Capitolul 5 - Cadrul de etică şi transparenţa - Rezolutia 1605/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea VII - Comitetul Regiunilor

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 5:Cadrul de etică şi transparenţa
34.salută activitatea desfăşurată de Comitete în 2023 pentru a consolida normele şi practicile etice într-un cadru juridic etic unic (Decizia nr. 157/2023), care cuprinde, printre altele, procedura disciplinară, demnitatea la locul de muncă, gestionarea conflictelor, combaterea hărţuirii, activităţile externe şi avertizarea de integritate; ia act de faptul că această activitate a culminat cu o decizie (nr. 157/2023), care a fost rezultatul unor consultări cuprinzătoare cu diferite părţi interesate, precum şi cu o monitorizare a unui sondaj intern privind sensibilizarea personalului cu privire la etica şi punerea în aplicare a unei recomandări de audit intern pe această temă; felicită Comitetul pentru faptul că a continuat, în 2023, să ofere cursuri de formare privind etica, integritatea şi respectul şi demnitatea la locul de muncă pentru diferite grupuri de angajaţi, de la nou-veniţi, la manageri şi angajaţi în general;
35.ia act de faptul că Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF) a tratat două cazuri în 2023: un caz privind presupuse activităţi lucrative externe ale unui membru al Comitetului şi un alt caz privind acuzaţii de recidivă privind activităţile externe neautorizate ale unui angajat; ia act de faptul că, în primul caz, OLAF nu a lansat nicio investigaţie din cauza lipsei de proporţionalitate dintre resursele necesare pentru efectuarea unei investigaţii şi rezultatele preconizate, în timp ce Comitetul a considerat că nu există conflicte de interese pe motiv că membrii Comitetului nu primesc nicio remuneraţie din partea Uniunii şi nici nu au obligaţia de a-şi declara activităţile profesionale, pentru care pot fi plătiţi pentru mandatele locale sau regionale pe care le-ar putea avea membrii respectivi; constată, în ceea ce priveşte acest din urmă caz, că OLAF a iniţiat o anchetă care s-a încheiat cu două recomandări, pe care Comitetul le-a pus în aplicare prin iniţierea unei proceduri disciplinare împotriva angajatului în cauză şi prin recuperarea câştigurilor rezultate din activităţile externe neautorizate ale persoanei respective; reaminteşte că cazul închis în 2022 privind acuzaţii de nereguli financiare, hărţuire şi gestionare defectuoasă în cadrul unui serviciu comun Comitet-CESE a condus la un exerciţiu de gestionare a conflictelor care a implicat persoanele în cauză şi la un plan de acţiune în cinci puncte; constată cu satisfacţie, pe baza raportului Comitetului privind acţiunile întreprinse ca urmare a deciziei Parlamentului de descărcare de gestiune referitoare la execuţia bugetului Comitetului pentru exerciţiul 2022, că planul de acţiune respectiv a fost pus în aplicare integral până la sfârşitul anului 2023;
36.reaminteşte că Comitetul a adoptat Regulamentul nr. 6/2023 din 4 iulie 2023 de stabilire a unor măsuri de transparenţă care se axează pe membrii care deţin o funcţie şi pe raportori; felicită, în acest context, Comitetul pentru aderarea oficială la Registrul de transparenţă al UE la 1 ianuarie 2024;
37.îndeamnă Comitetul să îmbunătăţească detectarea şi prevenirea conflictelor de interese prin introducerea unei perioade obligatorii de existenţă a stării de incompatibilitate pentru membrii al căror mandat se încheie înainte ca aceştia să se poată implica în activităţi de lobby sau de consiliere care implică instituţiile Uniunii; solicită publicarea proactivă a tuturor deciziilor de recuzare luate de membrii Comitetului din cauza conflictelor de interese;
38.salută eforturile reînnoite ale Comitetului în domeniul detectării şi prevenirii conflictelor de interese în 2023; ia act de faptul că, graţie Deciziei nr. 157/2023, Comitetul a definit conceptul de conflict de interese şi a instituit un mecanism de detectare şi prevenire a acestuia, prin care personalul este obligat să declare dacă ar putea avea un conflict de interese (potenţial sau posibil), completând un formular în diferite momente esenţiale ale carierei sau ale activităţilor sale profesionale; constată cu satisfacţie, pe baza chestionarului, că informaţiile anuale privind activităţile profesionale ale foştilor înalţi funcţionari sunt publicate în mod transparent pe site-ul internet al Comitetului; constată că, în 2023, Comitetul nu a detectat nicio situaţie de conflict de interese care ar fi necesitat urmărirea de către administraţie;
39.ia act de faptul că niciun caz de avertizare de integritate nu a fost comunicat Comitetului în 2023, cu excepţia informaţiilor primite de la OLAF cu privire la un caz de avertizare de integritate împotriva unui angajat al Comitetului, caz respins în cele din urmă de către OLAF; observă că în 2023 Comitetul nu a adoptat nicio măsură nouă privind avertizarea de integritate şi a continuat să se bazeze pe normele existente din 2015 şi să le promoveze prin cursuri în materie de etică şi de sensibilizare; sprijină formarea etică obligatorie periodică atât pentru personal, cât şi pentru nivelul de conducere;
40.ia act de faptul că Comitetul a instituit o serie de măsuri şi acţiuni antifraudă aplicabile membrilor săi şi personalului său, care sunt puse în aplicare de diferite servicii; observă că, în 2023, nu a fost instituită nicio strategie antifraudă, în pofida solicitărilor Parlamentului din rezoluţiile anterioare referitoare la descărcarea de gestiune; ia act cu satisfacţie, în urma recomandării Parlamentului şi precum s-a indicat în chestionar, de angajamentul Comitetului de a întări şi mai mult măsurile antifraudă existente prin adoptarea unei strategii antifraudă în 2025; încurajează Comitetul să înlesnească, ca parte a strategiei, cursuri periodice şi obligatorii de formare antifraudă; solicită Comitetului să ţină la curent autoritatea de descărcare de gestiune în această privinţă;