Capitolul 3 - Gestiunea internă, performanţa şi controlul intern - Rezolutia 1605/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea VII - Comitetul Regiunilor
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 3:Gestiunea internă, performanţa şi controlul intern
13.recunoaşte că Comitetul joacă un rol fundamental în ceea ce priveşte contribuţia la elaborarea politicilor şi la procesele decizionale ale Uniunii, prin reprezentarea intereselor autorităţilor locale şi regionale din Uniune; ia act de faptul că, pentru 2023, ca parte a planului său operaţional anual, informarea privind performanţa Comitetului s-a bazat pe 25 de obiective, a căror realizare a fost evaluată prin intermediul a 80 de indicatori cantitativi, în timp ce ţintele majorităţii acestor indicatori (aproximativ 75%) au fost atinse cu un nivel de 90% sau mai mult;
14.reaminteşte că Comitetul contribuie la procesul Uniunii de elaborare a politicilor şi la procesul decizional al Uniunii din perspectiva autorităţilor locale şi regionale din Uniune, oferind un cadru pentru a îmbunătăţi cooperarea dintre nivelurile locale, regionale, naţionale şi europene şi pentru a aduce Europa mai aproape de cetăţenii săi; regretă că limitările bugetare au afectat capacitatea Comitetului de a-şi îndeplini pe deplin obiectivul de a aduce cetăţenii mai aproape de Uniune, limitând valoarea adăugată a Comitetului;
15.având în vedere rolul important al Comitetului în creşterea legitimităţii democratice a legislaţiei Uniunii prin asigurarea unei coordonări active a autorităţilor locale şi regionale, sprijină Comitetul în eforturile sale de a furniza mai multe evaluări ale impactului teritorial (EIT), în conformitate, de asemenea, cu raportul final şi recomandările Conferinţei privind viitorul Europei;
16.felicită Comitetul pentru realizările sale politice din principalele sale domenii prioritare în 2023; constată că Comitetul îşi îndeplineşte misiunea prin avize, care se referă la propunerile legislative ale Comisiei (sesizări), prin avize din proprie iniţiativă, care invită instituţiile Uniunii să ia măsuri, precum şi prin rezoluţii, care evidenţiază poziţia Comitetului cu privire la anumite subiecte; ia act de faptul că, în 2023, Comitetul a adoptat 53 de avize şi 6 rezoluţii, în scădere de la 55 de avize şi 8 rezoluţii adoptate în 2022 în pofida creşterii în credite şi în personal; încurajează Comitetul să continue să lucreze la îmbunătăţirea performanţei, precum şi la îmbunătăţirea eficacităţii; salută eforturile Comitetului de a introduce soluţii reformatoare şi inovatoare, de a raţionaliza administraţia şi de a evita suprapunerea rolurilor cu alte organisme;
17.apreciază faptul că, în 2023, Comitetul a continuat să pună în aplicare măsuri de modernizare a administraţiei sale şi de îmbunătăţire a raportului cost-eficacitate în contextul programului "Going for IMPact"; ia act, în acest context, de progresele înregistrate în ceea ce priveşte digitalizarea şi optimizarea fluxului de lucru, modernizarea instrumentelor de planificare şi informare ale Comitetului, crearea unui serviciu central pentru reuniuni şi consolidarea cooperării cu alte instituţii sau organisme [de exemplu, Comitetul Economic şi Social European ("CESE"), Comisia, Parlamentul, Oficiul pentru Infrastructură şi Logistică], printre altele; felicită Comitetul pentru punerea în aplicare a aproape 90% din proiectele de simplificare lansate în 2021, în domeniul proceselor administrative, al procedurilor scrise şi al documentelor juridice (interne);
18.constată cu satisfacţie, pe baza răspunsurilor Comitetului la chestionarul prezentat de Comisia pentru control bugetar a Parlamentului pentru descărcarea de gestiune pentru exerciţiul financiar 2023 (denumit în continuare "chestionarul"), că, datorită programului "Going for IMPact", Comitetul a reuşit în 2023 să îşi alinieze obiectivele la resursele disponibile aflate sub presiune ca urmare a efectelor inflaţioniste ale războiului din Ucraina; salută, în special, progresele înregistrate de Comitet în ceea ce priveşte punerea în aplicare a "convergenţei proiectelor" (un instrument bazat pe SharePoint pentru planificare, informare, evaluarea riscurilor şi continuitatea activităţii) şi a noii politici de continuitate a activităţii;
