patru instituţii ale Uniunii care îşi desfăşoară activitatea în Luxemburg; subliniază că acest lucru duce fie la un număr foarte limitat de candidaturi pentru posturile vacante, fie la respingerea de către candidaţii selectaţi a ofertelor de angajare primite, din cauza costului ridicat al vieţii; invită EPPO şi Comisia să introducă măsuri care să crească atractivitatea EPPO pentru profesioniştii înalt calificaţi cu experienţă internaţională, cum ar fi alocaţia pentru locuinţă pentru personalul de grad inferior aprobată de autoritatea bugetară pentru 2025, după cum a recomandat Grupul interinstituţional la nivel înalt; constată că anumite naţionalităţi sunt suprareprezentate în rândul personalului;
42.observă că, la sfârşitul anului 2023, echilibrul geografic şi de gen a fost atins în mod adecvat în rândul celor 238 de membri ai personalului (137 de bărbaţi şi 101 femei); susţine că persoanele care se ocupă de angajarea noului personal urmăresc îndeaproape defalcarea pe naţionalităţi a personalului EPPO, cu scopul de a încerca să asigure un echilibru, în special având în vedere distribuţia inegală a candidaţilor, şi că Italia (34), România (33), Grecia (26) şi Belgia (24) sunt ţările cele mai bine reprezentate din cele 26 de naţionalităţi diferite; încurajează EPPO să adopte măsuri proactive pentru a asigura o reprezentare echilibrată a naţionalităţilor în rândul personalului său, reflectând diversitatea statelor membre participante; îşi exprimă îngrijorarea cu privire la persistenţa dezechilibrului de gen în posturile de conducere de nivel superior (patru bărbaţi şi o femeie), distribuţia de gen continuând să fie sub nivelul optim şi cere să se ţină seama de acest aspect în cadrul strategiei globale privind diversitatea; cere să se publice un raport anual, defalcat pe gen, naţionalitate şi categorie de ocupare a forţei de muncă, care să includă măsuri concrete pentru a elimina diferenţele în materie de recrutare şi avansare în carieră şi pentru a monitoriza şi a remedia dezechilibrele;
43.este conştient că decizia de a pune în aplicare o strategie privind diversitatea şi incluziunea a fost luată în 2023, dezvoltarea strategiei urmând să fie pusă în aplicare în cursul anului 2024; încurajează EPPO să înregistreze progrese în adoptarea acesteia şi să realizeze periodic sondaje în rândul personalului său, promovând evaluarea inter pares cu alte componente ale arhitecturii antifraudă a Uniunii, cum ar fi Eurojust, OLAF şi Europol; înţelege că politica EPPO privind diversitatea şi incluziunea se va baza pe Carta reţelei agenţiilor Uniunii Europene privind diversitatea şi incluziunea adoptată în martie 2023 şi consideră că aceasta va încuraja diversitatea, în general, pentru ca locul de muncă să devină mai atractiv pentru candidaţii cu nevoi specifice; reiterează solicitarea adresată EPPO de a-şi adopta fără întârziere carta privind diversitatea şi incluziunea, ţinând cont de creşterea numărului de angajaţi în 2023;
44.remarcă faptul că, incluzând agenţii temporari, agenţii contractuali, experţii naţionali detaşaţi şi procurorii europeni delegaţi, 341 din cei 396 de membri ai personalului (faţă de 275 din 332 în 2022) au desfăşurat activităţi de investigare la sfârşitul anului 2023 (adică 86,10%, comparativ cu 82,83% în 2022 şi 86% în 2021), în timp ce 55 de membri ai personalului (faţă de 57 în 2022) au exersat funcţii de sprijin administrativ şi control;
45.salută numirea a opt noi procurori europeni şi a 35 de noi procurori europeni delegaţi în EPPO în 2023; reiterează că EPPO îşi poate îndeplini rolul numai dacă se bucură de independenţă judiciară deplină, care decurge dintr-o procedură de numire obiectivă şi bazată pe merite; încurajează statele membre să contribuie la independenţa deplină a EPPO în această privinţă;
46.susţine că numirea procurorilor europeni delegaţi este de responsabilitatea comună a EPPO şi a statelor membre; subliniază că procedura de numire trebuie să respecte întotdeauna articolul 17 din Regulamentul (UE) 2017/1939 şi principiul autonomiei procedurale naţionale;
47.subliniază că este nevoie de oportunităţi mai mari de dezvoltare a carierei pentru procurorii europeni delegaţi (PDE) pentru a atrage şi a păstra profesionişti cu experienţă; solicită îmbunătăţirea condiţiilor de angajare, inclusiv o evoluţie clară în carieră şi standardizarea sistemelor de securitate socială şi de pensii în toate statele membre participante, asigurându-se că discrepanţele salariale naţionale nu descurajează candidaţii calificaţi să candideze;
