Capitolul 2 - Gestiunea bugetară şi financiară - Rezolutia 1601/07-mai-2025 conţinând observaţiile care fac parte integrantă din decizia privind descărcarea de gestiune pentru execuţia bugetului general al Uniunii Europene aferent exerciţiului financiar 2023, secţiunea V - Curtea de Conturi

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 2:Gestiunea bugetară şi financiară
6.observă că bugetul general al Curţii pentru 2023 s-a ridicat la 175 059 922 EUR, ceea ce reprezintă o creştere de 7,97% faţă de 162 141 175 EUR în 2022; constată că această creştere s-a datorat în principal ajustărilor salariale şi celor nouă noi posturi temporare legate de NextGenerationEU; constată că, pentru 2023, 88,5% din credite au fost destinate membrilor şi angajaţilor Curţii, în timp ce 11,5% au fost destinate clădirilor, echipamentelor şi cheltuielilor diverse;
7.constată că rata de execuţie a angajamentelor şi a plăţilor a fost ridicată, deşi uşor mai scăzută decât în 2022; observă că rata de utilizare a creditelor a fost de 97,92%, iar plăţile au reprezentat 94,45% din totalul angajamentelor, comparativ cu 98,12% şi, respectiv, 95,26% în 2022;
8.observă că războiul ilegal şi nejustificat de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a generat, în diverse moduri, presiuni bugetare asupra Curţii, inclusiv prin creşterea inflaţiei şi a ajustărilor salariale, prin creşterea puternică a costurilor energiei electrice şi ale încălzirii;
9.subliniază că execuţia bugetară pentru 2023 a fost afectată de doi factori, ceea ce explică rata uşor mai scăzută decât în 2022:
1.nivelul inflaţiei mai ridicat decât cel prevăzut în buget şi indexările preţurilor rezultate care afectează contractele noi şi pe cele existente, ceea ce a generat nevoi bugetare suplimentare pentru acoperirea cheltuielilor nesalariale şi, în special, a liniilor bugetare pentru energie şi IT; aceste creşteri ale creditelor au devenit posibile în cele din urmă în principal ca urmare a subutilizării anumitor credite din capitolul 1 0 (Membrii instituţiilor), din capitolul 1 2 (Funcţionari şi agenţi temporari) şi din titlul 2, din linii bugetare precum "Publicaţii", "Consultări, studii şi monitorizări cu caracter limitat" şi "Cheltuieli legate de interpretare";
2.rata mai mare de rotaţie a agenţilor contractuali şi a experţilor naţionali detaşaţi (END) (contractele unor END nu au fost prelungite şi câţiva END au reuşit la un concurs intern pentru agenţi temporari), întârzieri şi dificultăţi în procedurile de recrutare, ca pentru toate organismele europene situate în Luxemburg;
10.ia act de faptul că, în cursul anului 2023, Curtea a efectuat 36 de transferuri bugetare în valoare totală de 5 676 379 EUR, menite să asigure buna funcţionare a diferitelor servicii ale Curţii şi satisfacerea oricăror nevoi conexe;
11.ia act de faptul că, în 2023, Curtea a achiziţionat bunuri şi servicii în valoare totală de 23 426 750,05 EUR (5 512 853 EUR în 2022 şi 15 215 515 EUR în 2021), din care achiziţiile de la furnizori locali s-au ridicat la 21 453 665,05 EUR (4 848 701 EUR în 2022 şi 10 144 812 EUR în 2021);
12.constată cu satisfacţie că auditorul extern a declarat că resursele alocate au fost utilizate în scopul preconizat şi că procedurile de control instituite de ordonatorii de credite au oferit garanţiile necesare pentru a se asigura faptul că operaţiunile financiare respectă normele şi reglementările aplicabile;
13.salută faptul că bugetul total pentru misiuni al Curţii (membrii şi personalul), stabilit iniţial la 2 722 500 EUR, a scăzut cu 4,4%, ajungând la 2 602 500 EUR, având în vedere modificările metodelor de lucru ale Curţii în urma pandemiei;
14.invită Curtea să efectueze o revizuire cuprinzătoare a indemnizaţiilor de deplasare şi de şedinţă, asigurându-se că cheltuielile sunt eficiente din punctul de vedere al costurilor, justificate şi sustenabile din punctul de vedere al mediului, inclusiv prin recurgerea mai frecventă la reuniuni hibride pentru a reduce cheltuielile inutile şi emisiile de dioxid de carbon;