19.recunoaşte impactul activităţii Comitetului, în special al avizelor sale, unele dintre acestea fiind reflectate în rezoluţii, poziţii, propuneri, rapoarte, reexaminări, concluzii sau triloguri ale Comisiei, Parlamentului sau Consiliului în 2023; invită Comitetul să continue să furnizeze informaţii utile şi pertinente, cum ar fi date de pe teren şi analize, instituţiilor Uniunii şi altor beneficiari ai politicilor Uniunii; salută implicarea mai fermă a Comitetului de-a lungul întregului ciclu politic şi legislativ al Uniunii prin acorduri de cooperare şi planuri de acţiune cu Comisia, Parlamentul şi Banca Europeană de Investiţii; consideră că membrii Comitetului şi ai Comitetului Economic şi Social European ar trebui invitaţi la reuniunile parlamentare relevante în chestiuni care ţin de competenţa lor; ia act de faptul că, în 2023, membrii Comitetului s-au întâlnit, de asemenea, cu Consiliul şi cu reprezentanţele permanente şi au participat la evenimentele organizate de preşedinţia Consiliului, pentru a se asigura că poziţiile Comitetului se reflectă în legislaţia Uniunii; felicită Comitetul pentru că şi-a întărit implicarea în trilogurile legislative, în special prin faptul că, în 2023, i s-a acordat acces pentru prima oară la documentele trilogurilor;
20.invită Comitetul să asigure o implicare mai puternică a autorităţilor regionale şi locale în procesul decizional al Uniunii prin crearea unor mecanisme structurate de consultare cu autorităţile regionale şi locale, inclusiv cu parlamentele, municipalităţile şi organizaţiile locale ale societăţii civile, înainte de a emite avize; îndeamnă Comitetul să pledeze pentru un proces obligatoriu de consultare cu privire la chestiunile legislative care au un impact semnificativ asupra politicii de dezvoltare regională şi de coeziune;
21.constată, în ceea ce priveşte noul său cadru de control intern, că Comitetul a pus în aplicare o nouă metodologie privind controalele ex post începând din 2023, cu scopul de a simplifica şi a alinia abordarea la practica altor instituţii ale Uniunii, controalele ex post fiind în prezent centralizate în locul practicii descentralizate anterioare; observă că, în 2023, controalele ex post s-au axat pe salariul de bază şi pe timpul lucrat, fiind verificate 55 de dosare, şi că estimarea statistică a erorii care afectează populaţia de referinţă a fost de 0%; constată, de asemenea, că, în 2023, Comitetul şi-a reînnoit exerciţiul de asigurare a conformităţii şi a eficacităţii pentru a evalua măsura în care acesta respectă anumite standarde de control intern şi eficacitatea punerii lor în aplicare; felicită Comitetul pentru faptul că a informat cu privire la o îmbunătăţire a acestei chestiuni în comparaţie cu rezultatele exerciţiului din 2022; încurajează Comitetul să îşi continue eforturile pentru a creşte în continuare nivelul de conformitate şi gradul de eficacitate al măsurilor de control intern în vigoare; constată cu satisfacţie, în ceea ce priveşte noua politică privind posturile sensibile, că, în 2023, Comitetul a efectuat un exerciţiu de evaluare pentru a identifica nivelul de risc al fiecărui post şi, prin urmare, nivelul de sensibilitate al acestuia, precum şi măsurile necesare pentru a atenua aceste riscuri;
22.ia act de faptul că, în 2023, Comitetul a lansat două noi audituri: unul privind conformitatea diferitelor funcţii (de exemplu, gestionarea riscurilor, planificarea, sistemul de control) cu legislaţia pertinentă privind protecţia datelor şi altul privind performanţa organizaţiei de TI în cadrul Serviciilor comune (noua Direcţie comună pentru inovare şi tehnologia informaţiei a Comitetului şi a CESE); constată că, pentru fiecare dintre aceste audituri: au fost emise 11 recomandări, iar şapte recomandări au fost considerate foarte importante; constată, de asemenea, că, în urma auditului privind gestionarea posturilor vacante lansat în 2022, au fost emise 10 recomandări, dintre care trei au fost foarte importante; invită Comitetul să pună în aplicare toate recomandările pendinte cât mai curând cu putinţă şi să informeze autoritatea care acordă descărcarea de gestiune despre progresele înregistrate în acest sens;