48.apreciază că, în cursul anului 2023 şi la începutul anului 2024, numărul procurorilor europeni delegaţi (PED) a atins numărul prevăzut de 140; salută decizia de a alinia remuneraţia PED la cea a funcţionarilor UE cu un nivel echivalent de responsabilitate, în loc de 80% din salariul funcţionarilor UE, aşa cum fusese prevăzut iniţial; consideră că această decizie măreşte atractivitatea funcţiei de procuror european delegat, pregătind terenul pentru recrutarea de procurori naţionali cu mai multă experienţă ale căror salariu naţional era mai mare decât remuneraţia oferită de EPPO, şi, în acelaşi timp, reduce sarcina administrativă a EPPO de punere în aplicare a articolului 16 alineatul (1) din Condiţiile de încadrare în muncă a PED care prevede că, în caz de remuneraţie netă mai mică decât salariul naţional, se acordă o sumă suplimentară pentru a se asigura că remuneraţia se ridică la nivelul anterior;
49.evidenţiază că procedura de selecţie a procurorilor europeni şi a PED nu este gestionată autonom de EPPO, întrucât procurori europeni sunt nominalizaţi de statele membre şi apoi numiţi de Consiliul European, în timp ce PED sunt nominalizaţi de statele membre şi numiţi de Colegiu; susţine că ar putea creşte numărul candidaţilor calificaţi la poziţiile PED şi că procesul ar putea deveni mai selectiv prin adoptarea unei perspective de carieră clare şi a unei discipline administrative mai favorabile în ceea ce priveşte securitatea socială şi asigurările de sănătate; reaminteşte că crearea unui statut specific pentru PED ar fi în concordanţă cu natura funcţiei lor judiciare şi ar contribui la atractivitatea mai mare a acestor posturi; invită Comisia să propună soluţii adecvate în eventualitatea modificării Regulamentului (UE) 2017/1939;
50.înţelege că fiecare stat membru are obligaţia [în temeiul articolului 96 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2017/1939] să instituie aranjamente de natură legislativă sau administrativă pentru a menţine afilierea şi asigurarea socială a PED, inclusiv contribuţii la sistemul naţional relevant de securitate socială, de pensii şi de asigurare, însă o serie de state membre nu şi-au îndeplinit încă pe deplin această obligaţie; invită, prin urmare, Comisia să propună o soluţie eficientă pentru decalajul asigurării sociale şi de sănătate a PED în cadrul revizuirii Regulamentului (UE) 2017/1939;
51.ia notă de faptul că, până în 2023, la Curtea de Justiţie au fost introduse cinci acţiuni legate de numirea PED, dintre care trei au fost închise (ori respinse, ori retrase) şi una a fost respinsă, însă un recurs este pendinte în prezent la Curtea de Justiţie, iar ultima acţiune în anulare a deciziei Colegiului de respingere a nominalizării la funcţia de PED a unei persoane nominalizate de un stat membru a fost admisă în iulie 2024 pentru lipsă de motivare suficientă în decizia Colegiului şi o analiză este în curs privitor la modul în care trebuie pusă în aplicare anularea; observă că la Tribunalul Uniunii Europene nu au fost introduse acţiuni noi legate de numirile la EPPO;
52.ia notă de faptul că, în 2023, a fost lansată strategia EPPO pentru învăţare şi dezvoltare, care ca scop să promoveze o cultură a învăţării continue şi să faciliteze evaluarea şi adaptarea continuă a nevoilor de învăţare în evoluţie ale personalului, alături de analiza pilot a nevoilor de învăţare;
53.constată că, în ceea ce priveşte măsurile şi politicile instituite pentru a garanta starea de bine fizică şi mentală a personalului, în 2023 toate măsurile au fost supuse revizuirii şi consultării cu toate părţile interesate implicate (comitetul pentru personal, membrii personalului în general şi managementul), în vederea găsirii unui echilibru între aşteptări şi realitatea EPPO ca organizaţie care se dezvoltă şi se schimbă rapid; observă că, în această privinţă, EPPO operează o schemă de program de lucru flexibil şi o schemă standard de telemuncă, care prevede o zi ca bază şi un maxim de trei zile de telemuncă pe săptămână, plus extinderi admise în caz de probleme serioase de sănătate sau constrângeri familiale; constată că cadrul actual prevede şi 10 zile pe an de activitate din afara locului de muncă, care pot fi folosite fără să fie legate de alte zile de concediu; consideră că condiţiile actuale de muncă ale EPPO permit personalului să profite de soluţiile digitale prin integrarea unui nivel bun de autonomie în managementul modului de lucru, facilitând echilibrul dintre viaţa personală şi cea profesională şi promovând moralul şi spiritul echipei; salută dezvoltarea în curs a unei politici de bunăstare care va cuprinde o secţiune privind starea de bine a personalului care beneficiază de telemuncă;
