Capitolul 3 - Gestiunea internă, performanţa şi controlul intern - Rezolutia 1601/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea V - Curtea de Conturi

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 3:Gestiunea internă, performanţa şi controlul intern
15.salută faptul că, în 2023, numărul vizitelor efectuate de Curte la faţa locului a crescut considerabil în comparaţie cu ultimii trei ani, când se aplicau încă parţial restricţii de călătorie şi de sănătate publică legate de COVID; ia act de faptul că auditorii au petrecut în total 4 897 de zile în statele membre şi în afara Uniunii, în comparaţie cu 2 984 de zile în 2022, 1 156 de zile în 2021, 1 190 de zile în 2020 şi 3 605 zile în 2019;
16.ia act de faptul că, în cursul anului 2023, Curtea a prezentat două rapoarte anuale, patru rapoarte anuale specifice, 29 de rapoarte speciale, patru avize şi şase documente de analiză, totalizând 45 de documente;
17.ia act de faptul că, dintre cele 29 de măsuri strategice din strategia Curţii pentru perioada 2021-2025, una a fost anulată, iar celelalte 28 au fost puse în aplicare integral;
18.salută faptul că Curtea măsoară punerea în aplicare a recomandărilor sale pe baza urmăririi subsecvente realizate de auditorii săi; ia act de faptul că, în 2023, Curtea a analizat recomandările adresate Comisiei şi altor instituţii în rapoartele sale publicate în 2019; salută faptul că analiza a arătat că, în ceea ce priveşte recomandările analizate, 100% dintre cele 15 recomandări formulate în Raportul anual al Curţii pe 2019 şi 85% dintre cele 208 recomandări formulate în rapoartele speciale ale Curţii din 2019 fuseseră puse în aplicare fie integral, fie în majoritatea privinţelor sau în anumite privinţe;
19.salută disponibilitatea Curţii de a răspunde solicitării Parlamentului de a-şi concentra activitatea de audit asupra celor mai urgente provocări, precum şi de a îmbunătăţi cooperarea cu CPC a Parlamentului; subliniază că Curtea ar trebui să aibă acces deplin la instrumentele de evaluare a riscurilor de fraudă, inclusiv la bazele de date ale Comisiei şi ale statelor membre privind cazurile de fraudă legate de finanţări din partea Uniunii, pentru a consolida sistemele de alertă timpurie împotriva activităţilor frauduloase; regretă profund că accesul Curţii la FENIX, noul instrument de raportare privind Mecanismul de redresare şi rezilienţă (MRR), rămâne o chestiune deschisă din cauză că Comisia acordă Curţii acces doar la unele dintre modulele FENIX şi informaţiile conţinute în acestea nu sunt actualizate în timp util; solicită Comisiei să acorde Curţii acces deplin şi imediat la toate modulele FENIX fără întârziere; ia act de faptul că Direcţia Generală Afaceri Economice şi Financiare a Comisiei s-a străduit să acorde Curţii acces la dosarele FENIX în termen de două săptămâni de la aprobarea unei cereri de plată; este însă alarmat de faptul că, în practică, acest termen nu este respectat în multe cazuri şi că uneori s-au înregistrat întârzieri de până la 2,5 luni, ceea ce a încetinit semnificativ prezentarea constatărilor Curţii; reaminteşte că, în cadrul reuniunii Comisiei CONT din 10 octombrie 2024, comisarul pentru buget a declarat deschis că Curtea dispune de un mandat complet pentru MRR, ceea ce indică necesitatea unei îmbunătăţiri rapide a accesului Curţii la toate instrumentele de care are nevoie pentru a-şi îndeplini mandatul;
20.invită Curtea să îşi extindă sfera auditurilor pentru a include operaţiunile Băncii Europene de Investiţii (BEI) finanţate din fondurile proprii ale acesteia, având în vedere rolul tot mai important al BEI în politica economică, financiară şi industrială a UE; îndeamnă Comisia şi statele membre să acorde Curţii de Conturi Europene mandatul juridic necesar pentru această extindere;
21.salută rapoartele speciale oportune şi relevante privind punerea în aplicare a MRR, care permit autorităţii care acordă descărcarea de gestiune să îşi exercite în mod eficace prerogativele şi să adreseze recomandări Comisiei cu privire la îmbunătăţirea funcţionării acestui instrument; îndeamnă Curtea să îşi consolideze rolul pe care îl are în combaterea fraudelor comise în detrimentul bugetului Uniunii prin identificarea deficienţelor, implicarea în discuţii privind combaterea fraudelor, intensificarea auditurilor, cooperarea cu organismele de detectare a fraudelor şi furnizarea de feedback relevant autorităţii care acordă descărcarea de gestiune;
22.ia act de faptul că, la sfârşitul anului 2023, Curtea avea 969 de membri ai personalului; constată că, în 2023, femeile reprezentau 53% din personal, iar bărbaţii 47%, la fel ca în anul precedent, 2022; regretă că femeile reprezintă doar 30% din personalul de conducere de nivel superior, o scădere semnificativă faţă de 36,4% în 2022; subliniază că proporţia globală a femeilor în posturi de conducere a scăzut în 2023; invită Curtea să îşi continue eforturile de promovare a echilibrului de gen în rândul personalului de conducere de nivel mediu şi superior;