54.evidenţiază faptul că, aşa cum a sugerat Parlamentul, în al doilea semestru al anului 2023, a avut loc o consultare deschisă privind formula flexibilă de lucru şi deciziile adoptate în 2021 şi 2022 au fost supuse unei revizuiri ex post; constată că, ţinând seama de contribuţia tuturor părţilor interesate, în decembrie 2023, directorul administrativ a actualizat normele; ia act de faptul că schimbările au inclus extinderea noţiunii de "loc de telemuncă" (de la 2 la 2,5 ore timp pentru navetă/distanţă de sediul central al EPPO) şi introducerea de acorduri de lucru hibride pentru personalul interimar al agenţiei; observă că nu au fost adoptate modificări suplimentare prin deciziile Colegiului, luând în considerare faptul că deciziile directorului administrativ au pus deja în aplicare concluziile consultării personalului;
55.constată că, în urma solicitărilor Parlamentului, în primul trimestru al anului 2025 este planificat un sondaj privind satisfacţia (implicarea) personalului; înţelege că şi comitetul pentru personal al EPPO a efectuat un sondaj privind priorităţile personalului şi încurajează un dialog mai intens pentru a îmbunătăţi condiţiile de viaţă profesională;
56.salută faptul că nu au fost raportate cazuri de epuizare sau de hărţuire şi că numărul de concedii medicale de lungă durată este foarte redus; salută conştientizarea de către EPPO a obligaţiei sale de a asigura promovarea şi menţinerea sănătăţii şi a stării de bine la nivelul întregului personal, precum şi practicile de monitorizare pentru a obţine o astfel de înţelegere care să ţină seama de zilele de concediu anual nefolosit, de reportarea zilelor de concediu anual şi de absenţe, de numărul de membri ai personalului aflaţi în concediu medical de lungă durată şi de durata absenţelor; reaminteşte că este important să se stabilească de către procurorul-şef european şi de către procurorii europeni o procedură clară şi structurată pentru raportarea cazurilor de hărţuire, precum şi să se comunice această procedură către toţi membrii personalului;
57.observă că, la începutul anului 2023, biroul central al EPPO a desfăşurat un proiect-pilot de stagiu, iar departamentul serviciului juridic al EPPO a găzduit doi stagiari, urmaţi de încă doi în martie şi septembrie 2023, pentru stagii remunerate, cu prezenţă fizică, de cinci luni; constată că, pe baza concluziilor pozitive ale proiectului-pilot, a fost elaborată o politică privind stagiile, care a fost aprobată în 2024, urmată de un prim ciclu de stagiari efectivi în acelaşi an; salută iniţiativa de a lansa construirea experimentală de relaţii cu universitatea locală şi, dacă aceasta are succes, solicită extinderea la universităţi suplimentare din întreaga UE, care ar putea oferi perspective interesante pentru dezvoltarea în continuare a programelor de talente timpurii pentru diversitate; subliniază că costurile ridicate de trai în Luxemburg reprezintă un obstacol considerabil pentru potenţialii stagiari; subliniază că stagiile trebuie remunerate, în concordanţă cu Rezoluţia Parlamentului European din 14 iunie 2023 referitoare la recomandări către Comisie privind stagii de calitate în Uniune [2020/2005(INL)], în care se solicită ca toate stagiile din Uniune să fie plătite;
58.salută activitatea intensă a comitetului pentru personal, adoptarea finală a regulamentului său intern de procedură, lansarea primei zile deschise a comitetului pentru personal, lansarea primului sondaj în rândul personalului la nivelul EPPO, participarea reprezentanţilor săi la procedurile de selecţie, revizuirea retroactivă a tuturor dispoziţiilor generale de aplicare adoptate de EPPO înainte de înfiinţarea comitetului pentru personal, prezentarea de contribuţii privind reorganizarea internă, timpul de lucru şi munca hibridă, normele de punere în aplicare şi îmbunătăţirea condiţiilor de muncă;
59.înţelege că EPPO înregistrează progrese în direcţia finalizării unui plan de continuitate a activităţii, care este inclus în standardele de management în administraţia Uniunii, şi îndeamnă EPPO să îl adopte fără întârziere;